HOTĂRÂRE nr. 58 din 2 februarie 1998

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 12/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 93 din 27 februarie 1998
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ANEXA 2REFERIRE LAHG 113 14/04/1997
ANEXA 2REFERIRE LAHG 575 22/09/1992
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ART. 17REFERIT DEHG 816 07/10/1999
ART. 17REFERIT DEACORD 14/07/1999

pentru aprobarea Strategiei naţionale de informatizare şi implementare în ritm accelerat a societăţii informationale şi a Programului de acţiuni privind utilizarea pe scara larga şi dezvoltarea sectorului tehnologiilor informatiei în România



Guvernul României hotărăşte: + 
Articolul 1Se aprobă Strategia naţionala de informatizare şi implementare în ritm accelerat a societăţii informationale şi Programul de acţiuni privind utilizarea pe scara larga şi dezvoltarea sectorului tehnologiilor informatiei în România, prevăzute în anexele nr. 1 şi 2, care fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
 + 
Articolul 2Se autorizeaza Comisia Naţionala de Informatica sa coordoneze aplicarea Strategiei naţionale de informatizare şi implementare în ritm accelerat a societăţii informationale şi a Programului de acţiuni privind utilizarea pe scara larga şi dezvoltarea sectorului tehnologiilor informatiei în România.PRIM-MINISTRUVICTOR CIORBEAContrasemnează:–––––Comisia Naţionala de InformaticaIustin Tanase,secretar de statMinistru delegatpe lângă primul-ministrupentru coordonareaSecretariatului General al Guvernuluişi a Departamentuluipentru Administraţie Publică Locală,Remus OprisMinistrul comunicaţiilor,Sorin PantisMinistrul finanţelor,Daniel DaianuMinistrul reformei,preşedintele Consiliului pentru Reforma,Ilie SerbanescuMinistru de stat,ministrul industriei şi comerţului,Mircea CiumaraMinistru de stat,ministrul muncii şi protecţiei sociale,Alexandru AthanasiuMinistrul educaţiei naţionale,Andrei MargaMinistru delegatpe lângă primul-ministrupentru integrare europeană,Alexandru Herlea
 + 
Anexa 1STRATEGIA NAŢIONALAde informatizare şi implementare în ritm accelerat a societăţii informationale + 
Articolul 1În vederea realizării societăţii informationale*) în România şi a pregătirii aderării la Uniunea Europeană se prevăd următoarele obiective globale:––––Notă *) Termen sinonim cu "societate a informatiei" şi "societate bazată pe informaţie".(1) pe termen scurt, până în anul 2000:a) realizarea infrastructurii informationale, suport al informatizarii administraţiei publice centrale şi locale (până la nivelul municipiilor);b) dezvoltarea industriei naţionale de produse şi servicii specifice tehnologiilor informatiei şi comunicaţiilor (TIC), cu prioritate a industriei de software);c) crearea contextului favorabil utilizării pe scara larga a tehnologiilor informatiei şi comunicaţiilor în industrie, comerţ, transporturi, agricultura, apărare şi siguranţa naţionala, turism, sănătate, protecţia mediului, educaţie, cercetare, cultura şi armonizarea cu reglementările Uniunii Europene.(2) pe termen mediu-lung, până în anul 2005:a) extinderea infrastructurii informationale (până la nivelul comunelor);b) atingerea unui nivel de informatizare a societăţii româneşti care să permită integrarea în societatea informationala europeană.
 + 
Articolul 2Realizarea obiectivelor prevăzute la art. 1 va contribui la:a) realizarea reformei politice, economice şi sociale;b) creşterea competitivitatii operatorilor economici pe piaţa interna şi internationala;c) adaptarea, integrarea şi compatibilitatea cu mediul economic, de cultura şi civilizatie din Uniunea Europeană.
 + 
Articolul 3Pentru realizarea obiectivelor globale de la art. 1 se prevăd următoarele direcţii de acţiune:a) extinderea şi modernizarea infrastructurii informationale naţionale;b) asigurarea resurselor umane şi pregătirea populaţiei pentru societatea informationala;c) dezvoltarea industriei de produse şi servicii TIC, cu prioritate a producţiei de software pentru export;d) utilizarea TIC pentru susţinerea reformei în administraţia publică.
 + 
Articolul 4În vederea extinderii şi modernizării infrastructurii informationale naţionale se prevăd:a) realizarea nucleului informaţional, constituit din nomenclatoare şi clasificari de interes general, registre permanente (populaţie; unităţi teritorial-administrative şi artere de circulaţie; agenţi economici şi sociali; cadastru; dictionarul documentelor şi procedurilor administrative), bănci de date publice (legislaţie, indicatori statistici, obiecte de patrimoniu, brevete şi invenţii etc.);b) realizarea infrastructurii de comunicaţii de date a administraţiei publice, inclusiv în sistemul justiţiei, bazată pe dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii de telecomunicaţii, în vederea asigurării capacităţilor de transport şi de acces necesare comunicaţiilor de date la nivel naţional, regional şi local;c) asigurarea cadrului legislativ specific dezvoltării şi utilizării tehnologiei informatiei, compatibil cu reglementările europene şi internaţionale, care să trateze libertate informatiei, protecţia şi securitatea datelor, protecţia persoanelor fizice faţă de prelucrarea datelor cu caracter personal, protecţia drepturilor intelectuale din domeniul tehnologiei informatiei, documentul electronic, raspunderi şi sancţiuni pentru frauda informatica, sistemul instituţional necesar realizării societăţii informationale; modificarea reglementărilor existente şi elaborarea de noi acte normative pentru susţinerea Strategiei naţionale de informatizare şi implementare în ritm accelerat a societăţii informationale.
 + 
Articolul 5Pentru asigurarea resurselor umane şi pentru pregătirea populaţiei pentru societatea informationala se prevăd:a) formarea de specialişti de înaltă competenţa în domeniul tehnologiilor informatiei şi comunicaţiilor;b) susţinerea cercetării-dezvoltării şi a transferului tehnologic pentru societatea informationala;c) ridicarea nivelului de cultura generală prin utilizarea tehnologiilor informatiei şi comunicaţiilor;d) constientizarea şi formarea unei atitudini favorabile a publicului.
 + 
Articolul 6În vederea dezvoltării industriei de produse şi servicii TIC, cu prioritate a producţiei de software pentru export, se prevăd:a) stimularea ofertei de produse ale industriei TIC, prin încheierea de parteneriate strategice cu mari producători de TIC, pentru a dezvolta în România capacităţi locale de producţie, în primul rând pentru componente software, dezvoltarea de parcuri tehnologice software, facilităţi fiscale şi alte măsuri de stimulare economică pentru societăţile româneşti din domeniul TIC;b) stimularea cererii de produse şi servicii TIC prin introducerea treptata a circulaţiei sub forma electronică a documentelor din sfera administrativă, civilă, comercială şi din alte sectoare; stimularea utilizării unor forme electronice de plată între persoane fizice/juridice şi administraţia publică; susţinerea unor proiecte-pilot pentru comerţul electronic;c) îmbunătăţirea calităţii produselor şi serviciilor TIC, prin introducerea unui sistem riguros de asigurare şi certificare a calităţii conform standardelor internaţionale.
 + 
Articolul 7(1) Partener strategic poate fi orice organizaţie sau societate comercială care îndeplineşte următoarele condiţii:a) are ca obiectiv principal furnizarea de produse şi/sau servicii în domeniul tehnologiilor informatiei şi comunicaţiilor;b) deţine segmente importante din piaţa mondială;c) oferă garanţii tehnice, juridice, financiare şi de asigurare a calităţii;d) are o poziţie activa pe piaţa României, ca furnizor de produse şi servicii TIC;e) cooperează cu firme româneşti din domeniu;f) realizează transferul efectiv de produse şi tehnologii din domeniul TIC în România;g) declara oficial intenţia de a fi recunoscut ca partener strategic şi susţine declaraţia prin acţiuni promotionale;h) poate oferi soluţii complete, inclusiv finanţarea unor proiecte complexe de interes naţional.(2) Partenerilor strategici le sunt oferite următoarele avantaje:a) invitarea din oficiu la licitaţii pentru achiziţii publice în domeniul produselor şi/sau serviciilor TIC;b) invitarea din oficiu la activităţile de standardizare din domeniul TIC;c) invitarea din oficiu la licitaţii având ca obiect concesionari din domeniul serviciilor TIC.(3) Acordarea calităţii de partener strategic se va face pe baza unei proceduri stabilite de Comisia Naţionala de Informatica prin ordin al preşedintelui acesteia.Acordarea calităţii de partener strategic se va face de către Comisia Naţionala de Informatica, în numele Guvernului României.Calitatea de partener strategic se acordă pentru o perioadă limitată de maximum 36 de luni şi poate fi retrasă de către Comisia Naţionala de Informatica, în numele Guvernului României, în cazul încălcării regulilor comerciale şi/sau deontologice recunoscute de legislaţia română.Calitatea de partener strategic poate fi reînnoită la cererea partenerului, pe baza aceleiaşi proceduri.
 + 
Articolul 8Parcul tehnologic software (PTS) este o schema de promovare a exportului de software.Parcurile tehnologice software sunt zone cu statut special, care oferă societăţilor orientate către export de software următoarele facilităţi fiscale, administrative şi de infrastructura:a) regim de scutire vamală privind importurile pentru propriile necesitaţi;b) punere în funcţiune şi gestiune de resurse proprii de infrastructura, precum: facilităţi de telecomunicaţii, putere de tehnica de calcul comuna, spaţii construite, amenajări comune etc.;c) servicii administrative funcţionând pe principiul ghiseului unic (licenţe de import, aprobări de proiecte, vama etc.);d) suport tehnologic, de analiza şi segmentare a pieţei, suport de marketing etc.;e) instruire în inginerie software şi tehnologii software;f) colaborare cu institutele de învăţământ superior.
 + 
Articolul 9În vederea sustinerii reformei în administraţia publică prin utilizarea tehnologiilor informatiei şi comunicaţiilor, se prevăd:a) asigurarea informatizarii omogene şi coordonate a instituţiilor din administraţia publică centrala şi locală, inclusiv în sistemul justiţiei, pentru îmbunătăţirea serviciilor publice, simplificarea procedurilor şi practicilor administrative, înlăturarea arbitrarului şi corupţiei;b) optimizarea comunicării şi a fluxului de informaţii între instituţiile de la nivel central şi local, asigurarea cooperării interdepartamentale;c) generalizarea treptata a schimbului de informaţii bazat pe documente electronice;d) asigurarea accesului cetăţenilor la informaţia publică (centre de informare, chioscuri electronice plasate în locuri publice);e) asigurarea compatibilitatii şi interoperabilitatii sistemelor informatice din administraţia publică, la nivel naţional şi internaţional, prin accelerarea elaborării şi aplicării de metodologii, norme şi standarde;f) coordonarea achiziţiilor publice de produse şi servicii TIC, conforme cu reglementările europene, şi monitorizarea fondurilor de informatizare prevăzute în proiectele de asistenţa şi cooperare internationala.
 + 
Articolul 10Dintre acţiunile prevăzute la art. 4, 5, 6 şi 9 sunt prioritare următoarele:a) realizarea infrastructurii informationale naţionale, bazată pe dezvoltarea infrastructurii de comunicaţii şi pe sistemele de nomenclatoare, registre şi bănci de date de interes naţional;b) crearea condiţiilor stimulative pentru dezvoltarea industriei naţionale de produse şi servicii TIC, cu prioritate a industriei de software pentru export;c) încurajarea proiectelor informatice, menite sa susţină reforma în administraţia publică şi în justiţie, şi îmbunătăţirea serviciilor publice pentru cetăţeni;d) participarea activa la programele europene privind societatea informationala şi armonizarea legislaţiei naţionale cu cea europeană;e) asigurarea specialiştilor de înaltă competenţa în domeniul TIC şi creşterea expertizei profesionale prin programele de cercetare-dezvoltare naţionale;f) educarea şi formarea continua a tinerilor şi a populaţiei active pentru societatea informationala.
 + 
Articolul 11În scopul implementarii în ritm accelerat a strategiei naţionale de informatizare şi a programului de acţiuni care o susţin, sunt necesare:a) creşterea rolului Comisiei Naţionale de Informatica, ca organ de specialitate al Guvernului şi autoritate de stat, pentru: elaborarea şi actualizarea periodică a strategiei de informatizare în conformitate cu priorităţile naţionale şi cu tendintele mondiale în domeniu, monitorizarea acţiunilor de implementare a strategiei şi evaluarea periodică a stadiului de realizare;b) constituirea unui consiliu consultativ permanent privind strategia naţionala de informatizare şi implementare a societăţii informationale, care va revedea priorităţile strategiei naţionale de informatizare şi implementare a societăţii informationale la fiecare început de exerciţiu bugetar şi va identifica reglementările necesare de elaborat sau de modificat, conforme cu aceste prioritati, cu cerinţele de armonizare cu legislaţia şi cu practicile comunitare, stabilind, totodată, autorităţile administraţiei publice centrale responsabile;c) resursele financiare necesare implementarii acţiunilor înscrise în strategia naţionala de informatizare şi implementare în ritm accelerat a societăţii informationale se vor aloca prin legea bugetului de stat, pe ordonatorii de credite responsabili pentru acţiunile respective, identificandu-se şi surse extrabugetare;d) realizarea obiectivelor prevăzute de către ministerele şi alte organe centrale menţionate, cu responsabilităţi în programul de acţiuni; actualizarea strategiilor sectoriale de informatizare pe aceasta baza;e) stabilirea şi urmărirea unui set de indicatori statistici privind stadiul informatizarii în România şi avansul spre societatea informationala, aliniata la cerinţele Uniunii Europene;f) organizarea de acţiuni de publicitate, educaţie şi sensibilizare a opiniei publice în favoarea utilizării pe scara larga a tehnologiilor informatiei şi comunicaţiilor.
 + 
Anexa 2PROGRAMUL DE ACŢIUNIprivind utilizarea pe scara larga şi dezvoltarea sectorului tehnologiilor informatiei în România1. Infrastructura informationala1.1. Nucleu informaţional––––––––-1.1.1. Obiective:Constituirea şi utilizarea în comun a colectiilor de informaţii de interes general (nomenclatoare, registre permanente, bănci de date publice), care asigura coerenta informationala în administraţia publică şi în relaţia cu publicul, prin:* unicitatea codificarii şi a identificarii informaţiilor;* desemnarea instituţiilor responsabile pentru administrarea şi asigurarea calităţii acestor colecţii de informaţii;* dezvoltarea progresiva, pe niveluri: central, judeţean, local;* asigurarea accesului la informaţii în baza unui temei legal.Facilitarea punerii rapide în aplicare, la nivel naţional, a unor reglementări privind: fondul funciar, fiscalitatea, protecţia socială, asistenţa medicală etc.a) Acţiuni

