HOTĂRÂRE nr. 549 din 17 iulie 2018

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 10/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 651 din 26 iulie 2018
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUHOTARARE 620 21/08/2019
ActulACTUALIZEAZA PEHOTARARE 549 17/07/2018
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Având în vedere prevederile art. 342 alin. (9) și (10) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, care transpun prevederile art. 7 alin. (2) și (3) din Directiva 2003/96/CE a Consiliului din 27 octombrie 2003 privind restructurarea cadrului comunitar de impozitare a produselor energetice și electricității, precum și dispozițiile Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat,în temeiul dispozițiilor art. 108 din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. + 
Capitolul IDispoziții generale + 
Articolul 1(1)Scopul prezentei hotărâri îl constituie instituirea unei scheme de ajutor de stat sub forma restituirii sumelor reprezentând diferența dintre nivelul standard al accizelor și nivelul accizelor diferențiat, prevăzute la art. 342 alin. (9) și (10) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, pentru motorina utilizată drept combustibil pentru motor, denumită în continuare restituire de accize.(2)Acordarea ajutoarelor de stat în baza prezentei scheme se face cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat, denumit în continuare Regulament, în special a art. 44 – Ajutoarele sub formă de reduceri ale taxelor de mediu în temeiul Directivei 2003/96/CE, și este exceptată de la obligația notificării către Comisia Europeană.(3)Se desemnează ca administrator al schemei de ajutor de stat Autoritatea Rutieră Română – A.R.R., iar ca furnizor Ministerul Finanțelor Publice. (4)Ajutorul de stat constă în restituirea sumelor reprezentând diferența dintre nivelul standard al accizelor și nivelul accizelor diferențiat, prevăzute de Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, pentru motorina utilizată drept combustibil pentru motor în:a)transport rutier de mărfuri în cont propriu sau pentru alte persoane, cu autovehicule ori ansambluri de vehicule articulate destinate exclusiv transportului rutier de mărfuri și cu o greutate brută maximă autorizată de cel puțin 7,5 tone;b)transportul de persoane, regulat sau ocazional, cu excepția transportului public local de persoane, cu un autovehicul din categoria M2 ori M3, definit în Directiva 2007/46/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 5 septembrie 2007 de stabilire a unui cadru pentru omologarea autovehiculelor și remorcilor acestora, precum și a sistemelor, componentelor și unităților tehnice separate destinate vehiculelor respective.(5)În baza acestei scheme nu se acordă ajutoare pentru biocombustibilii care fac obiectul unei obligații de furnizare sau de amestecare. + 
Articolul 2În sensul prezentei hotărâri:a)prin transport rutier de mărfuri în cont propriu se înțelege transportul rutier de mărfuri prevăzut la art. 3 pct. 41 din Ordonanța Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificările și completările ulterioare;b)prin transport rutier de mărfuri pentru alte persoane se înțelege transportul rutier de mărfuri prevăzut la art. 3 pct. 40 din Ordonanța Guvernului nr. 27/2011, cu modificările și completările ulterioare;c)prin greutate brută maximă autorizată se înțelege masa totală maximă autorizată definită la art. 3 pct. 23 din Ordonanța Guvernului nr. 27/2011, cu modificările și completările ulterioare, respectiv masa totală maximă a unui vehicul rutier, astfel cum este declarată de constructorul acestuia;d)prin transport public local de persoane se înțelege transportul rutier local de persoane astfel cum este definit la art. 3 pct. 48 din Ordonanța Guvernului nr. 27/2011, cu modificările și completările ulterioare;e)prin transport regulat de persoane se înțeleg serviciile regulate prevăzute la art. 3 pct. 34, respectiv pct. 35 din Ordonanța Guvernului nr. 27/2011, cu modificările și completările ulterioare;f)prin transport ocazional de persoane se înțeleg serviciile ocazionale definite potrivit art. 3 pct. 36 din Ordonanța Guvernului nr. 27/2011, cu modificările și completările ulterioare;g)prin motorină se înțelege motorina cu codurile NC de la 2710 19 41 până la 2710 19 49;h)prin Cod fiscal se înțelege Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare;i)prin Cod de procedură fiscală se înțelege Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.
 + 
Articolul 3(1)Plata ajutorului de stat se efectuează în limita bugetului alocat schemei, conform angajamentelor legale emise în baza deciziilor de aprobare a cererilor de restituire a accizei, până la data de 31 decembrie 2020 inclusiv.(2)Bugetul total maxim estimat al schemei este de 90 milioane lei, cu posibilitatea suplimentării astfel:(la 30-08-2019,
Partea introductivă a Alineatului (2) din Articolul 3 , Capitolul I a fost modificată de Punctul 1, ARTICOLUL UNIC din HOTĂRÂREA nr. 620 din 21 august 2019, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 719 din 30 august 2019
)
a)credite de angajament pentru perioada 2018-2020 în vederea emiterii deciziilor de aprobare a cererilor de restituire a accizei pentru motorina achiziționată potrivit schemei de ajutor de stat;b)credite bugetare pentru perioada 2018-2020 în vederea restituirii accizei în baza deciziilor de aprobare a cererilor de restituire emise.(3)Schema de ajutor de stat se finanțează cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate prin legea bugetului de stat pentru Programul «Transferuri în cadrul schemelor de ajutor de stat reprezentând sume restituite la accize pentru motorina utilizată drept combustibil», din cadrul bugetului Ministerului Finanțelor Publice – «Acțiuni generale».(la 30-08-2019,
Alineatul (3) din Articolul 3 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 1, ARTICOLUL UNIC din HOTĂRÂREA nr. 620 din 21 august 2019, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 719 din 30 august 2019
)
(3^1)Bugetul mediu anual al schemei este de: a)20 milioane lei pentru anul 2018; b)40 milioane lei pentru anul 2019;c)30 milioane lei pentru anul 2020. (la 30-08-2019,
Articolul 3 din Capitolul I a fost completat de Punctul 2, ARTICOLUL UNIC din HOTĂRÂREA nr. 620 din 21 august 2019, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 719 din 30 august 2019
)
(3^2)Bugetul maxim anual al schemei care poate fi angajat cuprinde pe lângă bugetul prevăzut la alin. (3^1) și sumele stabilite cu această destinație, dar neutilizate în anii anteriori, în limita creditelor de angajament aprobate.(la 30-08-2019,
Articolul 3 din Capitolul I a fost completat de Punctul 2, ARTICOLUL UNIC din HOTĂRÂREA nr. 620 din 21 august 2019, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 719 din 30 august 2019
)
(4)Numărul total estimat al operatorilor economici care urmează să beneficieze de ajutor de stat în baza schemei este de 1.500. (5)Măsura instituită potrivit prevederilor art. 1 alin. (1) și (4) se acordă pentru motorina achiziționată începând cu data intrării în vigoare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 25/2018 privind modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru aprobarea unor măsuri fiscal-bugetare și până la data de 31 decembrie 2019.
