În temeiul dispozițiilor art. 67 și ale art. 148 alin. (2) și (3) din Constituția României, republicată, precum și ale Protocolului nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiarității și proporționalității, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană și a Tratatului de instituire a Comunității Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/145 din 14.05.2024,Senatul adoptă prezenta hotărâre. +
Articolul 1Senatul României constată că propunerea de Regulament al Parlamentului European și al Consiliului privind protecția animalelor în timpul transportului și al operațiunilor conexe, de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1.255/97 al Consiliului și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1/2005 al Consiliului – COM (2023) 770 final – respectă principiile subsidiarității și proporționalității. +
Articolul 2Senatul României: 1.recomandă următoarele:a)art. 3 pct. 2 – sunt necesare explicarea sau înlocuirea termenului „o săptămână“, precum și evaluarea impactului economic și de mediu al implementării acestei cerințe; … b)art. 3 pct. 4 – este necesar ca definiția „călătoriei“ să fie pusă în concordanță cu prevederile art. 30 alin. (1); … c)art. 3 pct. 24 – în Regulamentul nr. 1.255/97, la art. 1, nu apare definiția „punctelor de control“, ci se face referire la „puncte de așteptare“; … d)art. 5 pct. 2 – este necesară reformularea în sensul punerii în concordanță a „cererii de autorizare a transportului“ cu prevederile art. 6 care fac referire la „autorizațiile organizatorilor“; … e)art. 7 secțiunea (2) lit. (d) – sunt necesare reanalizarea perioadei de 5 ani și corelarea cu prevederile ultimului alineat al art. 7; … f)art. 14 secțiunea (1) – este necesară identificarea posibilităților practice de aplicare a prevederilor prezentului regulament în țările terțe; … g)art. 24 – cu toate că dotarea cu sisteme de poziționare în timp real a tuturor vehiculelor rutiere va permite identificarea situațiilor de încălcare a cerințelor privind protecția animalelor în timpul transportului, respectiv depășirea duratelor maxime ale călătoriei, aceasta va impacta din punct de vedere economic transportatorii rutieri care efectuează călătorii de scurtă durată; … h)art. 27 secțiunea (1) – este necesară evaluarea impactului economic al măsurilor propuse; … i)art. 31 secțiunea (2) – este necesară evaluarea impactului economic și a posibilităților practice de implementare a măsurilor propuse, având în vedere condițiile tehnice și practica în domeniu. Având în vedere că în proiectul de regulament temperatura de 25ºC este considerată ca fiind extrem de ridicată, pe durata verii, transportul nu se va putea desfășura decât pe teritoriul național (pe timpul nopții). Totodată, ar trebui reconsiderată verificarea exclusivă a prognozei meteorologice, fără a se ține cont de temperatura din mijlocul de transport, care poate fi dotat cu sisteme pentru menținerea unei temperaturi optime la bord. De asemenea, stabilirea limitelor de temperatură ar trebui să țină cont de temperatura de confort termic pentru fiecare specie de animale în parte; … j)art. 33 – este necesară stabilirea modului de organizare și funcționare a „organismelor de certificare“; … k)art. 38 secțiunea (1) lit. (b), în forma prezentată, termenul de 3 ani poate fi interpretat ca o măsură retroactivă. Drept urmare, considerăm necesară explicarea sau reformularea acestui articol; … l)art. 43 secțiunea (5) – este necesară clarificarea noțiunii „valoarea transportului“ prin identificarea sau exemplificarea costurilor care formează această valoare; … m)art. 44 – sunt necesare evaluarea elementelor încadrate ca „încălcări grave“ și condiționarea acestora de dovedirea caracterului de intenție sau neglijență.* Subliniem faptul că o serie de încălcări grave, așa cum sunt precizate în proiectul de regulament, reprezintă o responsabilitate comună a mai multor părți. De exemplu, adecvarea animalelor pentru transport, verificată anterior îmbarcării în mijlocul de transport de către medicul veterinar oficial, reprezintă și responsabilitatea deținătorului de la locul de plecare. Prin urmare, conducătorul auto (transportatorul) nu ar trebui făcut responsabil pentru probleme de sănătate care nu au fost vizibile anterior transportului (de exemplu, herniile), dar care s-au agravat pe durata transportului; … n)art. 59 secțiunea (2) – pentru transporturile de animale mari, având în vedere importanța acordată introducerii în TRACES a informațiilor furnizate de operatori, transportatori și deținători, aspect care se poate realiza în mod eficient doar prin intermediul aplicației mobile, considerăm necesar ca aplicarea prezentului regulament să se facă numai după îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 53; … o)anexa 1 capitolul VII Spațiul disponibil pentru transporturile rutiere, feroviare sau maritime – se propune creșterea spațiului alocat animalelor în mijlocul de transport care, conform dovezilor științifice, va determina creșterea nivelului de bunăstare a animalelor. Pe de altă parte, asigurarea unui spațiu mai mare ar putea determina creșterea riscului de răniri în timpul transportului. Considerăm că aspectul esențial care trebuie avut în vedere este ca animalul să aibă spațiu suficient pentru a avea posibilitatea de a se întinde. De asemenea, asigurarea unui spațiu suplimentar în mijlocul de transport va determina necesitatea îmbarcării animalelor într-un număr mai mare de vehicule decât este solicitat în prezent de Regulamentul nr. 1/2005/CE, fapt care va avea un impact negativ economic și asupra mediului. În ceea ce privește creșterea înălțimii compartimentelor, aceasta va determina dificultăți în realizarea transportului bovinelor pe 2 punți și al ovinelor pe 3 punți și, implicit, la creșterea numărului de mijloace de transport necesare. Având în vedere creșterea semnificativă a spațiului disponibil pentru transportul rutier, feroviar sau maritim, ajungând în cazul purceilor de 25 kg la o creștere de 116%, este imperios necesară reanalizarea acestor parametri din punctul de vedere al asigurării bunăstării animalelor, în corelare cu impactul economic și de mediu; … … 2.subliniază și atrage atenția:a)asupra complexității prezentei propuneri de regulament, precum și a impactului semnificativ pe care acesta îl are asupra sectorului zootehnic, coroborat cu necesitatea asigurării sustenabilității economice a exploatațiilor agricole în contextul geopolitic actual, în care asigurarea securității alimentare a populației reprezintă o sarcină prioritară; considerăm imperios necesare analizarea în detaliu a impactului prevederilor întregului act normativ și modificarea acestuia în consecință; … b)că trebuie avute în vedere și ambițiile Uniunii Europene privind decarbonizarea și reducerea gazelor cu efect de seră, în acest sens fiind necesară evaluarea impactului privind consumul suplimentar de combustibili și energie, generat de implementarea măsurilor propuse. … … +
Articolul 3Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar opinia cuprinsă în prezenta hotărâre se transmite instituțiilor europene.Această hotărâre a fost adoptată de Senat în ședința din 21 mai 2024, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
p. PREȘEDINTELE SENATULUI,
SORIN-MIHAI CÎMPEANUBucurești, 21 mai 2024.Nr. 64.––