În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 24 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. +
Articolul 1(1)Se aprobă constituirea Comitetului interministerial pentru finanțarea proiectelor/cheltuielilor care sunt destinate protejării mediului înconjurător și combaterii schimbărilor climatice, precum și a celor din domeniul social și de dezvoltare durabilă, denumit în continuare Comitetul, organism consultativ fără personalitate juridică.(2)Comitetul este condus de ministrul finanțelor, în calitate de președinte. În lipsa ministrului finanțelor, Comitetul va fi condus de secretarul de stat coordonator al Direcției generale de trezorerie și datorie publică din Ministerul Finanțelor, în calitate de vicepreședinte.(3)Comitetul are în componență reprezentanți ai:a)Ministerului Finanțelor; … b)Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor; … c)Ministerului Transporturilor și Infrastructurii; … d)Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării; … e)Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene; … f)Ministerului Economiei; … g)Ministerului Energiei; … h)Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale; … i)Ministerului Antreprenoriatului și Turismului; … j)Ministerului Sănătății; … k)Ministerului Muncii și Solidarității Sociale; … l)Ministerului Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse; … m)Ministerului Educației; … n)Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației. … (4)Reprezentarea în cadrul Comitetului se face la nivel de secretar de stat sau personal de conducere până la nivel de șef serviciu, iar conducătorul fiecăreia dintre instituțiile prevăzute la alin. (3) are obligația desemnării unui membru și a unui înlocuitor, în termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.(5)Prin excepție de la prevederile alin. (4), în cazul Ministerului Finanțelor, reprezentarea în cadrul Comitetului se face la nivel de secretar de stat și director din cadrul Direcției generale de trezorerie și datorie publică, precum și al unui înlocuitor.(6)În activitatea sa Comitetul poate crea grupuri de lucru formate din experți, la nivel tehnic, pentru a sprijini activitatea și obiectivele Comitetului.(7)Activitatea în cadrul Comitetului este neremunerată. +
Articolul 2Comitetul are următoarele atribuții principale:a)identificarea domeniilor prioritare care pot fi finanțate prin emiterea de obligațiuni destinate protejării mediului înconjurător și combaterii schimbărilor climatice, precum și a celor din domeniul social și de dezvoltare durabilă, denumite în continuare obligațiuni verzi/sociale; … b)aprobarea elementelor necesare a fi incluse în Cadrul general de obligațiuni destinate protejării mediului înconjurător și combaterii schimbărilor climatice precum și a celor din domeniul social și de dezvoltare durabilă, denumit în continuare Cadrul, incluzând criteriile de eligibilitate pentru proiectele potențial a fi finanțate prin emiterea de titluri de stat conform Cadrului, mecanismul de alocare pe proiecte a sumelor obținute prin emiterea de obligațiuni, indicatorii care vor fi monitorizați și raportați investitorilor privind impactul din perspectiva combaterii schimbărilor climatice și a dezvoltării durabile și modul de raportare a acestor indicatori; … c)avizarea proiectului Cadrului propus de Ministerul Finanțelor în vederea aprobării de către Guvern; … d)evaluarea listei potențialelor cheltuieli verzi/sociale eligibile propuse de ministerele de resort; … e)analizarea, identificarea și dezvoltarea unor serii de proiecte care vor fi finanțate prin viitoarele tranzacții cu obligațiuni verzi/sociale; … f)facilitarea comunicării de informații obținute de la ministerele reprezentate către entitățile care realizează evaluarea externă a Cadrului, precum și de la alți furnizori de servicii cu privire la acțiuni sau măsuri derivate din implementarea Cadrului; … g)aprobarea sau respingerea cheltuielilor selectate ca fiind cheltuieli verzi sau sociale eligibile; … h)revizuirea alocării sumelor obținute prin obligațiunile verzi/sociale și evaluarea eventualelor modificări necesare, cum ar fi înlocuirea unei cheltuieli, dacă aceasta nu mai îndeplinește criteriile de eligibilitate sau a fost anulată, cu o altă cheltuială verde/socială