privind înfiinţarea Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Sudura şi Încercări de Materiale – ISIM Timişoara
În temeiul prevederilor art. 25 din Ordonanţa Guvernului nr. 25/1995 privind reglementarea organizării şi finanţării activităţii de cercetare-dezvoltare, aprobată şi modificată prin Legea nr. 51/1996, cu modificările ulterioare,Guvernul României hotărăşte: +
Articolul 1(1) Se înfiinţează Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Sudura şi Încercări de Materiale – ISIM Timişoara, prin reorganizarea Institutului de Sudura şi Încercări de Materiale Timişoara care se desfiinţează. … (2) Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Sudura şi Încercări de Materiale – ISIM Timişoara este persoana juridică română, aflată în coordonarea Ministerului Industriei şi Comerţului, şi funcţionează în baza prevederilor art. 17-21 din Ordonanţa Guvernului nr. 25/1995 privind reglementarea organizării şi finanţării activităţii de cercetare-dezvoltare, aprobată şi modificată prin Legea nr. 51/1996, cu modificările ulterioare. … (3) Sediul Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Sudura şi Încercări de Materiale – ISIM Timişoara este în municipiul Timişoara, bd Mihai Viteazul nr. 30, judeţul Timiş. … +
Articolul 2Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Sudura şi Încercări de Materiale – ISIM Timişoara are ca obiect principal de activitate:a) efectuarea de cercetări fundamentale şi aplicative; … b) dezvoltarea tehnologică; … c) elaborarea de normative tehnice şi economice de interes naţional privind asigurarea cerinţelor fundamentale din domeniul sudarii, procedeelor conexe sudarii, precum şi al controlului incercarii materialelor şi structurilor sudate. … +
Articolul 3Structura organizatorică a Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Sudura şi Încercări de Materiale – ISIM Timişoara este prevăzută în anexa nr. 1. +
Articolul 4(1) Personalul Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Sudura şi Încercări de Materiale – ISIM Timişoara se preia prin transfer de la Institutul de Sudura şi Încercări de Materiale Timişoara şi îşi păstrează salariile avute la data transferului până la negocierea noului contract colectiv de muncă. … (2) Noul contract colectiv de muncă va fi negociat şi înregistrat la Direcţia generală de muncă şi protecţie socială a municipiului Timişoara în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri. … +
Articolul 5Patrimoniul Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Sudura şi Încercări de Materiale – ISIM Timişoara, stabilit pe baza bilanţului contabil încheiat la data de 30 iunie 1998, este de 4.227.121 mii lei, din care: imobilizari corporale şi necorporale 1.067.270,3 mii lei şi active circulante 3.159.850,7 mii lei, şi se preia pe bază de protocol de predare-preluare de la Institutul de Sudura şi Încercări de Materiale Timişoara. +
Articolul 6Imobilul, anexele şi terenul aferent, situate în municipiul Timişoara, bd Mihai Viteazul nr. 30, judeţul Timiş, în care a funcţionat Institutul de Sudura şi Încercări de Materiale Timişoara, trec în administrarea Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Sudura şi Încercări de Materiale – ISIM Timişoara. +
Articolul 7Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Sudura şi Încercări de Materiale – ISIM Timişoara îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu reglementările legale în vigoare, precum şi cu regulamentul de organizare şi funcţionare prevăzut în anexa nr. 2. +
Articolul 8Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre. +
Articolul 9Anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 382/1997 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Industriei şi Comerţului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 166 din 23 iulie 1997, se modifica în mod corespunzător prevederilor prezentei hotărâri.PRIM-MINISTRURADU VASILEContrasemnează:––––– p. Ministrul industriei şi comerţului,Nicolae Staiculescu,secretar de statPreşedintele Agenţiei Naţionale pentru Ştiinţa,Tehnologie şi Inovare,Lanyi SzabolcsMinistrul muncii şi protecţiei sociale,Alexandru Athanasiup. Ministrul finanţelor,Gheorghe Banu,secretar de stat +
