HOTĂRÂRE nr. 486 din 14 august 1998

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 12/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 303 din 19 august 1998
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ANEXA 1MODIFICAT DEHG 438 03/06/1999
ANEXA 1COMPLETAT DEHG 790 10/11/1998
ANEXA 1MODIFICAT DEHG 790 10/11/1998
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAOUG 88 23/12/1997 ART. 9
ANEXA 1REFERIRE LAHG 203 30/03/1998
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 44 20/02/1998
ANEXA 1REFERIRE LAOUG 88 23/12/1997 ART. 9
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DERAPORT 03/02/2003
ActulREFERIT DERAPORT 09/04/2002
ActulREFERIT DEORDIN 642 17/06/1999
ActulREFERIT DEHG 655 12/08/1999
ActulREFERIT DEHG 762 29/10/1998
ANEXA 1MODIFICAT DEHG 438 03/06/1999
ANEXA 1COMPLETAT DEHG 790 10/11/1998
ANEXA 1MODIFICAT DEHG 790 10/11/1998

pentru aprobarea Normelor metodologice privind finanţarea proiectelor şi programelor de restructurare şi reforma din Fondul la dispoziţia Guvernului, constituit din vărsăminte din privatizare



În temeiul art. 24 lit. d) din Legea bugetului de stat pe anul 1998 nr. 109/1998 şi al art. 9 alin. (4) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societăţilor comerciale,Guvernul României hotărăşte: + 
Articolul 1Se aprobă Normele metodologice privind finanţarea proiectelor şi programelor de restructurare şi reforma din Fondul la dispoziţia Guvernului, constituit din vărsăminte din privatizare, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
 + 
Articolul 2Ministerul Finanţelor, Consiliul pentru Reforma şi celelalte instituţii implicate vor lua măsurile necesare pentru aplicarea normelor metodologice prevăzute în anexa.PRIM-MINISTRURADU VASILEContrasemnează:–––––Ministrul finanţelor,Daniel Daianup. Ministrul industrieişi comerţului,Nicolae Staiculescu,secretar de statMinistrul agriculturiişi alimentaţiei,Dinu GavrilescuMinistrul reformei,preşedintele Consiliuluipentru Reforma,Ioan MuresanMinistrul privatizării,Sorin Dimitriu
 + 
Anexa 1NORME METODOLOGICEprivind finanţarea proiectelor şi programelor de restructurare şi reforma din Fondul la dispoziţia Guvernului, constituit din vărsăminte din privatizare1. Fondul la dispoziţia Guvernului se constituie în baza art. 9 alin. (4) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societăţilor comerciale, aprobată prin Legea nr. 44/1998, din sumele vărsate la bugetul de stat din veniturile obţinute şi încasate de către Fondul Proprietăţii de Stat din vânzarea acţiunilor societăţilor comerciale şi din dividende.Din Fondul la dispoziţia Guvernului, constituit din vărsăminte din privatizare, se finanţează programe de dezvoltare regionala, programe de dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii, fonduri de garantare a investiţiilor, alte programe de dezvoltare, care se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.Potrivit art. 24 lit. d) din Legea bugetului de stat pe anul 1998 nr. 109/1998, Fondul la dispoziţia Guvernului, constituit din vărsăminte din privatizare, se utilizează pentru susţinerea programelor de restructurare şi reforma aprobate de Guvern.2. Cu sumele aprobate prin hotărârea Guvernului se suplimenteaza bugetul fiecărui ordonator principal de credite la cap. 78.01 "Cheltuieli din Fondul la dispoziţia Guvernului, constituit din vărsăminte din privatizare".