HOTĂRÂRE nr. 828 din 11 iulie 2024

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 29/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 686 din 16 iulie 2024
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 20ABROGA PEHOTARARE 729 13/09/2018
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 296 26/10/2023 ART. 17
ActulREFERIRE LALEGE 296 26/10/2023 ART. 21
ActulREFERIRE LALEGE 296 26/10/2023 ART. 22
ActulREFERIRE LALEGE 247 29/04/2002
ActulREFERIRE LAOG 80 30/08/2001 ART. 5
ActulREFERIRE LALEGE (R) 111 10/10/1996 ART. 4
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 108
ART. 1REFERIRE LAHG 783 23/09/1999
ART. 1REFERIRE LALEGE (R) 111 10/10/1996
ART. 2REFERIRE LALEGE (R) 111 10/10/1996
ART. 3REFERIRE LALEGE (R) 111 10/10/1996
ART. 4REFERIRE LALEGE (R) 111 10/10/1996
ART. 5REFERIRE LALEGE (R) 111 10/10/1996
ART. 5REFERIRE LALEGE (R) 111 10/10/1996 ART. 36
ART. 5REFERIRE LALEGE (R) 111 10/10/1996 ART. 37
ART. 5REFERIRE LALEGE (R) 51 29/07/1991 ART. 3
ART. 6REFERIRE LALEGE 15 28/02/2005
ART. 6REFERIRE LAHG 1491 09/09/2004
ART. 6REFERIRE LAOUG 21 15/04/2004 ART. 21
ART. 6REFERIRE LAREGULAMENT 09/09/2004
ART. 7REFERIRE LALEGE 15 28/02/2005
ART. 7REFERIRE LAOUG 21 15/04/2004 ART. 13
ART. 7REFERIRE LADECRET 223 11/05/1990
ART. 7REFERIRE LACONVENTIE 26/09/1986
ART. 8REFERIRE LALEGE (R) 111 10/10/1996 ART. 5
ART. 8REFERIRE LALEGE (R) 111 10/10/1996 ART. 35
ART. 17REFERIRE LALEGE (R) 111 10/10/1996 ART. 31
ART. 18REFERIRE LALEGE 296 26/10/2023 ART. 27
ART. 20ABROGA PEHOTARARE 729 13/09/2018
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ART. 9REFERIT DEORDIN 134 09/09/2024
ART. 9REFERIT DEORDIN 135 09/09/2024
ART. 9REFERIT DEORDIN 199 04/12/2024
ART. 9REFERIT DEORDIN 200 04/12/2024





Având în vedere prevederile art. XVII alin. (1), alin. (2) lit. a), alin. (5) lit. n), art. XXI și ale art. XXII din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, cu modificările și completările ulterioare,în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, al art. 4 alin. (2) din Legea nr. 111/1996 privind desfășurarea în siguranță, reglementarea, autorizarea și controlul activităților nucleare, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și al art. 5 alin. (3) din Ordonanța Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritățile administrației publice și instituțiile publice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2002, cu modificările și completările ulterioare,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. + 
Articolul 1(1)Comisia Națională pentru Controlul Activităților Nucleare este organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului și în coordonarea prim-ministrului prin Secretariatul General al Guvernului.(2)Comisia Națională pentru Controlul Activităților Nucleare, denumită în continuare CNCAN, reprezintă autoritatea competentă în domeniul nuclear, fiind o instituție de interes public național, care exercită atribuțiile de reglementare, autorizare și control în domeniul nuclear, conform prevederilor Legii nr. 111/1996 privind desfășurarea în siguranță, reglementarea, autorizarea și controlul activităților nucleare, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(3)Sediul principal al CNCAN se află în municipiul București, Bd. Libertății nr. 14, sectorul 5, conform Hotărârii Guvernului nr. 783/1999 privind transmiterea unei părți dintr-un imobil, proprietate publică a statului, din administrarea Ministerului Apelor, Pădurilor și Protecției Mediului în administrarea Comisiei Naționale pentru Controlul Activităților Nucleare, iar sediul secundar se află în municipiul București, str. Locotenent Zalic nr. 4, sectorul 6, conform Contractului de vânzare-cumpărare autentificat cu nr. 1.816 din 29 august 2007 la BNP Apostu Lucian-Cătălin. + 
