HOTĂRÂRE nr. 800 din 23 iunie 2022

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 649 din 30 iunie 2022
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 19ABROGA PEHG 139 06/02/2008
ART. 19ABROGA PENORMA 06/02/2008
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORD DE URGENTA 57 03/07/2019 ART. 82
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 108
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 108
ART. 1REFERIRE LAORD DE URGENTA 57 03/07/2019
ART. 1REFERIRE LAORD DE URGENTA 57 03/07/2019 ART. 82
ART. 5REFERIRE LAORD DE URGENTA 57 03/07/2019 ART. 82
ART. 8REFERIRE LAORD DE URGENTA 57 03/07/2019 ART. 78
ART. 9REFERIRE LAHOTARARE 870 28/06/2006
ART. 9REFERIRE LASTRATEGIE 28/06/2006
ART. 12REFERIRE LAHG 561 10/05/2009
ART. 12REFERIRE LAREGULAMENT 10/05/2009
ART. 16REFERIRE LAORD DE URGENTA 57 03/07/2019 ART. 81
ART. 18REFERIRE LAORD DE URGENTA 57 03/07/2019 ART. 81
ART. 19ABROGA PEHG 139 06/02/2008
ART. 19ABROGA PENORMA 06/02/2008
ART. 19REFERIRE LALEGE 195 22/05/2006
ART. 20REFERIRE LAHG 961 26/08/2009
ART. 20REFERIRE LAGHID 26/08/2009
ANEXA 5REFERIRE LAORD DE URGENTA 57 03/07/2019
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEMETODOLOGIE 08/09/2022
ART. 1REFERIT DEDECIZIE 424 26/07/2022
ART. 20REFERIT DEORDIN 2345 08/09/2022





În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 82 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. + 
Capitolul IComitetul tehnic interministerial pentru descentralizare + 
Articolul 1(1)Comitetul tehnic interministerial pentru descentralizare se organizează ca structură cu rol consultativ și cu caracter permanent, înființat potrivit prevederilor art. 82 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Codul administrativ.(2)Comitetul tehnic interministerial pentru descentralizare este compus din următorii membri:a)ministrul coordonator al procesului de descentralizare, în calitate de președinte;b)secretarul de stat pentru administrația publică din cadrul ministerului coordonator al procesului de descentralizare, în calitate de vicepreședinte;c)un secretar de stat din cadrul ministerului cu atribuții în domeniul finanțelor;d)secretarul de stat responsabil pentru coordonarea structurii cu atribuții în domeniul politicilor publice din cadrul Secretariatului General al Guvernului;e)câte un secretar de stat din partea ministerelor și/sau conducători ai altor organe de specialitate ale administrației publice centrale, implicate în procesul de descentralizare, după caz;f)un consilier al prim-ministrului;g)președintele Asociației Municipiilor din România;h)președintele Asociației Orașelor din România;i)președintele Asociației Comunelor din România;j)președintele Uniunii Naționale a Consiliilor Județene din România.(3)Numirea membrilor Comitetului tehnic interministerial pentru descentralizare, prevăzuți la alin. (2) lit. b)-f), se face de conducătorii organelor de specialitate ale administrației publice centrale sau de către prim-ministru prin act administrativ și se comunică ministerului coordonator al procesului de descentralizare prin adresă, în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.(4)La ședințele Comitetului tehnic interministerial pentru descentralizare pot participa, în calitate de invitați, fără drept de vot, experți și reprezentanți ai grupurilor de lucru prevăzute la art. 5 alin. (1), în funcție de problemele incluse pe ordinea de zi.
 + 
Articolul 2(1)Comitetul tehnic interministerial pentru descentralizare se întrunește în ședințe ori de câte ori este necesar, la convocarea președintelui.(2)Ședințele Comitetului tehnic interministerial pentru descentralizare se desfășoară regulamentar în prezența:a)reprezentanților a cel puțin două dintre instituțiile prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a)-d);b)reprezentanților a cel puțin două dintre structurile prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. g)-j);c)reprezentanților a cel puțin trei dintre ministerele și/sau alte organe de specialitate ale administrației publice centrale, prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. e).(3)Ședințele Comitetului tehnic interministerial pentru descentralizare sunt conduse de către președintele acestuia sau, în lipsa acestuia, de către vicepreședinte.(4)Deciziile Comitetului tehnic interministerial pentru descentralizare se iau cu majoritatea simplă din totalul membrilor prezenți la o ședință.(5)Comitetul tehnic interministerial pentru descentralizare emite avize consultative sau recomandări privind fundamentarea și implementarea politicilor de descentralizare.
 + 
Articolul 3Comitetul tehnic interministerial pentru descentralizare are următoarele atribuții principale:a)avizează proiectul strategiei generale de descentralizare elaborat de către ministerul coordonator al procesului de descentralizare;b)propune soluții cu privire la procesul de descentralizare sectorială sau cu privire la necesitatea îmbunătățirii modului de exercitare a competențelor descentralizate, după caz;c)avizează proiectele strategiilor de descentralizare sectorială și proiectele strategiilor sectoriale pentru îmbunătățirea modului de exercitare a competențelor descentralizate, propuse de ministere sau de alte organe de specialitate ale administrației publice centrale;d)avizează standardele de calitate și de cost propuse de către ministere sau de alte organe de specialitate ale administrației publice centrale, care ulterior se aprobă prin hotărâre a Guvernului;e)aprobă rapoartele de monitorizare și evaluare privind stadiul de implementare a strategiilor de descentralizare sectorială și a strategiilor sectoriale pentru îmbunătățirea modului de exercitare a competențelor descentralizate;f)stabilește calendarul acțiunilor privind derularea procesului de descentralizare;g)aprobă minutele ședințelor întocmite de către secretariatul tehnic.
 + 
Articolul 4Secretariatul tehnic al Comitetului tehnic interministerial pentru descentralizare este asigurat de către direcția cu atribuții privind procesul de descentralizare din cadrul ministerului coordonator al procesului de descentralizare împreună cu reprezentanți din cadrul ministerului cu atribuții în domeniul finanțelor numiți prin ordin al ministrului de resort, emis în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
 + 
Capitolul IIGrupurile de lucru pentru descentralizarea competențelor + 
Articolul 5(1)Grupurile de lucru pentru descentralizarea competențelor, denumite în continuare grupuri de lucru, constituite conform prevederilor art. 82 alin. (2) din Codul administrativ, funcționează în coordonarea Comitetului tehnic interministerial pentru descentralizare.(2)Activitatea grupurilor de lucru are caracter permanent.
 + 
Articolul 6(1)Grupul de lucru se constituie din specialiști din cadrul ministerului sau al altui organ de specialitate al administrației publice centrale, cu atribuții în următoarele domenii: politici publice, buget, finanțe, juridic, resurse umane, precum și alți specialiști care au atribuții în domeniile vizate de procesul de descentralizare.(2)Grupul de lucru are în componență și câte un reprezentant al direcției cu atribuții privind procesul de descentralizare din cadrul ministerului coordonator al procesului de descentralizare, al ministerului cu atribuții în domeniul finanțelor, al Uniunii Naționale a Consiliilor Județene din România, al Asociației Municipiilor din România, al Asociației Orașelor din România și al Asociației Comunelor din România.(3)Grupul de lucru este condus de către un secretar de stat, de către secretarul general sau de către secretarul general adjunct al ministerului sau al altui organ de specialitate al administrației publice centrale, după caz.(4)Fișele de post ale specialiștilor din cadrul ministerului sau al organului de specialitate al administrației publice centrale, desemnați în grupul de lucru, se modifică și se completează în conformitate cu noile responsabilități ce le revin conform prevederilor art. 8.
