HOTĂRÂRE nr. 669 din 12 iulie 2005

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 19/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 649 din 22 iulie 2005
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 90 26/03/2001 ART. 11
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 108
ANEXA 1REFERIRE LAOUG 17 09/03/2005
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 359 08/09/2004
ANEXA 1REFERIRE LAOUG 75 30/09/2004
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 52 21/01/2003
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEHG 1172 29/09/2005

privind aprobarea Planului de acţiuni pentru dezvoltarea şi consolidarea mediului de afaceri în România pe perioada 2005-2006



În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 11 lit. f) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. + 
Articolul 1Se aprobă Planul de acţiuni pentru dezvoltarea şi consolidarea mediului de afaceri în România pe perioada 2005-2006, denumit în continuare Planul de acţiuni, prevăzut în anexa*) care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
 + 
Articolul 2(1) Instituţiile cu responsabilităţi în Planul de acţiuni au obligaţia de a acţiona pentru îndeplinirea sarcinilor ce le revin la termenele stabilite.(2) În vederea implementării Planului de acţiuni, instituţiile implicate vor consulta şi vor colabora cu patronatele, asociaţiile profesionale şi cu organizaţiile neguvernamentale.
 + 
Articolul 3(1) Aparatul de lucru al ministrului de stat pentru coordonarea activităţilor din domeniile mediului de afaceri şi întreprinderilor mici şi mijlocii, prin Direcţia mediu de afaceri, monitorizează implementarea Planului de acţiuni, în colaborare cu instituţiile implicate.(2) Coordonatorul Grupului de lucru pentru elaborarea şi monitorizarea Planului de acţiuni prezintă periodic Guvernului României stadiul realizării acţiunilor.PRIM-MINISTRUCĂLIN POPESCU-TĂRICEANUContrasemnează:–––––Ministrul de stat pentru coordonareaactivităţilor din domeniile mediuluide afaceri şi întreprinderilor micişi mijlocii,Gheorghe CoposMinistrul economiei şi comerţului,Codruţ Ioan ŞereşMinistrul finanţelor publice,Ionel PopescuBucureşti, 12 iulie 2005.Nr. 669.
 + 
Anexa PLAN DE ACŢIUNIpentru dezvoltarea şi consolidarea mediuluide afaceri în România pe perioada 2005-2006Priorităţi:I. Transparenţa şi dialogul eficient Guvern – mediu de afaceri/societate civilă.II. Evaluarea impactului reglementărilor asupra climatului afacerilor:● Crearea cadrului specific introducerii conceptului de "analiză a impactului reglementărilor" (RIA – Regulatory Impact Assessment) ca practică internaţională pentru creşterea calităţii reglementărilor;● Evaluarea stadiului reformei reglementărilor prin elaborarea de rapoarte, pe teme specifice;● Evaluarea impactului costurilor administrative şi procedurale asupra climatului afacerilor;● Evaluarea impactului unor reglementări fiscale asupra microîntreprinderilor.III. Simplificarea procedurilor administrative şi a reglementărilor Ia iniţierea, derularea şi lichidarea afacerilor;● Monitorizarea şi eficientizarea implementării procedurii "aprobării tacite".IV. Implementarea unui sistem coerent de monitorizare a volumului investiţiilor străine directe.V. Implementarea principiilor guvernării corporative.VI. Întărirea structurilor instituţiilor angrenate în reformele cu impact asupra mediului de afaceri.PLAN DE ACŢIUNIpentru dezvoltarea şi consolidarea mediuluide afaceri în România pe perioada 2005-2006

CAPITOLE/ACTIVITĂŢI TERMEN RESPONSABIL
I. Transparenţa şi dialogul eficient Guvern – mediu de afaceri/societate
civilă
1. Organizarea întâlnirilor periodice ale
Grupului de lucru pentru mediul de
afaceri;

Trimestrial
(în ultima
lună a
trim.)

DMA*

2. Monitorizarea implementării Planului de
acţiuni şi raportarea periodică în
şedinţa de Guvern; prezentarea pe pagina
de internet a Guvernului a informaţiilor
privind evoluţia în domeniul mediului de
afaceri;
Trimestrial
(în prima
lună a
trim. urmă-
tor)

DMA, GL

3. Crearea unei pagini internet pe site-ul
Guvernului, dedicată informării şi con-
sultării mediului de afaceri şi actuali-
zarea ei permanentă;
Iulie
2005

DMA

4. Monitorizarea şi raportarea anuală a
modului de implementare a Legii privind
transparenţa în administraţia publică
(Legea nr. 52/2003).
Aprilie
2006

ASG

II. Evaluarea impactului reglementărilor asupra climatului afacerilor

A. Crearea cadrului specific introducerii conceptului
de "analiză a impactului reglementărilor" (RIA –
Regulatory Impact Assessment) ca practică interna-
ţională pentru creşterea calităţii reglementărilor
(sprijin financiar prin program
PHARE RO 2003/005-551.02.03 – circa 60.000 EURO):