Articolul 2(1)CNCAN exercită următoarele atribuții de reglementare privind modul de desfășurare a activităților nucleare prevăzute de Legea nr. 111/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare:a)emite reglementări, general obligatorii, și ghiduri pentru detalierea cerințelor generale de securitate nucleară, de securitate radiologică pentru protecția împotriva radiațiilor ionizante, privind sistemele de management în domeniul nuclear, de control al neproliferării armelor nucleare, de protecție fizică, de transport al materialelor radioactive, de gestionare a deșeurilor radioactive și a combustibilului nuclear uzat, de planificare, pregătire și răspuns în situații de urgență nucleară sau radiologică, de realizare a produselor și serviciilor destinate instalațiilor nucleare și radiologice;b)emite reglementări generale privind procedurile de autorizare și control;c)emite reglementări complementare necesare activității de autorizare și control în domeniul nuclear;d)emite și alte reglementări, cu consultarea ministerelor și a altor factori interesați, potrivit responsabilităților specifice acestora;e)elaborează strategia și politica de reglementare, autorizare și control în domeniul securității nucleare, al securității radiologice, al controlului neproliferării armelor nucleare, al protecției fizice a materialelor nucleare, surselor de radiații ionizante, instalațiilor nucleare și radiologice, al transportului materialelor radioactive și al securității nucleare a gestionării deșeurilor radioactive și a combustibilului nuclear uzat, al planificării, pregătirii și răspunsului în situații de urgență nucleară sau radiologică, denumită în continuare Strategia națională de securitate și siguranță nucleară, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului;f)revizuiește reglementările adoptate ori de câte ori este necesar, pentru corelarea lor cu legislația Uniunii Europene, cu standardele internaționale și cu convențiile internaționale ratificate, din domeniu, la care România este parte, și dispune măsurile necesare pentru aplicarea acestora, ținând seama de experiența în activitate, de informațiile obținute în urma procesului decizional și de evoluțiile tehnologice ale activităților de cercetare.(2)Reglementările elaborate de CNCAN, aprobate prin ordin al președintelui publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, sunt obligatorii pentru persoanele fizice și juridice care desfășoară orice activități nucleare în România, de la data publicării ordinului.(3)În procesul de elaborare a Strategiei naționale de securitate și siguranță nucleară, prevăzută la alin. (1) lit. e), planificarea, pregătirea și răspunsul în situații de urgență nucleară sau radiologică se realizează în colaborare cu Departamentul pentru Situații de Urgență din cadrul Ministerului Afacerilor Interne. + 
Articolul 3(1)CNCAN îndeplinește atribuțiile de autorizare pentru instalațiile și materialele nucleare, sursele de radiații ionizante și activitățile aferente acestora, potrivit dispozițiilor Legii nr. 111/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, referitoare la emiterea, completarea, modificarea sau revizuirea autorizațiilor necesare activităților prevăzute în domeniul nuclear.(2)CNCAN verifică, evaluează și acceptă, avizează sau aprobă, după caz, pe parcursul autorizării și pe toată durata de valabilitate a autorizațiilor emise, toate documentele titularului de autorizație specificate în reglementările și autorizațiile emise de către CNCAN.(3)CNCAN suspendă sau retrage autorizațiile, permisele și certificatele emise, în parte ori în întregime, din propria inițiativă sau la sesizarea oricăror persoane fizice ori juridice, în cazul nerespectării prevederilor Legii nr. 111/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(4)CNCAN îndeplinește și alte atribuții prevăzute de lege privind autorizarea activităților din domeniul nuclear.