                   
  Nr. crt. Acţiunea Responsabilul Termenul Costuri (mii $) Observaţii
  0 1 2 3 4 5
  A. Nomenclatoare şi clasificări de interes general          
  1. Modificarea/actualizarea Hotărârii Guvernului nr. 575 bis/1992, privind nomenclatoarele de interes general, responsabilii şi instituţiile implicate Comisia Naţională pentru Statistică şi instituţiile implicate Trimestrul II 1998    
  2. Organizarea şi punerea progresivă în funcţiune a serverului naţional de nomenclatoare (SNN), cu asigurarea accesului public Comisia Naţională pentru Statistică şi instituţiile implicate Trimestrul IV 1998 50 Diseminarea informaţiilor la nivel judeţean beneficiază de dotarea prevăzută pentru registre
  B. Registre permanente          
  3. Elaborarea unei hotărâri a Guvernului care să reglementeze principii, frecvenţe minime de actualizare, drepturi de acces, sancţiuni, inclusiv constituirea unui organism de control al drepturilor de acces şi asigurarea protecţiei datelor personale Comisia Naţională de Informatică, Ministerul Justiţiei şi ministerele implicate Trimestrul II 1998    
  4. Registrul permanent al persoanelor fizice (R.P.P.F.):          
      analiza oportunităţii modificării Hotărârii Guvernului nr. 113/1997, privind condiţiile de acces la Registrul permanent de evidenţă a populaţiei Comisia Naţională de Informatică, Ministerul de Interne Trimestrul I 1998   Costurile estimate nu includ şi cheltuielile de exploatare şi întreţinere curentă
      proiectare sistem, punere în funcţiune, şcolarizare personal Comisia Naţională de Informatică 1998-1999 800  
      dotarea Departamentului pentru Administraţie Publică Locală cu server central pentru R.P.P.F. şi pentru Registrul permanent al unităţilor teritorial-administrative şi arterelor de circulaţie (RUTAC) Departamentul pentru Administraţie Publică Locală 1998 250  
      dotarea cu servere judeţene şi conectarea consiliilor judeţene/prefecturilor ca furnizori principali de date la serverul R.P.P.F. Departamentul pentru Administraţie Publică Locală 1998-1999 2.500  
      conectarea Registrului permanent de evidenţă a populaţiei la R.P.P.F., în scopul încărcării iniţiale a acestuia, precum şi al sincronizării actualizărilor periodice ale ambelor registre Ministerul de Interne 1998 20  
      dotarea şi conectarea primăriilor municipiilor la serverele judeţene ale R.P.P.F. Departamentul pentru Administraţie Publică Locală 1999 6.000  
      extinderea dotării şi conectării surselor de date până la nivelul primăriei comunale Departamentul pentru Administraţie Publică Locală 2002 9.000 etapa I – 800 comune
      generalizarea pentru restul primăriilor comunale Departamentul pentru Administraţie Publică Locală 2005 20.000 etapa a II-a – 1.888 comune
  5. Registrul permanent al unităţilor teritorial administrative şi arterelor de circulaţie (RUTAC):         Costurile estimate nu includ şi cheltuielile de exploatare şi de întreţinere curentă; celelalte resurse sunt comune cu cele de la pct. 4
      proiectare sistem, punere în funcţiune, şcolarizare personal Comisia Naţională de Informatică 1998-1999 500
      dotarea şi conectarea consiliilor judeţene/ prefecturilor ca furnizori de date la serverul RUTAC Departamentul pentru Administraţie Publică Locală 1998-1999  
      conectarea Comisiei Naţionale pentru Statistică la serverul RUTAC pentru furnizarea de date şi actualizarea Sistemului informatic al Registrului unităţilor teritorial-administrative Comisia Naţională pentru Statistică 1998 20
      dotarea şi conectarea primăriilor municipiilor la serverele judeţene ale RUTAC Departamentul pentru Administraţie Publică Locală 1999    
      extinderea dotării şi conectării surselor de date până la nivelul primăriei comunale Departamentul pentru Administraţie Publică Locală 2002   etapa I – 800 comune
      generalizarea pentru restul primăriilor comunale Departamentul pentru Administraţie Publică Locală 2005   etapa a II-a – 1.888 comune
  6. Registrul permanent al persoanelor juridice (R.P.P.J.) (organele administraţiei publice, unităţi bugetare, agenţi economici, organizaţii patronale, sindicale, profesionale şi politice, fundaţii, asociaţii şi alte persoane juridice):         Costurile estimate nu includ şi cheltuielile de exploatare şi întreţinere curentă
      proiectare sistem, punere în funcţiune, şcolarizare personal Comisia Naţională de Informatică şi Ministerul Finanţelor 1998-1999 600  
      conectarea surselor de date (Ministerul Finanţelor, Comisia Naţională pentru Statistică, oficiul registrului comerţului) la serverul R.P.P.J., cu sincronizarea informaţiilor între surse Ministerul Finanţelor 1998 30  
      dotarea Ministerului Finanţelor cu un server central pentru R.P.P.J. Ministerul Finanţelor 1998 50  
      distribuirea informaţiilor la nivel teritorial prin conectarea serverelor judeţene (consilii judeţene/prefecturi) la R.P.P.J. Departamentul pentru Administraţie Publică Locală 1998-1999   Resursele necesare sunt comune cu cele de la pct. 4
  7. Registrul permanent al cadastrului (R.P.C.) şi al publicităţii imobiliare: Comisia Naţională de Informatică, Oficiul Naţional de Cadastru, Geodezie şi Cartografie, Ministerul Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriului şi alte ministere/instituţii titulare ale cadastrelor de specialitate 1998 1.000 Nu sunt incluse cheltuielile de culegere/ introducere de date, de exploatare şi întreţinere curentă
      proiectarea sistemului R.P.C., cu specificarea schimbului de informaţii cu cadastrele de specialitate şi cu alţi utilizatori      
      punere progresivă în funcţiune, şcolarizare personal Comisia Naţională de Informatică şi Oficiul Naţional de Cadastru, Geodezie şi Cartografie 2004 1.000  
      dotarea Oficiului Naţional de Cadastru, Geodezie şi Cartografie cu server central pentru R.P.C. Oficiul Naţional de Cadastru, Geodezie şi Cartografie 2004 250  
      dotarea consiliilor judeţene/prefecturilor cu servere; dotarea şi conectarea la serverele judeţene a surselor de date primare (oficii de cadastru general şi birouri de publicitate imobiliară), pentru efectuarea operativă a tranzacţiilor imobiliare Oficiul Naţional de Cadastru, Geodezie şi Cartografie şi Ministerul Justiţiei 2004 2.250  
  C. Dicţionarul documentelor şi procedurilor administrative: Secretariatul General al Guvernului 1998-2000 150 Pentru administraţia publică locală resursele sunt comune cu cele de la registre
      dotarea şi conectarea surselor de date primare (ministere şi alte instituţii ale administraţiei publice locale cu atribuţii în modificarea fluxurilor informaţionale)      
  D. Bănci de date:     1998-2002 1.600  
    dotarea şi conectarea în reţelele publice          
      legislaţie Consiliul Legislativ      
      indicatori statistici Comisia Naţională pentru Statistică şi instituţiile implicate în furnizarea datelor      
      obiecte de patrimoniu cultural Ministerul Culturii      
      opere (obiect al dreptului de autor) Ministerul Culturii      
      catalog colectiv naţional al bibliotecilor şi muzeelor Ministerul Culturii      
      brevete şi invenţii Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci      
      standarde şi reglementări tehnice Organismul naţional de standardizare      
      educaţie-învăţământ Ministerul Educaţiei Naţionale      
      Fondul Arhivistic Naţional Ministerul de Interne – Arhivele Naţionale    

