HOTĂRÂRE nr. 599 din 2 august 2018

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 09/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 751 din 30 august 2018
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulCONTINE PEMETODOLOGIE 02/08/2018
ActulCONTINE PEMETODOLOGIE 02/08/2018
ActulREFERIRE LAMETODOLOGIE 02/08/2018
ActulREFERIRE LAMETODOLOGIE 02/08/2018
ActulREFERIRE LAHG 583 10/08/2016
ActulREFERIRE LALEGE 90 26/03/2001 ART. 11
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 108
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 108
ART. 1APROBA PEMETODOLOGIE 02/08/2018
ART. 2APROBA PEMETODOLOGIE 02/08/2018
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEORDIN 191 23/12/2022
ActulREFERIT DEANEXA 17/12/2021
ActulREFERIT DEORDIN 2127 26/05/2020
ActulREFERIT DEMETODOLOGIE 02/08/2018
ActulREFERIT DEMETODOLOGIE 02/08/2018





Având în vedere obiectivul specific 2.1 – Îmbunătățirea capacității de gestionare a eșecului de management prin corelarea instrumentelor care au impact asupra identificării timpurii a riscurilor și vulnerabilităților instituționale din Strategia națională anticorupție 2016-2020, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 583/2016, care prevede ca măsuri introducerea unei metodologii standard de evaluare a riscurilor de corupție și dezvoltarea unui mecanism instituțional de evaluare ex-post a incidentelor de integritate,în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 11 lit. f) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. + 
Articolul 1Se aprobă Metodologia standard de evaluare a riscurilor de corupție în cadrul autorităților și instituțiilor publice centrale, prevăzută în anexa nr. 1, împreună cu indicatorii de estimare a probabilității de materializare a riscurilor de corupție, prevăzuți în anexa nr. 2, cu indicatorii de estimare a impactului în situația materializării riscurilor de corupție, prevăzuți în anexa nr. 3, și formatul registrului riscurilor de corupție, prevăzut în anexa nr. 4.  + 
Articolul 2Se aprobă Metodologia de evaluare a incidentelor de integritate în cadrul autorităților și instituțiilor publice centrale, prevăzută în anexa nr. 5, împreună cu formatul raportului anual de evaluare a incidentelor de integritate, prevăzut în anexa nr. 6. + 
Articolul 3Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.

PRIM-MINISTRU
VASILICA-VIORICA DĂNCILĂ
Contrasemnează:
Ministrul justiției,
Tudorel Toader
Viceprim-ministru, ministrul dezvoltării regionale și administrației publice,
Paul Stănescu
Ministrul afacerilor interne,
Carmen Daniela Dan
București, 2 august 2018.Nr. 599. + 
Anexa nr. 1METODOLOGIE STANDARDde evaluare a riscurilor de corupție în cadrul autorităților și instituțiilor publice centrale + 
Anexa nr. 2
Indicatorii de estimare a probabilității de materializare a riscurilor de corupție

Nivelul probabilității Descriere Indicatori Factori favorizanți
1 – scăzută Amenințarea de corupție este foarte puțin probabil să se manifeste. – Nu există cazuri anterioare în propria instituție și nici în alte instituții, în domenii de activitate similare.NOTĂ:Evaluarea istorică a cazurilor se va limita la datele existente în instituție, înființarea acesteia sau organizarea/reorganizarea în actuala organigramă și având la bază actuala reglementare, dacă aceste detalii sunt relevante.– Sunt prezenți maximum 3 factori favorizanți. 1. probleme de natură legislativă – lacune legislative, norme neclare, imprevizibile, reglementarea unor excepții care ridică probleme de interpretare și aplicare, flexibilitate în interpretarea subiectivă;2. capacitate limitată de verificare a activității desfășurate;3. particularități ale culturii organizaționale privind acceptarea de avantaje materiale, respectiv toleranța unor astfel de comportamente;4. existența unor surse de amenințare sau presiune asupra personalului;5. contacte frecvente cu exteriorul instituției, cu beneficiari ai serviciilor publice;6. exercitarea atribuțiilor de serviciu în afara sediului instituției publice;7. gestionarea informației – obținere, deținere și utilizare a informației, accesul la informații confidențiale, gestionarea informațiilor clasificate;8. gestionarea mijloacelor financiare;9. achiziția/gestionarea de bunuri, servicii și lucrări;10. acordarea de aprobări, avize ori autorizații;11. activități de eliberare/emitere a unor documente;12. îndeplinirea funcțiilor de control, supraveghere, evaluare și consiliere, audit;13. competența decizională exclusivă;14. activități de recrutare și selecție a personalului;15. constatare de conformitate sau de încălcare a legii, aplicare de sancțiuni.
2 – medie Amenințarea de corupție este posibilă, aceasta se poate manifesta. – Există cazuri de corupție în domenii similare de activitate ori situații care prezintă similitudini cu amenințarea definită.– Sunt prezenți maximum 5 factori favorizanți.
3 – ridicată Amenințarea de corupție poate să se manifeste în mod curent în activitate. – Există cazuri de corupție în propria instituție.– Există multiple cazuri în domenii similare de activitate ori situații care prezintă multiple similitudini cu amenințarea definită.– Sunt prezenți peste 5 factori favorizanți.

