HOTĂRÂRE nr. 503 din 12 septembrie 1997

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 12/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 243 din 17 septembrie 1997
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 51 21/06/1996
ActulREFERIRE LAOG 25 11/08/1995 ART. 24
ActulREFERIRE LALEGE 15 07/08/1990 ART. 17
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 31 16/11/1990
 Nu exista acte care fac referire la acest act

privind înfiinţarea Societăţii Comerciale "Institutul de Cercetări Produse Auxiliare Organice" – S.A. Medias, prin reorganizarea Institutului de Cercetări Produse Auxiliare Organice Medias



În baza art. 17 din Legea nr. 15/1990 privind reorganizarea unităţilor economice de stat ca regii autonome şi societăţi comerciale, cu modificările ulterioare, şi, în conformitate cu prevederile art. 24 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 25/1995 privind reglementarea organizării şi finanţării activităţii de cercetare-dezvoltare, aprobată şi modificată prin Legea nr. 51/1996, cu modificările ulterioare,Guvernul României hotărăşte: + 
Articolul 1Se înfiinţează Societatea Comercială "Institutul de Cercetări Produse Auxiliare Organice" – S.A. Medias, societate comercială pe acţiuni, cu capital integral de stat, persoana juridică română, având sediul, obiectul de activitate şi capitalul social prevăzute în anexa nr. 1, prin reorganizarea Institutului de Cercetări Produse Auxiliare Organice Medias.
 + 
Articolul 2Societatea comercială pe acţiuni înfiinţată potrivit prezentei hotărâri se va organiza şi va funcţiona în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare şi cu statutul prevăzut în anexa nr. 2.
 + 
Articolul 3Capitalul social iniţial al Societăţii Comerciale "Institutul de Cercetări Produse Auxiliare Organice" – S.A. Medias, reevaluat potrivit reglementărilor legale în vigoare, se constituie prin preluarea elementelor de bilanţ la data de 31 decembrie 1996, aferente Institutului de Cercetări Produse Auxiliare Organice Medias.
 + 
Articolul 4Personalul Institutului de Cercetări Produse Auxiliare Organice Medias, care îşi încetează activitatea, va fi preluat de Societatea Comercială "Institutul de Cercetări Produse Auxiliare Organice" – S.A. Medias, nou-înfiinţată.
 + 
Articolul 5Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.PRIM-MINISTRUVICTOR CIORBEAContrasemnează:––––––Ministru de stat,ministrul industriei şi comerţului,Calin Popescu-TariceanuMinistrul cercetării şi tehnologiei,Bujor Bogdan TeodoriuMinistru de stat, ministrul finanţelor,Mircea Ciumarap. Ministrul muncii şiprotecţiei sociale,Petru Radu Paun Jura,secretar de stat
 + 
Anexa 1           SOCIETATEA COMERCIALĂ PE ACŢIUNI CARE SE ÎNFIINŢEAZĂ

             
  Denumirea societăţii comerciale Forma juridică Sediul Obiectul de activitate Capitalul social Subunitatea care se reorganizează
  patrimoniul net
  localitatea, judeţul
  mijloace fixe şi circulante  (mii lei)
  1 2 3 4 5 6
  Societatea Comercială "Institutul de Cercetări Produse Auxiliare Organice" – S.A. Mediaş Societate comercială pe acţiuni Mediaş, str. Carpaţi nr. 8, judeţul Sibiu a) servicii de cercetare-dezvoltare, valorificare, consultanţă, inginerie chimică, verificarea tehnologiilor la scară pilot, expertiză şi asistenţă tehnică în orice etapă a procesului preinvenţional, invenţional de exploatare şi postutilizare a unui proces tehnologic (studii de fundamentare, proiect tehnic, caiete de sarcini, rapoarte de evaluare tehnică şi/sau economico-financiară), pentru: 4.189.525 Institutul de Cercetări Produse Auxiliare Organice Mediaş
  4.570.810
  3.582.793
  808.890
        ▪ elaborarea de tehnologii pentru produse anorganice, organice de bază, solvenţi, aditivi, adezivi, monomeri, auxiliari, pentru diverse domenii industriale şi materiale noi;    
        ▪ exploatarea (valorificarea) tehnologiilor proprii sau achiziţionate de la alte firme;    
        ▪ transpunerea pe instalaţiile-pilot a cercetărilor proprii, cât şi ale altor firme;    
        ▪ epurarea apelor uzate;    
        ▪ protecţia mediului şi a stratului de ozon;    
        ▪ informatică, programe de bază şi aplicaţii;    
        b) elaborarea şi efectuarea de analize fizico-chimice;    
        c) organizarea de programe, cursuri, seminarii de calificare şi perfecţionare profesională în domeniile de competenţă;    
        d) execuţia de lucrări specifice de construcţii şi reparaţii aparatură şi utilaje chimice;    
        e) efectuarea de operaţiuni productive, comerciale şi de service, legate direct sau indirect de obiectul de activitate, inclusiv reprezentanţă, intermediere, consignaţie, contrapartidă;    
        f) servicii de transport privind persoane sau mărfuri;    
        g) realizarea de acţiuni cu caracter social pentru personalul propriu şi membrii de familie ai acestuia;    
        h) editarea şi difuzarea de lucrări, publicaţii şi reclame;    
        i) încheierea şi derularea de contracte de comerţ exterior.  

