HOTĂRÂRE nr. 673 din 5 iunie 2003

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 443 din 23 iunie 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulCONTINE PEPROGRAM 05/06/2003
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 107
ART. 1APROBA PEPROGRAM 05/06/2003
ANEXA 1REFERIRE LAHG 866 30/08/2001
 Nu exista acte care fac referire la acest act

pentru aprobarea Programului economic pe anul 2003



În temeiul art. 107 din Constituţie,Guvernul României adopta prezenta hotărâre. + 
Articolul 1Se aprobă Programul economic pe anul 2003, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
 + 
Articolul 2Realizarea acţiunilor şi măsurilor prevăzute în program va fi monitorizata şi comunicată lunar la Ministerul Dezvoltării şi Prognozei de către toate ministerele şi instituţiile guvernamentale nominalizate în acest program.
 + 
Articolul 3Ministerul Dezvoltării şi Prognozei va prezenta periodic Guvernului informări cu privire la evoluţia principalilor indicatori macroeconomici, precum şi la realizarea obiectivelor, acţiunilor şi măsurilor prevăzute în Programul economic pe anul 2003.PRIM-MINISTRUADRIAN NASTASEContrasemnează:–––––Ministrul dezvoltării şi prognozei,Gheorghe Romeo Leonard CazanMinistrul industriei şi resurselor,Dan Ioan PopescuMinistrul agriculturii,alimentaţiei şi pădurilor,Ilie SarbuMinistrul finanţelor publice,Mihai Nicolae TanasescuBucureşti, 5 iunie 2003.Nr. 673.
 + 
Anexa

                  PROGRAMUL ECONOMIC PE ANUL 2003

┌─────────┬──────────────────────────────────────────────────────────┬─────────┐│Domeniul │ Obiective / acţiuni şi măsuri │ Respon- ││ │ │ sabili* │├─────────┼──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│I. Indus-│Creşterea valorii adăugate brute cu 6,1%, comparativ │ ││ trie │cu anul 2002 │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │1. Analiza, împreună cu asociaţiile patronale, a evoluţiei│- MIR ││ │ indicatorilor ce caracterizează sau susţin creşterea │- APAPS ││ │ economică (producţia industriala, valoarea adăugată │- Patro- ││ │ bruta, exportul, investiţiile, productivitatea muncii),│ natele ││ │ prevăzuţi în strategiile sectoriale şi evaluarea pe │pe ramuri││ │ aceasta baza a creşterii economice prognozate pe anul │ ││ │ 2003, pe ansamblul industriei şi pe principalele │ ││ │ subramuri. │ ││ │ Rezultatele evaluării, precum şi propunerile cu │ ││ │ privire la instrumentele de politica industriala şi │ ││ │ de imbunatatire a mediului de afaceri, a căror │ ││ │ aplicare poate stimula şi susţine realizarea │ ││ │ contribuţiei industriei la creşterea PIB în anul 2003 │ ││ │ şi în continuare, vor fi transmise la MDP până la │ ││ │ 30 iunie a.c. │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │2. Examinarea cauzelor, identificarea soluţiilor şi │ – MIR ││ │ acordarea de asistenţa de specialitate şi de servicii │ – APAPS ││ │ suport pentru redresarea activităţii în sectoarele cu │ – Patro-││ │ pondere semnificativă în industrie, în care producţia │ nate ││ │ din trim. I prezintă tendinte de declin, comparativ │ ││ │ cu perioada corespunzătoare din anul 2002: │ ││ │ – extractia carbunelui; │ ││ │ – metalurgie; │ ││ │ – maşini şi echipamente; │ ││ │ – materiale de construcţii; │ ││ │ – articole de îmbrăcăminte; │ ││ │ – pielarie şi încălţăminte; │ ││ │ – produse din tutun. │ ││ │ termen: iunie │ ││ │ * Denumirea completa a instituţiilor este prezentată │ ││ │ în Anexa │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │3. Identificarea soluţiilor şi măsurilor pentru │- MIR ││ │ valorificarea stocurilor excedentare de produse finite │- APAPS ││ │ existente la finele trim. I 2003 şi pentru │- Patro- ││ │ preîntâmpinarea formării de noi stocuri, în special la:│ nate ││ │ – maşini şi echipamente; │ ││ │ – maşini şi aparate electrice; │ ││ │ – aparatura şi instrumente medicale; │ ││ │ – materiale de construcţii; │ ││ │ – produse textile; │ ││ │ – construcţii metalice. │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │4. Efectuarea de sondaje trimestriale de opinie în rândul │ – INS ││ │ managerilor societăţilor reprezentative din toate │ – MDP ││ │ sectoarele industriale, cu privire la evoluţia şi │ – MIR ││ │ nivelul stocurilor de comenzi şi contracte, comparativ │ ││ │ cu situaţia din 2002, în vederea evaluării tendinţelor │ ││ │ conjuncturale de creştere economică şi de modificare a │ ││ │ macrostructurii industriei pe termen scurt │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │5. Accelerarea procesului de transfer şi aplicare în │ – MEC ││ │ societăţile industriale a rezultatelor activităţii de │ – MIR ││ │ cercetare-dezvoltare-inovare, aferente proiectelor │ – Patro-││ │ finalizate în anii 2001-2003 din Planul Naţional, │ nate ││ │ Programele nucleu şi Programele sectoriale. │ ││ │ Înfiinţarea în anul 2003 a trei parcuri ştiinţifice │ ││ │ şi tehnologice pentru susţinerea procesului de transfer│ ││ │ şi