privind aprobarea Mecanismelor de acordare a sprijinului financiar de la bugetul de stat pentru aplicarea Programului de promovare a exportului, administrat de către Departamentul de Comerţ Exterior
În temeiul art. 107 din Constituţie şi al art. 3 alin. (1) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 120/2002 privind aprobarea Sistemului de sustinere şi promovare a exportului cu finanţare de la bugetul de stat, aprobată prin Legea nr. 663/2002,Guvernul României adopta prezenta hotărâre. +
Articolul 1Se aprobă Mecanismele de acordare a sprijinului financiar de la bugetul de stat pentru aplicarea Programului de promovare a exportului, administrat de către Departamentul de Comerţ Exterior, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. +
Articolul 2(1) Suma alocata de la bugetul de stat anual Secretariatului General al Guvernului pentru Departamentul de Comerţ Exterior va fi utilizata pentru acoperirea, parţială sau totală, a cheltuielilor necesare aplicării instrumentelor de promovare a exportului privind: … a) participarea la târguri şi expoziţii internaţionale organizate în străinătate, conform programului elaborat anual de Departamentul de Comerţ Exterior; … b) organizarea de misiuni economice şi acţiuni de promovare a exporturilor în străinătate; … c) sprijinirea organizării şi funcţionarii de reprezentante comerciale româneşti în străinătate; … d) realizarea de studii de piaţa şi pe produse; … e) editarea şi distribuirea în străinătate a buletinelor informative privind oferta de export; … f) realizarea de acţiuni de publicitate şi reclama cu caracter general pe produse şi grupe de produse, pe pieţe de interes pentru exportatorii români. … (2) Repartizarea sumei alocate anual de la bugetul de stat pentru realizarea Programului de promovare a exportului, pe instrumente de promovare, se face de către Departamentul de Comerţ Exterior, pe baza consultării patronatelor de ramura, cu aprobarea ordonatorului principal de credite, în condiţiile legii. … +
Articolul 3Departamentul de Comerţ Exterior poate redistribui sumele repartizate pe instrumente de promovare, în cadrul plafonului total aprobat prin bugetul de stat, pe baza consultării patronatelor de ramura, cu aprobarea ordonatorului principal de credite, în condiţiile legii.PRIM-MINISTRUADRIAN NASTASEContrasemnează:–––––Departamentul de Comerţ ExteriorEugen Dijmarescu,secretar de statp. Ministrul finanţelor publice,Gheorghe Gherghina,secretar de statMinistrul afacerilor externe,Mircea GeoanaBucureşti, 23 ianuarie 2003.Nr. 64. +
Anexa 1MECANISMEde acordare a sprijinului financiar de la bugetul de stat pentru aplicarea Programului de promovare a exportului, administrat de către Departamentul de Comerţ Exterior +
Capitolul 1Participarea la târguri şi expoziţii internaţionale +
Articolul 1Participarea agenţilor economici la târguri şi expoziţii se realizează pe pieţe de interes, prin organizarea de pavilioane naţionale, standuri specializate pe produse sau miniexpozitii, pe bază de programe anuale elaborate de Departamentul de Comerţ Exterior în consultare cu patronatele de ramura. +
Articolul 2Participarea agenţilor economici la târguri şi expoziţii internaţionale se organizează de către Departamentul de Comerţ Exterior prin agenţi economici specializaţi, selectaţi în conformitate cu legislaţia în vigoare, denumiţi în continuare societate organizatoare, pe bază de contract încheiat între ordonatorul principal de credite şi aceste societăţi. +
Articolul 3(1) Beneficiarii Programului de participare la târguri şi expoziţii internaţionale sunt agenţi economici, persoane juridice române, care îndeplinesc următoarele condiţii de eligibilitate: … a) au în obiectul de activitate operaţiuni de export; … b) nomenclatorul de export corespunde cu profilul targului la care se solicita participarea; … c) au realizari la export în anii anteriori, cu excepţia firmelor nou-înfiinţate; … d) au rezultate pozitive privind eficienta participării la târguri şi expoziţii cu sprijin de la bugetul de stat, în cazul prezentei la astfel de acţiuni în anii anteriori. … (2) Numărul de participanţi selectaţi va fi stabilit în funcţie de suprafaţa de expunere disponibilă pentru fiecare acţiune. … +