 + 
Anexa 2STATUTULSocietăţii Comerciale "Institutul de Cercetări Produse Auxiliare Organice" – S.A. Medias + 
Capitolul 1Denumirea, forma juridică, sediul durata + 
Articolul 1Denumirea societăţii comercialeDenumirea societăţii este Societatea Comercială "Institutul de Cercetări Produse Auxiliare Organice" – S.A. Medias.În toate actele, facturile, anunţurile, publicaţiile emanând de la aceasta, denumirea societăţii comerciale va fi precedată sau urmată de cuvintele "societate pe acţiuni" sau de initialele "S.A.", de capitalul social şi de numărul de înregistrare în Registrul comerţului.
 + 
Articolul 2Forma juridică a societăţii comerciale Societatea Comercială "Institutul de Cercetări Produse Auxiliare Organice" – S.A. Medias este persoana juridică română, având forma juridică de societate pe acţiuni. Aceasta îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu legile române şi cu prezentul statut.
 + 
Articolul 3Sediul societăţii comercialeSediul societăţii comerciale este în România, municipiul Medias, str. Carpaţi nr. 8, judeţul Sibiu. Sediul societăţii comerciale poate fi schimbat în alta localitate din România, pe baza hotărârii adunării generale a acţionarilor, potrivit legii. Societatea comercială poate avea sucursale, filiale, reprezentante, agenţii, situate şi în alte localităţi din ţara şi din străinătate.
 + 
Articolul 4Durata societăţii comercialeDurata societăţii comerciale este nelimitată, cu începere de la data înregistrării în Registrul comerţului.
 + 
Capitolul 2Scopul şi obiectul de activitate al societăţii comerciale + 
Articolul 5Scopul societăţii comerciale este efectuarea, cu respectarea legislaţiei române, de fapte de comerţ corespunzătoare obiectului de activitate aprobat prin prezentul statut, în condiţii de eficienta.
 + 
Articolul 6Obiectul de activitate al societăţii comercialea) servicii de cercetare-dezvoltare, valorificare, consultanţa, inginerie chimica, verificarea tehnologiilor la scara pilot, expertiza şi asistenţa tehnica în orice etapa a procesului preinventional, inventional de exploatare şi postutilizare a unui proces tehnologic (studii de fundamentare, proiect tehnic, caiete de sarcini, rapoarte de evaluare tehnica şi/sau economico-financiară), pentru:– elaborarea de tehnologii pentru produse anorganice, organice de baza, solventi, aditivi, adezivi, monomeri, auxiliari pentru diverse domenii industriale şi materiale noi;– exploatarea (valorificarea) tehnologiilor proprii sau achiziţionate de la alte firme;– transpunerea pe instalaţiile-pilot a cercetărilor proprii, cat şi ale altor firme;– epurarea apelor uzate;– protecţia mediului şi a stratului de ozon;– informatica, programe de baza şi aplicaţii;b) elaborarea şi efectuarea de analize fizico-chimice;c) organizarea de programe, cursuri, seminarii de calificare şi perfecţionare profesională în domeniile de competenţa;d) execuţia de lucrări specifice de construcţii şi reparaţii aparatura şi utilaje chimice;e) efectuarea de operaţiuni productive, comerciale şi de service, legate direct sau indirect de obiectul de activitate, inclusiv reprezentanta, intermediere, consignaţie, contrapartida;f) servicii de transport privind persoane sau mărfuri;g) realizarea de acţiuni cu caracter social pentru personalul propriu şi membrii de familie ai acestuia;h) editarea şi difuzarea de lucrări, publicaţii şi reclame;i) încheierea şi derularea de contracte de comerţ exterior.