aplicare în economie a rezultatelor cercetării │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │6. Prezentarea unui raport cu privire la efectele asupra │ – MEC ││ │ creşterii economice în industrie a programelor RELANSIN│ ││ │ INVENT, MENER, MATNATECH ŞI CALIST, care au avut ca │ ││ │ obiective sprijinirea modernizării şi relansarii │ ││ │ economice, precum şi a propunerilor pentru │ ││ │ îmbunătăţirea procesului de selecţie a proiectelor │ ││ │ propuse, în vederea creşterii semnificative a │ ││ │ eficientei aplicării acestora în economia reală. │ ││ │ termen: iunie │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │7. Monitorizarea lunară a îndeplinirii măsurilor prevăzute│ – APAPS ││ │ în programele de restructurare a societăţilor din │ – MIR ││ │ industrie cuprinse în programul RICOP şi în lista │ ││ │ aprobată prin HG nr. 866/2001 şi prezentarea de │ ││ │ informări trimestriale la Guvern. │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │8. Realizarea acţiunilor prevăzute pentru anul 2003 cu │ – MIR ││ │ privire la restructurarea şi privatizarea sectorului │ ││ │ energetic: │ ││ │ 8.1. Privatizarea a doua societăţi de producţie şi a │ ││ │ doua unităţi de distribuţie a energiei electrice, │ ││ │ precum şi a doua distributii de gaze naturale; │ ││ │ termen: decembrie │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │ 8.2. Revizuirea metodologiei de calcul a tarifelor │ – ANRE ││ │ pentru activităţile de distribuţie a energiei │ ││ │ electrice şi termice; │ ││ │ termen: iunie │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │ 8.3. Ajustarea preţului naţional de referinţa pentru │ – ANRE ││ │ energia termica şi a preţurilor pentru energia │ ││ │ termica furnizată de Termoelectrica, prin │ ││ │ introducerea tarifelor locale; │ ││ │ termen: iulie │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │ 8.4. Internalizarea costurilor pentru protecţia mediului│ – MIR ││ │ în preţul energiei; │ – ANRE ││ │ termen: decembrie │ – ANRGN ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │ 8.5. Elaborarea reglementărilor cu privire la tranzitul │ – MIR ││ │ energiei electrice prin reţelele transfrontaliere, │ – Trans-││ │ în acord cu directivele europene în domeniu; │ elec- ││ │ termen: iunie │ trica ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │ 8.6. Pregătirea elementelor de fundamentare pentru │ – ANRGN ││ │ perfecţionarea sistemului de tarifare pe categorii │ – MIR ││ │ de consumatori captivi de gaze naturale; │ ││ │ termen: decembrie │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │ 8.7. Îmbunătăţirea managementului energetic şi │ – MIR ││ │ autorizarea personalului cu atribuţii în domeniul │ – ARCE ││ │ energiei la consumatorii care depăşesc 1000 tep │ ││ │ pe an; │ ││ │ termen: decembrie │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │ 8.8. Creşterea calităţii produselor din rafinarii la │ – MIR ││ │ nivelul standardelor U.E. Reglementarea │ – Patro-││ │ conţinutului de sulf din combustibilii lichizi; │ natul ││ │ termen: iulie │ de ││ │ │ ramura ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │ 8.9. Creşterea siguranţei şi eficientei economice a │ – MIR ││ │ sistemului de transport ţiţei, produse petroliere │ – MI ││ │ şi gaze naturale; │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │ 8.10. Aplicarea stricta a normativelor pentru │ – MIR ││ │ proiectarea, execuţia şi exploatarea sistemelor de│ – ANRGN ││ │ alimentare cu gaza naturale; │ ││ │ termen: permanent │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │ 8.11. Actualizarea analizelor diagnostic pentru │ – MIR ││ │ stabilirea viabilitatii fiecărei centrale de │ – Termo-││ │ producere a energiei electrice şi termice pe │ elec- ││ │ cărbune şi hidrocarburi, luând în considerare │ trica ││ │ internalizarea costurilor pentru protecţia │ ││ │ mediului, precum şi cerinţele acquis-ului │ ││ │ comunitar; elaborarea programului, evaluarea │ ││ │ costurilor şi identificarea surselor de finanţare │ ││ │ necesare pentru închiderea esalonata a grupurilor │ ││ │ energetice sau a centralelor neviabile. │ ││ │ termen: decembrie │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │ 8.12. Reanalizarea politicii de amortizare a capitalului│ – MIR ││ │ fix din sistemul electroenergetic, în funcţie de │ – MFP ││ │ valoarea actualizată de înlocuire şi durata │ – Patro-││ │ normală de funcţionare, pe categorii de mijloace │ nate ││ │ fixe, luând în considerare şi cuprinderea taxei │ ││ │ din care este constituit în prezent Fondul special│ ││ │ pentru dezvoltarea sistemului energetic. │ ││ │ termen: septembrie │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │ 8.13. Modificarea şi completarea Legii petrolului şi │ – MIR ││ │ promovarea Legii energiei electrice şi termice. │ – Patro-││ │ termen: decembrie │ natele││ │ │ de ││ │ │ ramura ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │ 8.14. Realizarea programului aprobat de Guvern cu │ – MIR ││ │ privire la privatizarea PETROM │ – PETROM││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │9. Examinarea, împreună cu asociaţiile patronale de │ – MIR ││ │ ramura, a oportunităţii achiziţionării unor cantităţi │ – DCE ││ │ suplimentare de ţiţei şi gaze naturale, în perioada │ – Patro-││ │ iulie-octombrie, în vederea prelucrării şi livrării │ nate ││ │ la export şi pe piaţa interna de produse petroliere, │ ││ │ chimice şi petrochimice, în cazul în care din analiza │ ││ │ preţurilor rezultă efecte pozitive asupra creşterii │ ││ │ economice, fără a afecta negativ balanţa comercială şi │ ││ │ a contului curent al balanţei de plati. │ ││ │ termen; iunie │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │10. Asigurarea stocurilor de cărbune energetic şi │ – MIR ││ │ hidrocarburi pentru perioada de iarna, pe baza unui │ ││ │ program special ce va fi prezentat Guvernului. │ ││ │ termen: iulie │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │11. Dezvoltarea capacităţilor de inmagazinare subterana │ – MIR ││ │ a gazelor naturale, în anul 2003, până la 2500 mil. mc│ – Patro-││ │ │ nate ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │12. Elaborarea unui program special pentru creşterea │ – MIR ││ │ eficientei energetice, atât în industrie, cat şi în │ ││ │ celelalte ramuri ale economiei care, prin soluţiile, │ ││ │ măsurile concrete şi instrumentele de politica │ ││ │ energetica propuse, sa conducă la reducerea │ ││ │ intensitatii energetice pe unitatea de PIB, la │ ││ │ nivelele anuale angajate prin negocierile cu U.E. │ ││ │ termen: septembrie │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │13. Finalizarea programelor de restructurare şi a │ – MIR ││ │ proiectelor de modernizare tehnologică şi de │ – ROMARM││ │ privatizare prevăzute pentru anul 2003 în industria │ ││ │ de apărare şi alinierea performantelor produselor la │ ││ │ standardele de calitate NATO. │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │14. Elaborarea şi prezentarea la Guvern, în cursul │ – MAAP ││ │ trimestrului III, a unei strategii integrate pe termen│ – MIR ││ │ mediu şi lung de modernizare şi dezvoltare durabila a │ – APAPS ││ │ agriculturii şi industriei alimentare, de redresare şi│ – Patro-││ │ creştere a competitivitatii sectoarelor producătoare │ nate ││ │ de maşini şi utilaje agricole, îngrăşăminte chimice │ ││ │ şi antidaunatori, echipamente de irigaţii şi utilaje │ ││ │ pentru industria alimentara, care să conducă la │ ││ │ creşterea substantiala a producţiei agroalimentare, │ ││ │ la echilibrarea în următorii 2-3 ani a balanţei │ ││ │ comerciale în acest domeniu şi la asigurarea unui │ ││ │ excedent semnificativ pe termen mediu şi lung. │ ││ │ La elaborarea strategiei şi a politicilor industriale │ ││ │ şi agricole de sustinere a obiectivelor propuse, se │ ││ │ va ţine seama de cerinţele acquis-ului comunitar şi │ ││ │ de prevederile documentelor de poziţie aprobate de │ ││ │ Guvern pentru negocierile cu UE la capitolele │ ││ │ respective. Prevederile strategiei vor fi actualizate │ ││ │ în termen de 3 luni de la încheierea negocierilor. │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │15. Actualizarea strategiei de dezvoltare a industriei │ – MCTI ││ │ tehnologiei informatiei pe termen mediu şi lung, în │ – MIR ││ │ conformitate cu procedurile din strategia Naţionala │ ││ │ pentru promovarea noii economii şi prezentarea spre │ ││ │ aprobare la Guvern. │ ││ │ termen: septembrie │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │16. Participarea reprezentanţilor MIR şi ai patronatelor │ – MIR ││ │ din industrie la evaluarea şi selectarea proiectelor │ – Patro-││ │ de investiţii din zonele de restructurare industriala │ nate ││ │ cu potenţial de creştere economică, în vederea │ ││ │ armonizării strategiilor sectoriale din industrie cu │ ││ │ priorităţile de dezvoltare regionala prevăzute în │ ││ │ Planul Naţional de Dezvoltare şi agreate de Comisia │ ││ │ Europeană pentru a fi cofinantate din Programul PHARE │ ││ │ şi de la bugetul de stat. │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │17. Examinarea cu titularii programelor şi proiectelor de │- MIR ││ │ investiţii din sectorul public şi privat a soluţiilor │- MIMMC ││ │ şi măsurilor pentru creşterea ponderii de participare │- Patro- ││ │ a industriei autohtone la asigurarea, în condiţii │ nate ││ │ competitive, a materialelor, maşinilor, utilajelor şi │ ││ │ echipamentelor, inclusiv ca subfurnizori, în │ ││ │ cooperare cu firme străine. │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │18. Completarea strategiilor şi a programelor de │- MIR ││ │ restructurare a sectoarelor industriale cu măsuri │- MDP ││ │ pentru crearea de noi locuri de muncă prin dezvoltarea│- Patro- ││ │ parcurilor industriale şi îmbunătăţirea legislaţiei │ nate ││ │ din domeniu în