HOTĂRÂRE nr. 712 din 10 august 2023

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 18/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 737 din 10 august 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 4ABROGA PEHOTARARE 1271 19/10/2022
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 500 11/07/2002 ART. 42
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 100
ART. 4ABROGA PEHOTARARE 1271 19/10/2022
ANEXA 1REFERIRE LAHOTARARE 1271 19/10/2022
ANEXA 1REFERIRE LAHOTARARE 1002 10/08/2022
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 500 11/07/2002 ART. 42
 Nu exista acte care fac referire la acest act





În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 42 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. + 
Articolul 1Se reaprobă Nota de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiții „HeliPol“, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. + 
Articolul 2Finanțarea proiectului de investiții prevăzut la art. 1 se realizează din fonduri externe nerambursabile, în cadrul Programului operațional Infrastructură mare, și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Afacerilor Interne, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii. + 
Articolul 3Ministerul Afacerilor Interne, prin Inspectoratul General al Poliției Române, Inspectoratul General de Aviație, Direcția Generală pentru Comunicații și Tehnologia Informației și Direcția Asigurare Logistică Integrată, răspunde de modul de implementare a proiectului de investiții prevăzut la art. 1, potrivit prevederilor prezentei hotărâri. + 
Articolul 4La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, Hotărârea Guvernului nr. 1.271/2022 pentru aprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiții „HORUS“, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1022 din 20 octombrie 2022, își încetează aplicabilitatea.

PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
Marian-Cătălin Predoiu
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu
Ministrul transporturilor și infrastructurii,
Sorin-Mihai Grindeanu
Ministrul finanțelor,
Marcel-Ioan Boloș
București, 10 august 2023.Nr. 712. + 
ANEXĂ
NOTĂ DE FUNDAMENTARE
privind necesitatea și oportunitatea efectuării
cheltuielilor aferente proiectului de investiții „HeliPol“
Siguranța rutieră a fost văzută ca o problemă a sistemului de transport, o consecință nefastă a acestuia, fără a se ține cont de faptul că accidentele rutiere presupun costuri directe care sunt suportate de sectorul de sănătate, domeniul afacerilor și de către familiile celor implicați. Accidentele rutiere sunt evenimente care au impact socioeconomic extrem de puternic asupra societății în ansamblul ei și în mod direct asupra membrilor acesteia.Conform statisticilor, dintre toate modurile de transport, transportul rutier este cel mai periculos și costisitor în termeni de vieți omenești și costuri aferente. Astfel, siguranța rutieră reprezintă o problemă de interes individual, național, european și mondial, iar abordarea acesteia trebuie să fie corespunzătoare fiecărui nivel în parte, cu răspunderea împărțită între toți actorii implicați.Organizația Mondială a Sănătății și Banca Mondială au estimat o creștere alarmantă a deceselor din trafic. Prin urmare, se propune ca decesul/rănirea gravă prin accidente rutiere să fie considerat(ă), alături de problemele cardiovasculare, cancer și atacuri cerebrale, ca o problemă de sănătate publică. Cum riscul de a fi implicat într-un accident rutier poate fi diminuat prin diferite măsuri, rezultă că și accidentele rutiere pot fi prevenite prin măsuri educative, inginerești, preventive și corective, reducând astfel numărul victimelor acestora.În ciuda unor îmbunătățiri recente, siguranța rutieră este o problemă gravă în România și performanța acesteia este semnificativ mai mică decât media UE. Anual, în România își pierd viața anual peste 1.700 de persoane, iar alte 8.200 sunt rănite grav, fapt care ne plasează în topul țărilor cu risc rutier crescut, în anul 2020 România înregistrând 85 de morți la milionul de locuitori, cu mult peste media UE (42 de morți în accidente de circulație la un milion de locuitori).Principalele cauze generatoare de accidente rutiere grave sunt: indisciplina pietonală, cu o pondere de cca 21% din total, urmată îndeaproape de viteza excesivă (cca 19%) și neacordarea priorității de trecere (cca 17%).Pentru a susține în mod eficient, pe segmentul aflat în responsabilitatea sa, efortul comun al autorităților naționale și al organizațiilor nonguvernamentale pentru atingerea obiectivului stabilit de statele membre UE, de reducere a mortalității rutiere cu 50% în intervalul 2021-2030, România și-a stabilit ca obiectiv principal reducerea numărului de persoane decedate în accidente rutiere.Atingerea acestui obiectiv presupune dezvoltarea capacității Poliției Rutiere de monitorizare și gestionare a traficului rutier și dispunerea măsurilor necesare pentru creșterea siguranței rutiere.