privind organizarea şi functionarea Ministerului Industriilor
Guvernul României hotaraste: +
Articolul 1(1) Ministerul Industriilor este organ al administraţiei publice centrale de specialitate, care, în conformitate cu prevederile legale, realizează programul Guvernului în domeniile sale de activitate. … (2) Domeniile de activitate ale Ministerului Industriilor sînt prevăzute în anexa nr. 1. … +
Articolul 2Ministerul Industriilor are, în principal, urmatoarele atribuţii :1. organizeaza şi urmareste aplicarea legilor şi hotărîrilor Guvernului, asigurind, în domeniile sale de activitate, implementarea politicii Guvernului, cu respectarea limitelor de autoritate şi a principiului autonomiei agentilor economici şi al autonomiei locale ;2. defineste, fundamentează şi actualizeaza strategiile, politicile şi programele orientative de evolutie cantitativa şi calitativa, în cadrul domeniilor sale de activitate, urmarind utilizarea eficienta a resurselor, precum şi evolutia factorilor de dezvoltare, în condiţiile statului de drept şi ale economiei de piaţa ;3. initiaza, elaboreaza şi fundamentează sau, după caz, avizeaza proiecte de acte normative în sfera sa de activitate ;4. coordonează realizarea activităţilor din domeniul propriu, urmarind realizarea coerentei economice prin :– participarea la actiunile de reorientare a activităţilor economice din domeniile aflate în competenţa sa ;– participarea la crearea de noi structuri în economie ;– corelarea resurselor materiale din tara şi din import, precum şi a celor financiare pentru productie şi export ;5. elaboreaza politici unitare şi asigura controlul administrarii resurselor minerale ;6. ia măsuri pentru dezvoltarea cercetării stiintifice specifice activităţii sale şi pentru cointeresarea agentilor economici în aplicarea rapida a rezultatelor acesteia în practica ;7. sprijina agentii economici, prin activităţi de consultanţă, pentru incadrarea în coordonatele reformei ;8. fundamentează şi organizeaza aplicarea politicii guvernamentale faţă de regiile autonome şi coordonează activitatea acestora ;9. fundamentează comenzile de stat, subventiile, creditele pentru investitii, în condiţiile legii, în domeniile sale de activitate ;10. reprezinta statul :– în calitatea sa de acţionar la societăţile comerciale cu capital de stat din domeniile sale de activitate ;– în incheierea de conventii, acorduri sau alte înţelegeri internationale din domeniul sau, potrivit legii ;– în conducerea unităţilor bugetare din subordine ;– în dezvoltarea relatiilor de colaborare internationala ;11. determina necesitatile de instruire şi conlucreaza cu organizaţiile şi instituţiile de specialitate pentru formarea şi perfectionarea pregatirii profesionale a personalului ;12. organizeaza elaborarea şi aplicarea studiilor şi programelor privind recuperarea şi reintroducerea în circuitul economic a materialelor şi componentelor refolosibile ;13. organizeaza şi urmareste aplicarea, în domeniile sale de activitate, a programelor vizind eliminarea sau prevenirea activităţilor poluante ;14. coordonează activităţile privind :– gestionarea şi controlul resurselor minerale ;– recuperarea şi conservarea energiei ;– controlul cazanelor, recipientelor sub presiune şi instalaţiilor de ridicat ;– recuperarea şi reciclarea materialelor refolosibile.15. editeaza publicatii de specialitate şi de informare specifice. +
Articolul 3(1) Structura organizatorica a Ministerului Industriilor este prevăzută în anexa nr. 2. … (2) Conducerea Ministerului Industriilor este asigurata de către ministru. … (3) Pe linga ministru funcţionează colegiul ministerului, ca organ consultativ. … (4) Ministrul conduce întreaga activitate a ministerului şi îl reprezinta în raporturile cu Guvernul, cu celelalte ministere, cu alte autorităţi ale administraţiei publice şi cu organizaţii din tara, precum şi cu organisme din alte tari. … +
Articolul 4Numărul maxim de posturi pentru Ministerul Industriilor este 1.435, exclusiv demnitarii. +
