În temeiul prevederilor art. 67 și 148 din Constituția României, republicată, ale Legii nr. 373/2013 privind cooperarea dintre Parlament și Guvern în domeniul afacerilor europene și ale art. 160-185 din Regulamentul Camerei Deputaților, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaților nr. 8/1994, republicat, cu modificările și completările ulterioare,Camera Deputaților adoptă prezenta hotărâre. +
ARTICOL UNICLuând în considerare Opinia nr. 4c-19/319, adoptată de Comisia pentru afaceri europene în ședința din 20 iunie 2018, Camera Deputaților:1.Salută progresele Comisiei Europene în asigurarea protecției depline a vieții private și a datelor cu caracter personal ale cetățenilor și susține accelerarea finalizării, în 2018, a pieței unice digitale. … 2.Consideră că sunt necesare eforturi suplimentare pentru a identifica și proteja legal noile informații cu caracter personal, rezultate din prelucrarea datelor personale, pentru care persoana în cauză și-a dat acordul, dar despre a căror posibilitate de a fi generate ca rezultat al aplicării unor algoritmi sau pe alte căi nu avea cunoștință la momentul acordării consimțământului. … 3.Recomandă ca măsurile ce se preconizează la nivelul Uniunii referitoare la protecția datelor personale să ia în considerare relevanța metadatelor și să includă un cadru de protecție a acestora, dacă se va demonstra a fi necesar. … 4.Recomandă măsuri de sprijinire diferențiate între statele membre, pentru a reflecta inegalitățile zonale și sociale dintre nivelurile de conștientizare ale cetățenilor, cu privire la faptul că datele lor ar putea fi utilizate în mod abuziv, dacă nu sunt protejate corespunzător. … 5.Recomandă o analiză cât mai timpurie a impactului noii legislații în materie de protecție a datelor personale, pentru a identifica în ce măsură microîntreprinderile, întreprinderile mici și mijlocii, întreprinderile aflate în zone defavorizate, montane sau izolate, au dovedit capacitatea necesară pentru a aplica noile prevederi și dacă există obligații ale acestora ce depășesc ceea ce este necesar, în special obligații de natură să conducă la închiderea lor. … 6.Consideră că gestionarea transformării digitale într-o abordare cu adevărat europeană, bazată pe valorile fundamentale comune, în scopul consolidării pieței unice digitale și al protecției datelor personale, necesită o acțiune armonizată la nivelul Uniunii, care să extindă și să aprofundeze ceea ce sa realizat până în prezent în domeniul pregătirii noii generații pentru societatea digitală, inclusiv prin atragerea agențiilor europene relevante, precum și prin antrenarea resurselor educative extracurriculare în domeniul tehnologiilor informației, al pedagogiei integrate, al științelor și ingineriei. … 7.Consideră că măsurile recomandate de Comisie a fi luate la nivelul statelor membre pentru a se încredința că pentru întreprinderile mai mici costurile aferente asigurării conformității cu regulamentul privind protecția datelor personale nu compromit capacitatea lor de a concura cu societățile mai mari, ci ar câștiga în eficiență dacă ar fi însoțite de un sprijin armonizat la nivelul Uniunii, ceea ce ar fi atât în ajutorul întreprinderilor mici și mijlocii care au afaceri transfrontaliere, cât și al celor care sunt active la export. … 8.Atrage atenția asupra relevanței pentru reducerea proliferării practicii știrilor false a unui cadru concurențial puternic, a unei piețe diversificate și cu un risc redus de monopol, în ceea ce privește motoarele de căutare pe internet, programele de conectare la internet, platformele de știri online, programele de analiză a datelor, bazele de date de volum mare și alte asemenea servicii digitale. … 9.Atrage atenția asupra necesității ca Uniunea Europeană să demareze procese de consultare și, dacă este cazul, să legifereze, pentru ca utilizatorii să beneficieze din timp de tehnologiile de calcul cuantic aflate în dezvoltare și pentru a pregăti piața unică digitală pentru prezența în creștere rapidă a acestora, inclusiv în ceea ce privește protecția datelor personale. … 10.Subliniază că avansul rapid al internetului lucrurilor, al roboticii de automatizare a proceselor și a altor asemenea tehnici necesită un cadru legislativ flexibil la nivelul Uniunii, care să poată fi modificat rapid, pentru a asigura în aceste condiții funcționarea pieței libere, a liberei concurențe, a protecției cetățenilor, și propune înființarea unui mecanism simplificat de consultare, al cărui ciclu să fie adaptat vitezei mari de evoluție din aceste domenii, care ar putea eventual să preceadă mecanismele de consultare curente de la nivelul Uniunii. … 11.Consideră că este necesară o acțiune rapidă la nivelul Uniunii, diferențiată în funcție de gradul de alfabetizare digitală din regiunile Uniunii și din statele membre, pentru a reduce, pe cât posibil, diferențele de alfabetizare digitală dintre cetățeni. … Această hotărâre a fost adoptată de către Camera Deputaților în ședința din 19 septembrie 2018, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
p. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR,
CARMEN-ILEANA MIHĂLCESCUBucurești, 19 septembrie 2018.Nr. 53.