b) Efecte scontate:* reducerea costului total datorat multiplicării eforturilor de realizare/difuzare;* facilitarea schimbului internaţional de informaţii;* realizarea coerentei şi calităţii informatiei;* creşterea calităţii serviciilor prestate de administraţia publică;* reducerea evaziunii fiscale prin asigurarea rigurozitatii evidentelor privind activităţile economice ale persoanelor juridice;* respectarea legalităţii.1.2. Comunicaţii de date––––––––1.2.1. Obiectiv: Accelerarea dezvoltării şi modernizării infrastructurii de telecomunicaţii şi asigurarea capacităţilor de transport şi acces necesare comunicaţiilor de date la nivel naţional, regional şi local    a) Acţiuni:

             
  Nr. crt. Acţiunea Responsabilul Termenul Costuri*) (mii $) Observaţii
  0 1 2 3 4 5
  1. Realizarea magistralelor digitale de transport pe fibră optică la nivel naţional, între nodurile celor 7 centre de zonă, cu o capacitate de transmisie determinată de studiile de trafic, în tehnologie SDH ▪ Ministerul Comunicaţiilor 1999-2000 (1998 – Bucureşti)    
  2. Securizarea reţelei naţionale de transport prin realizarea inelelor SDH naţionale ▪ Ministerul Comunicaţiilor 1998    
  3. Realizarea magistralelor digitale de transport pe fibră optică la nivel regional cu o capacitate de minimum 622 Mbps în tehnologie STM4; aceste magistrale vor conecta nodurile zonale cu reşedinţele de judeţ şi cu municipiile arondate ▪ Ministerul Comunicaţiilor iunie 1998    
  4. Securizarea reţelelor regionale de transport prin realizarea inelelor SDH regionale ▪ Ministerul Comunicaţiilor iunie 1998    
  5. Realizarea accesului prin fibră optică la magistralele regionale pentru toate oraşele României (260 de oraşe) în tehnologie STM1 la 155 Mbps sau PDH la 34 Mbps, în funcţie de volumul de trafic ▪ Ministerul Comunicaţiilor 2002    
  6. Realizarea unei reţele metropolitane de fibră optică în Bucureşti, cu atingerea tuturor sediilor instituţiilor publice ▪ Ministerul Comunicaţiilor 1998-1999    
  7. Asigurarea unui nivel de penetrare de cel puţin 22 de linii principale la 100 de locuitori. Toate liniile nou-instalate vor permite viteze de transmisii de date de cel puţin 64 Kbps, iar liniile în funcţiune vor permite minimum 14,4 Kbps pentru minimum 90% dintre cazuri ▪ Ministerul Comunicaţiilor 2003-2004 (pentru 500.000 linii/an)    
      2001-2002 (pentru 700.000 linii/an)    
  8. Introducerea şi extinderea serviciilor ISDN pentru minimum 10% din numărul abonaţilor în toate reşedinţele de judeţ şi în municipii ▪ Ministerul Comunicaţiilor 2% în 1998   Pentru punctele 8-11: ritmul de dezvoltare va fi determinat de apariţia cererilor corespunzătoare
  9. Introducerea şi extinderea tehnologiilor de acces radio în reţeaua de abonat, în vederea rezolvării rapide a cererilor de circuite de acces la servicii telematice ▪ Ministerul Comunicaţiilor      
  10. Proiectarea şi realizarea reţelelor fixe de telecomunicaţii de transport şi de acces, cu rezerve de capacitate care să permită evoluţia pe termen lung a capacităţii de transmisii de date ▪ Ministerul Comunicaţiilor      
  11. Conectarea zonelor libere în sistemele de comunicaţii europene şi internaţionale ▪ Ministerul Comunicaţiilor      
  12. Realizarea reţelei de transmisiuni permanente (RTP) a Ministerului Apărării Naţionale şi interconectarea acesteia cu reţelele publice şi private de date din România, la o capacitate convenită între părţi ▪ Ministerul Apărării Naţionale 1998-2003   În derulare din anul 1997, aprobată de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării, Guvern şi Ministerul Apărării Naţionale
  13. Realizarea reţelei naţionale de transmisii de date a Ministerului de Interne şi interconectarea acesteia cu reţelele publice din România, la o capacitate convenită între părţi ▪ Ministerul de Interne 1998-2002  