În contextul identificării oportunității de a accesa fonduri nerambursabile prin intermediul Programului operațional Infrastructură mare pentru dezvoltarea de proiecte dedicate creșterii gradului de siguranță și securitate pe toate modurile de transport la nivelul conducerii Ministerului Afacerilor Interne (MAI) a fost aprobată Nota-raport nr. 446.532 din 29.03.2022, de susținere a fișei de proiect cu titlul HeliPol – Acțiune integrată pentru creșterea siguranței traficului rutier.De asemenea, la nivelul conducerii MAI a fost aprobată Nota-raport nr. 450.236 din 16.09.2022, de susținere a fișei de proiect cu titlu Horus – Siguranță rutieră prin implementarea de noi concepte integrate de comunicații și tehnologia informației.În considerarea prevederilor art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR) a transmis, spre aprobarea Guvernului, Nota de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiții „HeliPol“, aceasta fiind aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.002/2022, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 794 din 10 august 2022, precum și Nota de fundamentare referitoare la necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiții „Horus“, aceasta fiind aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.271/2022, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1022 din 20 octombrie 2022.Potrivit Notei-raport nr. 307.076 din 25.11.2021, aprobată de către conducerea MAI, Inspectoratul General al Poliției Române în parteneriat cu Inspectoratul General de Aviație (IGAv) și Direcția Generală pentru Comunicații și Tehnologia Informației (DGCTI) din cadrul MAI au elaborat și înaintat către Direcția Generală Organismul Intermediar pentru Transport (DGOIT) din cadrul Ministerului Transporturilor fișele de proiect „HeliPol“ – Acțiune integrată pentru creșterea siguranței traficului rutier și „Horus“ – Siguranță rutieră prin implementarea de noi concepte integrate de comunicații și tehnologia informației în vederea evaluării și finanțării acestora prin intermediul Programului operațional Infrastructura mare, Obiectivul specific nr. 2.5 – Creșterea gradului de siguranță și securitate pe toate modurile de transport și reducerea impactului transporturilor asupra mediului.Ca urmare a evaluării celor două cereri de finanțare, precum și în considerarea termenului-limită de implementare a proiectelor aferente POIM 2014-2020, respectiv data de 31.12.2023, și a Adresei nr. 14.376/3.05.2023 transmisă de către Direcția Generală Organismul Intermediar pentru Transport, s-a procedat la dezvoltarea unui singur proiect care să cuprindă activități realizabile până la finalul anului 2023 și care nu va depăși valoarea maximă eligibilă a unui proiect minor (74,9 mil. EUR). Totodată, a fost comunicat DGOIT faptul că aplicația de finanțare aferentă proiectului „Horus“ se retrage, anumite obiective importante și urgente din aplicația de finanțare „Horus“ – Siguranță rutieră prin implementarea de noi concepte integrate de comunicații și tehnologia informației“ fiind preluate în „HeliPol – Acțiune integrată pentru creșterea siguranței traficului rutier“.În acest context, beneficiarii celor două proiecte au procedat la prioritizarea activităților incluse în cadrul celor două fișe de proiect, fiind aprobată prin Nota-raport nr. 113.505 din 5.07.2023 fișa de proiect „HeliPol“ – Acțiune integrată pentru creșterea siguranței traficului rutier. De asemenea, au fost transmise către Direcția Generală Organismul Intermediar pentru Transport modificarea indicatorilor aferenți proiectului și modificarea bugetului proiectului.Astfel, proiectul de investiții „HeliPol“ vizează operaționalizarea de unități de suport și coordonare aeriană și dezvoltarea infrastructurii IT C având ca indicator de rezultat 2S20 – eliminarea punctelor negre