În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 8 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 87/2020 privind organizarea și funcționarea Corpului de control al prim-ministrului, precum și pentru instituirea unor măsuri de îmbunătățire a activității acestuia,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. +
Capitolul IOrganizarea și conducerea Corpului de control al prim-ministrului +
Articolul 1(1)Corpul de control al prim-ministrului este organizat și funcționează ca structură în cadrul aparatului de lucru al Guvernului, fără personalitate juridică, în subordinea prim-ministrului.(2)În îndeplinirea activității de control administrativ, reprezentanții Corpului de control al prim-ministrului își exercită atribuțiile cu obiectivitate, imparțialitate și profesionalism. +
Articolul 2(1)Corpul de control al prim-ministrului este condus de un secretar de stat, șef al Corpului de control al prim-ministrului, numit și eliberat din funcție prin decizie a prim-ministrului, care are următoarele atribuții principale:a)exercită funcția de conducere a activității Corpului de control al prim-ministrului; … b)exercită funcția de reprezentare a Corpului de control al prim-ministrului; … c)inițiază acțiuni de control sau de documentare, precum și activități de monitorizare și aprobă notele de constatare, rapoartele de control, notele de informare și notele de monitorizare întocmite de către personalul Corpului de control al prim-ministrului; … d)încheie protocoale, acorduri sau alte asemenea instrumente de cooperare, în vederea îndeplinirii obiectului de activitate al structurii; … e)aprobă procedurile operaționale aplicabile la nivelul Corpului de control al prim-ministrului și asigură implementarea unor cerințe de management privind stabilirea obiectivelor de management, indicatorii de performanță, managementul riscurilor și continuarea activității; … f)aprobă raportul anual de activitate a Corpului de control al prim-ministrului și asigură publicarea acestuia potrivit art. 16 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 87/2020 privind organizarea și funcționarea Corpului de control al prim-ministrului, precum și pentru instituirea unor măsuri de îmbunătățire a activității acestuia; … g)coordonează procesul de evaluare și promovare a personalului Corpului de control al prim-ministrului. … (2)Șeful Corpului de control al prim-ministrului poate delega atribuția de reprezentare, precum și alte atribuții ori competențe ce decurg din această calitate altor persoane din conducerea structurii, inclusiv pentru perioada absenței sale. +
Articolul 3(1)Numărul maxim de posturi al Corpului de control al prim-ministrului este de 85, exclusiv demnitarul și posturile aferente cabinetului acestuia, cu încadrarea în numărul maxim de posturi aprobat pentru aparatul de lucru al Guvernului.(la 24-04-2024,
Alineatul (1) , Articolul 3 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 1. , Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 398 din 23 aprilie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 382 din 24 aprilie 2024
)
(2)Statul de funcții al structurii se aprobă prin ordin al secretarului general al Guvernului, la propunerea șefului Corpului de control al prim-ministrului.(3)Structura organizatorică a Corpului de control al prim-ministrului este prevăzută în anexa nr. 1.(4)Prin ordin al secretarului de stat, șeful Corpului de control al prim-ministrului, pot fi înființate alte servicii/compartimente funcționale.(la 24-04-2024,
Alineatul (4) , Articolul 3 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 1. , Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 398 din 23 aprilie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 382 din 24 aprilie 2024
)
+
Articolul 4(1)Atribuțiile compartimentelor funcționale din cadrul Corpului de control al prim-ministrului se stabilesc prin regulamentul de organizare și funcționare, în conformitate cu structura organizatorică aprobată.(2)Responsabilitățile și atribuțiile individuale ale personalului Corpului de control al prim-ministrului se stabilesc prin fișa postului, care se întocmește pe baza regulamentului de organizare și funcționare și se aprobă de către șeful Corpului de control al prim-ministrului.(3)Salarizarea personalului Corpului de control al prim-ministrului se realizează în conformitate cu prevederile legale în vigoare aplicabile personalului plătit din fonduri publice. +
Capitolul IIFuncționarea și atribuțiile Corpului de control al prim-ministrului +
Secţiunea 1Atribuții principale +
Articolul 5În temeiul prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 87/2020, Corpul de control al prim-ministrului exercită următoarele funcții:a)funcția de control; … b)funcția de prevenție; … c)funcția de coordonare metodologică. … +
