În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. +
Articolul IAnexele nr. 1 și 2 la Hotărârea Guvernului nr. 358/2016 privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Agenției Naționale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate, a organigramei, a parcului auto și a modului de utilizare a acestuia, precum și pentru completarea Hotărârii Guvernului nr. 652/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Justiției, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 383 din 19 mai 2016, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1.La anexa nr. 1, la articolul 6 alineatul (1), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:b)repartizează lucrările personalului din subordine, direct sau, după caz, prin intermediul directorului general adjunct, directorilor ori șefilor de serviciu, stabilește modul de soluționare a acestora, prioritatea lor și, după caz, termenele în care trebuie rezolvate; … … 2.La anexa nr. 1, la articolul 6 alineatul (2), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:b)repartizează personalul Agenției în direcții și servicii, putând înființa compartimente în cadrul direcțiilor și serviciilor; … … 3.La anexa nr. 1, la articolul 7, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3)În cazurile în care directorul general se află în concediu sau în deplasare în țară sau în străinătate, acesta deleagă atribuțiile sale directorului general adjunct, directorilor sau șefilor de servicii din cadrul Agenției. … 4.La anexa nr. 1, la articolul 8, partea introductivă se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 8Directorii și șefii de serviciu exercită următoarele atribuții: … 5.La anexa nr. 1, articolul 9 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 9(1)Agenția dispune de un aparat administrativ propriu, organizat la nivel de direcții, servicii, compartimente și structuri teritoriale fără personalitate juridică.(2)Statele de funcții și de personal se aprobă prin ordin al ministrului justiției.(3)Prin decizie a directorului general al Agenției se stabilesc: repartizarea personalului Agenției în cadrul direcțiilor, serviciilor și compartimentelor, înființarea de compartimente în cadrul direcțiilor și serviciilor, stabilirea categoriei de personal pentru funcțiile de director și șef serviciu.(4)Aparatul administrativ al Agenției este organizat în următoarele direcții, servicii, compartimente și structuri teritoriale:a)Direcția identificare și administrare bunuri; … b)Compartimentul identificare și urmărire bunuri, care funcționează în cadrul Direcției identificare și administrare bunuri; … c)structura teritorială ANABI VEST, care funcționează în cadrul Direcției identificare și administrare bunuri; … d)structura teritorială ANABI EST, care funcționează în cadrul Direcției identificare și administrare bunuri; … e)Serviciul juridic, comunicare și registratură; … f)Serviciul suport operațional; … g)Compartimentul plăți; … h)Compartimentul pentru implementarea proiectelor. … … 6.La anexa nr. 1, articolul 10 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 10(1)Direcția identificare și administrare bunuri este condusă de un director, subordonat directorului general.(2)Direcția identificare și administrare bunuri are următoarele atribuții:a)administrează și ține evidența sumelor de bani care fac obiectul sechestrului, potrivit art. 252 alin. (2) din Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, cu modificările și completările ulterioare, a sumelor de bani rezultate din valorificarea bunurilor perisabile, în condițiile art. 252 alin. (3) din Legea nr. 135/2010, cu modificările și completările ulterioare, a sumelor de bani rezultate din cazurile speciale de valorificare a bunurilor mobile și imobile sechestrate, prevăzute de art. 252^1 din Legea nr. 135/2010, cu modificările și completările ulterioare, precum și a sumelor de bani datorate cu orice titlu suspectului, inculpatului ori părții responsabile civilmente, care fac obiectul popririi potrivit art. 254 din Legea nr. 135/2010, cu modificările și completările