rutiere. Pentru finanțarea achiziției de mijloace tehnice și echipamente specifice vor fi utilizate fonduri europene nerambursabile, prin intermediul Programului operațional Infrastructura mare.Obiectivul general al proiectului îl constituie creșterea gradului de siguranță și securitate pe infrastructura rutieră, prin implementarea unui concept de acțiune integrată sol – aer și întărirea capabilităților și creșterea capacității Poliției Române de prevenție, intervenție, monitorizare și gestionare a traficului rutier.Prin urmare, pentru atingerea rezultatelor proiectului „HeliPol“ în termenul de implementare al proiectului (31.12.2023), precum și în considerarea posibilității de finanțare, este strict necesară modificarea indicatorilor proiectului, după cum urmează:Ca primă necesitate se impune achiziția a trei elicoptere cu o autonomie de zbor de cel puțin 120 de minute. Elicopterele propuse vor contribui în mod direct la întărirea capacității Poliției Române de monitorizare și gestionare a traficului rutier prin implementarea unui concept de acțiune integrată între efectivele de poliție dispuse la sol și o unitate aeriană de elicoptere.Necesitatea achiziției de aparate de zbor derivă de asemenea și din faptul că, în ultimii ani, solicitările de asistență aeriană din partea Poliției Române au crescut constant, dar din cauza numărului redus de aparate de zbor, a uzurii fizice și morale a acestora, a perioadelor frecvente pentru mentenanță, IGAv s-a aflat în imposibilitatea de a da curs tuturor solicitărilor IGPR. Nevoia de intervenție aeriană în misiuni specifice Poliției Române crește de la an la an (atât prin prisma resursei solicitate, cât și a orelor de zbor executate), astfel încât, fără realizarea acestor achiziții, IGAv se va afla în imposibilitatea de a da curs solicitărilor primite din partea IGPR.Din analizele existente, o autonomie de zbor de cel puțin 120 de minute este suficientă pentru majoritatea acțiunilor previzionate.O altă nevoie identificată este achiziția unui elicopter cu o autonomie de zbor de cel puțin 240 de minute. Elicopterul va fi dotat cu sisteme de supraveghere video și va fi utilizat în scop preventiv și de monitorizare a traficului rutier cu privire la încălcările normelor de circulație pe drumurile publice pentru creșterea siguranței rutiere, precum și cu alte sisteme necesare desfășurării activităților specifice, ce concură implicit la siguranța rutieră.Totodată, suplimentar autonomiei de zbor substanțial mărite, caracteristicile tehnice ale unui astfel de echipament de zbor permit și următoarele:– consolidarea capacității aeriene de răspuns în ceea ce privește monitorizarea și gestionarea traficului rutier;– capacitate mai mare de transport atât a echipelor de intervenție (IGPR, DGCTI, Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (IGSU), IGAv), cât și a tehnicii din dotare;– acoperirea unui spectru mai larg în ceea ce privește misiunile la care participă;– posibilitatea intervenției în cazul unor condiții meteo medii sau severe;– posibilitatea transportului și operării în zona fluvială și maritimă.Având în vedere faptul că utilizarea echipamentelor de tip elicopter mediu-greu în misiunile desfășurate de către Poliția Română ar contribui la eficientizarea activității mai multor unități, spre exemplu, structura de acțiuni speciale sau structurile operative, elicopterul mediu-greu propus a fi achiziționat va fi utilizat cu precădere în cadrul activităților desfășurate de către Direcția Rutieră pentru monitorizarea și gestionarea traficului rutier, în scopul creșterii gradului de siguranță, iar când situația operativă impune o reacție rapidă a Poliției Române va fi utilizat și pentru realizarea altor misiuni urgente, separat de cele din domeniul siguranței rutiere. Astfel, bugetul alocat pentru această achiziție va fi susținut în proporție de 50% din bugetul proiectului, fiind considerate cheltuieli eligibile, restul fondurilor (aproximativ 12 mil. EUR) urmând a fi susținute de către MAI cu fonduri de la bugetul de stat.O altă nevoie identificată este achiziția a trei echipamente tip – Sistem electrono-optic FLIR. Sistemul propus oferă performanțe HD multi-spectrale necesare pentru executarea misiunilor de căutare-salvare atât pe timp de zi, cât și pe timp de noapte, precum și a misiunilor aeriene de patrulare, supraveghere, recunoaștere.Beneficiind de optică cu zoom