Articolul 4Fondurile bugetare, repartizate anual pentru realizarea Programului de participare la târguri şi expoziţii internaţionale, vor fi utilizate pentru acoperirea parţială a unor categorii de cheltuieli, după cum urmează:a) 45% din cheltuielile privind transportul şi cazarea pentru un participant de la fiecare expozant, la nivelul baremelor şi reglementărilor stabilite pentru instituţiile publice; … b) 95% din cheltuielile pentru: … – plăţile în valută necesare închirierii spaţiilor expozitionale, construcţiei şi/sau amenajării acestora, transportului materialelor aferente, cheltuielilor generale pe perioada de desfăşurare a acţiunilor expozitionale, de reprezentare şi de protocol;– plăţile în lei pentru pregătirea în ţara a manifestărilor expozitionale: elaborarea proiectelor pavilioanelor, contravaloarea materialelor pentru construcţia şi amenajarea pavilioanelor şi transportul acestora pe teritoriul României, transportul persoanelor pentru organizarea acţiunilor, transportul exponatelor firmelor participante până la/de la destinaţia unde se desfăşoară acţiunea expozitionala, precum şi alte cheltuieli pentru realizarea de materiale publicitare de prezentare, promovare şi cu caracter economic general. +
Articolul 5(1) Agenţii economici participanţi la târgurile şi expoziţiile internaţionale organizate de către Departamentul de Comerţ Exterior asigura finanţarea în cota de 55% din cheltuielile prevăzute la art. 4 lit. a) şi 5% din cheltuielile prevăzute la art. 4 lit. b). … (2) Cota de 45% din cheltuielile de transport şi cazare pentru un delegat al unei firme participante se va deconta de către ordonatorul principal de credite prin societatea organizatoare, pe bază de documente justificative, după aprobarea decontului final al acţiunii. Cheltuielile pentru cazare vor fi decontate numai pentru perioada oficială de desfăşurare a manifestării expozitionale. … (3) Cota de 5% din cheltuielile prevăzute la art. 4 lit. b) se suporta de către agenţii economici participanţi, astfel: … a) pentru transportul exponatelor, proporţional cu greutatea sau volumul transportat aferent fiecărui expozant; … b) pentru celelalte cheltuieli, proporţional cu suprafaţa de expunere utilizata. … (4) Transportul exponatelor va fi efectuat de către o firma de specialitate, selectata pe baze concurentiale de către societatea organizatoare. Volumul exponatelor aferent fiecărui expozant va fi corelat cu suprafaţa de expunere repartizata în cadrul pavilionului expozitional. Agenţii economici vor efectua plata integrală a transportului exponatelor către firma transportatoare selectata, urmând ca decontarea cotei de 95% să se facă de către societatea organizatoare în baza documentelor vamale de încheiere a operaţiunii de export temporar şi a documentelor de plată a transportului exponatelor, după aprobarea decontului final al acţiunii de către ordonatorul principal de credite. … (5) Decontarea cheltuielilor în valută efectuate de către agentul economic se va face în lei, la cursul de schimb comunicat de Banca Naţionala a României, valabil la data efectuării plăţii. … +
Articolul 6Cheltuielile de reprezentare şi protocol se realizează pentru oferirea unor tratatii în limita echivalentului în lei al sumei de 500 dolari S.U.A./acţiune. În situaţii justificate suma poate fi majorată, cu aprobarea ordonatorului principal de credite. Cheltuielile se referă la achiziţionarea de produse alimentare pentru tratatii curente şi pentru cocteil, apa minerala, băuturi răcoritoare şi uşor alcoolizate, produse de patiserie şi cofetarie şi altele asemenea. Băuturile alcoolice se achiziţionează numai în cazul organizării de cocteiluri. +