Articolul 6(1)În exercitarea funcției de control, Corpul de control al prim-ministrului îndeplinește atribuțiile prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) și b) și alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 87/2020 și efectuează activități de control administrativ, respectiv acțiuni de control și acțiuni de documentare.(2)Acțiunile de control și acțiunile de documentare se inițiază prin ordin de control emis de șeful Corpului de control al prim-ministrului, în conformitate cu dispozițiile art. 9 alin. (2) și (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 87/2020.(3)Personalul Corpului de control al prim-ministrului efectuează acțiuni de control și de documentare în baza legitimației de serviciu și a ordinului de control.(4)Echipele de control sunt alcătuite din cel puțin 2 reprezentanți ai Corpului de control al prim-ministrului numiți prin ordin, cu respectarea prevederilor legale privitoare la conflictul de interese ori incompatibilități.(5)Planul anual de control elaborat la nivelul Corpului de control al prim-ministrului, în conformitate cu prevederile art. 10 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 87/2020, poate fi actualizat în cursul anului, cu aprobarea prim-ministrului. +
Articolul 7La elaborarea planului anual de control se au în vedere, în principal:a)prioritizarea activităților de control administrativ, prin creșterea ponderii acestora în domeniile expuse la corupție; … b)neregulile sau abaterile de la legalitate și regularitate identificate anterior în cadrul activităților de control administrativ desfășurate de către Corpul de control al prim-ministrului; … c)neregulile sau abaterile identificate din activitățile întreprinse de structurile de control ale ministerelor și autorităților din cadrul administrației publice centrale; … d)solicitările prim-ministrului sau ale autorităților publice centrale; … e)informațiile publice cu privire la disfuncționalități în activitatea unor entități publice. … +
Articolul 8(1)Ordinul de control cuprinde, în principal: obiectivele acțiunii de control sau acțiunii de documentare, perioada supusă controlului, respectiv acțiunii de documentare, echipa de control, perioada desfășurării acțiunii, persoana desemnată dintre membri echipei să constate contravențiile și să aplice sancțiunile prevăzute la art. 15 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 87/2020.(2)Obiectivele acțiunii de control și acțiunii de documentare vizează, în principal, verificarea modului de îndeplinire a dispozițiilor legale și a normelor interne cu privire la organizarea și funcționarea entității publice controlate, precum și verificarea modului de utilizare a resurselor financiare și materiale aflate la dispoziția acesteia.(3)Obiectivele acțiunii de control și acțiunii de documentare desfășurate la autoritățile administrației publice locale și instituțiile publice subordonate acestora vizează verificarea respectării prevederilor legale aplicabile derulării proiectelor și obiectivelor de investiții finanțate din sume alocate de la bugetul de stat, potrivit art. 1 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 87/2020.(4)Ordinul de control se comunică entității publice controlate cu cel puțin 24 de ore înainte de începerea verificărilor.(5)Derularea și modalitatea propriu-zisă de efectuare a verificărilor, precum și responsabilitățile echipei de control se detaliază în procedura de control, care face parte din manualul de proceduri operaționale aplicabil structurii. +
Articolul 9(1)Nota de constatare prevăzută la art. 2 lit. i) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 87/2020 se întocmește la finalizarea etapei de verificare și se transmite entității publice controlate, care poate formula un punct de vedere cu privire la constatările rezultate, într-un termen rezonabil, stabilit de reprezentanții Corpului de control al prim-ministrului în funcție de natura și obiectul acțiunii de control sau de documentare, precum și de complexitatea elementelor necesar a fi verificate.(2)Punctul de vedere formulat se analizează de către echipa de control în cuprinsul raportului de control și în nota de informare. +
