HOTĂRÂRE nr. 73 din 20 septembrie 2006

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 21/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: CAMERA AUDITORILOR FINANCIARI DIN ROMÂNIA
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 909 din 8 noiembrie 2006
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHOTARARE 182 22/09/2010
ActulCOMPLETAT DEHOTARARE 98 20/09/2007
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAOUG (R) 75 01/06/1999 ART. 6
ART. 3REFERIRE LAOUG (R) 75 01/06/1999
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 1752 17/11/2005
ANEXA 1REFERIRE LAHOTARARE 37 15/12/2004
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 94 29/01/2001
ANEXA 6REFERIRE LAORDIN 1702 14/11/2005
ANEXA 6REFERIRE LAORDIN 1702 14/11/2005 ART. 21
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHOTARARE 182 22/09/2010
ActulREFERIT DEHOTARARE 146 23/06/2009
ActulCOMPLETAT DEHOTARARE 98 20/09/2007
ANEXA 1REFERIT DEHOTARARE 98 20/09/2007
ANEXA 2REFERIT DEHOTARARE 98 20/09/2007
ANEXA 3REFERIT DEHOTARARE 98 20/09/2007
ANEXA 4REFERIT DEHOTARARE 98 20/09/2007
ANEXA 5REFERIT DEHOTARARE 98 20/09/2007
ANEXA 6REFERIT DEHOTARARE 98 20/09/2007

privind aprobarea procedurilor pentru controlul calităţii activităţii de audit financiar şi a serviciilor conexe acestuia



În temeiul prevederilor art. 6 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,Consiliul Camerei Auditorilor Financiari din România, întrunit în şedinţa din 20 septembrie 2006, hotărăşte: + 
Articolul 1Se aprobă procedurile pentru controlul calităţii activităţii de audit financiar şi a serviciilor conexe acestuia, prevăzute în anexele nr. 1-6 care fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
 + 
Articolul 2Departamentul de monitorizare şi competenţă profesională va urmări punerea în aplicare a procedurilor prevăzute în anexe.
 + 
Articolul 3Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, conform prevederilor art. 6 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.Preşedintele Camerei AuditorilorFinanciari din România,Ion MihăilescuBucureşti, 20 septembrie 2006.Nr. 73.
 + 
Anexa 1Lista de obiective pentru verificareacalităţii activităţii de audit financiar

Nr.
crt

Obiective ale controlului calităţii activităţii de audit financiar
desfăşurată de către membrii Camerei Auditorilor Financiari din
România (CAFR) – auditori persoane juridice şi persoane fizice, pe
baza politicilor şi procedurilor referitoare la aplicarea ISA 220,
ISQC1 şi a Standardelor Internationale de Audit (ISA) relevante
DA/NU

I

Cunoaşterea ariei de cuprindere a contractelor de audit financiar şi
concordanţa acestora cu ISA relevante
A OBIECTIVE GENERALE
1

Sunt anexate la dosarul exerciţiului copii ale situaţiilor finan-
ciare întocmite potrivit prevederilor reglementărilor contabile
aplicabile, respectiv:
OMFP nr.94/2001 OMFP nr.1752/2005, Standarde Internaţionale de
Contabilitate(IAS), Standarde Internaţionale de Raportare Financiară
(IFRS), semnate şi ştampilate de conducerea societăţii şi înregis-
trate la Administraţia Finanţelor Publice?
2

Conţine dosarul de lucru contractul de prestări servicii/scrisoarea
de acceptare a angajamentului, precum şi rapoartele prezentate
conducerii societăţii:
■ Raportul auditorului asupra situaţiilor financiare de interes ge-
neral, întocmit conform ISA 700 (Revizuit);
■ Scrisoarea de recomandări pentru remedierea aspectelor reţinute în
funcţionarea sistemelor de contabilitate şi de control intern con-
form ISA 260 "Comunicarea problemelor de audit responsabililor cu
guvernanţa"?
3

Există la dosarul de audit aprobarea Adunării Generale a Acţionari-
lor a situaţiilor financiare pentru exerciţiul auditat?
B TERMENII ANGAJAMENTULUI
1

Conţine scrisoarea de angajament/contractul de audit financiar prin-
cipalele clauze prevăzute de ISA 210 "Termenii angajamentelor de
audit"?
Acestea se referă la:
1.1
1.2

1.3

1.4

1.5

1.6

■ Obiectivul auditului situaţiilor financiare;
■ Responsabilitatea conducerii pentru întocmirea situaţiilor finan-
ciare;
■ Aria de aplicabilitate a auditului, incluzând referiri la legis-
laţia în vigoare, la reglementări sau hotărâri ale CAFR aplicabile;
■ Forma rapoartelor sau a altor comunicări ca rezultat al executării
angajamentului;
■ Existenţa riscului de nedetectare a unor erori semnificative, ca
urmare a limitărilor inerente a sistemelor contabil şi de control
intern şi efectuării auditului prin testarea unor eşantioane sta-
tistice;
■ Accesul nelimitat al auditorului la orice înregistrări, documenta-
ţii, informaţii cerute în legătură cu auditul?
2

Conţine scrisoarea de angajament/contractul referiri la faptul că se
aşteaptă primirea din partea conducerii o confirmare scrisă privind
declaraţiile făcute în legătură cu auditul, conform ISA 580?
3

Conţine scrisoarea angajament/contractul referiri la planificarea
desfăşurării auditului?
4

Conţine scrisoarea de angajament orice restricţie asupra răspunderii
auditorului (eventual în limita onorariului)?
5

Conţine scrisoarea de angajament referiri privind bazele de la care
pleacă calcularea onorariului şi orice acord privind eşalonarea plă-
ţii acestuia?
6

Au fost încheiate contracte de colaborare cu auditorii atraşi în
echipa de audit, care să conţină clauze similare cu cele din scri-
soarea de angajament, inclusiv cu privire la răspunderile auditori-
lor?
II

Verificarea conformităţii activităţii desfăşurate cu declaraţia
pentru obţinerea autorizaţiei de exercitare a profesiei. Raportarea
veniturilor, îndeplinirea îndatoririlor faţă de Camera Auditorilor
Financiari din România.
1

Existenţa unor acte adiţionale la actul constitutiv al firmei de
audit, nedepuse încă la CAFR, privind modificarea obiectului de
activitate, a structurii acţionariatului, fuziuni etc. şi care ar
modifica condiţiile de funcţionare fată de cele declarate iniţial.
(la acest punct un răspuns cu "DA" va fi un punct în minus")
2

Indeplinirea de către firma de audit a condiţiilor prevăzute de art.
56 din Regulamentul de organizare şi funcţionare al CAFR (ROF) pri-
vind persoanele juridice, inclusiv cea referitoare la deţinerea ma-
jorităţii drepturilor de vot de către auditori financiari, membri ai
Camerei.
3

Dacă firma de audit/persoana fizică autorizată întocmeşte pentru
activitatea proprie şi păstrează, potrivit normelor legale, situaţii
financiare depuse şi înregistrate la Administraţia Finanţelor
Publice.
4

Structura veniturilor declarate în cele mai recente situaţii finan-
ciare şi determinarea veniturilor care constituie baza de calcul
pentru stabilirea cotizaţiilor variabile.
5

Documentarea scăzămintelor din veniturile provenite din activitatea
de audit, sub aspectul că acestea trebuie să fie datorate numai pe
bază de contract, colaboratorilor care sunt membri ai CAFR.
6

Documentarea modului de stabilire şi plată a cotizaţiilor fixe şi
variabile, potrivit Hotărârii CAFR nr. 37/2004.
7

Verificarea existenţei poliţei de asigurare profesională pentru anul
în curs.
8

Depunerea raportului anual al membrilor Camerei, respectiv a decla-
raţiei pentru persoane fizice fără angajament.
9

Depunerea declaraţiei de auditor financiar activ/nonactiv şi exis-
tenţa vizei corespunzătoare în legitimaţia de auditor financiar.
10

Dacă auditorul financiar îndrumător al unor stagiari în activitatea
de audit a completat caietul de practică al acestora şi a depus la
CAFR referatul de evaluare anuală.
III

Indeplinirea obligaţiilor cu privire la pregătirea continuă a audi-
torilor financiari
1

Verificarea documentată a faptului dacă auditorul financiar din
firma de audit/persoana fizică autorizată a participat la cursurile
anuale de pregătire continuă.
2

Verificarea documentată a faptului dacă auditorul financiar, aflat
în monitorizarea CAFR ca urmare a atribuirii, la inspecţia anteri-
oară, de calificative necorespunzătoare (D,C şi B) a participat la
cursurile suplimentare speciale.
IV

Evaluarea sistemului de control al calităţii utilizat de firma de
audit, sub aspectul conformităţii cu ISA şi cu cerinţele de indepen-
denţă
1

Documentarea de către echipa de inspecţie a existenţei politicilor
şi procedurilor generale de control al calităţii, aplicate de firma
de audit, potrivit modelului ce constituie anexa la Standardul
Internaţional de Audit (ISA) 220 şi prevederilor Standardului Inter-
naţional privind Controlul Calităţii (ISQC 1).
2

Cuprinde sistemul de control al calităţii, adoptat de firma de
audit, politici şi proceduri referitoare la elementele principale
prevăzute de paragraful 7 din ISQC 1?
Aceste elemente constau în:
■ responsabilităţile conducerii privind calitatea la nivelul firmei,
sub aspectul:
o realizării activităţilor în conformitate cu standardele profe-
sionale şi
o emiterii de rapoarte adecvate în circumstanţele date;
■ îndeplinirea cerinţelor de etică (integritate,obiectivitate,compe-
tenţă profesională şi atenţia cuvenită, confidenţialitate, comporta-
ment profesional);
■ acceptarea sau continuarea relaţiilor cu clienţii şi a angajamen-
telor specifice;
■ resurse umane;
■ realizarea angajamentului;
■ monitorizarea.
3

A obţinut anual societatea, din partea personalului şi a colaborato-
rilor confirmarea scrisă a respectării cerinţelor de independenţă şi
a politicii firmei în acest domeniu?
4

La acceptarea unui nou angajament ori a continuării relaţiilor cu un
client, s-au luat în seamă criteriile prevăzute de paragraful 28 din
ISQC 1 ?
Aceste criterii se referă la:
■ integritatea clientului;
■ existenţa competenţei, a capacităţii şi resurselor auditorului
financiar pentru executarea angajamentului;
■ respectarea cerinţelor de etică.
5

A elaborat firma de audit şi aplică politici şi proceduri referitoa-
re la retragerea din cadrul unui angajament sau din cadrul relaţiei
cu un client?
6

Deţine societatea personalul adecvat cu capacitatea, competenţa şi
timpul necesar pentru a îndeplini angajamentele în conformitate cu
standardele profesionale şi cerinţele legale ?
7

Utilizează societatea procedurile specifice de supervizare şi con-
sultanţă adecvată cu specialişti din afara firmei cu privire la pro-
blemele dificile şi contencioase?
8