 + 
Articolul 4CNCAN exercită următoarele atribuții de control în domeniul nuclear:a)exercită controlul, prin verificări, măsurători, analize, inspecții și evaluări tehnice de specialitate, în următoarele situații: în vederea eliberării autorizației; în vederea verificării respectării limitelor și condițiilor din autorizație, pe perioada de valabilitate a acesteia; în vederea verificării respectării prevederilor Legii nr. 111/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare; ca urmare a notificării primite din partea titularului de autorizație; atunci când există informații că se desfășoară activități neautorizate; ca urmare a unor incidente;b)efectuează activități de control în baza programelor de inspecție și a planurilor anuale, aprobate de către președinte, la operatorii economici unde se desfășoară activități supuse regimului de autorizare, precum și la cererea altor instituții abilitate ale statului sau la sesizarea persoanelor fizice sau juridice, și dispune măsurile prevăzute în Legea nr. 111/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare;c)îndeplinește alte atribuții prevăzute de lege în domeniul controlului activităților nucleare.
 + 
Articolul 5(1)CNCAN îndeplinește toate atribuțiile prevăzute în Legea nr. 111/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(2)CNCAN avizează prescripțiile tehnice specifice, emise de autoritatea națională pentru cazane și instalații de ridicat, ținând seama de criteriile generale de desfășurare în condiții de siguranță a activităților nucleare, conform art. 36 din Legea nr. 111/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(3)CNCAN asigură suport de specialitate pentru evaluările necesare efectuate de autoritatea publică centrală pentru protecția mediului în procesul de emitere a acordurilor și autorizațiilor de mediu, pentru instalațiile nucleare, referitor la supravegherea și raportarea evacuărilor de efluenți radioactivi în mediu, precum și a contaminării radioactive a factorilor de mediu, conform art. 37 alin. (2) din Legea nr. 111/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(4)CNCAN îndeplinește atribuțiile specifice privind securitatea națională a României, din punctul de vedere al cunoașterii, prevenirii și înlăturării amenințărilor interne sau externe ce pot aduce atingere securității naționale a României, prevăzute la art. 3 lit. i) și k) din Legea nr. 51/1991 privind securitatea națională a României, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
 + 
Articolul 6(1)Prin ordin al președintelui CNCAN se constituie Comitetul pentru situații de urgență, care îndeplinește atribuțiile prevăzute la art. 21 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 15/2005, cu modificările și completările ulterioare.(2)Comitetul pentru situații de urgență își desfășoară activitatea conform prevederilor Regulamentului-cadru privind structura organizatorică, atribuțiile, funcționarea și dotarea comitetelor și centrelor operative pentru situații de urgență, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.491/2004, cu modificările ulterioare.
 + 
Articolul 7(1)Se constituie, în subordinea președintelui CNCAN, Serviciul operativ pentru situații de urgență, prin preluarea posturilor, personalului și atribuțiilor Centrului operativ pentru situații de urgență și continuitatea guvernării și a Compartimentului urgențe nucleare și radiologice, care se desființează.(2)Centrul operativ pentru situații de urgență, din cadrul Serviciului operativ pentru situații de urgență, este o structură cu activitate permanentă, care are atribuții și funcții de sprijin în managementul situațiilor de urgență și îndeplinește funcțiile prevăzute la art. 13 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 21/2004, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 15/2005, cu modificările și completările ulterioare, precum și din alte acte normative adoptate în materie.(3)În calitate de punct național de contact pentru urgențe nucleare și radiologice, CNCAN este responsabil pentru implementarea mecanismelor de asistență internațională, în conformitate cu prevederile Convenției cu privire la asistența în caz de accident nuclear sau urgență radiologică, adoptată de Agenția Internațională pentru Energie Atomică la Viena, la 26 septembrie 1986, la care România a aderat prin Decretul nr. 223/1990.(4)CNCAN elaborează regulamentul privind accesarea și implementarea mecanismului de asistență internațională prin intermediul Rețelei de asistență și răspuns la urgență nucleară sau radiologică (RANET – Response Assistance Network).
