În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 6^1 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată, cu modificările și completările ulterioare,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. +
Capitolul IDispoziții generale și definiții +
Articolul 1Se înființează Registrul național al riscurilor pentru sănătate în relație cu factorii de mediu, denumit în continuare ReSanMed, ce reprezintă un registru de suport al activităților prevăzute la pct. 1.2 lit. a) din anexa nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr. 557/2016 privind managementul tipurilor de risc. +
Articolul 2(1)În ReSanMed sunt notificate riscurile asociate pentru care Ministerul Sănătății este desemnat autoritate responsabilă, prevăzute în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 557/2016, și se înregistrează date privind cazurile de boală care pot fi determinate de riscuri asociate și temperaturi extreme.(2)ReSanMed este structurat pe înregistrări individuale, cu asigurarea confidențialității datelor cu caracter personal. +
Articolul 3În înțelesul prezentei hotărâri, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a)poluant – potrivit definiției prevăzute la art. 2 pct. 50 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2005 privind protecția mediului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările și completările ulterioare; … b)schimbări climatice – potrivit definiției prevăzute la art. 1 pct. 2 din Convenția-cadru a Națiunilor Unite asupra schimbărilor climatice, semnată la Rio de Janeiro la 5 iunie 1992, ratificată prin Legea nr. 24/1994, cu modificările ulterioare; … c)risc asociat – potrivit definiției prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. e) din Hotărârea Guvernului nr. 557/2016; … d)risc pentru sănătate în relație cu factorii de mediu – probabilitatea unui impact negativ asupra sănătății publice, generat prin factori de mediu; … e)poluare accidentală – potrivit definiției prevăzute la art. 3 pct. 15 din Normele tehnice privind organizarea și desfășurarea activităților de control și inspecție în domeniul protecției mediului, aprobate prin Ordinul ministrului mediului nr. 464/2009, cu modificările ulterioare; … f)avarie/incident – potrivit definiției prevăzute la art. 3 pct. 5 din Normele tehnice privind organizarea și desfășurarea activităților de control și inspecție în domeniul protecției mediului, aprobate prin Ordinul ministrului mediului nr. 464/2009, cu modificările ulterioare; … g)accident ecologic – potrivit definiției prevăzute la art. 2 pct. 1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2005, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările și completările ulterioare; … h)temperatură extremă – variație de temperatură datorată schimbărilor climatice care poate crește incidența de mortalitate sau morbiditate în populațiile afectate; … i)caz de boală – modificarea organică sau funcțională a stării normale de sănătate a unei persoane, diagnosticată ca atare de un medic de specialitate, generată de poluanți, poluări accidentale, schimbări climatice, riscuri asociate, avarii/incidente, accidente ecologice sau temperaturi extreme; … j)surse de date – autoritățile publice desemnate la art. 6 alin. (2) de la Legea nr. 59/2016 privind controlul asupra pericolelor de accident major în care sunt implicate substanțe periculoase, cu completările ulterioare; … k)furnizori de date – unități furnizoare de servicii medicale, indiferent de forma de organizare și subordonare, din sistemul public și privat, având în evidență un caz de boală, pentru diagnostic și tratament, care pun date la dispoziția direcțiilor de sănătate publică județene și a municipiului București, exclusiv pentru scopuri statistice, potrivit prevederilor art. 21 alin. (1) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată, cu modificările și completările ulterioare; … l)notificare – înștiințare în vederea unei posibile alerte, despre un risc asociat, avarie/incident, accident ecologic sau temperaturi extreme, prin introducerea de către direcțiile de sănătate publică județene și a municipiului București în ReSanMed a setului de date, ca urmare a informațiilor primite de la sursele de date; … m)raportare – introducerea de către direcțiile de sănătate publică județene și a municipiului București în ReSanMed a setului de date, ca urmare a informațiilor primite de la furnizorii de date, despre un caz de boală, cu scopul de a informa asupra unui pericol pentru sănătatea publică; … n)set de date – cumul de informații introduse în ReSanMed, referitoare la un risc asociat, avarie/incident, accident ecologic sau temperaturi extreme sau cazuri de boală; … o)date cu caracter personal – informațiile prevăzute la art. 4 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), utilizate pentru a identifica o persoană sau un caz de boală; … p)registru – bază de date gestionată electronic și accesată prin intermediul unei pagini web (cu acces restricționat), utilizată în scopuri statistice, în care informațiile introduse sunt ordonate nominal sau simbolizate prin coduri, după criterii și caracteristici prestabilite; … q)înregistrare individuală – date cu caracter personal despre un caz de boală la o persoană fizică, organizate în identificare prin codul numeric personal. … +
