HOTĂRÂRE nr. 511 din 21 august 1998

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 12/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 311 din 26 august 1998
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ANEXA 1COMPLETAT DEHG 276 22/02/2001
ANEXA 1MODIFICAT DEHG 423 25/04/2001
ANEXA 1COMPLETAT DEHG 712 02/09/1999
ANEXA 1MODIFICAT DEHG 712 02/09/1999
ANEXA 2MODIFICAT DEHG 712 02/09/1999
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 2ABROGA PEHG 166 25/03/1998
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDONANTA 43 24/07/1998
ActulREFERIRE LAOG 8 27/01/1998
ART. 2ABROGA PEHG 166 25/03/1998
ANEXA 1REFERIRE LAORDONANTA 43 24/07/1998
ANEXA 1REFERIRE LAOG 8 27/01/1998
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 1169 12/06/1997
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 2487 29/11/1996
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 108 10/10/1996
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 72 12/07/1996 ART. 29
ANEXA 1REFERIRE LAOG 11 23/01/1996
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 56 27/06/1995 ANEXA 7
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DERAPORT 03/02/2003
ActulSE VA REPUBLICA IN BAZAHG 276 22/02/2001
ActulSE VA REPUBLICA IN BAZAHG 423 25/04/2001
ActulREFERIT DEHG 294 14/04/1999
ActulSE VA REPUBLICA IN BAZAHG 712 02/09/1999
ANEXA 1COMPLETAT DEHG 276 22/02/2001
ANEXA 1MODIFICAT DEHG 423 25/04/2001
ANEXA 1COMPLETAT DEHG 712 02/09/1999
ANEXA 1MODIFICAT DEHG 712 02/09/1999
ANEXA 2MODIFICAT DEHG 712 02/09/1999

pentru aprobarea Normelor metodologice privind constituirea şi utilizarea Fondului special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului



În temeiul Ordonanţei Guvernului nr. 8/1998 privind constituirea Fondului special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului, modificată şi completată prin Ordonanţa Guvernului nr. 43/1998,Guvernul României hotărăşte: + 
Articolul 1Se aprobă Normele metodologice privind constituirea şi utilizarea Fondului special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
 + 
Articolul 2La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri Hotărârea Guvernului nr. 166/1998 pentru aprobarea Normelor metodologice privind constituirea şi utilizarea Fondului special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 130 din 30 martie 1998, precum şi orice alte dispoziţii contrare se abroga.PRIM-MINISTRURADU VASILEContrasemnează:–––––Ministrul turismului,Sorin FrunzaverdeMinistrul finanţelor,Daniel Daianu
 + 
AnexăNORME METODOLOGICEprivind constituirea şi utilizarea Fondului special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului + 
Capitolul 1Dispoziţii generale + 
Articolul 1(1) În sensul prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 8/1998 privind constituirea şi utilizarea Fondului special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului, modificată şi completată prin Ordonanţa Guvernului nr. 43/1998, denumita în continuare ordonanţa, se definesc următorii termeni:a) veniturile realizate din serviciile turistice, inclusiv cele de alimentaţie publică, sunt:– veniturile din cazare;– veniturile din alimentaţie publică;– veniturile din activitatea de agrement;– veniturile din "alte servicii suplimentare", conform anexei nr. 7 la Ordinul ministrului turismului nr. 56/1995 pentru aprobarea Normelor metodologice şi a criteriilor privind clasificarea pe stele şi categorii a structurilor de primire turistice, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 220 din 25 septembrie 1995, cu menţiunea ca, pentru „serviciile privind efectuarea convorbirilor telefonice interurbane, internaţionale, serviciile fax, telex şi Internet”, contribuţia de 3% se aplică asupra comisionului practicat de agenţii economici;b) veniturile proprii realizate, încasate sub forma de comision din activitatea turistica, reprezintă diferenţa dintre preţul/tariful total, inclusiv taxa pe valoarea adăugată, plătit de clienţi agentiilor de turism, şi preţul, inclusiv taxa pe valoarea adăugată, facturat de prestatorii serviciilor turistice, din care se exclude taxa pe valoarea adăugată aferentă comisionului, prin aplicarea cotei de taxa pe valoarea adăugată.(2) Veniturile provenite din valorificarea de către agenţiile de turism a biletelor de transport internaţional în şi din străinătate, efectuat prin curse regulate de agenţii economici autorizaţi, nu constituie activitate de turism a agentiilor.
 + 
Capitolul 2Bugetul Fondului special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului + 
Articolul 2Fondul special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului se constituie şi se gestionează de către Ministerul Turismului, în condiţiile prevăzute de ordonanţa şi potrivit bugetului aprobat ca anexa la bugetul de stat.
 + 
Articolul 3Ministerul Turismului, pe baza Programului anual de dezvoltare a produselor turistice şi a Programului anual de marketing şi promovare, aprobate de Guvern, elaborează bugetul Fondului special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului, la termenele şi în condiţiile stabilite prin norme de către Ministerul Finanţelor.
 + 
Articolul 4(1) Programul anual de dezvoltare a produselor turistice şi Programul anual de marketing şi promovare se elaborează de către Ministerul Turismului, în colaborare cu asociaţiile profesionale din turism, cu autorităţile locale, şi se aproba prin hotărâre a Guvernului.(2) Propunerile consiliilor locale, agenţilor economici, asociaţiilor şi/sau fundaţiilor şi ale persoanelor fizice, referitoare la dezvoltarea şi/sau promovarea turismului, se vor transmite Ministerului Turismului până la data de 31 martie a anului anterior celui pentru care se elaborează proiectului legii bugetului de stat.
 + 
Articolul 5În structura bugetului Fondului special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului se cuprind:– veniturile stabilite de reglementările în vigoare, care reprezintă surse de constituire a Fondului special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului;– cheltuielile ce se înscriu pe subdiviziunile clasificaţiei Fondului special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului şi se fundamentează pe elementele prevăzute în programele menţionate mai sus.
 + 
Articolul 6La elaborarea programelor anuale se au în vedere obiectivele stabilite de Ministerul Turismului prin Strategia de dezvoltare a turismului pe termen mediu şi lung, cat şi priorităţile identificate cu ministerele interesate şi autorităţile locale, urmărindu-se:– creşterea calităţii serviciilor turistice;– crearea de noi locuri de muncă în turism;– creşterea veniturilor valutare din turism;– crearea şi reabilitarea de programe turistice pentru România;– sprijinirea componentelor turistice de dezvoltare locală şi regionala;– stimularea parteneriatului dintre sectorul public şi particular din turism;– creşterea eficientei utilizării resurselor turistice, naturale şi antropice.
 + 
Articolul 7(1) După aprobarea prin lege a bugetului Fondului special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului, Ministerul Turismului procedează la repartizarea cheltuielilor pe baza bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat, conform legislaţiei în vigoare.(2) Cheltuielile se stabilesc în funcţie de Programul anual de dezvoltare a produselor turistice şi de Programul anual de marketing şi promovare şi privesc acţiunile şi destinatiile menţionate la art. 6 din ordonanţa.
 + 
Capitolul 3Execuţia bugetului Fondului special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului + 
Articolul 8Execuţia bugetului Fondului special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului se derulează prin contul 64.93.70122 "Disponibil din Fondul special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului", deschis la Sucursala municipiului Bucureşti a Băncii Comerciale Române – S.A., pe seama Ministerului Turismului, în care se evidenţiază veniturile încasate pentru constituirea Fondului special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului, precum şi plăţile dispuse de ordonatorul principal de credite.
 + 
Articolul 9Agenţii economici prevăzuţi la art. 3 lit. a) din ordonanţa au obligaţia sa calculeze şi sa vireze la Fondul special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului contribuţia pentru turism de 3% asupra veniturilor realizate, definite la art. 1 alin. (1) lit. a) şi b) din prezentele norme, chiar dacă aceştia beneficiază de cota "0" a taxei pe valoarea adăugată.
 + 
Articolul 10(1) Sumele datorate de către agenţii economici se virează la Fondul special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului, astfel:– lunar, până la data de 25 a lunii următoare celei pentru care au fost stabilite, pentru contribuţia de 3% aferentă veniturilor realizate, conform art. 3 lit. a) din ordonanţa;– trimestrial, până la data de 25 a lunii următoare încheierii trimestrului, pentru veniturile datorate conform art. 3 lit. b) din ordonanţa.(2) Agenţii economici virează sumele datorate la termenele prevăzute la alin. (1), cu ordin de plată tip "trezoreria statului", în contul Ministerului Turismului 64.93.70122 "Disponibil din Fondul special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului", deschis la Sucursala municipiului Bucureşti a Băncii Comerciale Române – S.A.(3) În ordinul de plată agenţii economici vor menţiona expres: "Reprezintă contribuţia pentru turism de 3% aferentă lunii ……… 199……. pentru veniturile realizate, în suma de ……… mii lei".(4) Plătitorul prevăzut la art. 3 lit. b) din ordonanţa va menţiona expres în ordinul de plată: "Reprezintă veniturile încasate în perioada ………… 199……, în suma de ………. mii lei".
 + 
Articolul 11(1) Cheltuielile aprobate prin bugetele de venituri şi cheltuieli reprezintă limita maxima care nu poate fi depăşită.(2) Modificările în cursul execuţiei ale prevederilor de cheltuieli în bugetul Fondului special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului se efectuează în condiţiile art. 29 alin. (4) din Legea finanţelor publice nr. 72/1996.(3) Pentru cheltuielile angajate şi efectuate din Fondul special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului ministrul turismului îndeplineşte atribuţiile ordonatorului principal de credite.
 + 
Articolul 12Cheltuielile din Fondul special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului se efectuează pe subdiviziunile clasificaţiei acestui fond, pe baza documentelor justificative întocmite pentru acţiunile şi destinatiile prevăzute la art. 6 din ordonanţa, aprobate de către ordonatorul de credite şi vizate pentru controlul financiar preventiv.
 + 
Articolul 13(1) Cheltuielile pentru acţiunile şi proiectele cuprinse în programele anuale şi cele pentru investiţii se angajează pe bază de licitaţii, potrivit reglementărilor în vigoare pentru achiziţii publice.(2) Finanţarea investiţiilor din Fondul special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului se efectuează potrivit normelor metodologice aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor nr. 2.487/1996, modificat şi completat prin Ordinul ministrului finanţelor nr. 1.169/1997.
 + 
Articolul 14(1) Din Fondul special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului se poate solicita finanţare pentru realizarea de proiecte de către:a) persoanele juridice române care au în obiectul lor de activitate turismul ori al căror scop îl constituie promovarea şi/sau dezvoltarea turismului;b) persoanele fizice cu domiciliul în România, autorizate în activitatea de turism, conform legislaţiei în vigoare, inclusiv asociaţiile familiale.(2) Nu pot fi finanţate proiecte propuse de persoane fizice şi persoane juridice române autorizate conform legii, care se afla în una dintre următoarele situaţii:a) sunt declarate conform legii în incapacitate de plată;b) au plăţile/conturile blocate conform unei hotărâri judecătoreşti rămase definitivă;c) nu au achitat la termen contribuţia pentru turism de 3% la Fondul special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului, în cazul în care o datorau;d) au restante la plata impozitelor şi taxelor datorate la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele locale şi la fondurile speciale, mai mari de 90 de zile.(3) De asemenea, nu pot fi finanţate proiecte propuse de persoane fizice care:a) se fac vinovate de declaraţii false cu privire la situaţia lor economică;b) au încălcat, cu buna ştiinţa, prevederile unui alt contract finanţat din fonduri publice;c) au fost condamnate pentru: furt, abuz de încredere, gestiune frauduloasă, înşelăciune, delapidare, dare sau luare de mită, mărturie mincinoasă, fals, uz de fals, deturnare de fonduri.(4) Persoanele fizice sau persoanele juridice care solicită finanţarea din Fondul special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului au obligaţia de a da o declaraţie pe propria răspundere, conform modelului prezentat în anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice.
 + 
Articolul 15Ministerul Turismului poate aloca din Fondul special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului sume pentru cofinantarea proiectelor, în limita a 50% din valoarea acestora şi a plafoanelor aprobate prin programele anuale.
 + 
Articolul 16Creditele pentru investiţii pe termen mediu în turism se acordă castigatorului licitaţiei prin banca comercială cu care Ministerul Turismului a încheiat convenţie, în care sunt cuprinse modalităţile şi răspunderile privind derularea creditelor respective şi recuperarea acestora pentru reîntregirea Fondului special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului.
 + 
Articolul 17Operaţiunile de încasări şi plati privind execuţia bugetului Fondului special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului se înregistrează în contabilitatea Ministerului Turismului şi a agenţilor economici, conform anexei nr. 2 la prezentele norme metodologice.
 + 
Capitolul 4Controlul constituirii şi utilizării Fondului special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului + 
Articolul 18Controlul constituirii Fondului special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului se realizează de către Oficiul de Autorizare şi Control în Turism şi de către personalul de specialitate al Ministerului Turismului, în baza delegaţiei emise în acest scop.
 + 
Articolul 19(1) În cadrul acţiunii de control se vor verifica, în principal, următoarele aspecte:a) determinarea corecta a bazei de calcul şi a valorii contribuţiei pentru turism de 3%;b) virarea integrală şi în termen la Fondul special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului a sumei datorate;c) reflectarea corecta în contabilitate a sumelor datorate şi virate la Fondul special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului.(2) Pentru neplata în termen a contribuţiei pentru turism de 3%, datorată de agenţii economici, se aplică prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, aprobată şi modificată prin Legea nr. 108/1996, cu modificările ulterioare.
 + 
Articolul 20Controlul utilizării Fondului special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului se face de către instituţiile abilitate, potrivit legii.
 + 
Articolul 21Monitorizarea proiectelor finanţate din Fondul special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului se face de către personalul de specialitate al Ministerului Turismului.
 + 
Articolul 22Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.
 + 
Anexa 1––-la normele metodologice––––––––DECLARAŢIE

