HOTĂRÂRE nr. 680 din 29 august 2018

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 09/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 777 din 10 septembrie 2018
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 20 06/03/2015
ActulREFERIRE LAOUG 77 03/12/2014 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 108
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 108
ART. 1REFERIRE LAHG 578 09/07/2014 ART. 2
ART. 5REFERIRE LALEGE 182 17/10/2016
ART. 5REFERIRE LAOUG 44 16/04/2008
ART. 5REFERIRE LALEGE 566 09/12/2004
ART. 5REFERIRE LALEGE 36 30/04/1991
ART. 5REFERIRE LALEGE (R) 31 16/11/1990
ART. 16REFERIRE LALEGE 20 06/03/2015
ART. 16REFERIRE LAOUG 77 03/12/2014
ART. 16REFERIRE LAORDIN 175 20/06/2007
ART. 16REFERIRE LAREGULAMENT 20/06/2007
ART. 16REFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996
ART. 20REFERIRE LAORDIN 175 20/06/2007
ART. 20REFERIRE LAREGULAMENT 20/06/2007
ART. 21REFERIRE LAORDIN 437 21/06/2016
ART. 21REFERIRE LAREGULAMENT 21/06/2016
ART. 22REFERIRE LALEGE 20 06/03/2015
ART. 22REFERIRE LACOD PR FISCALĂ 20/07/2015
ART. 22REFERIRE LAOUG 77 03/12/2014
ART. 22REFERIRE LALEGE 142 18/07/2012
ART. 22REFERIRE LAOUG 66 29/06/2011
ART. 22REFERIRE LALEGE 500 11/07/2002 ART. 73
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Având în vedere prevederile Regulamentului delegat (UE) nr. 2016/1.149 al Comisiei din 15 aprilie 2016 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.308/2013al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește programele naționale de sprijin în sectorul vitivinicol și de modificare a Regulamentului (CE) nr. 555/2008 al Comisiei, ale Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2016/1.150 al Comisiei din 15 aprilie 2016 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1.308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește programele naționale de sprijin în sectorul vitivinicol, ale Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis,în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 3 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. + 
Capitolul IDispoziții generale + 
Articolul 1Prezenta hotărâre instituie o schemă transparentă de ajutor de minimis pentru măsura de promovare a vinurilor în țări terțe, prevăzută la art. 2 lit. b) din Hotărârea Guvernului nr. 578/2014 privind stabilirea modului de acordare a sprijinului financiar din partea Uniunii Europene pentru producătorii din sectorul vitivinicol în perioada 2014-2018, cu completările ulterioare, denumită în continuare schemă. + 
Articolul 2(1)Acordarea ajutorului de minimis în cadrul prezentei scheme se face cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis și ale Regulamentului (UE) nr. 1.308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 de instituire a unei organizări comune a piețelor produselor agricole și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/72, (CEE) nr. 234/79, (CE) nr. 1.037/2001 și (CE) nr. 1.234/2007 ale Consiliului.(2)Schema este exceptată de la obligația de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013.
 + 
Articolul 3(1)Prezenta schemă are drept scop acordarea de sprijin financiar național suplimentar în cuantum de 30% din valoarea cheltuielilor eligibile pentru programele de promovare a vinurilor în țări terțe, la aceleași termene și în aceleași condiții aplicabile finanțării acordate prin Fondul European de Garantare Agricolă, denumit în continuare FEGA, în cadrul Programului național de sprijin al României în sectorul vitivinicol 2014-2018.(2)Obiectivul prezentei scheme este de a contribui la îmbunătățirea competitivității și a exportului în țările terțe a vinurilor cu denumire de origine controlată, denumită în continuare D.O.C., și indicație geografică, denumită în continuare I.G., sau a vinurilor pentru care se indică soiul viței-de-vie.