5. Elaborarea unui studiu privind oportuni-
tatea introducerii extinse a RIA
(concept, aria de cuprindere, expertiză
internaţională);
Trim. I
2006

DMA, GL

6. Organizarea şi derularea unei campanii
de mediatizare a beneficiilor introdu-
cerii conceptului RIA, inclusiv a unui
seminar.
Trim. II
2006

DMA, GL

B. Evaluarea stadiului reformei reglementărilor prin
elaborarea de rapoarte, pe teme specifice (sprijin
financiar prin program PHARE RO 2003/005-551.02.03
– circa 20.000 EURO):

7. Raport sectorial privind impactul refor-
mei reglementărilor în domeniul pieţei
de energie electrică;
Trim. I
2006

DMA, GL, MIE

8. Raport tematic privind impactul reformei
reglementărilor în domeniile competiti-
vităţii, inovării, deschiderii pieţelor
şi concurenţei.
Trim. II
2006

DMA, GL, MIE

C. Evaluarea impactului costurilor administrative şi
procedurale asupra climatului afacerilor (în cadrul
unui studiu specific, sprijin financiar prin pro-
gram PHARE RO 2003/005-551.02.03 –
circa 30.000 EURO):
9. Realizarea sondajelor pe un eşantion de
minim 500 de firme private şi a chestio-
narelor la 10 instituţii publice cu rol
de reglementare asupra mediului de afa-
ceri;
Trim. IV
2005

DMA
firma de sondaj

10. Întocmirea rapoartelor cu rezultatele
sondajelor;
Dec. 2005-
Ian. 2006
DMA

11. Elaborarea raportului, final prezenta-
rea sintezei şi recomandărilor de re-
formă în şedinţă de Guvern;
Sem. I
2006

DMA

12. Elaborarea anuală a studiului "Situaţia
IMM ediţia 2005, 2006" pe un eşantion
reprezentativ de 1037 de firme, formu-
larea de propuneri concrete de îmbună-
tăţire a mediului de afaceri;
Trim. IV
2005
Trim. IV
2006

ANIMMC

13. Întocmirea următorului Plan de acţiuni
pentru mediul de afaceri (2007-2008),
cu o largă consultare publică şi apro-
barea acestuia de către Guvern
printr-un act normativ.
Trim. IV
2006

DMA, GL

D. Evaluarea impactului unor reglementări fiscale asu-
pra microîntreprinderilor:
14. Evaluarea impactului aderării la UE
asupra regimului fiscal existent pentru
microîntreprinderi (impozit pe venit);
Trim. IV
2005

ANIMMC, MFP, MIE, CC

15. Identificarea alternativelor de încura-
jare fiscală a microîntreprinderilor şi
a IMM-urilor prin analiza facilităţilor
financiar-fiscale acordate acestora în
statele comunitare şi formularea unor
propuneri de preluare în legislaţia
românească.
Trim. II
2006

ANIMMC, MFP, MIE, CC

III. Simplificarea procedurilor administrative şi a
reglementărilor la iniţierea, derularea şi lichi-
darea afacerilor.
16. Continuarea modernizării şi simplifi-
cării procedurilor de autorizare a
comercianţilor, prin renunţarea gra-
duală la autorizarea ex-ante şi întări-
rea capacităţii de monitorizare şi con-
trol post-înregistrare;
Permanent

ANIMMC, MJ-ONRC,
MAI, MMSSF, MS,
MAPDR, MMGA, MIE

17. Raportarea statistică, defalcat pe mari
contribuabili şi alţi plătitori, a
întârzierilor în rambursarea TVA
(număr cazuri şi zile întârziere).
Raportul va fi prezentat periodic coor-
donatorului Grupului de lucru;
Trimestrial

MFP-ANAF

18. Raportarea periodică, de către organele
de control, a progreselor înregistrate
în corelarea activităţilor de inspecţie
şi control, creşterea rolului educativ
al controlului în detrimentul celui
punitiv;
Semestrial

Coordonator:
MFP-ANAF,
DIPAS, MMSSF,
MS, MAPDR, MAI,
MMGA, CC

19. Monitorizarea implementării L 359/2004
şi OUG 75/2004 prin elaborarea şi pu-
blicarea de rapoarte referitoare la
timpul, costurile necesare şi transpa-
renţa procedurală a înregistrării şi
autorizării comercianţilor;
Semestrial