 + 
Articolul 7(1)Componența grupurilor de lucru se stabilește prin ordin al ministrului, respectiv al conducătorului organului de specialitate al administrației publice centrale, după caz.(2)Ministrul coordonator al procesului de descentralizare și ministrul cu atribuții în domeniul finanțelor desemnează prin ordin reprezentanții care vor face parte din grupurile de lucru din cadrul ministerelor și al altor organe de specialitate ale administrației publice centrale, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.(3)Uniunea Națională a Consiliilor Județene din România, Asociația Municipiilor din România, Asociația Orașelor din România și Asociația Comunelor din România desemnează prin act intern reprezentanții în cadrul grupurilor de lucru din cadrul ministerelor și al altor organe de specialitate ale administrației publice centrale, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.(4)Actele de desemnare prevăzute la alin. (2) și (3) se transmit conducătorilor ministerelor și altor organe de specialitate ale administrației publice centrale, în termen de 3 zile de la data la care au fost emise.(5)Ordinele de constituire a grupurilor de lucru, respectiv actele de desemnare a reprezentanților ministerului cu atribuții în domeniul finanțelor, Uniunii Naționale a Consiliilor Județene din România, Asociației Municipiilor din România, Asociației Orașelor din România și Asociației Comunelor din România se transmit ministerului coordonator al procesului de descentralizare în termen de 3 zile de la data la care au fost emise. + 
Articolul 8Grupurile de lucru îndeplinesc următoarele categorii principale de atribuții:a)atribuții privind elaborarea de analize privind stadiul procesului de descentralizare la nivel sectorial și elaborarea de proiecte ale strategiilor sectoriale de descentralizare sau ale strategiilor sectoriale pentru îmbunătățirea modului de exercitare a competențelor descentralizate, respectiv elaborarea de rapoarte de monitorizare și evaluare a modului de implementare a acestor strategii;b)atribuții privind implementarea prevederilor strategiei generale de descentralizare, elaborarea de rapoarte de monitorizare și evaluare a modului de implementare a acesteia, respectiv privind asigurarea corelării strategiei generale de descentralizare și/sau a strategiei sectoriale de descentralizare și/sau a strategiei sectoriale pentru îmbunătățirea modului de exercitare a competențelor descentralizate, după caz, cu alte documente strategice ale ministerelor sau ale altor organe de specialitate ale administrației publice centrale, în cazul descentralizării unor competențe cu caracter intersectorial;c)atribuții privind elaborarea standardelor de calitate și de cost, respectiv monitorizarea și evaluarea acestora, în condițiile legii;d)atribuții privind elaborarea analizelor de impact privind transferul de competențe, precum și a memorandumurilor care însoțesc aceste analize în vederea prezentării lor în ședința Guvernului României;e)atribuții privind organizarea și gestionarea fazelor-pilot prevăzute la art. 78 alin. (1) lit. c) din Codul administrativ, respectiv elaborarea de rapoarte de monitorizare și evaluare cu privire la derularea acestor faze-pilot;f)atribuții privind elaborarea, respectiv actualizarea listei competențelor exclusive, partajate și delegate;g)atribuții privind evaluarea capacității administrative a unităților administrativ-teritoriale, în condițiile prevăzute la art. 16 alin. (2);h)atribuții privind elaborarea altor documente privind procesul de descentralizare sectorială. + 
Articolul 9(1)În exercitarea atribuțiilor prevăzute la art. 8 lit. a), grupurile de lucru:a)elaborează analiza stadiului procesului de descentralizare la nivel sectorial;b)elaborează proiectul strategiei sectoriale de descentralizare, respectiv al strategiei sectoriale pentru îmbunătățirea modului de exercitare a competențelor descentralizate, a căror structură trebuie să respecte prevederile Hotărârii Guvernului nr. 870/2006 privind aprobarea Strategiei pentru îmbunătățirea sistemului de elaborare, coordonare și planificare a politicilor publice la nivelul administrației publice centrale, cu modificările ulterioare;c)propun Comitetului tehnic interministerial pentru descentralizare spre dezbatere și avizare proiectul strategiei sectoriale de descentralizare sau proiectul strategiei sectoriale pentru îmbunătățirea modului de exercitare a competențelor descentralizate, după caz;d)transmit, spre avizare, ministerului coordonator al procesului de descentralizare și ministerului cu atribuții în domeniul finanțelor proiectul strategiei sectoriale de descentralizare, respectiv proiectul strategiei sectoriale pentru îmbunătățirea modului de exercitare a competențelor descentralizate, după caz;e)înaintează Comitetului tehnic interministerial pentru descentralizare, prin direcția cu atribuții privind procesul de descentralizare, rapoartele de monitorizare și evaluare a modului de implementare a strategiei sectoriale de descentralizare, respectiv a strategiei sectoriale pentru îmbunătățirea modului de exercitare a competențelor descentralizate, după caz.(2)Analiza stadiului procesului de descentralizare la nivel sectorial prevăzută la alin. (1) lit. a) are în vedere cel puțin următoarele aspecte: evoluția procesului de descentralizare sectorială, prezentarea competențelor exercitate la nivelul administrației publice centrale, respectiv a competențelor descentralizate către autoritățile administrației publice locale, cu menționarea legislației incidente, a surselor de finanțare, a resurselor umane, materiale și patrimoniale necesare exercitării fiecărei competențe, standardele de cost și de calitate aferente serviciilor publice descentralizate, sistemele de monitorizare și evaluare a modului de furnizare a serviciilor publice și de utilitate publică descentralizate, concluzii și recomandări cu privire la procesul de descentralizare sectorială. + 
Articolul 10În exercitarea atribuțiilor prevăzute la art. 8 lit. b), grupurile de lucru:a)înaintează Comitetului tehnic interministerial pentru descentralizare, prin direcția cu atribuții privind procesul de descentralizare, rapoartele de monitorizare și evaluare a modului de implementare a strategiei generale de descentralizare;b)participă la activitățile privind inițierea, modificarea și completarea legislației sectoriale necesare implementării strategiei generale de descentralizare, a strategiei sectoriale de descentralizare, respectiv a strategiei sectoriale pentru îmbunătățirea modului de exercitare a competențelor descentralizate, după caz. + 
Articolul 11În exercitarea atribuțiilor prevăzute la art. 8 lit. c), grupurile de lucru:a)fundamentează, elaborează, respectiv actualizează standardele de calitate și, după caz, de cost, pe baza metodologiei de elaborare a propunerilor de standarde de calitate și de cost pentru serviciile publice descentralizate și pentru serviciile publice care urmează a fi descentralizate și înaintează aceste standarde conducătorilor ministerelor de resort sau ai altor organe de specialitate ale administrației publice centrale în vederea inițierii procesului de elaborare a proiectului de hotărâre a Guvernului pentru aprobarea lor;b)elaborează și actualizează indicatorii de monitorizare a îndeplinirii standardelor de calitate și a standardelor de cost și le supun spre aprobare conducătorilor ministerelor de resort sau ai altor organe de specialitate ale administrației publice centrale;c)monitorizează și evaluează standardele de calitate și, după caz, de cost, pe baza platformei informatice „Serviciile administrației locale pentru tine“ (SALT), prezentată în cadrul metodologiei privind utilizarea sistemului de monitorizare și evaluare a standardelor de calitate și, după caz, de cost în furnizarea serviciilor publice și de utilitate publică, precum și a capacității administrative a unităților administrativ-teritoriale, prevăzută în anexa nr. 2.