A documentat societatea de audit concluziile obţinute prin aplicarea
procedurilor de rezolvare a diferenţelor de opinie în cadrul echipei
de angajament, înainte de emiterea raportului de audit?
9

Dacă societatea aplică politici şi proceduri de monitorizare şi de
evaluare a deficienţelor identificate în acest proces ca fiind "scă-
pări" sau deficienţe sistematice, repetate sau semnificative.
V

Verificarea elaborării de către societăţile de audit a unor proce-
duri de revizuire a asigurării calităţii specifice angajamentelor de
audit al situaţiilor financiare ale entităţilor cotate
1

Documentarea de către echipa de inspecţie a existenţei la firma de
audit a politicilor şi procedurilor de control al calităţii pentru
angajamentele de audit financiar, iar în cadrul acestora a auditului
financiar efectuat la entităţi cotate.
2

Cuprinde sistemul de control al calităţii angajamentelor de audit
asupra situaţiilor financiare ale societăţilor aflate sub suprave-
gherea Comisiei Naţionale de Valori Mobiliare (CNVM) proceduri şi
măsuri de siguranţă pentru a reduce ameninţarea de familiaritate
până la un nivel acceptabil şi, după caz, pentru a solicita rotaţia
partenerului de angajament după o anumită perioadă sau externali-
zarea revizuirii angajamentului?
3

Utilizează societatea, pentru realizarea angajamentelor de audit
asupra situaţiilor financiare ale societăţilor cotate, personal spe-
cializat care a absolvit Cursul privind auditul financiar al entită-
ţilor din piaţa de capital, având capacitatea, competenţa şi timpul
necesar pentru a îndeplini angajamentele în conformitate cu standar-
dele profesionale şi cerinţele legale ?
4

Au fost revizuite pentru controlul calităţii toate angajamentele de
audit al situaţiilor financiare ale entităţilor cotate?
5

A avut în vedere inspecţia pentru controlul propriu al calităţii an-
gajamentelor de audit asupra situaţiilor financiare ale entităţilor
cotate analiza tuturor obiectivelor prevăzute de paragraful 65 din
ISQC 1?
Aceste obiective sunt următoarele:
■ evaluarea făcută de echipa de angajament a independenţei societă-
ţii în legătură 1 cu respectivul angajament;
■ riscurile semnificative identificate în timpul angajamentului şi
răspunsurile la aceste riscuri;
■ raţionamentele făcute, mai ales referitoare la pragul de semnifi-
caţie şi la riscurile semnificative;
■ dacă a fost solicitată o consultanţă adecvată cu privire la pro-
blemele legate de diferenţele de opinie sau alte probleme dificile
sau contencioase şi concluziile discuţiilor purtate;
■ semnificaţia şi dispunerea declaraţiilor eronate corectate sau ne-
corectate identificate în timpul angajamentului;
■ aspectele ce trebuie comunicate managementului şi, unde este cazul
altor părţi interesate, cum sunt organismele de reglementare;
■ dacă foile de lucru selectate pentru revizuire reflectă activitate
efectuată în legătură cu raţionamentele semnificative şi dacă susţin
concluziile trase;
■ gradul de adecvare al raportului ce urmează a fi emis.
6

Este asigurată comunicarea auditorului cu organismul de supraveghere
şi reglementare, în condiţiile aplicării principiului confidenţiali-
tăţii prevăzut în Codul privind conduita etică şi profesională?
VI

Respectarea prevederilor referitoare la efectuarea propriu-zisă a
auditului financiar în conformitate cu Normele Minimale de Audit ale
Camerei şi ISA
A PLANIFICAREA AUDITULUI
1

Au fost documentate de către auditor aspectele legate de independen-
ţă, conform testelor din cadrul secţiunii E1 "Acceptarea/reînnoirea
mandatului"?
2

A fost documentată de auditor, în cadrul dosarului permanent, cu-
noaşterea generală a activităţii clientului (conform cerinţelor
secţiunii F pct. a)?
3

S-au stabilit sarcinile ce pot fi îndeplinite de client, de exemplu
întocmirea unor situaţii cuprinzând componenţa soldurilor conturi-
lor,potrivit cerinţelor Secţiunii E "confirmarea planului de audit"?
4

S-au transmis către terţi scrisorile bancare şi cererile de confir-
mare a soldurilor debitoare şi creditoare, conform cerinţelor
ISA 501 "Probe de audit -considerente suplimentare pentru elemente
specifice" (secţiunea E- pct. 4)
5

S-au trimis scrisori avocaţilor pentru investigaţii privind litigi-
ile şi revendicările (ISA 501 şi secţiunea E pct. 5)?
6

A fost documentată existenţa şi evaluarea sistemului contabil şi de
control intern al clientului de audit (conform cerinţelor secţiunii
F pct. b)?
7

Dacă s-a determinat în cadrul Secţiunii F "Abordarea auditului" bu-
getul de timp al misiunii ?
8

A fost documentată calcularea pragului de semnificaţie (secţiunea
F0)?
9

A fost documentată o evaluare a riscului de audit şi a componentelor
sale, riscul inerent general (secţiunea F1), riscul inerent specific
(secţiunea F2), de control şi nedetectare (secţiunea F3)?
10

A fost stabilită metoda de eşantionare care urmează a fi utilizată
(bazată pe risc sau pe judecată profesională)? A fost determinată
dimensiunea eşantionului şi a intervalului de eşantionare (secţiu-
nea F3)?
11

În cazul unui nou angajament, s-a obţinut asigurarea că soldurile
iniţiale şi datele comparative sunt corecte, conform cerinţelor
ISA 510 ?
12

Au fost detaliate, într-o anexă la Secţiunea F, legislaţia, regle-
mentările, standardele contabile şi de audit cu relevanţă deosebită
pentru misiune ?
13

S-au obţinut informaţii detaliate privind inspecţiile/rapoartele
autorităţilor de supraveghere şi control? De asemenea, au fost ana-
lizate procesele verbale ale AGA şi CA ?
14

S-a efectuat o evaluare preliminară a respectării principiului con-
tinuităţii activităţii (secţiunea F pct. d)?
15

S-au întocmit tabele cu informaţiile financiare cheie şi s-a efec-
tuat o examinare analitică a acestora (secţiunea F litera c)?
16

A fost documentată evaluarea expertizei anterioare şi utilitatea
acesteia pentru realizarea obiectivelor auditului (secţiunea
F pct. k)?
17

A fost documentată consultarea auditorului financiar precedent şi
s-a stabilit influenţa asupra auditului a activităţii auditorului
intern (secţiunea F pct. 1)?
B ACTIVITATEA DE AUDIT
1

Dacă au fost asigurate probe de audit interne sau externe, în legă-
tură cu toate aserţiunile conducerii referitoare la situaţiile fi-
nanciare.
În cazul neobţinerii de probe suficiente şi adecvate, auditorul
trebuie să exprime o opinie calificată, conform ISA 500 "Probe de
audit".
2

Existenţa tabelelor principale şi a foilor de lucru pentru toate
secţiunile prevăzute în Normele Minimale de Audit şi conformitatea
acestora cu conturile contabile;
3

Dacă societatea utilizează un sistem de referenţiere adecvat care
permite evidenţa probelor de audit;
4 Verificarea calculelor matematice şi existenţa unui sistem de bifare;
5

Respectarea structurii foilor de lucru (denumire client, exerciţiul
auditat, data desfăşurării activităţii, referinţa, obiectivul, pro-
cedurile, activitatea desfăşurată, rezultat, concluzii şi propuneri,
semnătura celui care a întocmit foaia de lucru şi a verificatorului)
6

Dacă este documentată prezenţa auditorului la inventarierea elemen-
telor de activ şi de pasiv ale societăţii auditate conform cerinţe-
lor ISA 501 (secţiunea E pct. 6 şi secţiunea I pct. 5).
În caz contrar, se va urmări dacă s-a exprimat o opinie cu rezerve
în raportul de audit, cu privire la existenţa şi evaluarea
stocurilor.
7

Dacă au fost verificate fizic mijloacele fixe, iar pentru cele în-
trate în cursul exerciţiului au fost verificate facturile aferente/
documentele justificative (secţiunea G, pct. 9 şi 2)
8

Verificarea consecvenţei metodei de amortizare utilizată şi a calcu-
lului amortizării pentru un eşantion de mijloace fixe (secţiunea G
pct. 6).
9

Determinarea duratei de viaţă utilă a imobilizărilor corporale,
conform IAS 16 sau cadrului contabil naţional de raportare.
10

Dacă au fost revizuite contractele de leasing financiar şi dacă au
fost corect evaluate şi prezentate în situaţiile financiare activele
deţinute cu acest titlu şi obligaţiile aferente (secţiunea G pct. 5,
secţiunea L pct. 8).
11

Verificarea respectării principiului independenţei exerciţiului fi-
nanciar pentru cumpărări/creditori/plăţi (secţiunea L "Creditori şi
angajamente" pct. 5) şi respectiv vânzări/debitori/încasări
(secţiunea J "Creanţe şi plăţi în avans" pct. 6).
12

Stabilirea provizioanelor pentru risc şi cheltuieli şi concilierea
lor cu stadiul litigiilor şi revendicărilor confirmat de juriştii
societăţii, conform ISA 501.
13

Testarea valorii realizabile nete (VRN) conform IAS 2 "Stocuri" sau
cadrului contabil naţional de raportare.
14

Dacă echipa de auditori a examinat anulările de facturi/stornările
de venituri efectuate după încheierea exerciţiului financiar şi dacă
a considerat necesară constituirea de provizioane
(secţiunea J pct. 7)
15

Dacă s-au primit confirmări din partea debitorilor ca urmare a cir-
cularizării soldurilor, iar în caz contrar dacă s-a revenit la cere-
rile de confirmare (secţiunea J pct. 10).
16

Concilierea informaţiilor contabile cuprinse în registrele de vân-
zări şi de cumpărări cu deconturile de TVA şi documentele justifica-
tive (secţiunea J pct. 2, secţiunea L pct. 2, secţiunea M "Impozite
şi taxe" pct. 6, secţiunea O "Contul de profit şi pierdere" pct. 2
şi 17).
17

Dacă s-au verificat operaţiunile în numerar de valoare mare sau neo-
bişnuită (secţiunea K 3).
18

Verificarea conform ISA 550 a existenţei tranzacţiilor cu părţile
afiliate şi a prezentării adecvate a acestora în situaţiile finan-
ciare conform IAS 24 (secţiunea O 22-26).
19

Dacă auditorii au verificat prezentarea adecvată a împrumuturilor
bancare, precum şi a gradului de respectare a clauzelor contractuale
pe baza contractelor încheiate şi a confirmărilor primite de la
bănci (secţiunea K "Disponibilităţi în conturi la bănci sau în casă
– credite pe termen lung" pct. 6).
20

Dacă echipa de auditori a examinat stornările de cheltuieli efectuate
după încheierea exerciţiului financiar şi impactul acestora asupra
contului de profit şi pierdere în condiţiile ISA 560 "Evenimente
ulterioare" (secţiunea L pct. 6).
21

