HOTĂRÂRE nr. 851 din 18 decembrie 1997

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 12/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 3 din 7 ianuarie 1998
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHG 400 18/05/2000
ART. 7MODIFICAT DEHG 745 22/10/1998
ART. 8MODIFICAT DEHG 745 22/10/1998
ART. 10MODIFICAT DEHG 745 22/10/1998
ART. 13MODIFICAT DEHG 745 22/10/1998
ART. 14MODIFICAT DEHG 745 22/10/1998
ART. 18ABROGAT DEHG 745 22/10/1998
ART. 20MODIFICAT DEHG 745 22/10/1998
ART. 21COMPLETAT DEHG 745 22/10/1998
ART. 27MODIFICAT DEHG 745 22/10/1998
ART. 28MODIFICAT DEHG 745 22/10/1998
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 4ABROGA PEHG 390 04/08/1993
ART. 4ABROGA PEMETODOLOGIE 04/08/1993
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulCONTINE PEMETODOLOGIE 18/12/1997
ART. 1APROBA PEMETODOLOGIE 18/12/1997
ART. 4ABROGA PEHG 390 04/08/1993
ART. 4ABROGA PEMETODOLOGIE 04/08/1993
ART. 11REFERIRE LALEGE 73 03/11/1993
ART. 27REFERIRE LALEGE 29 07/11/1990
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHG 400 18/05/2000
ActulREFERIT DEORDIN 20 19/03/1998
ART. 7MODIFICAT DEHG 745 22/10/1998
ART. 8MODIFICAT DEHG 745 22/10/1998
ART. 10MODIFICAT DEHG 745 22/10/1998
ART. 13MODIFICAT DEHG 745 22/10/1998
ART. 14MODIFICAT DEHG 745 22/10/1998
ART. 18ABROGAT DEHG 745 22/10/1998
ART. 20MODIFICAT DEHG 745 22/10/1998
ART. 21COMPLETAT DEHG 745 22/10/1998
ART. 27MODIFICAT DEHG 745 22/10/1998
ART. 28MODIFICAT DEHG 745 22/10/1998
ANEXA 1REFERIT DEORDIN 2881 30/12/1999
ANEXA 1REFERIT DEORDIN 2657 30/12/1999
ANEXA 1REFERIT DEORDIN 5 30/12/1999

pentru aprobarea Metodologiei privind pregătirea, elaborarea, avizarea şi prezentarea propunerilor de acte normative care se înaintează Guvernului, precum şi procedurile de supunere spre adoptare a acestora



Guvernul Romanie hotărăşte: + 
Articolul 1Se aprobă Metodologia privind pregătirea, elaborarea, avizarea şi prezentarea propunerilor de acte normative care se înaintează Guvernului, precum şi procedurile de supunere spre adoptare a acestora, cuprinsă în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
 + 
Articolul 2Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi prefecturile au obligaţia de a respecta şi de a aplica integral prevederile prezentei hotărâri.
 + 
Articolul 3Propunerilor de câte normative, transmise Secretariatului General al Guvernului de către instituţiile menţionate la art. 2 înainte de intrarea în vigoare a prezentei hotărâri şi care nu au fost înscrise pe ordinea de zi, discutate şi aprobate în şedinţa Guvernului, le sunt aplicabile procedurile stabilite prin metodologia prevăzută la art. 1
 + 
Articolul 4La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abroga Hotărârea Guvernului 390/1993 pentru aprobarea Metodologiei privind pregătirea, elaborarea, avizarea şi prezentarea proiectelor de câte normative, publicată în Monitorul Oficial al Romanie, Partea I, nr. 204 din 24 august 1993. PRIM-MINISTRUVICTOR CIORBEAContrasemnează:–––––-Ministru delegat pe lângă primul-ministru pentru coordonarea Secretariatului Generalal Guvernului şi a Departamentuluipentru Administraţie Publică Locală,Remus OprisMinistru de stat,ministrul justiţiei,Valeriu Stoica
 + 
Anexa 1METODOLOGIEprivind pregătirea, elaborarea, avizarea şi prezentarea propunerilor de acte normative care se înaintează Guvernului, precum şi procedurile de supunere spre adoptare a acestora + 
Capitolul 1Dispoziţii privind pregătirea, elaborarea şi avizarea propunerilor de acte normative + 
Articolul 1În conformitate cu prevederile Constituţiei României, măsurile generale de conducere şi de organizare a activităţii de stat economice şi sociale se stabilesc prin legi adoptate de Parlament – unica autoritate legiuitoare în România.