ulterioare; … b)comunică alerte în format electronic privind ridicarea măsurilor asigurătorii de către procuror, judecătorul de drepturi și libertăți sau de către instanța de judecată către toate instituțiile publice și entitățile profesionale cu atribuții în domeniul executării silite, care au obligația de a comunica în termen de 15 zile lucrătoare dacă asupra aceluiași bun au fost înființate și alte măsuri asigurătorii; … c)realizează activitatea de depozitare temporară și administrare a bunurilor mobile indisponibilizate a căror valoare individuală depășește, la momentul dispunerii măsurii asigurătorii, echivalentul în lei al sumei de 15.000 de euro și stocuri de bunuri sau produse a căror valoare cumulată depășește, la momentul dispunerii măsurii asigurătorii, echivalentul în lei al sumei de 300.000 de euro, în condițiile legii; în acest scop, Direcția identificare și administrare bunuri îndeplinește toate atribuțiile ce derivă din calitatea Agenției de custode, în sensul art. 252 alin. (9) din Legea nr. 135/2010, cu modificările și completările ulterioare; … d)obține, în condițiile legii, acordul proprietarului bunului în vederea valorificării în condițiile art. 252^1 – 252^4 din Legea nr. 135/2010, cu modificările și completările ulterioare; … e)desfășoară activitățile necesare valorificării de îndată a bunurilor mobile și imobile sechestrate, în cazurile prevăzute de art. 252^1 din Legea nr. 135/2010, cu modificările și completările ulterioare; … f)ține evidența imobilelor asupra cărora a fost solicitată notarea sau înscrierea ipotecară, în baza ordonanței procurorului sau a hotărârii judecătorului; … g)ține evidența hotărârilor prin care s-a luat măsura de siguranță a confiscării speciale sau a confiscării extinse dispuse de instanțele române, precum și a celor comunicate autorităților române de către instanțele străine; … h)analizează, trimestrial, modul și gradul de valorificare a bunurilor care fac obiectul confiscării speciale sau al confiscării extinse; … i)predă organelor de valorificare bunurile aflate în administrarea Agenției, confiscate în cadrul procesului penal, în condițiile Ordonanței Guvernului nr. 14/2007 pentru reglementarea modului și condițiilor de valorificare a bunurilor intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului, republicată, cu modificările și completările ulterioare; … j)întocmește propuneri privind bunurile imobile intrate, prin confiscare, în proprietatea privată a statului, care pot fi transmise cu titlu gratuit în domeniul privat al unităților administrativ-teritoriale, la cererea consiliului județean, respectiv a Consiliului General al Municipiului București sau a consiliului local, după caz, prin hotărâre a Guvernului, inițiată de Ministerul Finanțelor la propunerea Agenției, pentru a fi utilizate pentru obiective de natură socială; … k)întocmește propuneri privind bunurile imobile intrate, prin confiscare, în proprietatea privată a statului, care pot fi date în folosință gratuită asociațiilor și fundațiilor, precum și Academiei Române și academiilor de ramură înființate în baza unei legi speciale, prin hotărâre a Guvernului, inițiată de Ministerul Finanțelor la propunerea Agenției, pentru a fi utilizate pentru obiective de natură socială de interes public sau în raport cu obiectul lor de activitate, după caz; … l)înregistrează informațiile din dosarele repartizate spre soluționare, realizează actualizarea periodică a acestora și a evidențelor gestionate la nivelul direcției, prin utilizarea, în activitatea curentă, a sistemului informatic național integrat de evidență a creanțelor provenite din infracțiuni, denumit în continuare ROARMIS, ca sistem unic de monitorizare a bunurilor sechestrate, confiscate și valorificate în cadrul procesului penal; … m)acordă, la solicitarea organelor de urmărire penală sau a instanțelor de judecată, asistență în ceea ce privește: punerea în executare a ordinelor de indisponibilizare și confiscare primite de la/transmise către organe judiciare din alte state membre ale Uniunii Europene, utilizarea celor mai bune practici în