Articolul 7Departamentul de Comerţ Exterior poate modifica sau completa programul anual al manifestărilor promotionale cu alte acţiuni de interes pentru promovarea exporturilor româneşti, în baza consultării cu patronatele de ramura, cu aprobarea ordonatorului principal de credite, în limita plafonului de cheltuieli alocat cu aceasta destinaţie. +
Capitolul 2Organizarea de misiuni economice şi acţiuni de promovare a exportului în străinătate +
Articolul 8(1) Misiunile economice sunt acţiuni promotionale organizate în scopul explorării, consolidării, valorificării şi dezvoltării oportunitatilor de afaceri pe pieţe externe cu potenţial de import. … (2) Acţiunile de promovare a exportului se referă la prezentări de produse, reuniuni de afaceri, seminarii economice şi zile economice. … (3) Misiunile economice şi acţiunile de promovare a exportului se organizează în tari de interes pentru exportatorii români şi vor fi stabilite în baza consultării cu patronatele de ramura. … (4) Misiunile economice şi acţiunile de promovare a exportului se organizează de către Departamentul de Comerţ Exterior prin societatea organizatoare, pe bază de contract încheiat între ordonatorul principal de credite şi societăţile respective. … +
Articolul 9Participarea agenţilor economici la aceste manifestări promotionale se va face în baza următoarelor criterii:a) au prevăzut în obiectul de activitate operaţiuni de export; … b) nomenclatorul de export corespunde domeniilor prevăzute în tematica misiunii economice sau acţiunii de promovare; … c) au realizari la export în anii anteriori, cu excepţia firmelor nou-înfiinţate; … d) au înregistrat rezultate concrete ca urmare a participării la astfel de acţiuni în anii anteriori. … +
Articolul 10Fondurile bugetare repartizate anual pentru realizarea programului de misiuni economice şi acţiuni de promovare a exportului vor fi utilizate pentru acoperirea parţială a unor categorii de cheltuieli, după cum urmează:a) 45% din cheltuielile privind transportul extern şi cazarea pentru un participant de la fiecare firma, la nivelul baremelor şi reglementărilor stabilite pentru instituţiile publice; … b) 95% din cheltuielile privind: transportul în interiorul tarii de destinaţie pentru un reprezentant de la fiecare firma participanta, închirierea spaţiilor aferente intalnirilor de afaceri şi a dotărilor necesare desfăşurării acestora (TV, video, retroproiector, computer etc.); reprezentare şi protocol; elaborarea de materiale promotionale şi de prezentare (cataloage, pliante, bannere, ecusoane etc.); mediatizarea acţiunii pe plan local; cheltuieli aferente organizării intalnirilor de afaceri. … +
Articolul 11(1) Agenţii economici participanţi la misiuni economice şi acţiuni de promovare a exportului asigura finanţarea în cota de 55% din cheltuielile prevăzute la art. 10 lit. a) şi 5% din cheltuielile prevăzute la art. 10 lit. b). … (2) Cota de 45% din cheltuielile de transport şi cazare pentru un delegat al firmei participante se va deconta de către ordonatorul principal de credite, la propunerea Departamentului de Comerţ Exterior, pe bază de documente justificative, după aprobarea decontului final prezentat de societatea organizatoare a acţiunii. Cota de 45% din cheltuielile pentru cazare va fi decontată numai pentru perioada oficială de desfăşurare a manifestării promotionale. … (3) Cota de 5% din cheltuielile prevăzute la art. 10 lit. b) se suporta de către firmele participante, proporţional cu numărul delegaţilor proprii prezenţi la acţiunea promotionala. … (4) Decontarea cheltuielilor în valută efectuate de agentul economic se va face în lei, la cursul de schimb comunicat de Banca Naţionala a României, valabil la data efectuării plăţii. … +