 + 
Articolul 2(1) Guvernul adoptă hotărâri şi ordonanţe.(2) Hotărârile Guvernului se emit pentru organizarea executării legilor; ele nu pot adauga sau contraveni principiilor şi dispoziţiilor cuprinse în lege.(3) Ordonanţele se emit numai în temeiul unei legi speciale de abilitare a Guvernului, în limitele şi în condiţiile prevăzute de aceasta. În situaţiile prevăzute la art. 114 din Constituţie, Guvernul poate adopta, în mod excepţional, ordonanţe de urgenţă.
 + 
Articolul 3Fiecare propunere de act normativ trebuie să fie elaborata în conformitate cu prevederile Constituţiei şi corelata cu dispoziţiile celorlalte acte normative, astfel încât să se integreze organic în sistemul general al legislaţiei.
 + 
Articolul 4(1) Au dreptul să facă propuneri de acte normative Guvernului, în conformitate cu atribuţiile şi cu domeniul lor de activitate, următoarele autorităţi publice;a) ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale; b) prefecturile, consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti – prin Departamentul pentru Administraţie Publică Locală.(2) Propunerile de acte normative, făcute de autorităţile publice locale prevăzute la alin. (1), se elaborează, în funcţie de importanţa şi de complexitatea problemelor supuse reglementării, pe baza unor studii şi lucrări de documentare aprofundate, inclusiv de legislaţie comparata, urmărindu-se concordanta reglementărilor propuse cu Programul Guvernului; vor fi analizate efectele de ordin social şi economic ale legislaţiei în vigoare, insuficientele acesteia, evidentiindu-se necesitatea unei noi reglementări. Studiile vor oferi, de regula, mai multe variante şi vor cuprinde toate elementele necesare unei noi reglementări, cu prezentarea efectelor previzibile ale soluţiilor preconizate.(3) În vederea definitivării concluziilor şi, pe aceasta baza, a propunerilor de acte normative, initiatorul îi va atrage în activitatea de elaborare pe toţi factorii interesaţi şi va consulta organele care urmează sa avizeze reglementările respective.(4) Propunerile de acte normative care privesc activitatea unor organe sau organisme neguvernamentale vor fi elaborate cu consultarea acestora.
 + 
Articolul 5(1) În vederea elaborării propunerilor de acte normative, la ministere şi la celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale se constituie colective speciale. Colectivul se constituie prin ordin al ministrului, în componenta acestuia fiind desemnaţi: un reprezentant al compartimentului juridic, un reprezentant al compartimentului de integrare europeană, reprezentanţi ai direcţiilor corespunzătoare profilului propunerilor de reglementare şi secretarul general din minister.(2) Colectivul prevăzut la alin. (1) întocmeşte o primă forma a propunerii de act normativ, care se prezintă conducătorului ministerului, respectiv al organului central de specialitate initiator, iar în lipsa, persoanei desemnate prin ordin al acestuia.(3) Propunerea de act normativ este însoţită de o expunere de motive în cazul proiectelor de legi şi de o nota de fundamentare în celelalte cazuri.(4) În expunerea de motive sau, după caz, în nota de fundamentare se vor face menţiuni în legătură cu modul de avizare a propunerii de act normativ de către autorităţile publice interesate.
 + 
Articolul 6Redactarea propunerilor de acte normative se va face cu respectarea normelor de tehnica legislativă.
 + 
Articolul 7Propunerea de act normativ, însuşită de către conducătorul ministerului sau al organului de specialitate al administraţiei publice centrale initiator, se transmite, concomitent, în copie, tuturor ministerelor, precum şi altor autorităţi ale administraţiei publice centrale interesate, care au obligaţia de a analiza şi de a comunică ministerului initiator eventualele observaţii şi propuneri, în termen de 7 zile de la primire.