 + 
Articolul 12(1)În exercitarea atribuțiilor prevăzute la art. 8 lit. d), grupurile de lucru:a)elaborează analize de impact privind transferul de competențe, potrivit metodologiei prevăzute în anexa nr. 3;b)prezintă rezultatele analizei de impact privind transferul de competențe conducerii ministerului sau organului de specialitate al administrației publice centrale care transferă competențe în vederea însușirii și inițierii procedurii de elaborare a proiectului de lege sectorială de descentralizare, după caz.(2)Elaborarea analizelor de impact privind transferul de competențe reprezintă o etapă premergătoare elaborării proiectelor de legi sectoriale, în cadrul căreia ministerul sau organul de specialitate al administrației publice centrale, după caz, evaluează oportunitatea efectuării transferului de competențe și a elaborării unui proiect de lege sectorială, în maximum 60 de zile de la data la care s-a încheiat perioada de testare în cadrul fazei-pilot sau, după caz, în termen de maximum 90 de zile de la data aprobării strategiei generale de descentralizare sau a strategiilor sectoriale de descentralizare.(3)Concluziile analizei de impact privind transferul de competențe, prin care se identifică competențele considerate oportun a fi descentralizate sau, după caz, acele competențe care nu se consideră oportun a fi descentralizate sunt înaintate Guvernului, prin intermediul unui memorandum, de către conducerea ministerului sau organului de specialitate al administrației publice centrale care transferă competențe, conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 561/2009 pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea și prezentarea proiectelor de documente de politici publice, a proiectelor de acte normative, precum și a altor documente, în vederea adoptării/aprobării, cu modificările ulterioare.(4)Concluziile analizei de impact privind transferul de competențe menționate la alin. (3) trebuie să integreze și concluziile rezultate ca urmare a implementării fazei-pilot prevăzute la art. 13.
 + 
Articolul 13(1)În exercitarea atribuțiilor prevăzute la art. 8 lit. e), grupurile de lucru:a)organizează și gestionează fazele-pilot în vederea testării și evaluării impactului soluțiilor propuse pentru descentralizarea competențelor, care nu sunt exercitate prin structuri din subordinea ministerelor de resort, organizate la nivel local;b)propun spre aprobare ministrului criteriile de selecție și unitățile administrativ-teritoriale în care se testează competențele propuse a fi transferate autorităților administrației publice locale, după consultarea structurilor asociative ale administrației publice locale;c)elaborează protocoalele de colaborare care se încheie între ministerele sau celelalte organe de specialitate ale administrației publice centrale cu autoritățile administrației publice locale selectate în vederea derulării fazelor-pilot și asigură monitorizarea respectării prevederilor acestora;d)elaborează planul de acțiune pentru implementarea fazei-pilot, ca parte integrantă a fiecărui protocol de colaborare;e)împreună cu ministerul cu atribuții în domeniul finanțelor, identifică sursele de finanțare, precum și mecanismele, metodele și instrumentele legale necesare organizării și derulării fazelor-pilot;f)elaborează structura raportului de evaluare privind implementarea testării competențelor prin organizarea fazeipilot;g)solicită autorităților administrației publice locale din unitățile administrativ-teritoriale selectate desemnarea unor reprezentanți care să participe la implementarea fazei-pilot alături de reprezentanții desemnați de minister sau de organul de specialitate al administrației publice centrale, după caz;h)stabilește tematica pe baza căreia se organizează și se derulează programele de instruire a reprezentanților desemnați potrivit lit. g), în vederea cunoașterii sub toate aspectele a fiecărei competențe care urmează să fie descentralizată, la care participă și reprezentanții ministerului sau organului de specialitate al administrației publice centrale, după caz, desemnați potrivit prevederilor alin. (4);i)fundamentează indicatorii de evaluare a calității și a costurilor aferente exercitării fiecărei competențe care a făcut obiectul fazei-pilot pe baza raportului de evaluare;j)elaborează rapoartele integrate privind implementarea fazelor-pilot, pe care le înaintează Comitetului tehnic interministerial pentru descentralizare, prin direcția cu atribuții privind procesul de descentralizare.(2)Faza-pilot prevăzută la alin. (1) lit. a) reprezintă etapa pe care ministerele sau celelalte organe de specialitate ale administrației publice centrale o organizează pe durată determinată, în vederea testării și evaluării modului de exercitare a competențelor propuse a fi descentralizate care nu sunt exercitate prin structuri din subordinea ministerelor de resort, organizate la nivel local, în vederea fundamentării deciziei privind descentralizarea acestora.(3)Protocoalele prevăzute la alin. (1) lit. c) conțin prevederi cu privire la: părțile semnatare și responsabilitățile acestora, perioada de derulare a fazei-pilot, modul de monitorizare și evaluare a fazei-pilot.(4)În vederea organizării, derulării și evaluării rezultatelor fazei-pilot, prin ordin al ministrului, respectiv al conducătorului organului de specialitate al administrației publice centrale, după caz, se constituie un colectiv de evaluare care, împreună cu reprezentanții unităților administrativ-teritoriale în care se organizează faze-pilot, asigură coordonarea metodologică, monitorizarea și evaluarea modului de exercitare a competențelor propuse a fi descentralizate și identifică resursele materiale, umane și financiare necesare exercitării acestora.(5)La finalizarea fazei-pilot, în baza protocoalelor încheiate între minister sau organul de specialitate al administrației publice centrale și unitățile administrativ-teritoriale, selectate pentru implementarea fazei-pilot, colectivul de evaluare constituit potrivit prevederilor alin. (4) elaborează și transmite grupului de lucru pentru descentralizarea competențelor raportul de evaluare privind implementarea testării competențelor.(6)Rapoartele integrate privind implementarea fazelor-pilot se elaborează de către grupurile de lucru pe baza structurii prevăzute în anexa nr. 1 și cu luarea în considerare a concluziilor rapoartelor finale de evaluare privind implementarea testării competențelor realizate de colectivele de evaluare prevăzute la alin. (4). Rapoartele integrate privind implementarea fazelor-pilot conțin soluții cu privire la procesul de descentralizare sectorială și calendarul acțiunilor privind derularea procesului de descentralizare.
 + 
Articolul 14În exercitarea atribuțiilor prevăzute la art. 8 lit. f), grupurile de lucru:a)elaborează lista competențelor exclusive, partajate și delegate sau, după caz, o actualizează ori de câte ori a intervenit o modificare, competențe care sunt exemplificate în anexa nr. 4;b)comunică lista competențelor exclusive, partajate și delegate, în vederea promovării acesteia, ministerului coordonator al procesului de descentralizare. + 
Articolul 15În exercitarea atribuțiilor prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. g), grupurile de lucru pot participa la evaluarea capacității administrative a unităților administrativ–teritoriale sub coordonarea tehnică a ministerului coordonator al procesului de descentralizare.
