pentru aprobarea Metodologiei cu privire la acordarea de stimulente, potrivit Legii bugetului de stat pe anul 1997 nr. 72/1997, personalului din aparatul propriu al Ministerului Finanţelor şi din unităţile subordonate acestuia
În temeiul art. 56 din Legea bugetului de stat pe anul 1997 nr. 72/1997, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 76 din 29 aprilie 1997,Guvernul României hotărăşte: +
Articolul UNICSe aprobă Metodologia cu privire la acordarea de stimulente, potrivit Legii bugetului de stat pe anul 1997 nr. 72/1997, personalului din aparatul propriu al Ministerului Finanţelor şi din unităţile subordonate acestuia, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.PRIM-MINISTRUVICTOR CIORBEAContrasemnează:–––––Ministru de stat, ministrul finanţelor,Mircea Ciumarap. Ministrul muncii şi protecţiei sociale,Norica Nicolai, secretar de stat +
Anexa 1METODOLOGIAcu privire la acordarea de stimulente, potrivit Legii bugetului de stat pe anul 1997 nr. 72/1997, personalului din aparatul propriu al Ministerului Finanţelor şi din unităţile subordonate acestuia +
Articolul 1Fondul pentru acordarea de stimulente constituit distinct, conform prevederilor art. 56 alin. (1) din Legea bugetului de stat pe anul 1997 nr. 72/1997, prin reţinerea unei cote de 3% din veniturile suplimentare încasate ca urmare a controalelor efectuate peste nivelul veniturilor declarate şi al obligaţiilor asumate de plătitori faţă de bugetul de stat şi de bugetele fondurilor speciale, cuprinde:a) sumele încasate din cele identificate suplimentar în cursul execuţiei peste obligaţiile de plată declarate sau înregistrate de contribuabili în contabilitatea proprie, ca datorate bugetului de stat şi bugetelor fondurilor speciale drept diferenţe de impozite, taxe, contribuţii şi alte venituri bugetare; … b) sumele încasate de la bugetul de stat de către agenţii economici, constatate ca necuvenite sau utilizate nelegal, cu ocazia controalelor ulterioare, precum şi majorările de întârziere aferente acestora; … c) sumele încasate reprezentând penalităţi de 20%, aplicate asupra sumelor reţinute şi nevărsate de către plătitorii de salarii ai obligaţiilor bugetare calculate şi reţinute prin stopaj la sursa, din drepturile salariale respective, altele decât cele incluse în fondurile pentru acordarea stimulentelor aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 154/1997; … d) sumele încasate în contul impozitelor şi taxelor necalculate sau neretinute în cazul obligaţiilor bugetare care, potrivit dispoziţiilor legale, se reţin prin stopaj la sursa; … e) sumele încasate din veniturile preluate la bugetul de stat sub forma unui impozit, conform prevederilor art. 6 alin. 2 din Legea nr. 12/1990 privind protejarea populaţiei împotriva unor activităţi comerciale ilicite, republicată, precum şi sumele vărsate la bugetul de stat ca fiind încasate necuvenit, conform prevederilor art. 4 alin. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 555/1994 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la normele legale din domeniul preţurilor şi tarifelor. … +
Articolul 2(1) Fondul pentru acordarea de stimulente constituit distinct, conform prevederilor art. 56 alin. (1) din Legea bugetului de stat pe anul 1997 nr. 72/1997, prin reţinerea unei cote de 3% din veniturile încasate la bugetul de stat şi la bugetele fondurilor speciale, prin aplicarea modalităţilor de executare silită prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, aprobată şi modificată prin Legea nr. 108/1996, cuprinde impozite, taxe, contribuţii sau diferenţe de impozite, amenzi, sume reprezentând dublarea impozitelor, penalităţi, majorări de întârziere, despăgubiri, precum şi orice alte sume ce se fac venit la bugetul de stat şi la bugetele fondurilor speciale, de la: … – debitor;– unitatea bancară unde debitorul îşi păstrează disponibilităţile băneşti;– orice terţ, persoana fizica sau juridică, care deţine veniturile debitorului;– orice terţ, persoana fizica sau juridică, ca urmare a valorificării bunurilor mobile şi/sau imobile ale debitorului;– orice terţ, persoana fizica sau juridică, care îşi asuma obligaţia, potrivit legii, printr-un angajament de plată sau printr-un act de garanţie încheiat în forma autentică, sa achite în numele debitorului sau, sau alături de acesta, debitul pentru care s-a început executarea silită.(2) Se considera sume încasate prin executare silită acele sume asupra cărora a fost începută procedura de executare silită prin comunicarea somaţiei în condiţiile legii, însoţită de copia de pe titlul executoriu. … +
Articolul 3Prevederile cap. I pct. 3 din Normele metodologice privind constituirea şi utilizarea fondurilor destinate stimulării personalului din aparatul propriu al Ministerului Finanţelor şi din unităţile subordonate acestuia, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 154/1997, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 79 din 30 aprilie 1997, sunt aplicabile şi asupra fondurilor de stimulare a personalului, constituite conform art. 56 din Legea bugetului de stat pe anul 1997 nr. 72/1997. +
