Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 723 din 27 octombrie 2009
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Nu exista acte care fac referire la acest act | |
privind contestarea înregistrării candidaturii domnului Corneliu Vadim Tudor la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2009
Acsinte Gaspar – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorPetre Lăzăroiu – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorAugustin Zegrean – judecătorAntonia Constantin – procurorMihaela Senia Costinescu – magistrat-asistentLa data de 23 octombrie 2009 a fost înregistrată la Curtea Constituţională contestaţia formulată de domnul Bucur Volk Petru împotriva înregistrării candidaturii domnului Corneliu Vadim Tudor la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2009.Contestaţia formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 7.837F/2009, la care au fost ataşate propunerea de candidatură a domnului Corneliu Vadim Tudor împreună cu decizia contestată, transmise de Biroul Electoral Central cu Adresa înregistrată la Curtea Constituţională cu nr. J5.826 din 21 octombrie 2009.În temeiul dispoziţiilor art. 52 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale şi ale art. 30 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, contestaţiile se soluţionează fără înştiinţarea părţilor, cu participarea reprezentantului Ministerului Public, pe baza sesizării şi a celorlalte documente aflate la dosar.În motivarea contestaţiei formulate de domnul Bucur Volk Petru se arată că propunerea de candidatură a domnului Corneliu Vadim Tudor la funcţia de Preşedinte al României ar trebui respinsă ca fiind depusă prematur, ţinându-se cont de faptul că încă nu a fost tranşat diferendul politic dintre Preşedintele României şi Parlament cu privire la desemnarea primului-ministru. Această situaţie poate produce confuzii şi ambiguităţi care pun la îndoială corectitudinea procedurală a datei de 22 noiembrie 2009, ca dată definitivă a primului tur de scrutin, întrucât nu se cunoaşte guvernul care organizează alegerile. Se apreciază că numai după rezolvarea acestei probleme sunt create "condiţiile politico-constituţionale" pentru ca România să aibă un guvern peste care să nu mai planeze "spectrul de neconstituţionalitate".În concluzie, contestatorul solicită Curţii Constituţionale interpretarea dispoziţiilor constituţionale ale art. 103 alin. (1) în ceea ce priveşte sintagma „majoritate absolută în Parlament” şi, implicit, tranşarea conflictului dintre Preşedinte şi Parlament sub aspectul desemnării candidatului pentru funcţia de prim-ministru. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a contestaţiei, arătând că motivele invocate de autorul contestaţiei nu au legătură cu condiţiile prevăzute de lege pentru înregistrarea candidaturii.CURTEA,examinând contestaţia în raport cu prevederile Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, văzând concluziile reprezentantului Ministerului Public, precum şi documentele aflate la dosar, reţine următoarele:Potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. f) din Constituţie, ale art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 643 din 16 iulie 2004, precum şi celor ale art. 11^2 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 887 din 29 septembrie 2004, cu modificările şi completările ulterioare, Curtea Constituţională este competentă să soluţioneze contestaţia privind înregistrarea candidaturii domnului Corneliu Vadim Tudor pentru funcţia de Preşedinte al României.Examinând contestaţia, Curtea constată că motivaţia acesteia porneşte de la premisa că organizarea alegerilor şi înregistrarea candidaturilor pentru funcţia de Preşedinte al României nu pot avea loc atât timp cât nu există o certitudine cu privire la persoana care ocupă funcţia de prim-ministru al României.Or, Curtea reţine că, deşi actele normative care privesc organizarea alegerilor pentru Preşedintele României, şi anume Legea nr. 370/2004, cu modificările şi completările ulterioare, şi Hotărârea Guvernului nr. 1.044/2009 prin care a fost aprobat programul calendaristic pentru realizarea acţiunilor necesare pentru alegerea Preşedintelui României în anul 2009, prevăd implicarea autorităţilor administrative şi a Guvernului în acest proces, Constituţia nu condiţionează organizarea acestor alegeri şi, implicit, înregistrarea candidaturilor de finalizarea procedurii privind numirea Guvernului de către Preşedintele României, pe baza votului de încredere acordat de Parlament.Aşa fiind, Curtea constată că procedura organizării alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2009 este independentă de procedura desemnării candidatului pentru funcţia de prim-ministru, iar motivul invocat de autorul contestaţiei privind prematuritatea înregistrării candidaturii domnului Corneliu Vadim Tudor nu priveşte nici încălcarea dispoziţiilor constituţionale şi nici încălcarea dispoziţiilor Legii nr. 370/2004, cu modificările şi completările ulterioare.Pentru considerentele arătate, în temeiul art. 146 lit. f) din Constituţie, al art. 11 alin. (1) lit. B. a), al art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992, precum şi al art. 11^2 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiHOTĂRĂŞTE:Respinge contestaţia formulată de Bucur Volk Petru privind înregistrarea candidaturii domnului Corneliu Vadim Tudor la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2009.Hotărârea este definitivă, se comunică Biroului Electoral Central şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.PREŞEDINTE,ACSINTE GASPARMagistrat-asistent,Mihaela Senia Costinescu––-