HOTĂRÂRE nr. 79 din 11 iunie 2024

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 28/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: SENATUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 568 din 18 iunie 2024
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 13 07/02/2008
ActulREFERIRE LATRATAT 13/12/2007
ActulREFERIRE LAPROTOCOL 13/12/2007
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 67
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 76
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 148
 Nu exista acte care fac referire la acest act





În temeiul dispozițiilor art. 67 și ale art. 148 alin. (2) și (3) din Constituția României, republicată, precum și ale Protocolului nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiarității și proporționalității, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană și a Tratatului de instituire a Comunității Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/170 din 3.06.2024,Senatul adoptă prezenta hotărâre. + 
Articolul 1Senatul României constată că propunerea de Regulament al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a Programului privind industria europeană de apărare și a unui cadru de măsuri care să asigure disponibilitatea și furnizarea la timp a produselor din domeniul apărării („EDIP“) – COM (2024) 150 final respectă principiul subsidiarității, dar respectă cu rezerve principiul proporționalității. + 
Articolul 2Senatul României:1.consideră că:a)sprijinul acordat în cadrul EDIP:(i)va fi coerent și complementar cu inițiativele colaborative existente ale UE în domeniul politicii industriale de apărare și cu alte forme de sprijin bilateral pentru Ucraina acordat prin intermediul altor instrumente ale UE, inclusiv al Mecanismului pentru Ucraina;(ii)va completa principalul program al UE în acest domeniu de politică, Fondul european de apărare (FEA), în special prin sprijinirea, într-o etapă ulterioară a ciclului de viață al echipamentelor de apărare, a proiectelor FEA, contribuind astfel la adoptarea pe piață în viitor a rezultatelor programului;b)EDIP:(i)va genera sinergii cu politica de apărare a UE și cu punerea în aplicare a Busolei strategice pentru securitate și apărare;(ii)va completa acțiunea preexistentă a Agenției Europene de Apărare (AEA) în domeniul securității aprovizionării;(iii)va fi pus în aplicare în deplină concordanță cu asistența militară a UE pentru Ucraina în contextul Instrumentului european pentru pace (IEP);(iv)va completa în mod util obiectivele de redresare și reconstrucție urmărite de UE în cadrul Mecanismului pentru Ucraina, în special prin consolidarea capacității Ucrainei de a se apăra, bazându-se pe o bază industrială și tehnologică de apărare (DTIB) rezilientă și reactivă;(v)va ține seama de activitățile relevante desfășurate de NATO, precum și de alți parteneri, în cazul în care acestea servesc intereselor de securitate și apărare ale Uniunii și nu împiedică niciun stat membru să participe;c)în convergență cu Ministerul Apărării Naționale:(i)EDIP va permite lansarea unor proiecte europene de interes comun în domeniul apărării, cu un potențial sprijin financiar din partea UE. Stabilirea obiectivelor de achiziții de pe piața europeană, constituirea unui comitet european pentru programe și achiziții comune, lansarea unui mecanism european pentru vânzări de echipamente militare pot influența procesele naționale de planificare și înzestrare militară;(ii)EDIS și EDIP, bazate pe sinergia cu FEA, Actul privind consolidarea industriei europene de apărare prin achiziții publice în comun (EDIRPA) și Regulamentul privind sprijinirea producției de muniții (ASAP) vizează stabilirea unui nou cadru de funcționare a sistemului industrial din sectorul apărării, pentru a răspunde adecvat provocărilor de securitate curente și viitoare. Acestea vor veni la pachet cu oportunități crescute pentru optimizarea înzestrării și producției industriale, dar și cu nevoi de reformă a mecanismelor naționale de generare a cererilor și ofertelor;(iii)prin aceste propuneri nu se urmărește utilizarea bugetului UE pentru achiziția directă de armament pentru statele membre sau reducerea prerogativelor statelor membre în materie de securitate;2.subliniază, pe aceeași linie cu Ministerul Apărării Naționale, că:a)interesul României este ca dezvoltarea EDTIB să se realizeze în mod echilibrat la nivelul întregii Uniuni, iar utilizarea noilor instrumente financiare ale UE, inclusiv viitorul EDIP, să permită României să susțină dezvoltarea unei industrii de apărare competitive pe termen mediu și lung;b)susține perspectiva creării unei baze industriale europene echilibrate geografic și includerea tuturor industriilor naționale în aceasta, dar pentru realizarea acestui deziderat este nevoie de investiții, de reorganizarea sectorului național și de identificarea cu celeritate a sectoarelor de producție în care ne putem integra, în principal prin intermediul IMM-urilor inovatoare;c)prin lansarea EDIP se dorește stabilirea condițiilor pentru constituirea de către statele membre a unor consorții europene de capabilități de apărare (EDCC), prin care statele membre ale UE vor achiziționa în comun capabilități de apărare care sunt dezvoltate în colaborare, urmând a beneficia de anumite stimulente, precum scutirile de TVA;d)având în vedere că viitorul EDIP va integra două instrumente operaționale ale UE (EDIRPA și ASAP), sunt importante armonizarea direcțiilor de acțiune exprimate prin EDIP și sinergia, la nivelul UE, cu alte inițiative în domeniul apărării;3.propune, de comun acord cu Ministerul Afacerilor Externe:a)includerea Republicii Moldova în cadrul EDIP, printr-un statut similar cu cel al Ucrainei, astfel încât Republica Moldova să poată participa la apelurile de ofertă dedicate, în spiritul EDIRPA, ASAP, finanțare din linia de buget B (după semnarea unui acord-cadru de cooperare). Susținerea Republicii Moldova prin instrumentarul dezvoltat la nivel UE în materie de industrie de apărare are importanță strategică în ansamblul obiectivelor UE de consolidare a apărării împreună cu statele candidate;b)menționarea continuității asistenței acordate de UE statelor partenere din vecinătatea estică;c)continuarea participării în EDIP a statelor terțe, parte a altor proiecte conexe europene, sau cel puțin acceptarea participării, în anumite condiții, la proiecte a companiilor care au acționariat din afara UE (joint-ventures);d)menținerea criteriului care favorizează statele membre aflate în proximitatea amenințărilor convenționale în cadrul criteriilor de acordare și flexibilizarea condițiilor pentru a permite achizițiile de pe piețe noneuropene pentru acoperirea nevoilor operaționale, fapt care poate conduce la consolidarea bazei tehnologice și industriale în domeniul apărării într-o manieră echilibrată geografic, la nivelul întregii Uniuni, ținând cont de noile realități și de nevoia de a răspunde necesităților de aprovizionare în timp de război;e)introducerea parametrului cost-eficiență, care este determinant în decizia statelor membre de a achiziționa o anumită capabilitate militară;f)finanțarea corespunzătoare și echitabilă a EDIP, care trebuie să se facă cu evitarea afectării alocărilor direcționate deja spre politicile de interes pentru România;g)identificarea de noi surse de finanțare [de tipul investițiilor private, împrumuturi de la Banca Europeană de Investiții (BEI) etc.] care să permită creșterea bugetului dedicat EDIP și cu evitarea afectării alocărilor direcționate deja spre politicile de interes pentru România.
 + 
Articolul 3Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar opinia cuprinsă în prezenta hotărâre se transmite instituțiilor europene.
Această hotărâre a fost adoptată de Senat în ședința din 11 iunie 2024, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
p. PREȘEDINTELE SENATULUI,
SORIN-MIHAI CÎMPEANU
București, 11 iunie 2024.Nr. 79.––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x