pentru aprobarea Contractului-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului asigurărilor sociale de sănătate pe anul 1998
În temeiul prevederilor art. 11 alin. (2) din Legea asigurărilor sociale de sănătate nr. 145/1997,Guvernul României hotărăşte: +
Articolul 1Se aprobă Contractul-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului asigurărilor sociale de sănătate pe anul 1998, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. +
Articolul 2(1) Prevederile contractului-cadru se aplică pe măsura ce noul cadru legal şi mecanismele sistemului asigurărilor sociale de sănătate devin operante. … (2) Până la îndeplinirea acestor condiţii, plata serviciilor şi a cheltuielilor aferente îngrijirii sănătăţii populaţiei se va face din fondul iniţial de asigurări de sănătate, conform legislaţiei în vigoare. … +
Articolul 3În termen de 30 de zile de la data publicării prezentei hotărâri în Monitorul Oficial al României, Ministerul Sănătăţii împreună cu Colegiul Medicilor din România vor elabora norme metodologice de aplicare a contractului-cadru. +
Articolul 4De la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abroga orice dispoziţii contrare.PRIM-MINISTRURADU VASILEContrasemnează:––––– Ministrul sănătăţii,Hajdu GaborPreşedintele Colegiului Medicilor din România,Mircea CintezaMinistrul muncii şi protecţiei sociale,Alexandru Athanasiup. Ministrul finanţelor,Dan Radu Rusanu,secretar de stat +
AnexăCONTRACT – CADRUprivind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului asigurărilor sociale de sănătate în anul 1998 +
Capitolul 1Dispoziţii generale +
Articolul 1Condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului asigurărilor sociale de sănătate sunt reglementate în prezentul contract-cadru, elaborat de Colegiul Medicilor din România şi de Ministerul Sănătăţii care, în anul 1998, îndeplineşte rolul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate. +
Articolul 2(1) Medicii şi personalul sanitar sunt obligaţi: … a) să respecte confidenţialitatea prestaţiei medicale; … b) să respecte criteriile medicale de calitate; … c) sa informeze asiguraţii despre serviciile oferite şi modul în care vor fi furnizate; … d) sa furnizeze tratamentul adecvat şi sa prescrie medicamentele prevăzute în Nomenclatorul de medicamente, conform reglementărilor în vigoare; … e) sa utilizeze, în condiţii de eficienta, fondurile primite de la direcţiile sanitare judeţene, respectiv a municipiul Bucureşti. … (2) Direcţiile sanitare judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, sunt obligate: … a) sa verifice acreditarea şi/sau autorizarea furnizorilor de servicii medicale; … b) sa verifice prescrierea medicamentelor în conformitate cu reglementările în vigoare şi să asigure decontarea acestora către furnizorii de medicamente; … c) sa deconteze furnizorilor de servicii medicale contravaloarea serviciilor contractate şi prestate către persoane care au dovedit calitatea de asigurat; … d) sa verifice calitatea actului medical prestat, prin intermediul comisiei mixte pe care o formează împreună cu Colegiul Medicilor din România, conform Legii asigurărilor sociale de sănătate nr. 145/1997; … e) să asigure un sistem de rambursare a costurilor educaţiei medicale continue; … +
Articolul 3(1) Pentru a obţine drepturile prevăzute de Legea nr. 145/1997, beneficiarii serviciilor de îngrijiri primare de sănătate urmează: … a) să se înscrie pe lista unui medic de familie acreditat; … b) sa anunţe medicul de familie ori de câte ori apare o modificare în starea lor de sănătate; … c) sa anunţe medicul de familie în cazul în care se decid să se înscrie pe lista altui medic de familie, pentru a putea fi radiati de pe listele celui dintâi; … d) să se prezinte la controalele preventive periodice; … e) să respecte cu stricteţe tratamentul şi indicaţiile medicului de familie; … f) sa anunţe medicul de familie atunci când apar modificări ale datelor de identitate sau modificări referitoare la încadrarea lor într-o anumită categorie de asigurat; … g) să aibă o conduita civilizata în relaţiile cu personalul medical. … (2) Medicul de familie poate refuza un asigurat de pe lista, dacă acesta nu respecta prevederile alin. (1) lit. d), e) şi g). Nerespectarea prevederilor lit. d), e) şi g) va fi supusă analizei şi deciziei comisiei paritare organizate de Colegiul Medicilor din România şi de direcţiile sanitare judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti. … +
Capitolul 2Asistenţa medicală primara +
Articolul 4(1) Asistenţa medicală primara se acordă în cabinete medicale individuale şi în cabinete medicale din cadrul dispensarelor, din sistemul public şi privat, autorizate şi/sau acreditate, conform prevederilor legale. … (2) Criteriile minime de dotare şi de funcţionare ale unui cabinet medical sunt stabilite prin ordin al ministrului sănătăţii. … +
Articolul 5(1) Asistenţa medicală primara se acordă de medicul de familie. Rolul acestuia este îndeplinit de medicul de medicina generală din sistemul public şi privat, acreditat potrivit legii sa furnizeze servicii medicale primare persoanelor înscrise pe lista proprie, indiferent de sex, vârsta sau afectiune medicală, în mod permanent. … (2) Lista cuprinzând asiguraţii înscrişi la fiecare medic de familie se depune de către acesta la direcţia sanitară judeteana sau, după caz, a municipiului Bucureşti, pentru verificare şi avizare. … (3) Asistenţa medicală primara se poate acorda şi în cadrul formelor asociative ale medicilor de familie, în condiţiile stabilite prin contractele individuale pentru furnizarea de servicii medicale. … +
Articolul 6Medicul de familie are următoarele obligaţii:a) să respecte dreptul la libera alegere de către asigurat a medicului, în limitele de calitate impuse de activitatea medicală, şi dreptul acestuia de a-şi schimba medicul de familie după expirarea a cel puţin 3 luni de la data înscrierii; transferul fisei medicale a asiguratului care a solicitat scoaterea de pe lista medicului se face prin serviciul poştal, iar medicul de la care pleacă asiguratul va păstra o copie de pe fişa medicală a acestuia; … b) sa actualizeze lista proprie a asiguraţilor înscrişi ori de câte ori apar modificări în cuprinsul acesteia; … c) să-şi stabilească programul de activitate în cadrul cabinetului medical şi sa-l aducă la cunoştinţa asiguraţilor şi direcţiei sanitare judeţene sau, după caz, a municipiului Bucureşti; … d) să solicite asiguraţilor înscrişi pe lista proprie documentele justificative care atesta calitatea de asigurat; … e) să-şi organizeze activitatea astfel încât să poată acorda asistenţa medicală curenta şi de urgenta asiguraţilor înscrişi pe lista sa ori de câte ori este necesar, inclusiv în zilele de sambata, duminica sau sarbatori legale, acolo unde este posibil. … +