Anexa 1 INSTITUTUL NAŢIONAL DE CERCETARE-DEZVOLTARE ÎN SUDURA ŞI ÎNCERCĂRI DE MATERIALE – ISIM TIMIŞOARA STRUCTURA ORGANIZATORICĂ ┌────────────────────────────┐ │ CONSILIUL DE ADMINISTRAŢIE │ └────────────────────────────┘ │ │ ┌──────────────────┐ ┌────────────────│ DIRECTOR GENERAL │───────────────────────┐ │ └──────────────────┘ │┌────────────────┐ │ ┌────────────────────┐│OFICIUL JURIDIC │ │ │CONSILIUL ŞTIINŢIFIC│└────────────────┘ ┌───────────────────────┐ └────────────────────┘ │ COMITETUL DE DIRECŢIE │ └───────────────────────┘ │ ┌─────────────────────│──────────────────────────────┐ │ │ │┌───────────────────┐ │ ┌───────────────────┐ │DIRECTOR ŞTIINŢIFIC│ │ │ DIRECTOR ECONOMIC │└───────────────────┘ │ └───────────────────┘ │ │ │ │ ┌──────────────────────────────────────┐ │ │ │ DEPARTAMENTUL DEZVOLTARE │ │ │ │ TEHNOLOGICĂ – ASIGURAREA CALITĂŢII – │ │ │ │ PRODUCŢIE-TRANSFER TEHNOLOGIC │ │ │ └──────────────────────────────────────┘ │ │ │ │┌───────────────────────┐ │ ┌─────────────────────┐│DEPARTAMENTUL STRATEGIE│ │ │ DEPARTAMENTUL ││ CERCETARE-FORMARE │ │ │ ECONOMIC ││ PROFESIONALĂ │ │ └─────────────────────┘└───────────────────────┘ │ │ │ │ ┌───────────│──────────┐ │ │ │ │ │ ┌─────────────────────────────┐ │ ┌─────────┐┌─────────┐┌─────────┐ │ │ │ │ │ │Comparti-││Comparti-││Comparti-│ ┌────────┐┌─────────┐┌────────┐┌────────┐│ │ment con-││ment per-││ment ││ Secţie ││ Secţie ││Colectiv││Colectiv││ │tractare,││sonal, ││financiar││procese ││încercări││ formare││informa-││ │aprovizi-││salari- ││-contabi-││ de ││ de ││ profe- ││re-docu-││ │onare, ││zare, ││litate ││imbinare││materiale││ sionala││mentare ││ │desfacere││juridic, ││ │└────────┘└─────────┘└────────┘└────────┘│ │ ││adminis- ││ │ │ │ ││trativ ││ │ │ └─────────┘└─────────┘└─────────┘ │ │ │ │ ┌─────────────────────────────────────────────┐ │ │ │ │ │ │ │ │ ┌─────────────┐ ┌────────────┐ ┌────────────┐ ┌──────────┐ │ Secţie │ │ Secţie │ │ Colectiv │ │Laborator │ │ dezvoltări │ │ transfer │ │asigurarea │ │ de │ │constructive │ │ tehnologic │ │ calităţii │ │ analize │ │ şi │ │ şi │ │ şi │ │ şi │ │ producţie │ │ marketing │ │ certificare│ │ examinari│ └─────────────┘ └────────────┘ └────────────┘ └──────────┘ +
Anexa 2REGULAMENTde organizare şi funcţionare a Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Sudura şi Încercări de Materiale – ISIM Timişoara +
Capitolul 1Dispoziţii generale +
Articolul 1Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Sudura şi Încercări de Materiale – ISIM Timişoara, denumit în continuare institut, este persoana juridică română, aflată în coordonarea Ministerului Industriei şi Comerţului, care funcţionează în baza prevederilor art. 17-21 din Ordonanţa Guvernului nr. 25/1995 privind reglementarea organizării şi finanţării activităţii de cercetare-dezvoltare, aprobată şi modificată prin Legea nr. 51/1996, cu modificările ulterioare, şi îşi desfăşoară activitatea cu respectarea prevederilor legale în vigoare şi a prezentului regulament. +
Articolul 2(1) Structura organizatorică a institutului este prevăzută în anexa nr. 1 la hotărâre. … (2) Institutul poate înfiinţa în cadrul structurii sale subunitati fără personalitate juridică, necesare pentru realizarea obiectului sau de activitate. Modalitatea de constituire a acestora şi relaţiile lor în cadrul institutului şi cu terţii sunt reglementate prin prezentul regulament de organizare şi funcţionare. … +
Capitolul 2Scopul şi obiectul de activitate +
Articolul 3Institutul este înfiinţat în scopul desfăşurării activităţii de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică în domeniul sudarii şi încercărilor de materiale, prin participarea la elaborarea strategiei de dezvoltare a domeniului şi la realizarea cu prioritate a obiectivelor ştiinţifice şi tehnologice cuprinse în Planul naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare. +