 + 
Articolul 8(1) După obţinerea tuturor punctelor de vedere din partea instituţiilor care avizează, ministerul initiator definitiveaza propunerea de act normativ. La operaţiunea de definitivare; care se face de către colectivul prevăzut la art. 5 alin. (1), pot participa şi reprezentanţi ai ministerelor care avizează şi un reprezentant al Secretariatului General al Guvernului.(2) Secretariatului General al Guvernului îi revine obligaţia de a asigura medierea eventualelor divergenţe apărute între initiator şi cei care avizează, reprezentaţi de secretarii generali sau de secretarii de stat desemnaţi de miniştri. În cazul în care initiatorul şi cei care avizează îşi menţin punctele de vedere diferite, propunerea de act normativ va fi avizată cu obiecţii, care vor fi anexate şi prezentate în cadrul şedinţei Guvernului.(3) Toate propunerile de acte normative vor fi avizate, din punct de vedere al legalităţii, de către Ministerul Justiţiei. Avizul Ministerului Justiţiei, care încheie succesiunea operaţiunilor din etapa de avizare, nu este obligatoriu în cazul hotărârilor Guvernului, cu caracter individual, care sunt avizate din punct de vedere al legalităţii de către Direcţia juridică a Secretariatului General al Guvernului.
 + 
Articolul 9Textele actelor cu caracter internaţional, care se supun aprobării Guvernului sau care se transmit Parlamentului spre ratificare, se dactilografiaza, la un rând şi jumătate, prin grija ministerului initiator, care va ştampila fiecare pagina şi va atesta pe ultima pagina, prin ştampila şi sub semnatura unei persoane autorizate, conformitatea documentului cu originalul.
 + 
Articolul 10(1) Propunerile de acte normative, avizate, se transmit de către initiator Secretariatului General al Guvernului, în scopul solicitării, imediat, a avizului Consiliului Legislativ, care urmează a fi emis, potrivit legii, în termen de:a) 24 de ore de la solicitare, pentru proiectele de ordonanţe de urgenţă;b) cel puţin 48 de ore de la solicitare, pentru proiectele de legi care urmează a fi transmise Parlamentului cu solicitarea dezbaterii în procedura de urgenta;c) cel puţin 10 zile de la solicitare, pentru celelalte proiecte de acte normative.(2) Secretariatul General al Guvernului, prin Direcţia juridică, va verifica îndeplinirea condiţiilor de fond şi de forma ale fiecărei propuneri de act normativ, precum şi concordanta prevederilor acesteia cu Programul de guvernare şi va întocmi o nota cu observaţii.
 + 
Articolul 11Ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţie publice centrale şi, după caz, Secretariatul General al Guvernului sunt obligate, în termenele şi în condiţiile stabilite prin Legea nr. 73/1993, sa furnizeze Consiliului Legislativ informaţiile şi documentaţiile necesare privind avizarea propunerilor de acte normative.
 + 
Articolul 12Propunerile de acte normative care nu corespund tuturor prevederilor art. 6, 7 şi 9 vor fi restituite initiatorilor, în vederea refacerii lor.
 + 
Articolul 13(1) După parcurgerea etapelor prevăzute la art. 10, Secretariatul General al Guvernului transmite iniţiatorului:a) avizul Consiliului Legislativ;b) nota cuprinzând observaţiile formulate de către Direcţia juridică a Secretariatului General al Guvernului.(2) Pe baza avizului Consiliului Legislativ şi a observaţiilor cuprinse în nota prevăzută la alin. (1) lit. b), colectivul prevăzut la art. 5 alin. (1) are obligaţia de a reanaliza şi, după caz, de a reface propunerea de act normativ, pe care o transmite la Secretariatul General al Guvernului, stampilata pe fiecare fila, cu cel puţin 5 zile înainte de data şedinţei Guvernului pe a carei ordine de zi solicita să fie înscrisă. Refacerea propunerii nu presupune şi refacerea expunerii de motive sau, după caz, a notei de fundamentare.
 + 
Articolul 14În situaţia în care unele observaţii de fond prevăzute în avizul Consiliului Legislativ sau în nota elaborata de Direcţia juridică a Secretariatului General al Guvernului nu au fost însuşite de către de către initiator, se întocmeşte o nota, semnată de conducătorul organului initiator, în care se motiveaza aceasta situaţie şi care însoţeşte propunerea respectiva de act normativ.
