În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, al art. 3 alin. (1) și art. 5 din Legea nr. 139/2014 privind unele măsuri pentru reorganizarea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, precum și a unor structuri aflate în subordinea acestuia, cu modificările ulterioare, și al art. 5 din Ordonanța Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritățile administrației publice și instituțiile publice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2002, cu modificările și completările ulterioare,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. +
Articolul 1Autoritatea Națională Fitosanitară înființată conform art. 5 din Legea nr. 139/2014 privind unele măsuri pentru reorganizarea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, precum și a unor structuri aflate în subordinea acestuia, cu modificările ulterioare, denumită în continuare Autoritate, este organizată și funcționează ca organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, finanțată din venituri proprii și subvenții acordate de la bugetul de stat, în subordinea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale. +
Articolul 2Sediul Autorității este în localitatea Voluntari, bd. Voluntari nr. 11, județul Ilfov. +
Articolul 3(1)Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale este autoritatea de reglementare în domeniul protecției plantelor, carantinei fitosanitare și al produselor de uz fitosanitar, care coordonează și controlează aplicarea prevederilor legale specifice prin Autoritatea Națională Fitosanitară.(2)Veniturile proprii ale Autorității prevăzute la art. 5 alin. (1) din Legea nr. 139/2014, cu modificările ulterioare, se realizează prin perceperea de tarife pentru serviciile prestate.(3)Tarifele prevăzute la alin. (2) se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale, la propunerea Autorității. +
Articolul 4Pentru realizarea obiectivelor din domeniul său de activitate, Autoritatea exercită următoarele funcții:a)de control, în domeniul fitosanitar conform prevederilor legale; … b)de reprezentare, prin care se asigură, în numele Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, reprezentarea pe plan intern și extern în domeniul său de activitate și în limitele de competență stabilite de ministrul agriculturii și dezvoltării rurale. … +
Articolul 5(1)În exercitarea funcțiilor prevăzute la art. 4, Autoritatea, în condițiile legii, are următoarele atribuții principale:a)organizează, coordonează și asigură asistența tehnică în domeniul fitosanitar; … b)elaborează și propune spre aprobare Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale strategia în domeniul fitosanitar în concordanță cu politicile, legislația și normele Uniunii Europene; … c)elaborează și propune spre aprobare Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale proiecte de acte normative în domeniu în scopul îmbunătățirii și consolidării legislației naționale și armonizării acesteia cu legislația europeană; … d)elaborează și propune spre aprobare Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale proiecte de acte normative și alte documente specifice în scopul tarifării serviciilor fitosanitare; … e)elaborează și propune spre aprobare Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale Regulamentul de organizare și funcționare al Autorității și stabilește atribuțiile și responsabilitățile structurilor funcționale organizate în cadrul acesteia; … f)organizează și coordonează activitatea structurilor funcționale organizate în cadrul acesteia; … g)organizează și coordonează activitatea poliției fitosanitare; … h)desemnează laboratoarele naționale de referință conform legislației în vigoare privind controalele oficiale; … i)efectuează analize fitopatologice și entomologice la plante și produse vegetale, fizico-chimice la produsele de protecție a plantelor și pentru determinarea reziduurilor de pesticide din plante și produse vegetale; … j)participă la teste internaționale interlaboratoare/profesionale în domeniu; … k)coordonează elaborarea și implementarea programelor de monitorizare a organismelor dăunătoare, produselor de protecție a plantelor și a reziduurilor de pesticide în plante și produse vegetale; … l)controlează aplicarea și respectarea tuturor dispozițiilor legale și a normelor tehnice în domeniul fitosanitar; … m)coordonează activitatea privind implementarea și menținerea sistemului de asigurare a calității în concordanță cu normele în vigoare; … n)asigură gestionarea, implementarea cerințelor de ecocondiționalitate și controlul privind introducerea pe piață a produselor de protecție a plantelor (SMR), în colaborare cu Agenția de Plăți și Intervenții pentru Agricultură (APIA); … o)asigură informarea și conștientizarea fermierilor și a potențialilor beneficiari asupra bunelor practici agricole și de mediu, precum și asigurarea