În limita creditelor bugetare suplimentare, ordonatorii principali de credite vor solicita Ministerului Finanţelor deschiderea de credite pentru finanţarea programelor aprobate prin hotărâri ale Guvernului, respectându-se următoarele:– suma este destinată exclusiv pentru finanţarea de programe de restructurare şi reforma, utilizarea acesteia în alte scopuri fiind interzisă;– programele pentru care se solicita finanţarea din Fondul la dispoziţia Guvernului, constituit din vărsăminte din privatizare, trebuie aprobate în prealabil de către Guvern;– este interzisă modificarea cuantumului sumelor aprobate prin hotărâre a Guvernului.Ordonatorii principali de credite vor finanta unităţile beneficiare pe baza creditelor repartizate, pe seama acestora, la unităţile trezoreriei statului în raza cărora îşi au sediul fiscal.Creditele bugetare repartizate se utilizează de către unităţile beneficiare potrivit programelor aprobate prin hotărâri ale Guvernului, care se prezintă şi trezoreriei statului.3. Proiectele din cadrul programelor de restructurare şi reforma urmează să fie selectate şi aprobate de către ordonatorii principali de credite, cu avizul Consiliului pentru Reforma şi al Ministerului Finanţelor, în funcţie de efectele economice estimate a fi obţinute.Acţiunile şi obiectivele cuprinse în programele de restructurare şi reforma, ale căror termene de finalizare depăşesc data de 31 decembrie a anului, vor fi finanţate, potrivit prezentelor norme metodologice, numai în măsura existenţei unor surse de finanţare legal constituite, după această dată.4. Sumele alocate din Fondul la dispoziţia Guvernului, constituit din vărsăminte din privatizare, au caracter de cheltuieli de capital destinate dezvoltării şi retehnologizării şi pentru reabilitare. Sumele astfel alocate nu pot fi utilizate în alte scopuri.5. Din aceste sume vor fi finanţate programe de restructurare şi reforma pentru regiile autonome şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat şi care vizează, în principal:– conversia unor capacităţi de producţie;– retehnologizarea fabricaţiei (inclusiv cea vizând reducerea de consumuri materiale şi energetice);– punerea şi repunerea în funcţiune a unor capacităţi;– protecţia şi ecologizarea mediului (staţii de epurare a apelor reziduale, lucrări de ameliorare a solului şi de redare în circuitul agricol, lucrări de reabilitare a digurilor, reducerea infiltratiilor pe seama captusirii canalelor, retehnologizarea statiilor de pompare, eliminarea excesului de umiditate şi regularizări de vai, prevenirea alunecarilor de teren, combaterea eroziunii solului şi corecţia torenţilor etc.);– achiziţionarea de utilaje tehnologice şi de animale de reproducţie de natura mijloacelor fixe la unităţile ce deţin fondul genetic naţional;– reabilitarea de infrastructuri şi utilaje.6. Eficienta proiectelor de restructurare se va analiza în baza criteriilor de eficienta stabilite de către ordonatorii principali de credite prin ordin al ministrului, avându-se în vedere:– importanţa şi locul agentului economic în cadrul strategiei sectoriale;– eliminarea pierderilor şi arieratelor;– creşterea volumului şi eficienta exportului;– crearea de noi locuri de muncă;– creşterea productivitatii muncii;– asigurarea competitivitatii produselor şi serviciilor.7. În cazul proiectelor de investiţii aprobate conform normelor legale şi care sunt în curs de derulare, pot fi solicitate sume din Fondul la dispoziţia Guvernului, constituit din vărsăminte din privatizare, cu respectarea condiţiilor mai sus menţionate, anexându-se la programele ce urmează a fi aprobate prin hotărâre a Guvernului date privind:– scopul investiţiei;– lucrările şi dotările prevăzute a se realiza prin proiecte în cadrul obiectivului respectiv;– indicatorii de eficienta prevăzuţi în proiectele aprobate;– sursele de finanţare a investiţiei, din care, în mod distinct, suma solicitată din Fondul la dispoziţia Guvernului, prevăzut la art. 24 lit. d) din Legea nr. 109/1998.8. Ordonatorii principali de credite pot acorda beneficiarilor sumele alocate din bugetul de stat, pe etape, în funcţie de realizarea criteriilor de eficienta stabilite prin program.9. Întreprinderile mici şi mijlocii din sectorul privat vor beneficia de credite contractate de la băncile comerciale pentru investiţii, la care, din dobânda practicată de către acestea, o cota de până la 70%, precum şi comisioanele percepute de banca pentru derularea creditului se suporta din Fondul la dispoziţia Guvernului, prevăzut la art. 24 lit. d) din Legea nr. 109/1998.