raport cu practica europeană. │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │19. Elaborarea propunerilor de imbunatatire a cadrului │- MIR ││ │ legislativ cu privire la exploatarea, comercializarea │- MAAP ││ │ şi prelucrarea masei lemnoase, în vederea stimulării │- Patro- ││ │ creşterii valorii adăugate prin prelucrare avansată. │ nate ││ │ termen: septembrie │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │20. Creşterea ponderii resurselor recuperabile în totalul │- MIR ││ │ consumului industrial de materii prime şi materiale, │- Patro- ││ │ prin îmbunătăţirea sistemului de colectare, selectare │ natul ││ │ şi valorificare a deşeurilor industriale şi casnice │ de ││ │ (metale, sticlă, hârtie, deşeuri textile şi lemnoase, │ ramura ││ │ cauciuc şi mase plastice etc.). Prin aplicarea │ ││ │ prevederilor din reglementările aprobate în anii │ ││ │ 2001 şi 2002. │ ││ │ Prezentarea la Guvern a unei informări cu privire la │ ││ │ gradul de participare a resurselor reciclabile în │ ││ │ totalul resurselor consumate în anul 2002 şi │ ││ │ semestrul I 2003. │ ││ │ termen: septembrie │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │21. Reducerea graduala a aplicării sistemului de │- MIR ││ │ compensări în vederea eliminării arieratelor şi │- APAPS ││ │ introducerea treptata a efectelor de comerţ ca │- MFP ││ │ instrumente financiare specifice economiei de piaţa. │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │22. Efectuarea de analize diagnostic pentru identificarea │- MIR ││ │ societăţilor din industrie cu mari pierderi, care sunt│- APAPS ││ │ sau pot deveni insolvabile şi a căror privatizare nu │- MFP ││ │ este posibila; elaborarea de propuneri pentru │ ││ │ întreruperea activităţii acestora potrivit │ ││ │ procedurilor legale. │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │23. Actualizarea listei standardelor şi a ghidurilor de │- MIR ││ │ aplicare pentru transpunerea în legislaţia românească │- ASRO ││ │ a acquis-ului comunitar în domeniul produselor │ ││ │ industriale, ţinând seama şi de modificările │ ││ │ intervenite în standardele comunitare publicate în │ ││ │ J.O. al Comisiei Europene │ ││ │ termen: permanent │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │24. Modificarea, potrivit protocolului PECA, a │- ASRO ││ │ reglementărilor naţionale (Hotărâri de Guvern), │- MIR ││ │ cu privire la: │ ││ │ – compatibilitatea electromagnetica (termen: iunie) │ ││ │ – asigurarea securităţii utilizatorilor de │ ││ │ echipamente de joasa tensiune │ ││ │ – asigurarea securităţii utilizatorilor de jucarii │ ││ │ termen: iunie │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │25. Organizarea, împreună cu patronatele, a activităţii │- MIR ││ │ de identificare a cazurilor de concurenta neloială în │- Patro- ││ │ domeniul produselor industriale şi transmiterea de │ nate ││ │ propuneri la Oficiul Concurentei pentru instrumentarea│ ││ │ acestor cazuri. │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │26. Îmbunătăţirea ofertei de servicii de consultanţa, │- MIMMC ││ │ informare şi instruire pentru IMM în scopul creşterii │ ││ │ competitivitatii acestor întreprinderi pe pieţele │ ││ │ locale şi internaţionale. │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │27. Implementarea şi monitorizarea programelor de │- MIMMC ││ │ sustinere a investiţiilor realizate de IMM, finanţate │ ││ │ parţial în cadrul programelor UE şi de la bugetul de │ ││ │ stat şi prezentarea de informări trimestriale │ ││ │ la Guvern. │ │├─────────┼──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│II. │Creşterea cu 7% a valorii adăugate brute, comparativ │ ││ Agricul-│cu anul 2002 │ ││ tura, ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ silvi- │1. Asigurarea condiţiilor pentru executarea lucrărilor │- MAAP ││ cultura,│ specifice de întreţinere a culturilor, întârziate │ ││ pisci- │ datorită condiţiilor atmosferice nefavorabile şi │ ││ cultura │ pregătirea corespunzătoare a campaniilor agricole de │ ││ şi ex- │ vara şi de toamna. │ ││ploatare ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│fores- │2. Dezvoltarea structurilor instituţionale în vederea │- MAAP ││tiera │ derulării programului SAPARD, pentru utilizarea │ ││ │ completa a fondurilor convenite cu Uniunea Europeană, │ ││ │ cu respectarea riguroasă a criteriilor de finanţare şi │ ││ │ monitorizarea sistematica a derulării proiectelor. │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │3. Creşterea cu 300 mii ha a suprafeţelor irigate, │- MAAP ││ │ utilizarea completa a capacităţilor existente şi │ ││ │ continuarea acţiunii de înfiinţare a Asociaţiilor │ ││ │ utilizatorilor de apa pentru irigaţii │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │4. Reabilitarea amenajărilor de îmbunătăţirii funciare, │- MAAP ││ │ prevăzute în programul pe anul 2003, prin desecarea a │- MEC ││ │ 200 mii ha, combaterea eroziunii