HOTĂRÂRE nr. 47 din 24 aprilie 2023

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 17/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: SENATUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 366 din 28 aprilie 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 13 07/02/2008
ActulREFERIRE LATRATAT 13/12/2007
ActulREFERIRE LAPROTOCOL 13/12/2007
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 67
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 76
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 148
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 67
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 76
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 148
 Nu exista acte care fac referire la acest act





În temeiul dispozițiilor art. 67 și art. 148 alin. (2) și (3) din Constituția României, republicată, precum și ale Protocolului nr. 1 privind rolul parlamentelor naționale în Uniunea Europeană, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană și a Tratatului de instituire a Comunității Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/125 din 19.04.2023,Senatul adoptă prezenta hotărâre. + 
Articolul 1Senatul României:1.constată că:a)pe evaluările Comisiei Europene, datele înregistrate de România în 2021 arată decalajul față de majoritatea țintelor propuse de executivul european. Astfel, se constată, în continuare, procente ridicate ale elevilor cu vârsta de 15 ani cu competențe scăzute la citire (40,8%), matematică (46,6%) și științe (43,9%), precum și un regres în ceea ce privește ponderea absolvenților de învățământ terțiar (23,3%), aceasta rămânând cea mai scăzută din toate țările UE. Rata de părăsire timpurie a școlii se menține aproape constantă (15,6%), documentul evidențiind că Mecanismul de redresare și reziliență va sprijini eforturile naționale de reducere a acesteia;b)cu privire la rata de participare la învățământul preșcolar, Monitorul educației și formării din 2022 evidențiază o stagnare față de 2021, respectiv 78,2%;2.apreciază:a)rigoarea datelor oferite prin prezenta comunicare, date care confirmă realitatea din unele școli din mediile vulnerabile din România:(i)inechitate: incapacitatea de a decupla factorii socio-economici de rezultatele elevilor – decalaj de 40%; riscul de rezultate slabe este de 6 ori mai mare la copilul din mediul defavorizat;(ii)pregătirea profesorilor decuplată de nevoile reale ale copiilor din aceste medii;b)ca fiind necesare:(i)elaborarea de politici educaționale pe bază de date: tablou de bord cu direcții și indicatori;(ii)asigurarea calității investițiilor în educație și formare;(iii)implicarea societății civile în elaborarea și implementarea politicilor din domeniul educației și al tineretului;3.propune:a)relaționarea principiului echității cu rezultatele, adică o corelare între rezultatele elevilor, tranziția între ciclurile școlare, gradul de inserție socială și pe piața muncii. Conform societății civile, până în prezent, gestionarea inechității s-a focusat doar pe direcționarea de resurse pe accesul copiilor din medii vulnerabile la educație: masa caldă, a II-a șansă, cost/elev, resurse digitale etc. În ciuda eforturilor, este evident că nu s-a reușit decuplarea evoluției elevilor de factorul socioeconomic, iar aceasta se datorează în primul rând felului în care formăm și susținem profesorii care ar trebui să aibă ca misiune reducerea acestui decalaj enorm la nivel de șanse;b)regândirea felului în care se fac selecția, formarea și susținerea cadrelor didactice care acționează în zonele sărace, defavorizate, corelat cu un sistem integrat al liniilor de intervenție astfel încât să asigurăm atât accesul, cât și continuitatea și progresul elevilor. Exemple de anomalii sistemice care adâncesc inechitatea: programe remediale susținute de aceleași cadre didactice care au generat decalajele, acoperirea deficitului de cadre din școlile defavorizate prin dublarea normelor celor care și-au dovedit deja ineficiența, întărirea statutului de unic furnizor de pregătire pentru mediul universitar, deși pregătirea oferită este profund decuplată de realitățile din teren;c)acțiuni necesare în domeniul politicilor în educație, cu accent pe noile legi ale educației:(i)flexibilizarea căilor de acces în sistemul de educație, prin respectarea unor standarde profesionale înalte;(ii)descentralizare la nivelul furnizorilor de formare pentru cadrele didactice;(iii)deschiderea opțiunilor de parteneriate între mediul academic și cel ONG-istic în asigurarea pregătirii inițiale pentru cariera didactică – masterate didactice, conversie profesională – astfel încât rigoarea academică să poată fi dublată de relevanța practicii pedagogice supervizate și de experiența acumulată de organizațiile care au avut performanțe măsurabile în școlile vulnerabile;(iv)finanțare: pachet de sprijin pentru profesorii și elevii care au rezultate notabile în școlile vulnerabile.
 + 
Articolul 2Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar opinia cuprinsă în prezenta hotărâre se transmite instituțiilor europene.
Această hotărâre a fost adoptată de Senat în ședința din 24 aprilie 2023, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
p. PREȘEDINTELE SENATULUI,
SORIN-MIHAI CÎMPEANU
București, 24 aprilie 2023.Nr. 47.––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x