continuu, oferă rază lungă de acțiune, permițând identificarea și operarea la distanțe mari.Elicopterele dotate cu aceste sisteme de supraveghere video vor fi utilizate în scop preventiv și de monitorizare a traficului rutier cu privire la încălcările normelor de circulație pe drumurile publice pentru creșterea siguranței rutiere.Totodată, utilizarea elicopterelor ușoare dotate cu echipamente de tip – Sistem electrono-optic FLIR în misiunile desfășurate de către Poliția Română ar contribui la eficientizarea activității mai multor unități. Conform estimărilor realizate de către experții în logistică ai Poliției Române, pe baza datelor statistice privind parcul auto, în momentul de față, pentru a susține o activitate corespunzătoare, necesarul de autovehicule al poliției rutiere este de aproximativ 1.800 de autovehicule. În acest sens, media necesarului pentru fiecare unitate de poliție rutieră (județ sau echivalent) este de aproximativ 40 de autovehicule per unitate de poliție.În realitate, parcul auto al poliției rutiere are un deficit de aproximativ 500 de autovehicule, ceea ce face ca fiecare unitate de poliție rutieră să aibă în medie doar 29 de autovehicule funcționale.Având în vedere deficitul total de autospeciale (autovehicule 4×4 SUV), dar și faptul că dotarea poliției rutiere cu autospeciale (autovehicule SUV) cu capabilități 4×4 este aproape inexistentă, se consideră faptul că numărul de autospeciale (autovehicule 4×4 SUV) achiziționate în proiect (200 de autovehicule) reprezintă o cifră minimă pentru a acoperi parțial necesarul poliției rutiere, astfel încât activitățile operative să se poată desfășura în condiții decente pentru a aduce un aport substanțial siguranței de trafic.Autospecialele (autovehiculele 4×4 SUV) vor fi distribuite regional, în directă coordonare cu unitățile aeriene propuse în prezentul proiect, urmând a fi amplasate în zona punctelor negre, a nodurilor rutiere în apropierea municipiilor/orașelor, pentru a maximiza eficiența intervenției acestora. Implementarea unui concept pilot unități aeriene – unități terestre în sistem integrat va fi de natură să asigure o conducere și coordonare unitară și eficientă a acțiunilor de prevenire și intervenție, rezultatul final al tuturor măsurilor fiind creșterea gradului de siguranță și scăderea numărului de decese înregistrate în urma accidentelor rutiere.O altă nevoie identificată o reprezintă achiziția a 75 de motociclete.Prin dotarea cu această componentă se are în vedere prevenirea producerii de accidente rutiere printr-un modul ultramobil de acțiune. Astfel, combaterea unor comportamente periculoase ale conducătorilor auto se va realiza eficient, putându-se lua măsuri foarte rapide de depistare și corijare a acestora.Totodată, gradul de mobilitate pentru intervenție la asigurarea locului unui eveniment și măsurile de urgență va fi influențat în mod direct, iar de acest aspect se poate lega în mod indirect creșterea gradului de siguranță al participanților la traficul rutier.De asemenea, se impune achiziția unui număr de 800 de etilometre. La momentul actual structurile rutiere utilizează 774 de etilometre, aparate care fac parte din categoria mijloacelor de măsurare supuse controlului metrologic legal. Acestea au fost achiziționate începând cu anul 2015, dar achiziții mai importante (ale unui număr mai mare de etilometre) au fost derulate în anii 2021 și 2022. Numărul actual de etilometre reprezintă 14,2% din necesarul de dotare a structurilor teritoriale de poliție cu dispozitive pentru stabilirea prezenței sau concentrației de alcool în aerul expirat.În urma evaluării capacității operaționale a structurilor teritoriale, sub aspectul dotării cu mijloace tehnice de constatare a consumului de băuturi alcoolice, a rezultat că un număr de 211 dispozitive sunt nefuncționale, din cauza exploatării îndelungate, iar parte dintre acestea nu mai pot fi utilizate datorită scoaterii din producție a pieselor de schimb.Pe de altă parte, achiziția a 200 de sisteme electronice mobile de depistare a substanțelor psihoactive în salivă reprezintă în egală măsură o necesitate. Astfel, pentru a preîntâmpina o escaladare necontrolată a conducerii sub influența acestor substanțe sunt necesare măsuri suplimentare și inițiative menite să diminueze efectul negativ al creșterii numărului de victime pe rețeaua de drumuri naționale din România. În acest context, la nivelul Poliției Române, a fost identificată necesitatea intensificării acțiunilor de prevenire și control în trafic a acestor încălcări, aspect ce presupune dotarea cu echipamente suplimentare, destinate acestei activități.