 + 
Capitolul IIIAtribuții exercitate de ministerele care asigură Secretariatul tehnic al Comitetului tehnic interministerial pentru descentralizare + 
Articolul 16(1)Ministerul coordonator al procesului de descentralizare, prin structurile de specialitate, asigură aplicarea prevederilor art. 81 alin. (3) lit. a),b),d), f) și g) din Codul administrativ, prin următoarele activități:a)gestionează sistemul de monitorizare și evaluare a standardelor de calitate, și, după caz, de cost în furnizarea serviciilor publice și de utilitate publică, precum și de evaluare a capacității administrative a unităților administrativ-teritoriale, pe baza platformei informatice SALT;b)acordă asistență tehnică în elaborarea, implementarea și monitorizarea strategiilor sectoriale de descentralizare, respectiv a strategiilor sectoriale pentru îmbunătățirea modului de exercitare a competențelor descentralizate, după caz, ministerelor, altor organe de specialitate ale administrației publice centrale, precum și autorităților administrației publice locale;c)identifică și implementează noi instrumente pentru exercitarea eficientă de către autoritățile administrației publice locale a competențelor descentralizate pe baza monitorizării și evaluării capacității administrative a acestora.(2)În exercitarea atribuțiilor prevăzute la alin. (1) ministerul coordonator al procesului de descentralizare poate elabora, la solicitarea Guvernului, a ministerelor de resort sau din proprie inițiativă, studii sau analize cu privire la capacitatea administrativă a unităților administrativ–teritoriale, conform metodologiei prevăzute în anexa nr. 5. + 
Articolul 17(1)Ministerul coordonator al procesului de descentralizare poate solicita ministerelor, celorlalte organe de specialitate ale administrației publice centrale, precum și autorităților administrației publice locale date și informații cu privire la serviciile publice prevăzute de lege în competența lor pe care acestea le furnizează, inclusiv prin utilizarea platformei informatice SALT.(2)Ministerul coordonator al procesului de descentralizare poate solicita autorităților administrației publice locale date și informații cu privire la capacitatea administrativă a unităților administrativ-teritoriale, inclusiv prin utilizarea platformei informatice SALT.(3)În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, toate ministerele sau organele de specialitate ale administrației publice centrale cu rol de coordonator metodologic privind competențele descentralizate la nivelul autorităților administrației publice locale, precum și autoritățile administrației publice locale transmit ministerului coordonator al procesului de descentralizare datele de identificare ale persoanelor pe care le desemnează în vederea raportării în platforma informatică SALT, denumite în continuare operatori.(4)Datele de identificare ale operatorilor prevăzuți la alin. (3) sunt:a)nume și prenume;b)adresa de e-mail oficială;c)număr de telefon;d)serviciile publice descentralizate pentru care operatorii desemnați au responsabilitatea raportării/gestionării în platforma informatică SALT.(5)În termen de 60 de zile de la data primirii datelor de identificare a operatorilor prevăzuți la alin. (3), ministerul coordonator al procesului de descentralizare aprobă lista operatorilor prin ordin al ministrului coordonator al procesului de descentralizare, validează conturile de utilizator în platforma informatică SALT și comunică instituțiilor responsabile conturile de utilizator. + 
Articolul 18Ministerul coordonator al procesului de descentralizare împreună cu ministerul cu atribuții în domeniul finanțelor, prin structurile de specialitate, asigură aplicarea prevederilor art. 81 alin. (3) lit. c) și e) din Codul administrativ, prin următoarele activități:a)acordă asistență tehnică grupurilor de lucru în elaborarea strategiilor sectoriale de descentralizare, respectiv a strategiilor sectoriale pentru îmbunătățirea modului de exercitare a competențelor descentralizate, după caz, conform domeniului său de competență;b)analizează proiectele strategiilor sectoriale de descentralizare, respectiv ale strategiei sectoriale pentru îmbunătățirea modului de exercitare a competențelor descentralizate, după caz, și formulează puncte de vedere cu privire la implicațiile financiare ale acestora;c)elaborează rapoarte anuale privind stadiul procesului de descentralizare financiară și fiscală;d)furnizează grupurilor de lucru datele financiare necesare elaborării standardelor de cost și de calitate;e)colaborează cu ministerele sau cu celelalte organe de specialitate ale administrației publice centrale în vederea identificării surselor de finanțare, a mecanismelor și metodelor necesare organizării și derulării fazelor-pilot.
 + 
Capitolul IVDispoziții finale și tranzitorii + 
Articolul 19La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 139/2008 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii-cadru a descentralizării nr. 195/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 132 din 20 februarie 2008, cu modificările și completările ulterioare. + 
Articolul 20(1)În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se aprobă metodologia de elaborare a propunerilor de standarde de calitate și de cost pentru serviciile publice descentralizate și pentru serviciile publice care urmează a fi descentralizate prevăzută la art. 11 lit. a), prin ordin comun al ministrului coordonator al procesului de descentralizare și al ministrului cu atribuții în domeniul finanțelor.(2)La data aprobării metodologiei prevăzute la alin. (1) se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 961/2009 privind aprobarea Ghidului-cadru pentru elaborarea standardelor minime de calitate și a standardelor minime de cost pentru serviciile publice descentralizate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 596 din 28 august 2009.
 + 
Articolul 21Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.

PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
p. Viceprim-ministru,
Mihaela-Ioana Kaitor,
secretar de stat
p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
Marin Țole,
secretar de stat
Secretarul general al Guvernului,
Marian Neacșu
Ministrul finanțelor,
Adrian Câciu
p. Ministrul muncii și solidarității sociale,
Mădălin-Cristian Vasilcoiu,
secretar de stat
Ministrul mediului, apelor și pădurilor,
Tánczos Barna
p. Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale,
Sorin Moise,
secretar de stat
Ministrul educației,
Sorin-Mihai Cîmpeanu
Ministrul sănătății,
Alexandru Rafila
p. Ministrul culturii,
Diana-Ștefana Baciuna,
secretar de stat
Ministrul antreprenoriatului și turismului,
Constantin-Daniel Cadariu
Ministrul sportului,
Novák Carol-Eduard
p. Ministrul familiei, tineretului și egalității de șanse,
Domnica-Doina Pârcălabu,
secretar de stat
București, 23 iunie 2022.Nr. 800. + 
Anexa nr. 1
STRUCTURA
raportului integrat privind implementarea fazei-pilot
Raportul integrat privind implementarea fazei-pilot conține următoarele elemente minimale:1.descrierea instituțiilor implicate în derularea fazei-pilot;2.membrii grupului de lucru și ai colectivului de evaluare;3.perioada de desfășurare a fazei-pilot;4.scurtă descriere a competențelor testate (cadrul juridic aplicabil, istoric, scop și obiective ale fazei-pilot);5.resursele utilizate;6.probleme întâmpinate în derularea fazei-pilot;7.soluționarea problemelor identificate;8.evidențierea cauzelor care au condus la lipsa unor soluții la problemele identificate;9.descrierea riscurilor asociate exercitării competențelor testate de către unitățile administrativ-teritoriale și analiza implicațiilor acestora în domeniile resurse umane, financiar, material;10.alte elemente considerate relevante de membrii grupului de lucru;11.concluzii privind derularea fazei-pilot și recomandări privind procesul de descentralizare sectorială și calendarul acțiunilor privind derularea procesului de descentralizare.