 + 
Articolul 4Aplicarea nivelului diferențiat de accize stabilit prin diminuarea cu 183,62 lei/1.000 litri, respectiv cu 217,31 lei/tonă a nivelului standard prevăzut pentru motorină se realizează prin restituirea către operatorii economici licențiați în Uniunea Europeană a sumelor reprezentând diferența dintre nivelul standard al accizelor pentru motorină și nivelul accizelor diferențiat, pentru cantitățile de motorină aprovizionate de pe teritoriul României.
 + 
Capitolul IICondiții de eligibilitate + 
Articolul 5(1)Sunt eligibili pentru restituirea de accize operatorii economici care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:a)sunt licențiați în România sau în alte state membre ale Uniunii Europene;b)dețin cel puțin un vehicul eligibil;c)în cazul operatorilor economici stabiliți în România, dacă:(i)nu sunt declarați inactivi potrivit prevederilor Codului de procedură fiscală sau nu se află în inactivitate temporară, înscrisă în registrul comerțului, potrivit legii;(ii)nu beneficiază de alte compensații pentru activitatea de transport desfășurată cu vehiculele eligibile;(iii)la momentul depunerii cererii de restituire de accize, nu înregistrează obligații fiscale restante la bugetul general consolidat, astfel cum rezultă din certificatul de atestare fiscală eliberat de organul fiscal competent din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, precum și din certificatul de atestare fiscală privind impozitele și taxele locale eliberat de organul fiscal competent din cadrul autorității administrației publice locale. Această condiție se consideră îndeplinită și dacă:1.operatorul economic are depuse la organul fiscal deconturi cu suma negativă de TVA cu opțiune de rambursare și/sau cereri de restituire, iar suma obligațiilor de plată este mai mică sau egală cu suma de rambursat/restituit;și/sau2.în certificatul de atestare fiscală emis de organul fiscal competent din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală operatorul economic are înscrise obligații de plată, dar are înscrise mențiuni cum ar fi eșalonare/plan de reorganizare, aprobat, în curs de derulare, și/sau, după caz, în certificatul de atestare fiscală privind impozitele și taxele locale operatorul economic are înscrise obligații de plată, însă din conținutul certificatului ori al altui document eliberat de organul fiscal competent din cadrul autorității administrației publice locale reiese că acestea sunt eșalonate, amânate la plată ori există un plan de reorganizare, aprobat, în curs de derulare;și/sau3.în certificatul de atestare fiscală emis de organul fiscal competent din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală operatorul economic are înscrise obligații de plată, iar conform certificatului acestea sunt mai mici sau egale cu sumele certe, lichide și exigibile pe care acesta le are de încasat de la autoritățile contractante.d)nu au fost emise împotriva lor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost executate conform prevederilor legale în vigoare;e)alimentează vehiculele eligibile după cum urmează:(i)de la stațiile de distribuție ale operatorilor economici înregistrați potrivit Codului fiscal în calitate de comercianți en détail de produse energetice, utilizând un card de gestiune a alimentărilor sau un inel emițător/receptor;(ii)din rezervoarele pentru consum propriu deținute la punctele lor de alimentare, prin intermediul unor dispersoare electronice pentru distribuție, în cazul operatorilor economici stabiliți în România. Operatorii economici trebuie să țină în format electronic evidența intrărilor/ieșirilor de motorină aferente fiecărui rezervor propriu, din care să rezulte cantitățile de motorină cu care au fost alimentate vehiculele eligibile în cursul trimestrului care face obiectul cererii de restituire, să dețină pentru aceste rezervoare certificate de calibrare eliberate de Biroul Român de Metrologie Legală sau de un laborator de metrologie agreat de acesta, iar rezervoarele să fie dotate cu dispersoare electronice pentru distribuție. Prin dispersor electronic pentru distribuție se înțelege pompa de motorină care are integrat un debitmetru electronic și are cel puțin următoarele specificații tehnice:1.accesul se realizează prin cheie magnetică sau cod PIN;2.există posibilitatea de a introduce numărul de înmatriculare al vehiculului și kilometrajul, înainte de a alimenta;3.există posibilitatea înregistrării datei și orei la care se face alimentarea;4.dispune de o memorie locală care înregistrează alimentările, iar datele se transferă pe unități electronice de stocare cu ajutorul unei chei magnetice sau direct prin cablu cu ajutorul unui convertor;f)nu intră în categoria întreprinderilor în dificultate definite potrivit prevederilor art. 2 pct. 18 din Regulament;g)nu se află în procedură de executare silită, faliment, dizolvare, închidere operațională sau lichidare.