În ultimii 5 ani s-a constatat o creștere semnificativă a depistărilor privind conducerea autovehiculelor sub influența substanțelor psihoactive. Astfel, în urma controalelor efectuate în acest sens, în anul 2018 au fost constatate 334 astfel de fapte, în anul 2019 – 728, în anul 2020 – 740, în anul 2021 – 1.735, iar în anul 2022 – 2.866.În prezent, poliția rutieră folosește un număr de 171 de sisteme electronice mobile de depistare a substanțelor stupefiante în salivă, număr insuficient pentru intervenția eficientă în scopul prevenirii unui risc deosebit de mare, dar încă emergent pentru siguranța traficului rutier. Suplimentarea numărului de unități conform celor previzionate în prezentul proiect ar atrage în mod clar creșterea capacității de prevenire și combatere a conducerii autovehiculelor de către persoane aflate sub influența substanțelor psihoactive.Se impune achiziția a 1.000 de seturi de lămpi de avertizare. În prezent, poliția rutieră nu deține echipamente adecvate semnalizării locului producerii unui eveniment rutier și asigurării protecției celor implicați, în special pe drumurile de mare viteză și pe durata nopții sau în condiții de vizibilitate redusă. În acest context, este necesar a se achiziționa lămpi de avertizare în scopul:– prevenirii amplificării consecințelor unor accidente/ evenimente prin reaccidentarea persoanelor implicate;– protecției și prevenirii implicării altor participanți la trafic în accidente/evenimente ca urmare a neavertizării din timp, cu privire la producerea unui accident/eveniment;– protecției personalului ce participă la intervenție în cazul accidentelor/evenimentelor (personal medical, polițiști, lucrători IGSU etc.);– delimitării perimetrului locului producerii accidentului/ evenimentului;– protejării bunurilor din avutul public și privat.Totodată, pentru realizarea activității de prevenție prin controlul vehiculului și al documentelor persoanelor în condiții de noapte, este necesară dotarea cu dispozitive de iluminare (tip lanternă), respectiv achiziția a 1.000 de lanterne.Cu aceste dispozitive se va realiza o mai bună identificare a urmelor și mijloacelor materiale de probă existente la locul unui eveniment rutier.La momentul actual poliția rutieră nu are în dotare astfel de dispozitive.O altă nevoie o reprezintă achiziția a 200 de stații de lucru (P.C. Desktop Grafice). Acest lucru va permite procesarea datelor care vor fi colectate de sistemele de cercetare la fața locului, ca urmare a activităților operative specifice.Totodată, furnizarea de elemente analitice, ca urmare a interpretării datelor disponibile din toate sistemele utilizate de poliția rutieră, va contribui la creșterea gradului de înțelegere a mecanismelor de producere a unor evenimente rutiere și implicit combaterea acestora.Având în vedere complexitatea și volumul datelor colectate, este necesară prelucrarea cu echipamente care să permită utilizarea de softuri de procesare și reprezentare grafică bidimensională și tridimensională.Se impune achiziția a 800 de stații de lucru (P.C. Desktop), fapt ce va permite utilizarea acestora pentru gestionarea informatică a sistemelor digitale ce vor fi folosite pentru:– evidențe electronice privind utilizarea etilometrelor;– evidențe informatice pentru sistemele drug test;– evidențe electronice privind înregistrările video realizate în trafic;– prelucrarea înregistrărilor din sisteme automate de detecție;– alte date utilizate de poliția rutieră pentru reducerea riscului rutier.Este necesară achiziția a 200 de stații de comunicații portabile. Aceste dispozitive sunt destinate realizării comunicării în condiții în care alte sisteme de comunicații nu funcționează, respectiv în zone izolate, pentru solicitarea de sprijin și desfășurarea de alte activități specifice polițienești. Totodată, acestea pot asigura legătura cu dispeceratele, dar și cu alte echipaje dispuse în trafic.De asemenea, se impune achiziția a 50 de softuri tahograf. Pentru creșterea gradului de siguranță rutieră, prin reducerea numărului de accidente de circulație grave în care sunt implicate autovehicule destinate transportului rutier public de persoane și mărfuri, precum și pentru