HOTĂRÂRE nr. 80 din 2 iunie 2021

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 14/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: SENATUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 578 din 8 iunie 2021
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 13 07/02/2008
ActulREFERIRE LATRATAT 13/12/2007
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 148
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 67
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 67
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 148
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 76
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 76
ART. 2REFERIRE LAREGULAMENT 679 27/04/2016
ART. 2REFERIRE LACARTA 12/12/2007
ART. 2REFERIRE LACONVENTIE 04/11/1950
 Nu exista acte care fac referire la acest act





În temeiul dispozițiilor art. 67, art. 148 alin. (2) și (3) din Constituția României, republicată, și ale Protocolului nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiarității și proporționalității, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană și a Tratatului de instituire a Comunității Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/131 din 19.05.2021,Senatul adoptă prezenta hotărâre. + 
Articolul 1Senatul României constată că propunerea de Regulament al Parlamentului European și al Consiliului privind piețe contestabile și echitabile în sectorul digital (Actul legislativ privind piețele digitale) – COM(2020) 842 final respectă principiile subsidiarității și proporționalității. + 
Articolul 2Senatul României constată că propunerea privind piețele digitale:1.va introduce obligații armonizate la nivelul UE, pentru piețele digitale, cum ar fi: a)se aplică numai furnizorilor principali de servicii de platforme esențiale, care sunt cei mai predispuși la practici neloiale, cum ar fi motoarele de căutare, rețelele sociale sau serviciile de intermediere online, și care îndeplinesc criteriile legislative obiective, pentru a fi desemnați drept gatekeeper;b)stabilește praguri cantitative, ca bază pentru identificarea gatekeeperilor. Comisia va avea, de asemenea, competența de a desemna anumite societăți drept controlori ai fluxului de informație, în urma unei investigații de piață;c)interzice o serie de practici ce sunt, în mod clar, inechitabile, cum ar fi neputința utilizatorilor de a dezinstala orice program informatic sau aplicație preinstalată; d)va impune gatekeeperilor să instituie, în mod proactiv, anumite măsuri, cum ar fi măsuri specifice care permit programelor informatice ale părților terțe să funcționeze în mod corespunzător și să interacționeze cu serviciile lor; e)va impune sancțiuni pentru neconformitate, ce ar putea include amenzi de până la 10% din cifra de afaceri la nivel mondial a gatekeeperului, pentru a asigura eficacitatea noilor norme. În cazul contravenienților recurenți, aceste sancțiuni pot implica, de asemenea, obligația de a lua măsuri structurale, ce ar putea fi extinse la cedarea anumitor activități, în cazul în care nu este disponibilă nicio altă măsură alternativă, la fel de eficace, care să asigure conformitatea; f)îi va permite Comisiei să efectueze investigații de piață specifice, pentru a evalua dacă este necesar ca la aceste norme să se adauge noi practici și servicii de control al fluxului de informație, pentru a se asigura că noile norme de control al fluxului de informație țin pasul cu ritmul rapid al evoluției piețelor digitale;2.propunerea este pe deplin coerentă cu propunerea de act legislativ privind serviciile digitale (Digital Services Act – „DSA“);3.propunerea este aliniată cu alte instrumente ale UE, inclusiv cu Carta drepturilor fundamentale a UE și Convenția europeană a drepturilor omului („CEDO“), Regulamentul general privind protecția datelor (GDPR) și acquis-ul UE în domeniul dreptului consumatorilor;4.instituirea acestui cadru normativ va permite atât utilizatorilor finali, cât și utilizatorilor comerciali să profite din plin de avantajele economiei platformelor și ale economiei digitale în general, într-un mediu contestabil și echitabil;5.previzibilitatea comercială este un factor esențial pentru piețele digitale și apreciază ca necesară reglementarea acestora, în vederea stabilirii unui set de criterii de conduită, pentru marile platforme online cu rol de gatekeeper;6.la rândul lor, piețele digitale sunt supuse unui grad scăzut de presiune concurențială și susțin funcționarea unei piețe interne echitabile și deschise procesului competitiv;7.România acordă o atenție deosebită prin punerea în aplicare, supraveghere și executare a serviciilor digitale efectuate la nivelul UE de către Comisie ca organism de reglementare competent;8.este necesară eliminarea unor practici care sunt în mod clar inechitabile, cum ar fi blocarea utilizatorilor de a dezinstala orice program informatic sau aplicație preinstalată. + 
Articolul 3Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Această hotărâre a fost adoptată de Senat în ședința din 2 iunie 2021, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
PREȘEDINTELE SENATULUI
ANCA DANA DRAGU
București, 2 iunie 2021.Nr. 80.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x