privind organizarea şi funcţionarea Oficiului pentru Protecţia Consumatorilor
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României şi ale art. 29 alin. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicată, cu modificările ulterioare,Guvernul României adopta prezenta hotărâre. +
Articolul 1Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor este organ al administraţiei publice centrale de specialitate, în subordinea Guvernului, cu personalitate juridică, având sediul în municipiul Bucureşti. Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor coordonează şi realizează strategia şi politica Guvernului în domeniul protecţiei consumatorilor, acţionează pentru prevenirea şi combaterea practicilor care dauneaza sănătăţii, securităţii sau intereselor economice ale consumatorilor şi evalueaza efectele pe piaţa ale sistemelor de supraveghere a produselor şi serviciilor destinate acestora. +
Articolul 2În realizarea obiectului sau de activitate Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor are următoarele atribuţii:a) participa, împreună cu alte instituţii ale administraţiei publice centrale de specialitate cu atribuţii în domeniu şi cu asociaţiile neguvernamentale de protecţie a consumatorilor, la elaborarea de strategii pe termen scurt, mediu şi lung în domeniul protecţiei consumatorilor; … b) participa, împreună cu alte instituţii ale administraţiei publice centrale de specialitate cu atribuţii în domeniu şi cu reprezentanţi ai asociaţiilor pentru protecţia consumatorilor, la elaborarea programului naţional privind protecţia consumatorilor; … c) propune Guvernului spre adoptare şi avizează proiecte de reglementări în domeniul protecţiei consumatorilor cu privire la fabricarea, ambalarea, etichetarea, conservarea, depozitarea, transportul, importul şi comercializarea produselor, precum şi la prestarea serviciilor, astfel încât acestea sa nu pună în pericol viaţa, sănătatea sau securitatea consumatorilor ori sa afecteze drepturile şi interesele lor legitime; … d) elaborează, împreună cu alte organe de specialitate ale administraţiei publice, proceduri privind obiectivele, condiţiile şi modul de colaborare în desfăşurarea activităţii de protecţie a consumatorilor şi le supune Guvernului spre adoptare; … e) controlează respectarea dispoziţiilor legale privind protecţia consumatorilor, referitoare la securitatea produselor şi serviciilor destinate populaţiei, precum şi la apărarea drepturilor legitime şi a intereselor economice ale acestora, prin efectuarea de controale pe piaţa la producători, importatori, distribuitori, vânzători şi în unităţile vamale, având acces la locurile unde se produc, se depozitează ori se comercializează produsele sau unde se prestează serviciile, precum şi la documentele referitoare la acestea; … f) dispune măsurile, prevăzute de lege, de limitare a consecinţelor producerii, importului sau comercializării unor produse şi servicii care nu respecta dispoziţiile legale privind protecţia consumatorilor, după cum urmează: oprirea temporară sau definitivă a comercializării, fabricării produsului sau prestării serviciului; retragerea de pe piaţa sau de la consumatori a produselor; distrugerea produselor oprite definitiv de la comercializare, dacă aceasta constituie singurul mijloc care face sa înceteze pericolul; verifica îndeplinirea măsurilor stabilite; … g) coordonează schimbul rapid de informaţii cu instituţiile şi organele competente, naţionale şi internaţionale privind produsele care prezintă risc pentru sănătatea şi securitatea consumatorilor; … h) verifica legalitatea mijloacelor de măsurare folosite pe piaţa, utilizarea corecta a acestora şi ia măsuri pentru interzicerea celor necorespunzătoare, inclusiv prin sigilare; … i) propune organelor emitente suspendarea sau retragerea autorizaţiei de funcţionare, a licenţei de fabricaţie ori a certificatului de clasificare, atunci când constata nerespectarea condiţiilor în care acestea au fost acordate; … j) efectuează analize şi încercări în laboratoare acreditate conform legii sau în laboratoare proprii ori agreate, efectuează sau finanţează studii şi teste comparative cu privire la calitatea produselor şi serviciilor destinate consumatorilor, pe care le aduce la cunoştinţa publicului; … k) constata contravenţii şi aplica sancţiuni în condiţiile legii şi sesizează organele de urmărire penală ori de câte ori constata încălcări ale legii penale; … l) sesizează factorii de decizie şi operatorii implicaţi în sistemul de certificare a calităţii produselor şi serviciilor, în baza constatărilor proprii şi a informaţiilor de la organizaţiile neguvernamentale şi de la consumatori, cu privire la neconformităţile produselor şi