Articolul 4Obiectul de activitate al institutului consta în:A. Activităţi de cercetare-dezvoltare:a) în cadrul Planului naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare realizează cercetări fundamentale şi aplicative în domeniul sudarii şi al încercărilor de materiale, şi anume: … – cercetare fundamentală pentru evidentierea potenţialului de aplicare în domeniul sudarii şi încercărilor de materiale a unor principii noi şi avansate, respectiv a unor materiale noi;– dezvoltarea proceselor de imbinare prin sudare sau lipire, performanţe atât pe materiale metalice, cat şi nemetalice;– dezvoltarea procedeelor de sudare şi tăiere cu fascicule concentrate de energie;– dezvoltarea procedeelor de pulverizare termica a materialelor metalice şi ceramice;– cercetarea efectelor operaţiunilor de sudare, lipire şi metalizare asupra sănătăţii personalului şi mediului înconjurător;– dezvoltarea echipamentelor specifice cu caracter de prototip pentru domeniul sudarii şi încercărilor de materiale, care incorporeaza noi principii şi soluţii;– dezvoltarea procedeelor performanţe în domeniul incercarii de materiale metalice şi nemetalice;– studii şi cercetări privind: strategia dezvoltării domeniului sudarii şi încercărilor de materiale, reabilitarea şi prelungirea duratei de viaţa a utilajelor industriale, diagnoza şi prognoza domeniului sudarii şi încercărilor de materiale;– participarea la elaborari de standarde, norme tehnice şi proceduri;– elaborarea de sisteme informatizate în domeniul sudarii şi încercărilor de materiale;b) în afară Programului naţional de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică efectuează cercetări aplicative în domeniul sau de activitate, şi anume: … – dezvoltarea de tehnologii de sudare şi examinare pentru aplicaţii specifice;– realizarea şi modernizarea de echipamente de sudare, de aparatura de examinare nedistructiva, în regim de unicat;– studii privind managementul calităţii în producţia de structuri sudate.B. Activităţi conexe:a) asistenţa tehnica la implementarea tehnologiilor de sudare în procesele de fabricaţie; … b) expertize tehnice în domeniul sau de activitate; … c) efectuarea de încercări mecanice statice şi dinamice, inclusiv încercări de fluaj, la oboseala şi de mecanică ruperii; … d) efectuarea de analize chimice, metalografice şi examinari nedistructive prin diferite procedee; … e) asistenţa tehnica şi consultanţa la construirea şi implementarea sistemelor de asigurare a calităţii; … f) dezvoltarea de produse software în domeniu şi acordarea de asistenţa tehnica la informatizarea unor activităţi specifice sudarii şi încercărilor de materiale; … g) efectuarea de reparaţii şi de reconditionari prin sudare şi pulverizare termica; … h) certificarea personalului, produselor şi serviciilor în domeniul sau de activitate; … i) expertize de avarii; … j) evaluarea capabilităţii întreprinderilor producătoare de structuri sudate, conform normelor naţionale şi internaţionale în vigoare. … C. Activităţi de formare şi specializare profesională în domeniul propriu de activitate:a) cursuri de scurta durata pentru calificare şi recalificare profesională de nivel mediu şi superior în domeniul sudarii şi al încercărilor de materiale; … b) pregătire profesională de nivel postuniversitar şi doctorantura; … c) cursuri de pregătire pentru certificarea personalului conform standardelor europene în domeniul sudarii şi examinării nedistructive. … D. Activităţi de editare şi tipărire a publicaţiilor de specialitate:a) Buletinul institutului, în care se publică informaţiile ştiinţifice şi tehnice din domeniu; … b) colecţii de standarde comentate; … c) cataloage de echipamente şi materiale pentru sudare; … d) sinteze documentare, ghiduri, proceduri de lucru. … E. Activitatea de transfer tehnologic al rezultatelor cercetării din domeniul sudarii şi încercărilor de materiale către alte unităţi de cercetare interesate sau către agenţi economiciF. Valorificarea rezultatelor cercetărilor din domeniul sudarii şi încercărilor de materiale prin implementarea în industrie şi în alte unităţi interesateG. (1) Activitatea de execuţie în vederea sustinerii cercetării şi dezvoltării tehnologice în domeniu se realizează prin proiectarea şi execuţia de dispozitive şi echipamente pentru sudare şi încercări de materiale, în serii mici de produse sau unicate.(2) Activităţile menţionate la lit. A-G pot fi efectuate şi în cadrul unor programe sau contracte externe. … (3) Institutul poate efectua activităţi de comerţ interior şi exterior, de cooperare economică şi ştiinţifică internationala, exclusiv pentru realizarea obiectului sau de activitate, potrivit legii. … +