(2)În sensul prezentei hotărâri sunt considerați operatori licențiați în România:a)în cazul transportului rutier de mărfuri în cont propriu prevăzut la art. 1 alin. (4) lit. a), operatorii economici deținători ai certificatului de transport în cont propriu definit la art. 3 pct. 9 din Ordonanța Guvernului nr. 27/2011, cu modificările și completările ulterioare;b)în cazul transportului rutier de mărfuri pentru alte persoane prevăzut la art. 1 alin. (4) lit. a), operatorii economici deținători ai licenței comunitare definite la art. 3 pct. 21 din Ordonanța Guvernului nr. 27/2011, cu modificările și completările ulterioare;c)în cazul transportului de persoane prevăzut la art. 1 alin. (4) lit. b), operatorii economici deținători ai licenței comunitare definite la art. 3 pct. 21 din Ordonanța Guvernului nr. 27/2011, cu modificările și completările ulterioare.(3)În sensul prezentei hotărâri sunt considerați operatori licențiați în alte state membre ale Uniunii Europene:a)în cazul transportului rutier de mărfuri în cont propriu, operatorii care prezintă o declarație pe propria răspundere din care să rezulte că efectuează transport rutier de mărfuri în cont propriu, precum și o listă a vehiculelor eligibile utilizate în acest scop, care trebuie să conțină cel puțin numărul de înmatriculare al vehiculului și statul membru în care este înmatriculat;b)în cazul transportului rutier de mărfuri pentru alte persoane prevăzut la art. 1 alin. (4) lit. a), operatorii economici deținători ai licenței comunitare definite la art. 3 pct. 21 din Ordonanța Guvernului nr. 27/2011, cu modificările și completările ulterioare, prevăzută de Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piața transportului rutier internațional de mărfuri;c)în cazul transportului de persoane prevăzut la art. 1 alin. (4) lit. b), operatorii economici deținători ai licenței comunitare definite la art. 3 pct. 21 din Ordonanța Guvernului nr. 27/2011, cu modificările și completările ulterioare, prevăzută de Regulamentul (CE) nr. 1.073/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piața internațională a serviciilor de transport cu autocarul și autobuzul și de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006.(4)În scopul restituirii de accize operatorii economici licențiați în alt stat membru al Uniunii Europene pot să își desemneze un reprezentant în baza unei cereri depuse la administratorul schemei. Cererea trebuie însoțită de acceptul scris al persoanei propuse ca reprezentant, din care să reiasă îndeplinirea obligațiilor ce îi revin conform prezentei proceduri de restituire a accizelor. (5)În sensul alin. (1) lit. b), prin deținător al vehiculelor eligibile se înțelege proprietarul, respectiv locatorul acestora, în calitate de titular al unui contract de leasing sau al unui contract de închiriere a unui vehicul încheiat potrivit art. 3 pct. 10 din Ordonanța Guvernului nr. 27/2011, cu modificările și completările ulterioare.(6)În sensul prezentei hotărâri, prin card de gestiune a alimentărilor cu carburant, respectiv inel emițător/receptor se înțelege dispozitivul electronic utilizat ca modalitate de alimentare de către operatorul economic și sunt valabile doar pentru alimentarea vehiculelor eligibile utilizate de acesta. + 
Articolul 6(1)Sunt considerate eligibile în sensul prezentei hotărâri vehiculele prevăzute la art. 1 alin. (4) lit. a) care sunt efectiv utilizate pentru transportul de mărfuri și care dețin documentele prevăzute de lege pentru efectuarea transportului rutier de marfă, după cum urmează:a)în cazul vehiculelor deținute de operatorii economici licențiați în România care acționează în cont propriu, copie conformă a certificatului de transport în cont propriu, definit la art. 3 pct. 11 din Ordonanța Guvernului nr. 27/2011, cu modificările și completările ulterioare;b)în cazul vehiculelor deținute de operatorii economici licențiați în alte state membre ale Uniunii Europene, care acționează în cont propriu, declarația pe propria răspundere prevăzută la art. 5 alin. (3) lit. a);c)în cazul vehiculelor deținute de operatorii economici licențiați în România sau în alte state membre ale Uniunii Europene care efectuează transport rutier pentru alte persoane, copie conformă a licenței comunitare, definită la art. 3 pct. 12 din Ordonanța Guvernului nr. 27/2011, cu modificările și completările ulterioare.(2)Sunt considerate eligibile în sensul prezentei hotărâri vehiculele prevăzute la art. 1 alin. (4) lit. b) care sunt efectiv utilizate pentru transportul de persoane regulat sau ocazional, exclusiv transportul public de persoane în interiorul localității, precum și în limitele unei asociații de dezvoltare intercomunitare și dețin copia conformă a licenței comunitare, definită la art. 3 pct. 12 din Ordonanța Guvernului nr. 27/2011, cu modificările și completările ulterioare.