serviciilor destinate consumului populaţiei în raport cu documentele de certificare şi propune îmbunătăţirea sau elaborarea de reglementări în domeniu; … m) verifica dacă afirmatiile prezentate prin publicitate, prospecte, cataloage sau altele asemenea sunt în conformitate cu parametrii ce caracterizează produsele sau serviciile respective; … n) desfăşoară activităţi de informare, consiliere şi educare a consumatorilor; editează publicaţii de specialitate în domeniul protecţiei consumatorilor; … o) sprijină asociaţiile pentru protecţia consumatorilor în vederea atingerii obiectivelor prevăzute de lege; … p) sprijină autorităţile administraţiei publice locale şi asociaţiile consumatorilor în acţiunea de înfiinţare de centre de consultanţa şi de informare a consumatorilor; … r) primeşte şi rezolva sau, după caz, transmite spre soluţionare celor în drept, potrivit competentelor, sesizările asociaţiilor pentru protecţia consumatorilor, precum şi sesizările persoanelor fizice, privind încălcarea drepturilor consumatorilor; … s) participa la realizarea programelor interne şi internaţionale în domeniul protecţiei consumatorilor, colaborand cu organizaţii şi instituţii din ţara şi din străinătate, conform competentelor ce îi revin potrivit dispoziţiilor legale în vigoare; … t) participa la pregătirea specialiştilor în domeniul protecţiei consumatorilor şi acorda consultanţa în domeniu, la solicitarea agenţilor economici; … u) stabileşte şi, după caz, percepe tarife, conform legii, pentru efectuarea de încercări în laboratoarele proprii, pentru organizarea de cursuri şi acordarea de consultanţa agenţilor economici; … v) prezintă informări periodice Guvernului şi organelor administraţiei publice centrale interesate, referitoare la activitatea proprie privind respectarea drepturilor şi intereselor consumatorilor; … x) fundamentează şi prevede în proiectul de buget resursele financiare necesare în vederea realizării politicilor în domeniul sau de competenţa; utilizează aceste resurse şi evidenţiază periodic eficienta folosirii lor; … y) exercita orice alte atribuţii ce decurg din actele normative care sunt legate de obiectul sau de activitate. … +
Articolul 3(1) În structura organizatorică a Oficiului pentru Protecţia Consumatorilor pot funcţiona direcţii, servicii şi birouri. … (2) Structura organizatorică a Oficiului pentru Protecţia Consumatorilor este prevăzută în anexa nr. 1. În cadrul acesteia, prin ordin al preşedintelui, se pot organiza servicii şi birouri, precum şi colective temporare. … (3) Numărul maxim de posturi în aparatul central al Oficiului pentru Protecţia Consumatorilor este de 70, exclusiv demnitarul. … (4) Conducerea Oficiului pentru Protecţia Consumatorilor este asigurata de preşedinte, cu rang de secretar de stat, numit prin decizie a primului-ministru. Preşedintele participa ca invitat la şedinţele Guvernului în care se dezbat probleme din domeniul protecţiei consumatorilor. … (5) În cadrul Oficiului pentru Protecţia Consumatorilor funcţionează un colegiu al acestuia, ca organ consultativ, condus de preşedintele oficiului. Numărul de membri şi componenta Colegiului Oficiului pentru Protecţia Consumatorilor se stabilesc prin ordin al preşedintelui. … (6) Preşedintele conduce întreaga activitate a Oficiului pentru Protecţia Consumatorilor şi îl reprezintă în raporturile cu Guvernul, cu ministerele şi cu celelalte autorităţi ale administraţiei publice centrale, cu autorităţile administraţiei publice locale, cu alte instituţii publice şi cu persoane juridice şi fizice române sau străine. … (7) Preşedintele Oficiului pentru Protecţia Consumatorilor este ordonator principal de credite. … (8) Legăturile functionale între structurile Oficiului pentru Protecţia Consumatorilor se realizează de către secretarul general, numit de preşedinte, în condiţiile legii, care îndeplineşte atribuţiile prevăzute în regulamentul de organizare şi funcţionare, precum şi alte atribuţii încredinţate de preşedinte. … (9) În cazul în care preşedintele, ca urmare a unor împrejurări obiective, nu îşi poate exercita atribuţiile curente, acestea sunt îndeplinite de secretarul general. … (10) În exercitarea funcţiei sale preşedintele emite ordine şi instrucţiuni. Ordinele şi instrucţiunile cu caracter normativ se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, în condiţiile legii. … (11) Atribuţiile şi sarcinile compartimentelor din aparatul propriu al Oficiului pentru Protecţia Consumatorilor se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare, care se aproba prin ordin al preşedintelui. … +