solului pe 400 mii ha,│ ││ │ realizarea a 550 km diguri şi elaborarea de studii │ ││ │ pedologice şi agrochimice pentru 600 mii ha │ ││ │ teren agricol │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │5. Stimularea infiintarii şi funcţionarii fermelor de │- MAAP ││ │ elita în unităţile de cercetare ştiinţifică şi în │- MEC ││ │ sectorul privat. │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │6. Continuarea programului de sprijin al producătorilor │- MAAP ││ │ agricoli din zonele de deal şi de munte pentru │- MFP ││ │ achiziţionarea de maşini, utilaje şi instalaţii │ ││ │ agricole şi de mica industrie din producţia interna, │ ││ │ pe baze competitive, şi utilizarea, în condiţiile │ ││ │ negociate, a creditelor FIDA şi BIRD şi a fondurilor │ ││ │ alocate prin programul SAPARD. │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │7. Stabilirea unor relaţii functionale între producătorii │- MAAP ││ │ agricoli şi sistemul de credit şi asigurări, inclusiv │ ││ │ prin extinderea reţelelor actuale de sucursale în │ ││ │ teritoriu, intensificarea acţiunilor promotionale în │ ││ │ mediul rural şi acordarea de asistenţa de specialitate.│ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │8. Stimularea şi sprijinirea producătorilor agricoli │- MAAP ││ │ pentru mărirea dimensiunii fermelor, prin asociere, │- Patro- ││ │ arendare, concesionare şi vânzare – cumpărare a │ nate ││ │ terenurilor agricole şi a pădurilor şi promovarea Legii│ ││ │ formelor asociative şi de cooperatie în agricultura │ ││ │ până la finele anului 2003. │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │9. Încurajarea integrării producătorilor agricoli cu │- MAAP ││ │ procesatorii şi comercianţii de produse agroalimentare,│- Patro- ││ │ pentru reducerea operaţiunilor intermediare. │ nate ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │10. Dezvoltarea burselor de cereale şi a pieţelor de gros │- MAAP ││ │ pentru produsele agricole. │- CNVM ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │11. Armonizarea standardelor de calitate a produselor │- MAAP ││ │ agroalimentare cu cele existente în U.E. şi acordarea │- MIMMC ││ │ de asistenţa tehnica şi, eventual, financiară │- MEC ││ │ producătorilor agricoli pentru aplicarea acestor │- Patro- ││ │ standarde. │ nate ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │12. Consolidarea tendintei de creştere a efectivelor de │- MAAP ││ │ animale înregistrată în anul 2002 şi în prima parte a │- Patro- ││ │ acestui an, prin utilizarea eficienta a sprijinului │ nate ││ │ acordat de stat crescatorilor de animale. │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │13. Dezvoltarea substantiala a serviciilor de cercetare │- MAAP ││ │ şi consultanţa agricolă, precum şi a asistenţei │ ││ │ financiare acordate producătorilor privati, în vederea│ ││ │ creşterii productiilor la hectar, a productivitatii, │ ││ │ calităţii şi rentabilitatii. │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │14. Îmbunătăţirea normelor tehnice pentru evaluarea │- MAAP ││ │ resurselor de masa lemnoasă şi a taierilor anuale şi │ ││ │ acordarea de sprijin tehnic şi cu material săditor │ ││ │ pentru realizarea de perdele forestiere pe 1500 ha │ ││ │ în zonele deficitare în vegetaţie forestieră. │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │15. Refacerea în anul 2003 a 440 km. drumuri forestiere │- MAAP ││ │ şi construirea a 400 km drumuri forestiere noi, │ ││ │ reconstructia ecologica a 10 mii ha de păduri afectate│ ││ │ de factori dereglatori sau necorespunzătoare │ ││ │ structural, precum şi sprijinirea proprietarilor │ ││ │ privati de păduri pentru înfiinţarea structurilor de │ ││ │ gospodărire a pădurilor. Finalizarea contractării │ ││ │ creditului BERD de 25 mil. USD până la finele │ ││ │ semestrului I a.c. şi utilizarea eficienta a acestui │ ││ │ credit. │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │16. Reevaluarea prognozei privind producţia agricolă │- MAAP ││ │ vegetala şi animala şi a valorii adăugate brute pe │ ││ │ ansamblul agriculturii, silviculturii şi pisciculturii│ ││ │ în anul 2003. Rezultatele analizei vor fi transmise │ ││ │ la MDP, până la 30 iunie, în vederea prezentării la │ ││ │ Guvern a prognozei actualizate pe ansamblul economiei │ ││ │ şi pe ramuri. │ │├─────────┼──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│III. │ │ ││Servicii │Analiza posibilităţilor de majorare a creşterii proiectate│ ││ │a valorii adăugate brute din servicii (3,8-4,2%) în │ ││ │vederea compensării eventualelor diminuari conjuncturale │ ││ │ale contribuţiei industriei şi agriculturii. │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │1. Reevaluarea, până la 30 iunie a.c., a creşterii │- Insti- ││ │ volumului de activitate şi a valorii adăugate brute, │ tutiile││ │ în funcţie de datele disponibile pe primele 5 luni │ de ││ │ (date de bilanţ, contracte angajate şi