HOTĂRÂRE nr. 5 din 14 septembrie 2018

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 09/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: BANCA NATIONALA A ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 843 din 3 octombrie 2018
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHOTARARE 42 24/05/2017
ActulREFERIRE LAORDIN 6 17/07/2015
ActulREFERIRE LAREGLEMENTARI 17/07/2015
ActulREFERIRE LAREGLEMENTARI 17/07/2015 CAP. 3
ActulREFERIRE LAREGLEMENTARI 17/07/2015 CAP. 7
ActulREFERIRE LAREGLEMENTARI 17/07/2015 CAP. 8
ActulREFERIRE LAHOTARARE 27 16/06/2014 ART. 1
ActulREFERIRE LAHOTARARE 27 16/06/2014 ANEXA 1
ActulREFERIRE LAREGULAMENT 17 12/12/2012 ART. 12
ActulREFERIRE LAREGULAMENT 5 08/03/2012 ART. 4
ActulREFERIRE LAREGULAMENT 5 08/03/2012 ART. 16
ActulREFERIRE LAREGULAMENT 5 08/03/2012 ART. 24
ActulREFERIRE LALEGE 288 28/12/2010
ActulREFERIRE LAOUG 50 09/06/2010 ART. 89
ActulREFERIRE LALEGE 93 08/04/2009
ActulREFERIRE LALEGE 93 08/04/2009 ART. 22
ActulREFERIRE LALEGE 93 08/04/2009 ART. 59
ActulREFERIRE LAREGULAMENT 20 13/10/2009 ART. 27
ActulREFERIRE LAREGULAMENT 20 13/10/2009 ANEXA 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 82 24/12/1991
ActulREFERIRE LALEGE (R) 82 24/12/1991 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE (R) 31 16/11/1990 ART. 143
ART. 2REFERIRE LALEGE 93 08/04/2009 ART. 60
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Consiliul de administrație al Băncii Naționale a României, întrunit în ședința din data de 11 septembrie 2018, luând în considerare aspectele consemnate în Nota nr. VI/5/11311/09.08.2018 privind radierea din Registrul general și Registrul special a Societății OMEGA TOP IFN – S.A. și, implicit, interzicerea desfășurării activității de creditare, întocmită în baza constatărilor acțiunii de supraveghere din data de 12.07.2018, și având în vedere faptul că aceasta a fost sancționată pentru deficiențe constatate în desfășurarea activității prin Ordinul viceguvernatorului Băncii Naționale a României nr. 57/27.06.2012 cu suspendarea activității de creditare până la remedierea deficiențelor constatate, luând act de faptul că Societatea OMEGA TOP IFN – S.A. nu a respectat prevederile cap. VII „Contabilizarea operațiunilor“ pct. 305 alin. (1) din anexa la Ordinul Băncii Naționale a României nr. 6/2015 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, cu modificările și completările ulterioare (denumit în continuare O6), coroborate cu prevederile art. 11 din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare (denumită în continuare Legea contabilității), precum și cu prevederile art. 22 alin. (1) din Legea nr. 93/2009 privind instituțiile financiare nebancare, cu modificările și completările ulterioare (denumită în continuare Legea 93), ale cap. III „Prevederi referitoare la situațiile financiare anuale“ secțiunea 7 „Principii generale de raportare financiară“ pct. 84 alin. (2) din anexa la O6, coroborate cu prevederile art. 22 alin. (1) din Legea 93, precum și cu ale art. 6 alin. (1) din Legea contabilității, ale cap. VIII „Planul de conturi“ pct. 407 din anexa la O6, ale cap. VII „Contabilizarea operațiunilor“ pct. 279 alin. (1) și ale cap. VIII „Planul de conturi“ pct. 409 din anexa la O6, ale cap. VII „Contabilizarea operațiunilor“ pct. 338 din anexa la O6, ale cap. VII „Contabilizarea operațiunilor“ pct. 342 alin. (2) lit. a) din anexa la O6, coroborate cu prevederile cap. VIII „Planul de conturi“ pct. 411 și 412 din reglementările contabile sus-menționate, respectiv conținutul conturilor: 378 – Venituri de primit, 635 – Cheltuieli de protocol, reclamă și publicitate și 7029 – Comisioane, ale cap. VII „Contabilizarea operațiunilor“, pct. 280 alin. (2) din anexa la O6, ale art. 5.3 cap. V „Rambursarea creditului“ din contractele de credit pentru nevoi personale încheiate de instituția verificată, coroborate cu prevederile cap. VII „Contabilizarea operațiunilor“ pct. 280 alin. (1) din