privind organizarea şi funcţionarea Corpului de Control al Guvernului
Având în vedere dispoziţiile Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 64/2003 pentru stabilirea unor măsuri privind înfiinţarea, organizarea, reorganizarea sau funcţionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi a unor instituţii publice,în temeiul art. 107 din Constituţie,Guvernul României adopta prezenta hotărâre. +
Articolul 1(1) Corpul de Control al Guvernului este instituţie publică, cu personalitate juridică, sub directa coordonare a primului-ministru şi în subordinea Autorităţii Naţionale de Control. … (2) Sediul Corpului de Control al Guvernului este în municipiul Bucureşti, Piaţa Victoriei nr. 1, sectorul 1. … (3) Corpul de Control al Guvernului se organizează prin preluarea atribuţiilor şi a personalului existent în cadrul Corpului de control al primului-ministru, precum şi a atributiei de coordonare a corpurilor de control din cadrul ministerelor şi instituţiilor publice, în conformitate cu Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 64/2003 pentru stabilirea unor măsuri privind înfiinţarea, organizarea, reorganizarea sau funcţionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi a unor instituţii publice. … +
Articolul 2Corpul de Control al Guvernului colaborează cu toate instituţiile aflate în subordinea sau coordonarea Autorităţii Naţionale de Control, conform strategiei aprobate de ministrul delegat pentru coordonarea autorităţilor de control. +
Articolul 3(1) Corpul de Control al Guvernului are următoarele atribuţii şi competente: … a) controlul administrativ intern privind verificarea respectării prevederilor legale în cadrul aparatului de lucru al Guvernului, în ministere, instituţii publice centrale şi locale sau la alte organe de specialitate din subordinea sau coordonarea primului-ministru sau a Guvernului; … b) verificarea sesizarilor cu privire la conflictul de interese, potrivit prevederilor titlului IV al cărţii I din Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnitatilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările ulterioare; … c) asigurarea coordonării luptei antifrauda şi de protejare efectivă şi echivalenta a intereselor financiare ale Uniunii Europene în România, în calitate de punct unic de contact cu Oficiul European de Lupta Antifrauda (OLAF); … d) asigurarea coordonării activităţii corpurilor de control din cadrul ministerelor şi autorităţilor publice centrale; … e) coordonarea acţiunilor de monitorizare a implementarii Programului naţional de prevenire a corupţiei şi a Planului naţional de acţiune împotriva corupţiei; … f) verificarea sesizarilor primite de primul-ministru şi repartizate Corpului de Control al Guvernului; … g) îndeplinirea oricăror alte atribuţii stabilite prin acte normative speciale sau prin decizii ale primului-ministru. … (2) În activitatea sa Corpul de Control al Guvernului, ca structura a puterii executive, colaborează cu autorităţile legislative şi judecătoreşti, fără a se substitui sau a interveni în activităţile specifice acestora. … +
Articolul 4Controlul administrativ intern se realizează prin:a) verificarea respectării legislaţiei privind reforma economică şi administrativă, procesul de privatizare şi post-privatizare, aplicarea mecanismelor economiei de piaţa; … b) controlul modului de constituire şi de administrare a stocurilor rezerva de stat, inclusiv a resurselor alocate acesteia; … c) controlul modului de utilizare a creditelor guvernamentale, a celor garantate de Guvern, precum şi a celor acordate instituţiilor din subordinea Guvernului de către organismele financiare internaţionale; … d) verificarea utilizării alocaţiilor şi subvenţiilor bugetare; … e) controlul realizării investiţiilor finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat; … f) verificarea modului de administrare a patrimoniului instituţiilor publice; … g) verificarea aplicării dispoziţiilor legale privind stabilirea şi reconstituirea dreptului de proprietate privată asupra terenurilor agricole şi forestiere, precum şi a celor referitoare la restituirea imobilelor preluate în mod abuziv de stat; … h) verificarea utilizării fondurilor publice în relaţiile dintre autorităţile locale şi centrale şi societăţi comerciale; … i) verificarea şi constatarea oricăror alte disfunctionalitati în activitatea curenta a instituţiilor publice executive. … +