––––Notă *) Costurile de la pct. 1-11 vor fi prevăzute în cadrul strategiei de dezvoltare a infrastructurii de telecomunicaţii.b) Efecte scontate:* realizarea, la sfârşitul perioadei prevăzute prin termenele de mai sus, a unei infrastructuri de telecomunicaţii, capabilă sa suporte volumul maxim de trafic generat de cerinţele de comunicaţie de date, la un nivel calitativ corespunzător standardelor internaţionale.1.2.2. Obiectiv: Realizarea infrastructurii naţionale de transport şi de acces, folosind drept suport infrastructura de telecomunicaţii şi furnizarea de servicii de transport de date cu acoperire naţionala, la calitatea şi performanţele corespunzătoare standardelor europene1.2.3. Obiectiv: Actualizarea şi completarea cadrului normativ în domeniu, în vederea alinierii la normativele şi legislaţia europeană şi pentru facilitarea dezvoltării infrastructurii de telecomunicaţii şi a serviciilor de comunicaţii de date    a) Acţiuni:

               
  Nr. crt. Acţiunea Responsabilul Termenul Costuri (mii $) Observaţii
  0 1 2 3 4 5
  1. Amendarea Legii telecomunicaţiilor pentru satisfacerea cerinţelor specifice pieţei serviciilor de transport şi acces la date Ministerul Comunicaţiilor 1998    
  2. Liberalizarea utilizării şi ocupării benzilor de frecvenţe, conform recomandărilor CEPT Comisia Superioară de Radiocomunicaţii şi Ministerul Comunicaţiilor sfârşitul anului 1998    
  3. Reglementarea obligaţiilor operatorilor de transport de date privind acoperirea geografică, interconectarea şi interoperabilitatea serviciilor, performanţa, calitatea şi tarifele Ministerul Comunicaţiilor sfârşitul anului 1998    
  4. Propuneri pentru acordarea de facilităţi financiare şi fiscale operatorilor de reţele şi servicii de transport de date Ministerul Finanţelor 1998   Prin Comisia Naţională de Informatică şi Ministerul Comunicaţiilor
  5. Iniţierea măsurilor legislative pentru stimularea investiţiilor în infrastructura de telecomunicaţii şi de transmisii de date, prin scutiri de taxe şi impozite, garanţii de stat Comisia Naţională de Informatică şi Ministerul Comunicaţiilor 1998   Prin Ministerul Finanţelor
  6. Elaborarea de specificaţii tehnice minime, obligatorii pentru achiziţia şi instalarea echipamentelor de telecomunicaţii şi transmisii de date care să promoveze tehnologiile şi standardele Uniunii Europene Ministerul Comunicaţiilor şi Comisia Naţională de Informatică 1999 400 Fondurile alocate de la buget în acest scop vor fi gestionate de Ministerul Comunicaţiilor
  7. Elaborarea normelor tehnice minime, obligatorii pentru reţelele de acces, care să asigure calitatea şi performanţa transmisiei de date pentru utilizatori Ministerul Comunicaţiilor şi Comisia Naţională de Informatică 1999 300 Fondurile alocate de la buget în acest scop vor fi gestionate de Ministerul Comunicaţiilor

b) Efecte scontate:* creşterea pieţei de servicii de comunicaţii de date şi apariţia unor operatori puternici, capabili să ofere servicii diverse, de calitate, la nivel naţional;* creşterea ponderii în oferta de servicii şi echipamente pentru transmisie de date a produselor aliniate la standardele internaţionale, cu satisfacerea cerinţelor de integrare europeană.1.2.4. Obiectiv: Realizarea infrastructurii de comunicaţii de date a administraţiei publice şi încredinţarea operarii acesteiaEstimarea preliminară a investiţiei minimale, în echipamentele active pentru infrastructura de comunicaţii de date a administraţiei publice: 60-100 milioane $; costul va fi recalculat la realizarea caietului de sarcini pentru reţeaua administraţiei publice.    a) Acţiuni

                   
  Nr. crt. Acţiunea   Responsabilul Termenul Costuri (mii $) Observaţii
  0 1   2 3 4 5
  1. Elaborarea caietului de sarcini şi atribuirea pe bază de licitaţie a licenţei de operare pentru reţeaua de comunicaţii de date a administraţiei publice. Cerinţele funcţionale şi de acoperire pentru această reţea vor include: Comisia Naţională de Informatică şi Ministerul Comunicaţiilor 1998 30 Fondurile alocate de la buget în acest scop vor fi gestionate de Comisia Naţională de Informatică
      asigurarea serviciului de reţele virtuale;        
      garantarea unor caracteristici de calitate a serviciilor;        
      oferirea de lărgime de bandă flexibilă (la cerere)          
      conectarea tuturor sediilor administraţiei publice centrale şi locale din toate reşedinţele de judeţ în maximum 2 ani de la începerea proiectului;          
      conectarea tuturor sediilor administraţiei publice din toate oraşele în maximum 5 ani de la demararea proiectului;          
      conectarea tuturor sediilor administraţiei publice din comune în maximum 8 ani de la demararea proiectului;          
      instalarea în locuri publice, a cel puţin 5.000 de chioşcuri informatizate în termen de 8 ani.          
  2. Reglementarea investiţiilor administraţiei publice în elemente de infrastructură de comunicaţii de date până la realizarea reţelei administraţiei publice, în vederea garantării posibilităţii de integrare cu această reţea Comisia Naţională de Informatică 1998    
  3. Promovarea utilizării unor soluţii alternative pentru infrastructura de comunicaţii de date pentru instituţiile administraţiei publice, cu limitarea investiţiilor proprii cu termen de amortizare mediu-lung în infrastructură Comisia Naţională de Informatică, Ministerul Finanţelor, Ministerul Educaţiei Naţionale, Ministerul Cercetării şi Tehnologiei, Regia Autonomă "Societatea Naţională a Căilor Ferate Române", Regia Autonomă de Electricitate "Renel" şi Regia Autonomă "Apele Române" 1998  

b) Efecte scontate:* o soluţie unitară şi moderna pentru cerinţele de comunicaţii de date ale administraţiei publice, realizată în condiţii de utilizare eficienta a investiţiilor;* integrarea eficienta a soluţiilor de comunicaţie deja existente sau în curs de realizare, la nivelul unor segmente ale administraţiei publice, pentru comunicaţii de date.1.3. Cadru legislativ–––––––1.3.1. Obiectiv: Elaborarea unei reglementări la nivel de lege având ca obiect activitatea informatica, tehnologiile informatiei şi comunicaţiilor şi desfăşurarea procesului de informatizareProiectul va trebui sa trateze materia libertăţii informatiei, a protecţiei persoanelor fizice faţă de prelucrarea datelor cu caracter personal, sa epuizeze reglementările privind dreptul de autor în domeniu, sa rezolve problema instituţiilor specifice care să permită aplicarea legii şi sa contureze elementele corespunzătoare de drept civil şi penal.1.3.2. Obiectiv: Modificarea reglementărilor existente şi elaborarea de noi acte normative în conformitate cu Programul de acţiuni privind utilizarea pe scara larga şi dezvoltarea sectorului tehnologiei informatiei în România (conform pct. 4)1.4. Educaţie, cercetare şi cultura pentru societatea informationala–––––––––––––––––––––––1.4.1. Obiectiv: Crearea deprinderilor şi asimilarea cunoştinţelor informatice specifice la nivelul elevilor, studenţilor, cadrelor didactice, în vederea ridicării calităţii vieţii şi a standardului de civilizatie în societatea românească printr-un acces cat mai larg la resursele informationale naţionale şi mondiale    a) Acţiuni:

               
  Nr. crt. Acţiunea Responsabilul Termenul Costuri (mii $) Observaţii
  0 1 2 3 4 5
  1. Asigurarea cu resurse TI a instituţiilor de educaţie şi cultură prin dotare hardware şi software, asigurare service, conectare la INTERNET: ▪ Ministerul Educaţiei Naţionale      
    dotarea hardware şi software (minimum 2 LAN x 8 calculatoare) şi conectarea la INTERNET a şcolilor generale din România   2001-2002 230.000 7.623 şcoli
    dotarea hardware şi software (minimum 4 LAN x 12 calculatoare) şi conectarea la INTERNET a liceelor din România   1999, jumătate din numărul liceelor; până în anul 2000, restul 80.000 1.295 licee
    dotarea hardware şi software (LAN, WAN de dimensiuni diferite) şi conectarea la INTERNET a tuturor universităţilor din România   1999 50.000 48 instituţii
    dotarea hardware şi software (WAN de minimum 100 de calculatoare şi sistem integrat de bibliotecă) şi asigurarea conectivităţii la INTERNET a celor 4 biblioteci centrale universitare din România (Biblioteca Centrală Universitară din Bucureşti, Biblioteca Centrală Universitară din Cluj-Napoca, Biblioteca Centrală Universitară din Iaşi şi Biblioteca Centrală Universitară din Timişoara)   1999 600  
    dotarea hardware şi software (LAN sau WAN de dimensiuni diferite) şi conectarea la INTERNET a tuturor bibliotecilor universitare din România.     750 50 unităţi
  2. Introducerea de noi discipline care să ofere cunoştinţe de calculatoare adecvate specialităţilor şi materiilor predate la diferite forme de învăţământ ▪ Ministerul Educaţiei Naţionale 1998    
  3. Formarea profesorilor în utilizarea TI, în viziunea noului curriculum, şi actualizarea conţinutului cursurilor de TI la nivel tehnologic mondial ▪ Ministerul Educaţiei Naţionale începând cu anul 1998    
  4. Introducerea graduală în reţeaua de învăţământ, pe niveluri, a disciplinelor de informatică ▪ Ministerul Educaţiei Naţionale începând cu anul 1998    
  5. Introducerea, ca disciplină obligatorie pentru promoţia cu început de an şcolar 1998-1999, a informaticii în toate instituţiile de învăţământ superior ▪ Ministerul Educaţiei Naţionale începând cu anul 1998  