 + 
Articolul 8Activitatea CNCAN se desfășoară pe bază de strategii, politici și procese de management, în conformitate cu art. 5 alin. (2) și art. 35 lit. h^5) și s^1) din Legea nr. 111/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare. + 
Articolul 9(1)Conducerea CNCAN este asigurată de un președinte cu rang de secretar de stat, numit prin decizie a prim-ministrului, denumit în continuare președinte.(2)Președintele CNCAN are calitatea de ordonator principal de credite.(3)Președintele aprobă delegările de competență și împuternicirile de reprezentare pentru personalul CNCAN, inclusiv ale directorilor de structuri pentru personalul din subordinea lor.(4)Președintele reprezintă CNCAN în raporturile cu ministerele, cu alte autorități și instituții ale administrației publice centrale sau locale, precum și în raporturile cu persoane fizice și juridice române ori străine.(5)Președintele reprezintă CNCAN în raporturile cu Agenția Internațională pentru Energie Atomică, cu Agenția pentru Energie Nucleară a Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, precum și cu alte organizații de profil internaționale, regionale sau naționale, din alte țări.(6)Președintele raportează prim-ministrului, ori de câte ori i se solicită, prin secretarul general al Guvernului, stadiul desfășurării activităților de reglementare, autorizare și control și al celorlalte activități relevante din sfera de responsabilitate a CNCAN.(7)În exercitarea atribuțiilor sale, președintele emite ordine și decizii. + 
Articolul 10Președintele CNCAN îndeplinește următoarele atribuții principale:a)răspunde de derularea corespunzătoare a procesului de reglementare, autorizare și control al activităților nucleare;b)aprobă strategiile de dezvoltare instituțională a CNCAN, programele de activitate și programele de operare;c)coordonează procesul de emitere a reglementărilor CNCAN și dispune armonizarea acestora cu legislația Uniunii Europene, aplicabile uniform în domeniul nuclear;d)asigură derularea programelor de cooperare și asistență tehnică internațională;e)asigură pregătirea profesională inițială și continuă a personalului de specialitate al CNCAN, prin programe de educare și formare profesională a personalului cu responsabilități legate de reglementarea, autorizarea și controlul instalațiilor și activităților nucleare;f)promovează și consolidează cultura de securitate nucleară prin emiterea de reglementări specifice și controlul conformității cu aceste reglementări, precum și prin stabilirea și implementarea propriului sistem de management care acordă prioritatea cuvenită securității nucleare și care promovează, la toate nivelurile personalului și conducerii, capacitatea de a pune sub semnul întrebării realizarea efectivă a principiilor și practicilor relevante de securitate și de a raporta în timp util aspectele legate de securitatea nucleară;g)aprobă angajările, promovările, retrogradările, suspendările, delegările, detașările, numirile și eliberările din funcție ale personalului de execuție din cadrul CNCAN, cu respectarea dispozițiilor legale în vigoare;h)aprobă deplasările în țară și în străinătate ale personalului CNCAN;i)președintele CNCAN trebuie să îndeplinească cerința de pregătire profesională în domeniul nuclear și experiență de specialitate de cel puțin 10 ani în reglementarea, autorizarea și controlul instalațiilor și activităților nucleare;j)îndeplinește alte atribuții, conform prevederilor Legii nr. 111/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare;k)răspunde de rezolvarea în condiții corespunzătoare a sarcinilor stabilite de prim-ministru, în limita responsabilităților specifice stabilite pentru CNCAN prin Legea nr. 111/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
 + 
Articolul 11(1)Structura organizatorică a CNCAN este prevăzută în anexa nr. 1.(2)Statul de funcții, statul de personal, precum și structura organizatorică a direcțiilor se aprobă prin ordin al președintelui CNCAN.(3)Numărul maxim de posturi pentru aparatul propriu al CNCAN este de 182, exclusiv președintele și membrii cabinetului demnitarului.(4)Personalul necesar pentru fiecare componentă din structura organizatorică a CNCAN se stabilește prin ordin al președintelui, în conformitate cu prevederile legale privind pregătirea în domeniu și specializarea pe funcție, cu încadrarea în numărul maxim de posturi pentru aparatul propriu.(5)Competențele și atribuțiile structurilor CNCAN, precum și drepturile, obligațiile și responsabilitățile personalului încadrat pe funcții se prevăd detaliat în regulamentul privind atribuțiile structurilor din cadrul CNCAN, aprobat prin ordin al președintelui CNCAN. + 
