HOTĂRÂRE nr. 76 din 24 octombrie 2017

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 07/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: CAMERA DEPUTATILOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 850 din 27 octombrie 2017
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 373 18/12/2013
ActulREFERIRE LAHOTARARE 8 24/02/1994
ActulREFERIRE LAHOTARARE 8 24/02/1994
ActulREFERIRE LAREGULAMENT (R) 24/02/1994 ART. 160
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 67
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 76
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 148
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 67
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 76
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 148
 Nu exista acte care fac referire la acest act





În temeiul prevederilor art. 67 și 148 din Constituția României, republicată, ale Legii nr. 373/2013 privind cooperarea dintre Parlament și Guvern în domeniul afacerilor europene și ale art. 160-185 din Regulamentul Camerei Deputaților, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaților nr. 8/1994, republicat, cu modificările și completările ulterioare,Camera Deputaților adoptă prezenta hotărâre. + 
ARTICOL UNICLuând în considerare Opinia nr. 4c-19/388 adoptată de Comisia pentru afaceri europene în ședința din 18 octombrie 2017, Camera Deputaților:1.Admite că finalizarea Uniunii economice și monetare (UEM) presupune crearea unei veritabile uniuni financiare și fiscale, la care se adaugă necesitatea consolidării instituțiilor de control și garantării responsabilității și legitimității democratice în zona euro. 2.Reține faptul că obiectivul documentului este să dezvolte opiniile exprimate în Raportul celor 5 președinți privind finalizarea Uniunii economice și monetare, din 2015, și să contribuie la dezbaterea mai amplă inițiată de Cartea albă privind viitorul Europei. 3.Recunoaște veridicitatea avantajelor prezentate în document și a valorii adăugate aduse de statele membre ale UE, pe plan economic și social, de apartenența la zona euro; crede că salvarea Greciei de la colaps ilustrează pregnant avantajul de a fi membru al zonei euro.4.Susține cadrul conceptual, măsurile specifice destinate consolidării Uniunii economice și monetare prezentate în document, precum și etapizarea propusă.5.Ia act că opțiunile propuse în documentul de reflecție sunt menite să contribuie la realizarea unui consens mai amplu privind abordarea provocărilor viitoare și imprimarea unei noi dinamici pentru această dezbatere importantă.6.Admite că desăvârșirea UEM nu constituie un scop în sine, ci un cadru pentru crearea de locuri de muncă, pentru creștere economică, echitate socială, convergență economică și stabilitate financiară. Responsabilitatea și solidaritatea, diminuarea riscurilor și partajarea lor vor trebui să fie bine corelate. Astfel, UEM ar trebui să rămână deschisă tuturor statelor membre ale UE, iar procesul decizional va trebui să fie mai transparent și bazat pe răspundere democratică. Obținerea unui amplu consens politic privind direcția spre care se îndreaptă Uniunea Europeană, precum și stabilirea unei foi de parcurs complete, cu etape bine definite, sunt elemente esențiale pentru reușită.7.Agreează, în principiu, măsurile propuse în domeniul convergenței economice și sociale, dat fiind faptul că acest obiectiv are o importanță deosebită, atât la nivelul zonei euro, cât și la nivelul Uniunii Europene.8.Cu toate acestea, consideră că o arhitectură bugetară, cu un buget separat al zonei euro, ar însemna o amenințare la adresa politicilor tradiționale, susținute de România și alte state membre din afara zonei euro, adâncind astfel decalajele dintre statele net contribuitoare și cele net beneficiare. Prin urmare, înființarea unui buget dedicat zonei euro ar conduce la creșterea divergențelor între statele membre ale UE.9.