 + 
Capitolul IIIProcedura de restituire de accize + 
Articolul 7(1)Perioada de restituire acoperită de cererea depusă de operatorul economic este trimestrul calendaristic.(2)În cazul operatorilor economici care aprovizionează vehiculele eligibile direct de la operatori economici înregistrați potrivit Codului fiscal în calitate de comercianți en détail de produse energetice, prin intermediul unui card de gestiune a alimentărilor, respectiv al unui inel emițător/receptor, baza pentru restituirea de accize reprezintă cantitatea totală de motorină rezultată prin însumarea cantităților alimentate efectiv de fiecare vehicul eligibil în parte.(3)În cazul operatorilor economici care alimentează vehiculele eligibile pe care le dețin din rezervoarele proprii de alimentare dotate cu dispersoare electronice pentru distribuție, baza pentru restituirea de accize reprezintă cantitatea totală de motorină obținută prin însumarea cantităților alimentate efectiv de fiecare vehicul eligibil de la rezervor.(4)Baza pentru restituire reprezintă cantitatea în litri alimentată efectiv.(5)Operatorii economici eligibili pot solicita restituirea de accize pentru toate vehiculele eligibile deținute în cursul trimestrului pentru care se solicită restituirea. + 
Articolul 8(1)Suma de restituit, aferentă diferenței dintre nivelul standard al accizelor și nivelul accizelor diferențiat, stabilite pentru motorină potrivit Codului fiscal, reprezintă valoarea exprimată în lei a rezultatului obținut prin înmulțirea bazei de restituire prevăzute la art. 7 cu 183,62 lei/1.000 litri.(2)Suma de restituit se stabilește fără subdiviziuni, prin reducere atunci când fracțiunile în bani sunt mai mici de 50 și prin majorare atunci când fracțiunile în bani sunt mai mari sau egale cu 50.
 + 
Articolul 9(1)În vederea solicitării restituirii sumelor prevăzute la art. 8 alin. (2), operatorii economici depun la administratorul schemei o cerere de restituire de accize în format electronic, potrivit modelului din anexa nr. 1.(2)Cererea de restituire de accize se depune pentru un trimestru calendaristic, începând cu prima zi a trimestrului următor celui pentru care se solicită restituirea, dar nu mai târziu de un an de la această dată.(3)Cererea prevăzută la alin. (1) este însoțită de următoarele documente, prezentate în format electronic:a)copie de pe certificatul de înregistrare fiscală/înregistrare în scopuri de TVA:b)certificatul de atestare fiscală, valabil la data depunerii cererii de restituire, eliberat de organul fiscal competent din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, din care rezultă că nu înregistrează obligații fiscale restante la bugetul general consolidat, de natura celor administrate de Agenția Națională de Administrare Fiscală, în condițiile prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. c) pct. (iii);c)certificatul fiscal privind impozitele și taxele locale, valabil la data depunerii cererii de restituire, eliberat de organul fiscal competent din cadrul autorității administrației publice locale, din care rezultă că nu înregistrează obligații fiscale restante la bugetul general consolidat, de natura impozitelor și taxelor locale, în condițiile prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. c) pct. (iii);d)copie de pe contractul/contractele încheiat/încheiate cu emitentul cardului de gestiune a alimentărilor ori cu al inelului emițător/receptor, după caz;e)copie de pe dovada deținerii dispersorului electronic pentru distribuție prevăzut la art. 5 alin. (1) lit. e) pct. (ii), în cazul operatorilor economici stabiliți în România;f)declarație pe propria răspundere din care rezultă că îndeplinește condițiile prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. c) pct. (i) și (ii);g)declarație pe propria răspundere din care rezultă că îndeplinește condițiile prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. d), f) și g);h)declarația pe propria răspundere privind încadrarea întreprinderii în categoria întreprinderilor mici și mijlocii, prevăzută în anexa nr. 1 la Legea nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare, sau, după caz, o declarație pe propria răspundere din care rezultă că operatorul economic nu este încadrat în categoria întreprinderilor mici și mijlocii;i)în cazul în care alimentarea vehiculelor se face de la stațiile de distribuție ale operatorilor economici înregistrați potrivit Codului fiscal în calitate de comercianți en détail de produse energetice, un borderou centralizator al cantităților de motorină alimentate de fiecare vehicul eligibil în parte, întocmit conform modelului din anexa nr. 2, precum și copii de pe facturile de achiziție a motorinei, emise de către stațiile de distribuție sau de către terți. Borderoul se întocmește pe baza informațiilor din facturile de achiziție a motorinei și din anexele la facturi;j)în cazul în care alimentarea vehiculelor se face de la rezervoarele proprii de alimentare, un borderou centralizator al cantităților de motorină alimentate de fiecare vehicul eligibil în parte, întocmit conform modelului din anexa nr. 2, precum și copii de pe facturile de achiziție a motorinei. Acest borderou se întocmește pe baza informațiilor stocate pe unitățile electronice de stocare prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. e) pct. (ii);k)copie de pe documentul din care reiese deținerea contului la Trezoreria Statului pentru operatorii economici stabiliți în România/contului bancar pentru operatorii economici stabiliți în alte state membre;l)copii ale scrisorilor de transport prevăzute în Convenția privind contractul pentru transportul rutier internațional de mărfuri pe șosele – C.M.R., aferente transporturilor pentru care solicită restituirea, în cazul operatorilor economici stabiliți în alte state membre care efectuează transport rutier de mărfuri în cont propriu.(4)Facturile de achiziție a motorinei trebuie să conțină informațiile prevăzute de Codul fiscal.