pentru aprobarea Strategiei managementului integrat al frontierei de stat în perioada 2003-2006
În temeiul art. 107 din Constituţie şi având în vedere dispoziţiile art. 7 alin. (1) lit. c) din Hotărârea Guvernului nr. 943/2001 privind înfiinţarea Grupului Interministerial Roman pentru Managementul Integrat al Frontierei de Stat, cu completările ulterioare,Guvernul României adopta prezenta hotărâre. +
Articolul UNICSe aprobă Strategia managementului integrat al frontierei de stat în perioada 2003-2006, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.PRIM-MINISTRUADRIAN NASTASEContrasemnează:–––––p. Ministrul de interne,Toma Zaharia,secretar de statMinistrul afacerilor externe,Mircea GeoanaBucureşti, 18 aprilie 2003.Nr. 482. +
Anexa 1STRATEGIAmanagementului integrat al frontierei de stat în perioada 2003-2006Conceptul privind Strategia managementului integrat al frontierei de statStrategia managementului integrat al frontierei de stat conţine direcţiile de acţiune şi programele generale pentru aducerea la îndeplinire, pe termen mediu şi lung, a măsurilor, activităţilor şi acţiunilor specifice instituţiilor şi organismelor abilitate ale statului român de a desfăşura activităţi la şi în legătură cu frontiera de stat, pentru optimizarea reglementărilor structurilor, acţiunilor şi dotărilor din acest domeniu, în baza unor criterii existente sau prognozate.Managementul integrat al frontierei de stat reprezintă sistemul de coordonare unitară a acţiunilor şi procedurilor desfăşurate de instituţiile şi organismele abilitate prin lege să asigure menţinerea stării de normalitate la frontiera de stat, realizarea cooperării privind regimul de frontieră cu alte state şi instituţii similare din ţările vecine, precum şi asigurarea compatibilizarii permanente cu normele şi practicile de supraveghere şi control al frontierei de stat aplicate în ţările Uniunii Europene.În contextul actual, în care opţiunea fundamentală a politicii externe a României este integrarea în structurile europene şi euroatlantice, pentru autorităţile române obiectivul strategic principal îl reprezintă intensificarea procesului de reforma şi modernizare, în vederea compatibilizarii cu structurile similare ale statelor membre ale Uniunii Europene.Prin Strategia managementului integrat al frontierei de stat se urmăreşte coordonarea unitară la nivel central şi teritorial, de către structurile şi organismele cu responsabilităţi la frontiera, a acţiunilor şi măsurilor întreprinse pentru securizarea frontierei de stat, monitorizarea şi combaterea fenomenului infractional transnational, realizarea compatibilitatii cu normele şi procedurile comunitare privind supravegherea şi controlul trecerii frontierei de stat în scopul asigurării condiţiilor pentru aderarea României la Uniunea Europeană.Securizarea frontierei naţionale, în special a celei de nord şi de est, întărirea supravegherii şi a controlului la frontiera de stat şi implementarea managementului integrat constituie condiţiile sine qua non ale succesului în combaterea eficienta a fenomenului infractional transnational.Necesitatea securizarii frontierei de stat a României este determinata de creşterea în amploare şi complexitate a infractionalitatii transnationale, pe direcţia principala est-vest, de internationalizarea fenomenului criminalitatii organizate, precum şi de existenta condiţiilor favorizante ale acestor fenomene prin persistenta crizei economice, a conflictelor sociale, etnice şi religioase, proliferarea acţiunilor teroriste în unele state din vecinătatea şi din apropierea graniţelor României sau din lume.O atenţie deosebită se acordă şi se va acorda în continuare cooperării cu structurile similare ale statelor vecine, ale statelor membre ale Uniunii Europene, precum şi ale celorlalte state candidate.Complexitatea şi amploarea fenomenului infractional, presiunea acestuia la frontierele tarii şi necesitatea combaterii lui cu eficienta, concomitent cu asigurarea măsurilor privind securizarea frontierei de stat, impun participarea efectivă a tuturor