Articolul 5Verificarea sesizarilor cu privire la conflictul de interese se realizează astfel:1. Primul-ministru poate fi sesizat de orice persoană sau se poate sesiza din oficiu cu privire la încălcarea obligaţiilor prevăzute în art. 72 alin. (1) din Legea nr. 161/2003.2. Verificarea acestor sesizări se efectuează de către Corpul de Control al Guvernului.3. Rezultatul verificărilor cu privire la conflictul de interese în exercitarea funcţiei de membru al Guvernului, secretar de stat, subsecretar de stat sau funcţii asimilate acestora, prefect sau subprefect, este prezentat primului-ministru, care dispune prin decizie asupra măsurilor ce se impun.4. Persoanei care a sesizat conflictul de interese i se comunică, în scris, modul de soluţionare a sesizării, în termen de 30 de zile de la data soluţionării.5. Rezultatul verificării poate fi contestat conform prevederilor legale. +
Articolul 6Asigurarea coordonării luptei antifrauda şi de protejare efectivă şi echivalenta a intereselor financiare ale Uniunii Europene în România, în calitate de punct unic de contact cu Oficiul European de Lupta Antifrauda (OLAF), se realizează astfel:1. Corpul de Control al Guvernului coordonează lupta antifrauda şi protejeaza interesele financiare ale Uniunii Europene în România, actionand pe bază de deplina autonomie funcţională şi decizionala, independent de alte instituţii publice, conform obligaţiilor asumate de România.2. Corpul de Control al Guvernului primeşte spre verificare, din partea OLAF sau a oricărei alte instituţii ori persoane interesate, sesizări privind nereguli sau eventuale fraude în obţinerea, derularea sau utilizarea fondurilor provenite din programele de asistenţa ale Uniunii Europene şi întocmeşte o nota de control cuprinzând rezultatul verificărilor; nota este transmisă de îndată primului-ministru şi OLAF.3. În vederea verificării sesizarilor referitoare la nereguli sau eventuale fraude privind obţinerea, derularea ori utilizarea sumelor provenite din programele de asistenţa ale Uniunii Europene, Corpul de Control al Guvernului va solicita tuturor instituţiilor şi autorităţilor publice implicate, precum şi agenţilor economici cu capital de stat sau privat datele şi informaţiile necesare. Aceste instituţii şi agenţi economici au obligaţia sa răspundă corespunzător şi complet în termen de 30 de zile.4. Pentru aducerea la îndeplinire a obligaţiei prevăzute la alin. (1), toate instituţiile şi autorităţile publice centrale şi locale, care derulează sau beneficiază de fonduri comunitare, vor desemna una sau mai multe persoane de contact. Persoanele respective vor beneficia de pregătire specifică şi dotare tehnica pentru îndeplinirea corespunzătoare şi operativă a solicitărilor Corpului de Control al Guvernului.5. La solicitarea OLAF, reprezentanţii acestuia pot participa direct la verificările efectuate de Corpul de Control al Guvernului, care au ca obiect verificarea sesizarilor OLAF. Reprezentanţii OLAF pot avea acces la datele şi informaţiile care au stat la baza întocmirii notei de control, în condiţiile legii.6. În cazul constatării unor elemente de natura penală în obţinerea sau utilizarea fondurilor comunitare, nota de control este transmisă şi organului de urmărire penală competent, în vederea luării de îndată a măsurilor legale pentru indisponibilizarea fondurilor, recuperarea prejudiciului şi restituirea acestuia, precum şi pentru tragerea la răspundere penală a persoanelor vinovate.7. Necomunicarea, comunicarea incompleta sau eronată, cu ştiinţa, a datelor şi informaţiilor solicitate, în condiţiile prevăzute la art. 5, atrage răspunderea administrativă sau penală, după caz, în condiţiile legii, a persoanelor cu funcţii de coordonare ori de conducere din instituţiile, autorităţile publice sau agenţii economici respectivi.8. Corpul de Control al Guvernului poate beneficia din partea Uniunii Europene de asistenţa şi dotare tehnica, precum şi de programe de pregătire specifică a personalului. +