 + 
Anexa nr. 2
METODOLOGIE
privind utilizarea sistemului de monitorizare și evaluare a standardelor de calitate și, după caz,
de cost în furnizarea serviciilor publice și de utilitate publică, precum și a capacității administrative
a unităților administrativ-teritoriale (salt.gov.ro)
Monitorizarea și evaluarea standardelor de calitate și de cost, precum și a capacității administrative a unităților administrativ-teritoriale se realizează în cadrul procesului de colectare, procesare, analiză și raportare a datelor privind implementarea prevederilor legale în vigoare.1.Sistemul de monitorizare și evaluareSistemul conține mecanisme care descriu standarde de calitate și de cost aferente serviciilor publice descentralizate, iar pentru fiecare standard în parte se regăsesc indicatorii de monitorizare și evaluare specifici. Conform legislației în vigoare, sunt definite și se colectează informații relevante pentru fiecare indicator. În urma colectării informațiilor mai sus menționate, sistemul generează rapoarte de monitorizare și evaluare asupra furnizării serviciilor publice descentralizate la nivel local. Aceste rapoarte vin în sprijinul atât al unităților administrativ-teritoriale în furnizarea serviciilor publice, cât și al ministerelor sau organelor de specialitate ale administrației publice centrale responsabile de coordonarea metodologică a unităților administrativ-teritoriale privind exercitarea competențelor descentralizate.Totodată, acest sistem oferă date și informații privind nivelul de dezvoltare pentru fiecare unitate administrativ-teritorială în parte (demografice, geografice, sociale, financiare, economice și alte date relevante cu privire la profilul unității administrativ-teritoriale).2.Datele colectatea)Datele provin de la unitățile administrativ-teritoriale și de la instituțiile publice centrale.b)Factorii responsabili de colectarea și transmiterea datelor sunt ministerele și celelalte organe de specialitate ale administrației publice centrale și autoritățile administrației publice locale.c)Colectarea se desfășoară ori de câte ori este necesar.3.Rolurile specificea)Administratorul domeniului sectorial specific – ministerele sau alte organe de specialitate ale administrației publice centrale, după caz, cu rol de coordonator metodologic privind exercitarea competențelor descentralizate către autoritățile administrației publice localeFiecare minister sau alt organ de specialitate al administrației publice centrale desemnează operatori cu atribuții privind gestionarea colectării, procesării, analizării și raportării datelor referitoare la implementarea de către autoritățile administrației publice locale a standardelor de calitate și, după caz, de cost.Ministerul coordonator al procesului de descentralizare desemnează operatori cu atribuții privind gestionarea colectării, procesării, analizării și raportării datelor privind capacitatea administrativă a unităților administrativ-teritoriale.b)Raportorii de date – autoritățile administrației publice localeToate autoritățile administrației publice locale desemnează operatori cu atribuții privind raportarea datelor referitoare la implementarea standardelor de calitate și, după caz, de cost pentru serviciile publice descentralizate, precum și a datelor referitoare la capacitatea administrativă a unităților administrativ-teritoriale.c)Utilizatorii/Valorificatorii de date – reprezentanții desemnați ai ministerelor sau ai altor organe de specialitate ale administrației publice centrale și ale autorităților administrației publice localed)Administratorul de sistem – ministerul coordonator al procesului de descentralizareÎn calitate de administrator al sistemului de monitorizare și evaluare – platforma informatică SALT, ministerul coordonator al procesului de descentralizare asigură funcționarea și sprijinirea utilizatorilor/operatorilor în utilizarea acestuia.4.Instituțiile responsabileMinisterele sau alte organe de specialitate ale administrației publice centrale au următoarele responsabilități:a)asigurarea resurselor umane și materiale necesare procesului de colectare a datelor;b)monitorizarea sesiunilor de colectare a datelor stabilite a fi raportate în platforma informatică SALT;c)asigurarea sprijinului tehnic de specialitate pentru autoritățile administrației publice locale în cadrul sesiunilor de colectare a datelor;d)analizarea/validarea informațiilor colectate în cadrul sesiunilor de colectare a datelor;e)valorificarea rapoartelor rezultate în urma colectării și procesării datelor pentru serviciile publice descentralizate.Autoritățile administrației publice locale au următoarele responsabilități:f)asigurarea resurselor umane și materiale necesare raportării datelor;g)raportarea datelor solicitate prin intermediul sistemului de monitorizare și evaluare – platforma informatică SALT;h)asigurarea corectitudinii și exactității datelor raportate;i)valorificarea rapoartelor rezultate în urma colectării și procesării datelor pentru serviciile publice descentralizate.5.Procesarea și analiza datelorDupă finalizarea procesului de colectare urmează procesarea datelor. Procesarea este efectuată de către grupul de lucru pentru descentralizarea competențelor din cadrul ministerelor sau al altor organe de specialitate ale administrației publice centrale, după caz.6.Raportul de monitorizare și evaluarePe baza datelor procesate, grupul de lucru pentru descentralizarea competențelor din cadrul ministerelor sau al altor organe de specialitate ale administrației publice centrale, după caz, elaborează raportul de monitorizare și evaluare. Raportul de monitorizare și evaluare se înaintează Comitetului tehnic interministerial pentru descentralizare, prin direcția cu atribuții privind procesul de descentralizare din cadrul ministerului coordonator al procesului de descentralizare.Pe baza acestor rapoarte de monitorizare și evaluare, Comitetul tehnic interministerial pentru descentralizare stabilește măsurile care se impun în ceea ce privește procesul de descentralizare.
 + 
Anexa nr. 3
METODOLOGIE
privind structura analizei de impact privind transferul de competențe
în cadrul procesului de descentralizare la nivel sectorial
În elaborarea analizei de impact privind transferul de competențe în cadrul procesului de descentralizare la nivel sectorial se vor avea în vedere următoarele aspecte:1.o scurtă descriere a evoluției procesului de descentralizare sectorială, după caz;2.prezentarea competențelor exercitate de către structura administrației publice centrale care sunt propuse a fi descentralizate, potrivit strategiei generale de descentralizare sau, în cazul inexistenței unei strategii generale de descentralizare, potrivit strategiilor sectoriale de descentralizare elaborate de către ministere și celelalte organe de specialitate ale administrației publice centrale – pentru fiecare dintre aceste competențe se vor preciza: sursele de finanțare (de exemplu: bugetul de stat, bugetele unităților administrativ-teritoriale, alte surse), resursele umane, materiale și patrimoniale utilizate în vederea exercitării lor;3.evaluarea aspectelor referitoare la starea de fapt existentă – doar pentru situația în care s-a desfășurat o fază-pilot în vederea testării competențelor propuse a fi descentralizate:a)instituțiile, unitățile administrativ-teritoriale implicate în faza-pilot;b)prezentarea sintetică a raportului integrat privind implementarea fazei-pilot (cadrul juridic aplicabil, istoric, scop și obiectivele fazei-pilot), după caz;4.identificarea legislației care reglementează modul de exercitare a competențelor supuse procesului de descentralizare de către structura administrației publice centrale;5.descrierea provocărilor, a problemelor majore din punct de vedere financiar și administrativ, după caz, pentru autoritatea administrației publice centrale și locale, din perspectiva exercitării competențelor propuse a fi descentralizate la nivel sectorial;6.prezentarea datelor și informațiilor cu privire la transferul competențelor propuse a fi descentralizate la nivel sectorial din perspectiva:a)actelor normative necesar a fi modificate;b)costurilor estimate;c)resurselor umane, materiale și financiare necesare;d)riscurilor asociate transferului de competențe;e)măsurilor pentru înlăturarea riscurilor;f)relației cu beneficiarii direcți ca urmare a exercitării competențelor testate (doar pentru situația în care s-a desfășurat o fază-pilot):(i)grad de informare/publicitate;(ii)satisfacția privind calitatea serviciilor;(iii)respectarea drepturilor consumatorilor;g)impactul descentralizării la nivel sectorial asupra domeniilor aflate în conexiune instituțională;7.formularea de concluzii și recomandări cu privire la continuarea procesului de descentralizare sectorială;8.alte informații relevante.