(5)Facturile pentru alimentările de combustibil și anexele acestora sunt emise, de regulă, de stațiile de distribuție, în situația în care cardurile de gestiune a alimentărilor sau inelele emițător/receptor sunt gestionate de către aceste stații. În cazul în care cardurile de gestiune a alimentărilor sau inelele emițător/receptor nu sunt gestionate de stațiile de distribuție, ci de către terți, aceștia vor emite facturile pentru alimentările de combustibil și anexele acestora.(6)În cazul operatorilor economici care alimentează direct de la stațiile de distribuție ale operatorilor economici înregistrați potrivit Codului fiscal în calitate de comercianți en détail de produse energetice, pe anexele la facturi trebuie să fie înscrise cel puțin următoarele informații: stația de alimentare, data alimentării, numărul de înmatriculare al vehiculului alimentat, numărul de identificare al cardului de gestiune a alimentărilor ori, după caz, al inelului emițător/receptor, cantitatea de motorină alimentată exprimată în litri pe fiecare vehicul, numărul de kilometri înregistrați la bordul vehiculului la momentul alimentării.(7)Facturile de achiziție a motorinei nu pot constitui prin ele însele o justificare a consumului pentru restituirea de accize. + 
Articolul 10(1)Cererile de restituire trebuie să fie corect și complet întocmite, să fie depuse în sistemul informatizat de administrare a schemei în termenele stabilite la art. 9 alin. (2), să fie semnate electronic de către operatorul economic solicitant sau de reprezentantul acestuia și să fie însoțite de documentele justificative prevăzute la art. 9 alin. (3).(2)În termen de 3 zile de la înregistrarea unei cereri de restituire, operatorul economic are posibilitatea să solicite în sistemul informatizat de administrare a schemei returnarea cererilor de restituire în situația în care constată în cererea sa existența unor inexactități.(3)În situația prevăzută la alin. (2), după înlăturarea cauzelor care au condus la solicitarea de returnare a cererii de restituire, operatorul economic depune o nouă cerere de restituire conform alin. (1), fără a depăși termenele stabilite la art. 9 alin. (2).(4)Prin excepție de la alin. (1), operatorii economici licențiați în alte state membre pot să depună cererile de restituire însoțite de documentele justificative prevăzute la art. 9 alin. (3) pe suport hârtie.(5)Cererile de restituire prevăzute la alin. (4) trebuie să fie corect și complet întocmite, să fie depuse în termenele stabilite la art. 9 alin. (2), să fie semnate de către operatorul economic solicitant sau de reprezentantul acestuia.(6)Cererile de restituire de accize se soluționează în ordinea înregistrării acestora.
 + 
Articolul 11Documentele prevăzute la art. 9 alin. (3) lit. a), d) și e) se vor prezenta administratorului schemei cu ocazia depunerii primei cereri de restituire de accize. Orice modificare ulterioară a informațiilor din documentele prevăzute mai sus se va prezenta administratorului schemei cu ocazia depunerii primei cereri de restituire de accize ulterioare datei la care a intervenit modificarea. În acest sens operatorul economic depune documentele prevăzute la art. 9 alin. (3) lit. a), d) și e), corespunzătoare modificărilor intervenite. + 
Articolul 12(1)În vederea soluționării cererii de restituire, administratorul schemei verifică:a)îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. a) prin confruntarea cu informațiile referitoare la operatorul economic pe care le deține în baza sa de date;b)îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. b) pe baza informațiilor referitoare la vehicule pe care le deține în baza sa de date;c)îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. c) pct. (ii) și lit. f) pe baza informațiilor furnizate conform alin. (5) lit. a);d)îndeplinirea condiției prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. c) pct. (i), lit. d) și g) pe baza informațiilor furnizate conform alin. (5) lit. a);e)îndeplinirea condiției prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. e) prin analizarea informațiilor din documentele anexate cererii pentru restituirea accizelor;f)dacă în perioada pentru care solicită restituirea de accize operatorul economic este eligibil și dacă fiecare vehicul pentru care se solicită restituirea de accize este eligibil, prin confruntarea cu datele și informațiile pe care le deține în baza sa de date/furnizate de către alte autorități;g)dacă baza de restituire prevăzută la art. 7 alin. (4) este corect determinată, prin analizarea informațiilor prezentate în borderoul anexat cererii pentru restituirea accizelor, prevăzut în anexa nr. 2;h)dacă suma de restituit înscrisă în cererea solicitantului este corect determinată potrivit algoritmului prevăzut la art. 8 și se referă numai la alimentări efectuate în perioada în care operatorul economic și vehiculele sunt eligibile.(2)Inexistența cel puțin a uneia dintre informațiile privind o alimentare, prevăzute în borderoul centralizator al cantităților de motorină alimentate de fiecare vehicul eligibil în parte, atrage după sine neluarea în calcul a respectivei alimentări pentru baza de restituire prevăzută la art. 7 alin. (4).(3)Baza de restituire prevăzută la art. 7 alin. (4) nu poate depăși suma cantităților de motorină din facturile de achiziție a acesteia care însoțesc cererea de restituire.(4)Suma de restituit determinată conform art. 8 nu poate depăși suma solicitată prin cerere.(5)Între Ministerul Finanțelor Publice, Agenția Națională de Administrare Fiscală și Autoritatea Rutieră Română – A.R.R., prin Ministerul Transporturilor, se încheie un protocol de colaborare cu privire la transmiterea:a)informațiilor referitoare la operatorii economici din România care nu mai îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. c) pct. (i) și (ii), lit. d), f) și g), care se transmit de către Ministerul Finanțelor Publice, prin Agenția Națională de Administrare Fiscală, către Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. Protocolul va conține prevederi privind frecvența cu care se comunică informațiile către Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. pentru operatorii economici care solicită restituirea accizei;b)informațiilor prevăzute în anexa nr. 2, necesare pentru efectuarea controlului ulterior, care se comunică de către Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. structurii de specialitate cu atribuții privind inspecția economico-financiară din cadrul Ministerului Finanțelor Publice. + 
