În temeiul prevederilor art. 12 din Ordonanța Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, ale art. 7 alin. (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române și reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române și ale art. 9 din Ordonanța Guvernului nr. 95/1998 privind înființarea unor instituții publice în subordinea Ministerului Transporturilor,Guvernul României hotărăște: +
Articolul 1(1)Autoritatea Feroviară Română, denumită în continuare AFER, instituție publică finanțată integral din venituri proprii, este organism tehnic specializat al Ministerului Transporturilor, în domeniul feroviar și de transport cu metroul.(2)Autoritatea de Siguranță Feroviară Română, denumită în continuare ASFR, este organismul din cadrul AFER care îndeplinește toate atribuțiile autorității de siguranță definite la art. 3 lit. g) și art. 16 alin. (2) din Legea nr. 55/2006 privind siguranța feroviară, cu modificările și completările ulterioare.(3)Organismul Notificat Feroviar Român, denumit în continuare ONFR, este organismul din cadrul AFER care îndeplinește toate atribuțiile unui organism notificat definit la art. 16 alin. (6) din Legea nr. 55/2006, cu modificările și completările ulterioare, și ale organismului desemnat în conformitate cu prevederile art. 17 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 877/2010 privind interoperabilitatea sistemului feroviar, cu modificările ulterioare.(4)Organismul de Licențe Feroviare Român, denumit în continuare OLFR, este organismul din cadrul AFER care îndeplinește toate atribuțiile autorității responsabile cu acordarea licențelor de transport feroviar din România, în conformitate cu prevederile art. 29 alin. (3) din Legea nr. 55/2006, cu modificările și completările ulterioare.(5)AFER asigură organismelor prevăzute la alin. (2)-(4) independența funcțională și decizională, respectarea și punerea în aplicare a deciziilor, în condițiile legii, cu excepția cazurilor când se aduce atingere intereselor statului sau ale entității.(6)AFER, precum și organismele prevăzute la alin. (2)-(4) efectuează activități specifice date în competența lor prin acte normative.(7)Atribuțiile și modul de organizare și funcționare ale AFER sunt stabilite în regulamentul de organizare și funcționare prevăzut în anexa nr. 1.(8)Atribuțiile ASFR sunt stabilite în regulamentul de organizare și funcționare prevăzut în anexa nr. 1 la Regulamentul de organizare și funcționare al AFER.(9)Atribuțiile ONFR sunt stabilite în regulamentul de organizare și funcționare prevăzut în anexa nr. 2 la Regulamentul de organizare și funcționare al AFER.(10)Atribuțiile OLFR sunt stabilite în regulamentul de organizare și funcționare prevăzut în anexa nr. 3 la Regulamentul de organizare și funcționare al AFER.(11)AFER este finanțată din venituri proprii realizate din prestații de servicii specifice pe bază de tarife stabilite în condițiile legii, precum și din desfășurarea altor activități privind valorificarea unor produse din activități proprii și conexe, chirii, prestații editoriale, studii, proiecte, expertize tehnice, lucrări, alte prestări de servicii, exploatări ale unor bunuri pe care le are în administrare și altele asemenea, în conformitate cu reglementările în vigoare(12)Veniturile încasate de organismele independente prevăzute la alin. (2)-(4), conform prestațiilor proprii, se evidențiază la poziții distincte în bugetul AFER și se utilizează exclusiv pentru finanțarea cheltuielilor curente și de capital ale acestora.(la 04-09-2015,
Art. 1 a fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 606 din 22 iulie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 587 din 5 august 2015.