în perspectiva │ profil ││ │ etc.) în următoarele domenii ale serviciilor: │ ││ │ – turism; │ ││ │ – transporturi; │ ││ │ – posta şi telecomunicaţii; │ ││ │ – informatica şi activităţi conexe; │ ││ │ – cercetare-proiectare; │ ││ │ – servicii financiar-bancare; │ ││ │ – servicii comerciale; │ ││ │ – radio, televiziune, presa, arta şi spectacole; │ ││ │ – activităţi sportive şi recreative; │ ││ │ – activităţi juridice, de contabilitate, │ ││ │ consultanţa pentru afaceri şi management. │ │├─────────┼──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│IV. │ │ ││Inves- │Creşterea cu 9% a formării brute de capital fix şi a │ ││titii – │investiţiilor şi cu 7,7% a valorii adăugate în construcţii│ ││Con- │în vederea sustinerii creşterii economice, creării de noi │ ││structii │locuri de muncă, accelerarii modernizării infrastructu- │ ││ │rilor, a sectorului productiv şi a serviciilor. │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │1. Monitorizarea activa a realizării investiţiilor │- APAPS ││ │ angajate prin contractele de privatizare, precum şi │- MIR ││ │ utilizarea tuturor instrumentelor prevăzute de │- MAAP ││ │ reglementările legale în scopul îndeplinirii obliga- │- MT ││ │ tiilor contractuale. Prezentarea de rapoarte │ ││ │ trimestriale la Guvern. │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │2. Intensificarea acţiunilor promotionale pentru atragerea│- ARIS ││ │ de investiţii străine directe. │- Minis- ││ │ │ tere ││ │ │- Patro- ││ │ │ nate ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │3. Analizarea trimestriala a derulării investiţiilor │- MAP ││ │ finanţate din bugetele locale, acordându-se prioritate │- Cons. ││ │ în utilizarea veniturilor pentru realizarea │ Jud. ││ │ obiectivelor de investiţii │- Prima- ││ │ │ rii ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │4. Utilizarea completa a creditelor externe angajate │- Ordonă-││ │ pentru cheltuieli de capital în anii precedenti şi │ torii ││ │ neconsumate complet, precum şi a celor angajate în │ de ││ │ anul 2003, în limitele prevăzute de lege, atât în │ credite││ │ sectorul energetic şi al infrastructurilor, cat şi │- MFP ││ │ în sectoarele productive. │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │5. Analiza utilizării creditelor externe pentru investiţii│- MFP ││ │ angajate cu garanţia statului şi nerambursate la termen│- Minis- ││ │ şi prezentarea unui raport la Guvern până la 30 │ tere ││ │ iunie a.c. │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │6. Urgentarea angajării de noi credite externe pentru │- Minis- ││ │ realizarea de investiţii, în limita plafonului aprobat │ tere ││ │ prin lege pentru anul 2003. │- Prima- ││ │ │ rii ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │7. Creşterea contribuţiei creditelor bancare interne pe │- Ordonă-││ │ termen mediu şi lung pentru finanţarea investiţiilor, │ tori de││ │ cu prioritate în sectorul productiv al economiei, având│ credite││ │ în vedere ponderea foarte redusă a acestora în │- ARB ││ │ structura surselor de finanţare din ultimii ani. │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │8. Creşterea capacităţii administraţiei publice centrale │- Coordo-││ │ şi locale pentru fundamentarea şi derularea proiectelor│ natorii││ │ de investiţii finanţate din fondurile atrase în cadrul │ de pro-││ │ programelor cu Uniunea Europeană. │ iecte ││ │ – Analizarea trimestriala a realizării acestor │(MDP, MFP││ │ programe de către instituţiile care le │ MAAP, ││ │ administrează şi prezentarea de informări │ MLPTL) ││ │ sintetice Guvernului. │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │9. Intensificarea acţiunilor pentru finalizarea │- MIR ││ │ investiţiilor neterminate în sectorul hidroenergetic, │ ││ │ în care sunt acumulate imobilizarii de capital de │ ││ │ aproape 2 mld. dolari, precum şi adoptarea unor │ ││ │ reglementări care să mărească sansele de atragere a │ ││ │ investiţiilor străine (garantarea achiziţiei şi a │ ││ │ preţului energiei electrice livrate în perioadele de │ ││ │ vârf de sarcina, reglementarea condiţiilor de │ ││ │ valorificare a apei din lacurile de acumulare pentru │ ││ │ alimentarea cu apa a localităţilor şi pentru irigaţii, │ ││ │ precum şi a amenajărilor turistice şi de agrement, │ ││ │ participarea la investiţii a administraţiilor publice │ ││ │ locale din zonele expuse la inundaţii, mărirea │ ││ │ duratelor de concesionare etc.). │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │10. Analiza oportunităţii angajării unor credite │- MAAP ││ │ suplimentare şi atragerii de investiţii străine │- Patro- ││ │ directe, pentru modernizarea şi susţinerea creşterii │ nate ││ │ economice durabile în agricultura, cu luarea în │- ARIS ││ │ considerare a eficientei şi duratei de amortizare a │ ││ │ acestora, în următoarele scopuri: │ ││ │ – punerea în funcţiune a sistemelor de irigaţii, │ ││ │ care să permită creşterea