Articolul 7(1) Lista serviciilor de asistenţa medicală primara care se acordă de către medicul de familie persoanelor asigurate în cabinetul de consultaţii sau, în cazuri justificate, la domiciliul acestora cuprinde: … a) servicii profilactice; … b) servicii de urgenta; … c) servicii medicale curative; … d) servicii speciale; … e) alte activităţi. … (2) Lista detaliată a acestor servicii şi activităţi se stabileşte prin norme metodologice elaborate de Ministerul Sănătăţii şi de Colegiul Medicilor din România. … +
Articolul 8Modalităţile de plată a furnizorilor de servicii în asistenţa medicală primara sunt:a) tarif pe persoana asigurata sau per capita; … b) tarif pe serviciu medical, după caz. … +
Articolul 9(1) Plata prin tarif pe persoana asigurata se face în raport cu numărul de puncte, calculat în funcţie de numărul şi de structura pe grupe de vârsta a asiguraţilor înscrişi pe listele proprii. … (2) Numărul de puncte acordate pentru fiecare persoana înscrisă corespunde asigurării de către medic a asistenţei medicale primare pe durata unui an calendaristic. Acest număr de puncte va fi stabilit şi va putea fi ajustat în funcţie de anumite criterii stabilite prin norme metodologice elaborate de Ministerul Sănătăţii şi de Colegiul Medicilor din România. … (3) Medicii de familie nou-veniti într-o localitate, cu avizul Colegiului Medicilor din România, care stabilesc relaţii contractuale cu direcţia sanitară judeteana şi, respectiv, a municipiului Bucureşti, pot fi plătiţi cu un salariu de baza echivalent pregătirii şi gradului profesional din sistemul sanitar bugetar – timp de maximum 3 luni -, perioada acordată pentru întocmirea listei de asiguraţi. … +
Articolul 10Plata prin tarif pe serviciu medical se face pentru anumite servicii şi activităţi profilactice, contractate cu direcţia sanitară judeteana sau, după caz, a municipiului Bucureşti, având ca scop stimularea medicului în realizarea acestor servicii. Numărul de puncte acordat pentru serviciile medicale realizate se stabileşte prin norme metodologice elaborate de Ministerul Sănătăţii şi de Colegiul Medicilor din România. +
Articolul 11Prestaţiile medicale acordate suplimentar asiguraţilor, conform competentei, cu acordul direcţiei sanitare judeţene sau, după caz, a municipiului Bucureşti, pe baza contractelor pentru furnizare de servicii medicale, se vor plati direct de către asigurat. +
Articolul 12(1) Medicul de familie va contracta cu direcţia sanitară judeteana sau, după caz, a municipiului Bucureşti serviciile de asistenţa medicală primara pe care le asigura persoanelor înscrise pe listele proprii, serviciile profilactice şi alte activităţi sanitare prevăzute la art. 7. … (2) Sumele plătite medicului de familie de către direcţia sanitară judeteana sau, după caz, a municipiului Bucureşti reprezintă contravaloarea numărului de puncte obţinut potrivit numărului de asiguraţi înscrişi şi serviciilor medicale efectuate. … (3) Medicii de familie beneficiază de concediu legal de odihnă plătit şi de concediu medical. Pentru perioada concediului de odihnă şi a concediilor medicale, medicii de familie au obligaţia de a organiza preluarea activităţii medicale de către un alt medic de familie. În cazul în care acest lucru nu este posibil, direcţia sanitară judeteana sau, după caz, a municipiului Bucureşti are dreptul de a numi un înlocuitor. Pentru concediile de odihnă, concediile medicale prelungite mai mari de 30 de zile calendaristice şi concediile fără plata, medicul care îl înlocuieşte va fi plătit pentru asistenţa medicală acordată, în cadrul fondului de asigurări de sănătate aprobat. … (4) În anul 1998 valoarea punctului este unica pe ţara şi se va stabili, trimestrial, de către Ministerul Sănătăţii, pe baza sumelor stabilite cu aceasta destinaţie şi a numărului de puncte efectiv realizate. … +
Articolul 13(1) Pentru realizarea serviciilor medicale primare, medicul este ajutat de personal sanitar mediu şi auxiliar, angajat pe bază de contract individual de muncă de către direcţia sanitară judeteana sau, după caz, a municipiului Bucureşti, pentru cabinetele medicale din sistemul public, şi de către medic, în cabinetele private, în cazul medicilor care au relaţii contractuale cu direcţia sanitară judeteana sau, după caz, a municipiului Bucureşti. … (2) Numărul de personal sanitar mediu şi auxiliar se stabileşte pe baza normelor elaborate de Ministerul Sănătăţii, cu avizul Colegiului Medicilor din România. … (3) Pentru acordarea serviciilor medicale contractate şi pentru funcţionarea cabinetelor medicale, medicul de familie sau grupul de medici care se asociaza în acest scop au dreptul la un buget de practica medicală, care este prevăzut în contractul de furnizare de servicii încheiat de aceştia cu direcţia sanitară judeteana sau, după caz, a municipiului Bucureşti. Modul de administrare a acestui buget se stabileşte prin norme metodologice elaborate de Ministerul Sănătăţii şi de Colegiul Medicilor din România. … (4) Bugetul de practica medicală cuprinde: … a) cheltuielile de personal aferente personalului sanitar mediu şi auxiliar; … b) cheltuielile de întreţinere şi de funcţionare a cabinetului medical; … c) cheltuielile cu medicamentele şi materialele sanitare pentru trusa de urgenta. … (5) În anul 1998, plata personalului sanitar mediu şi auxiliar se face conform reglementărilor privind salarizarea personalului din sistemul bugetar. Plata drepturilor salariale se face de către direcţia sanitară judeteana sau, după caz, a municipiului Bucureşti ori de către unitatea sanitară la care este arondat dispensarul medical. … (6) În anul 1998, carnetele de muncă ale medicilor şi ale personalului sanitar mediu şi auxiliar din asistenţa medicală primara în sistemul public şi privat se preiau de direcţia sanitară judeteana sau, după caz, a municipiului Bucureşti, ori de unitatea sanitară plătitoare, respectiv de spitalul la care este arondata unitatea. … (7) Bugetul de practica medicală pentru cabinetele din sistemul public se stabileşte pe baza istorica, ţinându-se seama de numărul de puncte realizate potrivit art. 9, şi are în vedere fondurile prevăzute cu aceasta destinaţie în bugetul fondului iniţial de asigurări sociale de sănătate şi utilizarea acestora cu maximum de eficienta. … (8) În sistemul privat, bugetul de practica medicală se stabileşte pe baza aceloraşi criterii valorice ca în sistemul public. … +