impunerea respectării normelor legale specifice transporturilor rutiere, este necesar ca polițiștii rutieri să dispună de aparatură specifică de analiză, cu soft adecvat, pentru a verifica în trafic modul de respectare de către conducătorii autovehiculelor de transport public de persoane și de mărfuri a perioadelor de conducere, a pauzelor și a perioadelor de odihnă, precum și pentru a identifica eventualele intervenții neautorizate asupra tahografului sau existența unor mijloace ilegale de manipulare a acestuia. În anul 2019 din vinovăția conducătorilor de vehicule de transport de mărfuri și persoane, s-au produs 163 de accidente rutiere, soldate cu 45 de persoane decedate și 176 de persoane rănite grav.În prezent, poliția rutieră nu deține echipamentele necesare semnalizării locului producerii unui accident/eveniment care implică restricții de circulație pentru participanții la trafic și care să asigure siguranța echipei care desfășoară activități de cercetare în acea zonă. Astfel, se impune achiziția de către Direcția Rutieră din cadrul IGPR a 200 de kituri de semnalizare rutieră.Echipamentele de semnalizare rutieră vor fi distribuite regional, în directă corelare cu autospecialele (autovehiculele 4×4 SUV), propuse a fi achiziționate în prezentul proiect, pentru a maximiza eficiența intervenției acestora. Totodată, implementarea unui concept-pilot, unități aeriene – unități terestre în sistem integrat, va fi de natură să asigure o conducere și coordonare unitară și eficientă a acțiunilor de intervenție și chiar de cercetare la fața locului, rezultatul final al tuturor măsurilor fiind creșterea gradului de siguranță și scăderea numărului de decese înregistrate în urma accidentelor rutiere.În prezent, poliția rutieră folosește rulete și bandă decimetrică (marcată din 10 în 10 cm, bicoloră) pentru a ridica urmele și celelalte mijloace de probă. În acest sens, s-a constatat necesitatea achiziționării de către Direcția Rutieră din cadrul IGPR a 200 de sisteme de cercetare la fața locului – accidente rutiere. Pe lângă sistemul ce se intenționează a fi achiziționat evoluția este foarte mare, iar beneficiile sunt multiple, respectiv:– Polițiștii vor aduce plusvaloare, prin calitatea superioară a cercetării la fața locului, lucru ce ar conduce implicit la înfăptuirea actului de justiție la un nivel superior.– Timpii de așteptare se vor reduce semnificativ prin utilizarea acestor sisteme, iar traficul va fi reluat într-un timp scurt, astfel încât costurile cu închiderea circulației să fie cât mai mici.Sistemele CFL vor fi distribuite regional, în directă corelare cu autospecialele (autovehiculele 4×4 SUV), propuse a fi achiziționate în prezentul proiect, pentru a maximiza eficiența intervenției acestora. Totodată, implementarea unui concept-pilot, unități aeriene – unități terestre în sistem integrat, va fi de natură să asigure o conducere și coordonare unitară și eficientă a acțiunilor de intervenție și chiar de cercetare la fața locului, rezultatul final al tuturor măsurilor fiind creșterea gradului de siguranță și scăderea numărului de decese înregistrate în urma accidentelor rutiere.O altă necesitate o reprezintă achiziția a 50 de laptopuri pentru descărcarea și interpretarea datelor înregistrate prin utilizarea cititoarelor tahograf, întocmirea actelor de constatare și aplicarea măsurilor specifice.Totodată, la nivelul MAI există foarte puține terminale satelitare aflate în dotarea structurilor care participă la misiuni generate de situații deosebite. Totodată, traficul de la/către aceste terminale nu este consolidat, fapt care generează costuri ridicate în utilizarea acestora (abonamente/cartele prepay achiziționate descentralizat pentru nevoi punctuale), precum și o disponibilitate scăzută a acestui tip de infrastructură. Mai mult, majoritatea terminalelor satelitare sunt de tip handheld (portabile), fără posibilitatea de asigurare a comunicațiilor de bandă largă, limitându-se la servicii de voce și mesagerie.Prin urmare, se impune demararea achiziției de infrastructură de comunicații și terminale satelitare, iar beneficiile acesteia sunt reprezentate de: – disponibilitate ridicată a serviciilor;– servicii aflate permanent la dispoziția beneficiarului;– calitatea ridicată a serviciilor datorată tehnologiei moderne utilizate;– acoperirea în timp real, la nivel național.Infrastructura va asigura preluarea și