suprafeţelor irigate │ ││ │ în zonele şi la culturile în care acestea au │ ││ │ efecte maxime; │ ││ │ – creşterea gradului de mecanizare a agriculturii,│ ││ │ care este de 3-4 ori mai redus decât în Uniunea │ ││ │ Europeană, în vederea îmbunătăţirii calităţii │ ││ │ şi executării în timp optim a lucrărilor │ ││ │ agricole; │ ││ │ – constituirea de ferme zootehnice moderne, │ ││ │ eficiente economic, care să contribuie la │ ││ │ creşterea semnificativă a efectivelor de animale│ ││ │ a producţiei de carne, lapte şi produse │ ││ │ alimentare, precum şi la creşterea contribuţiei │ ││ │ industriei alimentare la echilibrarea balanţei │ ││ │ comerciale. │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │11. Promovarea în continuare a investiţiilor în cadrul │- MDP ││ │ parcurilor industriale şi susţinerea acestui proces │- MIR ││ │ de către administraţiile locale, în special în zonele │- MIMMC ││ │ în care exista suprafeţe de producţie neutilizate şi │- Prima- ││ │ disponibil de forta de muncă calificată. │ rii ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │12. Utilizarea avantajelor pe care le poate asigura │- Patro- ││ │ asocierea societăţilor în holdinguri, pentru │ nate ││ │ accelerarea procesului de modernizare în scopul │ ││ │ creşterii potenţialului concurential, atât pe piaţa │ ││ │ interna, cat şi la export, prin: │ ││ │ – creşterea potenţialului de finanţare a │ ││ │ investiţiilor din surse proprii; │ ││ │ – îmbunătăţirea capacităţii de angajare şi de │ ││ │ garantare a creditelor bancare pe termen │ ││ │ mediu şi lung; │ ││ │ – reducerea duratei de realizare a investiţiilor │ ││ │ şi de imobilizare a surselor de finanţare; │ ││ │ – creşterea eficientei activităţilor de │ ││ │ cercetare-dezvoltare tehnologică; │ ││ │ – ameliorarea competitivitatii şi a capacităţii │ ││ │ concurentiale a participanţilor la holding şi pe │ ││ │ aceasta baza a creşterii economice. Acţiunea se │ ││ │ înscrie în practica şi tendintele existente în │ ││ │ prezent în toate ţările. │ │├─────────┼──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│V. Comerţ│Creşterea exportului de bunuri cu 14-15% faţă de anul │ ││ exterior│ 2002, pentru susţinerea creşterii economice şi │ ││ │ menţinerea în limite controlate a deficitului balanţei │ ││ │ comerciale şi a contului curent. │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │1. Îmbunătăţirea condiţiilor de acces a produselor │- DCE ││ │ româneşti pe pieţele externe prin valorificarea │- ANEIR ││ │ oportunitatilor/facilităţilor oferite de Acordul │- Patro- ││ │ european, acordurile de comerţ liber, acordurile │ nate ││ │ comerciale bilaterale, SPG, etc. │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │2. Organizarea de misiuni economice specializate, pe │- DCE ││ │ produse şi grupe de produse, pe pieţele de interes │- Camere-││ │ pentru exporturile româneşti. │ le de ││ │ │ comerţ ││ │ │- ANEIR ││ │ │- Patro- ││ │ │ nate ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │3. Îmbunătăţirea activităţii de informare comercială şi │- DCE ││ │ acordarea de asistenţa de specialitate societăţilor │- CRCE ││ │ comerciale cu activitate de export. │-Camerele││ │ │de comerţ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │4. Perfecţionarea sistemului de pregătire profesională │- DCE ││ │ a specialiştilor cu activitate de export şi import │- CRCE ││ │ pentru dezvoltarea abilităţilor şi tehnicilor de │- ANEIR ││ │ prospectare a pieţelor, de analiza a eficientei şi a │-Camerele││ │ clauzelor asiguratorii pentru operaţiunile │de comerţ││ │ comerciale s.a. │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │5. Dezvoltarea comerţului electronic şi a sistemului de │- DCE ││ │ comunicaţii aferent. │- MCTI ││ │ │- Patro- ││ │ │ nate ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │6. Utilizarea eficienta a creditelor de la EXIMBANK │- MFP ││ │ destinate stimulării şi promovării producţiei pentru │-EXIMBANK││ │ export şi a exporturilor. │- DCE ││ │ │- Patro- ││ │ │ nate ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │7. Intensificarea acţiunilor pentru participarea României │- DCE ││ │ la realizarea unor obiective complexe destinate │- MIR ││ │ asigurării industriei cu materii prime de baza (ţiţei, │ ││ │ gaze naturale, minereuri, s.a.). │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │8. Negocierea şi semnarea de noi acorduri economice, │- MAE ││ │ comerciale şi de cooperare, în special cu ţările la │- DCE ││ │ care se înregistrează deficite majore ale balanţei │ ││ │ comerciale, precum şi cu cele care au pieţe cu │ ││ │ capacitate mare de absorbţie, în care exporturile │ ││ │ româneşti sunt nesemnificative sau au scăzut. │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │9. Participarea activa la activităţile grupelor de lucru │- DCE ││ │ pentru comerţ, industrie şi dezvoltare economică din │- MIR ││ │ cadrul