În temeiul prevederilor art. 67 și ale art. 148 din Constituția României, republicată, ale Legii nr. 373/2013 privind cooperarea dintre Parlament și Guvern în domeniul afacerilor europene și ale art. 160-185 din Regulamentul Camerei Deputaților, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaților nr. 8/1994, republicat, cu modificările și completările ulterioare,Camera Deputaților adoptă prezenta hotărâre. +
ARTICOL UNICLuând în considerare Opinia nr. 4c-19/263, adoptată de Comisia pentru afaceri europene în ședința din 20 iunie 2017, Camera Deputaților:1.Salută avansul în procesul de consolidare a dimensiunii sociale a Uniunii, vizate de Pilonul european al drepturilor sociale. … 2.Recomandă stabilirea unui cadru armonizat de sprijin, posibil cu caracter de recomandare, pentru părinții care, în urmărirea unui echilibru dintre viața profesională și cea privată, se confruntă în paralel cu situații de sărăcie extremă, care au în îngrijire mai mulți copii sau care trebuie să facă față unor cerințe de educație a copiilor ce le depășesc posibilitățile. … 3.Recomandă ca în remodelarea felului în care oamenii muncesc, sub impactul transformării digitale a societății, în cazul contractelor de muncă la distanță, să fie limitată și plătită perioada de timp în care angajatul se află la dispoziția angajatorului, fără a presta o muncă anume. … 4.Recomandă identificarea și diminuarea obstacolelor în calea reinserției pe piața muncii după perioadele de concediu de maternitate, inclusiv a celor care țin de specificul socio-cultural al statelor membre. … 5.Sugerează ca tranziția lină între concedii și perioadele de activitate profesională să fie sprijinită prin prevederea de facilități și stimulente pentru angajatorii care dezvoltă o infrastructură dedicată sau care includ în contractele de muncă facilități cu această finalitate. … 6.Atrage atenția asupra faptului că extinderea structurilor instituționale de îngrijire a copiilor, în special pentru copiii în vârstă de sub 3 ani, prezintă riscul descurajării petrecerii timpului alături de părinți, cu consecințe defavorabile asupra dezvoltării copilului, și sugerează explorarea prioritară a celorlalte posibilități de menținere a echilibrului între viața privată și cea profesională, înainte de a se recurge la aceasta. … 7.Recomandă ca în revizuirea obiectivului „Educație și formare 2020“, referitor la educația și îngrijirea copiilor preșcolari, să fie incluse considerații privind petrecerea, cu prioritate, a unui timp cât mai îndelungat al copiilor cu părinții și facilitarea legăturii dintre școală și familie, posibil printr-un cadru comun pe planul Uniunii, al relațiilor dintre școală și familie. … 8.Subliniază că asigurarea unui mediu educațional propice necesită un efort armonizat pe planul Uniunii, de pregătire a profesioniștilor în domeniul îngrijirii copiilor și al pedagogiei. … 9.Recomandă ca obiectivul echilibrului dintre viața profesională și cea privată a părinților și îngrijitorilor să fie extins și asupra altor tipuri de activitate în care s-ar putea afla aceștia, cum ar fi cea antreprenorială și a liber-profesioniștilor. … 10.Salută obiectivul de continuare a dezvoltării unei oferte de servicii accesibile – abordabile și de calitate – de îngrijire a copiilor, îngrijire extrașcolară și îngrijire pe termen lung, prin utilizarea unui sprijin din partea fondurilor europene, și recomandă ca sprijinul să fie extins asupra activităților extrașcolare cu obiectiv educativ, public și privat, pentru a beneficia de flexibilitatea specifică învățării extracurriculare. … 11.Atrage atenția asupra faptului că evoluțiile socioeconomice au cunoscut o accelerare puternică în ultimii ani, ceea ce face ca o parte a datelor și informațiilor pe care propunerea se bazează să fi pierdut din relevanță. … 12.Atrage atenția asupra faptului că opțiunea concediului paternal, în locul celui maternal, nu este determinată doar de aspecte de natură financiară, ci și de mulți alți factori socioculturali, conjuncturali sau chiar regionali, și solicită o flexibilitate mai ridicată a prevederilor. … 13.Semnalează contradicția dintre dorința reieșită din propunere de a asigura un echilibru între viața de familie și cea profesională, pe de o parte, și obiectivul de a sprijini infrastructura dedicată creșterii copiilor în afara familiei și educația timpurie instituționalizată, pe de altă parte, și subliniază importanța psihosocială a petrecerii în familie a primilor ani de viață ai copilului. … 14.Atrage atenția asupra faptului că obiectivul dezvoltării infrastructurii dedicate creșterii copiilor poate pune o presiune inacceptabilă asupra bugetelor naționale, având în vedere că nici fondurile europene și nici investițiile private nu pot fi obiectul unor obligații. … 15.Își manifestă preocuparea pentru faptul că propunerea se axează pe piața muncii și nu prevede căi specifice pentru atingerea obiectivelor declarate în cazul tinerilor antreprenori, ceea ce ar putea descuraja antreprenoriatul, adâncind diferențele dintre Uniune și alți actori globali, și recomandă Comisiei Europene să acționeze pentru diminuarea acestui risc. … 16.Atrage atenția asupra impactului economiei digitale în plină afirmare, în special prin internet și terminalele mobile, impact ce a schimbat fundamental activitatea în gospodărie, precum și conținutul și metoda educației la vârste mici în familie. În acest context, consideră necesară acțiunea la nivelul Uniunii pentru ca educația să devină cât mai neutră din punctul de vedere al genului, în mod particular în domeniul IT. … 17.Atrage atenția asupra dificultăților suplimentare pe care le-ar putea avea microîntreprinderile, persoanele autoangajate și cele ce practică meserii liberale, în aplicarea prevederilor directivei sau în a acționa în spiritul acesteia, și recomandă reglementarea unui spațiu de negociere mai larg pentru astfel de situații. … 18.Sprijină inițiativa de a asigura un cadru de bază pentru concediile maternale sau paternale plătite pentru întreaga Uniune și consideră că la normele unitare cuprinse în propunere ar trebui adăugate prevederi specifice pentru evitarea riscului obstacolelor administrative ce ar putea să apară la mutarea familiei dintr-un stat membru în altul. … Această hotărâre a fost adoptată de către Camera Deputaților în ședința din 27 iunie 2017, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
p. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR,
PETRU-GABRIEL VLASE București, 27 iunie 2017.Nr. 56.