Articolul 13În urma verificărilor prevăzute la art. 12, cererea de restituire de accize:a)se aprobă, în situația în care baza de restituire prevăzută la art. 7 alin. (4) și suma de restituit înscrisă în cererea solicitantului sunt corect determinate;b)se respinge, în situația în care operatorul economic nu îndeplinește cerințele prevăzute în sarcina sa de prezenta hotărâre. + 
Articolul 14(1)Administratorul schemei trebuie să soluționeze cererile de restituire în termen de maximum 35 de zile lucrătoare de la data depunerii cererii prevăzute la art. 10 alin. (1), (3) sau (4).(2)În cazul aprobării cererii se emite o decizie, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 3, care se întocmește în 3 exemplare, dintre care un exemplar rămâne la administratorul schemei, un exemplar se comunică solicitantului și un exemplar se transmite ordonatorului principal de credite, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data emiterii acesteia. Emiterea deciziilor care nu se încadrează în plafonul trimestrial se amână pentru trimestrul următor, în limita bugetului anual alocat schemei.(3)În cazul respingerii cererii se emite o decizie, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 4, care se întocmește în două exemplare, dintre care un exemplar rămâne la administratorul schemei și un exemplar se comunică solicitantului.(4)Decizia de aprobare ori de respingere a cererii de restituire este comunicată operatorului economic solicitant în termen de maximum 35 de zile lucrătoare de la data depunerii cererii prevăzute la art. 10 alin. (1), (3) sau (4), cu justificarea corespunzătoare a motivelor care au condus la aceasta.(5)După aprobarea legilor bugetare anuale și a celor de rectificare, Ministerul Finanțelor Publice transmite administratorului schemei plafoane trimestriale, în termenele prevăzute de legislația în vigoare. Administratorul schemei emite decizii de aprobare a cererii de restituire a accizei în limita plafoanelor trimestriale comunicate de Ministerul Finanțelor Publice. Deciziile de restituire aprobate pentru care nu se poate efectua plata ca urmare a completării unor informații eronate se restituie Autorității Rutiere Române – A.R.R. de către ordonatorul principal de credite, care are obligația de a emite o nouă decizie pe care o va transmite Ministerului Finanțelor Publice, precum și operatorului economic.(6)Plafonul trimestrial alocat și neconsumat se reportează în trimestrul următor.(7)În situația în care administratorului schemei nu i s-au transmis plafoanele trimestriale prevăzute la alin. (5), termenul maxim de soluționare a cererilor de restituire prevăzut la alin. (2) curge de la data primirii de către administratorul schemei a respectivelor plafoane.(8)Angajarea, lichidarea și ordonanțarea cheltuielilor se realizează de către ordonatorul principal de credite exclusiv în baza deciziei de aprobare a cererii de restituire emise de către administratorul schemei, care constituie document justificativ prin care se atestă realitatea și modul de determinare a cuantumului obligației de plată.(9)Plata se efectuează în lei, în termen de maximum 30 de zile lucrătoare de la data înregistrării la Registratura generală a Ministerului Finanțelor Publice a deciziei, astfel:a)într-un cont bancar din România, în cazul operatorilor economici stabiliți în alte state membre ale Uniunii Europene;b)într-un cont deschis la Trezoreria Statului, în cazul operatorilor economici stabiliți în România.(10)Prin ordin al ministrului finanțelor publice se stabilește procedura de punere în aplicare a prevederilor alin. (8) și (9).
 + 
Articolul 15În cazul în care operatorul economic constată, după expirarea termenului prevăzut la art. 10 alin. (2), existența în cererea sa a unor inexactități care ar conduce la diminuarea ori majorarea sumelor de restituit, acesta depune la administratorul schemei o cerere rectificativă, al cărei model este prezentat în anexa nr. 5, însoțită de documentele justificative aferente. + 
Articolul 16(1)În vederea efectuării controlului ulterior momentului restituirii de accize, operatorii economici au obligația să păstreze documentele prevăzute la art. 9, precum și:a)fișele de magazie pentru fiecare rezervor pentru consum propriu deținut la punctele lor de alimentare, precum și bonurile de consum întocmite la fiecare alimentare a vehiculelor eligibile din rezervorul respectiv, pe care în mod obligatoriu să fie înscrise cel puțin următoarele informații: data alimentării, numărul de înmatriculare al vehiculului alimentat, cantitatea de motorină alimentată exprimată în litri pe fiecare vehicul, numărul de kilometri înregistrați la bordul vehiculului la momentul alimentării;b)înregistrările tahografului din prima și din ultima zi a trimestrului pentru care se depune cererea de restituire;c)documentele de transport prevăzute la art. 3 pct. 14 din Ordonanța Guvernului nr. 27/2011, cu modificările și completările ulterioare, cum ar fi, dar fără a se limita la scrisoarea de transport C.M.R., avizele de transport, foile de parcurs, care atestă faptul că vehiculele au fost efectiv utilizate pentru transportul de mărfuri, respectiv pentru transportul de persoane regulat sau ocazional, exclusiv transportul public de persoane în interiorul localității, precum și în limitele unei asociații de dezvoltare intercomunitare;d)documentele care atestă dreptul de deținere a vehiculelor pentru care se acordă dreptul de restituire;e)documentele de vânzare, distrugere, export, pentru toate vehiculele ale căror consumuri sunt incluse în cerere;f)anexele la facturile de achiziție a carburanților;g)unitățile electronice de stocare prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. e).(2)Documentele prevăzute la alin. (1) se arhivează pentru o perioadă de 10 ani de la data depunerii cererii de restituire.(3)Controlul ulterior al prezentei scheme de ajutor de stat se efectuează potrivit Codului de procedură fiscală, prin structura de specialitate cu atribuții privind inspecția economico-financiară din cadrul Ministerului Finanțelor Publice.