OCEMN. │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │10. Examinarea competitivitatii la export a produselor │- Patro- ││ │ româneşti în raport cu cele oferite de firmele │ nate ││ │ concurente, în scopul fundamentarii mai temeinice a │- Asoci- ││ │ strategiilor sectoriale. │ atii ││ │ │profesi- ││ │ │ onale ││ │ │- CRCE ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │11. Dezvoltarea accelerata a exportului de produse şi │- MCTI ││ │ servicii din domeniul tehnologiei de tehnica │- Patro- ││ │ informatiei. │ nate ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │12. Îmbunătăţirea organizării reţelelor de distribuţie şi │- Patro- ││ │ a service-ului pentru produsele exportate. │ nate ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │13. Dezvoltarea reţelei externe de promovare a expor- │- DCE ││ │ turilor în funcţie de importanţa şi perspectivele │- Patro- ││ │ diferitelor pieţe; organizarea de birouri comerciale │ nate ││ │ şi reprezentante cu participare şi sustinere │ ││ │ financiară şi din partea patronatelor, asociaţiilor │ ││ │ profesionale şi a agenţilor economici interesaţi. │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │14. Elaborarea unei strategii şi a unor politici │- DCE ││ │ comerciale coerente pe termen mediu şi lung, care să │- MIR ││ │ reevalueze orientarea geografică a exporturilor şi a │- MIMMC ││ │ importurilor, îmbunătăţirea structurii pe produse a │- MAAP ││ │ exporturilor, în vederea unei specializări pe domenii │- Patro- ││ │ cu sanse reale de competitivitate. │ nate ││ │ │- ANEIR │├─────────┼──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ VI. Alte│1. Examinarea oportunităţii îmbunătăţirii prevederilor │- MJ ││domenii │ Legii patronatelor, armonizata cu practicile europene │- Minis- ││ │ şi internaţionale, pentru creşterea rolului şi a │ terele ││ │ potenţialului acestora în elaborarea strategiilor │ econo- ││ │ sectoriale, asigurarea serviciilor suport pentru │ mice ││ │ societăţile componente şi reprezentarea corespunzătoare│- Confe- ││ │ în dialogul cu sindicatele şi Guvernul. │deraţiile││ │ │patronale││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │2. Analiza influentei raportului dintre masa monetara │- BNR ││ │ (M2) şi PIB în vederea stabilirii unei politici │- MFP ││ │ monetare stabile de sustinere a creşterii economice, │ ││ │ în principal prin extinderea utilizării efectelor de │ ││ │ comerţ. Datele disponibile cu privire la evoluţia │ ││ │ acestui raport în perioada 1990-2000 releva ca s-au │ ││ │ înregistrat oscilatii mari, dificil de explicat în │ ││ │ contextul decapitalizarii accentuate a economiei. │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │3. Analiza oportunităţii infiintarii unei burse de │- MFP ││ │ valorificare a creanţelor. │- CNVM ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │4. Reducerea semnificativă a duratei circuitelor bancare │- BNR ││ │ în scopul creşterii vitezei de rotaţie a mijloacelor │- ARB ││ │ financiare. │ ││ ├──────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤│ │5. Reducerea diferenţelor mari care exista în prezent │- BNR ││ │ între dobânzile bancare active şi pasive, în scopul │- ARB ││ │ ieftinirii creditelor şi stimulării economisirii, prin │ ││ │ acordarea de dobânzi superioare ratei inflaţiei la │ ││ │ depozitele pe termen. │ │└─────────┴──────────────────────────────────────────────────────────┴─────────┘* Denumirea completa a instituţiilor este prezentată în Anexa + 
Anexă    ––la program–––-                            DENUMIREA COMPLETA                     a instituţiilor cu responsabilităţi în                  realizarea Programului economic pe anul 2003

     
  Denumirea prescurtată Denumirea completă
  MIR Ministerul Industriei şi Resurselor
  APAPS Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului
  INS Institutul Naţional de Statistică
  MDP Ministerul Dezvoltării şi Prognozei
  MEC Ministerul Educaţiei şi Cercetării
  ANRE Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei
  ANRGN Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale
  ARCE Agenţia Română pentru Conservarea Energiei
  MFP Ministerul Finanţelor Publice
  DCE Departamentul de Comerţ Exterior
  MCTI Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei
  ASRO Asociaţia de Standardizare din România
  MAAP Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor
  CNVM Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare
  MT Ministerul Turismului
  ARIS Agenţia Română pentru Investiţii Străine
  MAP Ministerul Administraţiei Publice
  ARB Asociaţia Română a Băncilor
  MLPTL Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei
  ANEIR Asociaţia Naţională a Exportatorilor şi Importatorilor din România
  CRCE Centrul Român de Comerţ Exterior
  MAE Ministerul Afacerilor Externe
  MJ Ministerul Justiţiei
  BNR Banca Naţională a României

––––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x