prelucrarea informațiilor transmise de elicoptere prin intermediul terminalelor satelitare, va asigura transmiterea și schimbul de informații și date către centrele mobile de comunicații pentru asigurarea monitorizării traficului aerian și terestru. Conceptul este determinat pentru dezvoltările pe verticală (sol-aer, aer-sol) și creează premisele dezvoltării pe orizontală (la sol – către puncte fixe și puncte mobile – autospeciale de comunicații, alte categorii de autospeciale/beneficiari mobili).Alături de infrastructura de comunicații și terminalele satelitare, conceptele moderne specifice domeniului IT C obligă la mobilitate, respectiv la dezvoltări pe orizontală, în completarea verticalelor necesare. Astfel, achiziția de autospeciale de comunicații va asigura mobilitatea legăturilor de comunicații terestre, prin preluarea informațiilor transmise prin infrastructură, asigurând extinderea gradului de acoperire cu servicii de monitorizare a traficului și cu stațiile fixe de monitorizare instalate în cadrul centrului de comunicații.O altă necesitate identificată este aceea a achiziției de dotări aferente autospecialelor de comunicații. Dotarea autospecialelor de comunicații va contribui la asigurarea nevoilor de comunicații mobile, sporind astfel mobilitatea legăturilor de comunicații terestre și asigurând extinderea gradului de acoperire cu servicii de monitorizare a traficului. Totodată, se vor îmbunătăți timpii de răspuns în remedierea deficiențelor/problemelor ce survin pe plan tehnic (TIC) la nivel local.De asemenea, pentru asigurarea disponibilității, securității și acurateței datelor necesare pentru sporirea siguranței rutiere, astfel încât datele necesare să ajungă la factorul decizional rapid și la o calitate care să corespundă celor mai noi tehnologii disponibile, se impune dezvoltarea unei platformei IT pentru digitalizare. Prin această platformă se vor implementa dosarele și corespondența judiciară specifice normelor rutiere; astfel, MAI își propune ca prin această investiție să fie în măsură să pună la dispoziția structurilor cu competențe în sporirea siguranței rutiere pachete particularizate de servicii electronice digitale, cu următoarele funcționalități:– furnizare servicii publice electronice G2C, G2E și G2G pentru sporirea siguranței rutiere;– dezvoltare infrastructură TIC necesară găzduirii serviciilor publice electronice G2C, G2E și G2G;– amenajare spații tehnice necesare găzduirii infrastructurii TIC;– implementare soluție identificare și autentificare cetățeni pentru utilizarea serviciilor publice electronice.Modificarea indicatorilor proiectului conduce la eficientizarea operațiunilor de intervenție coroborat cu eficientizarea utilizării fondurilor. Pentru atingerea obiectivelor proiectului este imperioasă această modificare, bugetul total al indicatorilor vizați fiind de 459.454 mii lei cu TVA inclus. Având în vedere valoarea estimată a cheltuielilor din cadrul proiectului „HeliPol“, acesta intră sub incidența prevederilor art. 42 din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare.În conformitate cu prevederile art. 42 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, notele de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente pentru categoriile de investiții incluse la poziția C „Alte cheltuieli de investiții“, a căror valoare depășește 100 de milioane de lei, se reaprobă de Guvern.Implementarea proiectului va contribui la realizarea următoarelor obiective:a)reducerea numărului de victime ale accidentelor rutiere; b)necesitatea încadrării în procentul de reducere a numărului persoanelor decedate în accidente de circulație stabilit prin Carta Albă în Siguranță Rutieră a Comisiei Europene, cu 50% în perioada 2021-2030;c)deplasarea cu celeritate la locul producerii unor accidente rutiere colective cu consecințe foarte grave;d)monitorizarea traficului rutier și constatarea abaterilor rutiere cu ajutorul sistemelor montate pe unitățile de suport și coordonare aeriană;e)monitorizarea fluxurilor de trafic, perceperea unei imagini clare de ansamblu asupra problemelor din trafic și dispunerea efectivelor de poliție cu maximă eficiență;f)asigurarea, la nevoie, a coloanelor de autovehicule stocate în cazul unor accidente/incidente cu implicarea multor vehicule;g)implementarea conceptului de conducere controlată, prin comasarea a două coloane de vehicule conduse în deplasare, în