materia administrării și valorificării bunurilor care pot face obiectul măsurilor de indisponibilizare și confiscare și evaluarea bunurilor sechestrate, prin comunicarea de tabele, ghiduri și orice alte instrumente-suport; … n)acordă, la solicitarea organelor de urmărire penală sau a instanțelor de judecată, asistență în ceea ce privește identificarea de spații optime pentru depozitarea bunurilor sechestrate; în acest scop, Agenția poate încheia protocoale de cooperare cu autoritățile administrației publice centrale și locale; … o)realizează schimb de bune practici cu oficiile de administrare a bunurilor sechestrate sau cu autoritățile cu atribuții similare din alte state; … p)participă la reuniunile organismelor și organizațiilor regionale și internaționale în domeniul administrării și valorificării bunurilor sechestrate/confiscate; … q)exercită atribuțiile ce derivă din calitatea Agenției de organ competent în materia dispunerii de bunurile confiscate, potrivit art. 324 din Legea nr. 302/2004 privind cooperarea judiciară internațională în materie penală, republicată, cu modificările și completările ulterioare; … r)exercită atribuțiile ce derivă din calitatea Ministerului Justiției de autoritate română competentă, în sensul art. 146 alin. (9) din Legea nr. 302/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare; … s)negociază și facilitează încheierea de acorduri bilaterale de partajare a bunurilor confiscate; … ș)organizează, în condițiile legii, forme de pregătire profesională a practicienilor în domeniul de competență; … t)elaborează propuneri de politici publice în domeniul său de competență; … ț)dezvoltă și implementează proiecte cu finanțare europeană și internațională; … u)la solicitarea conducerii Agenției, desemnează un reprezentant în cadrul Comisiei de evaluare prevăzute la art. 6 alin. (4) din Ordonanța Guvernului nr. 14/2007, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în situația în care valorificarea privește bunuri confiscate în proceduri penale; … v)analizează anual activitatea proprie și propune conducerii Agenției măsuri pentru îmbunătățirea acesteia; … w)asigură constituirea fondului arhivistic al direcției din documentele rezultate din activitatea proprie; … x)ține evidența tehnico-operativă, pe locuri de depozitare și pe utilizatori, a activelor fixe și a obiectelor de inventar; … y)cu sprijinul Serviciului suport operațional, publică pe pagina de internet a Agenției și actualizează informații despre fiecare bun imobil confiscat în cadrul procesului penal, cuprinzând situația juridică, amplasamentul, fotografii, data trecerii în proprietatea privată a statului, precum și alte date relevante; … z)îndeplinește orice alte atribuții legate de specificul său de activitate, stabilite de conducerea Agenției. … (3)La nivelul Direcției identificare și administrare bunuri sunt constituite următoarele evidențe:a)registrul general de evidență a lucrărilor; … b)Sistemul național integrat de evidență a creanțelor provenite din infracțiuni; … c)condica de expediere internă; … d)condica de expediere externă a corespondenței; … e)condica de prezență. … … 7.La anexa nr. 1, articolul 11 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 11(1)Compartimentul de identificare și urmărire bunuri este condus de directorul Direcției identificare și administrare bunuri.(2)Compartimentul de identificare și urmărire bunuri are următoarele atribuții:a)exercită, potrivit dispozițiilor legale în vigoare, atribuțiile Agenției de cooperare cu oficiile de recuperare a creanțelor sau cu autoritățile cu atribuții similare din alte state membre ale Uniunii Europene, prin asigurarea schimbului de date și informații, în vederea îndeplinirii funcției prevăzute la art. 3 lit. a) din Lege; … b)exercită, potrivit dispozițiilor legale în vigoare, atribuțiile Agenției de cooperare cu autoritățile și instituțiile publice române competente prevăzute la art. 4 alin. (1) din Lege, în vederea identificării și urmăririi bunurilor care pot face obiectul măsurilor asigurătorii în cursul procedurilor judiciare penale, al