privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Comerţului
Guvernul României hotărăşte: +
Articolul 1Ministerul Comerţului se organizează şi funcţionează ca organ central de specialitate al administraţiei publice, prin reorganizarea Ministerului Comerţului şi Turismului. Ministerul Comerţului elaborează politica comercială şi aplica strategia şi programul Guvernului în domeniul comerţului interior şi exterior, în conformitate cu reglementările legale în vigoare. +
Articolul 2În realizarea obiectului sau de activitate, Ministerul Comerţului are următoarele atribuţii principale:1. elaborează şi promovează strategia şi politica dezvoltării şi modernizării comerţului interior şi exterior şi aplica politica Guvernului privind integrarea comercială a României în structurile şi organismele economice internaţionale;2. organizează şi coordonează studierea tendinţelor pieţelor – interna şi externa -, în vederea informării şi orientarii activităţilor de producţie şi de servicii spre satisfacerea optiunilor populaţiei, în condiţii de competitivitate şi profitabilitate;3. iniţiază măsuri pentru stimularea schimbului intern şi extern de produse şi servicii, pentru asigurarea echilibrului valutar şi formarea de disponibilitati valutare din activitatea de comerţ exterior şi alte prestaţii internaţionale;4. urmăreşte şi controlează aplicarea unitară şi coerenta a reformei în comerţ, administrarea patrimoniului agenţilor economici cu capital integral sau parţial de stat din comerţ;5. ia măsuri pentru continuarea reformei economice şi intensificarea procesului de privatizare în domeniul comerţului, în conformitate cu programul Guvernului;6. iniţiază, promovează sau, după caz, avizează norme, alte reglementări şi mecanisme ale economiei de piaţa vizind desfăşurarea activităţii agenţilor economici din sectorul public şi privat, în domeniul comerţului interior şi exterior;7. asigura şi urmăreşte păstrarea climatului de concurenta loiala şi ia măsuri pentru protejarea intereselor consumatorilor de produse şi servicii şi ale agenţilor economici, pe piaţa interna şi externa;8. organizează şi coordonează activitatea centrelor teritoriale de expansiune a comerţului;9. asigura formarea şi perfecţionarea profesională a personalului care acţionează în domeniul comerţului interior şi exterior;10. realizează banca de date în conformitate cu prevederile legale; publică situaţii generale statistice şi economice necesare orientarii politicii comerţului, asigurind activitatea de informare-comunicare;11. urmăreşte aplicarea legislaţiei, a normelor şi a altor reglementări specifice de către toţi agenţii economici care desfăşoară activităţi de comerţ, indiferent de forma de proprietate, în condiţiile licenţei de comerţ;12. iniţiază şi elaborează reguli de orientare şi ordonare a pieţei, precum şi pentru raporturile dintre Ministerul Comerţului, camerele de comerţ şi agenţii economici cu activitate de comerţ;13. exercita orice alte atribuţii prevăzute de reglementările legale în vigoare. +