Articolul 4(1) Principalele criterii de repartizare pe salariaţi a stimulentelor sunt: … – contribuţia efectivă în activitatea de identificare a debitorilor, de urmărire şi de încasare prin executare silită a debitelor restante şi de atragere de venituri la bugetul de stat;– contribuţia personală la introducerea şi aplicarea corecta a procedurii de executare silită;– contribuţia personală la identificarea debitorului şi a modalităţilor optime de încasare prin executare silită a debitului;– frecventa, valoarea şi dificultatea încasării debitelor prin executare silită;– îndeplinirea corecta şi la timp a activităţii programate, calitatea serviciilor prestate, gradul de lichidare a debitelor primite spre încasare prin executare silită, conducerea corecta şi la zi a evidentelor;– gradul de periculozitate şi de dificultate a acţiunilor de stabilire, de urmărire sau de executare silită la care participa salariaţii respectivi;– competenţa profesională dovedită şi disponibilitatea la sarcini în îndeplinirea atribuţiilor;– contribuţia la buna organizare şi funcţionare a activităţii proprii, la aplicarea mecanismelor de stabilire şi de urmărire a încasării veniturilor datorate statului;– respectarea ordinii şi disciplinei muncii.(2) Cuantumul lunar al stimulentelor individuale poate fi de: … a) cel mult trei salarii de baza pentru personalul de specialitate din aparatul propriu al Ministerului Finanţelor şi din unităţile sale subordonate, inclusiv pentru cel care ocupa funcţii de conducere şi pentru cel care ocupa funcţii de demnitari; … b) cel mult un salariu de baza pentru celălalt personal al ministerului şi al unităţilor subordonate acestuia, care contribuţie la buna desfăşurare a activităţii unităţii din care face parte; … c) pentru contribuţii excepţionale la încasarea veniturilor suplimentare la bugetul de stat şi la bugetele fondurilor speciale şi a celor încasate prin aplicarea modalităţilor de executare silită, conducerea ministerului poate aproba stimulente peste nivelul prevăzut la lit. a), în cuantum de cel mult un salariu. … (3) Aceeaşi persoana din aparatul propriu al Ministerului Finanţelor sau din unităţile subordonate acestuia nu poate beneficia, într-o luna, de stimulente conform reglementărilor legale în vigoare, în cuantum mai mare decât echivalentul a trei salarii, cu excepţia prevederilor alin. (2) lit. c). … +
Articolul 5Repartizarea fondurilor de stimulente, precum şi persoanele competente sa propună şi sa aprobe aceste stimulente sunt cele prevăzute în cap. II pct. 3 şi 4 din normele metodologice aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 154/1997. +
Articolul 6Acordarea de stimulente personalului din aparatul propriu al Ministerului Finanţelor şi din unităţile subordonate acestuia, conform prezentei metodologii, se face lunar, începând cu luna în care intră în vigoare prezenta hotărâre, din fondurile pentru acordarea de stimulente constituite conform dispoziţiilor art. 56 alin. (1) din Legea bugetului de stat pe anul 1997 nr. 72/1997. +
Articolul 7(1) Sumele reprezentând stimulentele acordate sunt supuse impozitării, potrivit legii. … (2) Sumele reprezentând stimulentele acordate nu fac parte din salariul de baza, nu se suporta din fondul de salarii, iar asupra lor nu se calculează C.A.S., contribuţia pentru Fondul pentru plata ajutorului de şomaj şi contribuţia pentru pensie suplimentară. … +
Articolul 8Fondurile pentru acordarea de stimulente, constituite în conformitate cu prevederile art. 56 alin. (1) din Legea bugetului de stat pe anul 1997 nr. 72/1997, rămase neutilizate, conform prezentei metodologii, la 31 decembrie 1997, după acordarea stimulentelor pe ultima luna a anului 1997, se virează la bugetul de stat în anul 1998. +
Articolul 9Ministrul finanţelor poate aproba redistribuirea unor fonduri pentru acordarea de stimulente între unităţile subordonate, precum şi între minister şi acestea. +
Articolul 10Plata stimulentelor aprobate se face, de regula, în cursul fiecărei luni, pentru luna expirată, sau în lunile următoare. +
Articolul 11Sumele incluse în fondul pentru acordarea de stimulente în mod necuvenit, prin nerespectarea prevederilor legale, vor fi deduse din fondul pentru acordarea de stimulente constituit în perioadele următoare şi vor fi virate la bugetul de stat. +
Articolul 12Evidentierea în contabilitate a fondurilor pentru acordarea de stimulente se efectuează potrivit normelor contabile emise de Ministerul Finanţelor. +
Articolul 13Personalul însărcinat cu exercitarea controlului financiar preventiv din cadrul fiecărei unităţi aparţinând Ministerului Finanţelor are obligaţia de a verifica corecta constituire şi utilizare a fondurilor pentru acordarea de stimulente şi de a nu permite constituirea şi, după caz, plata sumelor care nu se încadrează în prevederile prezentei metodologii, informand despre aceasta conducerea ierarhic superioară.–––––