expertizei de specialitate pentru implementarea PNDR 2014-2020; … p)participă la elaborarea Planului național unic de control integrat (PNCUI) și întocmește Raportul anual pentru domeniul său de competență; … q)participă la grupurile tehnice de lucru privind implementarea Planului Național de Dezvoltare Rurală (PNDR) pe domenii, priorități și măsuri de sprijin; … r)colaborează cu direcțiile, serviciile și structurile teritoriale ale Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale; … s)asigură implementarea reglementărilor specifice sectorului fitosanitar în contextul gestionării asistenței financiare nerambursabile domeniului agricol; … ș)asigură coordonarea sistemelor informatice din domeniul fitosanitar; … t)stabilește normele fitosanitare unice și obligatorii pentru toate persoanele fizice și juridice deținătoare de culturi agricole și alte forme de vegetație utilă, pentru cei care depozitează, transportă și comercializează plante și produse vegetale; … ț)organizează, coordonează și controlează implementarea legislației privind importul, exportul, tranzitul, comerțul și circulația intracomunitară a plantelor, produselor vegetale și a altor obiecte reglementate; … u)realizează analiza de risc fitosanitar (PRA); … v)organizează sistemul național de omologare/reomologare a produselor de protecție a plantelor; … x)coordonează activitatea de evaluare a dosarelor substanțelor active în vederea aprobării sau reaprobării acestora, în calitate de stat membru raportor/coraportor, după caz; … y)coordonează activitățile privind evaluarea dosarelor produselor de protecție a plantelor în vederea omologării/ reomologării acestora; … z)asigură controlul postomologare privind comercializarea și utilizarea produselor de protecție a plantelor; … aa)asigură respectarea legislației privind importul și circulația intracomunitară a produselor de protecție a plantelor; … bb)asigură implementarea legislației, a măsurilor și acțiunilor subsumate îndeplinirii obiectivelor generale și specifice din cadrul Planului național de acțiune privind diminuarea riscurilor asociate utilizării produselor de protecție a plantelor împreună cu alte instituții și organisme publice; … cc)asigură dezvoltarea și implementarea sistemului de inspecție a echipamentelor de aplicare a produselor de protecție a plantelor, a sistemului de instruire și certificare în domeniul utilizării durabile a produselor de protecție a plantelor, precum și a sistemului de gestionare integrată a dăunătorilor și a unor abordări și tehnici alternative; … dd)coordonează activitatea de formare profesională, instruire și perfecționare a personalului implicat în domeniul său de activitate; … ee)declanșează sistemul rapid de alertă în cazul depășirii limitelor maxime admise ale reziduurilor de pesticide în plante și produse vegetale; … ff)participă la activitățile și întâlnirile desfășurate în cadrul sistemului de siguranță alimentară; … gg)asigură participarea la întâlnirile și grupurile de lucru ale Comisiei Europene și ale Consiliului Uniunii Europene pentru domeniul său de competență; … hh)întocmește lucrări de specialitate prevăzute în cadrul cooperării internaționale și urmărește îndeplinirea obligațiilor ce decurg din aceasta, în domeniul său de activitate; … ii)răspunde la reclamațiile, sesizările și solicitările persoanelor fizice și/sau juridice; … jj)organizează simpozioane, sesiuni de formare profesională, grupuri de lucru și dezbateri pe teme profesionale pentru domeniul său de competență; … kk)colaborează cu universitățile, institutele și stațiunile de cercetare de profil, Academia de Științe Agricole și Silvice "Gheorghe Ionescu-Șișești", asociațiile profesionale ale producătorilor agricoli, federațiile și patronatele din domeniul agricol, precum și cu industria de specialitate în elaborarea strategiilor și implementarea strategiilor din domeniul fitosanitar; … ll)cooperează pe plan internațional cu organizațiile implicate în domeniul fitosanitar și în alte domenii conexe pentru a menține România în circuitul politicilor europene și internaționale specifice și participă la întâlniri; … mm)asigură implementarea reglementărilor Uniunii Europene, specifice domeniului fitosanitar. … (2)În exercitarea atribuțiilor sale, Autoritatea colaborează cu ministerele, cu organele de specialitate din subordinea Guvernului, precum și cu alte autorități ale administrației publice centrale și locale, instituții publice și cu alte organisme interesate.(3)Autoritatea îndeplinește orice alte atribuții specifice stabilite prin alte acte normative pentru domeniul său de activitate. +
Articolul 6(1)Autoritatea este condusă de un director general numit, în condițiile legii, prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale.(2)Directorul general are calitatea de ordonator terțiar de credite.(3)În exercitarea atribuțiilor sale directorul general emite decizii.(4)Directorul general poate da mandat de reprezentare unor persoane din cadrul Autorității. +