Articolul 14(1) Medicii de familie care îşi desfăşoară activitatea exclusiv într-un cabinet medical individual privat şi stabilesc relaţii contractuale cu direcţia sanitară judeteana sau, după caz, a municipiului Bucureşti au toate obligaţiile şi drepturile medicului de familie din sistemul public. … (2) Medicii de familie din sistemul privat care desfăşoară în acelaşi spaţiu şi alte activităţi decât cele contractate cu direcţia sanitară judeteana sau, după caz, a municipiului Bucureşti beneficiază de un buget de practica medicală, în cuantumul stabilit în contractele individuale încheiate cu aceste direcţii. … +
Articolul 15(1) Persoanele asigurate vor suporta contravaloarea serviciilor medicale solicitate şi prestate la domiciliu, în situaţia în care solicitarile la domiciliu nu sunt justificate. … (2) Persoanele care nu fac dovada calităţii de asigurat, precum şi persoanele care nu au achitat contribuţia de asigurări sociale de sănătate suporta costul serviciilor medicale. … (3) Lista tarifelor serviciilor medicale acordate în asistenţa medicală primara se stabileşte prin norme metodologice elaborate de Ministerul Sănătăţii şi de Colegiul Medicilor din România. Sumele încasate constituie venituri proprii ale cabinetului medical. … +
Capitolul 3Asistenţa medicală de specialitate ambulatorie +
Articolul 16Asistenţa medicală de specialitate ambulatorie se realizează de către medicii specialişti acreditaţi sau de către asociaţiile de medici specialişti, din cadrul policlinicilor, centrelor de diagnostic şi tratament, al ambulatoriilor spitalelor şi al altor unităţi sanitare independente, autorizate şi/sau acreditate conform legii, din sistemul public şi privat. +
Articolul 17(1) Asiguraţii au dreptul la asistenţa medicală de specialitate ambulatorie numai la indicaţia medicului de familie, cu respectarea liberei alegeri de către asigurat a medicului specialist acreditat. … (2) Asiguraţii se pot prezenta şi direct la medicul specialist acreditat, în cazurile când: … a) necesita tratament prespitalicesc, la recomandarea medicului specialist; … b) necesita tratament postcura, dacă acest lucru este menţionat în biletul de externare; … c) necesita tratament şi supraveghere medicală activa la nivel de medic specialist, pentru afecţiuni care se stabilesc prin ordin al ministrului sănătăţii, cu avizul Colegiului Medicilor din România. … +
Articolul 18(1) Asiguraţii care se prezintă direct la medicul specialist acreditat fără bilet de trimitere de la medicul de familie, cu excepţia cazurilor prevăzute la art. 17 alin. (2), vor suporta o contribuţie personală, denumita în continuare coplata. … (2) Tarifele serviciilor medicale acordate în asistenţa medicală de specialitate şi nivelul coplatii prevăzute la alin. (1) se stabilesc prin norme metodologice elaborate de Ministerul Sănătăţii şi de Colegiul Medicilor din România. … +
Articolul 19Medicul specialist din ambulatoriu are obligaţia sa informeze medicul de familie, prin scrisoare medicală expediată direct sau prin intermediul pacientului, despre diagnosticul şi tratamentele recomandate. +
Articolul 20Serviciile medicale de specialitate la care au dreptul asiguraţii cuprind:a) stabilirea diagnosticului; … b) tratament medical; … c) îngrijiri medicale; … d) recuperare medicală; … e) prescrierea de medicamente, materiale sanitare, proteze, orteze. … +
Articolul 21Alte activităţi prestate de medicul specialist acreditat din ambulatoriu constau în:a) îndrumarea şi eliberarea biletelor de trimitere către alte specialităţi ambulatorii sau către asistenţa spitaliceasca; … b) eliberarea certificatelor de concediu medical şi a certificatelor medicale pentru îngrijirea copilului bolnav, conform prevederilor legale; … c) eliberarea prescripţiilor medicale; … d) eliberarea actelor medicale solicitate de asigurat, altele decât cele prevăzute la lit. a)-c), precum şi a actelor medicale solicitate de autorităţi publice şi de alte instituţii care, prin activitatea lor, au dreptul sa cunoască starea de sănătate a asiguraţilor; … e) organizarea şi asigurarea activităţii de evidenta şi de raportare statistica. … +
Articolul 22(1) Acordarea serviciilor în asistenţa medicală ambulatorie de specialitate asiguraţilor se face în baza contractului de furnizare de servicii medicale, care se încheie între conducerea unităţii sanitare de specialitate şi direcţia sanitară judeteana sau, după caz, a municipiului Bucureşti. … (2) În cazul unităţilor sanitare ambulatorii de specialitate fără personalitate juridică, contractul de furnizare de servicii medicale se încheie de spitalul la care sunt arondate acestea şi de direcţia sanitară judeteana, sau după caz, a municipiului Bucureşti. … (3) Unităţile sanitare ambulatorii de specialitate cu personalitate juridică încheie contractul de furnizare de servicii medicale direct cu direcţia sanitară judeteana sau, după caz, a municipiului Bucureşti. … (4) În anul 1998, în contractele încheiate cu spitalele care au în structura lor şi unităţi sanitare de asistenţa medicală de specialitate ambulatorie se prevede în mod distinct suma aferentă acestora. … (5) Contractarea serviciilor de asistenţa medicală ambulatorie de specialitate are la baza cheltuielile prevăzute cu aceasta destinaţie în bugetul fondului iniţial de asigurări sociale de sănătate pe anul 1998, stabilite pe baza cheltuielilor anului precedent. … (6) Salarizarea personalului din asistenţa medicală ambulatorie de specialitate se face potrivit reglementărilor aplicabile privind salarizarea personalului din sistemul bugetar sanitar. … +
Capitolul 4Servicii medicale spitaliceşti +
Articolul 23Asistenţa medicală spitaliceasca se realizează în cadrul spitalelor autorizate şi/sau acreditate, dacă tratamentul ambulatoriu sau la domiciliu nu este eficace sau spitalizarea se impune potrivit diagnosticului. +
Articolul 24Tratamentul în spital se acordă prin spitalizare integrală sau parţială şi cuprinde:a) consultaţii; … b) investigaţii; … c) stabilirea diagnosticului; … d) tratament medical, chirurgical şi/sau fizic recuperator; … e) îngrijire, medicamente şi materiale sanitare, cazare şi masa. … +
Articolul 25(1) Serviciile medicale se acordă în spital şi urmăresc rezolvarea cazurilor internate într-o anumită perioada de spitalizare, optima pentru afectiunea tratata. … (2) Continuarea tratamentului spitalicesc se poate face cu măsuri de îngrijire sau de recuperare, acordate de medic în unităţi ambulatorii de specialitate sau la domiciliu, în condiţiile stabilite prin norme metodologice elaborate de Ministerul Sănătăţii şi de Colegiul Medicilor din România. … +
Articolul 26Serviciile medicale spitaliceşti sunt: a) de profil medical; … b) de profil chirurgical; … c) servicii speciale; … d) alte servicii. … +