     
  Subsemnatul (numele şi adresa) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ., . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . în calitate de reprezentant al (denumirea şi sediul) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . având funcţia de . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . , declar pe propria răspundere că nu mă aflu şi, respectiv, persoana juridică pe care o reprezint nu se află, de la caz la caz, în una dintre următoarele situaţii:
  a) în incapacitate de plată;
  b) cu plăţile/conturile blocate conform unei hotărâri judecătoreşti definitive;
  c) nu sunt (este) vinovat(ă) de declaraţii false cu privire la situaţia economică;
  d) nu am (a) încălcat cu bună ştiinţă prevederile unui alt contract finanţat din fonduri publice;
  e) cu contribuţia de 3% la Fondul special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului neachitată la termen;
  f) cu restanţe la plata impozitelor şi taxelor datorate la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele locale şi fondurile speciale, mai mari de 90 de zile;
  g) nu sunt (este) condamnat(ă) pentru: furt, abuz de încredere, gestiune frauduloasă, înşelăciune, delapidare, dare sau luare de mită, mărturie mincinoasă, fals, uz de fals, deturnare de fonduri.
  Sub sancţiunile aplicate faptei de fals în declaraţii, declar că am verificat datele din prezenta declaraţie şi, în conformitate cu informaţiile furnizate, o declar completă şi corectă.
   