 + 
Articolul 4(1)Schema se aplică pe întreg teritoriul României.(2)Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, denumit în continuare MADR, are calitatea de furnizor de ajutor în cadrul prezentei scheme, iar Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, denumită în continuare APIA, are calitatea de administrator al acestei schemei.
 + 
Articolul 5În sensul prezentei hotărâri, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a)program – un ansamblu coerent de acțiuni de o amploare suficientă pentru a contribui la îmbunătățirea competitivității și a exportului în țările terțe a vinurilor cu D.O.C./I.G. și a vinurilor pentru care se indică soiul viței-de-vie;b)solicitanți – producătorii din sectorul vitivinicol, respectiv:(i)persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale, întreprinderi familiale, constituite în temeiul Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 44/2008 privind desfășurarea activităților economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 182/2016;(ii)societăți în nume colectiv, societăți în comandită simplă, societăți pe acțiuni, societăți în comandită pe acțiuni, societăți cu răspundere limitată, constituite în temeiul Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare;(iii)societăți agricole constituite în temeiul Legii nr. 36/1991 privind societățile agricole și alte forme de asociere în agricultură, cu modificările și completările ulterioare;(iv)cooperative agricole constituite în temeiul Legii cooperației agricole nr. 566/2004, cu modificările și completările ulterioare;c)ajutor de minimis – ajutor limitat conform normelor Uniunii Europene la un nivel care nu distorsionează concurența și/sau comerțul cu statele membre și care se acordă numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de minimis prevăzute de Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013;d)întreprindere – orice entitate care desfășoară o activitate economică, indiferent de statutul juridic și de modul în care este finanțată;e)întreprindere unică – definită potrivit art. 2 alin. (2) al Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013, reprezintă toate întreprinderile între care există cel puțin una dintre relațiile următoare: (i)o întreprindere deține majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților unei alte întreprinderi; (ii)o întreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi; (iii)o întreprindere are dreptul de a exercita o influență dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din contractul de societate sau din statutul acesteia; (iv)o întreprindere care este acționar sau asociat al unei alte întreprinderi și care controlează singură, în baza unui acord cu alți acționari sau asociați ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților întreprinderii respective.Întreprinderile care întrețin, cu una sau mai multe întreprinderi, relațiile la care se face referire la pct. (i)-(iv) sunt considerate întreprinderi unice;f)intensitatea ajutorului – valoarea brută a ajutorului exprimată ca procent din costurile eligibile, înainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe; g)cerere de plată – solicitarea scrisă pe care beneficiarul o depune la APIA pentru obținerea ajutorului, în limita intensității ajutorului, a cheltuielilor eligibile efectuate pe parcursul implementării programului. La cererea de plată se atașează, după caz, garanția aferentă sprijinului financiar solicitat în avans sau documentele justificative;h)țări terțe – țări, altele decât statele membre ale Uniunii Europene, unde pot fi realizate acțiuni de promovare;i)data acordării ajutorului – data la care se încheie contractul de finanțare cu beneficiarii prezentei scheme de minimis; j)data plății ajutorului de minimis – data la care APIA virează în contul beneficiarului sprijinul financiar;k)produse agricole – produsele enumerate în anexa I la Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, cu excepția produselor obținute din pescuit și acvacultură prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a piețelor în sectorul produselor pescărești și de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 și (CE) nr. 1.224/2009 ale Consiliului și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului, conform art. 2 alin. (1) lit. a) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013;l)prelucrarea produselor agricole – orice operațiune efectuată asupra unui produs agricol care are drept rezultat un produs care este tot un produs agricol, cu excepția activităților desfășurate în exploatațiile agricole, necesare în vederea pregătirii unui produs de origine animală sau vegetală pentru prima vânzare, conform prevederilor art. 2 alin. (1) lit. b) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013;m)comercializarea produselor agricole – deținerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării, a punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei altei forme de introducere pe piață, cu excepția primei vânzări de către un producător primar către revânzători sau prelucrători și a oricărei altei activități de pregătire a produsului pentru această primă vânzare; o vânzare efectuată de către un producător primar către consumatorii finali este considerată comercializare în cazul în care se desfășoară în localuri distincte, rezervate acestei activități, conform prevederilor art. 2 alin. (1) lit. c) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013;n)activitate economică – orice activitate care constă în furnizarea de bunuri, servicii sau lucrări pe o piață;o)valoarea brută totală – plafonul ajutorului de minimis exprimat în numerar, ca valoare brută, adică înainte de orice deducere de impozite și taxe.