 + 
Articolul 17(1)În cazul în care în urma controlului ulterior se constată că restituirea a fost obținută prin fraudă, aceasta constituie ajutor de stat utilizat în mod abuziv și se aplică în mod corespunzător procedurile de recuperare prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare.(2)Ajutorul de stat care trebuie recuperat include și dobânda aferentă, datorată de la data plății până la data recuperării. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită potrivit prevederilor Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului din 22 martie 1999 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE.(3)Recuperarea ajutorului de stat, precum și a accesoriilor aferente se realizează după cum urmează:a)în cazul operatorilor economici licențiați în România, potrivit prevederilor Codului de procedură fiscală;b)în cazul operatorilor economici licențiați în alte state membre, potrivit prevederilor referitoare la asistența reciprocă în materie de colectare.(4)În vederea dispunerii stopării sau recuperării ajutoarelor de stat acordate, furnizorul măsurii de ajutor emite decizii, acestea având caracter de titlu executoriu. Furnizorul are obligația transmiterii la Consiliul Concurenței, spre informare, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la adoptare, a deciziilor proprii prin care se dispune recuperarea ajutoarelor de stat acordate.
 + 
Articolul 18Constituie contravenție nerespectarea de către operatorul economic a obligațiilor de păstrare a documentelor prevăzute la art. 16 alin. (1) în termenul prevăzut la art. 16 alin. (2) și se sancționează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei. + 
Articolul 19Prevederile art. 18 se completează cu dispozițiile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare. + 
Articolul 20(1)Administratorul schemei trebuie să păstreze înregistrări detaliate referitoare la ajutoarele de stat acordate în cadrul schemei pe o perioadă de 10 ani de la data acordării ultimului ajutor de stat.(2)Administratorul schemei are obligația de a încărca în Registrul electronic al ajutoarelor de stat acordate în România – RegAS contractele de finanțare, actele de acordare a ajutoarelor de stat, precum și plățile efectuate de către ordonatorul principal de credite. (3)Ordonatorul de credite are obligația de a încărca în Registrul electronic al ajutoarelor de stat acordate în România – RegAS obligațiile de recuperare a ajutoarelor și rambursarea efectivă a respectivelor obligații, aferente măsurii.(4)Administratorul schemei are obligația să raporteze anual Consiliului Concurenței date și informații privind ajutoarele de stat acordate, în conformitate cu Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 175/2007 pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat.(5)Administratorul schemei va încărca în Registrul electronic al ajutoarelor de stat acordate în România – RegAS datele și informațiile referitoare la prezenta schemă de ajutor în termen de 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, conform prevederilor art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 437/2016.(6)Contractele, actele de acordare a ajutoarelor, plățile, obligațiile de recuperare a ajutoarelor și rambursarea efectivă a respectivelor obligații, aferente acestei măsuri, se vor încărca în Registrul electronic al ajutoarelor de stat acordate în România – RegAS în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării contractului/actului, respectiv de la data instituirii plăților, a obligațiilor de recuperare sau a rambursării efective a respectivelor obligații.(7)Situația plăților efectuate potrivit deciziilor de aprobare a cererilor de restituire va fi transmisă de către Ministerul Finanțelor Publice în termen de 3 zile lucrătoare de la data comunicării extraselor de cont de către direcția de specialitate, fără a depăși termenul prevăzut la alin. (6).(8)Comisia Europeană este informată în termen de 20 de zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, potrivit prevederilor din Regulament.
 + 
Articolul 21Prin excepție de la prevederile art. 9 alin. (2), cererile de restituire de accize aferente motorinei achiziționate în trimestrele III și IV ale anului 2019 se pot depune până la data de 30 iunie 2020. + 
Articolul 22Textul prezentei scheme de ajutor de stat se publică pe site-ul Ministerului Transporturilor împreună cu rezumatul informațiilor legate de aceasta, conform art. 9 alin. (1) lit. c) din Regulament, privind fiecare ajutor individual acordat în cadrul schemei de ajutor de stat care depășește 500.000 euro. + 
Articolul 23Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezenta hotărâre. + 
Articolul 24Prezenta hotărâre intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PRIM-MINISTRU
VASILICA-VIORICA DĂNCILĂ
Contrasemnează:
p. Ministrul transporturilor,
Mircea Florin Biban,
secretar de stat
Ministrul pentru mediul de afaceri, comerț și antreprenoriat,
Ștefan-Radu Oprea
Ministrul finanțelor publice,
Eugen Orlando Teodorovici
București, 17 iulie 2018.Nr. 549. + 
Anexa nr. 1 + 
Anexa nr. 2Operatorul economic ……………………………………………………………….Codul de înregistrare fiscală/Codul de înregistrare în scopuri de TVA ………………………………………..
BORDEROUL^1)
alimentărilor cu motorină trimestrul ……………… din anul …………………..