Articolul 10(1)Din conținutul notei de informare și al raportului de control prevăzute la art. 2 lit. g) și k) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 87/2020 se desprind rezultatele acțiunii de control, respectiv ale acțiunii de documentare, care se publică pe pagina de internet proprie, cu respectarea prevederilor art. 12 din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, cu modificările și completările ulterioare, și a prevederilor legale în domeniul protejării datelor cu caracter personal. (2)În cazul în care persoanele împuternicite de către șeful Corpului de control al prim-ministrului constată nerespectarea de către entitățile publice controlate a prevederilor art. 12 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 87/2020, se aplică prevederile art. 15 din aceeași ordonanță de urgență.(3)Modelul procesului-verbal de constatare a contravențiilor și de aplicare a sancțiunilor prevăzute la art. 15 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 87/2020 este prevăzut în anexa nr. 2. +
Articolul 11(1)În scopul realizării funcției de prevenție, Corpul de control al prim-ministrului desfășoară activități de:a)monitorizare; … b)sprijin și îndrumare a entităților publice controlate. … (2)Monitorizarea constă în supravegherea și analiza activității desfășurate în cadrul entităților publice prevăzute la art. 1 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 87/2020, prin colectarea de date și informații ce privesc aspecte relevante aferente unuia sau unor proiecte ori programe derulate la nivelul acestora, pe domenii de interes, în scopul identificării vulnerabilităților și a riscurilor asociate acestora și pentru a preîntâmpina producerea unor nereguli sau abateri de la legalitate ori regularitate în activitate și asigurarea bunei funcționări a entităților publice controlate. (3)Activitatea de monitorizare se inițiază prin ordin emis de șeful Corpului de control al prim-ministrului, din dispoziția sau cu aprobarea prim-ministrului.(4)Personalul Corpului de control al prim-ministrului efectuează activități de monitorizare în baza legitimației de serviciu și a ordinului de monitorizare.(5)Ordinul de monitorizare cuprinde, în principal: denumirea proiectului sau programului derulat de entitatea publică, persoana sau persoanele desemnată/desemnate să efectueze monitorizarea, perioada supusă monitorizării și obiectivele activității de monitorizare.(6)Persoanele desemnate să efectueze activități de monitorizare pot solicita puncte de vedere sau informații de la autoritățile competente în diverse domenii de specialitate, în legătură cu proiectele și cu programele derulate, supuse monitorizării. (7)Entitățile publice monitorizate au obligația de a pune la dispoziția Corpului de control al prim-ministrului datele și informațiile solicitate și să informeze Corpul de control al prim-ministrului ori de câte ori apar disfuncționalități sau întârzieri în implementarea programelor ori proiectelor monitorizate. (8)În sensul prevederilor alin. (1) lit. b), acordarea de sprijin și îndrumare entităților publice controlate, pe timpul desfășurării activității de control ori la finalizarea acesteia, se realizează pentru identificarea nevoilor ori a necesității de adoptare a măsurilor eficiente și evitarea disfuncționalităților la nivelul entităților publice controlate. Pentru îndeplinirea acestei atribuții, Corpul de control al prim-ministrului poate formula recomandări și puncte de vedere, pe care entitatea publică controlată le va analiza și va putea dispune măsuri în acest sens. +
Articolul 12(1)Rezultatele obținute ca urmare a activității prevăzute la art. 11 alin. (1) lit. a) se consemnează în nota de monitorizare prevăzută la art. 2 lit. h) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 87/2020, elaborată de către persoanele desemnate din cadrul Corpului de control al prim-ministrului, cu consultarea conducătorilor entităților publice supuse monitorizării. (2)Nota de monitorizare se aprobă de către prim-ministru. (3)Ca urmare a activității de monitorizare, șeful Corpului de control al prim-ministrului poate dispune efectuarea unor activități de control administrativ sau transmiterea notei de monitorizare, spre valorificare sau informare, autorităților și instituțiilor publice cu competențe în domeniu. +
Articolul 13(1)În exercitarea funcției de coordonare metodologică, Corpul de control al prim-ministrului acordă consiliere și asigură coordonarea activităților structurilor de control din cadrul ministerelor și autorităților din administrația publică centrală, în ceea ce privește implementarea instrumentelor specifice controlului administrativ, cu respectarea independenței operaționale a acestora.(2)În sensul prevederilor alin. (1), în vederea reglementării unitare a funcției de control la nivelul administrației publice centrale, Corpul de control al prim-ministrului, în colaborare cu structurile de control din cadrul ministerelor și autorităților din administrația publică centrală, participă la elaborarea politicilor publice și a strategiei în domeniul controlului administrativ, a procedurilor, instrucțiunilor și ghidurilor de bune practici în acest domeniu. (3)Corpul de control al prim-ministrului poate dezvolta, în colaborare cu structurile de control din cadrul ministerelor și autorităților din administrația publică centrală, baze de date privind acțiunile de control realizate, în vederea gestionării în comun a acestora.