HOTĂRÂRE nr. 713 din 13 septembrie 2018

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 09/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 789 din 14 septembrie 2018
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 500 11/07/2002 ART. 42
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 108
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 108
ANEXA 1REFERIRE LAORD DE URGENTA 74 11/10/2017
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 500 11/07/2002 ART. 42
 Nu exista acte care fac referire la acest act





În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. + 
Articolul 1(1)Se aprobă Nota de fundamentare referitoare la necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor pentru îmbunătățirea capacității de intervenție la urgențele medicale în România, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.(2)Cheltuielile pentru îmbunătățirea capacității de intervenție la urgențele medicale în România, din cuprinsul Notei de fundamentare prevăzute la alin. (1), se realizează în cadrul următoarelor proiecte:a)„Îmbunătățirea capacității de intervenție la urgențele medicale – Regiunea Sud-Est“;b)„Îmbunătățirea capacității de intervenție la urgențele medicale – Regiunea Sud“c)„Îmbunătățirea capacității de intervenție la urgențele medicale – Regiunea Sud-Vest“;d)„Îmbunătățirea capacității de intervenție la urgențele medicale – Regiunea Vest“;e)„Îmbunătățirea capacității de intervenție la urgențele medicale – Regiunea Nord-Vest“;f)„Îmbunătățirea capacității de intervenție la urgențele medicale – Regiunea Nord-Est“;g)„Îmbunătățirea capacității de intervenție la urgențele medicale – Regiunea Centru“. + 
Articolul 2Finanțarea proiectelor prevăzute la art. 1 se realizează din fonduri externe nerambursabile și de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Afacerilor Interne, pentru Inspectoratul General pentru Situații de Urgență, în limita sumelor anuale aprobate cu această destinație, conform programelor de investiții publice. + 
Articolul 3Se desemnează secretarul de stat șef al Departamentului pentru Situații de Urgență al Ministerului Afacerilor Interne responsabil de modul de implementare a proiectelor menționate la art. 1 potrivit prezentei hotărâri.

PRIM-MINISTRU
VASILICA-VIORICA DĂNCILĂ
Contrasemnează:
Ministrul afacerilor interne,
Carmen Daniela Dan
Ministrul finanțelor publice,
Eugen Orlando Teodorovici
p. Ministrul fondurilor europene,
Mihaela Virginia Toader,
secretar de stat
București, 13 septembrie 2018.Nr. 713. + 
ANEXĂ
NOTĂ DE FUNDAMENTARE
referitoare la necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor
pentru îmbunătățirea capacității de intervenție la urgențele medicale în România
În contextul actual ce surprinde starea de operativitate a ambulanțelor din cadrul serviciilor publice de ambulanță și structurilor SMURD, care funcționează în cadrul inspectoratelor pentru situații de urgență județene, grav afectată din cauza uzurii fizice și morale, Inspectoratul General pentru Situații de Urgență se concentrează pe îmbunătățirea capacității de intervenție la urgențele medicale în România.