 + 
Capitolul 3Capitalul social, acţiunile + 
Articolul 7Capitalul socialCapitalul social este fixat la suma de 4.189.525 mii lei, prin reevaluarea mijloacelor fixe.Capitalul social iniţial, împărţit în 167.581 acţiuni nominative cu valoare nominală de 25.000 lei fiecare, este în întregime subscris de statul român, în calitate de acţionar unic şi vărsat la data constituirii societăţii comerciale.Capitalul social iniţial împărţit în 167.581 acţiuni este deţinut integral de statul român, ca acţionar unic, până la transmiterea acţiunilor din proprietatea statului către terţe persoane fizice sau juridice, române sau străine, în condiţiile legii.
 + 
Articolul 8AcţiunileAcţiunile nominative ale societăţii comerciale vor cuprinde toate elementele prevăzute de lege.Acţiunile vor purta timbrul sec al societăţii comerciale şi semnatura a doi administratori.Societatea comercială va tine evidenta acţiunilor într-un registru numerotat, sigilat şi parafat de preşedintele consiliului de administraţie care se păstrează la sediul societăţii comerciale.
 + 
Articolul 9Reducerea sau mărirea capitalului socialCapitalul social poate fi redus sau majorat pe baza hotărârii adunării generale extraordinare a acţionarilor, în condiţiile şi cu respectarea procedurii prevăzute de lege.
 + 
Articolul 10Drepturi şi obligaţii decurgând din acţiuniFiecare acţiune subscrisă şi vărsată de acţionari, potrivit legii, conferă acestora dreptul la un vot în adunarea generală a acţionarilor, dreptul de a alege şi de a fi ales în organele de conducere, dreptul de a participa la distribuirea profitului, conform prevederilor prezentului statut şi dispoziţiilor legale, respectiv alte drepturi prevăzute de statut.Deţinerea acţiunii implica adeziunea, de drept, la statut.Drepturile şi obligaţiile legate de acţiuni urmează acţiunile în cazul trecerii lor în proprietatea altor persoane.Obligaţiile societăţii comerciale sunt garantate cu capitalul social al acesteia, iar actionarii răspund în limita valorii acţiunilor pe care le deţin. Patrimoniul societăţii comerciale nu poate fi grevat de datorii sau de alte obligaţii personale ale acţionarilor. Un creditor al unui acţionar poate formula pretenţii asupra părţii din profitul societăţii comerciale, ce i se va repartiza de către adunarea generală a acţionarilor, sau a cotei-părţi cuvenite acestuia la lichidarea societăţii comerciale, efectuată în condiţiile prezentului statut.
 + 
Articolul 11Cesiunea acţiunilorAcţiunile sunt indivizibile cu privire la societate comercială, care nu recunoaşte decât un proprietar pentru fiecare acţiune.Cesiunea parţială sau totală a acţiunilor între acţionari sau terţi se poate face în condiţiile şi cu procedura prevăzute de lege.
 + 
Articolul 12Pierderea acţiunilorÎn cazul pierderii unor acţiuni, proprietarul va trebui sa anunţe consiliul de administraţie şi să facă public faptul în presa, în cel puţin două ziare de larga circulaţie din localitatea în care se afla sediul societăţii comerciale. După 6 va putea obţine un duplicat al acţiunii.