Articolul 12Cheltuielile de reprezentare şi protocol se realizează pentru oferirea unor tratatii în limita echivalentului în lei al sumei de 500 dolari S.U.A./acţiune. În situaţii justificate suma poate fi majorată, cu aprobarea ordonatorului principal de credite. Cheltuielile se referă la achiziţionarea de produse alimentare pentru tratatii curente şi pentru cocteil, apa minerala, băuturi răcoritoare şi uşor alcoolizate, produse de patiserie şi cofetarie şi altele asemenea. Băuturile alcoolice se achiziţionează numai în cazul organizării de cocteiluri. +
Articolul 13(1) Pentru acţiunile de promovare prevăzute la cap. I şi II, în cazul în care participa atât societăţi comerciale, cat şi Camera de Comerţ şi Industrie a României şi a Municipiului Bucureşti, sursele de finanţare a acestor acţiuni se asigura în proporţii egale de la societăţile comerciale care participa la acţiunile respective, de la Camera de Comerţ şi Industrie a României şi a Municipiului Bucureşti şi de la bugetul de stat. În aceste condiţii Camera de Comerţ şi Industrie a României şi a Municipiului Bucureşti va avea calitatea de coorganizator, împreună cu Departamentul de Comerţ Exterior. … (2) În situaţiile în care la acţiunile respective Camera de Comerţ şi Industrie a României şi a Municipiului Bucureşti nu participa, finanţarea acţiunilor se face în conformitate cu prevederile art. 4, 5, 10 şi 11. … +
Capitolul 3Finanţarea parţială a cheltuielilor de organizare şi funcţionare a reprezentantelor comerciale româneşti în străinătate +
Articolul 14Înfiinţarea de reprezentante comerciale în străinătate, cu prioritate în tari de interes pentru exportul românesc, se aproba prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Departamentului de Comerţ Exterior, pe baza consultării cu patronatele de ramura şi cu asociaţiile profesionale şi a fundamentarii prezentate de către acestea. +
Articolul 15Selectarea cererilor privind înfiinţarea unei reprezentante comerciale în străinătate va avea în vedere:a) existenta potenţialului de export pentru produsele sau grupele de produse care vor fi promovate; … b) capacitatea de absorbţie a pieţei respective pentru produsele româneşti; … c) perspectiva creşterii şi diversificării exportului pe piaţa respectiva; … d) deschiderea unei noi pieţe. … +
Articolul 16Categoriile de cheltuieli pentru organizarea şi funcţionarea reprezentantelor comerciale, care pot fi suportate parţial din fonduri de la bugetul de stat, sunt:a) cheltuieli pentru operaţiunile de înregistrare în ţara de reşedinţa; … b) cheltuieli pentru dotarea cu inventar de birou; … c) cheltuieli pentru chiria şi utilitatile (energie electrica şi termica, apa, gaze naturale) aferente sediului reprezentantei comerciale; … d) cheltuieli pentru telefon, fax şi Internet; … e) cheltuieli pentru primul transport al personalului român angajat al reprezentantei comerciale; … f) alte cheltuieli care vor fi aprobate prin hotărâre a Guvernului privind înfiinţarea fiecărei reprezentante comerciale. … +
Articolul 17Participarea cu fonduri bugetare pentru acoperirea unor categorii de cheltuieli prevăzute la art. 16 se face în proporţie de până la 50% din valoarea cheltuielilor prevăzute în devizul aprobat prin hotărâre a Guvernului privind înfiinţarea reprezentantei comerciale. +
Articolul 18Decontarea cheltuielilor aferente cotei de până la 50% se face de către ordonatorul principal de credite, la propunerea Departamentului de Comerţ Exterior, trimestrial, pe baza documentelor justificative prezentate de către societatea comercială, patronatul de ramura sau asociaţia profesională care finanţează activitatea reprezentantei comerciale. +
Capitolul 4Realizarea de studii de piaţa şi pe produse, pe baze concurentiale, în conformitate cu legislaţia în vigoare, cu finanţare în cota de până la 50% din cheltuielile aferente +