 + 
Capitolul IIDomeniul de aplicare, beneficiarii ajutorului de minimis și condițiile de eligibilitate + 
Articolul 6(1)Prezenta schemă se aplică întreprinderilor, respectiv producătorilor din sectorul vitivinicol care promovează vinuri în țări terțe.(2)În cadrul prezentei scheme nu se acordă sprijin financiar pentru activitățile realizate de întreprinderile care activează în următoarele sectoare și/sau care vizează următoarele ajutoare:a)ajutoarele acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în sectoarele pescuitului și acvaculturii, astfel cum sunt reglementate de Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013; b)ajutoarele acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în domeniul producției primare de produse agricole; c)ajutoarele acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în sectorul prelucrării și comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri: (i)atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza prețului sau a cantității unor astfel de produse achiziționate de la producătorii primari sau introduse pe piață de întreprinderile respective; (ii)atunci când ajutoarele sunt condiționate de transferarea lor parțială sau integrală către producătorii primari;d)ajutoarele destinate activităților legate de export către țări terțe sau către alte state membre, respectiv ajutoarele direct legate de cantitățile exportate, ajutoarele destinate înființării și funcționării unei rețele de distribuție sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export; e)ajutoarele condiționate de utilizarea preferențială a produselor naționale față de produsele importate.(3)În cazul în care o întreprindere își desfășoară activitatea în sectoarele excluse de la finanțare prin prezenta schemă și în unul sau mai multe sectoare sau domenii de activitate incluse în domeniul de aplicare al prezentei scheme, prezenta schemă se aplică ajutoarelor acordate pentru aceste din urmă sectoare sau activități cu condiția ca beneficiarul ajutorului să se asigure, prin mijloace corespunzătoare, precum separarea activităților sau o distincție între costuri, că activitățile desfășurate în sectoarele excluse din domeniul de aplicare al schemei de minimis nu beneficiază de ajutoare de minimis acordate în conformitate cu aceasta.
 + 
Articolul 7(1)Beneficiarii prezentei scheme sunt solicitanții prevăzuți la art. 5 lit. b) ale căror programe de promovare în țări terțe au fost selectate și pentru care se încheie un contract de finanțare cu APIA.(2)Beneficiarii prevăzuți la alin. (1) sunt eligibili dacă îndeplinesc următoarele condiții:a)au domiciliul fiscal în România și sunt producători de vinuri cu D.O.C./I.G. sau pentru care se indică soiul viței-de-vie;b)nu solicită ajutor în domeniile exceptate de la finanțare prevăzute la art. 6 alin. (2). În cazul în care o întreprindere își desfășoară activitatea în domeniile prevăzute la art. 6 alin. (2) și în unul sau mai multe sectoare sau domenii de activitate incluse în domeniul de aplicare prevăzut la art. 6 alin. (1), prezenta schemă de minimis se aplică ajutoarelor acordate pentru aceste din urmă sectoare sau activități, cu condiția ca beneficiarul ajutorului să se asigure, prin mijloace corespunzătoare, precum separarea activităților sau o distincție între costuri, că activitățile desfășurate în sectoarele excluse din domeniul de aplicare al schemei de minimis nu beneficiază de ajutoare de minimis acordate în conformitate cu aceasta;c)valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate întreprinderii unice pe o perioadă de 3 ani consecutivi, 2 ani fiscali precedenți și anul fiscal în curs, cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme, nu depășește echivalentul în lei a 200.000 euro;d)nu sunt supuși unei proceduri de insolvență, lichidare, dizolvare sau faliment;e)beneficiarii au acces la o capacitate tehnică suficientă pentru a face față constrângerilor specifice ale comerțului cu țări terțe și dispun de suficiente resurse pentru a asigura punerea în aplicare a acțiunilor în cel mai eficace mod cu putință;f)beneficiarii dispun de suficiente produse, în ceea ce privește calitatea și cantitatea, astfel încât să fie acoperită cererea de pe piață pe termen lung după acțiunea de promovare;g)nu au fost subiectul unei decizii emise de Comisia Europeană, Consiliul Concurenței sau alt furnizor de ajutor de stat/de minimis de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis sau, în cazul în care au făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată și creanța integral recuperată, cu dobânzile și penalitățile aferente.