În acest scop, suma alocata din Fondul la dispoziţia Guvernului, constituit din vărsăminte din privatizare, va fi gestionata de către Consiliul pentru Reforma, ca instituţie guvernamentală cu atribuţii în domeniul sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 203/1998 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului pentru Reforma.10. Consiliul pentru Reforma va colabora cu băncile comerciale în scopul acordării de credite cu dobânda redusă întreprinderilor mici şi mijlocii şi va conveni cu acestea asupra procedurii de alocare a cotei de până la 70% din dobânda aplicată.Beneficiarii creditelor cu dobânda bonificata vor fi selecţionaţi pe baza proiectelor de investiţii pentru care se solicita creditul, avându-se în vedere, în principal, următoarele criterii:– promovarea investiţiilor în activităţi productive din ramurile: industrie, construcţii, agricultura, turism, prestări de servicii;– crearea de noi locuri de muncă;– stimularea exportului;– protejarea mediului înconjurător;– susţinerea agenţilor economici viabili din punct de vedere economic şi financiar.11. Pentru ratele scadente şi nerambursate la termenele stabilite prin contracte, beneficiarii creditelor acordate în condiţiile menţionate la pct. 9 vor plati dobânda nebonificata şi vor restitui sumele alocate din bugetul de stat.12. Criteriile de acordare a creditelor cu dobânda bonificata se stabilesc prin ordin al ministrului, iar urmărirea derulării acestor linii de credite intră în competenţa Consiliului pentru Reforma.13. Consiliul pentru Reforma elaborează programe pentru sprijinirea întreprinderilor mici şi mijlocii şi le propune spre finanţare prin hotărâre a Guvernului.14. Pentru programele de dezvoltare regionala, prevăzute la art. 9 alin. (4) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 88/1997, aprobată prin Legea nr. 44/1998, se pot aloca fonduri în limita sumelor prevăzute în bugetul de stat, care vor fi gestionate de Consiliul pentru Reforma.15. În baza prevederilor art. 24 lit. d) din Legea bugetului de stat pe anul 1998 nr. 109/1998, se aloca sume Băncii de Export-Import – S.A. (EXIMBANK) din Fondul la dispoziţia Guvernului, constituit din vărsăminte din privatizare pentru recapitalizare.Sumele prevăzute la alineatul precedent se pun la dispoziţia Băncii de Export-Import – S.A. cu titlu de contribuţie nerambursabilă la majorarea capitalului social al acesteia.Capitalul social majorat al Băncii de Export-Import – S.A. se transforma în acţiuni, în condiţiile legii, care vor fi gestionate în numele statului de către Fondul Proprietăţii de Stat.În calitatea lor de acţionari, Societatea de Investiţii Financiare Oltenia, Societatea de Investiţii Financiare Muntenia, Societatea de Investiţii Financiare Transilvania, Societatea de Investiţii Financiare Banat-Crisana şi Societatea de Investiţii Financiare Moldova pot participa la majorarea capitalului Băncii de Export-Import – S.A., din sursele lor proprii, peste suma prevăzută, până la limita cotelor lor actuale de participare la capital, de 6% pentru fiecare societate de investiţii financiare.Banca de Export-Import – S.A. poate transforma 50% din suma reprezentând majorarea de capital în lei în capital în valută, prin achiziţionarea valutei de pe piaţa interbancara.16. Ordonatorii principali de credite şi agenţii economici vor inregistra în contabilitatea proprie operaţiunile legate de primirea fondurilor de la bugetul de stat, potrivit precizărilor ce vor fi emise în acest scop de către Ministerul Finanţelor, în termen de 30 de zile de la aprobarea prezentelor norme.–––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x