Capitolul 3Patrimoniul +
Articolul 5Patrimoniul institutului, stabilit pe baza bilanţului contabil încheiat la data de 30 iunie 1998, este de 4.227.121 mii lei, din care: imobilizari corporale şi necorporale 1.067.270,3 mii lei şi active circulante 3.159.850,7 mii lei, şi se preia pe bază de protocol de predare-preluare de la Institutul de Sudura şi Încercări de Materiale Timişoara. +
Articolul 6(1) Institutul administrează cu diligenta unui bun proprietar bunuri proprietate publică, precum şi alte bunuri dobândite, în condiţiile legii. Bunurile proprietate publică, precum şi cele dobândite din fonduri publice se afla în administrarea institutului şi se evidenţiază distinct în patrimoniul acestuia. … (2) Rezultatele cercetărilor concretizate în active corporale şi necorporale, efectuate şi finalizate din fonduri publice sau din alte fonduri, sunt bunuri dobândite şi trec în administrarea sa, dacă prin contract nu se prevede altfel, şi se înregistrează în evidenţa contabilă a institutului. … (3) În exercitarea drepturilor sale institutul poseda şi foloseşte bunurile aflate în patrimoniul sau şi, după caz, dispune de acestea în condiţiile legii, în scopul realizării obiectului sau de activitate, beneficiind de rezultatele utilizării acestora. … (4) Concesionarea sau închirierea unor subunitati, servicii sau activităţi se poate face numai în scopul stimulării transferului rezultatelor activităţii de cercetare-dezvoltare, în condiţiile prevederilor legale corespunzătoare, cu aprobarea Ministerului Industriei şi Comerţului şi cu avizul Agenţiei Naţionale pentru Ştiinţa, Tehnologie şi Inovare. … (5) Patrimoniul institutului poate fi modificat conform prevederilor legale în vigoare. … +
Capitolul 4Structura organizatorică şi funcţională +
Articolul 7(1) Institutul poate avea în structura subunitati fără personalitate juridică, secţii, laboratoare şi alte structuri organizatorice necesare în vederea realizării obiectului sau de activitate. … (2) În funcţie de specificul activităţii se pot organiza colective specializate sau colective interdisciplinare. … (3) Directorul general stabileşte relaţiile dintre subunitatile aflate în structura institutului, precum şi relaţiile acestora cu terţii şi poate acorda conducătorilor acestora împuterniciri de reprezentare în numele institutului, cu avizul consiliului de administraţie. … +
Articolul 8Conducătorii subunitatilor din structura institutului răspund în faţa consiliului de administraţie şi a directorului general de îndeplinirea tuturor atribuţiilor, responsabilităţilor şi competentelor încredinţate de aceştia. +
Capitolul 5Organele de conducere +
Articolul 9(1) Conducerea institutului este asigurata de: … – consiliul de administraţie;– directorul general.(2) Orientarea şi coordonarea activităţii tehnico-ştiinţifice a institutului sunt asigurate de consiliul ştiinţific. … Consiliul de administraţie +
Articolul 10(1) Consiliul de administraţie este format din 7 membri, numiţi pentru un mandat de 4 ani care poate fi reînnoit. … (2) Structura consiliului de administraţie este alcătuită din: … – un preşedinte;– un vicepreşedinte;– 5 membri. +
Articolul 11(1) Din consiliul de administraţie fac parte, în mod obligatoriu: … a) directorul general al institutului – preşedinte; … b) un reprezentant al Ministerului Industriei şi Comerţului; … c) un reprezentant al Agenţiei Naţionale pentru Ştiinţa, Tehnologie şi Inovare; … d) un reprezentant al Ministerului Finanţelor; … e) un reprezentant al Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale; … f) preşedintele consiliului ştiinţific. … (2) Al saptelea membru al consiliului de administraţie poate fi desemnat dintre ingineri, economişti, jurişti sau alţi specialişti din institut sau poate fi un reprezentant al altui agent economic de profil. … (3) Consiliul de administraţie îşi desemnează vicepreşedintele. … (4) Numirea membrilor consiliului de administraţie se face prin ordin al ministrului industriei şi comerţului, la propunerea conducătorului autorităţii de la care aceştia provin. … (5) Revocarea membrilor consiliului de administraţie pentru abateri grave sau lipsa de activitate în executarea mandatului se face de acelaşi organ care a făcut numirea. … +