structurilor şi organismelor statului cu responsabilităţi la frontiera, în vederea realizării unui management integrat al frontierei, compatibil cu practicile comunitare.Fiecare instituţie/organism va întreprinde măsurile şi acţiunile specifice în domeniile de competenţa, sub coordonarea unitară a Grupului Interministerial Roman pentru Managementul Integrat al Frontierei de Stat, propunand acestui organism soluţii concrete pentru aplicarea prevederilor prezentei strategii în scopul eficientizarii controlului la frontiera de stat, al consolidării relaţiilor de buna vecinătate şi al menţinerii stabilitatii în zona de interes a României.Grupul Interministerial Roman pentru Managementul Integrat al Frontierei de Stat stabileşte conceptia de ansamblu şi asigura coordonarea unitară de către Guvern, pe baza Strategiei managementului integrat al frontierei de stat, a acţiunilor şi măsurilor pentru securizarea frontierei de stat, desfăşurate de Ministerul de Interne, autorităţile administraţiei publice, de alte instituţii publice şi organizaţii neguvernamentale pentru probleme din domeniul drepturilor omului, centralizează şi monitorizează rezultatele cooperării dintre instituţiile abilitate şi partenerii externi care au atribuţii în acest domeniu.Strategia managementului integrat al frontierei de stat urmăreşte sincronizarea şi armonizarea acţiunilor structurilor interne implicate în combaterea infractionalitatii transnationale.Realizarea acestor obiective va avea drept consecinţa securizarea cu prioritate a frontierei de nord şi de est a României, ca viitoare frontiera externa a Uniunii Europene, precum şi implementarea practicii de control existente la frontierele interne ale Uniunii Europene.Factori de risc care impun adoptarea şi implementarea Strategiei managementului integrat al frontierei de stat1. traficul de persoane la frontierele României;2. formele organizate de contrabanda cu bunuri de consum (alcool, tigari, cafea, animale şi produse alimentare şi nealimentare supuse controlului sanitar-veterinar etc.);3. acţiunile organizate de contrabanda cu produse periculoase (mercur, materiale radioactive, armament etc.) sau supuse controlului destinaţiei finale;4. contrabanda cu maşini furate, efectuată de către grupuri ale crimei organizate;5. contrabanda cu bunuri de patrimoniu pentru care exista o cerere mare în ţările Europei de Vest;6. traficul ilicit cu droguri, substanţe psihotrope şi precursori ale acestora, materiale biologice şi alte produse şi substanţe ce reprezintă risc major pentru sănătatea publică şi animala;7. traficul de mărfuri contrafăcute şi pirat;8. traficul ilicit cu obiecte din materiale şi pietre preţioase;9. traficul ilicit cu produse strategice;10. traficul ilicit cu deşeuri, reziduuri şi alte mărfuri periculoase pentru sănătate şi mediu;11. traficul cu specii din fauna şi flora pe cale de dispariţie;12. pătrunderea în România a membrilor unor grupuri ale criminalitatii organizate, în vederea desfăşurării de activităţi ilegale deosebit de periculoase (furturi, tâlhării, inselaciuni, omucideri) în zona punctelor de trecere a frontierei de stat şi pe principalele rute de transport;13. pericolul pe care îl prezintă, la adresa siguranţei naţionale a României, acţiunile întreprinse de servicii de informaţii străine;14. trecerea frontierei în/din România pe baza documentelor de călătorie contrafăcute;15. încălcarea sub diferite forme a prevederilor legislaţiei vamale;16. posibilitatea infiltrarii pe teritoriul tarii noastre a elementelor aparţinând unor reţele ale terorismului internaţional;17. concertarea unor acţiuni specifice ale reţelelor infractionale transnationale pentru atragerea participării la comiterea faptelor ilegale a unor reprezentanţi care îşi desfăşoară activitatea în instituţiile statului;18. trecerea frauduloasă a frontierei de stat de către persoane urmărite în temeiul legii, care incearca să se sustragă răspunderii penale, sau în scopul comiterii de fapte infractionale;19. trecerea ilegala a frontierei de stat de către diverse