Articolul 19Mecanismul şi etapele de realizare şi finanţare a studiilor de piaţa şi pe produse pentru promovarea şi consolidarea exportului pe pieţe de interes şi pentru produse cu potenţial de export sunt:a) prezentarea de către patronatul de ramura sau asociaţia profesională, în calitate de beneficiar, a propunerilor pentru elaborarea de studii de piaţa şi pe produse la Departamentul de Comerţ Exterior, însoţite de fundamentarea tematicii solicitate; … b) selectarea tematicilor de către Departamentul de Comerţ Exterior în funcţie de: … – existenta potenţialului de absorbţie a pieţei respective pentru produsele româneşti;– potenţialul de export al produselor pentru care se solicita realizarea studiului respectiv;– cuantificarea efectelor prognozate;– angajamentul beneficiarului privind implementarea studiului;– capacitatea beneficiarului de a susţine financiar realizarea studiului;c) elaborarea de către beneficiarul tematicii selectate a caietului de sarcini şi a devizului estimativ privind costurile studiului; … d) încheierea protocolului de cofinantare pentru realizarea studiului de piaţa între ordonatorul principal de credite, Departamentul de Comerţ Exterior şi beneficiarul studiului selectat, cu privire la modalităţile de finanţare, organizarea concursului de oferte, încheierea contractului de prestări de servicii şi efectuarea plăţilor către prestatorul de servicii; … e) organizarea concursului de oferte pentru selectarea prestatorului de servicii. Comisia de selecţie şi evaluare a ofertelor va avea în componenta reprezentanţi ai ordonatorului principal de credite, Departamentului de Comerţ Exterior şi ai beneficiarului; … f) încheierea contractului pentru realizarea studiului dintre ordonatorul principal de credite, Departamentul de Comerţ Exterior, beneficiar şi prestatorul de servicii; … g) efectuarea plăţii contravalorii studiului de către beneficiar şi Departamentul de Comerţ Exterior. … +
Articolul 20Participarea cu fonduri bugetare la cheltuielile pentru realizarea de studii de piaţa şi pe produse va fi în proporţie de 45%. +
Articolul 21Decontarea cheltuielilor pentru realizarea de studii de piaţa şi pe produs se face de către ordonatorul principal de credite, la propunerea Departamentului de Comerţ Exterior, în proporţie de 45% din cheltuielile totale, în contul prestatorului de servicii, în baza următoarelor documente:a) contractul pentru realizarea studiului, încheiat între ordonatorul principal de credite, Departamentul de Comerţ Exterior, beneficiar şi prestatorul de servicii; … b) procesul-verbal încheiat între beneficiar şi prestatorul de servicii privind recepţia şi acceptarea studiului; … c) copia ordinului de plată emis de beneficiar către prestatorul de servicii pentru plata cotei sale de 55% din valoarea studiului; … d) factura emisă de prestatorul de servicii pentru cota de 45% aferentă Departamentului de Comerţ Exterior. … +
Capitolul 5Editarea şi distribuirea în străinătate a buletinelor informative privind oferta de export, prin Centrul Roman de Comerţ Exterior, cu finanţarea integrală a cheltuielilor din fonduri bugetare +
Articolul 22Mecanismul de realizare şi finanţare a materialelor de prezentare a ofertei de export cuprinde următoarele:a) stabilirea de către Departamentul de Comerţ Exterior, în colaborare cu patronatele de ramura, asociaţiile profesionale şi Centrul Roman de Comerţ Exterior, a proiectelor şi structurii buletinelor informative privind oferta de export, care pot fi realizate sub forma unor materiale de prezentare cum sunt: site/portal, CD-ROM, broşuri, cataloage etc.; … b) furnizarea de către patronatele de ramura şi asociaţiile profesionale a datelor şi informaţiilor privind oferta de export; … c) fundamentarea volumului materialelor pentru editare şi elaborarea de către Centrul Roman de Comerţ Exterior a devizului estimativ de cheltuieli pe categorii