Articolul 7Coordonarea activităţii corpurilor de control din ministere şi din instituţii publice centrale se realizează astfel:1. transmiterea către Corpul de Control al Guvernului a notelor de control, aprobate de conducătorul instituţiei, în vederea constituirii unei baze de date cu privire la eficienta actelor de control administrativ intern;2. actele de control transmise Corpului de Control al Guvernului vor fi utilizate, cu respectarea regimului privind circulaţia documentelor, pentru corecta informare a primului-ministru şi a Guvernului;3. desemnarea unor specialişti din cadrul instituţiilor aflate în coordonare, care să participe în mod direct la controalele efectuate de Corpul de Control al Guvernului;4. numărul de posturi pentru structura de control este stabilit de conducătorul instituţiei, în funcţie de obiectul de activitate al acesteia;5. trimestrial sau ori de câte ori este nevoie, conducătorii structurilor de control administrativ intern din autorităţile sau instituţiile aflate în coordonare se vor reuni în cadrul Colegiului corpurilor de control, care va fi coordonat de către şeful Corpului de Control al Guvernului. +
Articolul 8Coordonarea acţiunilor de monitorizare a implementarii Programului naţional de prevenire a corupţiei şi a Planului naţional de acţiune împotriva corupţiei se realizează prin:1. organizarea reuniunilor periodice ale Grupului central de analiza şi coordonare a activităţilor de prevenire a corupţiei, la care vor fi invitaţi experţi din cadrul instituţiilor cu atribuţii de prevenire şi combatere a corupţiei, precum şi reprezentanţi ai societăţii civile şi ai organismelor internaţionale;2. elaborarea de rapoarte cu privire la îndeplinirea sarcinilor stabilite prin politica anticoruptie promovata de Guvern;3. elaborarea de propuneri pentru eficientizarea măsurilor de prevenire şi combatere a corupţiei, urmând a fi înaintate Guvernului. +
Articolul 9(1) Pentru realizarea atribuţiilor Corpului de Control al Guvernului, personalul sau efectuează controale directe ori în colaborare cu reprezentanţii altor instituţii de specialitate, întocmind note de control, note de informare şi sinteze. … (2) Instituţiile de specialitate au obligaţia de a nominaliza la cererea Corpului de Control al Guvernului, în timp util, persoane competente care să participe la verificări complexe, sub directa coordonare a acestuia. … (3) Pentru verificarea sesizarilor primite, declanşarea acţiunilor de control se face cu aprobarea şefului Corpului de Control al Guvernului. … (4) Verificarea tuturor sesizarilor care privesc persoane cu funcţii de demnitate publică se va efectua numai cu aprobarea primului-ministru şi cu avizul ministrului delegat pentru coordonarea autorităţilor de control, notele de control şi sintezele având regim confidenţial. … (5) Sinteza notei de control sau de informare, cuprinzând eventuale propuneri, este prezentată spre aprobare primului-ministru. … (6) Propunerile aprobate de primul-ministru în Sinteza notei de control se transmit de îndată instituţiilor vizate. În cazul în care exista indicii cu privire la săvârşirea unor infracţiuni, Sinteza notei de control, anexele şi documentele care justifica constatările şi măsurile aprobate de primul-ministru se transmit Parchetului de pe lângă Curtea Suprema de Justiţie sau Parchetului Naţional Anticoruptie. … (7) În termen de 30 de zile de la primirea propunerilor aprobate de primul-ministru, instituţiile vizate au obligaţia să prezinte în scris acestuia măsurile luate. În cazul în care aceasta obligaţie nu a fost îndeplinită, secretarul de stat îl informează pe primul-ministru. … +
Articolul 10(1) În baza împuternicirii de control, personalul nominalizat este îndreptăţit să solicite documente, informaţii şi date referitoare la aspectele care fac obiectul acţiunii de control. … (2) Instituţiile asupra cărora se desfăşoară controlul au obligaţia sa pună la dispoziţie personalului cu atribuţii de control documentele, informaţiile şi datele necesare în vederea finalizarii controlului. … (3) În exercitarea controlului personalul Corpului de Control al Guvernului are obligaţia sa ia măsurile necesare pentru asigurarea şi conservarea mijloacelor de proba şi sa înştiinţeze de îndată procurorul competent despre luarea acestor măsuri. … +
Articolul 11(1) În exercitarea atribuţiilor de serviciu personalul Corpului de Control al Guvernului se bucura de protecţia legii şi de sprijinul autorităţii publice. … (2) Personalul din cadrul Corpului de Control al Guvernului şi cel din cadrul corpurilor de control din ministerele şi autorităţile aflate în coordonare nu răspund pentru conţinutul notelor întocmite în exercitarea atribuţiilor de serviciu, decât în situaţia în care se dovedeşte reaua-credinţa. … (3) În cazul în care asupra personalului Corpului de Control al Guvernului se exercită orice fel de presiuni, acesta este obligat sa anunţe de îndată, în scris, conducerea Corpului de Control al Guvernului pentru a dispune măsuri în consecinţa. … +