Articolul 3În domeniul comerţului interior, ministerul are următoarele atribuţii specifice:1. stabileşte strategia aprovizionarii populaţiei cu bunuri de consum de stricta necesitate; colaborează cu ministerele de resort pentru stabilirea strategiei aprovizionarii cu principalele materii prime şi materiale necesare;2. iniţiază şi, după caz, avizează proiecte de norme şi alte reglementări, pentru protejarea cetăţenilor în calitatea lor de consumatori şi a agenţilor economici împotriva concurentei neloiale;3. avizează standarde şi alte reglementări tehnico-normative pentru bunurile de consum şi prestări de servicii, urmăreşte respectarea lor şi participa la omologarea de produse noi;4. urmăreşte şi analizează evoluţia preţurilor bunurilor de consum; avizează şi supraveghează, împreună cu Ministerul Finanţelor, nivelul preţurilor şi serviciilor de importanţa în consumul şi folosinţă populaţiei, precum şi a celor pentru care nu exista condiţii de concurenta; analizează şi avizează modificarea cotelor comerciale;5. avizează amplasarea şi documentaţiile tehnice pentru obiectivele comerciale de interes deosebit prevăzute în planurile generale de urbanism; elaborează principiile generale de urbanism comercial;6. elaborează şi, după caz, avizează norme privind structura şi profilul unităţilor comerciale care desfac produse importante pentru aprovizionarea populaţiei;7. iniţiază şi elaborează proiecte de acte normative privind autorizarea şi funcţionarea unităţilor comerciale şi prestatoare de servicii;8. realizează clasificarea unităţilor comerciale şi de alimentaţie publică. +
Articolul 4În domeniul comerţului exterior, ministerul are următoarele atribuţii specifice:1. aplica politica Guvernului privind integrarea României în structurile şi organismele economice internaţionale; elaborează şi promovează strategia dezvoltării cooperării economice şi a comerţului cu mărfuri şi servicii;2. negociaza tratate, acorduri şi alte înţelegeri internaţionale pentru stabilirea cadrului juridic necesar desfăşurării relaţiilor comerciale externe ale României, în colaborare cu Ministerul Afacerilor Externe; participa, împreună cu Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Industriilor, Ministerul Transporturilor, precum şi cu alte ministere sau autorităţi ale administraţiei publice centrale, la negocierea şi încheierea de acorduri şi înţelegeri cu caracter economic;3. promovează interesele economice şi comerciale ale României în relaţiile cu alte state, precum şi cu organizaţiile economice cu vocaţie universala, cu caracter regional şi cu grupări economice;4. aproba personalul de specialitate din cadrul misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare care asigura reprezentarea economică şi comercială externa şi îndrumă activitatea acestuia.Personalul menţionat la pct. 4 se stabileşte de ministrul comerţului împreună cu ministrul afacerilor externe. Atribuţiile acestui personal şi raporturile în cadrul misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare se stabilesc prin norme comune adoptate de ministrul comerţului şi ministrul afacerilor externe. Pe durata misiunii în străinătate, personalul respectiv este subordonat şefului misiunii diplomatice. Ministerul Comerţului poate organiza în exterior, în situaţii deosebite, oficii sau birouri comerciale proprii în centre comerciale de interes pentru România.Ministerul Comerţului dispune de fonduri proprii pentru activitatea personalului care asigura reprezentarea economică şi comercială externa, în cadrul bugetului anual al ministerului;5. eliberează, potrivit legii, licentele de export şi import, pornind de la interesele