În temeiul prevederilor art. 67 și ale art. 148 din Constituția României, republicată, ale Legii nr. 373/2013 privind cooperarea dintre Parlament și Guvern în domeniul afacerilor europene și ale art. 160-185 din Regulamentul Camerei Deputaților, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaților nr. 8/1994, republicat, cu modificările și completările ulterioare,Camera Deputaților adoptă prezenta hotărâre. +
ARTICOL UNICLuând în considerare Opinia nr. 4c-19/435 adoptată de Comisia pentru afaceri europene în ședința din 7 noiembrie 2017, Camera Deputaților:1.Apreciază utilitatea regulamentului în mod special datorită existenței reduse sau lipsei de prioritizare a unor instrumente sau inițiative ale Uniunii Europene care să vizeze cercetarea în domeniul militar și dezvoltarea industriei de apărare. … 2.Salută în mod deosebit scopul programului de a implica și dezvolta întreprinderile mici și mijlocii din domeniu, precum și latura de cooperare transfrontalieră la nivelul acestora, considerând că astfel este dezvoltată în mod special competitivitatea și pot fi create noi locuri de muncă. … 3.Apreciază utilitatea programului în consolidarea intereselor Uniunii Europene în materie de securitate și apărare, dat fiind mai ales modul în care acesta încurajează colaborarea între întreprinderi în ceea ce privește dezvoltarea de produse și tehnologii, ținând seama de prioritățile în materie de capabilități, stabilite de comun acord de către statele membre prin planul de dezvoltare a capabilităților Uniunii Europene. … 4.Consideră că măsurile prevăzute de proiectul de regulament pot spori competitivitatea industriei de apărare prin favorizarea unei mai bune exploatări a potențialului industrial al inovării și dezvoltării tehnologice, prin intermediul cooperării între întreprinderile din statele membre. … 5.Subliniază că poziția României este aceea că obiectivul major al UE trebuie să fie dezvoltarea unei baze industriale de apărare inovatoare și competitivă, care să răspundă nevoilor Europei în materie de capabilități dar, în același timp, să fie echilibrată și incluzivă. … 6.Consideră, conform poziției oficiale a Guvernului României, că pentru evitarea apariției de noi diviziuni și a adâncirii discrepanțelor între industriile de apărare ale statelor membre ale Uniunii Europene, ar fi utilă identificarea unor condiții și modalități care să faciliteze și să încurajeze participarea la proiecte din partea unor state din zone geografice diferite. … 7.Atrage atenția asupra necesității de a nu descuraja cadrul național pentru dezvoltarea și cercetarea de proiecte, recomandând în schimb realizarea unui sistem comun de gestionare a eventualului avans tehnologic unilateral. … 8.Consideră că este necesară în continuare explicarea împărțirii resurselor, cu precădere în ceea ce privește contribuția UE față de efortul individual al statelor membre și atrage atenția asupra necesității de a nu exista diferențieri majore și fără o argumentație echilibrată, în ce privește această contribuție. … 9.Ia notă de exprimarea Comisiei Europene conform căreia „Intervenția Uniunii nu aduce atingere și nici nu prejudiciază în vreun fel sprijinirea acțiunilor întreprinse la nivel național“, însă recomandă elaborarea unui ghid cu privire la sursele de finanțare eligibile la nivelul statelor membre. … 10.Consideră că programul nu ar trebui limitat la perioada 1 ianuarie 2019-31 decembrie 2020, ci trebuie îmbunătățit și dezvoltat inclusiv pe viitor, pornind de la rezultatele înregistrate în această perioadă. În acest sens, recomandă stabilirea unei strategii pe termen lung care să vizeze cooperarea în acest domeniu, precum și reflectarea sa în negocierile privind viitorul Cadru financiar multianual. … 11.În ceea ce privește criteriile de elaborare a proiectelor, consideră că este necesară o explicație suplimentară referitoare la statutul terților, care pot sau nu fi implicați, care să includă o diferențiere între statele membre ale NATO, dar nemembre UE și alte state terțe. … 12.Recomandă abordarea mai detaliată a situației inițiativelor de cooperare regională și internațională, atât în interiorul UE, cât și în ceea ce privește cooperarea la nivelul NATO, cu atât mai mult cu cât există o serie de prevederi contradictorii în prezenta propunere de regulament (art. 13). … 13.Consideră necesare o serie de clarificări suplimentare referitoare la criteriile de atribuire, incluzând o stratificare în funcție de ponderea specifică a fiecăreia. … 14.Consideră că este necesară stabilirea unor criterii de atribuire care să respecte proporționalitatea în raport cu situația și contextul extins al situației interne din fiecare stat membru și al contribuției la efortul general comun în domeniul apărării. … 15.Atrage atenția asupra riscului de a transforma acest program într-un instrument în beneficiul statelor membre care contribuie mai mult la bugetul UE. … 16.Apreciază importanța acordată cooperării în dezvoltarea industriei de apărare, inclusiv la nivelul companiilor sau al întreprinderilor mici și mijlocii, însă atrage atenția asupra necesității de a nu fi ignorat cadrul unilateral și recomandă instituirea unui cadru prin care pot fi cuantificate inclusiv avantajele și avansul tehnologic în domeniul apărării ale anumitor state membre pentru beneficiul întregii Uniuni Europene. … 17.De asemenea, subliniază necesitatea luării în considerare a situației geopolitice și de securitate, considerând necesară abordarea diferențiată a regiunilor aflate într-un context mai complicat de securitate. … 18.Ia act de poziționarea Comisiei referitoare la regimul drepturilor de proprietate și al drepturilor de proprietate intelectuală, însă recomandă elaborarea unui plan de măsuri pentru a evita o eventuală preluare de rezultate de către actori terți, a căror acțiune poate să contravină principiilor sau obiectivelor de securitate ale Uniunii. … 19.Susține propunerea Comisiei Europene de înființare a Comitetului statelor membre și consideră benefică implicarea Agenției Europene de Apărare și a Serviciului European de Acțiune Externă. Consideră necesare însă definirea și delimitarea atribuțiilor comitetului și a membrilor acestuia. … 20.Recomandă constituirea, fie în cadrul Comitetului statelor membre, fie ca element separat, a unui organism cu rolul de a supraveghea și verifica desfășurarea programului și a acțiunilor finanțate. … 21.Consideră benefică întocmirea unui organism special care să monitorizeze rezultatele cercetărilor și avansul tehnologic, precum și cooperarea în domeniu la toate nivelurile. … 22.Consideră că este necesară detalierea cazurilor în care asistența financiară din partea UE în cadrul programului nu poate depăși 20% din costurile totale, incluzând și o identificare a categoriilor de finanțare disponibile pentru restul costurilor. Apreciază ca fiind necesară în acest sens stabilirea unor criterii pentru atragerea restului de finanțare în astfel de cazuri, pentru a evita situația în care un finanțator terț ar putea solicita drepturi asupra rezultatelor de proiect. … Această hotărâre a fost adoptată de către Camera Deputaților în ședința din 14 noiembrie 2017, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
p. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR,
FLORIN IORDACHEBucurești, 14 noiembrie 2017.Nr. 81.––