)
+
Articolul 2(1)Patrimoniul AFER, se constituie prin preluarea în administrare a activului și a pasivului Regiei Autonome "Registrul Feroviar Român – REFER", rezultate din bilanțul de închidere de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, prin preluarea în administrare, din dotarea Ministerului Transporturilor, a doua autoturisme aflate în folosința Inspectoratului feroviar, precum și prin preluarea, fără plata, din patrimoniul Societății Naționale a Căilor Ferate Române, a șase vagoane și a unei locomotive, utilizate la efectuarea de încercări specifice siguranței circulației în transportul feroviar, potrivit anexelor nr. 2 și 3.(2)Valoarea patrimoniului aflat în administrarea Ministerului Transporturilor și, respectiv, a patrimoniului Societății Naționale a Căilor Ferate Române se diminuează cu valoarea bunurilor prevăzute în anexa nr. 2 și, respectiv, nr. 3.(3)Predarea-preluarea bunurilor prevăzute la alin. (1) se face pe baza de protocol, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.(4)Bunurile preluate potrivit alin. (1) sunt bunuri proprietate privată a statului, date în administrarea AFER pe toată durata de existenta a acesteia, putând fi înstrăinate, în condițiile legii.(5)Pentru exercitarea atribuțiilor specifice care decurg din prezenta hotărâre, parcul normat al AFER se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului.(la 21-11-2006,
Alin. (5) al art. 2 a fost modificat de pct. 2 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.561 din 1 noiembrie 2006, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 940 din 21 noiembrie 2006.
)
+
Articolul 3AFER preia toate drepturile și obligațiile Regiei Autonome "Registrul Feroviar Român – REFER" care decurg din activitatea curenta și din contractele încheiate cu persoane fizice sau juridice, române sau străine, și se substituie acesteia în litigiile în curs de judecata. +
Articolul 4(1)Conducerea AFER este asigurată de către un consiliu de conducere format din 7 membri.(la 17-11-2010,
Alin. (1) al art. 4 a fost modificat de pct. 1 al art. unic din HOTĂRÂREA nr. 1.104 din 3 noiembrie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 767 din 17 noiembrie 2010.
)
(2)Președintele consiliului de conducere este directorul general al AFER.(3)Directorii organismelor independente prevăzute la art. 1 alin. (2)-(4) și 3 persoane din rândul specialiștilor din învățământul superior acreditat selectați cu respectarea prevederilor legale privind garanțiile de independență și imparțialitate sunt membri în Consiliul de conducere al AFER.(la 04-09-2015,
Alin. (3) al art. 4 a fost modificat de pct. 2 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 606 din 22 iulie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 587 din 5 august 2015.
)
+
Articolul 5(1)Conducerea executivă a fiecăruia dintre organismele independente prevăzute la art. 1 alin. (2)-(4) este exercitată de un director selectat conform art. III din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 33/2015 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul feroviar.(2)Selectarea persoanei pentru funcția de director se face în condițiile legii și cu respectarea următoarelor criterii:a)este cetățean român; … b)cunoaște limba română; … c)cunoaște o limbă străină de circulație internațională; … d)are capacitate deplină de exercițiu; … e)are o stare de sănătate și psihologică corespunzătoare, atestată pe baza adeverinței medicale și psihologice eliberate de unitățile sanitare abilitate; … f)a absolvit studii superioare de lungă durată dovedite cu diplomă; … g)are experiență profesională de cel puțin 15 ani în sistemul feroviar (instituție/organism/direcție/servicii de specialitate, administrator de infrastructură feroviară sau operator de transport feroviar), din care cel puțin 4 ani vechime într-o funcție de conducere; … h)nu a fost sancționat disciplinar pentru fapte ce ar fi creat prejudicii de imagine angajatorului; … i)nu a fost condamnat definitiv pentru săvârșirea unei infracțiuni contra umanității, contra statului ori contra autorității, de serviciu sau în legătură cu serviciul, care împiedică înfăptuirea justiției, de fals ori a unor fapte de corupție sau a unei infracțiuni săvârșite cu intenție, care ar face-o incompatibilă cu exercitarea funcției, potrivit legii; … j)nu se află într-o situație de incompatibilitate și/sau conflict de interese, potrivit legii, respectiv este independent față de oricare dintre celelalte organisme independente prevăzute la art. 1 alin. (2)-(4) și față de orice operator de transport feroviar, administrator/gestionar de infrastructură feroviară, solicitant și entitate achizitoare – pentru director ASFR sau față de orice operator de transport feroviar, administrator/gestionar de infrastructură feroviară, solicitant de certificare și entitate achizitoare – pentru director ONFR sau față de orice operatori de transport feroviar, administrator/gestionar de infrastructură feroviară sau de operatori economici care efectuează astfel de servicii și entitate achizitoare – pentru director OLFR. … (3)Directorii celor 3 organisme sunt desemnați din rândul candidaților selectați în condițiile legii și în baza criteriilor prevăzute la alin. (2) de persoana juridică specializată în recrutarea resurselor umane, potrivit legislației în vigoare.(4)Persoanele desemnate în urma selecției prevăzute la alin. (1) sunt numite în funcție, în condițiile legii, în termen de maximum 30 de zile de la data finalizării concursului/ examenului.(5)Durata mandatului directorului de organism este de 4 ani. Mandatul directorului de organism poate fi prelungit o singură dată.(6)Mandatul de director de organism încetează la expirarea duratei, prin demisie, prin deces, în cazul apariției unui conflict de interese sau în cazurile și condițiile prevăzute de lege.(7)Salarizarea directorului de organism se stabilește în condițiile legii.(la 04-09-2015,
Art. 5 a fost modificat de pct. 3 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 606 din 22 iulie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 587 din 5 august 2015.