Dacă s-a documentat verificarea modului de calcul şi plată a impo-
zitului pe veniturile din salarii şi a contribuţiilor pentru asigu-
rări sociale, asigurări de sănătate şi la fondul de şomaj (secţiunea
L pct. 7).
22

Dacă echipa de audit a documentat probele de audit referitoare la
capitalul social, inclusiv pe baza informaţiilor furnizate, la soli-
citare, de către Oficiul Registrului Comerţului (secţiunea N "Capi-
tal, rezerve şi registre cerute de lege").
23

Dacă s-au obţinut suficiente probe de audit cu privire la existenţa,
evaluarea şi prezentarea adecvată în situaţiile financiare a inves-
tiţiilor/plasamentelor, precum şi a veniturilor din plasamente
(secţiunea H).
C FINALIZAREA AUDITULUI
1

Dacă firma de audit a documentat secţiunea A "Lista de verificare a
finalizării angajamentului".
2

Dacă firma de audit a documentat secţiunea B "Revizuirea generală a
situaţiilor financiare", sub aspectele:
■ confirmării rezonabilitătii estimărilor contabile incluse în şi-
tuaţiile financiare;
■ revizuirii principiului continuităţii activităţii pe baza evolu-
ţiei fluxurilor de numerar prognozate şi a documentării factorilor
prevăzuţi în secţiunea B2;
■ verificării evenimentelor ulterioare (ISA 560, secţiunea B1);
■ existenţei de aspecte semnificative care să necesite raportarea
către manageri (scrisoarea confidenţială);
■ întocmirii unui raport de audit cu o opinie adecvată şi documen-
tarea opiniei (atunci când opinia este alta decât cea necalificată).
3

Dacă firma de audit a întocmit "Lista de verificare a documentelor
de lucru" (secţiunea C).
4

Dacă s-au realizat şi documentat întâlnirile cu clientul pentru
discutarea:
■ punctelor finale ale auditului;
■ evenimentelor ulterioare datei bilanţului;
■ raportului de audit;
■ proiectului scrisorii de recomandări către conducere;
■ scrisorii de confirmare a declaraţiilor conducerii.
5

S-a întocmit o sinteză a erorilor neajustate care a fost comparată
cu pragul de semnificaţie?
6 Este opinia de audit corect exprimată, conform ISA 700?
VII

Verificarea modului în care societatea de audit a implementat poli-
ticile şi procedurile proprii de control intern al calităţii lucră-
rilor de audit, potrivit cerinţelor ISQC 1 şi ISA 220 şi conformi-
tatea cu acestea
1

A întocmit societatea un program de revizuire a controlului calită-
ţii angajamentelor, precum şi politici şi proceduri care să asigure:
■ efectuarea controlului calităţii la toate angajamentele de audit
al situaţiilor financiare ale societăţilor cotate;
■ stabilirea criteriilor de evaluare a celorlalte angajamente pentru
a determina dacă este necesar un control al calităţii;
■ efectuarea unui control al calităţii pentru toate angajamentele
care îndeplinesc criteriile de la paragraful anterior.
2

Conţine sistemul de revizuire a calităţii auditului obiectivele ge-
nerale prevăzute de ISA 220? Aceste obiective sunt următoarele:
■ dacă activitatea a fost desfăşurată în conformitate cu programul
de audit;
■ dacă activitatea desfăşurată şi rezultatele obţinute au fost docu-
mentate în mod adecvat;
■ dacă toate problemele de audit importante au fost rezolvate sau
sunt reflectate în concluziile de audit;
■ dacă obiectivele procedurilor de audit au fost îndeplinite;
■ dacă concluziile exprimate sunt consecvente cu rezultatele muncii
depuse şi susţin opinia de audit.
3

Conţine sistemul de revizuire a calităţii angajamentelor de audit
asupra situaţiilor financiare ale entităţilor cotate, obiectivele
specifice prevăzute de paragraful 65 din ISQC 1? Aceste obiective
specifice sunt enumerate la pct. V/5 din prezentele proceduri.
4

Asigură politicile şi procedurile aplicate de societate, în ceea ce
priveşte revizuirea controlului calităţii angajamentelor, o evaluare
obiectivă a raţionamentelor semnificative utilizate de echipa de au-
ditori şi a concluziilor formulate în raport?
5

Conţine sistemul de revizuire a calităţii auditului politici şi pro-
ceduri ce stabilesc:
■ natura, durata şi întinderea unui control al calităţii;
■ criteriile pentru alegerea persoanelor responsabile cu controlul
calităţii;
■ documentarea necesară pentru efectuarea unui control al calităţii.
6

Urmăreşte societatea de audit finalizarea revizuirii controlului ca-
lităţii asupra angajamentului înainte de emiterea raportului şi a
opiniei?
7

Sunt precizate politici şi proceduri referitoare la documentarea
controlului calităţii, prevăzute de paragraful 73 din ISQC 1, care
să solicite documente care să arate că:
■ au fost urmate procedurile cerute de politicile societăţii legate
de controlul calităţii;
■ controlul calităţii s-a încheiat înainte de elaborarea raportului;
■ persoana care efectuează controlul calităţii nu are cunoştinţă de
probleme nerezolvate care l-ar face să creadă că raţionamentele
semnificative şi concluziile echipei de angajament nu au fost
adecvate.

 + 
Anexa 2Lista de obiective pentru verificarea calităţiiactivităţilor conexe auditului financiar:Angajamente de audit intern

Nr.
c
r
t.

Obiective ale controlului calităţii activităţii de audit intern
desfăşurată de către membrii CAFR – auditori persoane juridice şi
persoane fizice, pe baza politicilor şi procedurilor referitoare la
aplicarea ISA 220, ISQC1 şi a Standardelor de Audit Intern relevan-
te (provizorii)
DA/NU

I

Cunoaşterea ariei de cuprindere a contractelor de audit intern şi
concordanţa acestora cu standardele profesionale relevante
A OBIECTIVE GENERALE
1 Conţine dosarul angajamentului:
■ Contractul de prestări servicii/scrisoarea de acceptare a angaja-
mentului (secţiunea F03 – procedura P01 din Normele Minimale de
Audit Intern, în curs de definitivare);
■ Raportul de audit intern prezentat conducerii societăţii?
2

Sunt anexate la dosarul angajamentului copii ale situaţiilor finan-
ciare întocmite potrivit bazei contabile de raportare convenite,
semnate şi stampilate de conducerea societăţii, depuse la Adminis-
traţia Finanţelor Publice?
B TERMENII ANGAJAMENTULUI
1

Conţine scrisoarea de angajament/contractul de audit intern referiri
cu privire la obiectivele misiunii? Potrivit cerinţelor secţiunii
F05 din Normele Minimale de Audit Intern, aceste obiective sunt:
■ Modul de organizare şi funcţionare a controlului intern;
■ Sistemul de management al entităţii;
■ Activitatea de planificare a auditului intern;
■ Modul de respectare a procedurilor şi a Codului privind conduita
etică a auditorului intern în derularea misiunilor;
■ Raportul de audit intern;
■ Urmărirea implementării recomandărilor formulate în rapoartele de
audit intern;
■ Organizarea sistemului de raportare a activităţii de audit intern.
2

Conţine scrisoarea de angajament/contractul de audit intern referiri
cu privire la elementele de autorizare a misiunii de audit intern?
Aceste elemente, prezentate la secţiunea F01 din Normele Minimale de
Audit Intern, sunt:
■ Numirea coordonatorului departamentului de audit intern de către
Consiliul de Administraţie/Comitetul de Audit;
■ Stabilirea ariei de aplicabilitate a auditului intern;
■ Structura compartimentului/necesarul de personal;
■ Delimitarea responsabilităţilor.
3

Conţine scrisoarea de angajament/contractul de audit intern detalii
cu privire la aria de aplicabilitate a auditului intern? În general,
activitatea de audit intern trebuie să includă cel puţin:
■ Revizuirea sistemului de evidenţă contabilă şi a sistemului de
control intern;
■ Examinarea informaţiei financiare şi operaţionale;
■ Revizuirea funcţionalităţii sistemului economic, a eficientei şi
efectivitătii tuturor categoriilor de operaţii;
■ Revizuirea conformităţii cu prevederile legale în vigoare, precum
şi cu cele ale hotărârilor şi/sau deciziilor interne emise de condu-
cerea entităţii;
■ Investigaţii speciale în domenii particulare, de exemplu suspec-
tarea de fraudă.
VI

Respectarea prevederilor referitoare la efectuarea propriu-zisă a
auditului intern în conformitate cu Normele Minimale de Audit Intern
ale Camerei şi Standardele Internaţionale de Audit Intern relevante
A PLANIFICAREA AUDITULUI/PREGĂTIREA MISIUNII
1

A fost întocmit un dosar al angajamentului conţinând cele mai
semnificative documente de lucru?
2

Au fost documentate de către auditor aspectele legate de independen-
ţă, conform testelor din cadrul secţiunii F10 cap.II "Independenţa
şi limitarea independenţei individuale" din Normele Minimale de
Audit Intern?
3

A fost întocmită şi semnată de către auditor declaraţia de indepen-
denţă (conform cerinţelor secţiunii F03 – procedura P02)?
4

A fost pregătită şi transmisă Notificarea privind declanşarea misi-
unii de audit intern, potrivit cerinţelor secţiunii F03 – procedura
P03?
5

S-a procedat la colectarea şi prelucrarea informaţiilor preliminare,
conform cerinţelor secţiunii F03, procedura P04?
6

S-a întocmit Tabloul aspectelor pozitive şi negative semnificative
(secţiunea F02)?
7

S-a efectuat pe baza acestui Tablou, evaluarea sistemului de control
intern conform procedurii P05?
8

S-a procedat la determinarea eşantioanelor reprezentative pentru
realizarea intervenţiei la faţa locului (procedura P06)?
9

S-a elaborat programul de evaluare şi programul intervenţiilor la
faţa locului (procedura P07).
10

Au fost comunicate conducerii clientului aspectele semnificative,
care au fost documentate în cadrul minutei întâlnirii (procedura
P08)?
B ACTIVITATEA DE AUDIT INTERN/VERIFICAREA FAPTICA
1

S-a efectuat colectarea, analiza şi evaluarea documentelor/dovezi-
lor prin utilizarea instrumentelor specifice (chestionare, liste
de verificare, testări)-procedura P10?
2

Au fost elaborate fişele de identificare şi analiză a problemelor
(procedura P11)?
3

Respectarea structurii foilor de lucru (denumire client, serviciul
auditat, data desfăşurării activităţii, referinţă, obiectivul,
procedurile, activitatea desfăşurată, rezultat, concluzii şi propu-
neri, semnătura celui care a întocmit foaia de lucru şi a verifica-
torului).
4

Dacă societatea utilizează un sistem de referenţiere adecvat care
permite evidenţa probelor de audit.
5 Au fost revizuite documentele de lucru (procedura P12)?
6

A fost documentată întâlnirea finală cu conducerea clientului, în ca-
drul unei minute(procedura P13), pentru comunicarea aspectelor
constatate şi a recomandărilor din proiectul raportului activităţii
de audit intern?
7