În ipoteza în care factorii favorizanți reprezintă unicul indicator identificat, prezența unui anumit număr de factori favorizanți nu conduce în mod automat la introducerea riscului într-o anumită categorie, Grupul de lucru luând această decizie pe baza analizei concrete. Prezența acestor factori la nivelul instituției, activității sau personalului se evaluează de către Grupul de lucru pe baza actelor normative, procedurilor interne, precum și având în vedere datele, informațiile, dar și experiența membrilor.

 + 
Anexa nr. 3
Indicatorii de estimare a impactului în situația materializării riscurilor de corupție

Nivelul impactului Descriere Indicatori Observații
1 – scăzut Producerea faptei de corupție nu afectează activitatea de ansamblu a instituției, având impact financiar și de imagine minim. • nu generează efecte la nivelul altor activități, cu excepția celei în cadrul căreia s-a produs fapta;• afectarea neglijabilă, nesemnificativă a desfășurării activității;• impact minor sau nesemnificativ asupra atingerii obiectivelor profesionale;• susceptibil de a conduce/provoca publicitate negativă;• afectează în mică măsură și pe o perioadă scurtă de timp percepția asupra instituției și a corpului profesional;• impact financiar minim sau inexistent. • Efectele la nivelul activității în cadrul căreia s-a produs fapta sau la nivelul celorlalte activități ale instituției se evaluează din punctul de vedere al perturbării calendarului activităților, calității serviciilor, legalității activității, eficienței administrative sau economice.• Impactul financiar se analizează pe baza resurselor cheltuite ineficient sau în mod ilegal, precum și pe baza eventualelor pierderi, dacă este cazul.
2 – mediu Producerea faptei de corupție aduce atingere modului de desfășurare a activităților instituției în ansamblu, are impact financiar și afectează imaginea instituției. • aduce atingere modului de desfășurare a activităților instituției în ansamblu (nu numai activității în cadrul căreia s-a produs fapta);• obiectivele profesionale sunt atinse parțial;• eficiența activității este afectată;• există impact financiar;• imaginea instituției a fost afectată, existând publicitate negativă, cu precădere la nivel local.
3 – ridicat Producerea faptei de corupție aduce o atingere gravă modului de desfășurare a activității instituției sau chiar blochează desfășurarea acesteia, are impact financiar important și aduce grave prejudicii de imagine instituției. • atingere gravă adusă activității;• imposibilitate de îndeplinire a obiectivelor stabilite pentru domeniul de activitate sau un impact semnificativ asupra acestora;• deteriorarea pe termen mediu și lung a eficienței activității, întârzieri în derularea activităților planificate;• pierderi financiare pentru înlocuirea ori instruirea personalului, schimbarea procedurilor de desfășurare a activității, achiziții neplanificate de mijloace tehnice etc.;• imaginea instituției a fost puternic afectată, existând publicitate negativă, la nivel național sau internațional.

 + 
Anexa nr. 4
Formatul registrului riscurilor de corupție

Identificarea și evaluarea riscurilor de corupție Stabilirea măsurilor de intervenție
Domeniul de activitate în care se manifestă riscul de corupție Descrierea riscului Cauze Probabilitate Impact Expunere Măsuri de intervenție Responsabil pentru implementare Termen/Durată de implementare

 + 
Anexa nr. 5METODOLOGIE DE EVALUAREa incidentelor de integritate în cadrul autorităților și instituțiilor publice centrale
 + 
Anexa nr. 6
Format de raport anual de evaluare a incidentelor de integritate
I.Incidente de integritate

Nr. total de incidente de integritate
Tipul de fapte Nr. de abateri de la normele deontologice sau de la alte prevederi similare menite să protejeze integritatea funcției publice  
  Nr. de infracțiuni de corupție sau de fapte legate de nerespectarea regimului interdicțiilor, incompatibilităților, conflictului de interese sau declarării averilor  
  Nr. de încălcări ale obligațiilor legale privind averile nejustificate, conflictul de interese sau regimul incompatibilităților  
Structura/Compartimentul/Direcția/Sectorul de activitate în care au intervenit incidente de integritate  
Funcțiile persoanelor care au săvârșit incidentele de integritate Nr. de fapte săvârșite de persoane cu funcții de conducere  
Nr. de fapte săvârșite de persoane cu funcții de execuție  
Nr. de sancțiuni aplicate Nr. de sancțiuni disciplinare  
Nr. de sancțiuni administrative  
Nr. de sancțiuni penale  
Durata medie a procedurilor de cercetare a faptelor ce constituie abateri disciplinare  

II.Măsuri de prevenire și/sau control

Nr. total de măsuri propuse:
Descrierea măsurilor Stadiul implementării
1.  
2.  
3.  

––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x