persoane a animalelor vii şi a produselor de origine animala sau a altor produse supuse controalelor veterinare.Obiectivele strategice ale managementului integrat al frontierei de stat1. Adaptarea managementului frontierei de stat la standardele sistemului Uniunii Europene, garantarea combaterii efective a migratiei ilegale şi contracararea oricăror tipuri de infracţiuni:1.1. descentralizarea deciziei, a responsabilităţilor şi a alocării resurselor;1.2. creşterea numărului de funcţii operative la subunitatile de intervenţie din cadrul structurilor teritoriale ale Poliţiei de frontieră, ale autorităţii vamale şi ale celorlalte instituţii publice care sunt dispuse pe frontiera de nord şi est a tarii, cu încadrarea în numărul de posturi şi în cheltuielile de personal aprobate pentru instituţiile menţionate, prin legile bugetare anuale;1.3. încorporarea mijloacelor tehnice într-un sistem integrat de supraveghere şi control la frontiera de stat, creşterea mobilitatii în acţiune şi a calităţii supravegherii viitoarei frontiere externe;1.4. implementarea sistemului radioelectric de observare şi supraveghere pe secţiunea maritima a frontierei de stat;1.5. diminuarea până la eliminare a controlului traficului de frontieră la viitoarea frontiera interna a Uniunii Europene.2. Armonizarea legislaţiei interne cu acquisul comunitar şi cu acquisul Schengen:2.1. înaintarea către Parlamentul României a proiectului de lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România;2.2. adoptarea actelor normative necesare pentru realizarea conformitatii legislaţiei României cu regulamentele, directivele şi deciziile comunitare.3. Adaptarea procedurilor de control al traficului de frontieră, asigurarea infrastructurilor şi echipamentelor necesare desfăşurării controalelor la standardele Uniunii Europene pentru frontiera externa, în perspectiva integrării şi de asigurare a fluiditatii traficului de persoane şi bunuri la celelalte frontiere:3.1. înfiinţarea în toate punctele de trecere a frontierei de stat, deschise traficului internaţional, a ghiseului unic de încasare a taxelor şi a altor sume datorate în vama bugetului de stat, bugetelor locale şi altor bugete, precum şi a tarifelor instituţiilor abilitate sa perceapă tarife la frontiera;3.2. generalizarea efectuării controlului poliţienesc de frontieră şi vamal în toate punctele de trecere a frontierei de stat simultan, la un singur filtru;3.3. separarea fluxurilor din punctele de trecere a frontierei de stat (călători/marfa, cetăţeni ai statelor Uniunii Europene/alţi cetăţeni);3.4. crearea unui sistem flexibil pentru schimbul de informaţii cu autorităţile din ţările vecine şi ale Uniunii Europene, ce au atribuţii la frontiera;3.5. înfiinţarea terminalelor de control sanitar-veterinar pentru animale vii şi produse supuse controlului sanitar-veterinar şi separarea acestui flux de restul tipurilor de mărfuri, similar cu practica existenta la nivelul statelor din Uniunea Europeană;3.6. introducerea formatului uniform al stampilelor de intrare-ieşire şi a culorilor de cerneala la punctele de trecere a frontierei de stat, similare cu cele folosite de statele membre ale Uniunii Europene.4. Reconstructia sistemului instituţional al Poliţiei de frontieră:4.1. finalizarea procesului de profesionalizare, prin înlocuirea funcţiilor de militari în termen cu funcţii de politisti de frontieră, cu încadrarea în cheltuielile de personal, în numărul maxim de posturi şi structura acestora, aprobate Ministerului de Interne prin legile bugetare anuale;4.2. reorganizarea structurilor de la frontiera interna şi externa, în perspectiva integrării europene;4.3. implementarea planului privind repartiţia forţelor şi mijloacelor pentru îmbunătăţirea sistemului de supraveghere a frontierei externe prin disponibilizarea acestora de la frontiera interna;4.4. dezvoltarea componentei operative la structurile de execuţie, în vederea creşterii flexibilitatii, prin îmbunătăţirea dotării.5. Perfecţionarea sistemului cooperării internaţionale, intensificarea cooperării