Articolul 12(1) Corpul de Control al Guvernului este condus de un secretar de stat, şef al Corpului de Control al Guvernului, ajutat de un subsecretar de stat, adjunct al şefului Corpului de Control al Guvernului, numiţi prin decizie a primului-ministru, potrivit legii. … (2) În exercitarea atribuţiilor care îi revin şeful Corpului de Control al Guvernului emite ordine şi instrucţiuni. … (3) Şeful Corpului de Control al Guvernului are următoarele atribuţii principale: … a) organizează şi conduce întreaga activitate a Corpului de Control al Guvernului; … b) este ordonator tertiar de credite, în condiţiile legii; … c) asigura gestionarea fondurilor băneşti şi a patrimoniului Corpului de Control al Guvernului, potrivit legii; … d) aproba bilanţul contabil şi contul de execuţie bugetară; … e) numeşte şi eliberează din funcţie, potrivit legii, personalul Corpului de Control al Guvernului. … (4) Secretarul de stat aproba prin ordin Regulamentul de organizare şi funcţionare a Corpului de Control al Guvernului. … (5) Subsecretarul de stat este inlocuitorul de drept al secretarului de stat şi exercită atribuţiile delegate de acesta. … +
Articolul 13Structura organizatorică a Corpului de Control al Guvernului este prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. +
Articolul 14Numărul maxim de posturi al Corpului de Control al Guvernului este de 73, exclusiv demnitarii. +
Articolul 15(1) Personalul din cadrul Corpului de Control al Guvernului este salarizat în conformitate cu prevederile legale în vigoare aplicabile salarizarii personalului din aparatul de lucru al Guvernului. … (2) Personalului din structura Corpului de Control al Guvernului nu i se aplică prevederile Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, cu modificările şi completările ulterioare, conform Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 64/2003. … (3) Personalul cu funcţii de conducere din cadrul Corpului de Control al Guvernului se numeşte şi se eliberează din funcţie de către secretarul de stat, cu avizul ministrului delegat pentru coordonarea autorităţilor de control. … +
Articolul 16Resursele financiare necesare funcţionarii Corpului de Control al Guvernului sunt cuprinse în bugetul Autorităţii Naţionale de Control, al carei conducător are calitatea de ordonator principal de credite. +
Articolul 17(1) Corpul de Control al Guvernului va utiliza în continuare spaţiile aferente desfăşurării activităţii fostului Corp de control al primului-ministru, situate în municipiul Bucureşti, Piaţa Victoriei nr. 1, imobilul "Iancu de Hunedoara". … (2) Mijloacele fixe şi obiectele de inventar aflate în folosinţă fostului Corp de control al primului-ministru, precum şi fondurile aferente desfăşurării activităţii acestuia se transmit Corpului de Control al Guvernului pe bază de protocol încheiat în condiţiile Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 64/2003. … (3) Corpul de Control al Guvernului utilizează un număr de 4 autoturisme cu un consum lunar de carburant de 450 litri, pentru activităţi operative de inspecţie. … PRIM-MINISTRUADRIAN NASTASEContrasemnează:–––––Ministrul delegat pentru coordonareaautorităţilor de control,Ionel BlanculescuCorpul de Control al Guvernului,Victor Ponta,secretar de statMinistrul finanţelor publice,Mihai Nicolae TanasescuMinistrul administraţiei şi internelor,Ioan RusMinistrul integrării europene,Hildegard Carola PuwakMinistrul muncii, solidarităţiisociale şi familiei,Elena DumitruBucureşti, 3 iulie 2003.Nr. 766. +
Anexă Numărul maxim de posturi = 73, (exclusiv demnitarii) STRUCTURA ORGANIZATORICĂ a Corpului de Control al Guvernului ┌────────────────┐ │Secretar de Stat│ └──────┬─────────┘ │ │ │ ┌────────┴──────────┐ │Subsecretar de Stat│ └────────┬──────────┘ │ │ ┌─────────────────┴───────────────────┐ │ │ ┌────────┴────────┐ ┌─────────┴───────┐ │Direcţie Generală│ │Direcţie Generală│ │ Control │ │ Juridică şi │ └───────┬─────────┘ │ Administrativă │ │ └────────┬────────┘ │ │ ┌──────┴─────┐ ┌──────┴──────────┐ │ │ │ │ ┌────┴───┐ ┌─────┴────┐ ┌─────┴─────┐ ┌──────┴───────┐ │Direcţia│ │Direcţia │ │ Direcţia │ │Direcţia │ │ OLAF │ │Control şi│ │Juridică şi│ │Economico- │ └────────┘ │Coordonare│ │ Conflicte │ │Administrativă│ └──────────┘ │de interese│ │şi Resurse │ └───────────┘ │Umane │ └──────────────┘––-