Articolul 12Membrii consiliului de administraţie au următoarele drepturi şi obligaţii:a) îşi păstrează calitatea de angajat la institutul sau la unitatea de la care provin şi toate drepturile şi obligaţiile derivând din aceasta calitate; … b) sunt plătiţi pentru activitatea desfăşurată în consiliul de administraţie cu o indemnizaţie lunară stabilită de acesta; … c) nu pot face parte din mai mult de doua consilii de administraţie şi nu pot participa în aceeaşi calitate la societăţi comerciale cu care institutul este în concurs de interese. … +
Articolul 13Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de administraţie cei care, personal ori soţul, sotia, copiii sau rudele până la gradul al doilea inclusiv, sunt, în acelaşi timp, patroni sau asociaţi la societăţi comerciale cu capital privat cu acelaşi profil sau cu care institutul se afla în relaţii comerciale directe sau concurente. +
Articolul 14Consiliul de administraţie îşi desfăşoară activitatea în baza regulamentului propriu de funcţionare şi cu respectarea legislaţiei în vigoare. Acesta hotărăşte în problemele privind activitatea institutului, cu excepţia celor care, potrivit legii, sunt date în competenţa altor organe. +
Articolul 15(1) Consiliul de administraţie se întruneşte cel puţin o dată pe luna sau ori de câte ori interesele institutului o cer, convocarea acestuia făcându-se de către preşedinte sau la solicitarea a cel puţin 3 membri ai consiliului de administraţie. … (2) Dezbaterile consiliului de administraţie sunt conduse de preşedintele consiliului, iar în lipsa acestuia, de către vicepreşedinte. … +
Articolul 16(1) Consiliul de administraţie îşi desfăşoară activitatea în prezenta a cel puţin două treimi din numărul membrilor săi. Dacă nu este îndeplinită aceasta condiţie, şedinţa consiliului de administraţie poate fi reprogramata într-un interval de cel mult 15 zile, având aceeaşi ordine de zi. … (2) Hotărârile consiliului de administraţie se iau cu majoritatea voturilor membrilor prezenţi, dar nu mai puţin de jumătate plus unul din numărul total al membrilor. … +
Articolul 17La şedinţele consiliului de administraţie participa, în calitate de invitat permanent, un delegat al sindicatului reprezentativ sau, în lipsa acestuia, un reprezentant al salariaţilor care nu sunt membri de sindicat. +
Articolul 18Pentru luarea unor decizii complexe consiliul de administraţie poate atrage în activitatea de analiza consilieri şi consultanţi din diferite sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi compensata material conform prevederilor legale. +
Articolul 19(1) Membrii consiliului de administraţie sunt răspunzători, în condiţiile legii, pentru îndeplinirea atribuţiilor şi obligaţiilor lor. … (2) Membrii consiliului de administraţie care s-au impotrivit luării unei decizii care s-a dovedit păgubitoare pentru institut nu răspund, dacă au consemnat expres punctul lor de vedere în registrul de şedinţe al consiliului de administraţie şi dacă au anuntat în scris despre aceasta organul coordonator. … (3) Membrii consiliului de administraţie care nu au respectat prevederile art. 13 răspund pentru daunele cauzate institutului ca urmare a acestui fapt. … +
Articolul 20Consiliul de administraţie are, în principal, următoarele atribuţii:a) avizează modificarea structurii organizatorice şi functionale a institutului, înfiinţarea, desfiinţarea şi comasarea de subunitati din structura institutului; … b) aproba, la propunerea consiliului ştiinţific, strategia şi programele concrete de dezvoltare a institutului, de introducere a unor tehnologii de vârf şi de modernizare a celor existente, în concordanta cu strategia generală a domeniului propriu; … c) propune programul anual de cercetare-dezvoltare, pe care îl înaintează Colegiului consultativ pentru cercetare-dezvoltare şi inovare; … d) analizează şi avizează proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli şi îl depune la Ministerul Industriei şi Comerţului în vederea aprobării prin hotărâre a Guvernului; … e) analizează şi avizează bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi pe care le supune spre aprobare Ministerului Industriei şi Comerţului şi aproba raportul de gestiune asupra activităţii desfăşurate de institut în anul