)
+
Articolul 6Directorul general și ceilalți membri ai consiliului de conducere sunt numiți și revocați prin ordin al ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.(la 21-11-2006,
Art. 6 a fost modificat de pct. 5 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.561 din 1 noiembrie 2006, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 940 din 21 noiembrie 2006.
)
+
Articolul 7(1)Personalul preluat de la Regia Autonomă "Registrul Feroviar Român – REFER" și de la Inspectoratul feroviar din cadrul Ministerului Transporturilor se consideră transferat la AFER.(2)Personalul prevăzut la alin. (1), care, la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, a beneficiat de facilități la călătoria pe calea ferată, beneficiază în continuare de acestea, în aceleași condiții în care a beneficiat ca salariat al Regiei Autonome „Registrul Feroviar Român – REFER” sau al Inspectoratului feroviar din cadrul Ministerului Transporturilor.(3)Personalul transferat beneficiază de salariile și drepturile avute anterior până la încheierea contractului colectiv de muncă al personalului de la AFER, precum și de alte drepturi prevăzute în legislația în vigoare. Drepturile de salarizare și celelalte drepturi de personal se stabilesc prin contractul colectiv de muncă.(4)Contractul colectiv de muncă va fi negociat și înregistrat la direcția generală de muncă și protecție socială în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.(5)Salarizarea personalului se face potrivit reglementărilor stabilite pentru instituțiile publice finanțate integral din venituri extrabugetare. +
Articolul 8(1)AFER întocmește, anual, bugetul de venituri și cheltuieli, în conformitate cu normele metodologice elaborate de Ministerul Finanțelor.(2)Bugetul de venituri și cheltuieli se avizează de consiliul de conducere al AFER și se aproba de Ministerul Transporturilor.(3)Soldurile anuale rezultate din execuția bugetului de venituri și cheltuieli al AFER rămân la dispoziția acesteia și se folosesc în anul următor cu aceeași destinație.(4)AFER poate realiza și poate dispune de venituri și de cheltuieli în valută, în condițiile prevăzute de actele normative în vigoare.(5)AFER propune modalitățile de finanțare a dotării cu echipamente, inclusiv prin credite și/sau împrumuturi contractate de stat sau cu garanția statului, în lei și în valuta, rambursabile din veniturile extrabugetare prevăzute în bugetul de venituri și cheltuieli. +
Articolul 9Pentru respectarea cerințelor privind securitatea transportului feroviar și cu metroul, în activitățile de construire, reparare, întreținere și exploatare a materialului rulant și a infrastructurii feroviare se vor utiliza numai produse, servicii, precum și personal pentru care AFER a eliberat, după caz, certificate, atestate, autorizații și/sau licențe, dacă prin reglementări interne sau internaționale nu se prevede altfel.(la 21-11-2006,
Art. 9 a fost modificat de pct. 6 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.561 din 1 noiembrie 2006, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 940 din 21 noiembrie 2006.