1.4.2. Obiectiv: Diversificarea şi pregătirea de specialişti de înaltă competenţa pentru industria TIC    a) Acţiuni:

               
  Nr. crt. Acţiunea Responsabilul Termenul Costuri (mii $) Observaţii
  0 1 2 3 4 5
  1. Schimbarea structurii învăţământului superior, astfel încât numărul anual de absolvenţi de specialitate (software) să ajungă la minimum 1.500 până în anul 2000. Înfiinţarea de secţii ale unor institute de învăţământ superior, dedicate managementului, marketingului şi asigurării calităţii în TIC. Adaptarea, din punct de vedere calitativ, a învăţământului superior la nevoile industriei TIC Ministerul Educaţiei Naţionale începând cu anul 1998    
  2. Diversificarea formelor de învăţământ superior de specialitate. Crearea învăţământului superior de scurtă durată în domeniul industriei de software. Crearea specializărilor în managementul proiectelor de software şi în asigurarea calităţii. Crearea specializării de marketing în domeniul TIC Ministerul Educaţiei Naţionale 1998-1999    
  3. Alocarea bugetului necesar învăţământului TIC, pentru asigurarea resurselor materiale şi umane necesare creşterii calităţii şi a numărului de absolvenţi Ministerul Educaţiei Naţionale 1998 1.000  
  4. Întărirea cooperării între industria de software şi învăţământ, prin stimularea efectuării de stagii în industrie, a realizării proiectelor de diplomă orientate către şi în cadrul industriei. Neimpozitarea burselor oferite studenţilor de către industrie Ministerul Educaţiei Naţionale şi Comisia Naţională de Informatică începând cu anul 1998  

1.4.3. Obiectiv: Susţinerea cu prioritate a programelor pentru societatea informationala în cadrul Planului naţional de cercetare-dezvoltare     a) Acţiuni:

               
  Nr. crt. Acţiunea Responsabilul Termenul Costuri (mii $) Observaţii
  1. Armonizarea Programului de cercetare-dezvoltare privind societatea informaţională cu priorităţile Strategiei naţionale de informatizare şi implementare în ritm accelerat a societăţii informaţionale, prin includerea celor mai relevante proiecte Ministerul Cercetării şi Tehnologiei 1998    
  2. Dezvoltarea cooperării şi cofinanţării internaţionale, în special cu Uniunea Europeană, cu acordarea de prioritate proiectelor naţionale prevăzute în Strategia Naţională de informatizare şi implementare în ritm accelerat a societăţii informaţionale Comisia naţională de Informatică, Ministerul Comunicaţiilor, Ministerul Educaţiei Naţionale şi Ministerul Cercetării şi Tehnologiei începând cu anul 1998  

1.4.4. Obiectiv: Susţinerea prin mijloace TIC a integrării educaţiei, cercetării şi culturii în circuitul de valori european şi mondial    a) Acţiuni:

               
  Nr. crt. Acţiunea Responsabilul Termenul Costuri (mii $) Observaţii
  1. Constituirea bazelor de date integrate (bibliografice, documentare, full text, imagini digitizate, înregistrări sonore şi video digitizate), accesibile prin INTERNET, la nivelul instituţiilor din educaţie, cultură, cercetare Ministerul Educaţiei Naţionale, Ministerul Cercetării şi Tehnologiei, Ministerul Culturii şi Fundaţia Culturală Română 2000 2.500  
  2. Integrarea resurselor informaţionale româneşti în circuitul internaţional prin disponibilizarea acestora, prin asigurarea interconectivităţii şi interoperabilităţii informaţionale şi tehnologice cu sistemele informaţionale mondiale, în vederea iniţierii schimbului de informaţii, a comunicaţiilor interpersonale şi interinstituţionale (împrumut interbibliotecar naţional şi internaţional, achiziţii, rezervări sau programări) Comisia Naţională de Informatică, Ministerul Educaţiei Naţionale, Ministerul Cercetării şi Tehnologiei şi Ministerul Culturii 2002 300

2. Industrie TIC (tehnologia informatiei şi comunicaţiilor)2.1. Obiectiv: Stimularea ofertei de produse şi servicii ale industriei TIC, în special a producţiei de software pentru export    a) Acţiuni:

               
  Nr. crt. Acţiunea Responsabilul Termenul Sursele de finanţare*) Observaţii
  0 1 2 3 4 5
  1. Încheierea unor parteneriate strategice cu marii producători de TIC pentru a dezvolta în România capacităţi locale de producţie, în primul rând pentru software Comisia Naţională de Informatică Etapa I – 1998 Cu asistenţa ATIC (Asociaţia pentru Tehnologia Informaţiei şi Comunicaţiilor) şi a altor asociaţii profesionale din domeniul TIC
  2. Dezvoltarea de parcuri tehnologice software. Crearea unei grupe de lucru, coordonată de C.N.I., pentru tratarea aspectelor legislative şi de finanţare. Acordarea, în acest cadru, de facilităţi de acces la infrastructura de comunicaţii pe fibră optică furnizorilor mici şi mijlocii, eventual pe perioade limitate Ministerul Cercetării şi Tehnologiei şi Comisia Naţională de Informatică Etapa I – 1998 I Cu asistenţa ATIC şi a altor asociaţii profesionale din domeniul TIC
  3. Asigurarea de garanţii guvernamentale pentru firmele mici şi mijlocii din domeniul TIC, participante la licitaţii Comisia Naţională de Informatică 1998 Cu asistenţa ATIC şi a altor asociaţii profesionale din domeniul TIC
  4. Propuneri pentru scutirea de impozit pe profit, pentru o perioadă de 10 ani de la înfiinţarea societăţii sau de la intrarea în vigoare a legii, pentru activitatea de export, a întreprinderilor din industria de software. Întreprinderile din industria de software beneficiază de facilităţile fiscale propuse, dacă volumul exportului este mai mare decât suma dintre 1,5 x valoarea echipamentelor achiziţionate (preţuri CIF) pentru această activitate şi 1,5 x valoarea salariilor anuale Ministerul Finanţelor şi Comisia Naţională de Informatică 1998 Cu asistenţa ATIC şi a altor asociaţii profesionale din domeniul TIC
  5. Propuneri pentru reducerea cu 50% a impozitului pe profit obţinut din activitatea unităţilor din industria de software dedicată pieţei româneşti, pe o perioadă de 10 ani de la înfiinţarea societăţii Ministerul Finanţelor şi Comisia Naţională de Informatică 1998 Cu asistenţa ATIC şi a altor asociaţii profesionale din domeniul TIC
  6. Propuneri pentru scutirea de impozit pe profitul reinvestit în produse din domeniul TIC sau utilizat pentru formarea personalului Ministerul Finanţelor şi Comisia Naţională de Informatică 1998 Cu asistenţa ATIC şi a altor asociaţii profesionale din domeniul TIC
  7. Propuneri pentru eliminarea impozitului pe profitul rezultat din venituri financiare (impozit realizat pe falsul profit rezultat din diferenţele de curs valutar la conturile în devize) Ministerul Finanţelor şi Comisia Naţională de Informatică 1998 Cu asistenţa ATIC şi a altor asociaţii profesionale din domeniul TIC
  8. Întărirea cadrului de aplicare şi urmărire a aplicării legii drepturilor de autor cu privire la TIC Comisia Naţională de Informatică, Oficiul Român pentru Drepturile de Autor, Ministerul de Interne şi Ministerul Justiţiei Etapa I – trimestrul I 1998 B Cu asistenţa ATIC, a altor asociaţii profesionale din domeniul TIC şi Business Software Alliance România

b) Efecte scontate:* creşterea volumului pieţei interne de software. Atingerea, începând cu anul 1999, a unei rate minime de 150% a creşterii anuale a volumului pieţei, astfel încât, în valoarea absolută, sa atinga 230 milioane US$ în anul 2000 (software, excluzând serviciile);* reducerea drastica a gradului de folosire ilegala de software;* limitarea emigrarii specialiştilor în informatica;* creşterea numărului de întreprinderi mici şi mijlocii implicate în producţia de date pentru export;* atingerea unui nivel de export de producţie de date de 20 milioane US$, până în anul 2000;* absorbirea unui număr de 6.000 de şomeri în activitatea de producţie de date, până în anul 2000.2.2. Obiectiv: Stimularea cererii de produse ale industriei TIC    a) Acţiuni:

               
  Nr. crt. Acţiunea Responsabilul Termenul Sursele de finanţare Observaţii
  1. Susţinerea acţiunilor de promovare a imaginii industriei de software româneşti în mediile de largă circulaţie internaţională, sprijinirea financiară a publicităţii internaţionale, a prezenţei româneşti în acest domeniu (reviste, târguri etc.) Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Industriei şi Comerţului, Comisia Naţională de Informatică, Camerele de comerţ şi industrie Etapa I – iunie 1998 I/A Cu asistenţa ATIC şi a altor asociaţii profesionale din domeniul TIC
  2. Propuneri pentru scutirea de taxe vamale şi de T.V.A. a importului de echipamente şi subansambluri hardware, de comunicaţii şi produse software Ministerul Finanţelor, Ministerul Industriei şi Comerţului şi Comisia Naţională de Informatică 1998 Cu asistenţa ATIC şi a altor asociaţii profesionale din domeniul TIC
  3. Propuneri pentru reducerea la 9% a T.V.A. pentru produsele software Ministerul Finanţelor şi Comisia Naţională de Informatică 1998 Cu asistenţa ATIC şi a altor asociaţii profesionale din domeniul TIC
  4. Sprijinirea de către Guvern a unor proiecte-pilot în domeniul comerţului electronic şi a elaborării de aplicaţii software în acest domeniu Comisia Naţională de Informatică Etapa I – iunie 1998 B/I/A Cu asistenţa ATIC şi a altor asociaţii profesionale din domeniul TIC

b) Efecte scontate:* creşterea volumului exportului industriei de software la 150 milioane US$ până în anul 2000. Un cadru legislativ, fiscal şi administrativ stimulativ va avea ca efect creşterea la circa 200 a numărului de întreprinderi mici şi mijlocii implicate în dezvoltarea de software pentru export până în anul 2000;* atingerea, până în anul 2001, a unui volum de consum anual de 200.000 de PC şi, până în anul 2003, a unui parc total de 1.000.000 de PC;* atingerea, până în anul 2000, a unui consum mediu de produse TIC de 50-100 US$/locuitor (echipamente şi servicii de informatica şi comunicaţii, programe informatice).2.3. Obiectiv: Îmbunătăţirea calităţii produselor TIC    a) Acţiuni:

               
  Nr. crt. Acţiunea Responsabilul Termenul Sursele de finanţare Observaţii
  0 1 2 3 4 5
  1. Introducerea unui sistem riguros de asigurare şi certificare a calităţii în domeniul echipamentelor şi programelor TIC, la nivelul reglementărilor europene Comisia Naţională de Informatică trimestrul II 1998 B/I/A Cu asistenţa ATIC şi a altor asociaţii profesionale din domeniul TIC
  2. Propuneri pentru modificarea criteriilor de adjudecare a licitaţiilor, în ideea urmăririi calităţii şi a performanţelor sistemelor ce se achiziţionează (eliminarea obligativităţii ponderii de 70% – preţ, 30% – calitate, ca şi a preţului fix în lei). Acceptarea plăţii parţiale în avans în contractele cu administraţia publică Comisia Naţională de Informatică şi Ministerul Finanţelor trimestrul I 1998 Cu asistenţa ATIC şi a altor asociaţii profesionale din domeniul TIC
  3. Introducerea obligativităţii ca toate sistemele de calcul vândute în România să posede tastatură conform standardului SR-13392 şi să poată afişa caracterele diacritice româneşti, conform standardului SR (în elaborare); caracterul obligatoriu devine efectiv în termen de 6 luni de la data aprobării standardelor în administraţia publică şi după 12 luni, pentru restul pieţei; reglementarea se va aplica numai sistemelor de calcul complete, nu şi tastaturilor vândute ca piese de schimb Comisia Naţională de Informatică martie 1998 (pentru SR-13392) iunie 1998 (pentru SR în elaborare) Cu asistenţa ATIC şi a altor asociaţii profesionale din domeniul TIC
  4. Introducerea obligativităţii ca toate monitoarele cu afişaj catodic din componenţa sistemelor de calcul care se vând în România să satisfacă norma de radiaţie şi consum energetic de minimum TCO 92 Introducerea obligativităţii ca, în termen de 12 luni, sistemele de calcul comercializate în România să satisfacă normele ecologice, ergonomice, de radiaţii şi de consum energetic de minimum TCO 95 (bazat pe ISO-9241) Elaborarea standardelor româneşti privind normele ecologice, ergonomice, de radiaţii şi de consum energetic minim ▪ ▪ Comisia Naţională de Informatică Organismul naţional de standardizare Etapa I – martie 1998 Etapa a II-a decembrie 1998 1998 – – – Cu asistenţa ATIC şi a altor asociaţii profesionale din domeniul TIC
  5. Propuneri pentru acordarea de facilităţi fiscale suplimentare întreprinderilor din domeniul TIC, certificate ISO-9000 Ministerul Finanţelor şi Comisia Naţională de Informatică 1998 Cu asistenţa ATIC şi a altor asociaţii profesionale din domeniul TIC
  6. Sprijinirea întreprinderilor mici şi mijlocii din domeniul TIC în vederea certificării ISO-9000 Comisia Naţională de Informatică şi Grupul Interministerial pentru Întreprinderi Mici, Inovare şi Dezvoltare Locală Etapa I – 1998 I Cu asistenţa ATIC şi a altor asociaţii profesionale din domeniul TIC

b) Efecte scontate:* creşterea competitivitatii produselor TIC pe piaţa interna şi internationala;* atingerea, până în anul 2000, a unui nivel de minimum 30 de întreprinderi din industria de software, focalizate pe export, certificate ISO-9000.2.4. Obiectiv: Asigurarea resurselor umane pentru industria TIC    a) Acţiuni:

               
  Nr. crt. Acţiunea Responsabilul Termenul Sursele de finanţare Observaţii
  0 1 2 3 4 5
  1. Tratarea legislativă a unor aspecte legate de nomenclatorul de funcţii şi meserii, de igiena şi ergonomia muncii în Informatică, precum şi a celor privind sporurile specifice lucrului în condiţii grele în domeniul informaticii Comisia Naţională de informatică şi Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale iunie 1998 Cu asistenţa ATIC şi a altor asociaţii profesionale din domeniul TIC

b) Efecte scontate:* protecţia investiţiilor în oameni (formarea profesională a personalului din informatica etc.);* protecţia împotriva distrugerilor de informaţii, respectiv a furtului de tehnologie şi de know-how.3. Tehnologia informatiei pentru administraţia publică3.1. Metodologii, norme şi standarde––––––––––––3.1.1. Obiectiv: Asigurarea compatibilitatii şi interoperabilitatii sistemelor informatice în administraţia publică    a) Acţiuni:

                 
  Nr. crt. Acţiunea   Responsabilul Termenul Costuri (mii $) Observaţii
  0 1   2 3 4 5
  1. Urgentarea elaborării de standarde româneşti originale şi a adoptării standardelor europene şi internaţionale în domeniul TI, cu prioritate:          
    aprobarea rapidă a standardului românesc SR-13392 privind tastatura românească Organismul naţional de standardizare şi Comisia Naţională de Informatică, martie 1998  
    aprobarea standardului privind pagina de cod care conţine semnele diacritice româneşti   Organismul naţional de standardizare şi Comisia Naţională de Informatică martie 1998  
  2. Încheierea de acorduri de recunoaştere reciprocă cu alte ţări, privind:     din anul 1998  
    mărcile de conformitate cu standardele Organismul naţional de standardizare      
    rezultatele verificărilor şi încercărilor Comisia Naţională de Informatică şi ministerele interesate      
  3. Impulsionarea activităţii de acreditare a laboratoarelor şi de creare a organismelor de certificare produse specifice TI, în condiţii de competitivitate Comisia Naţională de Informatică şi Organismul naţional de acreditare din anul 1998  
  4. Promovarea şi vizibilitatea pe piaţă a normelor, normativelor tehnice şi metodologiilor existente în domeniul TI şi impunerea caracterului obligatoriu pentru administraţia publică (publicitate, publicare în tiraje corespunzătoare şi la preţuri accesibile, instruire pentru utilizatori etc.) Comisia Naţională de Informatică din anul 1998 1.000  
  5. Conştientizarea populaţiei asupra standardelor la care trebuie să răspundă produsele/serviciile TI pe care le consumă (pregătire, formă minimală de prezentare, bazată pe cuvinte- cheie pentru consultare, asigurare acces pe Web) Comisia Naţională de Informatică, Ministerul Comunicaţiilor şi Organismul naţional de standardizare din anul 1998 1.000  
  6. Prevederea distinctă în bugetele ministerelor de resort a finanţărilor pentru activitatea de standardizare în domeniul TIC Ministerul Comunicaţiilor şi Comisia Naţională de Informatică din anul 1998 1.500/an  
  7. Elaborarea şi actualizarea de metodologii pentru domeniul TI: Comisia Naţională de Informatică şi Institutul de Cercetări în Informatică decembrie 1998 500  
    metodologie de analiză, proiectare, realizare şi exploatare sisteme şi aplicaţii informatice        
    metodologie de elaborare proiecte directoare de informatizare        
    metodologie pentru achiziţia publică de resurse specifice domeniului TI, experimentare EUROMETHOD şi EPHOS        
  8. Elaborarea şi actualizarea de norme şi normative tehnice pentru domeniul TI:     decembrie 1998 500  
    norme de evaluare a calităţii produselor şi serviciilor TI Comisia Naţională de Informatică, Institutul de Cercetări în Informatică, Societatea Română pentru Asigurarea Calităţii şi Organismul naţional de standardizare      
    norme obligatorii pentru achiziţia publică de resurse din domeniul TI, bazate pe standarde specifice Comisia Naţională de Informatică şi Ministerul Finanţelor      
    norme privind organizarea şi funcţionarea compartimentelor de TIC în administraţia publică (roluri în informatizare; competenţe profesionale, calificări; normative de personal şi încadrare specifice; reguli privind accesul la date, programe şi reţele de transmisie de date în interior şi în cadrul administraţiei publice; normative privind consumurile specifice de materiale consumabile şi de întreţinere în activitatea de Informatică etc.) Comisia Naţională de informatică, Ministerul Finanţelor şi Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale      
    norme privind securitatea, arhivarea şi accesul la informaţia digitală în sectorul public Comisia Naţională de Informatică şi Ministerul Justiţiei      
    norme privind formatele documentelor tipizate digitale, pentru facilitarea schimbului dintre organisme ale administraţiei publice şi pentru arhivare Comisia Naţională de Informatică, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale şi Ministerul Comunicaţiilor      
    proceduri administrative pentru stocarea şi regăsirea documentelor, utilizând formate de documente tipizate; simplificarea procedurilor prin aplicarea principiului ghişeului unic Comisia Naţională de Informatică, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Comunicaţiilor      
    norme privind siguranţa, stocarea, accesul şi utilizarea informaţiilor din Fondul Arhivistic Naţional Comisia Naţională de Informatică şi Arhivele Naţionale      
  9. Organizarea de grupe de lucru pentru elaborarea de metodologii şi de norme specifice domeniului TI, formate din specialişti din administraţia publică, institute de învăţământ, cercetare şi din reprezentanţi ai comunităţii informaticienilor. Stabilirea cadrului organizatoric şi financiar de funcţionare a acestora Comisia Naţională de Informatică din anul 1998  

3.2. Sisteme informatice pentru administraţia publică––––––––––––––––––3.2.1. Obiectiv: Utilizarea TIC în susţinerea reformei administraţiei publice    a) Acţiuni:

                 
  Nr. crt. Acţiunea   Responsabilul Termenul Costuri (mii $) Observaţii
  0 1   2 3 4 5
  1. Realizarea sistemului informatic pentru aparatul Guvernului, în conexiune cu ministerele şi cu celelalte autorităţi ale administraţiei publice centrale, care susţin Proiectul reformei administraţiei publice Comisia Naţională de Informatică, Secretariatul General al Guvernului şi Consiliul pentru Reformă decembrie 1998 3.000  
  2. Realizarea sistemului informatic pentru prefecturi Comisia Naţională de Informatică şi Departamentul pentru Administraţie Publică Locală decembrie 1998 6.000  
  3. Realizarea sistemului informatic pentru administraţia publică locală Comisia Naţională de Informatică, Departamentul pentru Administraţie Publică Locală şi Ministerul Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriului 1998-1999 12.000 (80 municipii)
      2002 30.000 (182 oraşe, 800 comune)
     
        2005 40.000 1.888 comune)
  4. Dezvoltarea sistemelor informatice la nivel sectorial (ministere şi organe centrale) pe bază de proiecte directoare de informatizare, avizate de C.N.I., pentru asigurarea coerenţei informaţionale şi tehnologice în administraţia publică, cu evidenţierea: Comisia Naţională de Informatică, ministere şi alte organe centrale decembrie 1998 1.000/ minister Costurile asigură numai revizuirea proiectelor directoare şi realizarea
    realizării, cu prioritate, a misiunilor instituţiilor respective şi a serviciilor publice oferite pentru cetăţeni şi agenţi economici, la nivel central şi teritorial         interfeţelor intersectoriale
    considerării elementelor definite pentru nucleul informaţional (clasificări, nomenclatoare, registre, bănci de date)          
    definirii interacţiunilor informatice cu administraţia publică locală          
    respectării cadrului metodologic, normativ şi de standardizare          
    surselor de finanţare          
    compatibilităţii cu sistemele europene          
  5. Generalizarea treptată a utilizării cardurilor în domeniile: plata salariilor în administraţia publică, asigurări sociale şi de sănătate, tranzacţii financiare şi comerciale etc. Banca Naţională a României, Asociaţia Română a Băncilor, Ministerul Finanţelor, Ministerul Comunicaţiilor, Comisia Naţională de Informatică şi Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale din anul 1999 2.000  
  6. Susţinerea investiţiilor pentru achiziţionarea de produse şi servicii TI, prin:          
    evidenţierea distinctă în bugetele instituţiilor din administraţia publică a fondurilor necesare pentru informatizare (cu defalcare pe software, echipamente, resurse umane etc.), ceea ce poate permite şi cuantificarea acestora la nivel naţional ca procent din PIB Ministerul Finanţelor, Comisia Naţională de Informatică şi instituţiile implicate din anul 1998  
    evidenţierea distinctă, în proiectele de asistenţă economică internaţională, a acţiunilor de informatizare Ministerul Finanţelor, Departamentul pentru Integrare Europeană, Consiliul pentru Reformă şi Comisia Naţională de Informatică din anul 1998  
    alocarea a minimum 50% din veniturile rezultate din serviciile informatice furnizate terţilor pentru finanţarea activităţilor informatice proprii Ministerul Finanţelor din anul 1998  
    introducerea în practică a bugetelor de angajament multianual, care dau posibilitatea unor contracte de achiziţii publice (mai ales în domeniul TI), capabile să păstreze coerenţa dotărilor şi să protejeze mai bine investiţiile pe termen lung Ministerul Finanţelor din anul 1998  
  7. Realizarea de aplicaţii informatice standard pentru activităţi generale din administraţia publică (elaborare buget şi urmărire execuţie bugetară, gestiune personal, calcul/plată salarii, gestiune patrimoniu, contabilitate), omologate de instituţiile abilitate (Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale etc.) Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale şi Comisia Naţională de Informatică 1999 20.000  
  8. Coordonarea achiziţiilor în sectorul public:          
    stabilirea de parteneri strategici Comisia Naţională de Informatică şi din anul 1998  
    armonizarea reglementărilor naţionale cu Directivele Uniunii Europene privind organizarea licitaţiilor publice   Ministerul Finanţelor 1998  
  9. Armonizarea şi urmărirea realizării strategiilor sectoriale de informatizare, în conformitate cu Strategia naţională de informatizare şi implementare în ritm accelerat a societăţii informaţionale Ministere şi alte organe centrale din anul 1998  
  10. Perfecţionarea şi reorientarea treptată a activităţilor de realizare, exploatare şi întreţinere a sistemelor informatice din administraţia publică, prin: Comisia Naţională de Informatică din anul 1998  
    obligativitatea adoptării şi utilizării de norme şi metodologii unitare          
    transferarea acestor activităţi către societăţi de servicii specializate în domeniul TIC          
    impunerea, prin caietele de sarcini pentru aplicaţiile destinate administraţiei publice, a celor mai moderne tehnologii (de exemplu tehnologii client/server, INTERNET etc.)          
  11. Organizarea de acţiuni de formare şi de perfecţionarea personalului din administraţia publică pentru utilizarea tehnologiilor informaţiei şi comunicaţiilor Comisia Naţională de Informatică, ministere şi alte organe centrale din anul 1998 3.000/an Anual, 1/3 din numărul funcţionarilor publici
  12. Constituirea cadrului instituţional necesar realizării şi coordonării acţiunilor de informatizare a administraţiei publice:     1998  
    redefinirea rolului şi autorităţii C.N.I. în relaţia cu instituţiile administraţiei publice centrale şi locale Guvernul      
    organizarea unor structuri/instituţii noi pentru controlul aplicării cadrului legislativ în domeniul TI (exemplu: protecţia persoanei fizice, protecţia şi securitatea datelor, protecţia dreptului de autor pentru produse informatice) Comisia Naţională de Informatică, Ministerul Justiţiei şi Ministerul Finanţelor      
    organizarea unor structuri/instituţii pentru acordarea de consultanţă, asistenţă tehnică şi juridică pentru achiziţii de resurse TI Comisia Naţională de Informatică şi Ministerul Finanţelor    

b) Efecte scontate:* creşterea PIB prin îmbunătăţirea deciziilor, pe baza informatiei mai sigure, mai complete şi mai operative, circa 1%;* creşterea veniturilor bugetare prin reducerea evaziunii fiscale, realizarea de venituri din taxe pentru servicii noi oferite agenţilor economici;* reducerea cheltuielilor bugetare prin eliminarea culegerilor periodice de volume mari de date, circa 0,3 milioane $/an;* reducerea cheltuielilor bugetare prin îmbunătăţirea gestiunii financiare a administraţiei publice, circa 5 milioane $;* reducerea cheltuielilor bugetare pentru achiziţia publică de mijloace specifice TI, beneficiind de efectul de scala.4. Sinteza propunerilor de reglementare ce urmează a fi elaborate