A fost elaborat proiectul raportului de evaluare a activităţii de
audit intern,conţinând opinia auditorului intern,bazată pe constată-
rile efectuate (procedura P14)?
8

Cuprinde proiectul raportului de evaluare elementele prevăzute de
Normele Minimale de Audit Intern? Aceste elemente sunt:
■ Scopul şi obiectivele misiunii de audit intern;
■ Date de identificare a misiunii;
■ Modul de desfăşurare a misiunii de evaluare a activităţii de audit
intern (sondaj, documentare, proceduri, metode şi tehnici utilizate,
documente examinate, documente întocmite în cursul misiunii);
■ Constatări efectuate;
■ Recomandări;
■ Concluzii.
9

S-a efectuat transmiterea proiectului raportului de evaluare a acti-
vităţii de audit intern, conducerii clientului, pentru un punct de
vedere (procedura P15)?
10

S-a efectuat analiza punctelor de vedere asupra proiectului de ra-
port (procedura P16)?
11 A fost documentata reuniunea de conciliere (procedura P17)?
12

S-a întocmit Raportul final de evaluare, însoţit de sinteza princi-
palelor constatări şi recomandări (procedura P18)?
13

S-a efectuat transmiterea raportului final de evaluare a activităţii
de audit intern, către membrii Consiliului de Administraţie (CA) al
entităţii (procedura P19)?
14

A fost definitivat Raportul de evaluare a activităţii de audit intern
prin completarea cu observaţiile membrilor CA?
15

Au fost arhivate raportul de evaluare a activităţii de audit intern
şi documentele misiunii (procedura P20)?
C FINALIZAREA ANGAJAMENTULUI
1

S-a întocmit fişa de urmărire a implementării recomandărilor (pro-
cedura P 21)?
2

S-a documentat supervizarea misiunii (fişa de evidenţă a operaţiuni-
lor de supervizare), conform procedurii P 22?
Notă: Capitolele II, III, IV, V şi VII sunt identice cu cele prevăzute
în cadrul procedurilor de control al calităţii auditului financiar.

 + 
Anexa 3Lista de obiective pentru verificarea calităţii activităţilorconexe auditului financiar:Angajamente de audit cu scop special (ISA 800)

Nr.
crt

Obiective ale controlului calităţii activităţii de audit cu scop
special desfăşurată de către membrii CAFR – auditori persoane
juridice şi persoane fizice, pe baza politicilor şi procedurilor
referitoare la aplicarea ISA 220, ISQC1 şi a Standardelor
Internaţionale de Audit (ISA) relevante
DA/NU

I

Cunoaşterea ariei de cuprindere a contractelor de audit cu scop
special şi concordanţa acestora cu ISA relevante
A OBIECTIVE GENERALE
1

Sunt anexate la dosarul angajamentului copii ale situaţiilor
financiare întocmite potrivit bazei contabile de raportare convenite
semnate şi ştampilate de conducerea societăţii?
2 Conţine dosarul angajamentului:
■ Contractul de prestări servicii/scrisoarea de acceptare a
angajamentului;
■ Raportul prezentat conducerii societăţii întocmit conform ISA 800
"Raportul auditorului asupra angajamentelor cu scop special"
modificat pentru conformitate cu ISA 700 "Raportul auditorului
asupra situaţiilor financiare" (Revizuit);
B TERMENII ANGAJAMENTULUI
1

Conţine scrisoarea de angajament/contractul de audit cu scop special
referiri cu privire la natura angajamentului de audit cu scop
special? Aceasta poate fi:
■ un set complet de situaţii financiare pregătit în conformitate cu
o altă bază contabilă cuprinzătoare. Exemple:
– baza de impozitare contabilă pentru un set de situaţii financiare
care însoţeşte fişa de impozit pe venituri a unei societăţi;
– baza contabilă a chitanţelor pentru numerar şi plăţi pentru
informaţii de flux de lichidităţi pe care o societate le poate
avea de întocmit la cererea creditorilor;
– prevederile de raportare financiară ale unei agenţii guvernamen-
tale de reglementare pentru un set de situaţii financiare
întocmit conform reglementărilor;
■ o componenţă a setului complet de situaţii financiare de
interes general sau special (o situaţie financiară unică, conturi
specificate, elemente de conturi sau articole dintr-o situaţie
financiară);
■ conformarea cu acordurile contractuale;
■ situaţii financiare sintetizate.
2

Conţine scrisoarea de angajament/contractul de audit cu scop special
referiri cu privire la forma şi conţinutul raportului auditorului
privind angajamentul de audit cu scop special ce trebuie elaborat?
3

Dacă există cerinţe speciale referitoare la modul în care auditorul
financiar a fost solicitat să raporteze, a analizat auditorul
financiar conţinutul de fond şi formulările raportului în format
prestabilit şi, în consecinţă:
– a operat modificările de rigoare conform cerinţelor ISA 800 sau
– a anexat auditorul financiar un raport separat, precizând aceasta
în scrisoarea de angajament?
4

Conţine scrisoarea de angajament/contractul de audit cu scop special
referiri cu privire la scopul pentru care vor fi folosite
informaţiile, precum şi la limitările existente în distribuirea şi
utilizarea raportului de audit cu scop special?
5

A analizat auditorul financiar dacă interpretările semnificative ale
unui acord/ contract, pe care se bazează informaţiile financiare,
sunt dezvăluite în mod clar în situaţiile financiare, făcând
referire la nota din situaţiile financiare în care sunt descrise
aceste interpretări?
6

Conţine scrisoarea de angajament/contractul de audit cu scop special
referiri cu privire la natura informaţiilor ce trebuie furnizate şi
semnate de către clientul de audit, în funcţie de natura angajamen-
tului de audit cu scop special?
VI

Respectarea prevederilor referitoare la efectuarea propriu-zisa a
auditului cu scop special în conformitate cu Normele Minimale de
Audit ale Camerei şi ISA
A PLANIFICAREA AUDITULUI
1

Au fost documentate de către auditor aspectele legate de
independenţă, conform testelor din cadrul secţiunii E1 "Acceptarea/
reînnoirea mandatului" din Normele Minimale de Audit?
2

A fost documentată de auditor, în cadrul dosarului permanent,
cunoaşterea generală a activităţii clientului (conform cerinţelor
secţiunii F pct. a)?
3

S-au stabilit sarcinile ce pot fi îndeplinite de client, de exemplu
întocmirea unor situaţii cuprinzând componenţa soldurilor
conturilor, potrivit cerinţelor secţiunii E "Confirmarea planului
de audit"?
4

S-au transmis către terţi scrisorile bancare şi cererile de
confirmare a soldurilor debitoare şi creditoare, conform cerinţelor
ISA 501 "Probe de audit – considerente suplimentare pentru
elemente specifice" (secţiunea E- pct. 4)
5

S-au trimis scrisori avocaţilor pentru investigaţii privind
litigiile şi revendicările (ISA 501 şi secţiunea E pct. 5)?
6

Dacă s-a determinat în cadrul secţiunii F "Abordarea auditului"
bugetul de timp al misiunii şi dacă acesta s-a alocat echipei de
audit.
7

A fost documentată calcularea pragului de semnificaţie (secţiunea
F0) în raport cu obiectul angajamentului de audit cu scop special şi
respectiv alegerea eşantionului?
8

A fost documentată o evaluare a riscului de audit şi a componentelor
sale, riscul inerent general (secţiunea F1), riscul inerent specific
(secţiunea F2), de control şi nedetectare (secţiunea F3)?
B ACTIVITATEA DE AUDIT CU SCOP SPECIAL
1 A fost întocmit dosar de lucru?
2

Există în dosarul curent informaţiile financiare stabilite în
contract, semnate şi stampilate de client?
3

Au fost utilizate procedurile specifice pentru obţinerea probelor de
audit prevăzute de ISA 500 (inspecţia, observaţia, investigarea şi
confirmarea, calculul, procedurile analitice)?
4

Dacă au fost asigurate probe de audit, interne sau externe, în
legătură cu toate aserţiunile conducerii referitoare la situaţiile
financiare care fac obiectul auditului.
În cazul neobţinerii de probe suficiente şi adecvate, auditorul
trebuie să exprime o opinie calificată, conform ISA 500 "Probe de
audit".
5

Existenţa tabelelor principale şi a foilor de lucru pentru toate
secţiunile prevăzute în Normele Minimale de Audit, în funcţie de
obiectivul auditului cu scop special şi conformitatea acestora cu
conturile contabile.
6

Dacă societatea utilizează un sistem de referenţiere adecvat care
permite evidenţa probelor de audit.
7 Verificarea calculelor matematice şi existenţa unui sistem de bifare
8

Respectarea structurii foilor de lucru (denumire client, exerciţiul
auditat, data desfăşurării activităţii, referinţa, obiectivul,
procedurile, activitatea desfăşurată, rezultat, concluzii şi
propuneri, semnătura celui care a întocmit foaia de lucru şi a
verificatorului).
9

A documentat auditorul financiar, în cadrul secţiunii/secţiunilor
din dosarul de audit, în funcţie de natura angajamentului de audit
cu scop special, cerinţele specifice ale fiecăreia, după caz ?
Obiectivele concrete, pe fiecare secţiune în parte, sunt prezentate
în cadrul procedurilor aferente activităţii de audit al situaţiilor
financiare cu scop general.
10

Pentru oricare eroare semnificativă, s-au documentat prin probe
semnate şi ştampilate de client discuţiile cu conducerea?
11

A fost obţinută declaraţia conducerii, pentru asumarea responsabili-
tăţii acesteia pentru întocmirea situaţiilor financiare/componente-
lor acestora/ situaţiilor sintetizate care fac obiectul auditului
cu scop special?
C FINALIZAREA ANGAJAMENTULUI
1

Dacă firma de audit a documentat secţiunea A "Lista de verificare a
finalizării angajamentului".
2

Dacă firma a documentat secţiunea B "Revizuirea generală a
situaţiilor financiare".
3

Dacă firma de audit a întocmit "Lista de verificare a documentelor
de lucru" (secţiunea C);
4

S-a întocmit un raport al auditorului ca urmare a efectuării
angajamentului de audit cu scop special, cuprinzând elementele de
bază prevăzute de paragraful 5 şi respectiv 25 (pentru raportul
privind situaţiile financiare sintetizate) din ISA 800?
5

A fost exprimată o opinie clară, în raportul de audit, în conformi-
tate cu ISA 700 (revizuit), în funcţie de cadrul de raportare şi
natura angajamentului cu scop special?
6

S-au documentat discuţiile finale cu clientul (secţiunea D), privind
problemele constatate în realizarea angajamentului de audit în scop
special?
7

S-a întocmit o sinteză a erorilor neajustate care a fost comparată
cu pragul de semnificaţie?
Notă: Capitolele II, III, IV, V şi VII sunt identice cu cele
prevăzute în cadrul procedurilor de control al calităţii auditului
financiar.