Articolul 27(1) Serviciile medicale spitaliceşti acordate asiguraţilor pe baza recomandarii medicului de familie sau a medicului specialist acreditat, precum şi urgentele medicale se suporta din bugetul fondului iniţial de asigurări sociale de sănătate şi din alte surse, potrivit legii. … (2) În anul 1998 din bugetul fondului iniţial de asigurări sociale de sănătate se acoperă anumite servicii medicale de înaltă performanta, stabilite prin norme metodologice elaborate de Ministerul Sănătăţii şi de Colegiul Medicilor din România. … +
Articolul 28Insotitorii copiilor bolnavi în vârsta de până la 3 ani nu vor suporta contravaloarea serviciilor hoteliere, în condiţiile prevăzute de criteriile stabilite de Ministerul Sănătăţii şi de Colegiul Medicilor din România. +
Articolul 29Asiguraţii care nu au recomandare medicală acordată potrivit prezentei hotărâri şi persoanele care nu dovedesc calitatea de asigurat suporta costurile serviciilor medicale, stabilite de fiecare unitate furnizoare de servicii medicale. +
Articolul 30(1) Asiguraţii suporta contravaloarea: … a) serviciilor hoteliere care au grad înalt de confort. Contribuţia personală se stabileşte de către conducerea fiecărui spital; … b) unor servicii medicale de înaltă performanta. Contribuţia personală are la baza tarifele pentru investigaţiile cu aparatura de înaltă performanta, stabilite prin ordin al ministrului sănătăţii. Lista serviciilor medicale de înaltă performanta se stabileşte prin norme metodologice elaborate de Ministerul Sănătăţii şi de Colegiul Medicilor din România. … (2) Pentru asiguraţii care, potrivit unor prevederi legale cu caracter special, au dreptul la gratuitatea asistenţei medicale, echivalentul contribuţiei personale se suporta din fondurile prevăzute cu aceasta destinaţie sau, după caz, din alte fonduri decât fondul iniţial de asigurări sociale de sănătate. … +
Articolul 31(1) Asigurarea asistenţei medicale spitaliceşti se realizează în baza contractului de furnizare de servicii medicale încheiat între spital şi direcţia sanitară judeteana sau, după caz, a municipiului Bucureşti. … (2) Contractarea serviciilor spitaliceşti are la baza sumele prevăzute cu aceasta destinaţie în bugetul fondului iniţial de asigurări sociale de sănătate stabilit pe baza istorica, urmărindu-se utilizarea la maximum a bazei materiale existente, eliminarea cheltuielilor neeconomice şi ineficiente. … (3) Bugetul global pentru alocarea resurselor pe baza istorica se stabileşte în contractul de furnizare de servicii medicale încheiat între direcţia sanitară judeteana, respectiv a municipiului Bucureşti, şi furnizorii de servicii medicale şi cuprinde cheltuielile de personal şi cheltuielile materiale. Medicamentele se vor evidenţia distinct. Din bugetul pentru medicamente al spitalului se va aloca o sumă distinctă care să acopere cheltuielile cu medicamentele compensate, prescrise la externarea bolnavului. … (4) Salarizarea personalului din asistenţa medicală spitaliceasca se face potrivit reglementărilor aplicabile privind salarizarea personalului din sistemul bugetar sanitar. … (5) În bugetul stabilit nu se includ cheltuielile pentru dotarea cu aparatura de înaltă performanta şi cheltuielile pentru reparaţii capitale. Aceste cheltuieli se stabilesc separat prin negocieri. … +
Capitolul 5Asistenţa medicală ambulatorie stomatologica +
Articolul 32Serviciile medicale stomatologice se acordă de către medicul stomatolog din cabinetele de stomatologie şi din serviciul de chirurgie bucomaxilofaciala, acreditate şi/sau autorizate pentru acest tip de activitate medicală. +
Articolul 33Serviciile medicale stomatologice se asigura de către medicii stomatologi, individual sau în asociaţii de medici stomatologi din sistemul public şi privat, acreditaţi conform legii. +
Articolul 34Serviciile medicale stomatologice cuprind servicii stomatologice preventive, corective, curative, lucrări protetice şi urgente stomatologice. Urgentele stomatologice se vor asigura de către medicii stomatologi printr-un sistem organizat de aceştia, cu avizul direcţiilor sanitare judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti. +
Articolul 35Serviciile medicale stomatologice preventive, suportate de direcţiile sanitare judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, sunt prevăzute la art. 17 din Legea nr. 145/1997. +
Articolul 36(1) Tratamentele stomatologice se suporta de către direcţiile sanitare judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, astfel: … a) 60%, în cazul asiguraţilor care se prezintă la controalele profilactice impuse de serviciul stomatologic; … b) 40%, pentru asiguraţii care nu respecta indicaţiile preventive; … c) integral, în cazul copiilor în vârsta de până la 16 ani. … (2) Pentru asiguraţii care, potrivit unor prevederi legale cu caracter special, au dreptul la gratuitatea asistenţei medicale, echivalentul contribuţiei personale pentru serviciile stomatologice în situaţia prevăzută la alin. (1) lit. a) se suporta din fondurile prevăzute cu aceasta destinaţie sau, după caz, din alte fonduri decât fondul iniţial de asigurări sociale de sănătate. … +
Articolul 37Lista serviciilor medicale stomatologice şi a tratamentelor stomatologice, precum şi tarifele aferente acestora se stabilesc prin norme metodologice elaborate de Ministerul Sănătăţii şi de Colegiul Medicilor din România. +
Articolul 38(1) În anul 1998, contractarea serviciilor medicale stomatologice atât în cazul cabinetelor stomatologice din cadrul dispensarelor, cat şi din policlinici se realizează între direcţiile sanitare judeţene sau, după caz, a municipiului Bucureşti şi persoana juridică din structura căreia fac parte cabinetele stomatologice respective. … (2) La încheierea contractelor de furnizare de servicii medicale se evidenţiază separat sumele aferente serviciilor stomatologice. … (3) Plata personalului din asistenţa medicală ambulatorie stomatologica se face potrivit reglementărilor privind salarizarea personalului din sistemul bugetar sanitar. … (4) Pentru anul 1998, decontarea serviciilor medicale şi a tratamentelor stomatologice, cuprinse în lista de servicii medicale stomatologice furnizate prin sistemul de asigurări de sănătate, efectuate în cabinetele medicale private, se face în baza contractelor de furnizare de servicii medicale, încheiate cu o unitate furnizoare de servicii medicale, la un nivel comparabil cu cel din sectorul public. … (5) Fondul aferent asistenţei medicale stomatologice reprezintă o sumă distinctă, alocata din fondul iniţial de asigurări sociale de sănătate. … +
Capitolul 6Servicii medicale de urgenta +
Articolul 39Asistenţa medicală de urgenta se acordă în toate cazurile de îmbolnăviri care pun în pericol imediat viaţa bolnavului, cum sunt: accidente, traumatisme, hemoragii, intoxicatii, afecţiuni acute cu dezechilibru respirator sau circulator sau în alte situaţii. +