 + 
Anexa nr. 4
LISTA EXEMPLIFICATIVĂ
a competențelor exclusive, partajate și delegate
I.Autoritățile administrației publice locale de la nivelul comunelor și orașelor exercită competențe exclusive privind:a)administrarea domeniului public și privat al comunei sau orașului;b)administrarea infrastructurii de transport rutier de interes local;c)administrarea instituțiilor de cultură de interes local;d)administrarea unităților sanitare publice de interes local;e)alimentarea cu apă;f)canalizarea și epurarea apelor uzate și pluviale;g)iluminatul public;h)salubrizarea;i)alimentarea cu energie termică produsă în sistem centralizat;j)asistență socială: înființarea, organizarea și furnizarea de servicii sociale acordate în comunitate, în centre de zi și centre rezidențiale, precum și stabilirea și acordarea de ajutoare sociale;k)asigurarea unor măsuri de protecție destinate persoanelor cu handicap;l)asistența medicală comunitară;m)asistența medicală acordată în unele unități sanitare cu paturi;n)transportul public local de călători;o)emiterea unor avize/autorizații;p)alte competențe stabilite potrivit legii.II.Autoritățile administrației publice locale de la nivelul județului exercită competențe exclusive privind:a)administrarea aeroporturilor de interes local;b)administrarea domeniului public și privat al județului;c)administrarea instituțiilor de cultură de interes județean;d)administrarea unităților sanitare publice de interes județean;e)asistența socială: măsurile de protecție a copilului, a persoanelor cu handicap, a victimelor violenței în familie, înființarea, organizarea și furnizarea de servicii sociale destinate categoriilor de beneficiari menționate, precum și, după caz, altor categorii de persoane vulnerabile;f)asistența medicală acordată în unele unități sanitare cu paturi;g)alte competențe stabilite potrivit legii.III.Autoritățile administrației publice locale de la nivelul comunelor și orașelor exercită competențe partajate cu autoritățile administrației publice centrale privind:a)construirea de locuințe sociale și pentru tineret;b)învățământul preuniversitar de stat, cu excepția învățământului special;c)ordinea și siguranța publică;d)asistența socială: acordarea unor beneficii de asistență socială, inclusiv ajutoare sociale destinate persoanelor aflate în dificultate și furnizarea de servicii sociale acordate în comunitate, pentru persoanele cu handicap și copii în risc de separare de părinți;e)prevenirea și gestionarea situațiilor de urgență la nivel local;f)serviciile de asistență medico-socială adresate persoanelor cu probleme sociale;g)serviciile sociale destinate persoanelor cu handicap;h)serviciile sociale pentru persoanele vârstnice;i)serviciile publice comunitare pentru evidența persoanelor;j)administrarea infrastructurii de transport rutier de interes local la nivelul comunelor;k)finanțarea cheltuielilor de personal aferente medicilor și asistenților medicali, precum și a cheltuielilor cu medicamente și materiale sanitare din unitățile de asistență medico-socială;l)amenajarea teritoriului și urbanism;m)alte competențe stabilite potrivit legii.IV.Autoritățile administrației publice de la nivelul comunelor și orașelor exercită competențe partajate cu autoritățile administrației publice de la nivelul județelor în cazul furnizării unor servicii de utilități publice prin intermediul operatorilor regionali.V.Autoritățile administrației publice de la nivelul județelor exercită competențe partajate cu autoritățile de la nivelul administrației publice centrale privind:a)administrarea infrastructurii de transport rutier de interes județean;b)învățământul special;c)serviciile de asistență medico-socială adresate persoanelor cu probleme sociale;d)asistență socială: înființarea și acordarea de servicii sociale pentru protecția copilului și pentru persoanele cu handicap;e)măsurile de protecție destinate persoanelor cu handicap;f)serviciile publice comunitare pentru evidența persoanelor;g)finanțarea cheltuielilor de personal aferente medicilor și asistenților medicali, precum și a cheltuielilor cu medicamente și materiale sanitare din unitățile de asistență medico-socială;h)alte competențe stabilite potrivit legii.VI.Autoritățile administrației publice locale exercită competențe delegate de către autoritățile administrației publice centrale privind plata unor alocații și a unor indemnizații pentru copii și adulți cu handicap.VII.Autoritățile administrației publice locale exercită și alte competențe, potrivit legii.
 + 
Anexa nr. 5
METODOLOGIE
privind evaluarea capacității administrative a unităților administrativ-teritoriale
 + 
ResponsabilitățiÎn realizarea evaluării capacității administrative a unităților administrativ-teritoriale, instituțiile publice implicate au următoarele responsabilități:a)ministerul coordonator al procesului de descentralizare realizează evaluarea capacității administrative a unităților administrativ-teritoriale la solicitarea ministerelor de resort sau din proprie inițiativă, în condițiile Hotărârii Guvernului nr. 800/2022 pentru organizarea, funcționarea și atribuțiile Comitetului tehnic interministerial pentru descentralizare și a grupurilor de lucru pentru descentralizarea competențelor;b)autoritățile administrației publice locale, precum și alte entități deținătoare furnizează informațiile relevante pentru capacitatea administrativă, solicitate de ministerul coordonator al procesului de descentralizare, prin intermediul platformei SALT.