 + 
Anexa 4Lista de obiective pentru verificarea calităţiiActivităţilor conexe auditului financiar:Angajamente pentru efectuarea procedurilor conveniteprivind informaţiile financiare (ISRS 4400)

Nr.
crt

Obiective ale controlului calităţii activităţii de efectuare a
procedurilor convenite desfăşurată de către membrii CAFR – auditori
persoane juridice şi persoane fizice, pe baza politicilor şi
procedurilor referitoare la aplicarea ISA 220, ISQC1 şi a
Standardelor Internaţionale de Audit (ISA) relevante
DA/NU

I

Cunoaşterea ariei de cuprindere a contractelor de efectuare a
procedurilor convenite şi concordanţa acestora cu ISA relevante
A OBIECTIVE GENERALE
1

Sunt anexate la dosarul angajamentului copii ale informaţiilor
financiare solicitate potrivit naturii angajamentului, semnate şi
ştampilate de conducerea societăţii?
2 Conţine dosarul angajamentului:
■ Contractul de prestări servicii/scrisoarea de acceptare a
angajamentului;
■ Raportul de constatări efective prezentat conducerii societăţii
întocmit conform ISRS 4400 "Angajamente pentru efectuarea procedu-
rilor convenite privind informaţiile financiare" (fost 920)?
B TERMENII ANGAJAMENTULUI
1

S-a asigurat auditorul împreună cu reprezentanţii entităţii şi cu
părţile specificate care vor primi copii ale raportului de consta-
tări efective, că există un acord clar privind procedurile stabilite
şi condiţiile angajamentului, conform prevederilor paragrafului
nr. 9 din ISRS 4400? Problemele asupra cărora trebuie să se convină
sunt următoarele:
■ Natura angajamentului, inclusiv faptul că procedurile efectuate
nu vor constitui un audit sau o revizuire şi, prin urmare, nu va
fi exprimată nici o asigurare;
■ Scopul declarat al angajamentului;
■ Identificarea informaţiilor financiare pentru care vor fi
aplicate procedurile convenite;
■ Natura, coordonarea şi extensia procedurilor specifice care
trebuie aplicate;
■ Forma anticipată a raportului constatărilor efective;
■ Limitările existente în distribuirea şi utilizarea raportului
constatărilor efective. Dacă o asemenea limitare există şi este
în contradicţie cu cerinţele legale, care este cauza pentru
care auditorul a acceptat angajamentul.
2

În cazul neparticipării unor părţi beneficiare a raportului, la
stabilirea procedurilor, a documentat auditorul:
■ Discutarea procedurilor care trebuie aplicate cu reprezentanţii
adecvaţi ai tuturor părţilor implicate;
■ Revizuirea corespondenţei relevante cu aceste părţi;
■ Trimiterea către aceste părţi a unei schiţe a tipului de raport
care va fi emis?
3

Conţine scrisoarea de angajament/contractul de servicii financiare
elementele prevăzute la paragraful 12 din ISRS 4400 şi anexa 1 la
acesta?
Aceste elemente sunt:
■ Elementele enunţate la pct. 1 de mai sus (paragraful 9 din
ISRS 4400);
■ Referire la ISA 4400 (sau standardele ori practicile naţionale
relevante) aplicabil angajamentelor privind procedurile convenite;
■ Enumerarea procedurilor care trebuie efectuate ca proceduri
convenite între părţi;
■ O declaraţie a faptului că distribuirea raportului de constatări
efective va fi restrânsă la părţile specificate care au convenit
asupra procedurilor ce trebuie efectuate;
■ Precizarea faptului că nu se va emite un raport de audit
(o opinie), ci un raport al constatărilor efective. După caz,
auditorul poate ataşa la scrisoarea de angajament o variantă
preliminară a tipului de raport de constatări efective ce urmează
a fi emis.
■ Natura informaţiilor ce trebuie furnizate şi semnate de către
clientul de audit, în funcţie de natura angajamentului de
efectuare a procedurilor convenite?
VI

Respectarea prevederilor referitoare la efectuarea propriu-zisă a
angajamentului de proceduri convenite privind informaţiile
financiare, în conformitate cu reglementările Camerei şi ISA
relevante
A PLANIFICARE A AUDITULUI
1

Au fost documentate de către auditor aspectele legate de
independenţă, conform testelor din cadrul secţiunii E1 "Acceptarea/
reînnoirea mandatului din Normele Minimale de Audit?
2

Dacă în urma documentării secţiunii E1 rezultă că auditorul nu este
independent faţă de client, acest lucru trebuie stipulat în Raportul
constatărilor efective. Este precizat acest lucru?
3

S-au stabilit sarcinile ce pot fi îndeplinite de client, de exemplu
întocmirea unor situaţii cuprinzând componenţa soldurilor
conturilor, potrivit cerinţelor secţiunii E "Confirmarea planului
de audit"?
4

S-au transmis către terţi, în funcţie de obiectivele procedurilor
convenite, scrisori de confirmare a soldurilor debitoare şi
creditoare, conform cerinţelor ISA 501 "Probe de audit -considerente
suplimentare pentru elemente specifice" (secţiunea E- pct. 4)
5

S-au trimis, după caz, scrisori avocaţilor pentru investigaţii
privind litigiile şi revendicările (ISA 501 şi secţiunea E pct. 5)?
6

Dacă în urma procedurilor convenite, la efectuarea propriu-zisă a
testelor de audit, auditorul financiar foloseşte un prag de
semnificaţie şi o dimensiune a eşantionului, atunci auditorul a
prezentat:
■ Descrierea raţionamentului profesional după care au fost
stabilite cele două elemente?
■ Procentul în care s-a testat soldul sau rulajul respectiv?
7

S-a determinat în cadrul secţiunii F "Abordarea auditului" bugetul
de timp al misiunii?
8

Dacă auditorul a întocmit un plan de abordare a procedurilor
convenite, astfel încât să efectueze un angajament eficient.
B ACTIVITATEA DE EFECTUARE A PROCEDURILOR CONVENITE
1 A fost întocmit dosar de lucru?
2

Au fost utilizate procedurile specifice pentru obţinerea probelor
de audit prevăzute de paragraful 16 din ISA 4400 (investigaţii şi
analize, recalculări, comparări şi alte verificări ale acurateţei
redactării, observări, inspecţii, obţinerea de confirmări?
3

În funcţie de informaţiile financiare pentru care vor fi aplicate
procedurile convenite au fost preluate din Normele Minimale de Audit
toate obiectivele din cadrul secţiunilor aferente?
4

Pentru toate obiectivele din Normele Minimale de Audit aplicabile,
în funcţie de informaţiile financiare pentru care vor fi aplicate
procedurile convenite, există foi de lucru întocmite? Obiectivele
concrete, pe fiecare secţiune în parte sunt prezentate în cadrul
procedurilor aferente activităţii de audit al situaţiilor financiare
cu scop general.
5

Se confirmă că auditorul financiar utilizează un sistem de
referentiere adecvat care permite evidenţa probelor de audit?
6

Se confirmă că auditorul financiar efectuează verificarea calculelor
matematice şi existenţa unui sistem de bifare.
7

A fost respectată structura foilor de lucru (denumire client,
exerciţiul auditat, data desfăşurării activităţii, referinţa,
obiectivul, procedurile, activitatea desfăşurată, rezultat,
concluzii şi propuneri, semnătura celui care a întocmit foaia de
lucru şi a verificatorului)?
8

S-a efectuat o revizuire analitică a informaţiilor financiare pentru
care vor fi aplicate procedurile convenite?
9

A fost obţinută declaraţia conducerii, semnată şi ştampilată de
client, pentru asumarea responsabilităţii acesteia pentru realitatea
informaţiilor financiare care fac obiectul angajamentului de
proceduri convenite?
C FINALIZAREA ANGAJAMENTULUI
1

Dacă societatea de audit a documentat secţiunea A "Lista de
verificare a finalizării angajamentului".
2

Dacă societatea de audit a documentat secţiunea B "Revizuirea
generală a situaţiilor financiare".
3

Dacă societatea de audit a întocmit "Lista de verificare a
documentelor de lucru" (secţiunea C).
4

S-a întocmit un raport al auditorului ca urmare a efectuării
angajamentului, cuprinzând elementele de bază prevăzute de
paragraful 18 din ISRS 4400?
Aceste elemente sunt:
■ Identificarea informaţiilor financiare sau nefinanciare specifice
asupra cărora au fost aplicate procedurile convenite.
■ O declaraţie a faptului că procedurile efectuate au fost acelea
asupra cărora s-a convenit cu clientul.
■ O declaraţie a faptului că angajamentul a fost efectuat în
conformitate cu Standardul Internaţional de Servicii Conexe
aplicabil angajamentelor privind procedurile convenite sau cu
standardele şi practicile naţionale relevante.
■ O declaraţie a faptului că auditorul nu este independent faţă de
entitate(după caz).
■ Identificarea scopului pentru care au fost efectuate procedurile
agreate.
■ O enumerare a procedurilor specifice efectuate.
■ O descriere a constatărilor efective ale auditorului, incluzând
suficiente detalii cu privire la erori şi excepţiile găsite.
■ O declaraţie a faptului ca procedurile efectuate nu constituie
nici audit, nici revizuire şi de aceea nu este exprimată nici o
asigurare.
■ O declaraţie a faptului că, dacă auditorul ar fi efectuat
proceduri suplimentare, un audit sau o revizuire, ar fi putut
apărea alte probleme care ar fi fost raportate;
■ O declaraţie a faptului că raportul este adresat în mod strict
acelor părţi care au convenit asupra procedurilor ce trebuie
efectuate;
■ O declaraţie a faptului că raportul se referă numai la
elementele, conturile, articolele sau informaţiile financiare
şi nefinanciare specificate şi că acesta nu se extinde asupra
situaţiilor financiare ale entităţii, considerate în ansamblu.
5

S-au documentat discuţiile finale cu clientul (secţiunea D), privind
problemele constatate în realizarea angajamentului privind
procedurile convenite?
Notă: Capitolele II, III, IV, V şi VII sunt identice cu cele
prevăzute în cadrul procedurilor de control al calităţii auditului
financiar.