Nr. crt. Modul de alimentare^2) Nr. de identificare/ inventar al rezervorului/ nr. card/inel^3) Nr. de înmatriculare a vehiculului Serie șasiu Furnizor combustibil Stația de alimentare Data alimentării Cantitatea (litri) Factura nr./data Nr. km
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Data …………………………….Numele și prenumele reprezentantului legal ………………………Semnătura și ștampila ……………………………..Cunoscând dispozițiile art. 326 din Codul penal privind falsul în declarații, declar că datele înscrise în acest formular sunt reale, corecte și complete.^1) Se completează pe baza informațiilor din anexele la facturi în cazul alimentărilor prevăzute la art. 5 alin. (3) lit. e) pct. i) din Hotărârea Guvernului nr. 549/2018 sau pe baza informațiilor stocate pe unitățile electronice prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. e) pct. (ii) din Hotărârea Guvernului nr. 549/2018 și trebuie să cuprindă doar alimentările realizate în trimestrul pentru care se solicită restituirea.^2) Se completează SD în cazul alimentărilor prevăzute la art. 9 alin. (3) lit. i) din Hotărârea Guvernului nr. 549/2018 și RP în cazul alimentărilor prevăzute la art. 9 alin. (3) lit. j) din Hotărârea Guvernului nr. 549/2018.^3) Se completează nr. card/inel în cazul alimentărilor prevăzute la art. 9 alin. (3) lit. i) din Hotărârea Guvernului nr. 549/2018 și nr. de identificare/inventar al rezervorului în cazul alimentărilor prevăzute la art. 9 alin. (3) lit. j) din Hotărârea Guvernului nr. 549/2018. + 
Anexa nr. 3MINISTERUL TRANSPORTURILORAutoritatea Rutieră Română – A.R.R. Data …………………………Nr. de înregistrare ……………
DECIZIE
de aprobare a cererii de restituire a accizei
CătreDenumirea operatorului economic/reprezentantului ……………………………..,Numărul de ordine din registrul comerțului ………………………………………………………………,Codul de identificare fiscală/Codul de înregistrare în scopuri de TVA ……………………………………..,Adresa: localitate …………………………., str. …………………. nr. ……, bl. ….., ap. ….., județul/sectorul ………………….,În temeiul art. 14 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 549/2018 privind condițiile, procedura și termenele de restituire a sumelor reprezentând ajutor de stat pentru suportarea unei părți din accizele calculate pentru motorina utilizată drept combustibil pentru motor, vă comunicăm că se aprobă Cererea de restituire nr. …………. din data ………………, înregistrată la Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. cu nr. ………….. din data ……………., pentru suma de ……………………. lei, aferentă bazei de restituire de …………………… litri motorină, pentru trimestrul ………../anul ………….. .1.Modalitate de determinare a sumei:1.1.Acciza solicitată la restituire ………………………… lei1.2.Acciza aprobată la restituire ………………………… lei1.3.Acciza respinsă la restituire …………………………. lei2.Motivele de fapt ale respingerii:……………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………….3.Temeiul de drept:……………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………….Restituirea sumelor aprobate conform prezentei decizii se efectuează de către ordonatorul principal de credite, în contul/cod IBAN comunicat de dumneavoastră în cererea de restituire de accize, respectiv ………………………………………………… .
Aprobat
Funcția ………………………
Numele și prenumele ……………
Data …………………………
Semnătura …………………….
Întocmit
Funcția …………………….
Numele și prenumele ………….
Data ……………………….
Semnătura …………………..
 + 
Anexa nr. 4MINISTERUL TRANSPORTURILORAutoritatea Rutieră Română – A.R.R. Data ……………………Nr. de înregistrare ……………
DECIZIE
de respingere a cererii de restituire a accizei
CătreDenumirea operatorului economic/reprezentantului ………………………………………………………………..,Numărul de ordine din registrul comerțului ………………………………………………………………,Codul de identificare fiscală/Codul de înregistrare în scopuri de TVA ……………………………………..,Adresa: localitate …………………………, str. …………………… nr. ……, bl. ….., ap. ….., județul/sectorul ……………………….,În temeiul art. 14 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 549/2018 privind condițiile, procedura și termenele de restituire a sumelor reprezentând ajutor de stat pentru suportarea unei părți din accizele calculate pentru motorina utilizată drept combustibil pentru motor, vă comunicăm că Cererea de restituire nr. …………. din data ………………, înregistrată la Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. cu nr. ………….. din data ……………., pentru suma de ……………………. lei, aferentă bazei de restituire de …………………… litri motorină, pentru trimestrul ………../anul………….., se respinge.Motivele de fapt ale respingerii:……………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………….Temeiul de drept:……………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………….
Aprobat
Funcția ………………………
Numele și prenumele ……………
Data …………………………
Semnătura …………………….
Întocmit
Funcția …………………….
Numele și prenumele ………….
Data ……………………….
Semnătura …………………..
 + 
Anexa nr. 5Nr. ……… din ……………………
CERERE RECTIFICATIVĂ^1)
de restituire a sumelor reprezentând diferența dintre nivelul standard
al accizelor și nivelul accizelor diferențiat, prevăzute de Codul fiscal
Operatorul economic ………….., codul de înregistrare fiscală/codul de înregistrare în scopuri de TVA ………………….., cu sediul social în str. ………….. nr. ………………, țara ………….., județul/sectorul …………….., tel. ……………………, fax …………………., formulez prezenta în baza Cererii de restituire nr……… din ……………….., aprobată prin Decizia nr. ……… din ………………., având suma respinsă de …………….. lei.a)Trimestrul/anul pentru care se solicită restituirea: ……………………. b)Cantitatea de motorină pentru care se solicită restituirea: …………………… litric)Suma de restituit: ………………….. leiÎn temeiul art. 15 din Hotărârea Guvernului nr. 549/2018, anexăm la prezenta cerere cu titlu rectificativ în format electronic următoarele documente justificative:1.…………………………………………………2.…………………………………………………3.…………………………………………………4.…………………………………………………Numele și prenumele ………………………………………. Semnătura și ștampila solicitantului ……………………Data ……………..^1) Înregistrarea cererii de restituire angajează răspunderea solicitantului sau a reprezentantului acestuia cu privire la toate informațiile prezentate în cerere și în documentele anexate acesteia.
––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x