economiei naţionale şi în conformitate cu angajamentele internaţionale asumate de România; participa la elaborarea şi aplicarea politicii comerciale a statului român;6. aplica, împreună cu Ministerul Finanţelor, politica vamală a României, în concordanta cu reglementările legale în vigoare;7. participa la examinarea şi avizarea propunerilor de operaţiuni pentru livrări pe credit de maşini şi utilaje, instalaţii complexe şi asigura executarea de obiective în străinătate;8. iniţiază negocieri şi participa, în colaborare cu Ministerul Finanţelor, la încheierea de acorduri cu ţările debitoare şi/sau cu firme intermediare specializate pentru recuperarea creanţelor externe ale statului rezultate din operaţiuni comerciale;9. elaborează programe anuale de sprijinire şi promovare a comerţului exterior prin organisme autorizate, inclusiv Banca de Export-Import a României – S.A.;10. gestionează fondurile bugetare destinate promovării comerţului exterior, precum şi fondurile din asistenţa economică externa destinate promovării cooperării şi schimburilor comerciale internaţionale;11. elaborează programul anual şi coordonează activitatea de participare a României la tirgurile şi expoziţiile internaţionale cu pavilion naţional. +
Articolul 5Conducerea Ministerului Comerţului este asigurata de ministru. Pe lîngă ministru funcţionează colegiul ministerului, ca organ consultativ. Componenta colegiului se stabileşte prin ordin al ministrului.Ministrul reprezintă ministerul în raporturile cu Parlamentul, Guvernul, celelalte ministere şi autorităţi ale administraţiei publice, alte organizaţii din ţara, precum şi în raporturile cu organismele similare din străinătate.În exercitarea conducerii ministerului, ministrul emite ordine şi instrucţiuni. +
Articolul 6Ministerul Comerţului are structura organizatorică prevăzută în anexa nr. 1.Sarcinile şi atribuţiile personalului din aparatul propriu se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare, aprobat prin ordin al ministrului.Numărul maxim de posturi pentru Ministerul Comerţului este 545, exclusiv demnitarii. +
Articolul 7În structura organizatorică a ministerului funcţionează departamente, direcţii generale, direcţii, servicii şi birouri.Structura organizatorică, atribuţiile şi sarcinile aparatului propriu se aproba prin ordin al ministrului. +
Articolul 8În subordinea Ministerului Comerţului funcţionează:1. centre teritoriale de expansiune a comerţului, în judeţe şi municipiul Bucureşti, încadrate cu inspectori de specialitate, ca reprezentanţi ai ministerului, în limita a 210 posturi, în afară numărului prevăzut la art. 6.2. reprezentanţi proprii în străinătate pentru activitatea de comerţ exterior, în număr de cel mult 265 posturi;3. Institutul Naţional de Cercetări Comerciale "Virgil Madgearu", cu un număr de maximum 220 posturi, organism de specialitate al Ministerului Comerţului, cu personalitate juridică, care îşi desfăşoară activitatea în regim de finanţare de la fondul special de cercetare (50%) şi din contracte cu terţi (50%).Institutul Naţional "Virgil Madgearu" are în componenta sa doua unităţi de cercetare – pentru comerţ interior şi pentru comerţ exterior -, precum şi Redactia "Jurnalul afacerilor", fiecare cu autonomie economică proprie, iar structura organizatorică şi atribuţiile se aproba prin ordin al ministrului;4. Centrul de Formare şi Management pentru Comerţ, cu personalitate juridică şi regim de autofinanţare, avînd ca obiect de activitate formarea şi perfecţionarea profesională a personalului din comerţ.Operaţiunile economice ce se desfăşoară în cadrul centrului şi al bazei sale materiale se derulează potrivit legislaţiei societăţilor comerciale. +