 + 
Anexa 5Lista de obiective pentru verificarea calităţiiactivităţilor conexe auditului financiarAngajamente de revizuire a situaţiilor financiare (ISRE 2400)

Nr.
crt

Obiective ale controlului calităţii activităţii de revizuire
desfăşurată de către membrii CAFR – auditori persoane juridice şi
persoane fizice, pe baza politicilor şi procedurilor referitoare la
aplicarea ISA 220, ISQC1 şi a Standardelor Internaţionale de Audit
(ISA) relevante
DA/NU

I

Cunoaşterea ariei de cuprindere a contractelor de revizuire a
situaţiilor financiare şi concordanţa acestora cu ISA relevante
A OBIECTIVE GENERALE
1

Sunt anexate la dosarul angajamentului copii ale situaţiilor
financiare, întocmite potrivit prevederilor reglementărilor
contabile aplicabile, semnate şi ştampilate de conducerea societăţii
şi înregistrate la Administraţia Finanţelor Publice?
2

Conţine dosarul de lucru contractul de prestări servicii/scrisoarea
de acceptare a angajamentului?
3

Este anexat la dosarul de lucru o copie după raportul emis de
auditorul financiar în legătură cu situaţiile financiare supuse
revizuirii?
B TERMENII ANGAJAMENTULUI
1

Conţine scrisoarea de angajament/contractual de prestări servicii
principalele clauze prevăzute de paragraful 12 din ISRE 2400?
Acestea se referă la:
■ Obiectivul angajamentului de revizuire a situaţiilor financiare;
■ Natura serviciului care este prestat;
■ Responsabilitatea conducerii pentru întocmirea şi prezentarea
adecvată a situaţiilor financiare.
■ Sfera angajamentului de revizuire, incluzând trimiterile la acest
Standard Internaţional de Audit (ori la standarde şi practici
naţionale relevante);
■ Accesul fără restricţii la oricare dintre registre, documentaţii
şi alte informaţii cerute în legătură cu revizuirea;
■ O mostră din raportul care se preconizează a fi predat;
■ Faptul că angajamentul nu se poate baza pe prezentarea de acte
ilegale sau alte neregularităţi, de exemplu, fraude sau
delapidări care ar putea exista;
■ O declaraţie conform căreia nu se desfăşoară un audit şi nu va fi
exprimată o opinie de audit.
2

Conţine scrisoarea de angajament/contractul referiri la planificarea
desfăşurării angajamentului?
3

Conţine scrisoarea de angajament orice restricţie asupra răspunderii
auditorului (eventual în limita onorariului)?
VI

Respectarea prevederilor referitoare la efectuarea propriu-zisă a
angajamentului de revizuire a situaţiilor financiare
A PLANIFICAREA AUDITULUI
1

Au fost documentate de către auditor aspectele legate de
independenţă, conform testelor din cadrul secţiunii E1 "Acceptarea/
reînnoirea mandatului" din Normele Minimale de Audit?
2

A fost documentată de auditor, conform cerinţelor secţiunii F pct.a,
cunoaşterea generală a activităţii clientului, incluzând
considerente cu privire la organizarea entităţii, sistemele de
contabilitate ale entităţii, caracteristicile operaţionale ale
acesteia, natura activelor, datoriilor, veniturilor şi
cheltuielilor?
3

S-au stabilit sarcinile ce pot fi îndeplinite de client, de exemplu
întocmirea unor situaţii cuprinzând componenţa soldurilor
conturilor, potrivit cerinţelor secţiunii E "Confirmarea planului
de audit" ?
4

S-au transmis către terţi scrisorile bancare şi cererile de
confirmare a soldurilor debitoare şi creditoare, conform cerinţelor
ISA 501 "Probe de audit -considerente suplimentare pentru elemente
specifice" (secţiunea E- pct. 4)
5

S-au trimis scrisori avocaţilor pentru investigaţii privind
litigiile şi revendicările (ISA 501 şi secţiunea E pct. 5)?
6

Dacă s-a determinat în cadrul secţiunii F "Abordarea auditului"
bugetul de timp al misiunii şi dacă acesta s-a alocat echipei de
audit.
7

Dacă auditorul a întocmit un plan de abordare a activităţii de
revizuire, astfel încât să efectueze un angajament eficient.
8

A fost documentată calcularea pragului de semnificaţie (secţiunea
F0) şi respectiv alegerea eşantionului?
9

A fost documentată o evaluare a riscului de audit şi a componentelor
sale, riscul inerent general (secţiunea F1), riscul inerent specific
(secţiunea F2), de control şi nedetectare (secţiunea F3)?
10

A fost documentată existenţa şi evaluarea sistemului contabil şi de
control intern al clientului de audit (conform cerinţelor secţiunii
F pct. b)?
11

Au fost luate în considerare rezultatele din activitatea altui
auditor sau a unui expert?
12

A fost determinată dimensiunea eşantionului şi consecvenţa în
utilizarea acestuia?
B ACTIVITATEA DE REVIZUIRE A SITUAŢIILOR FINANCIARE
1 S-a întocmit dosarul de lucru?
2

Obţineţi lista procedurilor de revizuire efectuate.
A fost aplicat de către auditor raţionamentul profesional în
determinarea naturii, duratei şi întinderii specifice a procedurilor
de revizuire?
3

Sunt incluse în procedurile de revizuire utilizate elementele
prevăzute de paragraful 20 din ISRE 2400? Aceste elemente sunt:
■ Obţinerea unei înţelegeri a activităţilor entităţii şi a
sectorului în care aceasta operează;
■ Investigaţii privind principiile de contabilitate şi practicile
entităţii;
■ Investigaţii privind procedurile entităţii în legătură cu
înregistrarea, clasificarea, sintetizarea tranzacţiilor,
acumularea de informaţii pentru prezentarea lor în situaţiile
financiare şi prezentarea acestora;
■ Investigaţii privind toate aserţiunile semnificative din
situaţiile financiare;
■ Procedurile analitice proiectate pentru a identifica relaţiile
şi elementele individuale care par neobişnuite. Astfel de
proceduri includ:
– Compararea situaţiilor financiare cu situaţiile din perioadele
anterioare;
– Compararea situaţiilor financiare cu rezultatele şi poziţia
financiară;
– Studiul relaţiilor dintre elementele situaţiilor financiare
care se aşteaptă să fie în conformitate cu un model previzionat
bazat pe experienţa entităţii sau pe normele din sectorul de
activitate.
4

Au fost considerate de auditor tipurile de aspecte care cer ajustări
contabile în perioadele anterioare? Aceste aspecte sunt:
■ Investigări privind acţiuni ce au avut loc la întâlnirile
acţionarilor, ale Consiliului de Administraţie, comitetelor CA şi
la alte întâlniri, care pot afecta situaţiile financiare;
■ Citirea situaţiilor financiare pentru a stabili dacă, pe baza
informaţiilor ce vin în atenţia auditorului, situaţiile financiare
par să fie în conformitate cu baza de contabilitate indicată;
■ Obţinerea de rapoarte de la alţi auditori, care au fost angajaţi
pentru a audita sau revizui situaţiile financiare ale
componentelor entităţii;
■ Investigarea persoanelor ce au responsabilitatea aspectelor
financiare şi de contabilitate privind:
– Faptul dacă toate tranzacţiile au fost înregistrate corect;
– Faptul dacă situaţiile financiare au fost întocmite în
concordanţă cu baza de contabilitate indicată;
– Modificări ale activităţilor entităţii şi ale principiilor
şi practicilor contabile;
– Aspecte în legătură cu care au apărut întrebări pe parcursul
aplicării procedurilor anterioare;
– Obţinerea de declaraţii scrise din partea conducerii când acest
lucru se consideră adecvat.
5

Au fost utilizate procedurile ilustrative detaliate care pot fi
efectuate într-un angajament de revizuire a situaţiilor financiare
şi descrise în lista ilustrativă ce constituie anexa 2 la ISRE 2400
(anexa la prezenta lista de obiective)?
Aceste proceduri sunt:
■ Proceduri de ordin general (20 proceduri);
■ Proceduri pentru revizuirea unor elemente specifice (70 proceduri)
cum sunt:
– numerar, creanţe, stocuri, plasamente, mijloace fixe şi
amortizarea, cheltuieli în avans, imobilizări necorporale şi
alte active (40 proceduri)
– împrumuturi de plătit, datorii comerciale, obligaţii angajate
şi datorii contigente (17 proceduri);
– venituri şi alte taxe, evenimente ulterioare, litigii,
capitalul propriu (13 proceduri).
6

Existenţa foilor de lucru pentru toate procedurile secţiunile
prevăzute în anexa 2 la ISRE 2400, în funcţie de obiectivul
angajamentului şi conformitatea acestora cu conturile contabile
7

Dacă societatea utilizează un sistem de referenţiere adecvat care
permite evidenţa probelor de audit.
8 Verificarea calculelor matematice şi existenţa unui sistem de bifare
9

Respectarea structurii foilor de lucru (denumire client, exerciţiul
auditat, data desfăşurării activităţii, referinţa, obiectivul,
procedurile, activitatea desfăşurată, rezultat, concluzii şi
propuneri, semnătura celui care a întocmit foaia de lucru şi a
verificatorului).
10

Au fost cercetate evenimentele ulterioare datei situaţiilor
financiare care pot implica ajustarea sau prezentarea lor în
situaţiile financiare?
11

În cazul în care auditorul are motive să creadă că informaţiile care
fac obiectul revizuirii pot fi denaturate în mod semnificativ, a
efectuat acesta proceduri suplimentare sau mult extinse, pentru a
putea exprima o certificare negativă sau să confirme că se cere un
raport modificat?
C FINALIZAREA ANGAJAMENTULUI DE REVIZUIRE
1

Au fost revizuite şi evaluate de către auditor concluziile ce reies
din probele obţinute ca bază a exprimării certificării negative?
Bazându-se pe activitatea desfăşurată, auditorul trebuie să evalueze
dacă oricare din informaţiile obţinute pe parcursul revizuirii
indică faptul că situaţiile financiare nu oferă o imagine fidelă în
conformitate cu cadrul identificat de raportare financiară.
2

S-a întocmit un raport de revizuire, care conţine o formă clară
scrisă a certificării negative?
3

Cuprinde raportul de revizuire elementele de bază prevăzute de
paragraful 26 din ISRE 2400?
Aceste elemente sunt:
■ Identificarea situaţiilor financiare asupra cărora s-a făcut
revizuirea;
■ O declaraţie privind responsabilitatea conducerii entităţii pentru
elaborarea situaţiilor financiare şi responsabilitatea auditorului
de a emite un raport asupra acestor situaţii financiare;
■ Un paragraf ce cuprinde aria de aplicabilitate, descriind natura
revizuirii, şi incluzând:
– O declaraţie a faptului că angajamentul a fost efectuat în
conformitate cu Standardul Internaţional de Audit aplicabil
angajamentelor de revizuire;
– O declaraţie a faptului că revizuirea este limitată, în primul
rând la investigaţii şi proceduri analitice.
– O declaraţie că nu a fost efectuat un audit, că procedurile
întreprinse oferă o certificare moderată şi că nu este
exprimată o opinie de audit;
■ Declaraţia de certificare negativă;
■ Menţiunea că în timpul revizuirii nimic nu a atras atenţia
auditorului pentru a-l determina să creadă că situaţiile
financiare nu oferă o imagine fidelă, sub toate aspectele
semnificative, în conformitate cu cadrul general de raportare
financiară identificat (certificare negativă).
4

Dacă anumite aspecte au atras atenţia auditorului, că deteriorează
imaginea fidelă, sunt descrise aceste aspecte în raportul de
revizuire, cu cuantificarea efectelor posibile asupra situaţiilor
financiare, şi modificarea corespunzătoare a opiniei asupra
certificării negative?
Aceste modificări pot fi:
■ Exprimarea unei calificări a certificării negative (opinie cu
rezerve asupra certificării negative) sau
■ Inserarea în raportul de revizuire a unei declaraţii contrare,
din care să rezulte că situaţiile financiare nu oferă o imagine
fidelă, în conformitate cu cadrul general de raportare financiară
5

Dacă există o limitare semnificativă a sferei angajamentului, a fost
descrisă limitarea în raportul de revizuire şi a fost exprimată o
opinie corespunzătoare asupra certificării negative?
Această concluzie, potrivit cerinţelor paragraf 27 din ISRE 2400
poate fi:
■ O opinie cu rezerve asupra certificării negative privind posibila
ajustare a situaţiilor financiare care ar fi putut fi determinată
ca fiind necesară dacă limitarea nu ar fi existat, sau
■ Nu se oferă nici o certificare, atunci când posibilul efect al
limitării este atât de semnificativ şi cuprinzător încât
auditorul conchide că nu poate fi oferit nici un nivel de
certificare.
6

S-au documentat discuţiile finale cu clientul (secţiunea D), privind
problemele constatate în realizarea angajamentului de revizuire a
situaţiilor financiare?
Notă: Capitolele II, III, IV, V şi VII sunt identice cu cele
prevăzute în cadrul procedurilor de control al calităţii auditului
financiar. La aceste proceduri se adaogă şi cele prevăzute în anexa.