Întrucât capacitatea de a răspunde nevoilor beneficiarilor este un aspect esențial al sistemului de sănătate, analizat atât prin măsurători sistematice ale satisfacției și percepțiilor utilizatorilor, cât și prin reflectarea acestuia în dezbaterea publică și în mass-media, se impune implementarea unor proiecte, prin achiziția de echipamente (ambulanțe). Un indicator utilizat pentru aprecierea comparativă a acestei dimensiuni a sistemului de sănătate este procentul autoraportat al nevoilor de asistență medicală nesatisfăcute care la nivelul întregii populații din România este de 6,5% în 2016, unul dintre cele mai mari din Europa, comparativ cu alte state ca Franța – 1,3%, Germania – 0,3% sau Norvegia – 1,1%. Acest indicator este definit ca procent al populației care percepe o nevoie de sănătate nesatisfăcută (examinare sau tratament) pentru motive care includ atât probleme de acces (nu își poate permite, listă de așteptare, distanța prea mare etc.), cât și aspecte care reflectă inadecvarea ofertei de servicii în raport cu nevoile și așteptările beneficiarilor.Conform ultimelor statistici ale EUROSTAT, se arată că populația României în anul 2017 a fost aproximativ 19,6 milioane de locuitori, iar în anul 2030 va ajunge la aproximativ 18 milioane de locuitori, adică va scădea cu aproximativ 8,1%. Deși populația totală a României se află pe un trend descendent, populația cu vârsta peste 65 de ani este într-o continuă creștere. Astfel, în anul 2017 populația cu vârsta peste 65 de ani este de aproximativ 3,49 milioane de locuitori, adică aproximativ 18% din totalul populației. Conform EUROSTAT, în anul 2030 populația cu vârsta peste 65 de ani va ajunge la 3,95 milioane locuitori, adică va crește cu aproximativ 13%, reprezentând aproximativ 22% din totalul populației în anul 2030.Parcul de ambulanțe, atât pentru serviciile publice de ambulanță, cât și pentru SMURD, este învechit. Zilnic peste 400 de ambulanțe sunt scoase din stare de operativitate din cauza defecțiunilor tehnice. Această situație afectează grav capacitatea operativă a serviciilor publice de ambulanță și SMURD, populația fiind în situația de a nu putea beneficia de servicii de medicină de urgență acolo unde este nevoie. În țară există județe în care nu mai sunt în stare de funcționare niciuna dintre ambulanțele de tip C, ambulanțe care asigură asistență medicală de urgență la cel mai înalt nivel, astfel existând riscul ca viața unor pacienți să fie pusă în pericol și să nu poată fi salvată. O altă problemă cu care se confruntă populația este timpul mare în care are acces la serviciile medicale de urgență, acest lucru conducând de cele mai multe ori la apariția complicațiilor, care pentru tratare necesită internarea în spital sau creșterea duratei de internare. Cei mai afectați de aceste deficiențe sunt locuitorii comunităților defavorizate care se află, de cele mai multe ori, la o distanță mai mare față de centrele urbane și au un acces mai dificil la servicii medicale de specialitate. Din această cauză aceștia nu pot să beneficieze în timp util de asistență medicală de urgență, prim ajutor calificat și de transport către structurile spitalicești de primiri urgențe.Privind resursele serviciilor de ambulanță județene, orice perioadă de întârziere va agrava această situație având în vedere că peste 1.000 de ambulanțe au peste 500.000 de kilometri parcurși în regim de urgență, iar 450 dintre acestea au peste 600.000 de kilometri, în condițiile în care durata optimă de exploatare este de 200.000-300.000 de kilometri.În cazul SMURD, media perioadei de indisponibilitate raportate la totalul resurselor este de 3 săptămâni/an/ambulanță, în ultimul an fiind întâlnite situații în care într-un județ nicio ambulanță SMURD nu a fost disponibilă mai multe zile din cauza defecțiunilor tehnice. Astfel, din cauza mediei de peste 100 de ambulanțe SMURD defecte zilnic, peste 800 de unități administrativ-teritoriale sunt neacoperite zilnic raportat la existentul de resurse, fără a lua în calcul necesarul acestora, care este mult mai mare în raport cu timpul de răspuns stabilit de