bilaterale şi multilaterale cu organele de frontieră ale statelor vecine, precum şi cu cele ale Uniunii Europene:5.1. înfiinţarea de puncte comune de control pentru trecerea frontierei cu statele vecine;5.2. înfiinţarea centrelor de contact pentru frontiera (Galaţi şi Timişoara);5.3. încheierea de acorduri cu statele vecine, care să reglementeze modalităţile de cooperare în problemele privind frontiera de stat;5.4. încheierea de documente bilaterale sau multilaterale ori modificarea şi completarea celor existente în domeniul schimbului de informaţii pentru prevenirea şi combaterea migratiei ilegale şi a criminalitatii transnationale cu statele vecine ori cu alte state interesate.6. Implementarea unui sistem performant de management al resurselor umane:6.1. proiectarea şi aplicarea unui nou sistem de recrutare şi selecţie a personalului;6.2. reorganizarea structurală şi funcţională a instituţiilor de învăţământ şi pregătire; reproiectarea sistemului de recompensare a personalului;6.3. adaptarea permanenta a misiunilor şi obiectivelor structurilor cu atribuţii în domeniul formării, pregătirii continue şi educaţiei personalului în raport cu situaţia operativă şi cu cerinţele comunitare;6.4. orientarea învăţământului şi a pregătirii continue a personalului către formarea profesională, accentuat practic-aplicativa, potrivit misiunilor;6.5. armonizarea sistemului de formare, pregătire continua şi educaţie a personalului cu politicile de gestionare a carierelor profesionale;6.6. implementarea elementelor de management al resurselor umane din Manualul politistului de frontieră.7. Realizarea unui sistem informaţional performant, compatibil cu sistemele ţărilor membre ale Uniunii Europene:7.1. realizarea sistemului informatic on-line al frontierei, ca parte componenta a Sistemului naţional informatic (N.SIS):7.2. facilitarea accesului şi a unei bune comunicări cu Sistemul de informaţii Schengen (SIS), în conformitate cu principiile de folosire a acestui sistem, precum şi cu alte baze de date care să sprijine instituţiile cu atribuţii la frontiera, pentru îndeplinirea misiunilor specifice;7.3. asigurarea accesului la sistemele informatice: CIREFI*1), AFIS*2), SIRENE*3);–––––*1) CIREFI – sistem complementar al SIS, prin care sunt gestionate datele referitoare la fenomenul criminalitatii transfrontaliere (rute, migratii etc.).*2) AFIS – sistem automat de codificare, stocare şi comparare a urmelor şi impresiunilor papilare.*3) SIRENE – Biroul naţional operativ şi traducatori, care gestionează informaţiile suplimentare referitoare la semnalarile de la N.SIS (Suplimentary Informative Request Naţional Centry).7.4. proiectarea şi realizarea sistemului informatic privind traficul în aeroporturi, ca parte a sistemului integrat de informatizare la frontiera.8. Modernizarea dotării cu mijloace tehnice şi cu aparatura specifică, necesare îndeplinirii misiunilor specifice ale Poliţiei de frontieră, în raport cu situaţia operativă şi sursele de finanţare:8.1. achiziţia de mijloace tehnice prin alocaţii bugetare;8.2. bunuri materiale şi fonduri băneşti primite de la persoanele juridice şi fizice, sub forma de donaţii şi sponsorizări sau prin contracte de comodat, în condiţiile legii;8.3. achiziţia de mijloace tehnice prin programe PHARE şi alte programe de finanţare internationala;8.4. achiziţia de mijloace tehnice prin credite externe garantate guvernamental;8.5. modernizarea mijloacelor tehnice existente prin efectuarea unor transformări constructive şi functionale, în vederea aducerii acestora la standardele europene.9. Restaurarea şi modernizarea patrimoniului imobiliar al Poliţiei de frontieră:9.1. modernizarea imobilelor din dotarea structurilor Poliţiei de frontieră în vederea aducerii acestora la standardele europene;9.2. construcţia, împreună cu statele vecine, a unor puncte comune de control la trecerea frontierei de stat;9.3. modernizarea punctelor de trecere a frontierei de stat, în special la viitoarea frontiera externa, în perspectiva integrării europene.10. Asigurarea unei