precedent; … f) analizează raportarea semestriala privind activitatea realizată de institut, aproba măsuri pentru desfăşurarea acesteia în condiţii de echilibru al bugetului de venituri şi cheltuieli; … g) analizează, aproba sau, după caz, propune spre aprobare, potrivit prevederilor legale, investiţiile care urmează a fi realizate de institut; … h) propune spre aprobare, în condiţiile legii, majorarea sau diminuarea patrimoniului, concesionarea, închirierea sau locaţia de gestiune a unor bunuri, servicii, subunitati de producţie din patrimoniul institutului; … i) aproba asocierea institutului cu terţe persoane juridice, în vederea realizării de activităţi comune care prezintă interes pentru asociaţi şi care se încadrează în obiectul de activitate al institutului, cu respectarea prevederilor legale; … j) aproba valorificarea bunurilor dobândite, cu respectarea prevederilor legale; … k) fundamentează şi prezintă Ministerului Industriei şi Comerţului propuneri pentru asigurarea de fonduri prin bugetul de venituri şi cheltuieli al acestuia, pentru finanţarea obiectivelor de interes public specifice activităţii institutului; … l) aproba volumul creditelor bancare prevăzute la art. 35 şi stabileşte modul de rambursare a acestora; … m) aproba utilizarea disponibilităţilor în valută; … n) adopta, în condiţiile legii, sistemul de salarizare, modul de corelare stimulativa a salariilor cu nivelul studiilor, cu competenţa şi cu munca efectiv prestată, respectându-se prevederile contractului colectiv de muncă la nivel de institut; … o) aproba mandatul pentru negocierea contractului colectiv de muncă; … p) executa orice alte atribuţii stabilite, potrivit prevederilor legale. … +
Articolul 21În primul trimestru al fiecărui an consiliul de administraţie prezintă Ministerului Industriei şi Comerţului un raport asupra activităţii desfăşurate în anul precedent şi asupra programului de activitate pentru anul în curs. +
Articolul 22Secretariatul consiliului de administraţie este asigurat de institut; atribuţiile secretariatului sunt prevăzute în regulamentul de funcţionare a consiliului de administraţie.Directorul general +
Articolul 23Activitatea curenta a institutului este condusă de directorul general, numit prin ordin al ministrului industriei şi comerţului dintre cercetatorii ştiinţifici principali care lucrează în domeniu şi care au pregătire managerială. +
Articolul 24Directorul general are, în principal, următoarele atribuţii şi responsabilităţi:a) reprezintă, personal sau prin delegat, interesele institutului în relaţiile cu celelalte organe, organizaţii şi agenţi economici, precum şi cu persoane fizice, din ţara şi din străinătate; … b) stabileşte atribuţiile, competentele şi relaţiile compartimentelor de la toate nivelurile organizatorice ale institutului, precum şi relaţiile acestora cu terţii; … c) propune modificarea structurii organizatorice şi functionale a institutului; … d) asigura negocierea contractului colectiv de muncă la nivelul institutului şi a salariilor personalului institutului, aproba salariile rezultate din negocierea directa; … e) numeşte şi revoca conducătorii compartimentelor de muncă din aparatul propriu, precum şi directorii din structura organizatorică a institutului, cu avizul consiliului de administraţie; … f) angajează şi concediază personalul propriu în condiţiile legii şi ale contractelor colective de muncă; … g) aproba comisiile de concurs pentru promovarea pe funcţiile de cercetator ştiinţific principal gradele I, II şi III şi cercetator ştiinţific, la propunerea consiliului ştiinţific; … h) are atribuţii şi raspunderi similare unui ordonator de credite pentru sumele alocate institutului de la bugetul de stat, în condiţiile art. 21 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 25/1995, aprobată şi modificată prin Legea nr. 51/1996, cu modificările ulterioare, şi ale art. 12 din Ordonanţa Guvernului nr. 8/1997 privind stimularea cercetării ştiinţifice, dezvoltării tehnologice şi inovarii, aprobată şi modificată prin Legea nr. 95/1998, cu modificările ulterioare; … i) răspunde de administrarea întregului patrimoniu, cu respectarea prevederilor legale; … j) adopta măsuri şi urmăreşte realizarea operaţiunilor de comerţ interior şi exterior, prin compartimentele proprii specializate; … k) exercita atribuţiile şi are răspunderile care îi revin din prevederile legale, aproba şi ia măsuri privind activitatea institutului, cu excepţia celor date, potrivit reglementărilor legale, în competenţa altor organe; … l) exercita orice alte atribuţii care îi sunt delegate de consiliul de administraţie; … m) poate delega, în condiţiile legii, o parte din atribuţiile sale celorlalte persoane din conducerea institutului. … Comitetul de direcţie +