Articolul 9Activităţile, activul şi pasivul, care se preiau sau se predau între Ministerul Comerţului şi Ministerul Turismului, se stabilesc prin protocol încheiat în termen de 30 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărîri. +
Articolul 10Personalul care trece de la Ministerul Comerţului şi Turismului la Ministerul Comerţului se considera transferat. +
Articolul 11Pentru exerciţiul bugetar al anului 1992, finanţarea cheltuielilor pentru Ministerul Comerţului va fi asigurata din bugetul fostului Minister al Comerţului şi Turismului. +
Articolul 12Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta hotărîre. +
Articolul 13La data intrării în vigoare a prezentei hotărîri, Hotărîrea Guvernului nr. 805 din 20 iulie 1990 privind organizarea şi atribuţiile Ministerului Comerţului şi Turismului, cu modificările ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare se abroga. ANEXA 1 MINISTERUL COMERŢULUI ┌────────────┐ │ MINISTRU │ └─────┬──────┘ │ ┌───────────────────┐ │ ┌──────────────┐ │ CORP DE CONTROL ├──────┼───────┤ CONSILIERI │ └───────────────────┘ │ └──────────────┘ │ ┌─────────────────────────┼───────────────────┐ ┌─────────────┴──────┐┌─────────────────┴──┐┌───────────────┴───────────┐ │ DEPARTAMENTUL ││ DEPARTAMENTUL ││ DEPARTAMENTUL PENTRU │–– │ COMERŢULUI INTERIOR││ COMERŢULUI EXTERIOR││REFORMA MANAGEMENT, RESURSE│ | │ SECRETAR DE STAT ││ SECRETAR DE STAT ││ SECRETAR DE STAT │– | └───────┬────────────┘└─────────┬──────────┘└─────────┬─────────────────┘ | | │ ┌────┐ │ ┌────┐ │ | | ├─┤ A │ ├─┤ E │ │ ┌────┐ | | ┌────┼─┤ │ │ └────┘ ├──┤ I │ | | │ │ └────┘ │ ┌────┐ │ └────┘ | | │ │ ┌────┐ ├─┤ │ │ ┌────┐ | | │ ├─┤ B │ ┌─────┼─┤ F │ ├──┤ J │ | | │ │ └────┘ │ │ └────┘ │ └────┘ | | │ │ ┌────┐ │ │ ┌────┐ │ ┌────┐ | | │ ├─┤ C │ │ ├─┤ │ ├──┤ K │ | | │ │ └────┘ │ ┌─┼─┤ G │ │ └────┘ | | │ │ ┌────┐ │ │ │ └────┘ │ ┌────┐ ┌──┐ | | │ └─┤ D │ ––│–│-│-┌────┐ ├──┤ L ├─┤l │ | | │ └────┘ | │ │ └─┤ H │ │ └────┘ └──┘ | | ┌─┴────┐ | ┌─────┐ │ │ └──┬─┘ │ ┌────┐ | | │ a │ | │ f ├──┤ │ └──────┐ └──┤ M │ | | └──────┘ | └─────┘ │ │ ┌────┐ │ └────┘ | | ^ | ┌─────┐ │ ├───┤ g │ │ ┌───┐ | | │ | │ f1 ├──┤ │ └────┘ ├─┤h │ | | │ | └─────┘ │ │ ┌────┐ │ └───┘ | | │ | | │ ├───┤ g1 │ │ ┌───┐ | | └──────────────────────┘ │ └────┘ └─┤h1 │ | | | | │ ┌────┐ └───┘ | | | | ├───┤ g2 │ | | | | │ └────┘ | | | | │ ┌────┐ | | | | ├───┤ g3 │ | | | | │ └────┘ | | | | │ ┌────┐ | | | | └───┤ g4 │–––––––––––– | | | └────┘ | ––––––––––––––––––––––-A = DIRECŢIA GENERALĂ PENTRU PATRIMONIU, PRIVATIZARE ŞI CLASIFICAREa = CENTRE JUDEŢENE DE EXPANSIUNE A COMERŢULUIB = DIRECTA GENERALĂ PENTRU FOND DE MARFA ŞI PREŢURIC = DIRECŢIA DE CONTROL ŞI PROTECŢIA CONSUMATORILORD = DIRECŢIA GENERALĂ PENTRU STRATEGIE ŞI REFORMAE = DIRECŢIA GENERALĂ PENTRU STRATEGIA DEZVOLTĂRII COMERŢULUI EXTERIORF = DIRECŢIA GENERALĂ PENTRU ADMINISTRAREA POLITICII COMERCIALEf = DIRECŢIA PENTRU SUPRAVEGHEREA CONCURENTEIf1 = DIRECŢIA DE LICENŢE ŞI POLITICA VAMALĂG = DIRECŢIA GENERALĂ PENTRU RELAŢII