 + 
Anexă─────la anexa nr. 5──────────────Lista de obiective pentru verificarea calităţii activităţilorconexe auditului financiarAngajamente de revizuire a situaţiilor financiare(ISRE 2400) – Proceduri detaliate

Nr.
crt

Obiective ale controlului calităţii activităţii de revizuire a
situaţiilor financiare desfăşurată de către membrii CAFR – auditori
persoane juridice şi persoane fizice, pe baza politicilor şi
procedurilor referitoare la aplicarea ISA 220, ISQC1 şi a
Standardelor Internaţionale de Audit (ISA) relevante
DA/NU

Generalităţi
1.

Discutarea termenilor şi a sferei angajamentului cu clientul şi
echipa implicată în angajament.
2.

Pregătirea unei scrisori de angajament stabilind termenii şi sfera
angajamentului.
3.

Obţinerea unei înţelegeri a activităţilor entităţii şi a sistemului
de înregistrare a informaţiilor financiare şi de întocmire a
situaţiilor financiare.
4.

Se cercetează dacă toate informaţiile financiare sunt înregistrate:
a) Complet;
b) Prompt; şi
c) După primirea autorizărilor necesare.
5.

Obţinerea balanţei de verificare şi determinarea conformităţii
acesteia cu cartea mare şi situaţiile financiare.
6.

Luarea în considerare a rezultatelor obţinute în angajamentele de
audit şi de revizuire anterioare, inclusiv a ajustărilor contabile
cerute.
7.

Se investighează dacă au avut loc modificări semnificative în
entitate faţă de anul trecut (de exemplu, modificări ale acţionaria-
tului sau modificări în structura capitalului).
8.

Se cercetează politicile contabile şi se consideră dacă:
a) Acestea sunt în conformitate cu standardele naţionale sau
internaţionale;
b) Au fost aplicate corect; şi
c) Au fost aplicate în mod consecvent şi, dacă nu, se ia în
considerare dacă au fost prezentate orice modificări ale
politicilor contabile.
9

Se citesc procesele-verbale de la întâlnirile acţionarilor.
Consiliului de Administraţie şi ale altor comitete abilitate pentru
a identifica aspectele ce pot fi importante la revizuire.
10.

Se cercetează dacă acţiunile întreprinse la întâlnirile acţionarilor
Consiliului de Administraţie sau la alte întâlniri comparabile care
afectează situaţiile financiare au fost în mod adecvat reflectate în
acestea.
11.

Se cercetează existenţa tranzacţiilor cu părţile afiliate, cum au
fost contabilizate astfel de tranzacţii şi dacă acestea au fost în
mod corect prezentate
12. Se fac investigaţii privind contingenţele şi angajamentele.
13.

Se fac investigaţii privind planurile de cedare a activelor sau a
segmentelor de afacere majore.
14. Se obţin situaţiile financiare şi se discută cu conducerea.
15.

Se ia în considerare gradul de adecvare a prezentării de informaţii
în situaţiile financiare şi compatibilitatea lor cu clasificarea.
16.

Se compară rezultatele prezentate în situaţiile financiare ale
perioadei curente cu cele prezentate în situaţiile financiare pentru
perioade anterioare comparabile şi, dacă este posibil, cu prognoze
şi previziuni.
17.

Se obţin explicaţii din partea conducerii pentru orice fluctuaţii
sau inconsecvenţe neobişnuite din situaţiile financiare.
18.

Se ia în considerare efectul oricăror erori necorectate – individual
sau cumulat.
Se aduc în atenţia conducerii aceste erori şi se determină modul în
care erorile necorectate vor influenţa raportul asupra revizuirii.
19.

Se ia în considerare obţinerea unei scrisori de declaraţie din
partea conducerii.
Numerar
20.

Se obţin reconcilierile bancare. Se investighează orice elemente de
reconciliere mai vechi sau neobişnuite cu personalul clientului.
21.

Se investighează transferurile de numerar pentru perioada anterioară
şi ulterioară datei revizuirii.
22.

Se cercetează dacă există vreo restricţie asupra soldurilor de
numerar.
Creanţe
23.

Se cercetează politicile contabile privind înregistrarea iniţială a
creanţelor comerciale şi se determină dacă s-au acordat reduceri la
aceste tranzacţii.
24.

Se obţine un tabel al creanţelor şi se determină dacă totalul este
în concordantă cu balanţa de verificare.
25.

Se obţin şi se iau în considerare explicaţiile referitoare la
variaţiile semnificative din soldurile conturilor faţă de perioadele
anterioare sau faţă de valorile anticipate.
26.

Se obţine o analiză privind maturitatea creanţelor comerciale. Se
investighează motivul unor solduri sau rulaje neobişnuit de mari,
soldurilor creditoare ale conturilor sau orice alte solduri
neobişnuite, cercetându-se din punct de vedere al încasării
acestora.
27.

Se discută cu conducerea clasificarea creanţelor, incluzând
soldurile pe termen lung, soldurile creditoare nete şi sumele
datorate de acţionari, directori şi alte părţi afiliate, din
situaţiile financiare.
28.

Se investighează metoda de identificare a conturilor "cu plată
lentă" şi de stabilire a reducerilor pentru conturile îndoielnice,
având în vedere gradul de rezonabilitate a metodei.
29.

Se cercetează dacă creanţele au fost depuse drept garanţie, dacă au
fost recuperate prin contracte de factoring sau dacă au fost
actualizate.
30.

Se cercetează procedurile aplicate pentru a asigura că s-a obţinut
separarea adecvată a tranzacţiilor de vânzare de încasările din
vânzări.
31.

Se cercetează dacă conturile reprezintă bunuri în consignaţie şi,
în acest caz, dacă au fost făcute ajustări pentru a transforma
aceste tranzacţii şi pentru a include aceste bunuri în stocuri.
32.

Se cercetează dacă după data bilanţului au fost acordate credite
mari în comparaţie cu venitul înregistrat şi dacă au fost
constituite provizioane pentru aceste valori.
Stocuri
33.

Se obţine lista stocurilor şi se determină dacă:
a) Totalul corespunde cu soldul din balanţa de verificare; şi
b) Lista se bazează pe inventarierea stocului.
34. Se cercetează metoda de inventariere a unităţilor din stoc.
35.

Acolo unde nu a fost efectuată o inventariere la data bilanţului,
se cercetează dacă:
(a) Este folosit un sistem de inventariere continuu şi dacă sunt
făcute comparări periodice cu cantităţile din stoc; şi dacă
(b) Este folosit un sistem de cost integrat şi dacă acesta a produs
informaţii credibile în trecut.
36.

Se discută ajustările făcute ce rezultă din ultima inventariere a
stocului.
37.

Se cercetează procedurile aplicate pentru a controla separarea
exerciţiilor şi orice alte mişcări ale stocului.
38.

Se cercetează baza utilizată la evaluarea fiecărei categorii de stoc
şi în special referitor la eliminarea profiturilor inter-filiale.
Se cercetează dacă stocul este evaluat la minimul dintre cost şi
valoarea realizabilă netă.
39.

Se ia în considerare consecvenţa cu care au fost aplicate metodele
de evaluare a stocurilor, incluzând factori cum sunt cheltuielile
cu materialele, cu forţa de muncă şi cheltuielile de regie.
40.

Se compară valorile categoriilor majore de stoc cu acelea din
perioadele anterioare şi cu cele anticipate pentru perioada curentă.
Se cercetează fluctuaţiile şi diferenţele majore.
41. Se compară stocul cu cel din perioadele anterioare.
42.

Se cercetează metoda folosită pentru a identifica stocurile lente şi
pe cele depreciate şi dacă astfel de stocuri au fost contabilizate
la valoarea realizabilă netă.
43.

Se cercetează dacă vreunul dintre stocuri este în consignaţie şi,
în acest caz, dacă au fost efectuate ajustări pentru a exclude
astfel de bunuri din stoc.
44.

Se cercetează dacă există vreo parte a stocului depusă drept
garanţie, stocată în alte locuri sau în consignaţie la alţii şi să
se ia în considerare dacă astfel de tranzacţii au fost contabilizate
ca atare.
Plasamente (incluzând companii asociate şi titluri tranzacţionabile)
45.

Se obţine un tabel al plasamentelor existente la data bilanţului şi
se determină dacă acesta este în concordantă cu balanţa de
verificare.
46. Se investighează politica contabilă aplicată plasamentelor.
47.

Se cer informaţii de la conducere despre valoarea contabilă a
plasamentelor. Se consideră dacă există orice fel de probleme de
realizare.
48.

Se apreciază dacă câştigurile, pierderile şi veniturile din
investiţii au fost contabilizate corect.
49.

Se cercetează clasificarea plasamentelor pe termen lung şi pe termen
scurt.
Mijloacele fixe şi amortizarea
50.

Se obţine un tabel al mijloacelor fixe indicând costul şi
amortizarea cumulată şi se determină dacă respectivele sume sunt în
concordanţă cu sumele din balanţa de verificare.
51.

Se cercetează politica de contabilitate aplicată privind
provizioanele pentru amortizări şi se face distincţie între
elementele de capital şi de menţinere a acestuia. Se determină dacă
mijloacele fixe au suferit o depreciere semnificativă, permanentă
a valorii.
52.

Se discută cu conducerea adăugările şi eliminările din conturile
mijloacelor fixe şi modul de contabilizare a câştigurilor şi
pierderilor din vânzări sau casări. Se cercetează dacă toate aceste
tranzacţii au fost contabilizate.
53.

Se cercetează consecvenţa cu care metodele şi ratele de amortizare
au fost aplicate şi se compară provizioanele pentru amortizare cu
cele din anii anteriori.
54. Se cercetează dacă există sechestru pe mijloacele fixe.
55.

Se discută dacă operaţiunile de leasing au fost corect reflectate
în situaţiile financiare în conformitate cu reglementările contabile
în vigoare.
Cheltuieli plătite în avans, imobilizări necorporale şi alte active
56.