 + 
Capitolul IIICondiții de eligibilitate a programelor și cheltuieli eligibile + 
Articolul 8Acțiunile din cadrul programelor de promovare a vinurilor, eligibile pentru acordarea ajutorului de minimis, sunt: a)relații publice, măsuri de promovare sau de publicitate, care vizează în mod special standardele înalte ale produselor din Uniunea Europeană, în mod deosebit în ceea ce privește calitatea, siguranța alimentară sau mediul;b)participarea la evenimente, târguri sau expoziții de importanță internațională;c)campanii de informare, în special privind sistemele Uniunii Europene referitoare la denumirile de origine, indicațiile geografice și producția ecologică;d)studii ale noilor piețe, necesare pentru extinderea piețelor de desfacere;e)studii de evaluare a rezultatelor măsurilor de informare și promovare.
 + 
Articolul 9În cadrul schemei se finanțează numai programele care cuprind una sau mai multe dintre acțiunile prevăzute la art. 8 și care îndeplinesc următoarele condiții:a)programele de promovare cuprind acțiuni de promovare a vinurilor în țări terțe, ce pot conduce la îmbunătățirea echilibrului între cerere și ofertă, consolidarea sectorului vitivinicol european, respectiv îmbunătățirea competitivității vinurilor cu D.O.C./I.G. și pentru care se indică soiul viței-de-vie;b)programele nu includ campanii de informare sau promovare în favoarea unei anumite societăți, nici orientarea către mărci comerciale și branduri;c)originea produsului să fie indicată ca parte a unei acțiuni de informare, în cazul vinurilor cu D.O.C./I.G.;d)informațiile diseminate prin implementarea programelor de promovare, transmise consumatorilor și altor grupuri-țintă, trebuie să se refere la calitățile proprii, intrinsece ale vinurilor și să fie conforme cu legislația aplicabilă din țările terțe vizate de program;e)operațiunile și acțiunile din cadrul programelor sunt definite în mod clar, prin descrierea activităților de promovare și prin includerea costului estimat, precizându-se inclusiv produsele care pot fi luate în considerare;f)produsele promovate să fie destinate consumului direct și să existe oportunități privind exportul sau posibilitatea unor noi piețe de desfacere pentru aceste produse în țările terțe vizate;g)există asigurarea potrivit căreia costurile propuse ale operațiunii nu depășesc nivelurile normale înregistrate pe piață;h)coerența strategiilor propuse cu obiectivele fixate, impactul și succesul probabil în ceea ce privește creșterea cererii pentru produsele în cauză. + 
Articolul 10Cheltuielile eligibile aferente programelor prevăzute la art. 9 sunt cele prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
 + 
Capitolul IVIntensitatea ajutorului, valoarea maximă a finanțării, durata și bugetul schemei + 
Articolul 11(1)Intensitatea maximă a ajutorului de minimis acordat în baza prezentei scheme este de 30% din valoarea cheltuielilor eligibile.(2)Contribuția Uniunii Europene este de maximum 50% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente unui program de promovare.(3)Contribuția proprie a beneficiarului este de minimum 20% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente unui program de promovare.(4)Valoarea totală a ajutorului de minimis prevăzut la alin. (1) nu poate depăși echivalentul în lei al sumei de 200.000 euro, pe durata a 3 exerciții financiare consecutive, în cursul exercițiului financiar în cauză și în cele două exerciții financiare precedente, pentru o întreprindere unică. Suma de 200.000 euro se aplică indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit și indiferent dacă ajutorul acordat este finanțat în totalitate sau parțial din resurse europene.