eligibilă; … i)propunerea și avizarea modificării Cadrului, dacă este necesar, în funcție de evoluțiile pieței și ale standardelor în materie și în funcție de evoluțiile interne cu impact asupra elementelor Cadrului; … j)aprobarea rapoartelor anuale de alocare și impact postemitere elaborate de Ministerul Finanțelor pe baza datelor furnizate de ministerele de resort, enumerate la art. 1 alin. (3); … k)asigurarea furnizării informațiilor și datelor necesare pentru revizuirea și verificarea externă a alocării veniturilor atrase din obligațiuni verzi/sociale, după cum este necesar; … l)informarea Guvernului cu privire la proiectarea, implementarea și menținerea Cadrului și procesele de raportare asociate, precum și în legătură cu alinierea la strategiile naționale existente și la obiectivele de mediu; … m)realizarea oricăror alte activități referitoare la Cadru și obligațiunile verzi/sociale emise în baza acestuia. … +
Articolul 3În exercitarea atribuțiilor sale, Comitetul:a)propune adoptarea de noi acte normative sau modificarea celor aflate în vigoare, în vederea realizării activităților cuprinse în Cadrul prevăzut la art. 2 lit. (b); … b)emite decizii motivate pentru îndeplinirea atribuțiilor prevăzute la art. 2 lit. b), c), g) și j); … c)elaborează puncte de vedere și recomandări la solicitarea/propunerea Ministerului Finanțelor în legătură cu implementarea Cadrului prevăzut la art. 2 lit. b); … d)colaborează cu instituțiile aflate în subordinea ministerelor prevăzute la art. 1 alin. (3), în vederea îndeplinirii obiectivelor propuse. … +
Articolul 4(1)Comitetul se poate întruni în ședințe lunare și ședințe ad-hoc sau de câte ori este nevoie pentru îndeplinirea atribuțiilor prevăzute la art. 2. Ședințele Comitetului pot avea loc în format fizic sau online. Ședințele ad-hoc vor fi convocate prin intermediul poștei electronice la inițiativa președintelui Comitetului sau a vicepreședintelui.(2)Deciziile în cadrul Comitetului se iau cu majoritatea membrilor prezenți. În caz de paritate de voturi, votul președintelui sau vicepreședintelui ca supleant al acestuia este decisiv asupra deciziilor prevăzute la art. 3 lit. b).(3)Agenda fiecărei ședințe a Comitetului se întocmește de către secretariatul tehnic, pe baza propunerilor formulate și înaintate în acest sens de către membrii săi și aprobate de către conducerea Comitetului, iar deliberările acestuia se consemnează în minuta întâlnirii, care se aprobă ulterior ședinței prin intermediul poștei electronice.(4)Comitetul poate decide asupra invitării altor participanți în cadrul ședințelor, în funcție de subiectele aflate pe ordinea de zi și cu informarea prealabilă a membrilor Comitetului prin intermediul secretariatului tehnic.(5)În exercitarea atribuțiilor, Comitetul poate elabora rapoarte și analize pe care le prezintă Guvernului, spre informare. +
Articolul 5(1)Secretariatul tehnic al Comitetul este asigurat de către Direcția generală de trezorerie și datorie publică din cadrul Ministerului Finanțelor.(2)Persoanele din cadrul secretariatului Comitetului nu au drept de vot în cadrul ședințelor. +
Articolul 6În termen de 20 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, Comitetul se întrunește și aprobă regulamentul propriu de organizare și funcționare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
Viceprim-ministru, ministrul transporturilor și infrastructurii,
Sorin Mihai Grindeanu
Ministrul finanțelor,
Adrian Câciu
p. Ministrul mediului, apelor și pădurilor,
Ionuț Sorin Banciu,
secretar de stat
Ministrul muncii și solidarității sociale,
Marius-Constantin Budăi
Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale,
Petre Daea
p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
Marin Țole,
secretar de stat
p. Ministrul energiei,
Dan-Dragoș Drăgan,
secretar de stat
p. Ministrul economiei,
Terente Ciui,
secretar de stat
Ministrul educației,
Ligia Deca
Ministrul familiei, tineretului și egalității de șanse,
Gabriela Firea
Ministrul sănătății,
Alexandru Rafila
p. Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
Adrian Răulea,
secretar de stat
Ministrul cercetării, inovării și digitalizării,
Sebastian-Ioan Burduja
p. Ministrul antreprenoriatului și turismului,
Cătălin Canciu,
secretar de statBucurești, 8 iunie 2023.Nr. 547.––