confiscării speciale sau extinse, prin transmiterea datelor și informațiilor la care are acces direct sau indirect; … c)asigură reprezentarea României la nivelul Rețelei de Interagenții Camden pentru Recuperarea Creanțelor, denumită în continuare CARIN, și schimbă date și informații în acest scop, inclusiv la nivelul altor rețele similare; … d)realizează schimb de bune practici cu oficiile de recuperare a creanțelor sau cu autoritățile cu atribuții similare din alte state; … e)efectuează analize și studii, prin sintetizarea, sistematizarea și interpretarea datelor statistice privitoare la activitatea pe care o desfășoară; … f)participă la reuniunile organismelor și organizațiilor regionale și internaționale în domeniul recuperării creanțelor provenite din infracțiuni; … g)dezvoltă și implementează proiecte cu finanțare europeană și internațională; … h)acordă asistența solicitată Agenției de către organele de urmărire penală sau instanțele de judecată privind utilizarea celor mai bune practici în materia identificării bunurilor care pot face obiectul măsurilor de indisponibilizare și confiscare; … i)organizează, în condițiile legii, forme de pregătire profesională a practicienilor în domeniul de competență; … j)elaborează propuneri de politici publice în domeniul său de competență; … k)analizează anual activitatea proprie și propune conducerii măsuri pentru îmbunătățirea acesteia; … l)înregistrează informațiile din dosarele repartizate spre soluționare, realizează actualizarea periodică a acestora și a evidențelor gestionate la nivelul compartimentului, prin utilizarea în activitatea curentă a sistemului ROARMIS, ca sistem unic de monitorizare a bunurilor sechestrate, confiscate și valorificate în cadrul procesului penal; … m)asigură constituirea fondului arhivistic al compartimentului din documentele rezultate din activitatea proprie; … n)îndeplinește orice alte atribuții legate de specificul său de activitate, stabilite de conducerea Agenției. … (3)În virtutea calității Agenției de autoritate română competentă în sensul Legii nr. 56/2018 privind cooperarea autorităților publice române cu Agenția Uniunii Europene pentru Cooperare în Materie de Aplicare a Legii (Europol), Compartimentul identificare și urmărire bunuri are următoarele atribuții:a)accesează direct Sistemul informatic și de comunicații Europol – SIENA; … b)aplică regulile de securitate referitoare la exploatarea autorizată a sistemului; … c)accesează doar acele date, aplicații software și componente hardware pentru care este autorizat, necesare îndeplinirii sarcinilor de serviciu; … d)raportează administratorului de securitate orice incident de securitate, amenințare sau suspiciune de vulnerabilitate a sistemului; … e)solicită Unității Naționale Europol extragerea din sistemul informațional Europol a datelor necesare îndeplinirii sarcinilor de serviciu; … f)furnizează Europol datele statistice solicitate privind situația recuperării creanțelor provenite din infracțiuni pe teritoriul statelor membre; … g)comunică Europol, în condițiile legii, informații necesare în cadrul unui anumit fișier de lucru pentru analiză; … h)precizează Europol eventualele restricții de utilizare a datelor comunicate și, dacă este cazul, comunică acordul pentru utilizarea acestora în alte scopuri sau pentru alți destinatari; … i)solicită, în condițiile legii, modificarea, corectarea sau ștergerea datelor incorecte transmise Europol; … j)ia toate măsurile necesare pentru a asigura legalitatea și confidențialitatea transmiterii datelor către Europol, precum și pentru protecția datelor cu caracter personal, în condițiile legii. … (4)La nivelul Compartimentului identificare și urmărire bunuri sunt constituite următoarele evidențe:a)registrul general de evidență a lucrărilor; … b)condica de expediere internă; … c)condica de expediere externă a corespondenței; … d)condica de prezență. … … 8.La anexa nr. 1, după articolul 11 se introduce un nou articol, art. 11^1, cu următorul cuprins: +