 + 
Articolul 12(1)Schema se aplică de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri și până la data de 15 octombrie 2018, în limita bugetului alocat.(2)Plățile aferente ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme se efectuează până la data de 30 iunie 2022.(3)Valoarea totală a schemei de ajutor de minimis este de 1.500.000 euro, respectiv 7.000.000 lei, și se asigură în limita creditelor de angajament aprobate în anul 2018 Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, cap. 83 01 „Agricultură, silvicultură, piscicultură și vânătoare“, titlul 40 „Subvenții“, art. 40.15 „Sprijinirea producătorilor“.(4)Creditele bugetare necesare stingerii obligațiilor de plată generate de angajamentele legale încheiate în limita maximă a creditelor de angajament prevăzute la alin. (3) se asigură anual în perioada 2018-2022, în funcție de numărul total al beneficiarilor și de graficele de efectuare a plăților, din prevederile bugetare aprobate Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale.(5)Numărul estimat de beneficiari ai schemei de ajutor de minimis, pe durata de implementare a acesteia, este de 10 întreprinderi.(6)Cursul de schimb utilizat de beneficiar pentru constituirea garanției aferente avansului, pentru cererea de plată în avans, respectiv justificarea parțială/finală este ultimul curs de schimb stabilit de Banca Centrală Europeană, denumită în continuare BCE, în luna anterioară celei în care este depusă cererea de plată, în conformitate cu prevederile art. 37, 38 și 40 din Regulamentul delegat (UE) nr. 907/2014 al Comisiei din 11 martie 2014 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește agențiile de plăți și alte organisme, gestiunea financiară, verificarea și închiderea conturilor, garanțiile și utilizarea monedei euro. Acest curs de schimb este utilizat și de APIA pentru verificarea constituirii de către beneficiari a garanției aferente avansului, plată avans, justificare parțială/finală avans.(7)Pentru plată intermediară și sold, cursul de schimb utilizat de beneficiar este ultimul curs de schimb stabilit de BCE în luna anterioară celei în care este depusă cererea de plată. Cursul de schimb utilizat de APIA pentru efectuarea plății către beneficiar este penultimul curs de schimb stabilit de BCE înainte de luna pentru care se declară cheltuielile sau veniturile alocate, în conformitate cu art. 11 alin. (1) paragraful al doilea din Regulamentul delegat (UE) nr. 907/2014, adică penultimul curs stabilit de BCE înaintea lunii în care se efectuează plata.
 + 
Capitolul VAcordarea ajutorului de minimis și reguli privind cumulul ajutoarelor + 
Articolul 13(1)Ajutorul se acordă sub formă de fonduri nerambursabile, iar plata efectivă a acestuia se poate efectua în avans, ca plată intermediară și sold, în urma prezentării de către beneficiar a cererilor de plată și a documentelor justificative, la aceleași termene și în aceleași condiții ca și pentru plățile din FEGA aferente ajutorului financiar nerambursabil.(2)Ajutorul de minimis se consideră acordat în momentul în care dreptul legal de a beneficia de acesta este conferit întreprinderii, conform prevederilor art. 5 lit. i), indiferent de data la care ajutorul de minimis este plătit.
