Având în vedere prevederile art. 2 pct. 45 din Hotărârea Guvernului nr. 16/2017 privind organizarea și funcționarea Ministerului Afacerilor Externe, cu modificările și completările ulterioare,în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, al art. 12 alin. (2) și (3) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. +
Articolul 1Prezenta hotărâre reglementează organizarea și funcționarea sistemului de coordonare la nivel național a Strategiei Uniunii Europene pentru Regiunea Dunării, denumită în continuare SUERD, care reprezintă un mecanism comunitar de cooperare a statelor din bazinul Dunării, destinat dezvoltării economice, sociale și teritoriale a macroregiunii dunărene și care este structurat pe arii prioritare SUERD în domeniile: transporturi, energie durabilă, cultură, turism, mediu, cercetare, educație, competitivitatea întreprinderilor, capacități instituționale, securitate. +
Articolul 2Coordonarea procesului de implementare la nivel național a SUERD se realizează la următoarele niveluri decizionale:a)Ministerul Afacerilor Externe (MAE), prin ministrul delegat pentru afaceri europene; … b)Coordonatorul național SUERD și structura organizatorică aferentă din cadrul MAE, organizată la nivel de birou; … c)Grupul de lucru interministerial pentru implementarea Strategiei Uniunii Europene pentru Regiunea Dunării, denumit în continuare GLI SUERD; … d)Forumul național pentru implementarea Strategiei Uniunii Europene pentru Regiunea Dunării, denumit în continuare Forum național SUERD. … +
Articolul 3(1)Ministerul Afacerilor Externe, prin ministrul delegat pentru afaceri europene, coordonează Strategia Uniunii Europene pentru Regiunea Dunării.(2)Gestionarea coordonării la nivel național a Strategiei UE pentru Regiunea Dunării este realizată de către coordonatorul național SUERD și structura organizatorică aferentă din cadrul MAE.(3)Coordonatorul național SUERD este numit prin ordin al ministrului afacerilor externe și al ministrului delegat pentru afaceri europene.(4)Coordonatorul național SUERD va realiza următoarele atribuții:a)asigurarea reprezentării României la reuniunile coordonatorilor naționali SUERD, precum și la alte reuniuni organizate în cadrul guvernanței SUERD sau legate de alte strategii macroregionale ale UE; … b)coordonarea elaborării și aprobarea pozițiilor naționale privind SUERD în toate formatele relevante; … c)monitorizarea activităților coordonatorilor de arii prioritare SUERD și reprezentanților României în grupurile directoare ale ariilor prioritare SUERD, în vederea implementării obiectivelor din planul de acțiune al SUERD, prin mijloace precum: reuniunile GLI SUERD, schimb de documente, rapoarte, diverse solicitări punctuale; … d)sprijinirea și coordonarea participării reprezentanților instituțiilor și autorităților publice din România la forumul anual SUERD și la celelalte reuniuni SUERD; … e)solicitarea de la instituții și autorități cu responsabilități în implementarea SUERD a rapoartelor cu privire la participarea la reuniuni cu relevanță SUERD, precum și a informațiilor actualizate vizând stadiul implementării planului de acțiune SUERD pe fiecare arie prioritară SUERD, a inventarului proiectelor inițiate și implementate, precum și a eventualelor deficiențe întâmpinate în activitatea de punere în aplicare a SUERD la nivelul ministerelor sectoriale și a soluțiilor pentru remedierea acestora; … f)menținerea dialogului cu reprezentanți ai instituțiilor academice, asociațiilor profesionale și structurilor societății civile, precum și ai administrației publice centrale sau locale cu privire la domeniile de competență, în vederea identificării de proiecte și acțiuni SUERD; … g)participarea, în nume propriu sau prin delegați, în calitate de membru sau observator, la reuniunile, la nivel național, pentru implementarea SUERD, cum ar fi comitetele de monitorizare a programelor operaționale sau alte programe cu fonduri europene; … h)convocarea GLI SUERD, precum și a Forumului național SUERD; … i)convocarea, după caz, a unor reuniuni tematice, cu participarea reprezentanților ariilor prioritare SUERD, a reprezentanților societății civile și a mediului de afaceri privind măsurile necesare în vederea impulsionării implementării obiectivelor SUERD; … j)realizarea evaluărilor semestriale ale stadiului implementării SUERD și formularea