vederea defluidizării/fluidizării zonelor congestionate;h)devierea traficului sau închiderea acestuia în cel mai scurt timp cu ocazia producerii accidentelor rutiere grave sau cu ocazia unor calamități (de exemplu, alunecări de teren ce implică drumurile, seisme majore etc.) cu efecte distructive asupra structurii de rezistență a infrastructurii rutiere;i)identificarea unor căi practicabile în cazul unor inundații cu afectarea căilor rutiere (considerate infrastructură critică) sau izolarea unor localități, cauzate de căderi abundente de precipitații și/sau fisurarea/ruperea unor diguri;j)asigurarea zonelor de protecție și sprijinirea personalului de intervenție pe căi rutiere în cazul accidentelor cu autovehicule ce transportă mărfuri periculoase din clasa a VII-a nucleare și/sau urgențe radiologice;k)deplasarea cu celeritate pentru dispunerea măsurilor de degajare și deviere a traficului în cazul unor evenimente ce implică transporturile rutiere de mărfuri periculoase;l)îmbunătățirea modului de cercetare la fața locului în cazul unor accidente rutiere;m)asigurarea și luarea primelor măsuri asupra traficului auto în cazul unor incendii/condiții/situații care afectează vizibilitatea sau siguranța rutieră;n)verificarea sectoarelor de drum închise ca urmare a unor calamități naturale și coordonarea efectivelor în dinamică;o)realizarea unor analize pe anumite sectoare de drum, prin scanarea 3 D a zonelor și prelucrarea ulterioară a datelor într-un mediu electronic, în vederea creșterii gradului de siguranță rutieră;p)eficientizarea activităților de monitorizare și gestionare a unor situații care, în lipsa unor informații reale sau complete, ar putea conduce la accidente rutiere soldate cu victime:– alunecări de teren care afectează tronsoane de drum public;– înzăpeziri de drumuri;– incendii de amploare din vecinătatea arterelor rutiere;– seisme cu efecte distructive asupra structurii de rezistență a infrastructurii rutiere;– inundații și afectarea căilor rutiere (considerate infrastructură critică), cauzate de căderi abundente de precipitații și/sau fisurarea (ruperea) unor diguri;– accidente nucleare și/sau urgențe radiologice ce impun asigurarea unor zone și sprijinul personalului de intervenție pe căi rutiere;– accidente chimice cu implicații în afara amplasamentului drumului care impun evacuarea populației și reducerea consecințelor;– explozii ale unor transporturi rutiere de mărfuri periculoase ce afectează inclusiv desfășurarea activităților sociale.
Indicatorii tehnico-economici ai proiectului de investiții „HeliPol“
Titular: Ministerul Afacerilor InterneBeneficiar: Inspectoratul General al Poliției Române, Inspectoratul General de Aviație, Direcția Generală pentru Comunicații și Tehnologia Informației și Direcția Asigurare Logistică IntegratăAmplasament: teritoriul României

Valoarea totală a investiției (inclusiv TVA) (în prețuri valabile în luna iunie 2023, 1 euro = 4,9630 lei mii lei 459.454
Eșalonarea investiției
Anul I mii lei 45.000
Anul II mii lei 414.454

Indicatori:

Nr. crt. Denumirea produsului/serviciului U/M Cantitatea
1 Achiziție elicopter cu o autonomie de cel puțin 120 de minute cpl 3
2 Achiziție elicopter cu o autonomie de cel puțin 240 de minute cpl 1
3 Echipamente tip – Sistem electrono-optic FLIR buc. 3
4 Autospeciale (autovehicule 4×4 SUV) cpl 200
5 Motociclete cpl 75
6 Kit semnalizare rutieră cpl 200
7 Sistem de cercetare la fața locului (accidente rutiere) cpl 200
8 Sisteme electronice mobile de depistare a substanțelor psihoactive în salivă cpl 200
9 Etilometre cpl 800
10 Seturi de lămpi de avertizare cpl 1.000
11 Lanterne buc. 1.000
12 Stații de lucru (PC Desktop Grafice) cpl 200
13 Stații de lucru (PC Desktop) cpl 800
14 Stații de comunicații portabile cpl 200
15 Soft tahograf cpl 50
16 Laptop cpl 50
17 Achiziția unei soluții de comunicații satelitare cpl 1
18 Achiziție de autospeciale cpl 8
19 Achiziție dotare autospeciale cpl 1
20 Platformă IT pentru digitalizare cpl 1
21 Achiziție autospeciale tip I (DALI) cpl 3
22 Achiziție autospeciale tip II (DALI) cpl 4
– Durata de execuție a proiectului de investiții luni 16
Finanțarea proiectului de investiții se realizează din fonduri externe nerambursabile, în cadrul Programului operațional Infrastructură mare, și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Afacerilor Interne, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x