 + 
Capitolul 2Dispoziţii privind analiza şi supunerea spre adoptare a proiectelor de legi, ordonanţe şi hotărâri ale Guvernului + 
Articolul 15(1) Pregătirea şedinţelor Guvernului se realizează de către Secretariatul General al Guvernului.(2) În acest scop, Secretariatul General al Guvernului întruneşte colectivul pentru elaborarea proiectului ordinii de zi, alcătuit din:a) secretarul general adjunct al Guvernului cu probleme de analiza şi de avizare juridică;b) secretarul general adjunct al Guvernului pentru relaţia cu secretarii generali din ministere;c) un secretar de stat de la Ministerul Justiţie;d) secretarul de stat pentru relaţii cu Parlamentul.(3) Proiectul ordinii de zi, avizat de secretarul general al Guvernului, se prezintă, de către acesta, primului-ministru, spre aprobare, şi se comunică tuturor celor interesaţi, împreună cu materialele aferente, cu cel puţin două zile înainte de data programata pentru desfăşurarea şedinţei.(4) Secretariatul General al Guvernului convoacă membrii Guvernului, reprezentanţii unor instituţii centrale, precum şi ceilalţi invitaţi a căror prezenta este necesară pentru buna desfăşurare a şedinţei Guvernului.
 + 
Articolul 16(1) Propunerea de act normativ care cuprinde o reglementare la nivel de hotărâre sau de ordonanţa a Guvernului devine, după caz, proiect de hotărâre sau de ordonanţa, după aprobarea de către primul-ministru a înscrierii acelei propuneri pe ordinea de zi a şedinţei Guvernului.(2) Propunerea de act normativ, care, prin natura sa, conţine reglementări la nivel de lege, devine proiect de lege după însuşirea sa de către Guvern.
 + 
Articolul 17În cazuri excepţionale, cu aprobarea primului-ministru, pe durata desfăşurării şedinţei Guvernului pot fi luate în discuţie şi alte proiecte de acte normative neînscrise pe ordinea de zi. În astfel de situaţii, initiatorul are obligaţia de a-şi însuşi toate observaţiile şi propunerile ulterioare în legătură cu legalitatea proiectului respectiv, precum şi pe cele de tehnica legislativă.
 + 
Articolul 18(1) La dezbaterea proiectelor de acte normative înscrise pe ordinea de zi a şedinţei Guvernului pot lua parte numai miniştrii care au depus observaţii şi propuneri, în scris, în termenul prevăzut la art. 7.(2) Prin derogare de la prevederile alin. (1), în situaţii excepţionale, justificate şi numai cu aprobarea primului-ministru, pot lua parte la dezbateri şi miniştrii care nu au depus observaţii şi propuneri, în scris, în termenul prevăzut la art. 7.
 + 
Articolul 19(1) Încheierea dezbaterii fiecărui proiect de act normativ este marcată prin anunţul primului-ministru privind adoptarea, amânarea sau respingerea acestuia, după caz.(2) Înainte de începerea dezbaterii proiectelor de acte normative înscrise pe ordinea de zi, miniştrii pot solicita primului-ministru, motivat, permisiunea de retragere a unuia sau a mai multor proiecte iniţiate de ministerele ai căror conducatori sunt. Permisiunea de retragere poate fi solicitată şi în cadrul dezbaterii respectivelor proiecte de acte normative.
 + 
Articolul 20După şedinţa Guvernului, Secretariatul General al Guvernului va proceda la:a) definitivarea, după caz, împreună cu iniţiatorii, a textului actului normativ aprobat de Guvern, urmărind punerea de acord a textului propus de initiator cu amendamentele formulate şi aprobate;b) obţinerea semnăturii primului-ministru şi a contrasemnaturilor din partea ministrilor conducatori ai ministerelor care urmează să aplice acel act normativ. Aceştia au obligaţia de a le contrasemna în termen de cel mult 24 de ore de la data semnării lor de către primul-ministru;c) transmiterea ordonanţelor şi a hotărârilor Guvernului spre publicare în Monitorul Oficial al României. Sunt exceptate de la publicare hotărârile cu caracter militar, care se comunică numai instituţiilor interesate;d) transmiterea proiectelor de legi Parlamentului, însoţite de hotărârea de adoptare şi de expunere de motive, semnate de primul-ministru.
 + 
Articolul 21(1)Proiectele de legi şi de ordonanţe cărora li s-au adus modificări de fond ca urmare a discutarii şi aprobării lor în şedinţa Guvernului vor fi supuse unei noi avizari a Consiliului Legislativ, anterior trimiterii acestora spre adoptare la Parlament.(2) În cazul în care, ca urmare a noii avizari de către Consiliul Legislativ, este necesară operarea unor modificări de fond ori avizul respectiv este negativ, proiectul va fi repus, în mod obligatoriu, pe ordinea de zi a şedinţei Guvernului.