    . . . . . . . . . .
  Data . . . . . . . . . (semnătura)

 + 
Anexa 2––-la normele metodologice––––––––Contabilitatea Fondului special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului1. La nivelul Ministerului Turismului, care gestionează, potrivit ordonanţei:a) conturi contabile utilizate:– 144 "Disponibil din Fondul special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului";– 220 "Debitori" (analitic "Debitori din Fondul special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului");– 344 "Fondul special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului";– 444 "Cheltuieli din Fondul special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului";b) înregistrări contabile:– încasarea sumelor virate conform art. 3 din ordonanţa de la agenţii economici;144 = 344– virarea sumelor către persoanele juridice nominalizate la art. 16 din prezentele norme metodologice220 = 144Trimestrial, la prezentarea deconturilor justificative, conform anexei nr. 3 al prezentele norme, de către persoanele juridice nominalizate la art. 16 din prezentele norme metodologice;444 = 220– la sfârşitul anului, închiderea contului de cheltuieli;344 = 444Acordarea de credite pe termen mediu pentru proiectele de investiţii în turism.La Ministerul Turismului:înregistrări contabile:– constituirea depozitului la banca, în vederea acordării creditelor pentru proiectele de investiţii în turism, pe bază de convenţie;144/analitic depozit pentru credite = 144 cont 64.93;– încasarea dobânzii aferente depozitului constituit la Banca Comercială Română – S.A.144/analitic distinct = 344.2. Agenţii economici care datorează sume în conformitate cu prevederile ordonanţei în debitul contului "Cheltuieli cu alte impozite, taxe şi vărsăminte asimilate" – analitic distinct, prin creditarea contului "Fonduri speciale – taxe şi vărsăminte asimilate" – analitic: "Sume datorate Fondului special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului"635/analitic distinct = 447.
 + 
Anexa 3––-la normele metodologice––––––––     Persoane juridice                     DECONT JUSTIFICATIVprivind sumele primite din Fondul special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului pentru trimestrul …… anul 199…..

    Explicaţii Suma pentru care se justifică Cumulat de la începutul anului
  I. Venituri din sumele primite din Fondul special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului    
  II. Cheltuieli pentru rambursări de credite interne, plăţi de dobânzi şi comisioane, din care:    
    – rambursări de credite interne    
    – plăţi de dobânzi şi comisioane    
   
  Datele se confirmă pe răspunderea noastră.
   
  Director general, Director economic,

–––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x