 + 
Capitolul 4Adunarea generală a acţionarilor + 
Articolul 13AtribuţiiAdunările generale ale acţionarilor sunt ordinare şi extraordinare şi au următoarele atribuţii principale:a) aproba structura organizatorică şi numărul de posturi, precum şi normativul de constituire a compartimentelor functionale şi de producţie;b) aleg pe membrii consiliului de administraţie şi ai comisiei de cenzori, inclusiv cenzorii supleanţi, le stabilesc remunerarea, îi descarca de activitate şi îi revoca;c) hotărăsc asupra constituirii comisiei de selecţie în vederea desemnării managerului;d) stabilesc modul de salarizare a personalului angajat, în funcţie de studii şi de muncă efectiv prestată, cu respectarea limitei minime de salarizare prevăzute de lege;e) stabilesc nivelul de salarizare a membrilor consiliului de administraţie, a directorului general şi ai comisiei de cenzori, în conformitate cu prevederile legii;f) aproba bugetul de venituri şi cheltuieli şi, după caz, programul de activitate pe exerciţiul financiar următor;g) examinează, aproba sau modifica bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi după analizarea rapoartelor consiliului de administraţie şi al comisiei de cenzori; aproba repartizarea profitului conform legii;h) hotărăsc cu privire la contractarea de împrumuturi bancare pe termen lung, inclusiv a celor existente; stabilesc competentele şi nivelul de contractare a împrumuturilor bancare curente, a creditelor comerciale şi a garanţiilor; aproba orice fel de credit financiar acordat de societatea comercială;i) hotărăsc cu privire la înfiinţarea şi desfiinţarea de sucursale, filiale şi agenţii;j) hotărăsc cu privire la mărirea sau reducerea capitalului social, la modificarea numărului de acţiuni sau a valorii nominale a acestora, precum şi la cesiunea acţiunilor;k) hotărăsc cu privire la adoptarea sau modificarea statutului, precum şi la transformarea formei juridice a societăţii comerciale;l) hotărăsc cu privire la fuziunea, divizarea, dizolvarea şi lichidarea societăţii comerciale;m) analizează rapoartele consiliului de administraţie privind stadiul şi perspectivele societăţii comerciale, cu referire la profit şi dividende, poziţia pe piaţa interna şi internationala, nivelul tehnic, calitatea, forta de muncă, protecţia mediului, relaţiile cu clienţii;n) hotărăsc cu privire la actionarea în justiţie a membrilor consiliului de administraţie, a directorului general şi a cenzorilor, pentru paguba pricinuită societăţii comerciale;o) hotărăşte în orice alte probleme privind societatea comercială.Atribuţiile adunărilor generale ordinare şi extraordinare ale acţionarilor se diferentiaza potrivit legii.
 + 
Articolul 14Convocarea adunării generale a acţionarilorAdunarea generală a acţionarilor se convoacă de către preşedintele consiliului de administraţie sau de către vicepreşedinte, în baza împuternicirii date de preşedinte. Adunările generale ordinare au loc cel puţin o dată pe an, la doua luni de la încheierea exerciţiului economic financiar, pentru examinarea bilanţului contabil şi a contului de profit şi pierderi pe anul precedent şi pentru stabilirea programului de activitate şi a bugetului pe anul în curs.Adunările generale extraordinare se convoacă la cererea acţionarilor care deţin cel puţin 1/3 din capitalul social, la cererea comisiei de cenzori, precum şi în cazul în care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani consecutiv, cu excepţia primilor 2 ani de la înfiinţarea societăţii comerciale.Adunarea generală va fi convocată de administratori ori de câte ori va fi nevoie, în conformitate cu dispoziţiile din statut, cu cel puţin 15 zile înainte de data stabilită.Convocarea va fi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, şi într-unul din ziarele de larga circulaţie din localitatea în care se afla sediul societăţii comerciale sau din cea mai apropiată localitate.Convocarea va cuprinde locul şi data ţinerii adunării generale, precum şi ordinea de zi, cu arătarea explicita a tuturor problemelor care vor fi obiectul dezbaterilor acesteia.Când în ordinea de zi figurează propuneri pentru modificarea statutului, convocarea va trebui sa cuprindă textul integral al propunerilor.Adunarea generală a acţionarilor se întruneşte în sediul societăţii comerciale sau în alt loc indicat în convocare.
 + 
Articolul 15Organizarea adunării generale a acţionarilorAdunarea generală ordinară este constituită valabil şi poate lua hotărâri dacă la prima convocare actionarii prezenţi sau reprezentaţi deţin cel puţin 2/3 din capitalul social, iar la a doua convocare, dacă deţin cel puţin 1/2 din capitalul social.Adunarea generală extraordinară este constituită valabil şi poate lua hotărâri, dacă la prima convocare actionarii prezenţi sau reprezentaţi deţin cel puţin 3/4 din capitalul social, iar la a doua convocare, dacă deţin cel puţin 1/2 din capitalul social.Adunarea generală a acţionarilor este prezidata de preşedintele consiliului de administraţie, iar în lipsa acestuia, de către vicepreşedinte.Preşedintele consiliului de administraţie desemnează, dintre membrii adunării generale, doi secretari care să verifice lista de prezenta a acţionarilor şi sa întocmească procesul-verbal al adunării generale.Procesul-verbal al adunării generale se va scrie într-un registru sigilat şi parafat. Procesul-verbal va fi semnat de persoana care a prezidat şedinţa şi de secretarul care l-a întocmit. La şedinţele ordinare şi extraordinare ale adunării generale a acţionarilor, în care se dezbat probleme privitoare la raporturile de muncă cu personalul societăţii comerciale, pot fi invitaţi şi reprezentanţii ai salariaţilor.