Articolul 11^1(1)Structurile teritoriale ANABI VEST și ANABI EST funcționează în cadrul Direcției identificare și administrare bunuri și sunt conduse de directorul direcției.(2)Structurile teritoriale exercită în mod corespunzător atribuțiile direcției prevăzute la art. 11 alin. (2).(3)Prin decizie a directorului general se repartizează în competența structurilor teritoriale activitățile de administrare a bunurilor indisponibilizate aflate în custodia Agenției și depozitate în cadrul capacităților de stocare proprii.(4)Sediile structurilor teritoriale se stabilesc prin decizie a directorului general. … 9.La anexa nr. 1, la articolul 14, litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:a)analizează și, după caz, avizează, din perspectiva legalității, următoarele acte elaborate în cadrul Agenției: proiectele de decizii ale directorului general, dispozițiile privind aspecte de resurse umane, aplicarea sancțiunilor disciplinare, actele care pot atrage răspunderea patrimonială a Agenției, protocoalele de cooperare încheiate de Agenție, la nivel național sau internațional, proiectele de regulamente și proceduri de lucru supuse aprobării directorului general, contractele încheiate de Agenție și actele elaborate de compartimentele Agenției în realizarea atribuțiilor prevăzute la art. 23, 25, 26, art. 27 alin. (6), (7) și (8), art. 28 alin. (3) și (4) și art. 29^1 – 29^15 din Lege; … … 10.La anexa nr. 1, articolul 18 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 18Prin decizie, directorul general numește un funcționar public, de regulă din cadrul Serviciului juridic, comunicare și registratură sau din cadrul altor compartimente ale Agenției, responsabil pentru consilierea etică și monitorizarea respectării normelor de conduită aplicabile funcționarilor publici, atribuțiile acestuia fiind reglementate la art. 454 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare. … 11.La anexa nr. 1, la articolul 20 alineatul (1), după litera d) se introduce o nouă literă, lit. d^1), cu următorul cuprins:d^1)accesează în activitatea curentă sistemul ROARMIS, ca sistem unic de monitorizare a bunurilor sechestrate, confiscate și valorificate în cadrul procesului penal; … … 12.La anexa nr. 1, la articolul 23 alineatul (1), după litera i) se introduce o nouă literă, lit. i^1), cu următorul cuprins:i^1)virează lunar, în cadrul Mecanismului de susținere a prevenirii criminalității, sumele încasate din contul 50.10.01 «Disponibil din sume colectate de ANABI din confiscări – proceduri penale» în contul de venituri ale bugetului de stat, la o poziție distinctă de venituri ale bugetului de stat, «Încasări din valorificarea bunurilor confiscate, abandonate și alte sume constatate odată cu confiscarea potrivit legii», cod 35.01.03.01, codificat cu codul de identificare fiscală al fiecărui ordonator principal de credite al autorităților publice prevăzute la art. 37^2 alin. (1) lit. a) – e) din Lege, deschis la Activitatea de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București, și al Agenției pentru asociațiile și fundațiile prevăzute la art. 37^2 alin. (1) lit. f) din Lege, deschis la Trezoreria Statului; … … 13.La anexa nr. 1, la articolul 24 alineatul (2), litera f) se modifică și va avea următorul cuprins: f)efectuează operațiunile necesare desfășurării procedurilor de achiziții publice pentru selectarea entităților sau societăților specializate, potrivit art. 29^2 alin. (1) lit. b), și a băncii prevăzute la art. 27 alin. (3) din Lege; … … 14.La anexa nr. 1, după articolul 31 se introductreinoi articole, art. 31^1-31^3, cu următorul cuprins: +
Articolul 31^1(1)Compartimentul pentru implementarea proiectelor este coordonat de către directorul general adjunct.(2)Compartimentul este responsabil pentru accesarea, monitorizarea și evaluarea asistenței financiare nerambursabile de care beneficiază Agenția, în conformitate cu principiile și rigorile managementului de proiect și cadrului legal aplicabil instrumentelor de finanțare.(3)Compartimentul identifică, împreună cu compartimentele de specialitate din Agenție, domeniile de intervenție pentru care este necesară asigurarea de finanțare externă nerambursabilă și întreprinde demersurile specifice accesării și contractării acesteia.(4)Compartimentul coordonează relația cu finanțatorii/ donatorii, monitorizează realizarea obiectivelor asumate prin contractele de finanțare încheiate de Agenție și se asigură că sunt întreprinse măsurile necesare asigurării sustenabilității rezultatelor obținute.(5)Compartimentul exercită atribuțiile ce derivă din punerea în aplicare a Mecanismului național de susținere a prevenirii criminalității. +