             
  4.1. Nucleul informaţional
  Nr. crt. Acţiunea Responsabilul Termenul Reglementarea
  0 1 2 3 4
  1. Modificarea/actualizarea Hotărârii Guvernului nr. 575 bis/1992, privind lista nomenclatoarelor de interes general şi a responsabililor pe fiecare nomenclator Comisia Naţională pentru Statistică Trimestrul II 1998 Hotărâre a Guvernului
  2. Elaborarea unei hotărâri a Guvernului care să reglementeze principii, frecvenţe minime de actualizare, drepturi de acces, sancţiuni pentru registrele permanente, inclusiv constituirea unui organism de control al drepturilor de acces şi asigurarea protecţiei datelor personale Comisia Naţională de Informatică, Ministerul Justiţiei şi ministerele implicate Trimestrul II 1998 Hotărâre a Guvernului
  3. Analiza oportunităţii revizuirii Hotărârii Guvernului nr. 113/1997, privind condiţiile de acces la Registrul permanent de evidenţă a populaţiei Comisia Naţională de Informatică şi Ministerul de Interne Trimestrul I 1998 Hotărâre a Guvernului
             
  4.2. Comunicaţii de date
  Nr. crt. Acţiunea Responsabilul Termenul Reglementarea
  0 1   2 3 4
  1. Amendarea Legii telecomunicaţiilor pentru satisfacerea cerinţelor specifice pieţei serviciilor de transport şi acces la date Comisia Naţională de Informatică şi Ministerul Comunicaţiilor 1998 Lege
  2. Iniţierea măsurilor legislative pentru stimularea investiţiilor în infrastructura de telecomunicaţii şi de transmisii de date prin scutiri de taxe şi impozite, garanţii de stat Comisia Naţională de Informatică, Ministerul Comunicaţiilor şi Ministerul Finanţelor 1998 Hotărâre a Guvernului
             
  4.3. Industrie TIC
  Nr. crt. Acţiunea Responsabilul Termenul Reglementarea
  0 1 2 3 4
  1. Crearea cadrului normativ pentru dezvoltarea de parcuri tehnologice software (aspecte legislative şi de finanţare) Ministerul Cercetării şi Tehnologiei şi Comisia Naţională de Informatică Etapa I – 1998  
  2. Întărirea cadrului de aplicare şi urmărire a aplicării legii drepturilor de autor cu privire la TIC Comisia Naţională de Informatică, Oficiul Român pentru Dreptul de Autor, Ministerul de Interne şi Ministerul Justiţiei Etapa I – trimestrul I 1998  
  3. Modificarea criteriilor de adjudecare a licitaţiilor, în ideea urmăririi calităţii şi a performanţelor sistemelor ce se achiziţionează Comisia Naţională de Informatică şi Ministerul Finanţelor trimestrul I 1998  
  4. Elaborarea legilor privind semnătura electronică, comerţul electronic, confidenţialitatea, brevetarea tehnologiilor etc. Comisia Naţională de Informatică şi Ministerul Justiţiei iunie 1998 Lege
  5. Tratarea legislativă a unor aspecte legate de nomenclatorul de funcţii şi meserii, de igiena şi ergonomia muncii în Informatică, precum şi a celor privind sporurile specifice lucrului în condiţii grele în domeniul informaticii Comisia Naţională de informatică şi Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale iunie 1998  
  6. Crearea unui cadru fiscal stimulativ pentru dezvoltarea industriei TIC Ministerul Finanţelor şi Comisia Naţională de Informatică din anul 1998  
  7. Amendarea Legii sponsorizării, în sensul includerii de facilităţi fiscale pentru sumele cedate în scopul utilizării TIC în educaţie, cercetare, cultură Comisia Naţională de Informatică, Ministerul Educaţiei Naţionale, Ministerul Culturii şi Ministerul Cercetării şi Tehnologiei 1998 Lege
             
  4 .4. Metodologii, norme şi standarde
  Nr. crt. Acţiunea   Responsabilul Termenul Reglementarea
  0 1   2 3 4
  1. Prevederea distinctă în bugetele ministerelor de resort a finanţărilor pentru activitatea de standardizare în domeniul TIC Ministerul Comunicaţiilor şi Comisia Naţională de Informatică din anul 1998 Legea bugetului de stat
  2. Norme obligatorii pentru achiziţia publică de resurse din domeniul TI, bazate pe standarde specifice Comisia Naţională de Informatică, Ministerul Finanţelor decembrie 1998 Ordin comun C.N.I. – M.F.
    Norme privind organizarea şi funcţionarea compartimentelor de TIC în administraţia publică (roluri în informatizare; competenţe profesionale, calificări; normative de personal şi încadrare specifice; reguli privind accesul la date, programe şi reţele de transmisie de date în interior şi în cadrul administraţiei publice; normative privind consumurile specifice de materiale consumabile şi de întreţinere în activitatea de Informatică etc.) Comisia Naţională de informatică, Ministerul Finanţelor şi Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale   Ordin comun C.N.I., M.F., M.M.P.S.
  3. Organizarea de grupe de lucru pentru elaborarea de metodologii şi norme specifice domeniului TI, formate din specialişti din administraţia publică, institute de învăţământ, cercetare şi reprezentanţi ai comunităţii informaticienilor. Stabilirea cadrului organizatoric şi financiar de funcţionare a acestora Comisia Naţională de Informatică din anul 1998 Lege
               
  4. 5. Sisteme informatice pentru administraţia publică
  Nr. crt. Acţiunea Responsabilul Termenul Reglementarea
  1. Susţinerea investiţiilor pentru achiziţionarea de produse şi servicii TI, prin:        
    evidenţierea distinctă în bugetele instituţiilor din administraţia publică a fondurilor necesare pentru informatizare, ceea ce poate permite şi cuantificarea acestora la nivel naţional ca procent din PIB Ministerul Finanţelor, Comisia Naţională de Informatică şi instituţiile implicate din anul 1998 Legea bugetului
    evidenţierea distinctă, în proiectele de asistenţă economică internaţională, a acţiunilor de informatizare Ministerul Finanţelor, Departamentul pentru Integrare Europeană, Consiliul pentru Reformă şi Comisia Naţională de Informatică din anul 1998  
    alocarea a minimum 50% din veniturile rezultate din serviciile informatice furnizate terţilor pentru finanţarea activităţilor informatice proprii Ministerul Finanţelor din anul 1998  
    introducerea în practică a bugetelor de angajament multianual, care dau posibilitatea unor contracte de achiziţii publice (mai ales în domeniul TI), capabile să păstreze coerenţa dotărilor şi să protejeze mai bine investiţiile pe termen lung Ministerul Finanţelor din anul 1998  
  2. Coordonarea achiziţiilor în sectorul public:        
    stabilirea de parteneri strategici Comisia Naţională de Informatică din anul 1998 Ordin comun M.F. – C.N.I.
    armonizarea reglementărilor naţionale cu Directivele Uniunii Europene privind organizarea licitaţiilor publice Ministerul Finanţelor 1998  
  3. Constituirea cadrului instituţional necesar realizării şi coordonării acţiunilor de informatizare a administraţiei publice     1998 Lege
    creşterea rolului şi autorităţii C.N.I. în relaţia cu instituţiile administraţiei publice centrale şi locale Guvernul    
    organizarea unor structuri/instituţii noi pentru controlul aplicării cadrului legislativ în domeniul TI (exemplu: protecţia persoanei fizice, protecţia şi securitatea datelor, protecţia dreptului de autor pentru produse informatice) Comisia Naţională de Informatică, Ministerul Justiţiei, Ministerul Finanţelor şi Ministerul de Interne    
    organizarea unor structuri/instituţii pentru acordarea de consultanţă, asistenţă tehnică şi juridică pentru achiziţii de resurse TI Comisia Naţională de Informatică şi Ministerul Finanţelor  

––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x