Articolul 25Conducerea operativă a institutului este asigurata de un comitet de direcţie format din directorul general, directorul ştiinţific, directorul economic, precum şi directorii departamentelor din structura organizatorică a institutului. +
Articolul 26Comitetul de direcţie stabileşte acţiunile concrete necesare pentru realizarea obiectivelor rezultate din:a) strategia programelor de dezvoltare a institutului; … b) programul anual de cercetare-dezvoltare; … c) bugetul de venituri şi cheltuieli; … d) programul de investiţii; … e) sistemul de asigurare a calităţii; … f) alte obligaţii. … +
Articolul 27Comitetul de direcţie se întruneşte decadal şi ori de câte ori interesele institutului o impun. +
Articolul 28(1) La nivelul subunitatilor din structura organizatorică a institutului se organizează şi funcţionează comitetul de conducere care îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu propriul regulament de organizare şi funcţionare, aprobat de consiliul de administraţie al institutului, şi este prezidat de directorul subunitatii respective. … (2) Comitetul de conducere exercita atribuţii şi are raspunderi în limita competentelor stabilite de directorul general al institutului şi aprobate de consiliul de administraţie. … Consiliul ştiinţific +
Articolul 29(1) Consiliul ştiinţific este format din 15 membri, reprezentând toate compartimentele ştiinţifice din cadrul institutului. … (2) Consiliul ştiinţific este alcătuit din cercetători cu realizari deosebite, cu capacitate de sinteza şi de prospectare în domeniu, cadre didactice din învăţământul superior, salariaţi ai institutului sau din afară acestuia, aleşi prin vot secret de către cadrele cu studii superioare din institut. … (3) Consiliul ştiinţific este condus de un preşedinte şi un vicepreşedinte, aleşi pe o perioadă de 2 ani, prin vot secret, de către membrii consiliului. Din consiliul ştiinţific fac parte de drept directorul general şi directorul ştiinţific ai institutului şi, în calitate de invitat permanent, un delegat al sindicatului reprezentativ sau, în lipsa acestuia, un reprezentant al salariaţilor care nu sunt membri de sindicat. … (4) Consiliul ştiinţific se organizează şi funcţionează în conformitate cu regulamentul propriu, aprobat de consiliul de administraţie. … +
Articolul 30Atribuţiile principale ale consiliului ştiinţific sunt următoarele:a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activităţii de cercetare-dezvoltare şi la elaborarea de propuneri pentru Planul naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare şi pentru Programul naţional de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică, în domeniul propriu de activitate; … b) contribuie la realizarea obiectivelor ştiinţifice şi tehnologice ale Planului naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare şi ale Programului naţional de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică; … c) examinează şi avizează proiectele de cercetare ştiinţifică, precum şi realizarea acestora; … d) avizează hotărârile care implica politica de cercetare a institutului şi a ramurii de cercetare-dezvoltare; … e) propune măsuri pentru perfecţionarea profesională şi încadrarea personalului de cercetare în grade profesionale; … f) face propuneri privind modul de organizare a concursurilor de încadrare şi promovare a personalului de cercetare; … g) propune comisiile de concurs pentru promovarea pe funcţiile atestabile şi confirma rezultatele concursului pentru funcţiile de cercetator ştiinţific principal gradele I, II, III şi cercetator ştiinţific; … h) organizează şi coordonează desfăşurarea acţiunilor cu caracter ştiinţific; … i) avizează acţiunile de cooperare, interne şi internaţionale, cu scop ştiinţific; … j) avizează acordarea de burse de studii şi stagii de perfecţionare în străinătate. … +