 + 
Articolul 16Exercitarea dreptului de vot în adunarea generală a acţionarilorHotărârile adunărilor generale se iau prin vot deschis. Actionarii votează, de regula prin ridicarea mainii. La propunerea persoanei care prezidează sau a unui grup de acţionari prezenţi sau reprezentaţi, ce deţin cel puţin 1/4 din capitalul social, se va putea decide ca votul să fie secret.Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului de administraţie şi a cenzorilor, pentru revocarea şi pentru luarea hotărârilor referitoare la răspunderea administratorilor.Hotărârile adunării generale sunt obligatorii chiar şi pentru actionarii absenţi sau nereprezentati.
 + 
Articolul 17Interesele capitalului de stat vor fi reprezentate de Fondul Proprietăţii de Stat, potrivit art. 39 din Legea privatizării societăţilor comerciale nr. 58/1991, cu modificările ulterioare.
 + 
Capitolul 5Consiliul de administraţie + 
Articolul 18OrganizareSocietatea comercială pe acţiuni este administrată de către un consiliu de administraţie compus din 3 administratori, aleşi de adunarea generală a acţionarilor pe o perioadă de 4 ani, cu posibilitatea de a fi realeşi pe noi perioade de 4 ani, care pot avea calitatea de acţionari. Când se creează un loc vacant în consiliul de administraţie, adunarea generală a acţionarilor alege un nou administrator pentru completarea locului vacant. Durata pentru care este ales noul administrator pentru a ocupa locul vacant va fi egala cu perioada care a rămas până la expirarea mandatului predecesorului sau.Consiliul de administraţie este condus de un preşedinte.La prima şedinţa, consiliul de administraţie alege, dintre membrii săi, un preşedinte şi un vicepreşedinte.Consiliul de administraţie se întruneşte la sediul societăţii comerciale, ori de câte ori este necesar, dar cel puţin o dată pe luna, la convocarea preşedintelui sau a unei treimi din numărul membrilor săi. El este prezidat de preşedinte, iar în lipsa acestuia, de către vicepreşedinte. Preşedintele numeşte un secretar, fie dintre membrii consiliului de administraţie, fie din afară acestuia. Pentru valabilitatea deciziilor este necesară prezenta personală a cel puţin jumătate din numărul administratorilor şi deciziile se iau cu majoritatea absolută a membrilor prezenţi. Dezbaterile consiliului de administraţie au loc, conform ordinii de zi stabilite pe baza proiectului comunicat de preşedinte, cu cel puţin 15 zile înainte. Acestea se consemnează în procesul-verbal al şedinţei, care se scrie într-un registru sigilat şi parafat de preşedintele consiliului de administraţie. Procesul-verbal se semnează de persoana care a prezidat şedinţa şi de secretar. Consiliul de administraţie poate delega unuia sau mai multor membri ai săi unele împuterniciri de probleme limitate şi poate recurge la experţi pentru studierea anumitor probleme. Membrii consiliului de administraţie vor putea exercita orice act care este legat de administrarea societăţii comerciale, în interesul acesteia, în limita drepturilor care li se conferă.Preşedintele consiliului de administraţie este obligat sa pună la dispoziţia acţionarilor şi a comisiei de cenzori, la cererea acestora, toate documentele societăţii comerciale.Membrii consiliului de administraţie răspund individual sau solidar, după caz, faţă de societatea comercială, pentru prejudiciile rezultate din infracţiuni sau abateri de la dispoziţii legale, pentru abaterile de la statut sau pentru greşeli în administrarea societăţii comerciale. În astfel de situaţii, ei vor putea fi revocaţi prin hotărârea adunării generale a acţionarilor.Sunt incompatibile cu calitatea de membru în consiliul de administraţie persoanele care, potrivit Legii nr. 31/1990, nu pot fi fondatori, precum şi cele care, personal, rudele sau afinii acestora până la gradul al doilea inclusiv, sunt, în acelaşi timp, patroni sau asociaţi la societăţi comerciale cu capital privat, cu acelaşi profil, sau cu care sunt în relaţii comerciale directe.Nu pot fi directori ai societăţii comerciale persoanele care, potrivit Legii nr. 31/1990, nu pot fi fondatori sau administratori.