Articolul 40(1) Pe timpul transportului medical de urgenta se acordă asistenţa medicală de urgenta prin serviciile de ambulanta, în următoarele situaţii: … a) la locul accidentului sau al imbolnavirii; … b) în timpul transportului până la unităţile sanitare. … (2) Lista serviciilor medicale de urgenta şi unele tipuri de transporturi medicale se stabilesc prin ordin al ministrului sănătăţii, la propunerea serviciilor de ambulanta. … (3) În situaţiile de urgenta, se recomanda ca asiguratul sa apeleze întâi la medicul de familie sau la medicul care asigura permanenta, conform prevederilor stabilite în contractele de furnizare de servicii medicale. În cazuri grave, asiguratul poate apela serviciile de urgenta direct la serviciul de ambulanta, care are contract încheiat cu direcţia sanitară judeteana sau, după caz, a municipiului Bucureşti. … +
Articolul 41(1) Plata serviciilor medicale de urgenta se asigura din bugetul fondului iniţial de asigurări sociale de sănătate, pe baza contractelor de furnizare de servicii medicale care se încheie între serviciile de ambulanta şi direcţiile sanitare judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti. … (2) În cazul pacientilor neasigurati, precum şi în situaţiile care se dovedesc că nu sunt urgente, plata serviciilor prevăzute la alin. (1) se face direct de către solicitant, potrivit tarifelor aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii, la propunerea serviciului de ambulanta. … (3) Serviciile de ambulanta pot asigura şi alte tipuri de transporturi medicale. … +
Capitolul 7Servicii medicale de reabilitare a sănătăţii +
Articolul 42Asiguraţii au dreptul la asistenţa medicală de recuperare într-o unitate specială pentru o perioadă şi potrivit unui ritm stabilite de medicul curant în programul de reabilitare, cu contribuţie personală. +
Articolul 43Asistenţa medicală de recuperare şi reabilitare cuprinde:a) măsuri de recuperare în spital, în ambulatoriu sau în sanatoriu, după caz; … b) tratament fizio-hidro-kineto-climato-terapeutic, pe baza prescripţiilor medicilor de specialitate, în condiţiile prevăzute de contractul de furnizare de servicii medicale; … c) alte servicii medicale complementare pentru reabilitare. … +
Articolul 44(1) Plata serviciilor medicale de reabilitare a sănătăţii, prestate de unitatea de specialitate, se stabileşte în contractul de furnizare de servicii medicale, încheiat între aceasta şi direcţia sanitară judeteana sau, după caz, a municipiului Bucureşti şi are la baza fondurile prevăzute cu aceasta destinaţie în bugetul fondului iniţial de asigurări sociale de sănătate, stabilite pe baza istorica. … (2) Contribuţia personală a asiguraţilor şi modul de decontare a serviciilor medicale de reabilitare a sănătăţii se stabilesc prin norme metodologice elaborate de Ministerul Sănătăţii şi de Colegiul Medicilor din România. … +
Capitolul 8Asistenţa cu medicamente, materiale sanitare şi alte servicii în tratamentul ambulatoriu +
Articolul 45(1) Asiguraţii au dreptul la medicamente în tratamentul ambulatoriu, pe bază de prescripţie medicală, cu sau fără contribuţie personală. … (2) Pentru asiguraţii care, potrivit unor prevederi legale cu caracter special, au dreptul la gratuitate în asistenţa cu medicamente în tratament ambulatoriu, echivalentul contribuţiei personale este suportat din fondurile prevăzute cu aceasta destinaţie sau, după caz, din alte fonduri decât fondul iniţial de asigurări sociale de sănătate. … +
Articolul 46(1) Lista cu denumirile comune internaţionale ale medicamentelor din Nomenclatorul de medicamente, de care beneficiază asiguraţii pe bază de prescripţie medicală, cu sau fără contribuţie personală, se elaborează în anul 1998 de către Ministerul Sănătăţii, cu avizul Colegiului Medicilor din România şi al Colegiului Farmacistilor din România. … (2) Lista cu denumirile comune internaţionale şi preţurile de referinţa ale medicamentelor corespunzătoare denumirilor comune internaţionale se aproba prin ordin al ministrului sănătăţii. … +
Articolul 47(1) Medicamentele se compensează de către direcţiile sanitare judeţene sau, după caz, a municipiului Bucureşti, în proporţie de până la 80% din preţul de referinţa, diferenţa fiind suportată de către asigurat. … (2) Medicamentele care presupun o valoare a tratamentului lunar mai mare decât un anumit prag sau medicamentele special nominalizate pot fi prescrise doar de către medicii şefi de secţie din specialitatea respectiva. … (3) Unele medicamente special nominalizate pot fi prescrise numai de comisiile naţionale speciale. … (4) Un medic poate prescrie medicamente compensate numai în limita unui plafon maxim de preţ pe reteta. … (5) Plafoanele prevăzute la alin. (1)-(4) se stabilesc şi se modifica periodic prin ordin al ministrului sănătăţii, cu avizul Colegiului Medicilor din România şi al Colegiului Farmacistilor din România. … +
Articolul 48Prescrierea de medicamente cu sau fără contribuţie personală se face de medicul de familie şi de medicul de specialitate. +
Articolul 49(1) Decontarea medicamentelor prescrise în tratament ambulatoriu se face pe baza preţurilor de referinţa în vigoare la data achiziţionării medicamentului de către farmacie şi se suporta din bugetul fondului iniţial de asigurări sociale de sănătate. … (2) În situaţiile în care preţul de vânzare cu amănuntul al medicamentului prescris se situeaza sub preţul de referinţa în vigoare la data achiziţionării acestuia, cotele de contribuţie personală a asiguratului se aplică la preţul de vânzare cu amănuntul al medicamentului. … +
Articolul 50(1) Plata cheltuielilor aferente medicamentelor prescrise în tratamentul ambulatoriu se face în baza contractului de furnizare de servicii medicale, încheiat între direcţia sanitară judeteana sau, după caz, a municipiului Bucureşti şi farmacie. … (2) În contractele de furnizare de servicii medicale încheiate, care au la baza sumele prevăzute cu aceasta destinaţie în bugetul fondului iniţial de asigurări sociale de sănătate, se vor evidenţia separat bugetul aferent medicamentelor gratuite şi bugetul aferent medicamentelor prescrise cu contribuţie personală. … (3) În cazul depăşirii bugetului alocat pentru compensarea medicamentelor în tratamentul ambulatoriu, direcţiile sanitare judeţene sau, după caz, a municipiului Bucureşti vor analiza prescripţiile medicale ale medicilor, care au avut valorile cele mai ridicate pentru retetele prescrise. În cazurile nejustificate, comisiile de control al serviciilor medicale, abilitate conform Legii nr. 145/1997, propun sancţiuni. Depasirile justificate se suporta dintr-un fond de rezerva special constituit la nivelul direcţiilor sanitare şi, după caz, a municipiului Bucureşti. … +
Articolul 51Modul de prescriere, eliberare şi decontare a medicamentelor de uz uman este prevăzut în anexa nr. 1. +