Capitolul 6Bugetul de venituri şi cheltuieli şi administrarea acestuia.Relaţii financiare +
Articolul 31(1) Institutul întocmeşte anual bugetul de venituri şi cheltuieli, bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi, potrivit normelor metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor. … (2) Bilanţul contabil anual, avizat de consiliul de administraţie, se supune spre aprobare Ministerului Industriei şi Comerţului şi Ministerului Finanţelor şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a. … +
Articolul 32(1) Veniturile şi cheltuielile institutului se stabilesc prin bugetul de venituri şi cheltuieli pentru fiecare exerciţiu financiar. … (2) Bugetul de venituri şi cheltuieli se aproba de către Guvern, la propunerea Ministerului Industriei şi Comerţului, cu avizul Ministerului Finanţelor şi al Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale. … +
Articolul 33Corelat cu contractele încheiate pentru activitatea programata, institutul determina anual volumul de venituri de realizat şi cheltuielile totale de efectuat. +
Articolul 34Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere conform reglementărilor cuprinse în contractul colectiv de muncă, în limita fondului total destinat plăţii salariilor, prevăzut în bugetul de venituri şi cheltuieli. +
Articolul 35(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, în situaţia în care în cursul unui an resursele financiare ale institutului nu sunt suficiente, acesta poate contracta credite cu societăţi comerciale bancare în valoare de cel mult 20% din veniturile brute în termeni reali, realizate în anul precedent. … (2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea Ministerului Finanţelor, conform prevederilor legii bugetare anuale. … +
Articolul 36(1) Institutul hotărăşte cu privire la investiţiile care urmează a fi realizate, potrivit obiectului sau de activitate, finanţarea efectuandu-se din surse proprii şi din credite bancare, cu excepţia investiţiilor care intra sub incidenţa prevederilor art. 6 şi 11 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1993 privind unele măsuri pentru restructurarea activităţii regiilor autonome. … (2) În cazul investiţiilor, altele decât cele prevăzute la art. 6 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1993, finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat, limita de finanţare se aproba o dată cu legile de adoptare a acestora, iar institutul are obligaţia ca în execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli să se încadreze în alocaţiile bugetare aprobate. … (3) Execuţia investiţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2) se adjudeca pe bază de licitaţie publică potrivit legislaţiei privind achiziţiile publice. … +
Articolul 37(1) Operaţiunile de încasări şi plati ale institutului se efectuează prin conturi deschise la bănci comerciale cu sediul în România. … (2) Institutul poate efectua operaţiuni de încasări şi plati în lei şi în valută prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casa şi a normativelor de disciplina financiar-valutare, stabilite prin actele normative în vigoare. … (3) Institutul poate efectua operaţiuni de comerţ exterior potrivit legii. Operaţiunile de încasări şi plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi bancare deschise la unităţile bancare cu sediul în România. … +
Articolul 38Institutul îşi va organiza controlul financiar preventiv şi controlul financiar de gestiune, potrivit legii. +
Capitolul 7Reglementarea litigiilor +
Articolul 39Litigiile institutului cu persoane fizice sau juridice, nesolutionate pe cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instanţelor de judecată române competente, în conformitate cu prevederile legale în vigoare. +
Capitolul 8Dispoziţii finale +
Articolul 40Prezentul regulament de organizare şi funcţionare se completează cu celelalte reglementări legale aplicabile institutelor de cercetare-dezvoltare şi regiilor autonome. +
Articolul 41Statutul de institut naţional de cercetare-dezvoltare se reînnoieşte prin reacreditare, care are loc într-un interval de maximum 5 ani.––––––-