 + 
Articolul 19Atribuţiile consiliului de administraţieConsiliul de administraţie are, în principal, următoarele atribuţii:a) angajează şi concediază personalul şi stabileşte drepturile şi obligaţiile acestuia;b) stabileşte îndatoririle şi responsabilităţile personalului societăţii comerciale pe compartimente;c) aproba operaţiunile de încasări şi plati, potrivit competentelor acordate;d) aproba operaţiunile de cumpărare şi vânzare de bunuri potrivit competentelor acordate;e) aproba încheierea de contracte de închiriere (luarea sau darea cu chirie);f) stabileşte tactica şi strategia de marketing;g) aproba încheierea sau rezilierea contractelor, potrivit competentelor acordate;h) supune, anual adunării generale a acţionarilor, în termen de 60 de zile de la încheierea exerciţiului financiar, raportul cu privire la activitatea societăţii comerciale, bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi pe anul precedent, precum şi proiectul de program de activitate şi proiectul de buget al societăţii comerciale pe anul în curs;i) rezolva orice alte probleme stabilite de adunarea generală a acţionarilor;j) va negocia şi încheia cu managerul desemnat câştigător al concursului de selecţie contractul de management.
 + 
Capitolul 6Gestiunea societăţii comerciale + 
Articolul 20Comisia de cenzoriGestiunea societăţii comerciale este controlată de acţionari şi de comisia de cenzori, formată din trei membri, care trebuie să fie asociaţi, cu excepţia cenzorilor contabili. Cenzorii sunt aleşi de adunarea generală a acţionarilor. În perioada în care statul este acţionar unic, cenzorii sunt reprezentanţi ai Ministerului Finanţelor.Adunarea generală alege, de asemenea, acelaşi număr de cenzori supleanţi, care vor înlocui, în condiţiile legii, pe cenzorii titulari.Pentru a putea exercita dreptul de control, acţionarilor li se pot prezenta, la cerere, date cu privire la activitatea societăţii comerciale, la situaţia patrimoniului, a profitului şi pierderilor.Comisia de cenzori are următoarele atribuţii principale:a) în cursul exerciţiului financiar verifica gospodărirea mijloacelor fixe şi a mijloacelor circulante, a portofoliului de efecte, casa şi registrele de evidenţa contabilă şi informează consiliul de administraţie asupra neregulilor constatate;b) la încheierea exerciţiului financiar, controlează exactitatea inventarului, a documentelor şi informaţiilor prezentate de consiliul de administraţie asupra conturilor societăţii comerciale, a bilanţului contabil şi a contului de profit şi pierderi, prezentând adunării generale a acţionarilor un raport scris;c) la lichidarea societăţii comerciale, controlează operaţiunile de lichidare;d) prezintă adunării generale a acţionarilor punctul sau de vedere la propunerile de reducere a capitalului social sau de modificare a statutului şi obiectului de activitate al societăţii comerciale.Comisia de cenzori se întruneşte la sediul societăţii comerciale şi ia decizii în unanimitate. Dacă nu se realizează unanimitatea, raportul cu divergenţe se înaintează adunării generale a acţionarilor. Comisia de cenzori poate convoca adunarea generală extraordinară a acţionarilor, dacă aceasta nu a fost convocată de consiliul de administraţie, în cazul în care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani consecutiv (cu excepţia primilor 2 ani de la constituirea societăţii comerciale), sau ori de câte ori considera necesar pentru alte situaţii privind încălcarea dispoziţiilor legale şi statutare.Atribuţiile şi modul de funcţionare a comisiei de cenzori, precum şi drepturile şi obligaţiile cenzorilor se completează cu dispoziţiile legale în acest domeniu. Cenzorii şi cenzorii supleanţi se numesc pe o perioadă de maximum 3 ani şi pot fi realeşi.Sunt incompatibile cu calitatea de cenzor persoanele care intra sub incidenţa art. 18 alineatul ultim din prezentul statut, precum şi cei care sunt rude sau afini până la gradul al patrulea sau sotii administratorilor, cei care primesc sub orice formă, pentru alte funcţii decât aceea de cenzor, un salariu sau o remuneraţie de la administratori sau de la societatea comercială.
