HOTĂRÂRE nr. 55 din 2 aprilie 2024

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 28/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: SENATUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 304 din 5 aprilie 2024
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 13 07/02/2008
ActulREFERIRE LATRATAT 13/12/2007
ActulREFERIRE LAPROTOCOL 13/12/2007
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 67
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 76
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 148
ART. 1REFERIRE LACARTA 12/12/2007 ART. 1
ART. 1REFERIRE LACARTA 12/12/2007 ART. 10
ART. 1REFERIRE LACARTA 12/12/2007 ART. 21
 Nu exista acte care fac referire la acest act





În temeiul dispozițiilor art. 67 și ale art. 148 alin. (2) și (3) din Constituția României, republicată, precum și ale Protocolului nr. 1 privind rolul parlamentelor naționale în Uniunea Europeană, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană și a Tratatului de instituire a Comunității Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/98 din 27.03.2024,Senatul adoptă prezenta hotărâre. + 
Articolul 1Senatul României:1.constată că:a)prezenta comunicare atrage atenția asupra creșterii alarmante a urii în toate formele sale, cu deosebire a discursurilor de incitare la ură și a infracțiunilor motivate de ură (online și fizice), manifestări care au fost observate des în ultima perioadă și care afectează în mod special comunitățile evreiești și musulmane;b)Comisia Europeană îndeamnă Consiliul, prin prezenta comunicare, să decidă extinderea listei actuale a infracțiunilor incriminate de UE prevăzută în tratate pentru a include discursurile de incitare la ură și infracțiunile motivate de ură*1).*1) Pentru a consolida cadrul legislativ existent, la data de 9 decembrie 2021, Comisia Europeană a adoptat Comunicarea prin care a invitat Consiliul să adopte, în unanimitate, Decizia de extindere a listei de infracțiuni prevăzute la art. 83 (1) din Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene (TFUE) cu infracțiunile motivate de ură. Extinderea listei prevăzute la art. 83 (1) se poate realiza prin decizie a Consiliului, adoptată în unanimitate, după aprobarea Parlamentului European. Lista de infracțiuni prevăzute de art. 83(1) TFUE poate fi extinsă la alte infracțiuni care îndeplinesc următoarele condiții: să fie de o gravitate deosebită de dimensiune transfrontalieră ce rezultă din natura sau impactul acestor infracțiuni ori din nevoia specială de a le combate pornind de la o bază comună și să se constate o evoluție a fenomenului infracțional care să justifice includerea lor în listă.2.reamintește că Uniunea Europeană se întemeiază pe valorile respectării demnității umane, libertății, democrației, egalității, statului de drept, precum și pe respectarea drepturilor omului, inclusiv a drepturilor persoanelor care aparțin minorităților, conform Tratatului privind Uniunea Europeană. Aceste valori sunt comune statelor membre într-o societate caracterizată prin pluralism, nediscriminare, toleranță, justiție, solidaritate și egalitate între femei și bărbați.3.în acord cu Ministerul Justiției, semnalează că:a)infracțiunile motivate de ură sunt manifestări violente de intoleranță și au un impact profund nu numai asupra victimelor directe, dar și a grupului cu care victima se identifică. Acestea afectează coeziunea comunității și stabilitatea socială. Un răspuns imediat este așadar important atât pentru siguranța persoanei, cât și a comunității;b)infracțiunile motivate de ură se diferențiază de celelalte infracțiuni prin mobilul autorului care face ca infracțiunea să aibă un grad mare de pericol social, mobil care uneori nu este cercetat, și din cauza faptului că acesta nu este relevant pentru a dovedi elementele constitutive ale infracțiunii. Altfel spus, autorul a ales victima datorită unei anumite caracteristici. Astfel, infracțiunile motivate de ură trebuie cercetate cu mare atenție și din cauza faptului că victima poate suferi un prejudiciu psihologic grav și se simte mai vulnerabilă întrucât nu își poate schimba această particularitate;c)dacă un sistem de justiție penală nu folosește conceptul de infracțiune motivată de ură, mobilul nu este recunoscut ca fiind un element esențial al infracțiunii, iar existența infracțiunilor motivate de ură va trece neobservat.(Infracțiunile motivate de ură se diferențiază de celelalte infracțiuni prin mobilul autorului care face ca infracțiunea să aibă un grad mare de pericol social, mobil care uneori nu este cercetat, și din cauza faptului că acesta nu este relevant pentru a dovedi elementele constitutive ale infracțiunii. Altfel spus, autorul a ales victima datorită unei anumite caracteristici. Astfel, infracțiunile motivate de ură trebuie cercetate cu mare atenție și din cauza faptului că victima poate suferi un prejudiciu psihologic grav și se simte mai vulnerabilă întrucât nu își poate schimba această particularitate.)4.susține:a)că este regretabilă escaladarea atacurilor violente asupra minorității evreiești și percepția negativă existentă cu privirea la minoritatea musulmană corelată cu creșterea resentimentelor față de comunitățile musulmane din Europa;b)că este necesară și oportună o analiză comprehensivă asupra cauzelor obiective și subiective care determină radicalizarea unora dintre membrii comunităților etnice și religioase vizate;c)adoptarea rapidă a Directivei privind drepturile victimelor revizuită, așa cum prevede apelul la acțiune al Comisiei Europene către Parlamentul European și Consiliu.5.recomandă:a)măsuri urgente pentru protecția minorității evreiești și a celei musulmane corelate cu construirea de politici europene pentru incluziunea comunităților musulmane în cadrul societăților statelor europene, în acord cu normele și valorile europene, asigurând în același timp și dreptul la exprimarea elementelor valoroase ale propriului cult, așa cum prevede articolul 1 din Carta Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene care garantează dreptul la demnitatea umană, articolul 10 protejează dreptul persoanelor la libertatea de gândire, de conștiință și de religie, iar articolul 21 prevede dreptul la nediscriminare;b)o definire juridică mai cuprinzătoare și o clarificare conceptuală a diferitelor forme de rasism existente corelate cu discriminările sociale aferente;c)girarea de către fiecare stat membru al UE, prin dezvoltarea politicilor de combatere a rasismului și discriminării sociale, a unui nou "contract social" între societatea civilă dominantă și societatea civilă a minoritarilor, care să stipuleze, pentru ambele părți, limitele mutuale și de normativitate ale "contractului de integrare", ca echitate socială și împuternicire a minoritarilor în programele și strategiile care îi vizează;d)ca poziția de reprezentant special pentru combaterea rasismului, antisemitismului, susținerea vieții evreiești și pentru combaterea urii împotriva musulmanilor care va fi creată trebuie să fie extinsă și să înglobeze și componenta de combatere a rasismului împotriva cetățenilor români discriminați pe criterii etnice, religioase/confesionale (inclusiv apartenenți ai unei palete diverse de biserici creștine) și sociale, inclusiv pe piața muncii din Uniunea Europeană, cât și combaterea rasismului împotriva cetățenilor români de etnie romă.
 + 
Articolul 2Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar opinia cuprinsă în prezenta hotărâre se transmite instituțiilor europene.
Această hotărâre a fost adoptată de Senat în ședința din 2 aprilie 2024, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
p. PREȘEDINTELE SENATULUI,
SORIN-MIHAI CÎMPEANU
București, 2 aprilie 2024.Nr. 55.––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x