Capitolul IIOrganizare și funcționare +
Articolul 4Institutul Național de Sănătate Publică, denumit în continuare INSP, prin Centrul Național de Monitorizare a Riscurilor din Mediul Comunitar, denumit în continuare CNMRMC, organizează, asigură funcționarea și administrează ReSanMed. +
Articolul 5Ministerul Sănătății colaborează cu INSP pentru coordonarea implementării ReSanMed și asigură resursele financiare necesare pentru primirea informațiilor, organizarea și funcționarea ReSanMed. +
Articolul 6(1)CNMRMC asigură accesul direcțiilor de sănătate publică județene și a municipiului București la ReSanMed pentru înregistrarea notificărilor de la sursele de date și a raportărilor primite de la furnizorii de date.(2)CNMRMC elaborează modelul pentru setul de date necesar notificării unui risc asociat, avarie/incident, accident ecologic sau temperaturilor extreme și modelul de raportare a unui caz de boală, pe care le transmite Ministerului Sănătății, spre informare.(3)În scopul înștiințării, avertizării și alarmării populației, CNMRMC transmite autorităților responsabile cu rol principal, prevăzute în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 557/2016, date din ReSanMed, la solicitarea acestora sau din proprie inițiativă. +
Articolul 7(1)Notificarea se realizează imediat ce există o informație legată de un risc asociat, avarie/incident, accident ecologic sau temperaturi extreme.(2)Raportarea cazurilor de boală se efectuează trimestrial, până la data de 15 a lunii ulterioare trimestrului pentru care se face raportarea. +
Capitolul IIIAtribuții și responsabilități +
Articolul 8Potrivit atribuțiilor prevăzute la art. 3 lit. a), b),h), i),k) și l) din Hotărârea Guvernului nr. 1.414/2009 pentru înființarea, organizarea și funcționarea Institutului Național de Sănătate Publică, cu modificările și completările ulterioare, INSP, prin CNMRMC, are următoarele responsabilități specifice:a)elaborează un raport anual al activității desfășurate în cadrul ReSanMed, în urma analizei datelor primite, pe care îl afișează pe site-ul INSP-CNMRMC și îl înaintează Ministerului Sănătății; … b)coordonează la nivel național:(i)colectarea datelor de monitorizare a factorilor determinanți din mediul de viață și muncă; … (ii)modul în care se realizează raportarea și calitatea datelor raportate de către direcțiile de sănătate publică județene și a municipiului București, conform metodologiei; … … c)analizează trimestrial stadiul raportării datelor și transmite această analiză Ministerului Sănătății; … d)înștiințează Ministerul Sănătății ori de câte ori în urma analizei datelor rezultă modificări ale stării de sănătate a populației care pot fi influențate de condițiile de mediu și propune măsuri; … e)elaborează anual planul de formare profesională a personalului implicat în activitatea de notificare și raportare; … f)prin structurile sale de specialitate oferă consultanță direcțiilor de sănătate publică județene și a municipiului București, cu privire la completarea corectă a setului de date din cadrul ReSanMed. … +
Articolul 9(1)Direcțiile de sănătate publică județene și a municipiului București au următoarele atribuții și responsabilități:a)introduc și actualizează date în ReSanMed pentru notificare și raportare; … b)participă la instruirile organizate de INSP în vederea funcționării optime a ReSanMed; … c)semnalează către CNMRMC dificultățile întâmpinate în folosirea registrului și propun sugestii de îmbunătățire a acestuia. … (2)Notificările se efectuează numai cu avizul directorului executiv al direcției de sănătate publică județene și a municipiului București. +
Articolul 10Furnizorii de date au următoarele atribuții și responsabilități:a)pun la dispoziția direcților de sănătate publică județene și a municipiului București fișa pacientului pentru completarea informațiilor despre un caz de boală; … b)răspund pentru acuratețea datelor furnizate direcțiilor de sănătate publică județene și a municipiului București; … c)sprijină evaluarea periodică a calității datelor efectuată de către INSP. … +
Capitolul IVDispoziții finale +
Articolul 11Colectarea, transmiterea informațiilor și înregistrările individuale se realizează cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016, precum și a prevederilor Legii nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal și protecția vieții private în sectorul comunicațiilor electronice, cu modificările și completările ulterioare. +
Articolul 12Sursele de date definite la art. 3 lit. j) din prezenta hotărâre îndeplinesc activitățile de înștiințare, avertizare și alarmare în cadrul funcțiilor de sprijin prevăzute la pct. 1.1 lit. a) și pct. 1.2 din anexa nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr. 557/2016 privind managementul tipurilor de risc pentru a sprijini activitatea de notificare a direcțiilor de sănătate publică județene și a municipiului București.
PRIM-MINISTRU
VASILICA-VIORICA DĂNCILĂ
Contrasemnează:
p. Ministrul sănătății,
Tiberius-Marius Brădățan,
secretar de stat
Viceprim-ministru, ministrul mediului,
Grațiela Leocadia Gavrilescu
Ministrul afacerilor interne,
Carmen Daniela Dan
Ministrul apărării naționale,
Gabriel-Beniamin Leș
Ministrul comunicațiilor și societății informaționale,
Alexandru PetrescuBucurești, 15 februarie 2019.Nr. 83.