structuri functionale flexibile, pentru executarea misiunilor în noile condiţii impuse de practica comunitara:10.1. dimensionarea adecvată a structurilor Poliţiei de frontieră, în acord cu misiunile specifice;10.2. creşterea numărului de funcţii operative din cadrul structurilor teritoriale, dispuse în special pe frontiera de nord şi est, concomitent cu reducerea numărului de funcţii de conducere cu 2% şi a funcţiilor prevăzute cu grade mari cu 5%, cu încadrarea în fondurile alocate cheltuielilor de personal, în numărul maxim de posturi şi în structura acestora pentru Ministerul de Interne, prin legile bugetare anuale.11. Cooperarea la nivel naţional în lupta împotriva crimei organizate transfrontaliere, în toate domeniile, a Poliţiei de frontieră:11.1. cu structurile specializate din cadrul Ministerului de Interne (Inspectoratul General al Poliţiei Române, Direcţia Generală de Informaţii şi Protecţie Interna, Direcţia Generală de Evidenta Informatizata a Persoanei, Oficiul Naţional pentru Refugiati, Comandamentul Naţional al Jandarmeriei şi Agenţia Naţionala Antidrog):● realizarea unui schimb permanent şi operativ de date şi informaţii pe domenii de interes, care concura la combaterea fenomenului infractional transnational;● organizarea unor acţiuni şi controale comune, la nivelul structurilor centrale şi teritoriale, în medii sau locuri de interes operativ în care este semnalata prezenta persoanelor care se ocupa cu traficul de persoane ori sunt predispuse la infracţiuni cu caracter transnational;● verificarea şi utilizarea operativă a datelor referitoare la activitatea unor cetăţeni străini sau persoane suspecte a fi implicate în traficul de persoane, de armament şi muniţii, stupefiante, de moneda falsa, de maşini furate sau în acordarea ilegala de vize;● executarea unor acţiuni, investigaţii şi supravegherea la locurile şi la punctele de încărcare în mijloacele de transport al produselor destinate exportului, în scopul prevenirii iesirii clandestine din ţara a cetăţenilor români şi străini;● identificarea şi supravegherea calificată a persoanelor cunoscute ca se indeletnicesc cu calauzirea şi trecerea ilegala a cetăţenilor străini sau români peste frontiera;● desfăşurarea unor acţiuni comune pentru combaterea actelor ilegale cu caracter transnational;11.2. cu structurile competente din cadrul Ministerului Justiţiei:● informarea reciprocă cu date operative de interes, utile în prevenirea actelor infractionale transnationale, şi combaterea fenomenului infractional transnational;● punerea la dispoziţie, în condiţiile legii, a persoanelor arestate preventiv sau condamnate, solicitate de şefii unităţilor teritoriale ale Poliţiei de frontieră în vederea efectuării urmăririi penale;● informarea Inspectoratului General al Poliţiei de Frontiera cu privire la persoanele arestate preventiv sau condamnate, implicate în cazuri care au vizat infractionalitatea transnationala, puse în libertate, indiferent de modalitatea dispusă de organele judiciare, ori invoite din penitenciare;● acordarea sprijinului necesar personalului penitenciarelor cu prilejul predării-preluării la punctele de frontieră a persoanelor condamnate, cetăţeni străini sau români care au solicitat executarea pedepselor în propria ţara;● culegerea şi schimbul reciproc de date şi informaţii despre actele preparatorii în vederea săvârşirii infracţiunilor de frontieră, apartenenţa, legătură şi implicarea în coordonarea reţelelor de trafic de către cei reţinuţi în penitenciare;● conectarea sistemului informatic al Poliţiei de frontieră la baza de date a Direcţiei Generale a Penitenciarelor, referitoare la persoanele deţinute, în scopul usurarii verificării operative a existenţei în penitenciare a unor persoane cautate de către Poliţia de frontieră;● asigurarea unei cooperări strânse cu parchetele locale pentru rezolvarea operativă şi legală a cauzelor în care au fost implicate persoane care au încălcat regimul juridic al frontierei de stat;11.3. cu structurile competente din cadrul Ministerului Turismului:● asigurarea