Capitolul 9Dispozitive medicale destinate corectării şi recuperării deficienţelor organice sau functionale ori corectării unor deficiente fizice +
Articolul 52(1) Asiguraţii au dreptul la dispozitive medicale constând în: unele proteze de membre şi orteze, aparate ortopedice, mijloace şi dispozitive de mers, aparatura şi materiale ajutatoare şi/sau compensatorii pentru mers, gestualitate şi pentru corectarea deficienţelor senzoriale pentru auz şi vaz, pentru corectarea vazului, auzului, pentru protezarea membrelor, precum şi alte materiale sanitare de specialitate, pe baza prescripţiei medicale. … (2) În cazul producerii de accidente de muncă sau de boli profesionale, asiguraţii care aveau încheiat contract individual de muncă sau convenţie civilă de prestări de servicii la acea data se vor adresa direcţiei sanitare judeţene sau, după caz, a municipiului Bucureşti, care va recupera de la angajator sumele alocate pentru procurarea dispozitivelor medicale. … (3) Lista dispozitivelor medicale prevăzute la alin. (1) se aproba prin ordin al ministrului sănătăţii. … (4) Pentru asiguraţii care, potrivit unor prevederi legale cu caracter special, au dreptul la gratuitate în achiziţionarea dispozitivelor medicale prevăzute la alin. (1), echivalentul contribuţiei personale este suportat din fondurile prevăzute cu aceasta destinaţie sau, după caz, din alte fonduri decât fondul iniţial de asigurări sociale de sănătate. … +
Articolul 53(1) Decontarea cheltuielilor aferente dispozitivelor medicale se face de direcţia sanitară judeteana sau, după caz, a municipiului Bucureşti, în baza convenţiilor încheiate de aceasta cu furnizorii de dispozitive medicale, din bugetul fondului iniţial de asigurări sociale de sănătate. … (2) Dispozitivele medicale executate, livrate şi facturate în baza Hotărârii Guvernului nr. 204/1998 pentru aprobarea Normelor metodologice privind acordarea ajutoarelor pentru procurarea de dispozitive medicale, precum şi pentru gestionarea fondurilor din care se suporta acestea, până la aprobarea legii bugetului de stat pe anul 1998, şi rămase nedecontate furnizorilor din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul Fondului de risc şi accident, bugetul pentru plata pensiilor şi a altor drepturi de asigurări sociale ale agricultorilor se suporta din Fondul asigurărilor sociale de sănătate, în mod centralizat. … +
Articolul 54(1) Modul de procurare, categoriile de dispozitive medicale, obligaţiile furnizorilor şi ale beneficiarilor, precum şi avizarea furnizorilor de dispozitive medicale sunt prevăzute în anexa nr. 2. … (2) Comenzile deschise la furnizori, dar nefinalizate, vor fi reactualizate cu documentaţia necesară, conform prezentului contract-cadru. Decontarea acestora şi comenzile emise în condiţiile prezentului contract-cadru vor fi suportate din fondul iniţial de asigurări sociale de sănătate, conform art. 53 alin. (1). … +
Articolul 55Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul contract-cadru. +
Anexa 1la contractul-cadru––––––-Modul de prescriere, eliberare şi decontare a medicamentelor de uz uman +
Capitolul 1Prescrierea medicamentelor1. Prescrierea şi eliberarea medicamentelor se fac prin consemnarea obligatorie în carnetul de sănătate la purtător, de către medic şi farmacist, a datelor din prescripţia medicală.2. Prescripţiile medicale cuprind medicamentele care se acordă fără contribuţie sau cu plata contribuţiei personale. Prescripţia medicală se eliberează de către medicii din unităţile sanitare publice, precum şi de către medicii care îşi desfăşoară activitatea în sistem privat şi care în anul 1998 vor încheia contracte cu direcţiile sanitare judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.3. Nu vor elibera prescripţii medicale medicii stagiari şi rezidentii, cu excepţia situaţiilor când sunt în serviciul de urgenta. În aceste cazuri, prescripţia medicală nu poate cuprinde decât medicatia pentru maximum 3 zile şi trebuie înscrisă în carnetul de sănătate.4. Prescripţia medicală va purta, în mod obligatoriu, codul medicului şi specialitatea acestuia. Inscriptionarea codului pe prescripţia medicală se va face prin aplicarea parafei, care va conţine, în mod obligatoriu, codul numeric personal.5. Prescripţia medicală fără cod este nulă şi nu va putea fi onorata de către farmacii.6. Prescrierea medicamentelor se face de către medici, exclusiv în limita specialitatii pe care o au. 7. Medicii au obligaţia de a înscrie în documentele medicale ale unităţii, precum şi în carnetul de sănătate al bolnavului datele corespunzătoare formularelor tipizate (numele, prenumele, domiciliul, vârsta, sexul, data consultatiei, diagnosticul, tratamentul prescris, numărul carnetului de asigurat).8. Decadal, unităţile plătitoare ale sumelor compensatorii pentru medicamentele prescrise în tratamentele ambulatorii, cu şi fără contribuţie personală, vor face cunoscute sumele plătite pentru prescripţiile medicale ale fiecărui medic direcţiilor sanitare judeţene sau, după caz, a municipiului Bucureşti, în vederea urmăririi evoluţiei consumului de medicamente, comparativ cu bugetul alocat acestei categorii de cheltuieli.9. Prescripţiile medicale pe baza cărora se eliberează medicamentele constituie documente financiar-contabile, conform cărora se întocmesc borderourile centralizatoare. 10. Borderourile centralizatoare trebuie să poarte viza de control financiar-preventiv a persoanelor împuternicite potrivit legii.11. Prescripţia medicală se va întocmi în trei exemplare şi va cuprinde denumirea şi sediul unităţii medicale, numele, prenumele şi adresa completa a asiguratului, numărul carnetului de asigurat, numărul din registrul de consultatie, diagnosticul, ştampila unităţii medicale unde îşi desfăşoară activitatea medicul care eliberează prescripţia medicală, semnatura şi parafa medicului. Toate prescripţiile medicale vor purta, în mod obligatoriu, ştampila cu codul medicului, cod înregistrat la direcţiile sanitare judeţene sau, după caz, a municipiului Bucureşti. Toate datele vor fi înscrise citeţ.12. Perioadele pentru care pot fi prescrise medicamentele sunt de până la 3 zile în afecţiuni acute, de până la 8-10 zile în afecţiuni subacute şi de până la 30 de zile pentru bolnavii cu afecţiuni cronice.13. Numărul medicamentelor care pot fi prescrise în regim de compensare pentru un bolnav la o consultatie poate fi de 1-3 produse. Cantitatea de medicamente pentru fiecare produs se va nota în cifre şi în litere. +