Articolul 5Structurile organizatorice ale compartimentelor din aparatul propriu, altele decit cele cuprinse în anexa nr. 2, precum şi competentele, atribuţiile, sarcinile şi numărul de posturi se aproba prin ordin al ministrului. +
Articolul 6Departamentele sînt conduse de şefi de departamente, cu functia de secretar de stat. +
Articolul 7(1) În subordinea Ministerului Industriilor funcţionează : … – Institutul de Management şi Informatica ;– Centrul de Informare şi Documentare pentru Industrie ;– servicii publice de specialitate în unitatile administrativ-teritoriale, prevăzute în anexa nr. 7.(2) Principalele atribuţii şi competente ale unităţilor din subordinea Ministerului Industriilor sînt prevăzute în anexele nr. 3, 4, 5 şi 6. … (3) Structura organizatorica şi statul de functii ale unităţilor din subordine se aproba prin ordin al ministrului. … (4) Unitatile din subordinea Ministerului Industriilor vor fi conduse de directori generali şi directori generali adjuncţi, numiti prin ordin al ministrului. … +
Articolul 8(1) Institutul de Management şi Informatica şi unitatile teritoriale ale inspecţiilor din anexa nr. 7 sînt unităţi bugetare, cu buget anual propriu în cadrul bugetului Ministerului Industriilor. Numărul de posturi al acestora este prevăzut în anexa nr. 7. … (2) Centrul de Informare şi Documentare pentru Industrie se finanţează integral din venituri extrabugetare. … +
Articolul 9Ministerul Industriilor, departamentele, unitatile din subordinea ministerului vor utiliza, în parcul propriu de transport, un numar de autoturisme pentru transport de persoane, stabilit în conformitate cu prevederile legale, precum şi autovehicule de interventie specifică domeniilor minier, chimic, petrochimic şi productie pentru aparare. +
Articolul 10În exercitarea conducerii Ministerului Industriilor, ministrul emite ordine şi instrucţiuni. +
Articolul 11Atribuţiile personalului ministerului se stabilesc prin regulament de organizare şi functionare, aprobat de către ministru. +
Articolul 12Ministerul Finanţelor va introduce influentele financiare care decurg din aplicarea prezentei hotărîri în bugetul de stat. +
Articolul 13Anexele nr. 1-7 fac parte integrantă din prezenta hotărîre. +
Articolul 14(1) Prezenta hotărîre intră în vigoare pe data publicarii în Monitorul Oficial al României. … (2) Pe aceeasi data se abroga Hotărîrea Guvernului nr. 493/1991 privind organizarea şi functionarea Ministerului Industriei, cu modificările ulterioare: hotărîrile Guvernului nr. 759/1991, 16/1992, 196/1992, 335/1992 şi 458/1992, precum şi orice alte dispozitii contrare. … PRIM-MINISTRUNICOLAE VACAROIUContrasemnează:–––––Ministrul industriilor,Dumitru PopescuMinistru de stat, ministrul finanţelor,Florin GeorgescuMinistru de stat,ministrul muncii şi protectiei sociale,Dan Mircea Popescu +
Anexa 1DOMENII DE ACTIVITATE ale Ministerului Industriilor– Energie electrica şi termica– Mine şi geologie– Petrol şi gaze– Metalurgia feroasa şi neferoasa– Constructii de masini, electrotehnica şi electronică ; mecanica fina– Chimie şi petrochimie– Textile şi pielarie– Materiale de constructii– Exploatarea şi industrializarea lemnului– Sticla şi ceramica– Recuperarea şi reciclarea materialelor refolosibile. +
Anexa 2*Font 7* MINISTERUL INDUSTRIILOR ┌────────────┐ │ MINISTRU │ └─────┬──────┘ ┌────────────┐ │ ┌──────────┐ │CONTROLUL ├─────────────┼────────────────┤CONSILIERI│ ┌──────────────────────────┐ │MINISTRULUi*│ │ └──────────┘ ┌─┤DIRECTIA RESTRUCTURARE │ └────────────┘ │ │ │- DEZVOLTARE │ │ │ └──────────────────────────┘ ┌─────────────────────────┬─┴─────────────────────┬───────────────┐ │ ┌──────────────────────────┐┌───────────┴────────────┐┌───────────┴───────────┐┌──────────┴──────────┐ │ ┌───────────────────────────┐ ├─┤DIRECTIA CORELARII RESURSE││SECRETAR DE STAT ││SECRETAR DE STAT ││SECRETAR DE STAT │ │ │SEF DEPARTAMENT 1│ │ │MATERIALE ŞI FINANCIARE ││RESTRUCTURARE DEZVOLTARE││CORELARE RESURSE ││MANAGEMENT LEGISLATIE│ ├─┤DEPARTAMENTUL MINELOR ├──┤ └──────────────────────────┘│REFORMA ECONOMICA ││MATERIALE ŞI FINANCIARE││ŞI RESURSE UMANE │ │ │ŞI GEOLOGIEI │ │ ┌──────────────────────────┐└─┬──────────────────────┘└─┬─────────────────────┘└─┬───────────────────┘ │ └───────────────────────────┘ │ │DIRECTIA │ │ │ │ │ ┌───────────────────────────┐ ├─┤REFORMA ECONOMICA │ │ │ │ │ │SEF DEPARTAMENT 2│ │ │- PRIVATIZARE │ │ ┌──────────────┐ │ ┌───────────────────┐ │ ┌────────────────────┐ ├─┤DEPARTAMENTUL INDUSTRIEI ├─┐│ └──────────────────────────┘ │ │DIRECTIA │ │ │DIRECTIA GENERALĂ │ │ │DIRECTIA GENERALĂ │ │ │METALURGICE │ ││ ┌──────────────────────────┐ ├─┤GENERALĂ │ ├─┤CORELARI RESURSE │ ├─┤MANAGEMENT │ │ └────────-──────────────────┘ │└─┤DIRECTIA GEOLOGICA │ │ │RESTRUCTURARE │ │ │MATERIALE │ │ │LEGISLATIE │ │ ┌───────────────────────────┐ │ └──────────────────────────┘ │ │INDUSTRIALA │ │ └───────────────────┘ │ │S. CONTENCIOS │ │ │SEF DEPARTAMENT 3│ │ │ └──────────────┘ │ ┌───────────────────┐ │ └────────────────────┘ ├─┤DEPARTAMENTUL ├─┤ │ ┌──────────────┐ │ │DIRECTIA GENERALĂ │ │ ┌────────────────────┐ │ │INDUSTRIEI CHIMICE ŞI │ │ │ │DIRECTIA │ ├─┤CORELARI FINANCIARE│ ├─┤DIRECTIA GENERALĂ │ │ │PETROCHIMICE │ │ │ │GENERALĂ │ │ │ŞI PRETURI S. │ │ │RESURSE UMANE │ │ └───────────────────────────┘ │ ├─┤CERCETARE │ │ │CONTROL FINANCIAR │ │ └────────────────────┘ │ ┌───────────────────────────┐ │ │ │DEZVOLTARE │ │ └───────────────────┘ │ ┌────────────────────┐ │ │SEF DEPARTAMENT 4│ │ │ │ECOLOGIE │ │ ┌───────────────────┐ ├─┤DIRECTIA GENERALĂ │ ├─┤DEPARTAMENTUL INDUSTRIEI ├─┤ – – – – – – – – – – – – – – – │ └──────────────┘ ├─┤DIRECTIA GENERALĂ | │ │RELATII PUBLICE │ │ │CONSTRUCTII DE MASINI │ │ | ┌───────────────────────┐ │ │ ┌──────────────┐ │ │DE COMERT EXTERIOR │ │ └────────────────────┘ │ └───────────────────────────┘ │ │ │DIRECTIA RESTRUCTURARE │ │ │ │DIRECTIA │ │ └───────────────────┘ │ ┌────────────────────┐ │ ┌───────────────────────────┐ │ │ │DEZVOLTARE │ │ │ │GENERALĂ │ │ ┌───────────────────┐ │ │DIRECTIA GENERALĂ │ │ │SEF DEPARTAMENT 5│ │ │ └───────────────────────┘ │ ├─┐REFORMA │ ├─┤DIRECTIA GENERALĂ │ ├─┤ECONOMICA │ ├─┤DEPARTAMENTUL INDUSTRIEI ├─┤ │ ┌───────────────────────┐ │ │ │ECONOMICA ŞI │ │ │PETROL ŞI GAZE │ │ │ADMINISTRATIVA │ │ │ELECTROTEHNICE ELECTRONICE │ │ │ │DIRECTIA │ │ │ │PRIVATIZARE │ │ └───────────────────┘ │ └────────────────────┘ │ │ŞI MECANICA FINA │ ├──┤ │CORELARI RESURSE │ │ │ └──────────────┘ │ ┌───────────────────┐ │ │ └───────────────────────────┘ │ │ │MATERIALE ŞI FINANCIARE│ │ │ ┌──────────────┐ ├─┤DIRECTIA GENERALĂ │ │ │ ┌───────────────────────────┐ │ │ └───────────────────────┘ │ │ │DIRECTIA │ │ │ENERGIE │ │ │ │SEF DEPARTAMENT 6│ │ │ ┌───────────────────────┐ │ ├─┤GENERALĂ │ │ └───────────────────┘ │ ├─┤DEPARTAMENTUL INDUSTRIEI ├─┤ │ │DIRECTIA │ │ │ │ORGANISME │ │ ┌───────────────────┐ │ │ │TEXTILE ŞI PIELARIE │ │ │ │REFORMA ECONOMICA │ │ │ │INTERNATIONALE│ │ │COMISIA NAŢIONALA │ │ │ └───────────────────────────┘ │ │ │- PRIVATIZARE │ │ │ └──────────────┘ └─┤PENTRU RECICLAREA │ │ │ ┌───────────────────────────┐ │ | └───────────────────────┘**| │ ┌──────────────┐ │MATERIALELOR │ │ │ │SEF DEPARTAMENT 7│ │ – – – – – – – – – – – – – – – │ │DIRECTIA │ └───────────────────┘ │ ├─┤DEPARTAMENTUL INDUSTRIEI ├─┤ ├─┤GENERALĂ │ │ │ │LEMNULUI │ │ │ │SPECIALA │ │ │ └───────────────────────────┘ │ │ └──────────────┘ │ │ ┌───────────────────────────┐ │ │ ┌──────────────┐ │ │ │SEF DEPARTAMENT 8│ │ │ │AGENTIA │ │ └─┤DEPARTAMENTUL INDUSTRIEI ├─┘ │ │ROMÂNĂ │ │ │MATERIALELOR DE CONSTRUCTII│ ├─┤PENTRU ├─┐ │ └───────────────────────────┘ │ │CONSERVAREA │ │ │ │ │ENERGIEI │ │ │ │ └──────────────┘ │ │ │ ┌──────────────┐ │ │ │ │INSPECŢIA DE │ │ │ ├─┤STAT PENTRU ├─┤ │ ┌────────────────────┐ │ │RESURSE │ │ │ │INSTITUTUL │ │ │MINERALE │ │ ├─┤DE MANAGEMENT │ │ └──────────────┘ │ │ │ŞI INFORMATICA │ │ ┌──────────────┐ │ │ └────────────────────┘ │ │INSPECŢIA │ │ │ ┌────────────────────┐ └─┤PENTRU ├─┐ │ │CENTRUL DE INFORMARE│ │CONTROLUL │ │ └─┤ŞI DOCUMENTARE │ │CAZANELOR │ │ │PENTRU INDUSTRIE │ └──────────────┘ │ └────────────────────┘ │ │ ┌──────────────┐ │ │UNITATI │ │ │TERITORIALE ├─┘ │ALE │ │INSPECŢIILOR │ └──────────────┘__________Notă …