propunerilor adresate ministrului delegat pentru afaceri europene referitoare la consolidarea activității SUERD. … (5)Coordonatorii de arii prioritare SUERD vor realiza, cu aprobarea conducerii ministerului din care fac parte și cu notificarea Coordonatorului național SUERD, următoarele atribuții:a)asigură reprezentarea României la reuniunile coordonatorilor de arii prioritare SUERD, în grupurile directoare ale ariilor prioritare SUERD, precum și la alte reuniuni organizate în cadrul guvernanței SUERD; … b)participă la elaborarea pozițiilor naționale privind SUERD în toate formatele relevante; … c)monitorizează activitățile structurilor subordonate și ale reprezentanților României în grupurile directoare ale ariilor prioritare SUERD, în vederea implementării obiectivelor din planul de acțiune al SUERD, prin mijloace precum: schimb de documente, rapoarte, diverse solicitări punctuale adresate categoriilor menționate, pentru clarificarea unor teme de interes, și răspund la solicitări venite din partea factorilor implicați în SUERD, din ariile de competență; … d)la propunerea Coordonatorului național SUERD sprijină participarea reprezentanților instituțiilor și a autorităților publice din România, precum și a organizațiilor relevante pentru SUERD, din ariile de competență, la Forumul național/anual SUERD și la alte reuniuni tematice aferente ariilor prioritare SUERD și informează referitor la posibilitatea ca instituțiile pe care le reprezintă să contribuie logistic la organizarea reuniunilor menționate; … e)mențin dialogul cu reprezentanții instituțiilor academice, asociațiilor profesionale și structurilor societății civile, precum și ai administrației publice centrale sau locale cu privire la domeniile de competență, în vederea identificării de proiecte și acțiuni SUERD; … f)pot solicita Coordonatorului național SUERD convocarea GLI SUERD; … g)convoacă, după caz, reuniuni tematice corespunzătoare ariilor prioritare SUERD, pentru a discuta și decide măsurile necesare în vederea implementării obiectivelor ariilor prioritare SUERD; … h)realizează evaluări periodice ale stadiului implementării SUERD la nivelul ariei prioritare SUERD de competență și trimit propuneri referitoare la consolidarea activității SUERD către Coordonatorul național SUERD; … i)participă la GLI SUERD, convocat de Coordonatorul național SUERD. … +
Articolul 4(1)GLI SUERD se constituie în vederea sprijinirii implementării SUERD.(2)GLI SUERD este un organism de lucru, fără personalitate juridică, sub coordonarea Ministerului Afacerilor Externe, prin ministrul delegat pentru afaceri europene. Convocarea, conducerea și coordonarea activităților GLI SUERD este asigurată de coordonatorul național SUERD.(3)GLI SUERD este alcătuit din coordonatorul național și coordonatorii români de arii prioritare SUERD, reprezentanții României în grupurile directoare ale ariilor prioritare SUERD, precum și reprezentanți ai autorităților de management și ai autorităților naționale ale programelor cu finanțare UE.(4)Coordonatorii români de arii prioritare SUERD și reprezentanții României în grupurile directoare ale ariilor prioritare SUERD sunt numiți de către conducerea instituțiilor și autorităților publice cu responsabilități în implementarea obiectivelor ariilor prioritare SUERD. Pentru fiecare arie prioritară SUERD vor fi nominalizați un titular și cel puțin un supleant. Coordonatorii români de arii prioritare SUERD au funcție de conducere sau rol decizional în instituțiile lor.(5)Persoanele desemnate în conformitate cu alin. (4) primesc de la conducerea instituțiilor și a autorităților publice cu responsabilități în implementarea obiectivelor ariilor prioritare SUERD atribuții specifice și resurse necesare pentru desfășurarea activităților aferente, inclusiv în vederea asigurării participării la reuniunile cu relevanță SUERD, în special la reuniunile coordonatorilor de arii prioritare SUERD și la cele ale grupurilor directoare ale ariilor prioritare SUERD.(6)Mandatul participării coordonatorilor români de arii prioritare SUERD și a reprezentanților României în grupurile directoare ale ariilor prioritare SUERD la reuniuni specifice, precum și rapoartele întocmite de aceștia ca urmare a participării la aceste reuniuni se aduc la cunoștința Coordonatorului național SUERD. La rândul său, Coordonatorul național SUERD va informa membrii GLI SUERD asupra activităților externe și interne la care participă. Dacă la reuniunile menționate participă demnitari sau asimilați ai acestora, vor fi urmate prevederile legale în vigoare.