MJ-ONRC,
ANIMMC

20. Evaluarea eficienţei activităţii
instanţelor comerciale (specializate)
existente deja;
Trim. IV
2005

MJ

21. Simplificarea procedurilor şi asigura-
rea transparenţei în procesul de obţi-
nere a accesului la utilităţi şi la
unele servicii publice prin înfiinţarea
unui grup tehnic de lucru cu atribuţii
în:
a. organizarea unei dezbateri publice
privind oportunitatea concentrării
procedurilor referitoare la accesul
la utilităţi/servicii publice în
cadrul unei structuri de tip "ghişeu
unic";
b. elaborarea unui studiu privind lan-
sarea unui program pilot de imple-
mentare a practicii "ghişeului unic"
în domeniul serviciilor publice/uti-
lităţi;
Trim. IV
2005

Trim. II
2006

DMA, MEC, MAI, MMGA,
ANIMMC, MIE

DMA, MEC, MAI, MMGA,
ANIMMC, MIE

22. Simplificarea procedurii şi reducerea
timpului şi a costurilor de obţinere a
autorizaţiilor de construcţie:
a. înfiinţarea şi operaţionalizarea
unui grup tehnic de lucru care să
analizeze:
– simplificarea procedurilor de
autorizare/avizare specificate în
certificatul de urbanism, necesare
obţinerii autorizaţiei de
construcţie;
– simplificarea sistemului de taxe
aferent obţinerii autorizaţiei de
construcţie, pe baza localizării
şi dimensiunii obiectivului;
– prezentarea rapoartelor aferente;

b. actualizarea/aprobarea planurilor de
urbanism;
c. continuarea derulării Programului de
introducere a cadastrului imobiliar
şi a Programului de constituire a
bazelor de date pentru intravilanul
localităţilor, în vederea înscrierii
lor în Cartea Funciară;

Trim. III
2005

Trim. IV
2005
Trim. IV
2006
Permanent

DMA, MTCT, MAI, MFP,
ANIMMC, alte insti-
tuţii publice
implicate

Grupul tehnic de
lucru
MTCT, MAI

MTCT, MAI, MJ, DMA

23. Internalizarea comunicării între MFP şi
MJ-ONRC privind verificarea cazierului
fiscal, în cadrul procedurii de înre-
gistrare în registrul comerţului a
persoanelor fizice, a asociaţiilor fa-
miliale şi a persoanelor juridice, în
sensul transmiterii electronice de în-
formaţii referitoare la faptele
înscrise în cazierul fiscal;
Trim. II
2006

MFP, MJ-ONRC
ANIMMC, MCTI

24. Elaborarea unui studiu privind posibi-
litatea separării dintre cuantumul
amenzilor aplicate şi nivelul primelor/
stimulentelor individuale acordate
inspectorilor;
Trim. II
2006

Coordonator:
MFP-ANAF,
DIPAS, MMSSF,
MS, MAPDR, MAI,
MMGA, CC
25. Evaluarea şi asigurarea condiţiilor
instituţionale şi tehnice pentru
transmiterea prin poştă electronică,
(e-registralion) a documentelor nece-
sare înregistrării firmelor, începând
cu 01.01.2007;
Trim. IV
2006

MJ-ONRC
ANIMMC, MCTI, MIE

26. Crearea, cadrului legislativ care să
permită înfiinţarea de complete sau
secţii specializate în cadrul instan-
ţelor existente (concurenţă, drept
comercial, financiar – bancar, proprie-
tate intelectuală etc);
Decembrie
2006

MJ

27. Monitorizarea derulării procesului de
îmbunătăţire a legislaţiei privind
reorganizarea judiciară şi falimentul
şi a implementării acesteia, precum şi
evaluarea impactului modificărilor
legislative operate:
a. raportarea periodică în cadrul
Grupului de lucru ;

b. elaborarea studiului de evaluare a
impactului

2005-2006

Trimestrial

Trim. IV
2006

MJ, GL

MJ

Monitorizarea şi eficientizarea implementării
procedurii "aprobării tacite":
(sprijin financiar USAID, prin CHF România- circa
10,000 USD)
28. Realizarea unui studiu de drept
comparat privind principiul "aprobării
tacite" şi a domeniului său de aplicare
Trim.II-III
2005

DAM, MAI, MJ, alte
instituţii publice
implicate
29. Studiu pentru evaluarea rezultatelor
aplicării principiului "aprobării taci-
te",cu focalizare pe cinci autorizaţii/
licenţe importante (autorizaţia de
transport, mediu, construcţie, utili-
tăţi, turism) şi evidenţierea unor
recomandări pentru revizuirea legisla-
ţiei specifice;
Trim.II-III
2005

DMA, toate institu-
ţiile publice cu
responsabilităţi în
emiterea/reînnoirea
de licenţe, permise,
autorizaţii, apro-
bari

30. Îmbunătăţirea/consolidarea cadrului
legislativ prin revizuirea legislaţiei
privind "aprobarea tacită", pe baza
concluziilor programului pilot şi ale
recomandărilor studiului de drept
comparat.
Trim. IV

