În temeiul dispozițiilor art. 67 și ale art. 148 alin. (2) și (3) din Constituția României, republicată, precum și ale Protocolului nr. 1 privind rolul parlamentelor naționale în Uniunea Europeană, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană și a Tratatului de instituire a Comunității Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/153 din 14.05.2024,Senatul adoptă prezenta hotărâre. +
Articolul 1Senatul României: 1.constată că:a)o Uniune mai puternică și capabilă în materie de securitate și apărare va contribui la securitatea mondială și transatlantică și este complementară NATO, care rămâne temelia apărării colective pentru membrii săi; … b)strategia își propune să sporească și să sprijine eforturile statelor membre de a investi „mai mult, mai bine, împreună și la nivel european“. Disponibilitatea sporită a produselor și sistemelor de apărare ar trebui realizată cu ajutorul unei Baze Industriale și Tehnologice de Apărare Europeană (EDTIB) mai eficiente și receptive, bazându-se pe securitatea sporită a aprovizionării. Este important să se dezvolte mijloace financiare pentru a susține pregătirea industrială a UE în domeniul apărării. O cultură a pregătirii în domeniul apărării ar trebui integrată în toate politicile UE. Parteneriatele ar trebui să fie valorificate pentru a spori gradul de pregătire și reziliența; … c)de comun acord cu Ministerul Apărării Naționale:(i)Strategia industrială europeană în domeniul apărării își propune o serie de măsuri pe termen scurt și mediu pentru creșterea rezilienței Bazei Industriale și Tehnologice de Apărare Europeană (EDTIB), creșterea producției, identificarea stimulentelor financiare necesare și crearea unei culturi de securitate și cooperare cu partenerii/terții; … (ii)complementaritatea programelor și instrumentelor relevante ale UE are rolul de a spori eficiența investițiilor și rezultatelor; … (iii)aceste demersuri, la nivel european, au fost continuate prin stabilirea în cadrul Fondului European de Apărare (FEA/EDF) a schemei UE de inovare în domeniul apărării (EUDIS), în contextul obiectivului de încurajare a cooperării entităților din industrie și cercetare din statele membre ale UE; … … … 2.consideră:a)în conformitate cu Ministerul Afacerilor Externe, că:(i)este în interesul României să susțină eforturile de stimulare a industriei europene de apărare, sporirea capacităților de producție în domeniu fiind o necesitate atât pentru apărarea statelor europene, cât și pentru susținerea Ucrainei. Este important ca, printr-o abordare pragmatică și cuprinzătoare, aceste eforturi să vizeze atât consolidarea industriei europene, cât și nevoile actuale și viitoare de securitate; … (ii)sunt de interes acele mecanisme și instrumente din cadrul Strategiei industriei europene de apărare (EDIS) și al Programului industriei europene de apărare (EDIP) care susțin: consolidarea posturii naționale de apărare, obiectivele UE de dezvoltare a rezilienței; punerea în practică a noii generații de planuri regionale de apărare și susținerea posturii NATO pe flancul estic; satisfacerea cererii de echipamente în contextul agresiunii Rusiei asupra Ucrainei; generarea de beneficii și acces la finanțare pentru industria de apărare din toate statele membre; … (iii)mecanismele și instrumentele europene trebuie să faciliteze contribuția industriei de apărare la consolidarea posturii naționale de apărare. Statele membre trebuie să rețină prerogativele exclusive în stabilirea priorităților de apărare. Pentru statele membre NATO, inclusiv România, prioritățile de apărare se traduc în termeni concreți în țintele de capabilități; … (iv)va trebui urmărit ca EDIS și EDIP să nu genereze un impact asupra arhitecturii instituționale existente, inclusiv prin raportare la prevederile actuale ale tratatelor vizând competențele în materie de apărare; … … b)în convergență cu Ministerul Apărării Naționale, că:(i)prezenta comunicare se completează reciproc cu Cartea Albă privind opțiunile de consolidare a sprijinului pentru cercetarea și dezvoltarea care implică tehnologii cu potențial de dublă utilizare – COM (2024) 27 final; … (ii)dimensiunea de înzestrare/dezvoltare a capacităților forțelor armate ale statelor membre nu mai reprezintă doar o preocupare exclusivă a statelor, ci devine și o responsabilitate instituțională europeană. Faptul trebuie corelat cu ideea privind constituirea unui portofoliu de comisar european pentru apărare. Din perspectiva acestei Strategii industriale europene în domeniul apărării, EDTIB reprezintă o etapă importantă în dezvoltarea unei abordări comune a UE în ceea ce privește utilizarea sa, cu succes, atât ca o platformă de direcționare a sprijinului pentru Ucraina (abordare pe termen scurt), cât și ca instrument de dezvoltare a unei industrii competitive la nivel european (abordare pe termen mediu și lung); … (iii)este în interesul României ca dezvoltarea EDTIB să se realizeze în mod echilibrat la nivelul întregii Uniuni, iar utilizarea noilor instrumente financiare ale UE, precum Actul privind consolidarea industriei europene de apărare prin achiziții publice în comun (EDIRPA), Actul privind sprijinirea producției de muniții (ASAP) sau viitorul Program al industriei europene de apărare (EDIP) să ne permită dezvoltarea unei industrii de apărare competitive pe termen mediu și lung; … (iv)lansarea Programului industriei europene de apărare (EDIP) poate stabili condițiile pentru constituirea de către statele membre a unor consorții europene de capabilități de apărare (EDCC), în cadrul cărora statele membre ale UE vor achiziționa în comun capabilități de apărare care sunt dezvoltate în colaborare, urmând a beneficia de anumite stimulente, precum scutirile de TVA; … (v)finalizarea strategiei va permite stabilirea la nivelul UE a unei funcții comune de programare și achiziții publice în domeniul apărării, care va facilita o mai bună armonizare a planurilor și priorităților statelor membre ale Uniunii în materie de capabilități de apărare; … … … 3.subliniază:a)pe aceeași linie cu Ministerul Afacerilor Externe, că:(i)în perspectiva României, complementaritatea cu NATO rămâne elementul-cheie în formularea proiecției UE în domeniu; … (ii)este importantă pentru România menționarea continuității asistenței acordate de UE statelor partenere din vecinătatea estică; în mod particular, România va urmări menționarea în textul EDIS a angajamentului pentru susținerea Republicii Moldova, dată fiind importanța strategică mai largă a susținerii atât a Ucrainei, cât și a Republicii Moldova în ansamblul obiectivelor UE de consolidare a apărării; … (iii)este de interes pentru România continuarea participării în EDIP a statelor terțe, parte a altor proiecte conexe europene, sau cel puțin acceptarea participării, în anumite condiții, la proiecte ale companiilor care au acționariat din afara UE (joint-ventures); interesează flexibilizarea condițiilor pentru a permite achizițiile de pe piețe noneuropene pentru acoperirea nevoilor operaționale; … (iv)menționarea legăturii puternice transatlantice în cadrul EDIS este crucială pentru a asigura securitatea și stabilitatea euroatlantică; … (v)finanțarea corespunzătoare și echitabilă a noilor propuneri privind EDIS și EDIP trebuie să se facă cu evitarea afectării alocărilor direcționate deja spre politicile de interes pentru România. … … … +
Articolul 2Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Această hotărâre a fost adoptată de Senat în ședința din 21 mai 2024, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
p. PREȘEDINTELE SENATULUI,
SORIN-MIHAI CÎMPEANUBucurești, 21 mai 2024.Nr. 72.––