Articolul 4(1) În subordinea Oficiului pentru Protecţia Consumatorilor funcţionează, ca unităţi cu personalitate juridică, oficii judeţene pentru protecţia consumatorilor, Oficiul pentru protecţia consumatorilor al municipiului Bucureşti şi Centrul Naţional pentru Încercarea şi Expertizarea Produselor "LAREX" Bucureşti, prevăzute în anexa nr. 2. … (2) Laboratorul pentru analiza calităţii vinurilor şi băuturilor alcoolice, cu sediul în municipiul Bucureşti, Str. Povernei nr. 19-21, sectorul 1, trece din structura Oficiului pentru Protecţia Consumatorilor, ca laborator de analiza a produselor, în structura Oficiului pentru protecţia consumatorilor al municipiului Bucureşti. … (3) Normativele de personal, criteriile de constituire a compartimentelor şi statele de funcţii pentru unităţile subordonate, precum şi atribuţiile acestora se stabilesc prin ordin al preşedintelui. … +
Articolul 5În exercitarea atribuţiilor sale Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor colaborează cu ministerele şi cu alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale. +
Articolul 6Oficiile judeţene şi al municipiului Bucureşti pentru protecţia consumatorilor pot deţine în dotare câte doua autoturisme cu un consum normat lunar de carburant de 360 litri pe autoturism. +
Articolul 7În exercitarea atribuţiilor de serviciu personalul împuternicit al Oficiului pentru Protecţia Consumatorilor are dreptul sa sigileze produsele care nu îndeplinesc condiţiile prevăzute de dispoziţiile legale privind protecţia consumatorilor. +
Articolul 8Personalul Oficiului pentru Protecţia Consumatorilor, împuternicit să efectueze controale şi verificări, răspunde de păstrarea secretului profesional în legătură cu aspectele tehnologice, economice şi comerciale de care ia cunoştinţa în exercitarea atribuţiilor de serviciu. +
Articolul 9Contravaloarea mărfurilor şi a esantioanelor prelevate în cadrul acţiunilor de control efectuate potrivit dispoziţiilor prezentei hotărâri, precum şi a cheltuielilor ocazionate de încercarea şi verificarea produselor în laboratoare se suporta de Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor, dacă nu se constata vinovăţia agentului economic. În caz contrar cheltuielile se suporta de agentul economic. +
Articolul 10În anul 2000 numărul maxim de posturi al Oficiului pentru Protecţia Consumatorilor este de 688. +
Articolul 11Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre. +
Articolul 12Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abroga Hotărârea Guvernului nr. 223/1995 privind organizarea şi funcţionarea Oficiului pentru Protecţia Consumatorilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 71 din 19 aprilie 1995.PRIM-MINISTRUMUGUR CONSTANTIN ISARESCUContrasemnează:–––––Preşedintele Oficiuluipentru ProtecţiaConsumatorilor,Eliade Corneliu MihailescuMinistrul industrieişi comerţului,Radu BerceanuMinistrul munciişi protecţiei sociale,Smaranda DobrescuMinistrul finanţelor,Decebal Traian Remes +
Anexa 1 Numărul maxim de posturi = 70 (exclusiv demnitarul) OFICIUL PENTRU PROTECŢIA CONSUMATORILOR ┌────────────────────┐ │ PREŞEDINTE │ │ Cabinet demnitar │ ┌────────────┐ └─────────┬──────────┘ │ SERVICIUL │ │ ┌──────────────┐ │ CONTENCIOS ├───────────────────┼──────────────────┤ AUDIT INTERN │ └────────────┘ │ └──────────────┘ ┌─────────┴───────────┐ │ SECRETAR GENERAL │ │ Secretariat general │ └─────────┬───────────┘ │ │ ┌──────────────────────────┼───────────────────────┐ │ │ │ ┌───────────┴──────────────┐ ┌────────┴─────────┐ ┌──────────┴───────────┐ │ DIRECŢIA │ │ │ │ │ │ COORDONARE │ │ DIRECŢIA │ │ DIRECŢIA │ │ PROBLEME ORIZONTALE, │ │ CONTROL PE PIATA │ │ POLITICI BUGETARE, │ │ REGLEMENTĂRI ŞI INTEGRARE│ │ ŞI PARTENERIAT │ │ PROGRAME ECONOMICE │ │ EUROPEANĂ │ │ │ │ ŞI RESURSE UMANE │ └──────────────────────────┘ └──────────────────┘ └──────────────────────┘ +
Anexa 2UNITĂŢILE CU PERSONALITATE JURIDICĂcare funcţionează în subordinea Oficiului pentru Protecţia ConsumatorilorI. Unităţi finanţate de la bugetul de stat– Oficiile judeţene şi al municipiului Bucureşti pentru protecţia consumatorilor, servicii publice descentralizateNumărul maxim de posturi = 700Oficiile judeţene pentru protecţia consumatorilor pot avea filiale în municipii şi oraşe, în cadrul numărului maxim de posturi aprobat.Oficiile judeţene şi al municipiului Bucureşti pentru protecţia consumatorilor îndeplinesc, la nivel local, atribuţiile prevăzute la art. 2 lit. e)-k), m)-r), t) şi u) din prezenta hotărâre.II. Unităţi finanţate extrabugetar– Centrul Naţional pentru Încercarea şi Expertizarea Produselor "LAREX" Bucureşti.Organizarea şi funcţionarea Centrului Naţional pentru Încercarea şi Expertizarea Produselor "LAREX" Bucureşti sunt reglementate prin Hotărârea Guvernului nr. 625/1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 396 din 19 august 1999.––