*) Se organizeaza ca direcţie generală.Notă …
**) Structuri identice pentru departamentele de la poz. 2 la poz. 8 +
Anexa 3ATRIBUŢIILE ŞI COMPETENTELE Inspecţiei de Stat pentru Resurse MineraleInspecţia de Stat pentru Resurse Minerale realizează politica economica a Guvernului în domeniile avizarii programelor şi lucrărilor de cercetare geologica, omologării şi evidentei rezervelor de substante utile şi al controlului modului în care se executa lucrarile geologice şi se exploateaza zacamintele, în care scop are urmatoarele atribuţii :I. În domeniul investigarii patrimoniului naţional de resurse minerale prin lucrari de cercetare geologica1. Avizeaza :– studiile de prognoza şi programele privind directiile de desfăşurare a activităţii de cercetare geologica a resurselor minerale ;– proiectele geologice pentru lucrarile de prospectiuni şi de exploatare pentru toţi agentii economici ;– caietele de sarcini pentru perimetrele atribuite, precum şi sistarea, conservarea sau abandonarea lucrărilor geologice în aceste perimetre ;– executarea lucrărilor geologice-tehnice necesare realizării obiectivelor de constructii ;– propunerile de amplasamente ale investitiilor şi lucrărilor ingineresti sub aspectul influentei acestora asupra posibilitatilor de cercetare geologica, a valorificarii substanţelor minerale utile şi a protectiei zacamintelor ;– propunerile de atribuire şi/sau concesionare a perimetrelor de prospecţiune şi de exploatare.2. Participa la :– instituirea perimetrelor de prospecţiune şi de exploatare ;– constituirea fondului perimetrelor de cercetare concesionabile ;– comisiile de adjudecare a licitaţiilor pentru perimetrele în care executarea lucrărilor de cercetare geologica este finanţată din fondurile agentilor economici.3. Atesta capacitatea tehnica a agentilor economici pentru execuţia lucrărilor de cercetare geologica şi acorda permisele de prospecţiune sau exploatare.II. În domeniul exploatarii şi protejarii patrimoniului naţional de resurse minerale1. Avizeaza :– propunerile privind darea în administrare a perimetrelor de exploatare instituite ca urmare a executarii lucrărilor de cercetare geologica finantate de la bugetul de stat ;– caietele de sarcini intocmite pentru perimetrele de exploatare ;– documentatiile tehnico-economice, precum şi programele anuale de exploatare şi, după caz, de preparare-prelucrare, pentru hidrocarburi, carbuni, minereuri, substante nemetalifere, ape subterane (potabile, industriale, minerale, geotermale), namoluri, lacuri terapeutice şi gaze necombustibile, urmarind protectia şi exploatarea rationala a zacamintelor ;– deschiderea sau închiderea parţială sau totala, temporara sau definitivă, a exploatarilor de resurse minerale ;– casarea lucrărilor de exploatare a substanţelor minerale utile (puturi, galerii, sonde etc.) ;III. În domeniul gestionarii fondului naţional de rezerve1. Organizeaza activităţile de omologare a rezervelor de substante minerale utile şi avizeaza abandonarile de rezerve. Documentul de omologare a rezervelor constituie actul care fundamentează, sub aspectul potentialului geologic, exploatarea şi valorificarea zacamintelor.2. Constituie fondul naţional de rezerve de substante minerale utile şi organizeaza evidenta acestuia.3. Organizeaza :– fondul de date geologice, stocarea, sistematizarea şi valorificarea acestuia;– constituirea şi actualizarea cadastrului minier şi petrolier şi a cartii miniere-petroliere ;– constituirea fondului de rezerve de substante minerale utile strategice, la dispoziţia statului.IV. În domeniul stabilirii de norme şi instrucţiuniElaboreaza, împreună cu entitatile organizatorice de specialitate din ministere, norme şi instrucţiuni obligatorii cu privire la cercetarea geologica, exploatarea şi protectia zacamintelor, precum şi la controlul activităţilor din domeniile substanţelor minerale utile.V. Inspecţia de Stat pentru Resurse MineraleAre competente de control al intregii activităţi de cercetare geologica, de exploatare şi de valorificare a resurselor minerale potrivit