(7)GLI SUERD se întâlnește semestrial sau ori de câte ori este nevoie, pentru a dezbate evoluțiile relevante de la nivel european, macroregional și național cu incidență asupra SUERD, respectiv pentru a identifica și decide asupra modalităților concrete de implementare a SUERD. Deciziile în cadrul GLI SUERD se iau cu majoritate calificată a membrilor prezenți.(8)GLI SUERD contribuie la elaborarea pozițiilor naționale și a documentelor de planificare strategică privind SUERD, respectiv a informărilor și raportărilor periodice cu privire la stadiul implementării obiectivelor SUERD, pe fiecare arie prioritară SUERD.(9)La reuniunile GLI SUERD pot fi invitați să participe reprezentanți ai altor instituții și autorități publice centrale și locale și ai aparatului prim-ministrului, în calitate de observatori. +
Articolul 5(1)În vederea sprijinirii activității GLI SUERD se constituie Consiliul consultativ SUERD.(2)Consiliul consultativ SUERD este o structură fără personalitate juridică, care are rol de sprijinire și consiliere a GLI SUERD, inclusiv în pregătirea forumurilor naționale SUERD și a altor reuniuni de importanță majoră.(3)Din Consiliul consultativ SUERD fac parte reprezentanți ai mediului de afaceri, mediului academic și universitar și ai societății civile. La lucrările Consiliului consultativ SUERD vor fi invitați să participe și membrii GLI și alți reprezentanți ai administrației publice centrale și locale cu atribuții aferente ariilor prioritare SUERD.(4)Reuniunile Consiliului consultativ SUERD pot fi organizate în marja reuniunilor GLI SUERD sau separat, după caz. Convocarea, conducerea și coordonarea activității Consiliului consultativ SUERD sunt asigurate de Ministerul Afacerilor Externe, prin ministrul delegat pentru afaceri europene sau de către coordonatorul național SUERD. (5)Consiliul consultativ SUERD are următoarele atribuții: a)sprijină și consiliază GLI SUERD în elaborarea pozițiilor naționale și a documentelor strategice și de evaluare privind implementarea SUERD; … b)susține GLI SUERD în promovarea obiectivelor SUERD și a activităților aferente; … c)susține GLI SUERD în soluționarea problemelor identificate în implementarea SUERD și … d)contribuie la pregătirea forumurilor naționale SUERD și a altor reuniuni de importanță majoră. … +
Articolul 6(1)În virtutea atribuțiilor sale de coordonare națională, Ministerul Afacerilor Externe, prin ministrul delegat pentru afaceri europene, poate organiza Forumul național SUERD.(2)Forumul național SUERD reprezintă un cadru de dezbateri și decizii, cu rol de orientare strategică, prezidat de prim-ministrul României, în calitate de președinte onorific.(3)Lucrările Forumului național SUERD vor fi conduse de Ministerul Afacerilor Externe, prin ministrul delegat pentru afaceri europene, în calitate de președinte executiv, alături de Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, al cărui reprezentant are calitatea de vicepreședinte.(4)Obiectivul principal al Forumului Național SUERD constă în stabilirea priorităților și liniilor de acțiune ale României în procesul de implementare a SUERD la nivel național, macroregional și european.(5)La lucrările Forumului național SUERD vor participa miniștrii, conducătorii și experții din instituțiile și autoritățile publice, centrale și locale, cu responsabilități în implementarea obiectivelor ariilor prioritare ale SUERD, membrii GLI SUERD, reprezentanții mediului academic, de afaceri, ai societății civile, precum și conducerea și reprezentanții Parlamentului și Administrației Prezidențiale, după caz. +
Articolul 7(1)În vederea unei coordonări eficiente pentru implementarea SUERD, toate instituțiile și autoritățile publice cu responsabilități în implementarea obiectivelor stabilite în cadrul ariilor prioritare ale SUERD sunt pe deplin răspunzătoare pentru activitatea din domeniile lor sectoriale. Acestea vor asigura resursele umane, materiale, financiare și de altă natură necesare în vederea participării eficiente la activități specifice pentru implementarea obiectivelor SUERD în limitele bugetului aprobat sau prin accesarea de fonduri nerambursabile și din alte surse interne sau externe, în condițiile legii.(2)În cazul schimbărilor la nivelul structurii și a portofoliilor ministerelor și altor autorități, conducerea instituțiilor va notifica Ministerul Afacerilor Externe cu privire la responsabilitățile acestora în domeniul SUERD, aferente domeniului de activitate. +