 + 
Capitolul 7Activitatea societăţii comerciale + 
Articolul 21Exerciţiul financiarExerciţiul financiar începe la 1 ianuarie şi se încheie la 31 decembrie ale fiecărui an. Primul exerciţiu financiar începe la data constituirii societăţii comerciale.
 + 
Articolul 22Personalul societăţii comercialePersonalul de conducere al societăţii comerciale şi cenzorii sunt aleşi de adunarea generală a acţionarilor. În perioada cat statul este acţionar unic, personalul de conducere şi cenzorii vor fi numiţi de împuterniciţii mandataţi sa reprezinte interesele capitalului de stat.Restul personalului este angajat de către consiliul de administraţie sau de către directorul general al societăţii comerciale.Salarizarea se face conform legislaţiei în vigoare.Plata salariilor, a impozitelor pe acestea şi a cotei de asigurări sociale se va face potrivit legii. Drepturile şi obligaţiile personalului societăţii comerciale sunt stabilite de către consiliul de administraţie sau de către directorul general al societăţii comerciale.
 + 
Articolul 23Amortizarea mijloacelor fixe Consiliul de administraţie stabileşte, în condiţiile legii, modul de amortizare a mijloacelor fixe.
 + 
Articolul 24Evidenta contabila şi bilanţul contabilSocietatea comercială va tine evidenţa contabilă în lei, şi va întocmi anual bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi, având în vedere normele metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor. Bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, conform legii.
 + 
Articolul 25Calculul şi repartizarea profituluiProfitul societăţii comerciale se stabileşte pe baza bilanţului contabil aprobat de adunarea generală a acţionarilor. Profitul impozabil se stabileşte în condiţiile legii.Profitul societăţii comerciale, rămas după plata impozitului pe profit, se va repartiza conform dispoziţiilor legale în vigoare.Societatea comercială îşi constituie fond de rezerva şi alte fonduri în condiţiile legii.Plata dividendelor cuvenite acţionarilor se face de către societatea comercială, în condiţiile legii, după aprobarea bilanţului contabil de către adunarea generală a acţionarilor.În cazul înregistrării de pierderi, adunarea generală a acţionarilor va analiza cauzele şi va hotărî în consecinţa.Suportarea pierderilor de către acţionari se va face proporţional cu aportul la capital şi în limita capitalului social subscris.
 + 
Articolul 26Registrele societăţii comercialeSocietatea comercială tine registrele prevăzute de lege.
 + 
Capitolul 8Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea, litigii + 
Articolul 27Modificarea formei juridiceSocietatea comercială va putea fi transformata în alta forma de societate prin hotărârea adunării generale a acţionarilor.În perioada în care statul este unic acţionar, transformarea formei juridice a societăţii comerciale se va putea face numai cu aprobarea imputernicitilor mandataţi sa reprezinte interesele capitalului de stat. Noua societate comercială va îndeplini formalităţile legale de înregistrare şi publicitate, cerute la înfiinţarea societăţilor comerciale.
 + 
Articolul 28Dizolvarea societăţii comercialeUrmătoarele situaţii duc la dizolvarea societăţii comerciale:– imposibilitatea realizării obiectului sau de activitate;– falimentul;– pierderea unei jumătăţi din capitalul social, după ce s-a consumat fondul de rezerva, dacă adunarea generală a acţionarilor nu decide completarea capitalului social sau reducerea lui la suma rămasă;– numărul de acţionari va fi redus sub 5, mai mult de 6 luni;– în orice alte situaţii, pe baza hotărârii adunării generale a acţionarilor, luată în unanimitate.Dizolvarea societăţii comerciale trebuie să fie înscrisă în Registrul comerţului şi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.
 + 
Articolul 29Lichidarea societăţii comercialeÎn caz de dizolvare, societatea comercială va fi lichidată. Lichidarea societăţii comerciale şi repartiţia patrimoniului se fac în condiţiile şi cu respectarea procedurii prevăzute de lege.
 + 
Articolul 30LitigiiLitigiile de orice fel apărute între societatea comercială şi persoanele fizice sau juridice sunt de competenţa instanţelor judecătoreşti de drept comun.Pentru soluţionarea litigiilor cu alte societăţi comerciale se poate apela şi la arbitraj.
 + 
Capitolul 9Dispoziţii finale + 
Articolul 31Prevederile prezentului statut se completează cu dispoziţiile legale referitoare la societăţile comerciale cu capital de stat, ale Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale şi ale Codului comercial.–––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x