intereselor naţionale, desfăşurată de toţi agentii economici, indiferent de natura capitalului acestora – de stat, particular sau mixt, urmarind :– existenta autorizarii legale pentru executarea lucrărilor de cercetare geologica, de exploatare şi/sau de valorificare a zacamintelor ;– modul de utilizare a alocatiilor bugetare pentru cercetare biologica ;– existenta avizarilor şi documentatiilor tehnice aprobate conform reglementarilor legale ;– respectarea documentatiilor tehnico-economice, a prevederilor din caietele de sarcini şi din contractele de concesionare, a normelor şi instructiunilor obligatorii etc. ;– tehnologiile şi tehnicile utilizate.Inspecţia de Stat pentru Resurse Minerale este abilitata pentru :– constatarea şi sanctionarea contraventiilor, rezolvarea contestatiilor şi sesizarea organelor competente în cazurile care constituie infractiuni în domeniile cercetării geologice, exploatarii şi prelucrarii/prepararii substanţelor minerale utile ;– sistarea lucrărilor geologice sau de exploatare executate în afara perimetrului instituit, fără documentaţii tehnice aprobate, precum şi a celor care prin modul de desfăşurare pot conduce la exploatarea nerationala şi periculoasa sau degradarea zacamintelor ;– participarea la solutionarea litigiilor dintre agentii economici privind limitele perimetrelor de cercetare şi/sau de exploatare, dreptul de prioritate în descoperirea zacamintelor de substante minerale utile, daunele provocate în timpul exploatarii resurselor minerale, dreptul de obtinere a concesiunii şi altele. +
Anexa 4ATRIBUŢIILE Inspecţiei pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de RidicatInspecţia pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat are ca obiect de activitate controlul sigurantei în functionare al :– instalaţiilor sub presiune şi de ridicat şi a dispozitivelor de siguranţă aferente acestora ;– aparatelor consumatoare de combustibil de uz neindustrial (sobe şi alte aparate de încălzit, aparate de gatit şi pentru incalzire apei, arzatoare) şi al dispozitivelor de siguranţă aferente acestora ;– unor componente din obiectivele şi instalatiile nucleare (conducte de abur-apa, alte lichide şi gaze tehnice, recipiente sub presiune, pompe, armaturi, suporti ai elementelor sub presiune, suporti din zona activa) şi al dispozitivelor de siguranţă a acestora.În acest scop indeplineste urmatoarele atribuţii :– elaboreaza prescriptii tehnice obligatorii privind :– proiectarea, omologarea, construirea, montarea, repararea, întreţinerea, exploatarea, utilizarea, încărcarea, transportul, depozitarea, încercarea, verificarea şi importul instalaţiilor, componentelor, dispozitivelor de siguranţă, aparatelor, materialelor şi mijloacelor de control, după caz ;– examinarea şi autorizarea sudorilor, a personalului care executa examinari nedistructive, precum şi a personalului de exploatare – fochisti, macaragii, liftieri, mecanici trolisti şi alte categorii stabilite prin prescriptiile tehnice ;– examineaza, în vederea autorizarii :– agentii economici care urmeaza sa proiecteze, sa construiasca, sa monteze, sa repare, sa controleze prin mijloace nedistructive, sa intretina, sa incarce, sa transporte, sa depoziteze sau sa verifice, după caz, instalaţii, componente, dispozitive de siguranţă şi aparate ;– laboratoarele sau standurile unde urmeaza să se execute încercările, în vederea omologării instalaţiilor, componentelor şi aparatelor, inclusiv a dispozitivelor de siguranţă, respectiv probele de tip ale aparatelor sau dispozitivelor de siguranţă ;– sudorii, personalul care executa examinari nedistructive, precum şi personalul de exploatare, conform prevederilor prescriptiilor tehnice ;– retrage autorizatiile acordate cînd constata că nu sînt indeplinite prescriptiile tehnice ;– participa la lucrarile de omologare a instalaţiilor, componentelor, aparatelor, dispozitivelor de siguranţă aferente acestora, a produselor din metale feroase şi neferoase şi pentru sudare destinate construirii, montarii sau repararii instalaţiilor, componentelor, dispozitivelor