Se obţine un tabel identificând natura acestor conturi şi se discută
cu conducerea recuperabilitatea acestora.
57.

Se cercetează baza pe care s-au făcut înregistrări în aceste conturi
şi metodele de amortizare folosite.
58.

Se compară soldurile conturilor de cheltuieli conexe cu cele din
perioadele anterioare şi se discută variaţiile semnificative cu
conducerea.
59.

Se discută cu conducerea separarea între conturile pe termen lung
şi cele pe termen scurt.
Împrumuturi de plătit
60.

Se obţine de la conducere un tabel al împrumuturilor de plătit şi
se determină dacă totalul este în concordantă cu balanţa de
verificare.
61.

Se cercetează dacă există vreun împrumut pentru care conducerea nu
a satisfăcut prevederile din contract şi, dacă există, se
cercetează ce acţiuni a întreprins conducerea în acest sens şi
dacă au fost făcute ajustări adecvate în situaţiile financiare.
62.

Se ia în considerare caracterul rezonabil al dobânzilor în relaţie
cu soldurile împrumuturilor.
63. Se cercetează dacă împrumuturile de plătit sunt garantate.
64.

Se cercetează dacă împrumuturile de plătit au fost clasificate ca
împrumuturi curente şi pe termen lung.
Datorii comerciale
65.

Se cercetează politicile contabile aplicate pentru înregistrarea
iniţială a datoriilor comerciale şi dacă entitatea are dreptul să
facă orice fel de reduceri pentru astfel de tranzacţii.
66.

Se obţin şi să se iau în considerare explicaţiile variaţiilor
semnificative din soldurile conturilor faţă de perioadele anterioare
sau faţă de valorile anticipate.
67.

Se obţine un tabel al datoriilor comerciale şi se determină dacă
totalul concordă cu balanţa de verificare.
68.

Se cercetează dacă soldurile sunt reconciliate cu situaţiile
creditorilor şi să se compară cu soldurile din perioadele
anterioare. Se compară cifra de afaceri cu cea din perioadele
anterioare.
69.

Se ia în considerare posibilitatea existenţei datoriilor
semnificative neînregistrate.
70.

Se cercetează dacă datoriile către acţionari, directori şi alte
părţi afiliate sunt prezentate separat.
Obligaţii angajate şi datorii contingente
71.

Se obţine un tabel al obligaţiilor angajate şi să se determine dacă
totalul concordă cu balanţa de verificare.
72.

Se compară soldurile de cheltuieli majore cu cele similare din
perioadele anterioare.
73.

Se cercetează aprobările pentru astfel de obligaţii, termenele de
plată, respectarea clauzelor, garanţiile şi clasificările.
74. Se cercetează metoda de determinare a obligaţiilor angajate.
75.

Se cercetează natura sumelor incluse în datoriile contingente şi în
angajamente.
76.

Se cercetează dacă există vreo datorie contingenţă sau efectivă care
nu a fost înregistrată în conturi. Dacă există, se discută cu
conducerea dacă trebuie constituite provizioane sau necesită o
prezentare în notele la situaţiile financiare.
Venituri şi alte taxe
77.

Se chestionează conducerea în legătură cu existenţa de evenimente,
inclusiv dispute cu autorităţile fiscale, care ar putea avea un
efect important asupra datoriilor fiscale ale entităţii.
78.

Se iau în considerare cheltuielile fiscale în relaţie cu venitul
entităţii pentru acea perioadă.
79.

Se chestionează conducerea în legătură cu gradul de adecvare a
înregistrării obligaţiilor fiscale amânate sau curente, inclusiv a
provizioanelor în ceea ce priveşte perioadele anterioare.
Evenimente ulterioare
80.

Se obţin de la conducere ultimele situaţii financiare interimare şi
se compară cu situaţiile financiare revizuite sau cu cele din
perioadele comparabile ale anului precedent.
81.

Se cercetează evenimentele ce au un efect major asupra situaţiilor
financiare aflate sub revizuire petrecute după data bilanţului,
în special dacă:
(a) au apărut ulterior datei bilanţului angajamente sau
incertitudini substanţiale;
(b) au apărut până la data investigaţiei schimbări semnificative
în capitalul social, debitele pe termen lung sau în capitalul
circulant; şi
(c) au fost făcute ajustări neobişnuite în timpul perioadei dintre
data bilanţului şi data investigaţiei.
Se ia în consideraţie nevoia de ajustări sau prezentări în
situaţiile financiare.
82.

Se obţin şi se citesc procesele-verbale ale întâlnirilor
acţionarilor, directorilor şi comitetelor abilitate ulterioare
datei bilanţului.
Litigii
83.

Se chestionează conducerea dacă entitatea este subiectul unei
ameninţări de acţionare în justiţie, o acţiune în derulare sau pe
cale de a se produce. Se consideră efectul acestora asupra
situaţiilor financiare.
Capitalul propriu
84.

Se obţine şi se consideră un tabel al tranzacţiilor de capital
propriu, incluzând noi emiteri, retrageri şi dividende.
85.

Se cercetează dacă există vreo restricţie asupra câştigurilor
reţinute sau asupra altor conturi de capital propriu.
Operaţiuni
86.

Se compară rezultatele din perioadele anterioare cu cele estimate
pentru perioada în curs. Se discută variaţiile semnificative cu
conducerea.
87.

Se discută dacă recunoaşterea vânzărilor şi cheltuielilor majore a
avut loc în perioadele adecvate.
88. Se iau în considerare elementele extraordinare şi neobişnuite.
89.

Se are în vedere şi se discută cu conducerea relaţia dintre
elementele conexe din situaţia veniturilor şi se evaluează
caracterul rezonabil al acestora în contextul unor relaţii similare
pentru perioadele anterioare, precum şi alte informaţii disponibile
auditorului.

 + 
Anexa 6Lista de obiective pentru verificarea calităţiiactivităţilor conexe auditului financiar:Angajamente pentru consultanţă financiară

Nr.
crt

Obiective ale controlului calităţii activităţii de consultantă
financiară desfăşurată de către membrii CAFR – auditori persoane
juridice şi persoane fizice, pe baza politicilor şi procedurilor
referitoare la aplicarea ISA 220, ISQC1 şi a reglementărilor
naţionale relevante (OMFP 1702/2005 pentru aprobarea Normelor
privind organizarea şi exercitarea activităţii de consiliere
desfăşurată de auditorii interni din cadrul entităţilor publice)
DA/NU

I

Cunoaşterea ariei de cuprindere a contractelor de consultanţă
financiară şi concordanţa acestora cu reglementările naţionale
relevante
A OBIECTIVE GENERALE
1

Sunt anexate la dosarul angajamentului copii ale informaţiilor
financiare solicitate potrivit naturii angajamentului, semnate şi
stampilate de conducerea societăţii?
2 Conţine dosarul angajamentului:
■ Contractul de consultanţă/scrisoarea de acceptare a
angajamentului;
■ Raportul de consiliere prezentat conducerii societăţii la
încheierea misiunii de consultanţă?
B TERMENII ANGAJAMENTULUI
1

S-a asigurat auditorul, împreună cu reprezentanţii entităţii, că
există un acord clar privind scopul şi obiectivele misiunii de
consiliere?
2

S-au cuprins în contractul de consultanţă referiri la
responsabilităţile conducerii entităţii, cunoscând că activitatea
de consiliere este definită ca "activitatea desfăşurată de auditorii
interni/auditorii financiari menită să aducă plusvaloare şi să
îmbunătăţească administrarea entităţii, gestiunea riscului şi
controlul intern, fără ca auditorul să îşi asume responsabilităţi
manageriale"?
VI

Respectarea prevederilor referitoare la efectuarea propriu-zisă a
activităţii de consultanţă, în conformitate cu reglementările
relevante
A PLANIFICAREA MISIUNII DE CONSULTANŢĂ
1

Au fost documentate de către auditorul financiar aspectele legate
de independenţă, conform testelor din cadrul secţiunii E1
"Acceptarea/reînnoirea mandatului" din Normele Minimale de Audit?
2 A semnat auditorul intern declaraţia de independenţă?
3

S-a determinat în cadrul secţiunii F "Abordarea auditului" bugetul
de timp al misiunii?
4

Dacă auditorul a întocmit un plan de abordare a consultanţei, astfel
încât să efectueze un angajament eficient.
5

A fost notificat clientul despre scopul, obiectivele şi durata
(bugetul de timp), persoanele implicate, cu indicarea responsabili-
tăţilor şi activităţile care vor fi iniţiate?
6

A fost detaliată fiecare activitate şi tehnicile adecvate pentru
atingerea obiectivelor (simularea, observarea fizică, interviul)?
7 Au fost identificate punctele slabe şi zonele de risc?
8

S-au identificat toate sursele de informaţii care ar putea fi de
folos activităţii de consultantă?
9

A fost documentată şedinţa de deschidere a intervenţiei la faţa
locului, având ca scop:
■ Prezentarea auditorilor;
■ Prezentarea obiectivelor misiunii de consiliere;
■ Prezentarea tematicii de detaliu;
■ Calendarul întâlnirilor de lucru;
■ Stabilirea termenelor de raportare.
B ACTIVITATEA DE CONSULTANTA
1 A fost întocmit dosar de lucru?
2

A fost documentată existenţa discuţiilor cu personalul angajat al
clientului pentru culegerea de informaţii relevante pentru
realizarea scopului misiunii?
3

Au fost testate existenţa şi evaluarea eficacităţii sistemului
contabil şi de control intern al clientului?
4

S-a asigurat efectuarea testelor şi întocmirea foilor de lucru
pentru fundamentarea constatărilor?
5

Se confirmă existenţa probelor de audit care să susţină concluziile
foilor de lucru şi a raportului activităţii de consultanţă?
6

S-a utilizat un sistem de referenţiere adecvat a testelor şi
documentelor de lucru?
C FINALIZAREA ANGAJAMENTULUI
1

Dacă firma de audit a întocmit o listă cu concluzii şi propuneri de
verificare a finalizării angajamentului.
2

Dacă a fost documentată şedinţa de închidere a intervenţiei la faţa
locului.
3

S-a întocmit un raport adecvat de consiliere, cuprinzând elementele
de bază prevăzute de art. 21 din OMFP 1702/2005? Aceste elemente
sunt:
■ Scopul şi obiectivele misiunii;
■ Datele de identificare a misiunii de conciliere;
■ Modul de desfăşurare a acţiunii de consiliere (documentarea,
procedurile, metodele, tehnicile şi instrumentele utilizate,
materialele examinate şi întocmite în cursul acţiunii de
consiliere);
■ Constatările rezultate;
■ Concluziile şi propunerile de soluţii;
■ Documentaţia prezentată (documentele, testele şi simulările
efectuate, precum şi orice alt material probant).
4

S-au documentat discuţiile finale cu clientul (secţiunea D), privind
problemele constatate în realizarea angajamentului pentru
consultanţă financiară?
Notă: Capitolele II, III, IV, V şi VII sunt identice cu cele
prevăzute în cadrul procedurilor de control al calităţii auditului
financiar.

____________

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x