Capitolul 2Eliberarea medicamentelor14. Eliberarea medicamentelor la nivelul farmaciilor se face numai pe baza prescripţiei medicale şi a carnetului de sănătate.15. Eliberarea medicamentelor se face la orice farmacie de pe raza teritorială a judeţului sau a municipiului Bucureşti, care a încheiat contract pentru eliberarea medicamentelor. Primitorul semnează de primirea medicamentelor pe versoul prescripţiei medicale, pe care se menţionează numele, prenumele, adresa completa, seria şi numărul actului de identitate.16. La eliberarea medicamentelor farmacia va incasa contribuţia personală suportată de asigurat. În situaţia în care primitorul renunţa la o parte din medicamentele cuprinse în prescripţia medicală, acestea nu se eliberează şi se anulează, nefiind permisă compensarea prin medicamente a sumei pe care, potrivit reglementărilor legale, o suporta asiguratul.17. Farmaciile pot înlocui medicamentele prescrise pe prescripţia medicală cu alte medicamente similare în cadrul aceloraşi denumiri comune internaţionale, în cazul absentei din farmacie a medicamentului prescris. În acest caz, farmacistul are obligaţia de a preciza pe prescripţia medicală denumirea medicamentului eliberat. În cazul în care medicul indica numai denumirea substanţei active, farmacistul are obligaţia de a elibera medicamentul cu preţul cel mai mic din farmacie.18. Înscrierea preţurilor de vânzare cu amănuntul se va face de către farmacist numai pentru medicamentele eliberate, pe toate exemplarele prescripţiei medicale. 19. Farmacistul va nota preţurile integrale ale medicamentelor, le va totaliza şi va menţiona pe prescripţia medicală atât suma totală, cat şi suma aferentă care urmează a fi suportată de către direcţiile sanitare judeţene sau, după caz, a municipiului Bucureşti.20. Medicamentele care nu au fost eliberate de farmacie se anulează cu o linie, în faţa primitorului, pe toate exemplarele prescripţiei medicale. Farmacistul va consemna în carnetul de sănătate, sub semnatura, medicamentul şi cantitatea eliberata.21. Prevederile pct. 14-20 se aduc la cunoştinţa asiguraţilor, la loc vizibil în farmacii. +
Capitolul 3Modul de decontare22. Direcţiile sanitare judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în limita plafoanelor valorice stabilite de Ministerul Sănătăţii, vor alimenta contul deschis la nivelul unităţilor sanitare nominalizate din subordine, în vederea decontării sumelor aferente medicamentelor eliberate de către farmaciile cu care au fost încheiate contracte.23. Farmaciile vor întocmi un borderou centralizator în care fiecare prescripţie medicală va purta un număr curent. Acelaşi număr va fi notat pe fiecare prescripţie medicală. Borderourile se întocmesc în doua exemplare, specificându-se suma ce urmează a fi încasată de la unitatea sanitară.24. Borderourile centralizatoare se vor întocmi de către farmacie.25. La termenele stabilite în contractul încheiat între unitatea sanitară şi farmacii sau ori de câte ori este nevoie, o copie de pe borderou, certificată pentru exactitate şi realitate de către dirigintele farmaciei (inclusiv la cele particulare), împreună cu originalul prescripţiilor medicale vor fi înaintate unităţii sanitare cu care farmacia a încheiat contractul.26. Suma totală va fi achitată astfel: 50%, la prezentarea decontului şi a actelor justificative, iar restul de 50%, într-un termen de cel mult 30 de zile de la data prezentării decontului, termen în cadrul căruia se va asigura verificarea documentelor.27. Unităţile sanitare nominalizate vor verifica deconturile şi actele justificative prezentate de farmacii şi, după aprobarea acestora potrivit legii, vor pune la dispoziţie farmaciilor, în cadrul termenului prevăzut la pct. 26, diferenţa de decontat.28. Farmaciile răspund de exactitatea datelor cuprinse în decont şi în actele justificative, iar unităţile sanitare contractante, de legalitatea plăţilor efectuate.29. Până la data de 6 a fiecărei luni, unităţile sanitare vor justifica direcţiei sanitare judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, plăţile efectuate în luna precedenta, iar aceasta, în termen de doua zile de la această dată, va raporta Ministerului Sănătăţii datele privind plata medicamentelor.30. După analizarea datelor prezentate, Ministerul Sănătăţii va pune la dispoziţie direcţiilor sanitare sumele destinate plăţii medicamentelor, în limita plafoanelor valorice stabilite.31. Pentru realizarea obligaţiilor prevăzute mai sus se constituie, la nivelul direcţiilor sanitare judeţene sau, după caz, a municipiului Bucureşti, Comisia de supraveghere şi control al consumului de medicamente, iar la unităţile sanitare nominalizate, o comisie de control având aceleaşi atribuţii. Componenta comisiilor mai sus menţionate se stabileşte de către direcţiile sanitare judeţene sau, după caz, a municipiului Bucureşti, respectiv de conducerile unităţilor sanitare pe lângă care funcţionează. Comisia va fi compusa din 5 persoane, cuprinzând următoarele categorii profesionale: medici, farmacisti şi economişti.32. Direcţiile sanitare judeţene sau, după caz, a municipiului Bucureşti şi unităţile sanitare nominalizate sunt obligate sa analizeze, lunar, în consiliile de administraţie modul de gestionare a fondurilor, precum şi de prescriere şi eliberare a medicamentelor, luând măsurile care se impun. 33. Ministerul Sănătăţii poate emite precizări cu privire la decontarea şi circuitul financiar al plăţilor între unităţi, respectiv direcţiile sanitare, şi furnizorii de medicamente.34. În cazul încălcării dispoziţiilor legale se vor întocmi actele de constatare şi de sesizare ale organelor competente, potrivit răspunderii juridice care rezultă din actul de constatare. +
Anexa 2la contractul-cadru––––––-Modul de procurare, categoriile de dispozitive medicale, obligaţiile furnizorilor şi ale beneficiarilor, precum şi avizarea furnizorilor de dispozitive medicale +
Capitolul 1Procedura de înregistrare a cererilor şi acordarea dispozitivelor medicale1. Dispozitivele medicale se acordă pe baza cererilor scrise, înregistrate la direcţia sanitară în a carei raza teritorială îşi are domiciliul sau reşedinţa persoana indreptatita.2. Cererea se întocmeşte de beneficiar, de reprezentantul legal al acestuia sau de oricare persoana imputernicita în acest sens.3. Cererea va fi însoţită de actul care certifica calitatea de asigurat, precum şi de recomandarea medicală pentru dispozitivul medical.4. La cererea de procurare a dispozitivelor medicale destinate corectării auzului se anexează şi audiograma eliberata de clinica de specialitate sau de serviciile de specialitate autorizate de Ministerul Sănătăţii.5. Recomandarea medicală se eliberează de medicul de specialitate acreditat.6. Aprobarea procurării dispozitivelor medicale se face prin decizie a directorului direcţiei sanitare judeţene sau, după caz, a municipiului Bucureşti.7. Decizia privind procurarea dispozitivelor medicale se comunică beneficiarilor în termen de cel mult 3 zile de la data înregistrării cererii.8. Un exemplar din decizia privind aprobarea procurării dispozitivelor medicale, cererea şi actele doveditoare se arhiveaza la emitent. +