anexa la O6, ale art. 27 alin. (2) coroborate cu cele ale precizărilor din anexa nr. 3 la Regulamentul Băncii Naționale a României nr. 20/2009 privind instituțiile financiare nebancare, cu modificările și completările ulterioare (denumit în continuare R20), ale art. 23 alin. (1) din Legea 93, coroborate cu prevederile art. 4 alin. (1) și (2) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr. 5/2012 privind clasificarea creditelor și constituirea, regularizarea și utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit aplicabil entităților supravegheate de Banca Națională a României, altele decât instituțiile de credit, precum și ale art. 16 și art. 24 din același act normativ, ale art. 77 din R20, ale cap. IV secțiunea a 4-a din R20, ale pct. 229 alin. (1) din anexa la O6 coroborate cu cele ale art. 53 din Legea 93, ale art. 89 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 288/2010, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 12 alin. (1) lit. a), c), e) și g) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr. 17/2012 privind unele condiții de creditare, cu modificările și completările ulterioare (denumit în continuare R17), ale art. 10 din R17, ale pct. 1 paragraful „Documente solicitate din Normele interne de creditare“ și ale art. 11^1 alin. (1) din R17, ale art. 11^4 alin. (3) din R17, ale art. 51 din Legea 93, ale art. 11 alin. (1) coroborate cu cele ale art. 12 alin. (1) lit. a) din R17, precum și ale art. 18.4 și 18.5 din Actul constitutiv al societății din data de 2.06.2008 coroborate cu prevederile art. 5 lit. b) și art. 6 alin. (3) din Legea 93, precum și cu ale art. 143^1 din Legea societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pentru:– neînregistrarea în contabilitate a expunerilor rezultând din creditele acordate unui număr de trei debitori din eșantionul analizat;– înregistrarea unor operațiuni în contabilitate fără a avea la bază documente justificative;– nedezvoltarea de conturi analitice pentru 2911 – Ajustări pentru deprecierea creditelor și 2912 – Ajustări pentru deprecierea dobânzilor;– neînregistrarea în contabilitate, în luna februarie 2018, la nivelul întregului portofoliu de credite, a creanțelor din dobânzi de primit, calculate și neajunse la scadență, pe care instituția financiară nebancară le avea reflectate în evidența extracontabilă;– înregistrarea în contul 635 – Cheltuieli de protocol, reclamă și publicitate a unor cheltuieli care nu erau de această natură;– înregistrarea la sfârșitul fiecărei luni în contul 7029 – Comisioane a sumelor reprezentând contravaloarea comisioanelor de analiză aferente creditelor acordate în luna respectivă, iar în contul 635 – Cheltuieli de protocol, reclamă și publicitate a comisioanelor plătite terților;– înregistrarea unor expuneri ale debitorilor pentru care s-a început executarea silită în conturile 2031 – Credite de consum și 2037 – Creanțe atașate;– înregistrarea în conturile 2811 – Creanțe restante și 2812 – Dobânzi restante a contravalorii ratelor restante de principal și de dobândă în ziua scadenței, și nu în ziua următoare;– raportarea eronată a situației Indicatorilor privind criteriile de înscriere în Registrul special, prin completarea neconformă a indicatorului Volumul total al creditelor de consum acordate, pentru datele de 31.12.2017 și 31.03.2018, și a ratelor medii lunare a dobânzilor anuale efective pentru creditele de consum în lei;– neelaborarea unei norme privind clasificarea creditelor și constituirea, regularizarea și utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit;– neaplicarea principiului declasării prin contaminare a expunerilor din credite, respectiv pentru existența unor diferențe semnificative între sumele înregistrate în fișele de cont, sumele cuprinse în evidențele operaționale extracontabile la nivelul fiecărui client și sumele cuprinse în raportarea „Situația privind clasificarea expunerilor din credite și necesarul de