de materiale de prezentare (suport electronic, magnetic şi hârtie) a ofertei de export; … d) încheierea contractului între ordonatorul principal de credite, Departamentul de Comerţ Exterior şi Centrul Roman de Comerţ Exterior privind realizarea materialelor de prezentare a ofertei de export şi distribuirea acestora în străinătate; … e) încheierea procesului-verbal între Departamentul de Comerţ Exterior, Centrul Roman de Comerţ Exterior şi patronatele de ramura sau asociaţiile profesionale privind recepţia materialelor de prezentare a ofertei de export; … f) decontarea cheltuielilor pentru realizarea şi distribuirea materialelor de prezentare a ofertei de export, care se face de către ordonatorul principal de credite, pe baza facturii emise de Centrul Roman de Comerţ Exterior şi a procesului-verbal de recepţie. … +
Articolul 23Distribuirea în străinătate a materialelor de prezentare a ofertei de export se face de către Centrul Roman de Comerţ Exterior prin reprezentantele diplomatice şi comerciale ale României în străinătate, instituţiile şi organizaţiile cu atribuţii în promovarea schimburilor comerciale internaţionale din ţările partenere, delegatiile participante la manifestări promotionale organizate în străinătate, precum şi prin instituţii guvernamentale, patronate de ramura şi asociaţii profesionale, pentru a fi utilizate în cadrul intalnirilor cu reprezentanţii mediului de afaceri din străinătate. +
Capitolul 6Acţiuni de publicitate şi reclama cu caracter general, pe produse şi grupe de produse, pe pieţe de interes pentru exportul românesc, prin Centrul Roman de Comerţ Exterior, cu finanţarea integrală a cheltuielilor din fonduri bugetare +
Articolul 24Acţiunile de publicitate şi reclama cu caracter general constau în realizarea de cataloage, broşuri, CD-uri, expoziţii virtuale etc., pe produse sau grupe de produse, având ca destinaţie mediul de afaceri din tari de interes pentru exportul românesc. +
Articolul 25Mecanismul de realizare şi finanţare a materialelor de publicitate şi reclama comercială cuprinde următoarele:a) prezentarea la Departamentul de Comerţ Exterior a cererilor pentru realizarea de materiale publicitare şi de reclama comercială de către patronatele de ramura şi asociaţiile profesionale; … b) selectarea proiectelor care vor fi finanţate din fonduri bugetare se face de către o comisie formată din reprezentanţi ai Departamentului de Comerţ Exterior şi Centrului Roman de Comerţ Exterior; … c) selecţia proiectelor va avea în vedere elementele de fundamentare prezentate de patronatele de ramura sau asociaţiile profesionale, privind: … – existenta potenţialului de absorbţie a pieţelor de interes pentru produsele româneşti;– existenta unui potenţial semnificativ de export la produsele pentru care se realizează materialele de publicitate şi reclama comercială;– penetrarea produselor de export pe noi pieţe;– diversificarea structurii exportului pe pieţele externe;d) elaborarea conţinutului materialelor publicitare de către Centrul Roman de Comerţ Exterior, în colaborare cu patronatele de ramura şi asociaţiile profesionale; … e) încheierea contractului între ordonatorul principal de credite, Departamentul de Comerţ Exterior şi Centrul Roman de Comerţ Exterior privind condiţiile tehnico-economice şi financiare de realizare a materialelor de publicitate şi reclama comercială; … f) decontarea cheltuielilor aferente materialelor publicitare şi de reclama comercială, care se face de către ordonatorul principal de credite, la propunerea Departamentului de Comerţ Exterior, în baza următoarelor documente: … – contractul pentru realizarea proiectului;– procesul-verbal de recepţie, încheiat între Departamentul de Comerţ Exterior, patronatele de ramura şi asociaţiile profesionale beneficiare şi Centrul Roman de Comerţ Exterior;– factura emisă de Centrul Roman de Comerţ Exterior.––-