 + 
Articolul 22Lucrările de documentare şi de fundamentare, variantele şi formele succesive ale propunerilor şi proiectelor de acte normative, precum şi originalul actului normativ adoptat se păstrează la Secretariatul General al Guvernului, astfel încât să se asigure cunoaşterea întregului proces de elaborare a actului normativ respectiv.
 + 
Capitolul 2Dispoziţii privind ordinele, instrucţiunile şi alte acte emise de conducătorii ministerelor, ai altor organe centrale de specialitate, precum şi de prefecţi + 
Articolul 23(1) Ordinele cu caracter normativ, instrucţiunile şi alte acte cu caracter normativ ale conducătorilor ministerelor, ai altor organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi cele ale prefecţilor se emit pe baza şi în executarea legilor şi a hotărârilor Guvernului.(2) Ordinele şi instrucţiunile se emit, de regula, atunci când printr-o dispoziţie legală se prevede aceasta, cu respectarea termenului stabilit în acest scop şi cu indicarea expresă a temeiului legal.(3) Ordinele şi instrucţiunilor vor fi elaborate respectându-se normele de tehnica legislativă, cu consultarea compartimentelor de specialitate din cadrul autorităţii publice respective, şi vor fi, în mod obligatoriu, avizate de compartimentul juridic propriu.(4) Ordinele şi instrucţiunilor se semnează numai de către conducătorii autorităţilor publice emitente.
 + 
Articolul 24(1) Ministerele şi celelalte organe centrale de specialitate vor transmite spre publicare în Monitorul Oficial al României, Partea I, toate ordinele, instrucţiunile şi alte acte cu caracter normativ, numai după obţinerea avizului Ministerului Justiţiei.(2) Prefecturile vor publică ordinele emise în monitoarele oficiale ale judeţelor, potrivit reglementărilor în vigoare.(3) Nu sunt supuse regimului de publicare în Monitorul Oficial al României, dacă legea nu dispune altfel, ordinele, instrucţiunile şi alte acte cu caracter normativ care au ca obiect reglementări din sectorul de apărare, ordine publică şi siguranţa naţionala.
 + 
Capitolul 4Dispoziţii finale + 
Articolul 25Pe întregul parcurs al elaborării propunerilor şi proiectelor de acte normative se interzice personalului initiatorilor, cat şi celui al organelor care avizează, furnizarea în afară instituţiilor respective a unor date sau informaţii cu privire la respectivele proiecte de acte normative.
 + 
Articolul 26Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administraţie publice centrale, precum şi prefecturile vor analiza, periodic, stadiul aplicării actelor normative din domeniul lor de activitate şi vor face propuneri temeinic justificate de adaptare a reglementărilor legale la cerinţele impuse de evoluţia vieţii economico-sociale.
 + 
Articolul 27(1) În situaţia în care împotriva unei hotărâri a Guvernului se formulează o reclamaţie administrativă, în condiţiile Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, adresată Secretariatului General al Guvernului, aceasta se comunică, de îndată, atât iniţiatorului, cat şi organelor care avizează.(2) Initiatorul şi organele care avizează au obligaţia sa reanalizeze hotărârea prevăzută la alin. (1) din punct de vedere al legalităţii şi sa comunice Secretariatului General al Guvernului, în termen de 10 zile de la solicitare, propuneri concrete de menţinere, modificare şi/sau completare ori de abrogare a acesteia.(3) Propunerile iniţiatorului şi ale organelor care avizează, redactarea sub forma unei note care exprima punctul de vedere adoptat, sunt prezentate Secretariatul General al Guvernului, în cadrul primei şedinţe a Guvernului, pentru a se decide cu privire la menţinerea, modificarea şi/sau completarea ori abrogarea hotărârii care face obiectul reclamaţiei administrative.(4) În funcţie de cele stabilite potrivit alin. (3), răspunsul la reclamaţia administrativă este elaborat şi comunicat autorului prin grija Secretariatului General al Guvernului.
 + 
Articolul 28Atribuţiile şi competentele care revin fiecărui compartiment din cadrul Secretariatului General al Guvernului în vederea punerii în aplicare a prevederilor prezentei metodologii se stabilesc prin ordin al ministerului delegat pe lângă primul-ministru pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului şi a Departamentului pentru Administraţie Publică Locală.––––––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x