de siguranţă şi aparatelor, procedeelor de sudare, precum şi a materialelor sau mijloacelor de control nedistructive şi îşi da acordul dacă sînt indeplinite prevederile din prescriptiile tehnice ;– avizeaza :– proiectele, respectiv desenele tip de ansamblu, elaborate de agentii economici cu privire la respectarea prevederilor prescriptiilor tehnice ;– importul instalaţiilor, componentelor, dispozitivelor de siguranţă, aparatelor, materialelor feroase şi neferoase şi pentru sudare destinate construirii, montarii sau repararii instalaţiilor, componentelor, dispozitivelor de siguranţă şi aparatelor, precum şi al materialelor sau mijloacelor de control nedistructive, în cazul în care prescriptiile tehnice ale furnizorului strain, după care se ofera instalatiile, componentele, dispozitivele de siguranţă, aparatele, materialele sau mijloacele de control, prezinta diferente faţă de prescriptiile tehnice în vigoare în tara. Este interzis importul fără acest aviz.În cazul în care aceste materiale, dispozitive şi instalaţii se încadrează în prescriptiile tehnice, accepta importul, efectuind verificări la furnizor ;– standardele naţionale în domeniul sau de activitate ;– proiectele de acte normative care au implicatii în domeniul sau de activitate ;– verifica prin sondaj :– în unitatile producătoare materialele feroase şi neferoase şi pentru sudare destinate construirii, montarii sau repararii instalaţiilor, componentelor, dispozitivelor de siguranţă şi aparatelor, precum şi materialele sau mijloacele de control nedistructive, urmarind respectarea condiţiilor prevăzute prin documentaţia de omologare şi normele de produs. Poate interzice functionarea acestora cînd constata că nu sînt indeplinite prevederile prescriptiilor tehnice privind functionarea acestora în condiţii de siguranţă ;– instalatiile, componentele, dispozitivele de siguranţă şi aparatele în timpul construirii, pe fluxul de fabricatie şi în final, pe parcursul montajului, la punerea în functiune, periodic în exploatare, pe parcursul repararii, în timpul incarcarii, transportului sau depozitarii. Poate interzice functionarea acestora cînd constata că nu sînt indeplinite prevederile prescriptiilor tehnice privind functionarea acestora în condiţii de siguranţă ;– verifica tehnic şi autorizeaza functionarea pentru :– cazanele locomotivelor de cale ferata, recipientele care lucreaza sub presiune pentru instalatiile de frinare, basculare, semnalizare, montate pe vehicule feroviare, utilaje grele pentru întreţinerea mecanizata a caii şi autovehicule, precum şi instalatiile sub presiune şi instalatiile de ridicat montate pe nave, pe baza prescriptiilor tehnice ale Ministerului Transporturilor;– instalatiile sub presiune şi instalatiile de ridicat aflate în administrarea Ministerului Apararii Naţionale şi Ministerului de Interne, pe baza prescriptiilor tehnice ale acestor ministere ;– instalatiile sub presiune şi de ridicat din subteran, troliile şi instalatiile de extractie miniera, troliile de la excavatoarele cu rotor, masinile de haldat şi masinile din depozitele carierelor de carbune, precum şi instalatiile de ridicat din sondele de foraj şi extractie, pe baza prescriptiilor tehnice ale Ministerului Industriilor – Departamentul Minelor şi Geologiei şi, respectiv, Directia Generală Petrol şi Gaze ;– conductele cu fluide sub presiune, cu excepţia celor de abur şi apa fierbinte, pe baza prescriptiilor tehnice-cadru elaborate de Inspecţia pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat adaptate în mod corespunzător specificului de către agentii care deţin astfel de conducte. Prescriptiile tehnice privind conductele magistrale pentru transportul produselor petroliere şi al gazelor naturale, conductele sub presiune pentru produsele din rafinariile şi schelele petroliere, conductele de legătură dintre acestea, conductele de gaze naturale, din schelele de petrol şi gaze, precum şi conductele de distribuţie sub presiune din localităţi vor fi elaborate prin specialistii proprii sau ai unor unităţi de