aplicării cadrului legal pentru efectuarea turismului organizat pe bază de contracte, pentru turistii care sosesc în România individual sau în grup, cu servicii turistice în pachet sau izolate, precumparate;● transmiterea oportuna a agentiilor de turism sau a companiilor hoteliere de turism din România, posesoare de licenţă pentru efectuarea turismului organizat, şi a partenerilor acestora din străinătate, precum şi orice modificare a sistemului de contracte dintre acestea;● soluţionarea oportuna, în spiritul legii, a problemelor şi eventualelor neconcordante ce apar în completarea documentelor de călătorie, în scopul fluidizarii traficului acestei categorii de persoane şi depistarii documentelor false (falsificate);11.4. cu structurile competente din cadrul Ministerului Finanţelor Publice:● asigurarea schimbului eficient de date şi informaţii necesare combaterii acţiunilor ilegale în zona de frontieră şi în zona specială de supraveghere vamală;● acordarea reciprocă a sprijinului operativ pentru îndeplinirea atribuţiilor specifice structurilor autorităţii vamale şi ale Poliţiei de frontieră;● efectuarea, în baza unor planuri comune de acţiune în zona de frontieră, a controalelor asupra mijloacelor de transport, depozitelor, containerelor, trenurilor, sediilor şi altor obiective unde se găsesc bunuri supuse sau care urmează să fie supuse unui regim vamal. Cu aceasta ocazie, dacă se descoperă persoane clandestine, migranti, armament, munitie, substanţe explozive, toxice sau radioactive ori alte materiale ce ar putea fi folosite în scop terorist, le preda imediat Poliţiei de frontieră cu proces-verbal pentru efectuarea cercetărilor şi întreprinderea măsurilor prevăzute de lege;● participarea şi colaborarea, în condiţiile legii, în vederea sustinerii unor activităţi coordonate împotriva traficului internaţional de droguri;11.5. cu structurile competente din cadrul Ministerului Apărării Naţionale:● schimbul de date şi informaţii cu privire la persoanele care au săvârşit infracţiuni la regimul juridic al frontierei de stat;● cunoaşterea situaţiei operative de profil, identificarea persoanelor aparţinând instituţiei militare, semnalate cu încălcări ale reglementărilor legale;● descoperirea, prevenirea, informarea reciprocă şi contracararea oricăror acţiuni de încălcare a reglementărilor legale ce vizează traficul de mărfuri cu regim special, de atragere a unor structuri din cadrul Ministerului Apărării Naţionale şi al Ministerului de Interne în activităţi de încălcare a legislaţiei;● sprijinul reciproc în derularea unor acţiuni specifice şi acoperirea nevoilor de informaţii în medii şi spaţii de interes pentru fiecare instituţie;11.6. cu structurile competente din cadrul Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor:● asigurarea colaborării în scopul administrării fondului forestier în condiţiile respectării regimului silvic şi a gestionării durabile a vânatului;● realizarea unui segment comun Ministerul de Interne – Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor al sistemului informatic şi informaţional, parte a N.SIS;● schimbul operativ şi permanent de date şi informaţii de interes comun în vederea prevenirii şi combaterii pescuitului ilegal în apele de frontieră şi a braconajului în fondul cinegetic;● asigurarea executării, în conformitate cu prevederile legale, a activităţilor specifice pe linie fitosanitara şi sanitar-veterinara în punctele de control pentru trecerea frontierei de stat;● asigurarea colaborării pe linia schimbului de informaţii, la nivelul structurilor teritoriale, privind combaterea infractionalitatii transnationale;11.7. cu structurile competente din cadrul Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei:● asigurarea desfăşurării în condiţii de siguranţă şi legalitate a transportului pasagerilor Companiei Naţionale de Transporturi Aeriene Române – TAROM, care călătoresc pe tronsoanele interne ale zborurilor externe, precum şi pe cele internaţionale;● pregătirea personalului Companiei Naţionale de Transporturi Aeriene