Articolul 7(1)Datele de identificare ale bunurilor mobile și imobile din domeniul public și privat al statului care se preiau în administrarea autorității se vor stabili prin ordin comun al ministrului finanțelor publice și ministrului agriculturii și dezvoltării rurale, emis în termen de 15 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei hotărâri.(2)Predarea-preluarea bunurilor prevăzute în conținutul ordinului menționat la alin. (1) se face prin protocol încheiat între părțile implicate, în termen de 30 de zile de la data publicării acestuia în Monitorul Oficial al României, Partea I.(3)Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale va actualiza în mod corespunzător datele din evidența cantitativ-valorică în vederea modificării corespunzătoare a anexei nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr. 1.705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului, cu modificările și completările ulterioare. +
Articolul 8(1)Regulamentul de organizare și funcționare, structura organizatorică, statul de funcții și numărul de posturi ale Autorității se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale.(2)În cadrul Autorității funcționează Direcția fitosanitară și Laboratorul Național Fitosanitar organizat la nivel de direcție. Autoritatea are în subordine oficiile fitosanitare județene organizate la nivel de serviciu/birou, după caz.(3)În cadrul oficiilor fitosanitare județene funcționează inspectoratele de carantină fitosanitară vamale, astfel cum sunt înființate la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, organizate la nivel de compartiment.(4)Oficiile fitosanitare județene sunt conduse de un șef serviciu/șef birou, funcționar public numit prin decizie a directorului general, în condițiile legii. +
Articolul 9(1)Personalul Autorității este format din personalul preluat prin transfer de la Laboratorul Central Fitosanitar, de la Agenția Națională Fitosanitară din cadrul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale și de la unitățile fitosanitare din cadrul direcțiilor pentru agricultură județene și a municipiului București.(2)Autoritatea funcționează cu un număr de 439 de posturi.(3)Personalul structurilor care se desființează se preia de către Autoritate și este constituit din funcționari publici și personal angajat pe bază de contract individual de muncă.(4)Salarizarea personalului din cadrul Autorității se face potrivit legislației în vigoare privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice. +
Articolul 10În exercitarea atribuțiilor de serviciu, personalul împuternicit al Autorității constată și aplică sancțiuni conform prevederilor legale în vigoare, dispune reținerea produselor neconforme și recomandă aplicarea de măsuri în vederea eliminării riscului pentru plante, produse vegetale și produse de protecție a plantelor, respectiv asupra sănătății umane și a mediului. +
Articolul 11(1)Pentru transportul persoanelor din aparatul propriu, Autoritatea are în dotare un autoturism.(la 14-10-2019,
Alineatul (1) din Articolul 11 a fost modificat de Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 733 din 11 octombrie 2019, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 832 din 14 octombrie 2019
)
(2)Pentru îndeplinirea atribuțiilor de inspecție fitosanitară teritorială și vamală, monitorizarea organismelor dăunătoare, controlul oficial al comercializării, utilizării și calității produselor de protecție a plantelor, al reziduurilor de pesticide în plante și produse vegetale, precum și pentru testarea și calibrarea echipamentelor de aplicare a produselor de protecție a plantelor, Autoritatea are în dotare un număr de 57 de autoutilitare, dintre care 6 sunt centre mobile de inspecție, precum și o șalupă fluvială.(la 14-10-2019,
Alineatul (2) din Articolul 11 a fost modificat de Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 733 din 11 octombrie 2019, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 832 din 14 octombrie 2019
)
(3)Cheltuielile privind consumul de carburanți se suportă din bugetul aprobat anual cu această destinație. +
Articolul 12La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 753/2010 pentru înființarea, organizarea și funcționarea Laboratorului Central Fitosanitar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 543 din 3 august 2010, cu modificările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
VICTOR-VIOREL PONTA
Contrasemnează:
Ministrul agriculturii
și dezvoltării rurale,
Daniel Constantin
Ministrul finanțelor publice,
Darius-Bogdan Vâlcov
Ministrul afacerilor externe,
Bogdan Lucian Aurescu
Ministrul muncii, familiei,
protecției sociale
și persoanelor vârstnice,
Rovana PlumbBucurești, 21 ianuarie 2015.Nr. 43.