provizioane specifice de risc de credit la data de 31.03.2018“;– existența unui regulament de organizare și funcționare neconform cu reglementările în vigoare;– neorganizarea activității de control intern, de administrare a riscurilor semnificative, precum și a celei de audit intern;– neauditarea situațiilor financiare anuale;– neraportarea către Banca Națională a României a unei sancțiuni primite de la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor;– neincluderea în normele interne de creditare a modalității de organizare a activității de acordare a creditelor destinate persoanelor fizice, condițiilor de garantare pe fiecare tip de credit, procedurii de clasificare a clientelei-țintă pe categorii de risc de nerambursare, categoriilor de cheltuieli care se deduc din veniturile eligibile în scopul determinării gradului total de îndatorare, precum și a metodologiei de reconsiderare periodică a coeficienților de ajustare a veniturilor eligibile și nivelurilor maxime admise pentru gradul de îndatorare;– neorganizarea activității de creditare astfel încât să se asigure separarea clară și efectivă a funcției de promovare și vânzare a produselor de creditare de funcția de analiză a riscului de credit și monitorizare a expunerii;– lipsa documentelor doveditoare ale nivelului venitului la acordarea creditelor unui număr de doi debitori din eșantionul analizat;– lipsa, în documentația aferentă contractelor de credit analizate, a dovezii consultării altor surse interne sau externe relevante;– includerea în contractele de credit a unor informații contradictorii prin menționarea a două date scadente ale ratei de credit, precum și a unei valori a comisionului de analiză care nu este aceeași cu cea efectiv încasată de către instituție;– încheierea de contracte de colaborare cu agenți, persoane fizice și juridice, având ca obiect intermedierea de credite, fără ca activitatea acestora să fie prevăzută în normele de creditare, actul constitutiv ori regulamentul de organizare și funcționare ale instituției;– semnarea contractelor de credit de către o altă persoană decât conducătorul instituției, aspecte constatate și consemnate în Raportul de supraveghere înregistrat la Banca Națională a României – Direcția supraveghere cu nr. 9.831 din 12.07.2018, fapte ce intră sub incidența prevederilor art. 59 alin. (1) lit. a) și c) din Legea 93, în conformitate cu prevederile art. 59 alin. (2) lit. e) din Legea 93,în temeiul prevederilor art. 59 alin. (6) din Legea 93 și ale art. 1 coroborat cu pct. 2 din anexa la Hotărârea Parlamentului României nr. 27/2014 pentru numirea Consiliului de administrație al Băncii Naționale a României și al prevederilor Hotărârii Parlamentului României nr. 42/2017 privind numirea unui membru al Consiliului de administrație și viceguvernator al Băncii Naționale a României,hotărăște: + 
Articolul 1Se radiază din Registrul general și Registrul special Instituții Financiare Nebancare Societatea OMEGA TOP IFN – S.A., cu sediul social în bulevardul Decebal, bloc R, parter (spațiu comercial), Deva, județul Hunedoara, societate înscrisă în Registrul general și Registrul special Instituții Financiare Nebancare ținute la Banca Națională a României la secțiunea k) – Activități multiple de creditare cu nr. RG-PJR-22-110237, respectiv nr. RS-PJR-22-110110, și, implicit, se interzice desfășurarea activității de creditare.  + 
Articolul 2Societatea OMEGA TOP IFN – S.A. are drept de contestație la Consiliul de administrație al Băncii Naționale a României în termen de 15 zile de la data comunicării prezentei hotărâri, în conformitate cu prevederile art. 60 din Legea 93. + 
Articolul 3Prezenta hotărâre își produce efectele începând cu data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Președintele Consiliului de administrație al Băncii Naționale a României,
Mugur Constantin Isărescu
București, 14 septembrie 2018.Nr. 5.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x