specialitate din aria de activitate a Ministerului Industriilor şi vor fi avizate de Inspecţia pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat ;– aplica, prin personalul abilitat în acest scop, în condiţiile prevăzute de lege, sancţiuni contraventionale pentru abaterile de la prevederile prescriptiilor tehnice şi sesizeaza organele competente despre faptele de încălcare a dispoziţiilor legale privind functionarea în condiţii de siguranţă a instalaţiilor şi aparatelor, sanctionate de legea penala ;– examineaza şi tine evidenta avariilor şi accidentelor instalaţiilor, componentelor şi aparatelor, analizeaza cauzele care le-a generat şi stabileste măsuri de prevenire ;– percepe, pentru prestarile de servicii efectuate, tarife stabilite în conformitate cu prevederile legale în vigoare. +
Anexa 5ATRIBUŢIILE Agentiei Române pentru Conservarea EnergieiAgentia Română pentru Conservarea Energiei aplica orientarile şi masurile stabilite prin legi şi prin Programul economic al Guvernului în domeniul consumului de energie de toate formele, avînd, în principal, urmatoarele atribuţii :– initiaza şi elaboreaza propuneri de legislatie pentru folosirea rationala a energiei şi de cointeresare a consumatorilor pentru reducerea consumurilor energetice ;– elaboreaza propuneri anuale pentru finantarea de la bugetul de stat a acţiunilor în domeniul reducerii consumurilor de energie, sprijinind financiar agentii economici, în limitele sumelor alocate în acest sens, pentru stimularea, promovarea şi realizarea de proiecte şi acţiuni în domeniul reducerii consumurilor energetice, recuperarea resurselor energetice, introducerea surselor noi de energie şi substituirea hidrocarburilor ;– acorda asistenţa tehnica agentilor economici pentru reducerea consumurilor energetice prin propuneri şi avizari de solutii tehnico-energetice ;– realizează direct sau prin intermediul unor unităţi specializate expertize şi urmarirea proiectelor referitoare la conservarea energiei ;– avizeaza documentaţii tehnico-economice privind modernizarea tehnologiilor şi echipamentelor, în scopul generalizarii acestora pentru reducerea consumurilor energetice ;– urmareste modul de administrare şi gestionare energetica prin :– analiza bilanturilor energetice ale consumatorilor ;– efectuarea masuratorilor şi reglajelor instalaţiilor consumatoare, pentru eliminarea surselor de risipa şi reducerea pierderilor ;– analiza consumurilor energetice specifice pe productie şi activităţi ;– determinarea necesitatilor de formare şi perfectionare a personalului de gestiune energetica ;– participa la :– verificarea unor lucrari experimentale sau prototipuri care determina reducerea consumurilor energetice ;– omologarea principalelor produse, tehnologii, utilaje şi echipamente mari consumatoare de energie, în vederea obtinerii cresterii randamentelor energetice ale acestora ;– elaborarea acordurilor de cooperare internationala cu organisme similare, asocierea cu astfel de organisme ; supune spre aprobare aceste acorduri şi urmareste realizarea lor ;– efectueaza analize şi verificări ale modului în care asigura producerea, transportul, distributia şi consumul combustibililor, carburantilor, energiei electrice şi energiei termice, în conformitate cu legislatia în vigoare, la toţi agentii economici producători, distribuitori şi consumatori de energie din economie şi stabileste orientari în domeniul utilizarii resurselor energetice;– controlează incadrarea agentilor economici în reglementarile legale privind utilizarea resurselor energetice şi aplica, după caz, sancţiuni contraventionale, în conformitate cu legislatia în vigoare ;– asigura baza de date şi schimbul de informaţii şi documentaţii (publicitate tehnica) ;– organizeaza manifestari tehnico-stiintifice, expozitii, publicitate prin mass-media. +