Articolul 8Finanțarea cheltuielilor materiale și a serviciilor specifice ce decurg din implementarea la nivel național a SUERD, prin structurile menționate la art. 2, se realizează cu încadrarea în bugetul de stat aprobat fiecărei instituții și autorități implicate, din accesarea de fonduri nerambursabile sau din alte surse interne sau externe, în condițiile legii. +
Articolul 9Instituțiile și autoritățile publice cu responsabilități în implementarea obiectivelor ariilor prioritare SUERD sunt prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. +
Articolul 10Instituțiile și autoritățile publice cu responsabilități în implementarea obiectivelor ariilor prioritare SUERD, prevăzute în anexă vor armoniza regulamentele interne de organizare și funcționare proprii cu dispozițiile prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
VASILICA-VIORICA DĂNCILĂ
Contrasemnează:
Ministrul afacerilor externe,
Teodor-Viorel Meleșcanu
p. Ministrul delegat pentru afaceri europene,
Cristian-Gabriel Winzer,
secretar de stat
Viceprim-ministru, ministrul dezvoltării regionale și administrației publice,
Paul Stănescu
Viceprim-ministru, ministrul mediului,
Grațiela Leocadia Gavrilescu
Ministrul afacerilor interne,
Carmen Daniela Dan
Ministrul finanțelor publice,
Eugen Orlando Teodorovici
Ministrul educației naționale,
Valentin Popa
Ministrul economiei,
Dănuț Andrușcă
p. Ministrul energiei,
Iulian Robert Tudorache,
secretar de stat
Ministrul transporturilor,
Lucian Șova
Ministrul culturii și identității naționale,
George Vladimir Ivașcu
p. Ministrul apelor și pădurilor,
Ilie Covrig,
secretar de stat
Ministrul fondurilor europene,
Rovana Plumb
Ministrul turismului,
Bogdan Gheorghe Trif
Ministrul cercetării și inovării,
Nicolae Burnete
Ministrul comunicațiilor și societății informaționale,
Petru Bogdan Cojocaru
Ministrul pentru mediul de afaceri, comerț și antreprenoriat,
Ștefan-Radu Oprea
Ministrul pentru românii de pretutindeni,
Natalia-Elena Intotero
Secretarul general al Guvernului,
Ioana-Andreea LambruBucurești, 28 iunie 2018.Nr. 462. +
ANEXĂ
INSTITUȚIILE ȘI AUTORITĂȚILE PUBLICE
cu responsabilități în implementarea obiectivelor stabilite în cadrul ariilor prioritare SUERD1.Ministerul Transporturilor pentru aria prioritară SUERD 1a (căi navigabile interioare) și aria prioritară SUERD 1b (legături rutiere, feroviare și aeriene) … 2.Ministerul Energiei pentru aria prioritară SUERD 2 (încurajarea energiilor durabile) … 3.Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (coordonator), Ministerul Turismului, Ministerul Culturii și Identității Naționale, Ministerul pentru Românii de Pretutindeni și Departamentul pentru Relații Interetnice pentru aria prioritară SUERD 3 (promovarea culturii și a turismului, a contactelor directe dintre oameni) … 4.Ministerul Apelor și Pădurilor pentru aria prioritară SUERD 4 (restaurarea și întreținerea calității apelor) și pentru aria prioritară SUERD 5 (gestionarea riscurilor de mediu) … 5.Ministerul Mediului pentru aria prioritară SUERD 6 (conservarea biodiversității, a peisajelor și a calității aerului și solurilor) … 6.Ministerul Cercetării și Inovării (coordonator), Ministerul Educației Naționale și Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale pentru aria prioritară SUERD 7 (dezvoltarea societății bazate pe cunoaștere prin cercetare, educație și tehnologii ale informației) … 7.Ministerul Economiei (coordonator) și Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat pentru aria prioritară SUERD 8 (sprijinirea competitivității întreprinderilor, inclusiv dezvoltarea grupurilor) … 8.Ministerul Educației Naționale pentru aria prioritară SUERD 9 (investiția în oameni și competențe) … 9.Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice pentru aria prioritară SUERD 10 (ameliorarea capacității instituționale și a cooperării) … 10.Ministerul Afacerilor Interne pentru aria prioritară SUERD 11 (conlucrarea în vederea promovării securității și pentru soluționarea problemelor generate de criminalitatea organizată și de infracțiunile grave) … –-