legislație. Concret, zilnic, pentru aproximativ 2 milioane de persoane nu poate fi asigurată asistența medicală de urgență printr-o intervenție rapidă în cazul unor urgențe medicale majore care pun în pericol imediat viața.Soluțiile adoptate, reparații și modernizări, nu au oferit decât o rezolvare pe termen scurt a situației, dar problema operativității ambulanțelor continuă să se degradeze, cu implicații negative asupra acoperirii teritoriului cu resurse de acest gen, asupra timpului de răspuns la urgențe și, implicit, asupra calității serviciilor furnizate către populație, situație care poate fi tradusă prin pierderi de vieți omenești.Este de subliniat faptul că odată cu defectarea unei ambulanțe și scoaterea acesteia din starea de operativitate zilnică, înlocuirea cu o altă resursă este imposibil de realizat din cauza lipsei ambulanțelor funcționale aflate în rezerva operativă a unităților, în condițiile în care aceasta ar trebui să se cifreze la 25% din totalul resurselor (162 de ambulanțe).Pentru finanțarea achiziției de ambulanțe vor fi utilizate fondurile europene, ca urmare a atragerii acestora prin proiecte cu finanțare europeană nerambursabilă prin Programul operațional regional (POR) 2014-2020.În direcția îndeplinirii cu succes a misiunilor din zona de responsabilitate a fost adoptată Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 74/2017 privind desemnarea Inspectoratului General pentru Situații de Urgență ca unitate de achiziții centralizată pentru achiziția centralizată de autospeciale/ ambulanțe pentru Serviciul Mobil de Urgență, Reanimare și Descarcerare din cadrul Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, pentru serviciile de ambulanță județene și pentru Serviciul de Ambulanță București-Ilfov, sens în care Inspectoratul General pentru Situații de Urgență va semna acorduri-cadru și contracte subsecvente.Prin achiziția centralizată a ambulanțelor se realizează economii substanțiale ca urmare a creșterii cantităților achiziționate.Astfel, cele 7 proiecte: „Îmbunătățirea capacității de intervenție la urgențele medicale – Regiunea Sud-Est“, „Îmbunătățirea capacității de intervenție la urgențele medicale – Regiunea Sud“, „Îmbunătățirea capacității de intervenție la urgențele medicale – Regiunea Sud-Vest“, „Îmbunătățirea capacității de intervenție la urgențele medicale – Regiunea Vest“, „Îmbunătățirea capacității de intervenție la urgențele medicale – Regiunea Nord-Vest“, „Îmbunătățirea capacității de intervenție la urgențele medicale – Regiunea Nord-Est“ și „Îmbunătățirea capacității de intervenție la urgențele medicale – Regiunea Centru“, ce au fost depuse spre finanțare din fondurile Programului operațional regional (POR) 2014-2020, au ca scop creșterea calității serviciilor medicale din faza prespitalicească prin îmbunătățirea nivelului de dotare cu echipamente de transport și alte echipamente specifice pentru acordarea asistenței medicale de urgență și primului ajutor calificat și prin operaționalizarea de noi echipaje ale SMURD, prin dotarea acestora cu o parte dintre noile echipamente achiziționate.