 + 
DefinițiiÎn cadrul Hotărârii Guvernului nr. 800/2022, termenii și expresiile de mai jos au următoarele înțelesuri:a)capacitatea administrativă – ansamblul resurselor materiale, financiare, instituționale și umane de care dispune o unitate administrativ-teritorială, cadrul legal care reglementează domeniul de activitate, precum și modul în care acestea sunt valorificate în activitatea proprie potrivit competenței stabilite prin lege. Capacitatea administrativă se evaluează în condițiile Hotărârii Guvernului nr. 800/2022;b)evaluarea capacității administrative – procesul de stabilire, colectare, analiză și procesare a informațiilor privind capacitatea administrativă a unităților administrativ-teritoriale, precum și calculul indicatorilor de evaluare aferenți acestora;c)indicator de evaluare a capacității administrative – instrument de sinteză a informațiilor privind capacitatea administrativă, utilizate pentru cuantificarea acesteia;d)indicator compozit al capacității administrative – instrument de sinteză a indicatorilor de evaluare a capacității administrative a fiecărei unități administrativ-teritoriale. Indicatorul compozit se calculează pentru fiecare unitate administrativ-teritorială în parte, pe baza indicatorilor de evaluare aferenți;e)data de intrare – informații colectate de la entitățile deținătoare cu privire la aspecte relevante pentru capacitatea administrativă a fiecărei unități administrativ-teritoriale;f)nomenclatorul datelor de intrare – lista datelor de intrare descrise sistematic din punctul de vedere al utilității, bazei legale, informațiilor incluse, informațiilor excluse, unității de măsură și perioadei de referință;g)entitățile deținătoare – unități administrativ-teritoriale, ministere și alte organe de specialitate ale administrației publice centrale, care posedă date de intrare. + 
Indicatorii de evaluare a capacității administrativeEvaluarea capacității administrative se realizează pentru fiecare unitate administrativ-teritorială și este structurată pe domenii distincte, corespunzătoare naturii resurselor aflate în posesia sau la dispoziția unităților administrativ-teritoriale, respectiv:a)documente strategice și de planificare;b)structuri instituționale;c)procese instituționale;d)resurse umane;e)resurse financiare;f)resurse informaționale.Indicatorii de evaluare a capacității administrative, subsumați domeniilor de evaluare a capacității administrative, sunt următorii:a)documente strategice și de planificare;(i)capacitatea de planificare strategică;(ii)capacitatea de planificare spațială.b)structuri instituționale;(i)capacitatea de organizare a serviciilor publice locale;(ii)capacitatea de reprezentare a unității administrativ-teritoriale în fața instanțelorc)procese instituționale;(i)capacitatea de administrare a patrimoniului unității administrativ-teritoriale;(ii)capacitatea de atragere și utilizare a fondurilor externe nerambursabile;(iii)capacitatea de gestiune a proceselor de achiziții publice;(iv)capacitatea de gestiune a proceselor de autorizare a construcțiilor;(v)capacitatea de simplificare administrativă;(vi)gradul de conformitate a actelor administrative cu prevederile legale în vigoare;(vii)transparența bugetară;(viii)transparența decizională;d)resurse umane;(i)resurse umane dedicate grupurilor vulnerabile;(ii)resurse umane în domenii de specialitate;(iii)gradul de încărcare a personalului cu atribuții de execuție în managementul proiectelor cu finanțare externă nerambursabilă;(iv)gradul de încărcare a personalului responsabil pentru achiziții publice;e)resurse financiare;(i)capacitatea de gestiune bugetară;(ii)capacitatea de administrare a impozitelor și taxelor locale;f)resurse informaționale;(i)gradul de informatizare a proceselor administrației locale;
 + 
Datele de intrare utilizate pentru evaluarea capacității administrativeIndicatorii de evaluare a capacității administrative a unităților administrativ-teritoriale se calculează pe baza unui set de date de intrare care se colectează, prin platforma informatică SALT, de către ministerul coordonator al procesului de descentralizare de la entitățile deținătoare care desemnează, în acest scop, cel puțin o persoană responsabilă.Nomenclatorul datelor de intrare se stabilește de către ministerul coordonator al procesului de descentralizare, în urma consultării structurilor asociative ale autorităților administrației publice locale și a ministerelor, respectiv a celorlalte organe de specialitate ale administrației publice centrale implicate în procesul de transfer al competențelor către autoritățile administrației publice locale. Nomenclatorul se publică în platforma informatică SALT. Nomenclatorul cu date de intrare cu titlu exemplificativ se regăsește în anexa la prezenta metodologie.În vederea organizării procesului de colectare a datelor, ministerul coordonator al procesului de descentralizare are următoarele responsabilități:a)asigură mentenanța și dezvoltarea platformei informatice SALT;b)elaborează nomenclatorul datelor de intrare;c)realizează instruirea personalului propriu și a persoanelor responsabile din entitățile deținătoare, după caz;d)asigură evidența entităților deținătoare și a îndeplinirii obligației de transmitere a informațiilor solicitate;e)verifică prin metode analitice și statistice corectitudinea datelor colectate. + 
Procesarea datelor de intrarePrelucrarea datelor de intrare colectate se realizează de către ministerul coordonator al procesului de descentralizare, prin intermediul platformei informatice SALT.În vederea prelucrării datelor de intrare, unitățile administrativ-teritoriale sunt grupate potrivit categoriei și, după caz, intervalelor de populație stabilite potrivit dispozițiilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Codul administrativ.Pentru asigurarea comparabilității datelor de intrare, valorile acestora sunt normalizate, respectiv transformate în valori cuprinse în intervalul 0-1, inclusiv, potrivit următoarei formule, unde:D_i-cat reprezintă valoarea finală normalizată a datei primare D_i în cadrul grupei de u.a.t. cat (c1, c2, c3 etc.);x_Di-cat reprezintă valoarea datei primare D_i pentru u.a.t. în calcul în categoria de dimensiune cat;min(x_Di-cat) reprezintă valoarea minimă a datei primare D_i în rândul tuturor u.a.t. din cadrul categoriei de dimensiune cat;max(_Di-cat) reprezintă valoarea maximă a datei primare D_i în rândul tuturor u.a.t. din cadrul categoriei de dimensiune cat.Normalizarea datelor de intrare se realizează pentru fiecare unitate administrativ-teritorială pentru care acestea sunt disponibile. + 
Indicatorii de evaluare a capacității administrativeCalculul indicatorilor de evaluare a capacității administrative a unităților administrativ-teritoriale se realizează de către ministerul coordonator al procesului de descentralizare, prin intermediul platformei informatice SALT sau prin alte aplicații informatice adecvate.În vederea calculului indicatorilor de evaluare, unitățile administrativ-teritoriale sunt grupate potrivit categoriei și, după caz, intervalelor de populație stabilite potrivit dispozițiilor Codului administrativ.Formula generală de calcul al indicatorilor de evaluare a capacității administrative este următoarea:I_n = ∑(D_n * p), unde:I_n reprezintă valoarea finală a indicatorului n, cu valori între 0 și 1;D_i reprezintă valoarea normalizată a datei de intrare i, aferentă indicatorului I_n;p_i reprezintă ponderea alocată datei de intrare i în calculul indicatorului, conform categoriei de u.a.t.; ponderile datelor de intrare sunt stabilite de către ministerul coordonator al procesului de descentralizare, concomitent cu elaborarea listei datelor de intrare.Rezultatele indicatorilor de evaluare a capacității administrative sunt ordonate pe unități administrativ-teritoriale, categorii de unități administrativ-teritoriale și, după caz, intervale de populație. + 
Indicatorul compozit al capacității administrativeUlterior calculării indicatorilor de evaluare, pentru fiecare unitate administrativ-teritorială se determină indicatorul compozit al capacității administrative, potrivit următoarei formule:I_c = ∑(I_n * p), undeI_c reprezintă valoarea finală a indicatorului compozit, cu valori între 0 și 1;I_n reprezintă valoarea indicatorului de evaluare n;p_n reprezintă ponderea alocată indicatorului de evaluare n, conform categoriei de u.a.t.; ponderile indicatorilor sunt stabilite de către ministerul coordonator al procesului de descentralizare publică, concomitent cu elaborarea listei datelor de intrare.Raportul privind capacitatea administrativă a unităților administrativ-teritorialeÎn baza rezultatelor procesului de evaluare, ministerul coordonator al procesului de descentralizare publică un raport, în care analizează comparativ indicatorii de evaluare și indicatorii compoziți la nivel de categorie de unități administrativ-teritoriale, intervale de populație și unități administrativ-teritoriale. Nomenclatorul datelor de intrare se poate actualiza anual pe baza concluziilor raportului.
 + 
ANEXĂla metodologieNOMENCLATORcu titlu exemplificativ al datelor de intrare pe baza cărora se calculează indicatorii de evaluare a capacității administrative

Indicator de capacitate administrativă Data de intrare
Capacitatea de planificare strategică Unitatea administrativ-teritorială (u.a.t.), are o Strategie privind dezvoltarea economică, socială și de mediu?
Strategia privind dezvoltarea economică, socială și de mediu conține un plan de acțiuni, pe domenii și ani bugetari, cu necesar de resurse bugetare estimate pentru fiecare acțiune și an bugetar?
