privind aprobarea modificărilor la Ghidul de achiziţii pentru proiecte finanţate de FRDS – Partea 1 – Proceduri de achiziţii, aplicabil în cadrul SDSCM, şi republicarea acestuia în Monitorul Oficial al României, Partea I
Având în vedere considerentele prezentate la nivelul Notei de fundamentare înaintate de Compartimentul de achiziţii,în temeiul art. 17 şi 18 din Legea nr. 129/1998 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Fondului Român de Dezvoltare Socială, republicată, cu modificările ulterioare,Consiliul director hotărăşte: +
Articolul 1Aprobă modificările la Ghidul de achiziţii pentru proiecte finanţate de FRDS – Partea 1 – Proceduri de achiziţii, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.065 din 17 noiembrie 2004, redate în anexa care constituie parte integrantă a prezentei hotărâri. +
Articolul 2Aprobă republicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a Ghidului de achiziţii pentru proiecte finanţate de FRDS – Partea 1 – Proceduri de achiziţii, cu modificările şi completările menţionate la art. 1. +
Articolul 3Compartimentele de specialitate ale Fondului Român de Dezvoltare Socială vor duce la îndeplinire prevederile prezentei hotărâri.Preşedintele Fondului Românde Dezvoltare Socială,Valentina ConţescuBucureşti, 23 mai 2006.Nr. 6.a/III. +
Anexa Modificări şi completări la Ghidul de achiziţii pentruproiecte finanţate de FRDS Partea 1 – Proceduri de achiziţii +
Articolul UNICAnexa Hotărârii Consiliului Director al Fondului Român de Dezvoltare Socială nr. 10/V din 17 septembrie 2004 intitulată „Ghidul de achiziţii pentru proiecte finantate de FRDS – Partea 1 – Proceduri de achiziţii” publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.065 din 17 noiembrie 2004, se modifică şi se completează după cum urmează:1. Punctul 1.1.1. al articolului 1.1 "Generalităţi", Capitolul 1, va avea următorul cuprins:"1.1.1. Acest "Ghid de achiziţii" este un îndrumător pentru aplicarea diverselor metode de achiziţii fiind conform cu procedurile în materie ale Băncii Mondiale, obligatorii pentru beneficiarii împrumuturilor BIRD, şi anume: "GUIDELINES- PROCUREMENT" (May 2004) şi "GUIDELINES-SELECTION AND EMPLOYMENT OF CONSULTANTS" (May 2004) ce pot fi consultate pe pagina de web – http//www.worldbank.org. aplicabile proiectelor cu finanţare BIRD (Banca), şi cu următoarele documente:* LEGEA NR. 129/1998, privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Fondului Român de Dezvoltare Socială, republicată;* ACORDURILE DE ÎMPRUMUT semnate între ROMÂNIA ŞI BIRD, prin care Fondul Roman de Dezvoltare Socială a fost desemnat ca agenţie de implementare;* MANUALELE DE 0PERARE utilizate de către Fond pentru implementarea programelor în care a fost desemnat ca agenţie de implementare."2. Punctele 2.1.3. şi 2.1.4 ale articolului 2.1 "Ghidul de achiziţii al Fondului", Capitolul 2, vor avea următorul cuprins:«2.1.3. Principalele materiale utilizate ca suport pentru elaborarea acestui îndrumător, sunt:* Liniile directoare ale Băncii Mondiale, "WB Guidelines" menţionate mai sus şi documentele standardizate corespondente;* "Manual privind achiziţiile de valori foarte mici derulate în cadrul granturilor mici finantate de Banca Mondiala" (Final draft: N. Khan, 16 octombrie 2001, revizuit septembrie 2005);* "Achiziţii de lucrări simple, de valoare mică, cu durată scurtă şi risc redus" (Documente standardizate de ofertare, Ediţie pilot, septembrie 2000) recomandat de Jean Jack Raoul:»«2.1.4. Autorul a încercat să ţină seama de toate aspectele legale privind prevederile în materie de achizitii ale finanţatorului (BIRD) şi normele de achizitii publice ale cofinanţatorului (GUVERNUL ROMÂNIEI), să le ajusteze şi să le facă mai simple pentru beneficiarii Fondului, luând în considerare capacitatea lor de a coordona astfel de activităţi, experienţa şi practica Fondului precum şi lecţiile învăţate în timpul implementării. FRDS multumeşte, pentru sprijinul acordat la elaborarea acestui ghid, d-lui Vlad Krasikov, coordonatorul specialist în achiziţii al Băncii Mondiale pentru zona Europei şi Asiei Centrale, d-nei Benedicta Oliveros Miranda, specialist în achiziţii al Băncii Mondiale şi tuturor colaboratorilor care au facut propuneri de îmbunătăţire.»3. Punctul 3.2.2. al articolului 3.2. "Metode aplicabile de achizitii", Capitolul 3, va avea următorul continut:"3.2.2. Metoda de achiziţie aplicabilă reprezintă suma tuturor regulilor care trebuie respectate pentru a alege furnizorul/ contractorul/ consultantul şi pentru a-i incredinta comanda/ contractul. Pentru achiziţiile efectuate de Beneficiarii Fondului este obligatoriu să:┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│ > Se compare cel puţin 3 (trei) cotaţii/preţuri obţinute de la 3 (trei) ││ furnizori – pentru bunuri ││ ││ > Se compare cel puţin 3 (trei) cotaţii/preţuri obtinute de la 3 (trei) ││ contractori calificaţi – pentru lucrări ││ ││ > Se compare cel puţin 3 (trei) consultanţi de specialitate – pentru ││ consultantă individuală │└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘ şi este recomandat să:┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│ > Se evalueze cel puţin 3 (trei) consultanti de specialitate – pentru ││ servicii" │└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘4. Punctul 3.2.3. al articolului 3.2. "Metode aplicabile de achizitii", Capitolul 3, se completează cu notele de subsol şi va avea următorul conţinut:"Metodele aplicabile detaliate în acest Ghid sunt următoarele:[] Pentru achizitii de bunuri – metoda aplicabilă este "Achiziţie Locală" (AL)*i)[] Pentru achizitii de lucrări – metoda aplicabilă este "Lucrări Mici" (LM)*îi)––––AL*i) şi LM*îi) nu mai sunt metode prevăzute în Liniile directoare ale Băncii, dar sunt prezentate aici în scopul specific al Manualului de Operare.[] Pentru servicii de consultanţă prestate de o firma – metoda aplicabilă este "Selecţie la Preţul cel mai Mic (SPM)"5. Buletele 2 alin. 2 ale punctelor 4.1.1 şi 4.1.2 ale articolului 4.1. "Pentru bunuri", Capitolul 4, vor avea urmatorul continut:«4.1.1 …Metoda presupune următorii paşi….> Se pregăteşte o Listă de furnizori disponibili, suficient de mare (conform punctului 5.6.1) pentru a realiza o bună competiţie şi pentru a asigura primirea a cel puţin 3 (trei) cotaţii /preţuri4.1.2… Metoda "Achiziţie Locala" presupune următorii paşi:….> Se pregăteşte o Listă de furnizori disponibili suficient de mare (conform punctului 5.6.1) pentru a realiza o bună competiţie şi pentru a asigura primirea a cel puţin 3 (trei) cotaţii / preţuri»6. Punctul 4.2.2 al art. 4.2. "Pentru lucrări", Capitolul 4, va avea următorul Titlu: "Lucrări Mici" (LM – lucrări foarte simple cu valoare ≥ 5.000 US$, echivalent)7. Alin. 1 şi alin. 3 cu buletele 2 şi 8 ale punctului 4.3.1. ale art. 4.3 "Pentru SERVICII de CONSULTANŢA", Capitolul 4 vor avea următorul conţinut:"4.3.1 Metoda se aplică pentru angajarea unor servicii de consultantă care pot fi prestate de către o firmă sau de către o asociere dintre consultanţi individuali cu o firmă privată, servicii care nu pot fi realizate de un singur specialist. Este recomandat să se evalueze cel puţin 3 (trei) propuneri. Firma/asocierea care are preţul total evaluat*19) cel mai mic şi care a obţinut cel puţin scorul tehnic minim va fi selectată.….Metoda presupune următorii paşi:….> Se pregăteşte o Listă scurtă cuprinzând între 3 (trei) şi 6 (şase) firme, din Baza de date*21) a Fondului (Lista proiectanţilor) care se supune aprobării Fondului;….> Se invită firmele calificate pentru a participa la deschiderea publică a propunerilor lor financiare, indicându-le data, ora şi locul de desfăşurare, numai după avizul prealabil al Fondului"8. Punctul 4.4.3. al art. 4.4. "Achizitie/ Contractare/ Angajare directa", Capitolul 4, va avea următorul continut:«4.4.3. Serviciile oferite de un singur consultant pot fi angajate numai dacă se dovedeste clar că angajarea acestuia este mai avantajoasă decât organizarea unei competitii, de exemplu:(a) Pentru activităţi care reprezinta o continuare a unor servicii angajate şi prestate anterior de consultant. (Beneficiarul trebuie să solicite firmei pregătirea unei propuneri tehnice şi financiare pe baza Termenilor de referinţă noi, care vor fi negociaţi);(b) Atunci când este esenţială o selecţie rapidă (în cazuri de urgenţă).(c) Pentru contracte de valori foarte mici(d) Când numai o singură entitate (firmă sau consultant individual) este calificat sau are experienţă deosebit de relevantă pentru îndeplinirea angajamentului respectiv.Justificarea pentru selecţia de la o singură sursă va fi examinată de Fond (şi de Bancă) în contextul urmăririi tuturor intereselor Proiectului.»9. Art. 5.4 "Pregătirea Anunţului publicitar", Capitolul 5, se completează cu punctul 5.4.3. care va avea următorul continut:«5.4.3. Fondul va publică pe site-ul FRDS (www.frds.ro), trimestrial, lista contractelor atribuite de către beneficiarii de granturi (pentru valori mai mari de 20.000 dolari SUA, echivalent)».10. Punctul 5.6.1. al art. 5.6. "Trimiterea Invitatiilor. Primirea Cotaţiilor/ Propunerilor", Capitolul 5, se modifică în ceea ce priveşte conţinutul buletei 1 şi se mai adaugă buleta 5, după cum urmează:"5.6.1. Pentru ca Beneficiarii să fie siguri că vor primi cel puţin 3 (trei) cotaţii/propuneri astfel încât să se asigure o competiţie corespunzătoare, ei trebuie să trimită invitatii*29) astfel:– Cel puţin 3 (trei) Invitaţii la cotatie, în cazul metodei "Achiziţie locală" (pentru valori <5.000 dolari SUA, echivalent), transmise unor furnizori eligibili care au bunurile necesare, îndeplinind cerinţele de calitate şi performanţă…– Cel puţin 5 (cinci) Invitatii la cotaţie, în cazul metodei "Achizitie locala" (pentru valori ≥ 5.000 dolari SUA, echivalent), transmise unor furnizori eligibili care au bunurile necesare, indeplinind cerinţele de calitate şi performanta."––––