Române – TAROM pentru participarea la combaterea fenomenului migrationist, asigurarea urcarii la bordul aeronavelor a persoanelor care au documente valabile, în conformitate cu legislaţia statului român;11.8. cu structurile competente din cadrul Ministerului Afacerilor Externe:● informarea reciprocă, în mod operativ, în ceea ce priveşte reglementările în politica de vize şi orice probleme apărute în legătură cu controlul la frontiera de stat al unor persoane oficiale acreditate în România;● iniţierea în comun a negocierii, semnării şi colaborarea în vederea întreprinderii procedurilor de intrare în vigoare a unor acorduri bilaterale privind cooperarea între autorităţile române şi cele din statele vecine;● cooperarea în vederea promovării intereselor României în diferite domenii, inclusiv prin desfăşurarea unor acţiuni comune;● iniţierea în comun a unor proiecte legislative cu aplicabilitate şi la frontiera de stat;● acordarea de sprijin reciproc în rezolvarea unor probleme ale cetăţenilor străini care au săvârşit acte ilegale la frontiera de stat (contactarea ambasadelor, a consulatelor, iniţierea unor discuţii cu reprezentanţi oficiali ai ţărilor respective în România);● realizarea unui sistem informaţional integrat între secţiile consulare ale ambasadelor României şi Poliţia de frontieră şi convenirea unui procedeu rapid de soluţionare a cazurilor deosebite (verificări de persoane, aprobări de vize, eliberarea unor documente de călătorie etc.);11.9. cu structurile competente din cadrul Ministerului Administraţiei Publice:● desfăşurarea unor activităţi comune pentru deschiderea unor noi puncte de frontieră sau modernizarea celor existente;● sprijinirea Poliţiei de frontieră, în limitele prevăzute de lege, pentru aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României, referitor la întreţinerea fasiei de protecţie (întreţinerea fasiei arate şi a culoarului bornelor);● sprijinirea Poliţiei de frontieră în popularizarea legislaţiei specifice;● participarea la activităţile specifice ale celor două instituţii în vederea îmbunătăţirii permanente a cooperării;11.10. cu structurile competente din cadrul Ministerului Sănătăţii şi Familiei:● asigurarea schimbului eficient de date şi informaţii de interes comun în vederea prevenirii actelor ilegale în zona de competenţa a Poliţiei de frontieră, în special în punctele de control pentru trecerea frontierei;● asigurarea executării în conformitate cu prevederile legale a activităţilor specifice pe linie medicală în punctele de control pentru trecerea frontierei;11.11. cu structurile competente din cadrul Ministerului Integrării Europene:● realizarea schimbului de date şi informaţii cu privire la măsurile ce au fost întreprinse şi care privesc şi Poliţia de frontieră pentru aderarea României la Uniunea Europeană;● desfăşurarea unor acţiuni comune în cadrul procesului de aderare a României la Uniunea Europeană;● acordarea de sprijin reciproc pentru realizarea obiectivelor proprii cuprinse în programul de aderare;● participarea la activităţi comune care au ca obiect pregătirea aderării României la Uniunea Europeană;11.12. cu structurile competente din cadrul Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului:● realizarea, potrivit legii, a unor acţiuni comune de combatere a actelor ilegale în zona de competenţa a Poliţiei de frontieră, în vederea prevenirii şi descoperirii acţiunilor de poluare a mediului ambiant;● acordarea de sprijin reciproc în vederea soluţionării evenimentelor care au avut ca urmare poluarea mediului în zona de competenţa a Poliţiei de frontieră;11.13. cu structurile competente din cadrul Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informatiei:● acordarea sprijinului necesar în vederea asigurării şi menţinerii unui sistem de comunicaţii viabil, eficient şi util;● îmbunătăţirea permanenta a sistemului de comunicaţii al Poliţiei de frontieră, pentru ca aceasta structura să îşi îndeplinească eficient misiunile încredinţate;11.14. cu structurile competente din cadrul Secretariatului General