(4)La nivelul fiecărei structuri de control din cadrul ministerelor și din administrația publică centrală, la solicitarea Corpului de control al prim-ministrului, vor fi întocmite situații privind acțiunile de control finalizate, neregulile constatate și măsurile dispuse, precum și acțiunile de control în derulare și stadiul acestora. Acestea vor fi centralizate și analizate la nivelul Corpului de control al prim-ministrului, pentru informarea prim-ministrului și pentru definirea politicilor publice și a strategiilor în domeniul controlului administrativ. +
Secţiunea a 2-aAlte atribuții +
Articolul 14Corpul de control al prim-ministrului exercită și următoarele atribuții:a)colaborează cu ministerele și autoritățile administrației publice centrale, cu autoritățile administrației publice locale și cu alte instituții publice și/sau persoane juridice de drept public sau privat din România sau străinătate, în domeniul de competență al acestora; … b)derulează și implementează proiecte finanțate din fonduri structurale ori din alte astfel de surse de finanțare, în domeniul său de competență, prin intermediul Secretariatului General al Guvernului, în calitate de solicitant, sau în parteneriat cu alte entități publice; … c)gestionează informații clasificate secrete de stat sau secrete de serviciu, cu respectarea prevederilor legale în domeniu; … d)gestionează fondul arhivistic propriu, prin inventarierea documentelor create și deținute la nivelul structurii, evidența, selecționarea și păstrarea acestora în depozitul de arhivă organizat la nivelul Corpului de control al prim-ministrului, până la împlinirea termenelor de păstrare stabilite în nomenclatorul arhivistic ori până la preluarea acestora de către Arhivele Naționale, în condițiile și la termenele prevăzute de Legea nr. 16/1996 privind Arhivele Naționale, republicată; … e)participă la platforme de cooperare, proiecte sau programe specifice domeniului de activitate; … f)desfășoară activități de informare și promovare a instrumentelor specifice controlului administrativ, potrivit legii. … +
Capitolul IIIDispoziții tranzitorii și finale +
Articolul 15(1)Regulamentul de organizare și funcționare a Corpului de control al prim-ministrului se aprobă prin ordin emis de șeful Corpului de control al prim-ministrului, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.(2)Manualul de proceduri operaționale aplicabil structurii se aprobă prin ordin emis de șeful Corpului de control al prim-ministrului, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a Regulamentului de organizare și funcționare a Corpului de control al prim-ministrului. +
Articolul 16Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
LUDOVIC ORBAN
Contrasemnează:
Secretarul general al Guvernului,
Antonel Tănase
Șeful Corpului de control al prim-ministrului,
Daniel Dragoș Tănăsoiu
p. Ministrul lucrărilor publice, dezvoltării și administrației,
Augustin-Cătălin Iapă,
secretar de stat
Ministrul muncii și protecției sociale,
Victoria Violeta Alexandru
Ministrul finanțelor publice,
Vasile-Florin Cîțu București, 31 iulie 2020.Nr. 603. +
Anexa nr. 1
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a Corpului de control al prim-ministrului
Numărul maxim de posturi: 85, exclusiv demnitarul
și posturile aferente cabinetului acestuia
(la 24-04-2024,
Anexa nr. 1 a fost modificată de Punctul 2. , Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 398 din 23 aprilie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 382 din 24 aprilie 2024
)
+
Anexa nr. 2
Procesul-verbal de constatare a contravenției și de aplicare a sancțiunii
(model-cadru)
Date de identificare a Corpului de control al prim-ministrului
PROCES-VERBAL
de constatare a contravenției și de aplicare a sancțiuniiData și locul încheieriiSubsemnatul/……………….., având funcția de …..…….. la Corpul de control al prim-ministrului, în baza Legitimației de serviciu nr. …………….. și a Ordinului de control nr. ………………, în temeiul dispozițiilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 87/2020 privind organizarea și funcționarea Corpului de control al prim-ministrului, precum și pentru instituirea unor măsuri de îmbunătățire a activității acestuia și ale Hotărârii Guvernului nr. 603/2020 privind organizarea, funcționarea și atribuțiile Corpului de control al prim-ministrului, ca urmare a acțiunii de control/documentare …..(obiectul controlului, pe scurt)…….. efectuate în perioada …………….. la ……….