U.a.t. are o Strategie de dezvoltare a serviciilor sociale pe termen mediu și lung?
U.a.t. are o Strategie de dezvoltare a infrastructurii locale de transport pe termen mediu și lung?
Capacitatea de planificare spațială Care este anul aprobării planului urbanistic general?
Care este anul expirării planului urbanistic general?
Care este anul aprobării planului de amenajare a teritoriului județean?
Care este anul expirării planului de amenajare a teritoriului județean?
Capacitatea de organizare a serviciilor publice locale În cazul gestiunii directe a serviciului de alimentare cu apă și canalizare, operatorul serviciului deține licență emisă de autoritatea de reglementare competentă?
Autoritățile administrației publice locale au înființat serviciul public comunitar de evidență a persoanelor?
Autoritatea administrației publice locale a înființat un compartiment în cadrul aparatului de specialitate sau o instituție publică pentru administrarea unităților sanitare publice din subordine, după caz?
Serviciul public de asistență socială este acreditat de autoritatea competentă?
Este ocupată funcția publică de arhitect-șef/urbanist-șef?
Care este specialitatea studiilor arhitectului-șef/urbanistului-șef?
Autoritățile administrației publice locale asigură colectarea separată la nivelul unității administrativ-teritoriale pentru cel puțin următoarele tipuri de deșeuri: hârtie, metal, plastic și sticlă?
În ce an a fost aprobat planul județean de gestionare a deșeurilor?
Capacitatea de gestiune a proceselor de achiziții publice Numărul total de contestații soluționate, depuse pe cale administrativ-jurisdicțională sau judiciară, în cadrul procedurilor de atribuire finalizate în perioada de referință
Numărul de contestații admise de Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor/instanța competentă din numărul total de contestații depuse în cadrul procedurilor de atribuire finalizate în perioada de referință
Capacitatea de atragere și utilizare a fondurilor externe nerambursabile Valoarea totală contractată a finanțării nerambursabile, în perioada de referință, prin contractele de finanțare nerambursabilă încheiate de unitatea administrativ-teritorială
Valoarea totală a sumelor încasate, în perioada de referință, în baza contractelor de finanțare nerambursabilă încheiate de unitatea administrativ-teritorială
Valoarea totală a corecțiilor financiare rezultate din nereguli constatate, în perioada de referință, în legătură cu contractele de finanțare nerambursabilă încheiate de unitatea administrativ-teritorială
Transparența bugetară Autoritatea administrației publice locale a publicat pe pagina de internet situațiile financiare asupra execuției bugetare anuale aferente bugetelor u.a.t., inclusiv plățile restante?
Situațiile financiare asupra execuției bugetare anuale aferente bugetelor u.a.t., inclusiv plățile restante, sunt publicate în format editabil?
Capacitatea de simplificare administrativă Autoritățile administrației publice locale au organizat unul sau mai multe ghișee unice?
În ultimul an calendaristic încheiat a fost organizat un curs de specializare, la care a participat personalul însărcinat cu relația cu publicul, pentru perfecționarea pregătirii profesionale și a aptitudinilor de comunicare?
Transparența decizională Autoritatea administrației publice locale publică și păstrează pe pagina proprie de internet toate procesele-verbale ale ședințelor publice ale autorității deliberative?
Autoritatea administrației publice locale publică și păstrează pe pagina proprie de internet varianta electronică a tuturor planurilor urbanistice și/sau de amenajare a teritoriului valabile pentru teritoriul său administrativ?
Autoritatea administrației publice locale publică și actualizează pe pagina proprie de internet lista actelor administrative cu caracter normativ a căror executare a fost suspendată?
Capacitatea de gestiune a proceselor de autorizare a construcțiilor Numărul total de litigii soluționate, ce au avut ca obiect autorizații de construire/desființare emise în perioada de referință
Numărul total de litigii, dintre cele ce au avut ca obiect autorizații de construire/desființare, emise în perioada de referință, litigii în care s-a constatat, prin hotărârea definitivă a instanței competente, nerespectarea de către emitent a prevederilor legale referitoare la emiterea autorizațiilor de construire/desființare
Capacitatea de administrare a impozitelor și taxelor locale Venituri din amenzi – încasări realizate
Venituri din amenzi – stingeri pe alte căi
Venituri din amenzi – drepturi totale constatate
Venituri din amenzi – creanțe aflate în litigiu
Autoritatea administrației publice locale pune la dispoziția contribuabililor mijloace electronice pentru plata impozitelor și taxelor locale?
Care este valoarea încasărilor din impozite și taxe locale realizate prin mijloace electronice?
Capacitatea de gestiune bugetară Care este valoarea plăților restante mai vechi de 90 de zile în totalul veniturilor bugetului centralizat al u.a.t. la finalul ultimului an bugetar încheiat?
Gradul de informatizare a proceselor administrației locale Care dintre următoarele programe informatice sunt instalate și operaționale în activitatea personalului de specialitate din aparatul de specialitate și instituțiile publice de interes local?1. program informatic privind administrarea impozitelor și taxelor locale?2. program informatic privind managementul resurselor umane?3. program informatic privind asistența socială?4. program informatic privind integrarea în format digital a documentațiilor de amenajare a teritoriului și urbanism?5. program informatic privind registrul agricol?6. program informatic privind managementul bugetar?7. program informatic pentru arhiva electronică?8. reprezentare în sistem GIS a datelor privind urbanismul, administrarea fiscală, cadastru și registrul agricol?9. registrul local al spațiilor verzi?
Sunt programele informatice selectate interoperabile?
Gradul de încărcare a personalului responsabil pentru achiziții publice Numărul mediu, aferent perioadei de referință, al persoanelor din aparatul de specialitate cu atribuții de execuție în domeniul achizițiilor publice
Valoarea achizițiilor publice
Numărul procedurilor de atribuire lansate în perioada de referință
Resurse umane dedicate grupurilor vulnerabile Care este numărul persoanelor angajate sau contractate pentru îndeplinirea funcției de asistent social cu studii universitare de licență de specialitate?
Care este numărul persoanelor care primesc beneficii sociale?
Care este numărul persoanelor care sunt beneficiari de servicii sociale?
Care este numărul asistenților medicali comunitari angajați de unitatea administrativ-teritorială?
Care este numărul mediatorilor sanitari angajați de unitatea administrativ-teritorială?
Resurse umane în domenii de specialitate Care este numărul persoanelor angajate sau contractate cu atribuții specifice serviciului comunitar pentru cadastru și agricultură?
Este ocupată funcția de secretar general al u.a.t.?
Care este specialitatea studiilor secretarului general al u.a.t.?
Autoritatea administrației publice locale a numit sau contractat, după caz, un manager energetic?
Care este numărul personalului cu studii universitare de licență în specialitatea construcții, angajat în aparatul de specialitate, instituții publice subordonate și în societăți comerciale cu capital social al u.a.t.?
Care este numărul personalului cu studii universitare de licență în specialitatea ingineria construcțiilor de drumuri și poduri, angajat în aparatul de specialitate, instituții publice subordonate și în societăți comerciale cu capital social al u.a.t.?
Capacitatea de administrare a patrimoniului u.a.t. În cadrul aparatului de specialitate al autorității executive a u.a.t. este încadrată cel puțin o persoană cu studii de specialitate în domeniul geodezie/cadastru/topografie sau u.a.t. a contractat servicii cadastrale?

––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x