Capitolul 2Procedura de procurare a dispozitivelor medicale şi a materialelor sanitare9. Comanda pentru procurarea dispozitivului medical şi a materialelor sanitare se emite de beneficiar. Acesta se adresează furnizorului avizat de Ministerul Sănătăţii.Beneficiarul alege furnizorul din lista producătorilor şi comercianţilor, acreditaţi de Ministerul Sănătăţii, aprobată prin ordin al ministrului sănătăţii şi publicată în Monitorul Oficial al României.10. Modul de furnizare a dispozitivelor medicale şi condiţiile de plată se stabilesc prin convenţii cu furnizorii de dispozitive medicale.11. Decontarea dispozitivelor medicale şi a materialelor sanitare se face la preţul cel mai mic al produsului, considerat produs-etalon, din Nomenclatorul dispozitivelor medicale, aprobat prin ordin al ministrului sănătăţii. Dacă beneficiarul asigurat doreşte alt produs cu caracteristici tehnico-medicale superioare produsului-etalon, va suporta diferenţa dintre preţul acestuia şi preţul produsului-etalon. Preţul produsului-etalon se avizează şi se ajusteaza după însuşirea acestuia de către Ministerul Sănătăţii.12. Diferenţa dintre preţul de livrare al dispozitivului medical şi contribuţia suportată de direcţia sanitară judeteana sau, după caz, a municipiului Bucureşti se suporta de beneficiar şi se achită direct furnizorului. +
Capitolul 3Categoriile de dispozitive medicale, termenul de garanţie, repararea şi înlocuirea acestora13. Categoriile de dispozitive medicale-etalon, termenele de înlocuire a acestora, precum şi dispozitivele medicale care sunt supuse reparaţiilor sunt prevăzute în Nomenclatorul stabilit de Ministerul Sănătăţii şi se aproba prin ordin al ministrului sănătăţii.14. Termenul de garanţie este cel prevăzut de norma de fabricaţie pentru fiecare produs. În cadrul acestui termen, beneficiarii pot reclama executarea necorespunzătoare, calitatea sau deteriorarea dispozitivului medical, dacă aceasta nu s-a produs din vina utilizatorului.Repararea sau înlocuirea produsului respectiv cu altul corespunzător, în cadrul termenului de garanţie, se asigura şi se suporta de către furnizor.15. Repararea dispozitivelor medicale după expirarea termenului de garanţie se asigura de către furnizori. 16. Repararea dispozitivelor medicale după expirarea termenului de garanţie se aproba pe baza următoarelor acte:a) cererea persoanei îndreptăţite; … b) carnetul de asigurat sau alte acte care atesta calitatea de asigurat. … Cuantumul contribuţiei personale pentru repararea dispozitivului medical este de până la 50% din valoarea acestuia şi se acordă o singură dată între termenele de acordare a unui nou dispozitiv. 17. Pentru copiii şi ţinerii în vârsta de până la 18 ani, precum şi pentru cei care sunt elevi sau studenţi în instituţiile de învăţământ prevăzute de lege, fără a depăşi vârsta de 26 de ani, dispozitivele medicale vor fi înlocuite sau reînnoite ori de câte ori va fi necesar, având în vedere procesul de dezvoltare somatica a acestora. +
Capitolul 4Gestionarea fondurilor din care se decontează dispozitivele medicale18. Fondurile necesare procurării dispozitivelor medicale se prevăd şi se suporta din bugetul Fondului de asigurări sociale de sănătate şi reprezintă o sumă distinctă din acest fond.19. Decontarea la furnizori a dispozitivelor medicale se face de direcţia sanitară judeteana, respectiv a municipiului Bucureşti, pe baza documentelor de plată emise de furnizorii cu care a încheiat convenţii, după confirmarea primirii de către beneficiar a dispozitivului medical.Documentul de plată emis de furnizor este însoţit de confirmarea primirii dispozitivului medical sub semnatura beneficiarului, cu specificarea domiciliului şi a actului de identitate al acestuia (seria, numărul, emitentul) sau a documentaţiei care confirma expedierea şi primirea la domiciliu. +
Capitolul 5Obligaţiile furnizorilor şi ale beneficiarilor de dispozitive medicale20. Furnizorii dispozitivelor medicale au următoarele obligaţii:a) sa confectioneze dispozitivul medical la parametrii tehnico-medicali corespunzatori deficientei pentru care a fost recomandat; … b) să livreze la termen dispozitivul medical comandat şi să asigure primirea acestuia de către beneficiar; … c) să execute orice modificare necesară dispozitivului medical, în cazul în care nu au fost respectate specificaţiile din recomandarea medicului specialist; … d) sa verifice la livrare adaptabilitatea şi buna funcţionare a dispozitivului medical confectionat şi să facă un instructaj privind folosirea acestuia. … 21. Beneficiarii dispozitivelor medicale au următoarele obligaţii:a) sa întreţină dispozitivele medicale în bune condiţii; … b) sa nu modifice caracteristicile functionale ale dispozitivelor medicale; … c) sa păstreze numărul şi data, stantate pe dispozitiv; … d) sa ridice dispozitivul medical solicitat la data stabilită de furnizor; … e) sa anunţe furnizorul cu cel puţin 7 zile înainte, dacă, din motive bine întemeiate, nu se poate prezenta la data stabilită pentru ridicarea dispozitivului medical; … f) sa nu înstrăineze dispozitivele medicale achiziţionate. … +
Capitolul 6Avizarea furnizorilor de dispozitive medicale22. Avizarea furnizorilor de dispozitive medicale din punct de vedere al îndeplinirii condiţiilor medico-sanitare şi de calitate necesare se face pentru o perioadă de un an, pe bază de cerere adresată Ministerului Sănătăţii, în care se vor menţiona:a) denumirea furnizorului; … b) obiectul de activitate; … c) sediul sau principal şi, după caz, sucursalele; … d) numele şi prenumele, profesia şi domiciliul reprezentantului legal al furnizorului. … 23. La cererea de avizare se anexează:a) copie legalizată de pe actul constitutiv (statut şi/sau contract de societate) al furnizorului; … b) copie legalizată de pe dovada înmatriculării furnizorului – societate comercială – la oficiul registrului comerţului, codul fiscal; … c) actele doveditoare privind îndeplinirea condiţiilor medico-sanitare şi de calitate necesare producerii sau comercializării de dispozitive medicale. … 24. Criteriile de avizare a furnizorilor de dispozitive medicale se stabilesc prin ordin al ministrului sănătăţii.25. Ministerul Sănătăţii, o dată sesizat, va proceda la emiterea avizului în termen de 15 zile lucrătoare de la înregistrarea cererii furnizorului.26. Cererea pentru reînnoirea avizului, însoţită de actele mai sus menţionate, se depune cu cel puţin 30 de zile înainte de data expirării termenului pentru care este eliberat avizul.––––