Articolul 12(1)Președintele numește prin ordin, din cadrul personalului CNCAN, responsabilii naționali pentru următoarele activități:a)raportarea evenimentelor nucleare;b)raportarea de garanții pentru materiale nucleare, în probleme de protecție fizică din domeniul nuclear, în traficul ilicit de materiale nucleare și instalații nucleare, în controlul importului și exportului de materiale strategice pentru domeniul nuclear;c)coordonarea proiectelor de asistență tehnică realizate cu Agenția Internațională pentru Energie Atomică;d)coordonarea proiectelor de asistență tehnică realizate cu Agenția pentru Energie Nucleară a Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică în domeniul de activitate al CNCAN;e)alte activități specifice CNCAN, care implică contacte cu organizații și organisme internaționale de profil.(2)Atribuțiile responsabililor naționali se stabilesc prin ordin al președintelui CNCAN. + 
Articolul 13Președintele înființează, prin ordin, Consiliul director în materie de organizare și dezvoltare a activităților CNCAN, denumit în continuare Consiliul director. + 
Articolul 14(1)Consiliul director este compus din:a)președinte;b)directorii direcțiilor de specialitate;c)alte persoane cu funcții de conducere/coordonare din cadrul CNCAN, la solicitarea membrilor Consiliului director, cu statut de invitați.(2)Președintele CNCAN este și președintele Consiliului director.(3)Consiliul director își desfășoară activitatea conform regulamentului propriu aprobat de președintele CNCAN.
 + 
Articolul 15Consiliul director are următoarele atribuții:a)analizează și propune președintelui măsurile care trebuie dispuse și respectate pentru organizarea și dezvoltarea CNCAN, astfel încât să se asigure desfășurarea în siguranță a activităților nucleare, în concordanță cu legislația națională și europeană în vigoare, precum și cu tratatele internaționale la care România este parte;b)avizează măsuri interne pentru CNCAN, în limita competențelor stabilite prin ordin al președintelui, cu respectarea normelor legale. + 
Articolul 16Finanțarea CNCAN se asigură integral din venituri proprii, respectiv din tarife percepute pentru reglementarea, autorizarea și controlul activităților nucleare, din contribuții ale organismelor internaționale, încasări sau venituri din alte surse, conform prevederilor legale. + 
Articolul 17Categoriile de personal, stabilite conform art. 31 alin. (3) și (4) din Legea nr. 111/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și cuantumul diferențiat al sporului prevăzut se stabilesc prin ordin al președintelui CNCAN, cu respectarea dispozițiilor legale. + 
Articolul 18(1)CNCAN dispune de parc auto propriu cu un număr de 43 de autovehicule, conform anexei nr. 2, necesare îndeplinirii activității curente și a celei operative, de monitorizare, control, investigații și de inspecție pe întreg teritoriul țării.(2)Consumurile pentru autovehiculele utilizate pentru realizarea activităților și acțiunilor prevăzute la alin. (1) se stabilesc prin ordin al președintelui CNCAN, în limita stabilită la art. XXVII alin. (4) din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, cu modificările și completările ulterioare.
 + 
Articolul 19Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre. + 
Articolul 20La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 729/2018 privind organizarea și funcționarea Comisiei Naționale pentru Controlul Activităților Nucleare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 805 din 20 septembrie 2018.

PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu
Secretarul general al Guvernului,
Mircea Abrudean
Președintele Comisiei Naționale pentru Controlul Activităților Nucleare,
Cantemir-Marian Ciurea-Ercău
Ministrul muncii și solidarității sociale,
Simona Bucura-Oprescu
Ministrul finanțelor,
Marcel-Ioan Boloș
București, 11 iulie 2024.Nr. 828. + 
Anexa nr. 1*)*) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a Comisiei Naționale pentru Controlul Activităților Nucleare – CNCAN
 + 
Anexa nr. 2
Normă privind dotarea cu autovehicule

Utilizarea autovehiculelor: Parc auto
Președinte 1 autoturism
Parc comun 2 autoturisme
Parc activități specifice 40 de autovehicule cu destinație specială

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x