Împărtășind aprecierea Comisiei Europene că „(…) este nevoie de mai multă încredere la toate nivelurile, între statele membre, între statele membre și instituțiile UE, precum și în relația cu publicul larg“, semnalează că politicieni din state membre aflate în zona euro au exprimat temeri că aderarea unor noi state membre la moneda unică ar conduce la repetarea crizei grecești; recomandă Comisiei Europene să prezinte un studiu care să demonstreze de ce cazul Greciei este unic și de ce nu se poate repeta; solicită Comisiei Europene, Parlamentului European și parlamentelor naționale ale statelor din zona euro să combată ferm asemenea aserțiuni întrucât în acest fel sunt contestate, fie și indirect, tratatele de aderare care prevăd obligația noilor state membre de a accede la zona euro.10.Apreciază propunerea președintelui Comisiei Europene, în discursul privind starea Uniunii, din 13 septembrie 2017 de a se institui un Instrument de aderare la zona euro și își exprimă încrederea că acesta va avea și un palier politic, care să elimine opoziția unor state membre din zona euro față de primirea de noi membri; consideră că toate instituțiile relevante ale Uniunii ar trebui să coopereze atât pentru încurajarea statelor noneuro să se orienteze spre adoptarea monedei unice, cât și pentru atenuarea îngrijorărilor privind extinderea zonei euro.11.Din perspectiva intereselor României, ca stat membru al Uniunii, salută faptul că documentul reia angajamentele de transparență și incluzivitate față de statele din afara zonei euro, fiind subliniată importanța fundamentală a relației dintre statele zonei euro și statele membre ale UE care nu au aderat încă la zona euro. Acest element corespunde obiectivelor susținute de România vizând asigurarea unei abordări unitare la nivel UE-27, astfel încât să nu fie accentuate discrepanțele între statele membre euro și cele din afara zonei euro și să nu fie create noi bariere în procesul de aderare la zona euro a acelor state membre care îndeplinesc condițiile tehnice în acest sens și doresc să avanseze în această direcție. 12.Reamintește că România s-a angajat să adopte moneda euro, în virtutea Tratatului de aderare la Uniunea Europeană, și că tratatele de aderare sunt adoptate în unanimitate și că orice reconsiderare a acestora afectează nu doar siguranța juridică a Uniunii, ci însăși existența sa. 13.Recunoaște că pentru a se putea culege beneficiile aderării la zona euro la nivel național sunt necesare reforme structurale profunde care să stimuleze resursele sustenabile de creștere economică cum sunt investițiile în capital și tehnologie, cercetare-dezvoltare și inovație, sănătatea și educația, și care să contribuie la adâncirea convergenței cu statele membre; menținerea unor fundamente economice solide și reducerea tensiunilor care se acumulează pe fondul creșterii economice peste potențial, dar și întreținerea unui sentiment favorabil al pieței unice europene reprezintă, de asemenea, condiții necesare.14.Recunoscând dificultatea stabilirii unei date fixe pentru aderare la zona euro, precum și relația direct proporțională cu succesul implementării reformelor structurale necesare, recomandă Guvernului României, Ministerului Finanțelor Publice și Băncii Naționale a României să abordeze tematica aderării României la moneda unică dintr-o perspectivă cuprinzătoare care să includă opțiunea constantă a României pentru continuarea integrării politice a Uniunii Europene, susținerea obiectivului apropierii de „nucleul dur“ al UE în noua arhitectură europeană și, nu în ultimul rând, avantajele pentru mediul de afaceri și economia națională.15.Recomandă Guvernului României, Ministerului Finanțelor Publice și Băncii Naționale a României să prezinte o estimare bine fundamentată cu privire la posibilitatea realizării convergenței reale, a măsurilor necesare în acest sens și a posibilității realizării acestora, a propriilor obligații, a orizontului de timp în care convergența economică reală se poate produce. 16.Recomandă reprezentarea cu statut de observator a celor două Camere ale Parlamentului României în Comitetul interministerial pentru trecerea la moneda euro.
Această hotărâre a fost adoptată de către Camera Deputaților în ședința din 24 octombrie 2017, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
p. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR,
FLORIN IORDACHE
București, 24 octombrie 2017.Nr. 76.––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x