 + 
Articolul 14(1)Ajutoarele de minimis acordate în baza prezentei scheme pot fi cumulate cu alte ajutoare de minimis acordate potrivit Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 în limita a 200.000 euro pe o durată a trei exerciții financiare, doi ani anteriori acordării ajutorului plus anul acordării ajutorului de minimis, sau cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 360/2012 al Comisiei din 25 aprilie 2012 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis acordate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general, în limita plafonului de 500.000 euro pe durata a trei exerciții financiare.(2)În cazul în care valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi unice pe durata a trei exerciții financiare, cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme, depășește echivalentul în lei al sumei de 200.000 euro, solicitantul nu poate beneficia de prevederile schemei nici chiar pentru acea fracție din ajutor care nu depășește acest plafon.(3)În cazul fuziunilor sau al achizițiilor, atunci când se stabilește dacă un nou ajutor de minimis acordat unei întreprinderi noi sau întreprinderii care face achiziția depășește plafonul relevant, se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor întreprinderilor care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau achiziție rămân legal acordate.(4)În cazul în care o întreprindere se divide în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de divizare se alocă întreprinderii care preia activitățile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporțional pe baza valorii contabile a capitalului social al noilor întreprinderi la data la care divizarea produce efecte.(5)Ajutoarele de minimis acordate în cadrul prezentei scheme nu se cumulează cu alte ajutoare de stat, acordate pentru aceleași costuri eligibile, sau cu ajutoarele de stat acordate pentru aceeași măsură de finanțare prin capital de risc, dacă un astfel de cumul ar depăși intensitatea sau valoarea maximă a ajutorului stabilită pentru condițiile specifice ale fiecărui caz de un regulament privind exceptările în bloc sau printr-o decizie adoptată de Comisia Europeană. Ajutoarele de minimis care nu se acordă sau nu sunt legate de costuri eligibile specifice pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat acordate în temeiul unui regulament de exceptare pe categorii sau al unei decizii adoptate de Comisia Europeană.
 + 
Capitolul VIModalitatea de implementare a schemei, monitorizarea și raportarea ajutorului de minimis + 
Articolul 15(1)În cadrul prezentei scheme sprijinul se acordă în baza unei propuneri de program de promovare a vinurilor în țări terțe.(2)Programul de promovare va fi însoțit de o declarație pe propria răspundere a solicitantului privind:a)ajutoarele de minimis de care a beneficiat acesta ca întreprindere/întreprindere unică conform art. 5 lit. d) și e), într-o perioadă de 3 ani fiscali, 2 ani fiscali anteriori plus anul curent, precum și suma acestora nu depășesc echivalentul în lei al sumei de 200.000 euro;b)eventualele ajutoare de stat primite anterior pentru aceleași costuri eligibile precum cele finanțate;c)faptul că ajutorul de minimis acordat nu va finanța activități sau domenii exceptate de prezenta schemă.(3)Verificarea condițiilor de eligibilitate ale activităților, programelor și cheltuielilor se realizează de către Comisia de evaluare și selecție, constituită prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale, înainte de acordarea facilității.(4)Comisia de evaluare și selecție verifică dacă solicitantul a mai beneficiat de alte ajutoare de stat sau de minimis pentru aceleași cheltuieli eligibile pe baza declarației pe propria răspundere a solicitantului privind sprijinul de minimis acordat unei întreprinderi unice, respectiv faptul că se respectă prevederile art. 14 alin. (2).(5)Sprijinul se acordă în urma selectării și notificării solicitantului privind acceptarea programului de promovare, respectiv după încheierea contractului de finanțare între acesta și APIA.(6)APIA, înainte de a încheia contractul de finanțare cu solicitantul, verifică în Registrul electronic al ajutoarelor de stat acordate în România, denumit în continuare RegAS, dacă suma totală a ajutoarelor de minimis acordate întreprinderii unice pe parcursul unei perioade de trei ani fiscali, inclusiv anul fiscal în curs, fie din surse ale statului sau ale autorităților locale, fie din surse europene, nu depășește echivalentul în lei al sumei de 200.000 euro.(7)În cazul în care solicitantul nu este eligibil să primească o alocare specifică în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis, APIA îi comunică în scris această situație.(8)APIA întocmește și transmite MADR o situație centralizată a cererilor de plată a ajutorului de minimis.(9)În baza situației centralizatoare a cererilor de plată a formelor de ajutor de minimis, transmisă de APIA, MADR transmite Ministerului Finanțelor Publice cererea de deschidere a creditelor bugetare, însoțită de situația centralizatoare a ajutorului de minimis.(10)După aprobarea cererii pentru deschiderea creditelor bugetare de către Ministerul Finanțelor Publice, din bugetul MADR se alimentează contul APIA, care efectuează plățile către beneficiar. + 