al Guvernului:● acordarea sprijinului necesar Poliţiei de frontieră pentru promovarea, prin Ministerul de Interne, a unor proiecte de lege cu privire la frontiera de stat;● realizarea schimbului de date şi de informaţii în probleme ce privesc frontiera de stat;11.15. cu structurile competente din cadrul Serviciului Roman de Informaţii:● cunoaşterea, prevenirea şi contracararea faptelor din domeniul infractionalitatii transnationale de natura a aduce atingere siguranţei naţionale ori de drept comun;● informarea reciprocă cu datele şi informaţiile pe care fiecare instituţie le deţine şi sunt utile pentru îndeplinirea atribuţiilor specifice date în competenţa;● iniţierea şi participarea la acţiuni comune, în limitele conferite de lege, fiecărei instituţii, pe linia prevenirii şi combaterii faptelor din domeniul infractionalitatii transnationale;● realizarea de activităţi specifice, de interes comun, în domeniul îmbunătăţirii sistemului informatic;11.16. cu structurile competente din cadrul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale:● acordarea sprijinului necesar Poliţiei de frontieră pentru realizarea unor legături speciale de buna calitate, la nivelul tuturor structurilor;● punerea la dispoziţie Poliţiei de frontieră a infrastructurii de comunicaţii, în vederea realizării sistemului informatic on-line;● realizarea schimbului de date şi de informaţii în probleme ce privesc frontiera de stat;● desfăşurarea unor activităţi comune pentru protecţia informaţiilor;11.17. cu structurile competente din cadrul Serviciului de Informaţii Externe:● dezvoltarea relaţiilor de colaborare în scopul cunoaşterii, prevenirii şi contracararii fenomenelor şi acţiunilor din sfera criminalitatii organizate transnationale, de natura a aduce atingere siguranţei naţionale sau intereselor tarii;● informarea reciprocă cu date de interes în domeniul criminalitatii organizate transnationale pe care părţile le deţin şi sunt utile în îndeplinirea atribuţiilor specifice sau necesita intervenţia comuna pentru cunoaşterea, prevenirea şi contracararea planurilor şi acţiunilor ce vizează siguranţa naţionala;● schimbul de date şi de informaţii referitoare la sfera terorismului şi a criminalitatii internaţionale desfăşurate de organizaţii specializate în astfel de activităţi, grupări mafiote şi alte grupuri infractionale ce operează în zona de frontieră.Factori critici de succes pentru implementarea Strategiei managementului integrat al frontierei de stat1. asigurarea, din bugetele anuale aprobate instituţiilor cu responsabilităţi în domeniu, a unei finanţări adecvate realizării programelor de implementare a Strategiei managementului integrat al frontierei de stat;2. menţinerea obiectivului de securizare a frontierei de stat ca o prioritate a tuturor instituţiilor cu responsabilităţi în domeniu;3. dezvoltarea comunicării şi colaborării între instituţiile implicate;4. adoptarea oportuna a legislaţiei specifice privind Strategia managementului integrat al frontierei de stat.** *România are nevoie mai mult ca oricând de o coeziune instituţională, pragmatism şi o viziune pe termen mediu şi lung, ca etapa premergătoare aderării la Uniunea Europeană. Eforturile în domeniile politicii externe, economico-financiare şi de securizare a frontierei de stat trebuie să se imbine în mod armonios cu dimensiunea socială care să asigure solidaritate şi parteneriat social.Conform opiniei generale, migratia ilegala şi criminalitatea transfrontaliera sunt fenomene alarmante, în creştere exponentiala, ce au la baza atât explozia demografică, cat şi decalajele economice accentuate între statele dezvoltate şi cele ale lumii a treia. În prezent ansamblul de măsuri privind securizarea frontierei de stat vizează tocmai combaterea acestor fenomene, instaurarea unui climat de normalitate şi eliminarea cauzelor care generează acest fenomen.Strategia managementului frontierei României răspunde atât complexului de riscuri şi provocari, cat şi oportunitatilor care configureaza mediul strategic al acestui început de secol.––-