BILATERALEg = DIRECŢIA EUROPAg1 = DIRECŢIA AFRICA ŞI ORIENTUL MIJLOCIUg2 = DIRECŢIA ASIA-OCEANIAg3 = DIRECŢIA AMERICAg4 = REPREZENTARE OFICIALĂ EXTERNAH = DIRECŢIA GENERALĂ DE PROMOVARE, COOPERARE ŞI RELATI CUORGANISMELE INTERNAŢIONALEh = DIRECŢIA DE PROMOVARE ŞI COOPERAREh1 = DIRECŢIA ORGANISME INTERNAŢIONALEI = DIRECŢIA MANAGEMENT RELAŢII MASS-MEDIAJ = DIRECŢIA RESURSE FINANCIAREK = DIRECŢIA JURIDICĂ, CONTENCIOS ŞI REGLEMENTĂRIL = DIRECŢIA ADMINISTRATIVĂ ŞI PROTOCOLl = PERSONAL DE DESERVIREM = CONTROL FINANCIAR DE GESTIUNE +
Anexa 2LISTAunităţilor subordonate şi a serviciilor publice descentralizate aleMinisterului ComerţuluiI. SERVICII PUBLICE DESCENTRALIZATE ALE MINISTERULUI1. Centrul Teritorial de Expansiune a Comerţului Alba2. Centrul Teritorial de Expansiune a Comerţului Arad3. Centrul Teritorial de Expansiune a Comerţului Arges4. Centrul Teritorial de Expansiune a Comerţului Bacau5. Centrul Teritotial de Expansiune a Comerţului Bihor6. Centrul Teritorial de Expansiune a Comerţului Bistrita7. Centrul Teritorial de Expansiune a Comerţului Botosani8. Centrul Teritorial de Expansiune a Comerţului Braşov9. Centrul Teritorial de Expansiune a Comerţului Brăila10. Centrul Teritorial de Expansiune a Comerţului Buzau11. Centrul Teritorial de Expansiune a Comerţului Caraş-Severin12. Centrul Teritorial de Expansiune a Comerţului Calarasi13. Centrul Teritorial de Expansiune a Comerţului Cluj14. Centrul Teritorial de Expansiune a Comerţului Constanta15. Centrul Teritorial de Expansiune a Comerţului Covasna16. Centrul Teritorial de Expansiune a Comerţului Dîmboviţa17. Centrul Teritorial de Expansiune a Comerţului Dolj18. Centrul Teritorial de Expansiune a Comerţului Galaţi19. Centrul Teritorial de Expansiune a Comerţului Giurgiu20. Centrul Teritorial de Expansiune a Comerţului Gorj21. Centrul Teritorial de Expansiune a Comerţului Harghita22. Centrul Teritorial de Expansiune a Comerţului Hunedoara23. Centrul Teritorial de Expansiune a Comerţului Ialomita24. Centrul Teritorial de Expansiune a Comerţului Iaşi25. Centrul Teritorial de Expansiune a Comerţului Maramures26. Centrul Teritorial de Expansiune a Comerţului Mehedinti27. Centrul Teritorial de Expansiune a Comerţului Mures28. Centrul Teritorial de Expansiune a Comerţului Neamt29. Centrul Teritorial de Expansiune a Comerţului Olt30. Centrul Teritorial de Expansiune a Comerţului Prahova31. Centrul Teritorial de Expansiune a Comerţului Satu Mare32. Centrul Teritorial de Expansiune a Comerţului Salaj33. Centrul Teritorial de Expansiune a Comerţului Sibiu34. Centrul Teritorial de Expansiune a Comerţului Suceava35. Centrul Teritorial de Expansiune a Comerţului Teleorman36. Centrul Teritorial de Expansiune a Comerţului Tulcea37. Centrul Teritorial de Expansiune a Comerţului Vaslui38. Centrul Teritorial de Expansiune a Comerţului Vilcea39. Centrul Teritorial de Expansiune a Comerţului Vrancea40. Centrul Teritorial de Expansiune a Comerţului municipiul Bucureşti, inclusiv sectorul agricol IlfovII. UNITĂŢI FINANŢATE DE LA BUGETUL DE STAT1. Institutul Naţional de Cercetări Comerciale "Virgil Madgearu" – 50% de la fondul special de cercetareIII. UNITĂŢI CARE SE AUTOFINANTEAZA1. Institutul Naţional de Cercetări Comerciale "Virgil Madgearu" – 50% prin contracte încheiate cu terţi2. Centrul de Formare şi Management pentru Comerţ.––––-