Articolul 16Raportarea și monitorizarea ajutoarelor de minimis acordate în baza prezentei scheme se fac în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată prin modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare, și ale Ordinului președintelui Consiliului Concurenței nr. 175/2007 pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat. + 
Articolul 17(1)APIA păstrează evidența detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o durată de 10 ani fiscali de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în aplicarea prezentei hotărâri. Această evidență trebuie să conțină toate informațiile necesare pentru a demonstra respectarea condițiilor impuse de legislația europeană în domeniul ajutorului de minimis. (2)Beneficiarul ajutorului de minimis trebuie să păstreze, pentru o perioadă de minimum 10 ani fiscali de la data acordării ultimei alocări specifice, toate documentele referitoare la ajutorul de minimis primit în cadrul schemei și să transmită APIA/MADR sau Consiliului Concurenței, în termenele stabilite de aceștia, toate informațiile necesare pentru derularea procedurilor naționale și europene în domeniul ajutorului de stat.
 + 
Articolul 18APIA verifică permanent modul de respectare a prevederilor prezentei hotărâri de către beneficiarii sumelor reprezentând ajutor de minimis și dispune măsurile care se impun în cazul încălcării condițiilor impuse prin prezenta schemă. + 
Articolul 19Pe baza unei cereri scrise, APIA transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenței, în 20 de zile lucrătoare sau în termenul stabilit în cerere, toate informațiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condițiilor acestei scheme de ajutor de minimis. + 
Articolul 20(1)APIA are obligația de a transmite Consiliului Concurenței, în formatul și în termenul prevăzut de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 175/2007, toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de minimis la nivel național.(2)În cazul în care APIA nu are date definitive privind valoarea ajutorului de minimis, acesta va transmite valori estimative.(3)Erorile constatate de APIA și corecțiile legale, anulări, recalculări, recuperări, rambursări, se raportează până la data de 31 martie a anului următor anului de raportare.(4)Consiliul Concurenței poate să solicite date și informații suplimentar, cu privire la datele transmise de către APIA, în cazul în care consideră necesar.
 + 
Articolul 21APIA are obligația, conform Regulamentului privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 437/2016, de a încărca în RegAS datele și informațiile referitoare la prezenta schemă de minimis, precum și contractele de finanțare, actele de acordare a ajutoarelor, plățile, obligațiile de recuperare a ajutoarelor și rambursarea efectivă a respectivelor obligații, aferente acestei măsuri.
 + 
Capitolul VIIRecuperarea ajutorului de minimis și reguli privind transparența + 
Articolul 22(1)Nerespectarea de către beneficiari a condițiilor prevăzute prin prezenta schemă, precum și a oricăror obligații asumate în vederea obținerii finanțării determină aplicarea de către APIA a măsurilor necesare în vederea recuperării ajutoarelor de minimis, potrivit prevederilor legislației în vigoare.(2)Sumele acordate sub formă de sprijin din fondurile publice naționale aferente acestora, reprezentând ajutor de minimis, se recuperează cu respectarea prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare, ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare, și ale Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu prevederile art. 73^1 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare.(3)Constatarea ajutorului care trebuie recuperat, calculul și individualizarea acestuia se efectuează de către instituția responsabilă pentru implementarea ajutoarelor de minimis, respectiv APIA. + 
Articolul 23(1)În cazul în care solicitantul este eligibil pentru a primi finanțare în cadrul prezentei scheme și este selectat pentru finanțare în urma procesului de evaluare, APIA comunică în scris întreprinderii beneficiare cuantumul maxim al ajutorului ce poate fi acordat și caracterul de minimis al acestuia, făcând referire expresă la prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013. (2)Textul prezentei scheme se publică integral și pe site-ul MADR.