Articolul 31^2Prin decizie, directorul general numește un funcționar public din cadrul Agenției, responsabil pentru consilierea în materia avertizării în interes public, cu următoarele atribuții:a)primește și înregistrează raportările; … b)analizează și examinează raportările; … c)întreprinde acțiuni subsecvente în vederea soluționării raportării sau transmiterii acesteia către compartimentele specializate din cadrul Agenției, cu respectarea măsurilor de asigurare a confidențialității; … d)menține legătura cu avertizorul în interes public, solicită informații suplimentare și transmite răspunsul; … e)realizează analize statistice și raportări cu privire la avertizările în interes public primite; … f)asigură informarea salariaților din cadrul Agenției cu privire la procedura internă de raportare; … g)monitorizează respectarea de către Agenție a prevederilor Legii nr. 361/2022 privind protecția avertizorilor în interes public, cu modificările ulterioare. … +
Articolul 31^3Prin decizie, directorul general numește un funcționar public din cadrul Agenției, responsabil pentru protecția datelor cu caracter personal, cu următoarele atribuții:a)acordă consultanță și asistență salariaților din cadrul Agenției cu privire la respectarea obligațiilor care le revin în temeiul legii privind protecția datelor; … b)facilitează implementarea politicilor și procedurilor interne în domeniul protecției datelor; … c)monitorizează respectarea de către Agenție a prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 din 27 aprilie 2016 al Parlamentului European și al Consiliului privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), a prevederilor Legii nr. 363/2018 privind protecția persoanelor fizice referitor la prelucrarea datelor cu caracter personal de către autoritățile competente în scopul prevenirii, descoperirii, cercetării, urmăririi penale și combaterii infracțiunilor sau al executării pedepselor, măsurilor educative și de siguranță, precum și privind libera circulație a acestor date, precum și a altor dispoziții de drept ale Uniunii sau de drept intern referitoare la protecția datelor personale; … d)consiliază personalul Agenției în ceea ce privește realizarea unei analize de impact asupra protecției datelor și monitorizează executarea acesteia; … e)își asumă rolul de punct de contact pentru solicitările din partea persoanelor fizice privind prelucrarea datelor acestora cu caracter personal și exercitarea drepturilor acestora; … f)analizează solicitările venite din partea persoanelor vizate în temeiul RGPD (dreptul de acces, dreptul de a fi uitat, dreptul la rectificarea datelor etc.) și acordă suport în formularea răspunsului; … g)își asumă rolul de punct de contact pentru Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal. … … 15.Anexa nr. 2 se modifică și se înlocuiește cu anexa la prezenta hotărâre. … +
Articolul IIÎncadrarea în numărul de posturi și în noua structură organizatorică se face în termenele și cu procedura aplicabilă fiecărei categorii de personal, prin decizie a directorului general al Agenției Naționale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate, în termen de minimum 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu
p. Ministrul justiției,
Mihai Pașca,
secretar de stat
Ministrul muncii și solidarității sociale,
Simona Bucura-Oprescu
Ministrul finanțelor,
Marcel-Ioan BoloșBucurești, 30 mai 2024.Nr. 593. +
ANEXĂ*)*) Anexa este reprodusă în facsimil.(Anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 358/2016)
ORGANIGRAMA
Agenției Naționale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate
––