MJ

IV. Implementarea unui sistem coerent de monitorizare a volumului inves-
tiţiilor străine directe.
31. Elaborarea periodică a unei sinteze
comune privind volumul investiţiilor
străine directe;
Trimestrial

ARIS, MJ-ONRC,
BNR, INS

V. Implementarea principiilor guvernării corporative.
32. Amendarea legislaţiei societăţilor
comerciale în vederea integrării prin-
cipiilor guvernării corporative, în
conformitate cu practicile şi princi-
piile OCDE.
a. revizuirea legislaţiei privitoare la
societăţile comerciale, conform
principiilor guvernării corporative.
Asistenţă tehnică în elaborarea
proiectului de lege;

b. dezbaterea publică a proiectului de
modificare a Legii privind societă-
ţile comerciale şi obţinerea acor-
dului Băncii Mondiale;

c. aprobarea de către Guvern a modifi-
cărilor legislaţiei privind socie-
tăţile comerciale;

d. supunerea spre adoptarea Parlamen-
tului a proiectului de modificare a
Legii privind societăţile comerciale

Noiembrie
2005

Iunie-
Octombrie
2005

Octombrie
2005

Noiembrie
2005

Noiembrie
2005

MJ, MFP, MEC, MIE,
AVAS, CNVM, DMA

Coordonator: MJ,
MFP, MEC, MIE,
CNVM, AVAS, DMA

Coordonator: MJ,
MFP, MEC, MIE,
CNVM, AVAS, DMA

Coordonator: MJ,
MFP, MEC, MIE,
CNVM, AVAS, DMA

MJ, DMA

VI. Întărirea structurilor instituţiilor angrenate în reformele cu impact
asupra mediului de afaceri.
33. Susţinerea unei campanii de stimulare a
culturii antreprenoriale;

Elaborarea unui proiect de lansare a
campaniei antreprenori ale pentru anul
2006;

Permanent

Trim. III
2005

DMA, ANIMMC,
MEdC+APART, MMSSF

34. Întărirea dialogului cu comunitatea
de afaceri/societatea civilă, prin:

a. organizarea de către DMA, ANIMMC şi
ARIS de seminarii, mese rotunde,
colocvii, dezbateri etc, cu partici-
parea principalelor instituţii pu-
blice cu responsabilităţi în dome-
niul reglementării mediului de
afaceri;

b. încheierea de parteneriate pentru
susţinerea dezvoltării şi consoli-
dării mediului de afaceri;

Semestrial

Permanent

DMA, GL, ANIMMC,
ARIS,instituţii
publice implicate

DMA

35. Participarea la schimbul de experienţă
cu specialiştii din ţările cu "bune
practici" pentru mediul de afaceri
(sprijin financiar prin program
PHARE RO 2003/005-551.02.03 –
circa 20.000 EURO).
Conform
prevederi-
lor
programului
PHARE

DMA, CNP, CEROPE

     
  Legendă:  
  ASG Agenţia pentru Strategii Guvernamentale
  ANIMMC Agenţia Naţională pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie
  ARIS Agenţia Română pentru Investiţii Străine
  AVAS Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului
  BNR Banca Naţională a României
  CC Consiliul Concurenţei
  CEROPE Centrul Român de Politici Economice
  CHF Community, Habitat, Finance
  CNVM Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare
  CNP Comisia Naţională de Prognoză
  DMA*) Direcţia Mediu de Afaceri
  DIPAS GL Departamentul Implementare Programe şi Ajustare Structurală Grupul de lucru pentru mediu de afaceri
  INS Institutul Naţional de Statistică
  MAI Ministerul Administraţiei şi Internelor
  MFP Ministerul Finanţelor Publice
  MFP-ANAF Ministerul Finanţelor Publice – Agenţia Naţională de Administraţie Fiscală
  MIE Ministerul Integrării Europene
  MJ Ministerul Justiţiei
  MJ-ONRC Ministerul Justiţiei – Oficiul Naţional al Registrului Comerţului
  MCTI Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei
  MMSSF Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei
  MS Ministerul Sănătăţii
  MAPDR Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale
  MMGA Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor
  MEC Ministerul Economiei şi Comerţului
  MEdC Ministerul Educaţiei şi Cercetării
  MTCT Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului
  OCDE Organizaţia pentru Comerţ şi Dezvoltare Economică
  USAID Agenţia Statelor Unite pentru Dezvoltare Internaţională

_________ DMA* Direcţia Mediu de Afaceri. Conform OUG nr. 17/2005 activitatea privind mediul de afaceri a fost preluată de la MEC în aparatul de lucru al ministrului de stat pentru coordonarea activităţilor din domeniile mediului de afaceri şi întreprinderilor mici şi mijlocii–––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x