PRIM-MINISTRU
VASILICA-VIORICA DĂNCILĂ
Contrasemnează:
Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale,
Petre Daea
Ministrul finanțelor publice,
Eugen Orlando Teodorovici
București, 29 august 2018.Nr. 680.
 + 
ANEXĂ
Cheltuielile eligibile în cadrul schemei
a)Cheltuieli privind participarea la evenimente, târguri sau expoziții de importanță internațională, ce includ: (i)taxele de participare; (ii)mostre de produse; (iii)elaborare, transport materiale de informare; (iv)costurile pentru transportul, asigurarea și manipularea mostrelor și materialelor promoționale, formalitățile vamale aferente acestora;(v)costurile înscrierii beneficiarului în catalogul expoziției;(vi)închirierea spațiilor și a standurilor;(vii)costurile aferente elaborării proiectului de execuție, construirii și/sau amenajării spațiului expozițional, transportului materialelor aferente;(viii)costuri aferente instalării și demontării standului; (ix)costuri de funcționare în cadrul evenimentului: apă, electricitate, echipament personal stand; costuri aferente creării unei baze de date și organizării unor evenimente pe parcursul acțiunii, întâlniri cu potențiali importatori asociate cu dineuri tematice, prezentări/ degustări de vinuri, seminare de mică și mare anvergură.b)Cheltuieli privind relații publice, măsuri de promovare sau de publicitate, care vizează în mod special vinurile cu D.O.C., I.G. ori vinurile pentru care se indică soiul, respectiv standardele înalte ale produselor din Uniune, în mod special în ceea ce privește calitatea, siguranța alimentară sau mediul, orientate către consumator și organizate în mass-media sau în cadrul punctelor de vânzare cu amănuntul, ce includ:(i)costuri aferente publicațiilor tipărite și electronice: spoturi prezentate în media electronică, la radio sau televiziune, bannere, plachete, broșuri, respectiv realizare, traduceri, fabricare, expediere;(ii)costurile aferente utilizării rețelelor de socializare, blogurilor, site-urilor internet, respectiv creare, actualizare, traduceri, optimizare pe motoare de căutare;(iii)costuri aferente participării la concursuri;(iv)costuri aferente organizării evenimentelor în cadrul punctelor de vânzare cu amănuntul, respectiv închirierea spațiului și standului, degustări și materiale necesare degustării, taxa de raft, organizării evenimentelor de presă însoțite de degustări și asocierea vinurilor cu diferite preparate culinare, costurile aferente organizării seminarelor;(v)costuri aferente materialelor promoționale.c)Cheltuieli privind campanii de informare și promovare, respectiv diseminarea cunoștințelor științifice și a informațiilor referitoare la sistemele Uniunii privind denumirile de origine, indicațiile geografice și producția ecologică, inclusiv vizite la locul de producție și degustărid)Cheltuieli privind realizarea studiilor noilor piețe, necesare pentru extinderea piețelor de desfaceree)Cheltuieli privind realizarea studiilor de evaluare a rezultatelor măsurilor de informare și promovaref)Cheltuieli generale, inclusiv pentru contabilitatea aferentă programului, costuri cu auditurile externe și costuri de personal, cheltuieli de transport, cazare, diurnă necesare pentru punerea în aplicare a acțiunilor

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x