În aceste condiții, aceste proiecte vor contribui la îmbunătățirea accesului la serviciile de urgență prespitalicești prin reducerea timpului în care pacientul ajunge la unitățile și compartimentele de primiri urgențe, respectiv a timpului în care acesta este investigat, consultat și i se administrează primele tratamente medicale recomandate.Valoarea totală a ambulanțelor din cele 7 proiecte „Îmbunătățirea capacității de intervenție la urgențele medicale“ este de 476.857 mii lei. În conformitate cu prevederile art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, este necesară aprobarea Guvernului pentru notele de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente pentru categoriile de investiții incluse la poziția C „Alte cheltuieli de investiții“, a căror valoare depășește 30 milioane lei, în care se încadrează și cheltuielile de capital din cadrul celor 7 proiecte după cum urmează:a)„Îmbunătățirea capacității de intervenție la urgențele medicale – Regiunea Sud-Est“, prin achiziționarea de:Ambulanțe tip A – 23 buc. x 221,74 mii lei = 5.100,02 mii lei;Ambulanțe tip B 4×2 – 57 buc. x 376,96 mii lei = 21.486,59 mii lei;Ambulanțe tip B 4×4 – 68 buc. x 426,85 mii lei = 29.025,75 mii lei;Ambulanțe tip C – 18 buc. x 543,26 mii lei = 9.778,73 mii lei;Total Regiune Sud Est = 65.391,08 mii lei.b)„Îmbunătățirea capacității de intervenție la urgențele medicale – Regiunea Sud“, prin achiziționarea de:Ambulanțe tip A – 39 buc. x 221,74 mii lei = 8.647,85 mii lei;Ambulanțe tip B 4×2 – 65 buc. x 376,96 mii lei = 24.502,25 mii lei;Ambulanțe tip B 4×4 – 86 buc. x 426,85 mii lei = 36.709,03 mii lei;Ambulanțe tip C – 15 buc. x 543,26 mii lei = 8.148,94 mii lei;Total Regiune Sud = 78.008,08 mii lei.c)„Îmbunătățirea capacității de intervenție la urgențele medicale – Regiunea Sud-Vest“ prin achiziționarea de:Ambulanțe tip A – 27 buc. x 221,74 mii lei = 5.986,98 mii lei;Ambulanțe tip B 4×2 – 43 buc. x 376,96 mii lei = 16.209,18 mii lei;Ambulanțe tip B 4×4 – 68 buc. x 426,85 mii lei = 29.025,75 mii lei;Ambulanțe tip C – 13 buc. x 543,26 mii lei = 7.062,41 mii lei;Total Regiune Sud Vest = 58.284,32 mii lei.d)„Îmbunătățirea capacității de intervenție la urgențele medicale – Regiunea Vest“, prin achiziționarea de:Ambulanțe tip A – 30 buc. x 221,74 mii lei = 6.652,2 mii lei;Ambulanțe tip B 4×2 – 42 buc. x 376,96 mii lei = 15.832,22 mii lei;Ambulanțe tip B 4×4 – 57 buc. x 426,85 mii lei = 24.330,4 mii lei;Ambulanțe tip C – 16 buc. x 543,26 mii lei = 8.692,2 mii lei;Total Regiune Vest = 55.507,03 mii lei.e)„Îmbunătățirea capacității de intervenție la urgențele medicale – Regiunea Nord-Vest“, prin achiziționarea de:Ambulanțe tip A – 40 buc. x 221,74 mii lei = 8.869,59 mii lei;Ambulanțe tip B 4×2 – 52 buc. x 376,96 mii lei = 19.601,8 mii lei;Ambulanțe tip B 4×4 – 82 buc. x 426,85 mii lei = 35.001,64 mii lei;Ambulanțe tip C – 20 buc. x 543,26 mii lei = 10.865,25 mii lei;Total Regiune Nord Vest = 74.338,28 mii lei.f)„Îmbunătățirea capacității de intervenție la urgențele medicale – Regiunea Nord-Est“, prin achiziționarea de:Ambulanțe tip A – 43 buc. x 221,74 mii lei= 9.534,81 mii lei;Ambulanțe tip B 4×2 – 60 buc. x 376,96 mii lei = 22.617,46 mii lei;Ambulanțe tip B 4×4 -72 buc. x 426,85 mii lei = 30.733,14 mii lei;Ambulanțe tip C – 18 buc. x 543,26 mii lei = 9.778,73 mii lei;Total Regiune Nord-Est = 72.664,15 mii lei.g)„Îmbunătățirea capacității de intervenție la urgențele medicale – Regiunea Centru“, prin achiziționarea de:Ambulanțe tip A – 40 buc. x 221,74 mii lei = 8.869,59 mii lei;Ambulanțe tip B 4×2 – 56 buc. x 376,96 mii lei = 21.109,63 mii lei;Ambulanțe tip B 4×4 – 72 buc. x 426,85 mii lei = 30.733,14 mii lei;Ambulanțe tip C – 22 buc. x 543,26 mii lei = 11.951,78 mii lei;Total Regiune Centru = 72.664,15 mii lei.Total ambulanțe pe regiuni de dezvoltare:Ambulanțe tip A – 242 buc. x 221,74 mii lei = 53.661 mii lei;Ambulanțe tip B 4×2 – 375 buc. x 376,96 mii lei = 141.359 mii lei;Ambulanțe tip B 4×4 – 505 buc. x 426,85 mii lei = 215.559 mii lei;Ambulanțe tip C- 122 buc. x 543,26 mii lei = 66.278 mii lei;TOTAL VALOARE = 476.857 mii lei.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x