(denumirea entității verificate, CUI)……… din …………………, cu sediul în………(localitatea și adresa completă)…….., în ziua …… luna …….. anul ……., ora ………..,am constatat următoarele: I.La data(ele), ora(ele) și locul(rile) de mai jos au fost săvârșite următoarele fapte: A.A.1nerespectarea obligației de a pune la dispoziția reprezentanților Corpului de control al prim-ministrului datele, informațiile și înscrisurile solicitate; … A.2nerespectarea obligației de a preda reprezentanților Corpului de control al prim-ministrului copii certificate pentru conformitate cu originalul, la termenele și în structura solicitată; … … B.nerespectarea obligației de a permite reprezentanților Corpului de control al prim-ministrului accesul în sedii, pe terenuri sau alte spații și/sau în mijloacele de transport deținute ori folosite de către acestea pentru desfășurarea activității; … C.nerespectarea obligației de a sprijini activitatea reprezentanților Corpului de control al prim-ministrului în cazul efectuării activităților de control la sediile acestora, prin asigurarea unor spații de lucru adecvate, solicitări formulate de către reprezentanții Corpului de control al prim-ministrului, conform art. 12 alin. (1) lit. a) ori lit. b) ori lit. c) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 87/2020 [se va indica litera din art. 12 alin. (1) corespunzătoare obligației încălcate]. … … II.Faptele de mai sus constituie contravenția prevăzută la art. 15 alin. (1) lit. a) ori lit. b) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 87/2020 [se va indica litera din art. 15 alin. (1) aplicabilă]. … III.De săvârșirea acestor fapte se face vinovat contravenientul: ………(numele și prenumele persoanei fizice)……., CNP …………….., domiciliat/domiciliată în localitatea …………………….., bd./str. …………… nr. …., bl. ….., sc. ….., et. …., ap. …., județul/sectorul ……….., legitimat/legitimată cu BI/CI/pașaport seria …….. nr. ….., emis/emisă de …………………… la data de ………….., având funcția de ……………… la …….(entitatea condusă)……. . … IV.Contravenția prevăzută la art. 15 alin. (1) lit. a) ori lit. b) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 87/2020 [se va indica litera din art. 15 alin. (1) aplicabilă] se sancționează cu amendă de la 4.000 lei la 4.500 lei, respectiv de la 4.500 lei la 5.000 lei, potrivit acelorași prevederi, stabilindu-se cuantumul amenzii pentru fapta de la pct. I în sumă de ……………. (……………………) lei. … V.Alte mențiuni: Contravenientul nu a formulat obiecții./Contravenientul a formulat următoarele obiecții: ……………………………………………………………Amenda se va achita în contul nr. ………………………, deschis la Trezoreria Finanțelor Publice ……….., iar o copie a documentului doveditor al plății se va depune de contravenient sau se va transmite prin poștă, recomandat, la sediul Corpului de control al prim-ministrului din ……………………………………… . Contravenientul poate achita, în termen de cel mult 15 zile de la data înmânării sau comunicării procesului-verbal, jumătate din minimul amenzii prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 87/2020. În conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, împotriva prezentului proces-verbal de constatare a contravenției se poate face plângere în termen de 15 zile de la data înmânării sau comunicării. Plângerea se va depune la Judecătoria ………..… . … Prezentul proces-verbal s-a încheiat în 3 exemplare, din care exemplarul 2 s-a înmânat contravenientului, astăzi, ……………, sau se va comunica acestuia în cel mult două luni de la data aplicării sancțiunii.NOTĂ:În cazul în care, la unele rubrici, spațiul alocat este insuficient, se continuă scrierea separat în 3 exemplare semnate de toate părțile, aceasta constituind anexa, parte integrantă a prezentului proces-verbal de constatare a contravenției. În cazul în care contravenientul refuză semnarea procesului-verbal de constatare a contravențiilor sau nu poate să semneze, agentul constatator va face mențiune despre aceste împrejurări, care trebuie să fie confirmate de cel puțin un martor. În acest caz, procesul-verbal va cuprinde și datele personale din actul de identitate al martorului și semnătura. Motivele pentru care procesul-verbal a fost încheiat în lipsă de martor(i)
(Persoana împuternicită)
Semnătura
…………………………………………
(numele, prenumele și funcția)
…………………..
Contravenient,
……………………
Semnătura
…………………………………………..
(numele, prenumele și funcția)
Martor(i),
……………………
Semnătura
…………………………………………………………………
(datele personale din actul de identitate al martorului)NOTĂ: Caracteristicile de tipărire, modul de difuzare, de utilizare și de păstrare a formularului „Proces-verbal de constatare a contravenției“ se stabilesc prin ordin al șefului Corpului de control al prim-ministrului.