Anexa 6ATRIBUŢIILE Comisiei Naţionale pentru Reciclarea MaterialelorComisia Naţionala pentru Reciclarea Materialelor are ca obiect de activitate colectarea şi reintroducerea în circuitul economic a materialelor refolosibile, pentru a completa resursele materiale necesare proceselor productive din economie, în concordanta cu Programul de reforma şi Programul economic ale Guvernului României.În realizarea acestui obiectiv, comisia are urmatoarele atribuţii :– elaboreaza prognoze, strategii şi orientari-cadru privind directiile optime de recuperare şi reciclare a materialelor refolosibile rezultate din procesele productive, precum şi prestări de servicii către agentii economici interesati pentru valorificarea acestora ;– elaboreaza şi inainteaza Ministerului Industriilor proiecte de acte normative privind reglementarea activităţilor de recuperare şi reintroducere în circuitul economic a substanţelor utile din materiale refolosibile, precum şi a unor activităţi de asigurare a necesarului de materii prime şi materiale destinate proceselor productive ale agentilor economici din teritoriu ;– coordonează programul de cercetare în domeniul identificarii de noi materiale refolosibile, a tehnologiilor de recuperare şi reintroducere în circuitul economic a acestora, urmarind rezultatele cercetarilor şi valorificarea lor ;– asigura, prin unitatile pe care le coordonează, colectarea, prelucrarea, depozitarea şi circulatia materialelor refolosibile şi a produselor finite destinate procesului de aprovizionare-desfacere, în condiţii tehnice şi de securitate corespunzătoare, care să asigure neproliferarea factorilor de poluare şi protectia mediului ;– asigura asistenţa tehnica pentru agentii economici (diagnostic de situaţie şi propuneri de solutii, lansarea de studii şi proiecte, expertizarea instalaţiilor sau a proiectelor, elaborarea de scheme tehnologice privind colectarea, reciclarea, tratarea sau eliminarea deseurilor) ;– promovează tehnologii noi pentru :– recuperarea sau eliminarea deseurilor care prezinta risc pentru mediu ;– valorificarea materialelor recuperabile pe care le conţin deseurile ;– resorbtia depozitelor de deseuri existente ;– promovează la Guvern, prin Ministerul Industriilor, propuneri privind domeniile, solutiile şi sursele de finanţare legate de realizarea unor obiective de investitii care să asigure preluarea şi neutralizarea unor deseuri deosebit de toxice sau nocive ;– asigura, în perioada de tranzitie spre economia de piaţa, mandatarea imputernicitilor statului în cadrul societatilor comerciale cu capital de stat specializate în recuperarea materialelor refolosibile (REMAT şi TEHNOREMAT) şi a celor pentru derularea en gros a resurselor materiale (COMAT);– autorizeaza societăţile comerciale cu capital de stat privat sau mixt în vederea colectarii, prelucrarii şi valorificarii materialelor refolosibile ;– exercita, în numele statului, controlul respectarii legislaţiei în domeniile reciclarii materialelor refolosibile şi al activităţii de circulatie a marfurilor destinate proceselor productive din economie ;– organizeaza sau participa la organizarea de standuri la tîrguri şi expozitii, cu atragerea de agenti economici interesati în domeniile schimbului de materii prime, materiale noi sau reciclarii ;– faciliteaza contacte şi incheieri de contracte între agentii economici români şi straini, în vederea colaborarii în sfera reciclarii materialelor recuperabile şi refolosibile şi a schimburilor de marfuri ;– initiaza organizarea unor burse de marfuri, atit pentru materiale refolosibile, cit şi pentru produse industriale finite ;– realizează acţiuni de sensibilizare şi informare a publicului pe probleme specifice domeniului. +
Anexa 7 UNITATILE din subordinea Ministerului Industriilor A. Unităţi finantate din bugetul de stat––––––––––––––––––––––––––- UNITATI Nr. maxim de posturi––––––––––––––––––––––––––– 1. Unităţi teritoriale ale Inspecţiei de Stat pentru Resurse Minerale 100 2. Unităţi teritoriale ale Inspecţiei pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat 160 3. Unităţi teritoriale ale Agentiei Române pentru Conservarea Energiei 130 4. Institutul de Management şi Informatica 164––––––––––––––––––––––––––- B. Unităţi extrabugetare 1. Centrul de Informare şi Documentare pentru Industrie.––