)
+
Articolul 10În exercitarea atribuțiilor de control și inspecție de stat, personalul de specialitate al ASFR are drept de acces și control pe toate mijloacele de transport feroviar și pe metrou, inclusiv în cabina de conducere a acestora, în unitățile cu specific feroviar care funcționează sub autoritatea sau în subordinea Ministerului Transporturilor, în unitățile operatorilor de transport feroviar, în unitățile administratorului și gestionarilor de infrastructură feroviară, linii ferate industriale ori material rulant, precum și în unitățile operatorilor economici care furnizează produse sau prestează servicii pentru calea ferată și metrou, pe baza legitimației speciale emise și în condițiile stabilite prin decizie a directorului ASFR.(la 04-09-2015,
Art. 10 a fost modificat de pct. 4 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 606 din 22 iulie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 587 din 5 august 2015.
)
+
Articolul 11Pentru organizarea și desfășurarea în teritoriu a activităților de inspecție, control și registru, Societatea Națională a Căilor Ferate Române va asigura AFER, pe baza de convenție, spații pentru birouri, în limita a 60-80 mp, la fiecare sediu actual al regionalelor de cale ferată din structura S.N.C.F.R., și în limita a 160-180 mp, în clădirea Palatului C.F.R. +
Articolul 12Hotărârea Guvernului nr. 44/1997 privind organizarea și funcționarea Ministerului Transporturilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 38 din 7 martie 1997, cu modificările și completările ulterioare, se modifica după cum urmează:a)din cuprinsul art. 3 alin. (1) se elimina sintagma "Inspectoratul feroviar"; … b)din organigrama Ministerului Transporturilor prevăzută în anexa nr. 1 se elimina "Inspectoratul feroviar"; … c)poziția nr. 45 din anexa nr. 2 se abrogă; … d)anexa nr. 2 se completează la "Unități subordonate Ministerului Transporturilor" cu o noua poziție care va avea următorul cuprins:"35^1 . Autoritatea Feroviara Extrabugetară București" Română – AFER … e)poziția A3 "Inspectoratul feroviar" din anexa nr. 3 se abroga, cu modificarea corespunzătoare a totalului, de la 13 la 10. … +
Articolul 13Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta hotărâre. +
Articolul 14Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abroga prevederile referitoare la înființarea Regiei Autonome "Registrul Feroviar Român – REFER" din Hotărârea Guvernului nr. 162/1993 privind înființarea și funcționarea Regiei Autonome „Registrul Feroviar Român – REFER” și a Societății Comerciale „Institutul de Cercetări în Transporturi -INCERTRANS” – S.A., publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 91 din 13 mai 1993, cu modificările și completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor,
Traian Băsescu
p. Ministrul finanțelor,
Dan Radu Rușanu,
secretar de stat
Ministrul muncii
și protecției sociale,
Alexandru Athanasiu +
Anexa nr. 1REGULAMENTde organizare și funcționare a Autorității Feroviare Române – AFER +
Anexa nr. 2LISTAcuprinzând datele de identificare și valoarea de inventar a autoturismelor din dotarea Ministerului Transporturilor care se preiau în administrare de către Autoritatea Feroviara Română – AFER──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────Nr. Marca și Tip-serie Numărul de identificare Valoarea decrt. tipul motor a caroseriei inventar (lei)──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────1. DACIA 1310 TLX 102-15 UU1R11711 220.000036868 M23908332. DACIA 1310 L 102-14 UU1R11711 6.134.619100575 R2501000──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────TOTAL VALOARE: 6.354.619────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── +
Anexa nr. 3BUNURILEce urmează a fi transferate de la Societatea Națională a Căilor Ferate Române la Autoritatea Feroviară Română – AFER──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────Nr. Denumirea Nr. de Valoarea de Valoarea rămasăcrt. bunului identificare inventar (lei) neamortizată──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────1. Locomotiva LDH 1250 81-0283-2 196.357.221 62.903.4422. Vagon-laborator 61.53.99.80.001-5 182.079.832 138.715.7363. Vagon-laborator 61.53.99.92.001-1 148.249.497 105.573.5014. Vagon-laborator 80.53.97.10.500-0 1.110.144 5. Vagon-laborator 80.53.97.30.200-3 31.845.067 20.174.3626. Vagon-laborator 80.53.97.30.500-6 20.575.166 8.522.5757. Vagon Eacs 31.53.5476.593-7 13.223.566 9.917.753──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────TOTAL: 593.440.483 345.807.369──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────