*) Republicată în temeiul art. III din Hotărârea Guvernului nr. 807 din 13 octombrie 1995, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 239 din 19 octombrie 1995.Hotărârea Guvernului nr. 417 din 14 iunie 1991 a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 149 din 18 iulie 1991 și a mai fost modificată prin Hotărârea Guvernului nr. 58 din 8 februarie 1992, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 35 din 5 martie 1992. +
Articolul 1(1)Pe data prezentei hotărâri se constituie Comitetul Roman pentru Probleme de Migrari, organ guvernamental, însărcinat cu coordonarea îndeplinirii tuturor activităților pe plan intern și a celor ce rezultă din raporturile cu alte state și cu organismele internaționale de profil, în legătură cu migrarile de persoane fizice în și din România.(2)Comitetul Roman pentru Probleme de Migrari are componenta prevăzută în anexa. +
Articolul 2Activitatea Comitetului Roman pentru Probleme de Migrari este coordonata de ministrul de interne. +
Articolul 3Comitetul Roman pentru Probleme de Migrari are următoarele atribuții principale:– convenirea și punerea în aplicare a programelor de cooperare bilaterala și multilaterala cu alte tari, în scopul facilitării revenirii în țara și reintegrarii socioprofesionale a migrantilor români, precum și a prevenirii unor noi cazuri de migrare; … – asigurarea pregătirii și participării la reuniuni, consultări și alte acțiuni internaționale bilaterale și multilaterale, vizind stabilirea cadrului juridic al exercitării libertății de deplasare a persoanelor fizice, uniformizarea reglementărilor și a practicilor în materie de pașapoarte și vize pentru regimul străinilor, statutul refugiatilor și al altor categorii de migranti; … – participarea la acțiunile care au ca scop convenirea unui sistem de informare reciprocă între statele de emigrare și cele de imigrare, asupra situației economico-sociale din fiecare țara, îndeosebi în privinta pieței forței de muncă; … – elaborarea de propuneri vizind completarea și îmbunătățirea reglementărilor legale privind statutul refugiatilor și al altor categorii de migranti, regimul străinilor, regimul pașapoartelor și vizelor și alte aspecte referitoare la migrari; … – încheierea și aplicarea înțelegerilor departamentale cu alte tari privind revenirea în țara a migrantilor români, respectiv retrimiterea în țările de origine sau în alte tari a migrantilor aflați în România; … – asigurarea în caz de nevoie, a mijloacelor de subzistenta și sprijinirea reintegrarii în societate a migrantilor români reveniti în țara, în afară programelor de cooperare cu alte state sau organisme internaționale; … – adoptarea măsurilor necesare pentru acordarea unor ajutoare umanitare de urgenta migrantilor străini aflați pe teritoriul României; … – asigurarea participării la organismele internaționale guvernamentale și neguvernamentale cu atribuții în materie de refugiati și alte categorii de migranti, perfectarea unor programe de cooperare cu asemenea organisme și urmărirea realizării acestor programe; … – îndeplinirea altor atribuții rezultind din convenții și înțelegeri internaționale în materie de refugiati sau alte categorii de migranti, la care România este parte, precum și din legile adoptate în aplicarea acestor convenții. … +
Articolul 4Fiecare dintre instituțiile reprezentate în Comitetul Roman pentru Probleme de Migrari, precum și unitățile lor de subordonare judeteana și a municipiului București răspund de îndeplinirea sarcinilor specifice comitetului, ce le revin conform competentelor și atribuțiilor lor generale, inclusiv de aspectele care implica cheltuieli bănești sau asigurarea unor condiții materiale de subzistenta pentru migranti. +
Articolul 5Prefecturile județene, precum și a municipiului București și sectorului agricol Ilfov vor constitui comitete locale pentru probleme de migrari, incluzind reprezentanți locali ai instituțiilor care fac parte din Comitetul Roman pentru Probleme de Migrari, care vor soluționa problemele derivînd din prezenta în unitățile administrativ-teritoriale a unor imigranti români reveniti în țara sau a unor migranti străini aflați în situații deosebite, în asteptarea elucidarii statutului lor în România. +
Articolul 6Ministerul Finanțelor va sprijini realizarea programelor de cooperare cu alte state și cu organizații internaționale, destinate revenirii în țara și integrării în societate a migrantilor români sau acordării unor ajutoare umanitare de urgenta migrantilor străini aflați în România și care sunt în situații deosebite. +
Articolul 7Activitatea Comitetul Roman pentru Probleme de Migrari, legată de primirea solicitărilor privind statutul de refugiat, intervievarea solicitanților, pregătirea dosarelor pentru comisia de decizie, este asigurata de către Direcția generală de pașapoarte, străini și a poliției de frontieră din cadrul Ministerului de Interne. +
Articolul 8Activitatea de evaluare a cererilor solicitanților statutului de refugiat în România este asigurata de o comisie de decizie, din care fac parte reprezentanți desemnați ai Direcției generale de pașapoarte, străini și a poliției de frontieră din cadrul Ministerului de Interne, ai Ministerului Afacerilor Externe și ai Ministerului Muncii și Protecției Sociale. +
Articolul 9(1)Fondurile bănești necesare pentru cazarea și alimentația azilantilor și a refugiatilor care primesc ajutor temporar din partea statului român se asigura din bugetul Secretariatului General al Guvernului și vor fi alocate prin intermediul prefecturilor.(la 05-02-1998,
Alineatul (1) din Articolul 9 a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 41 din 30 ianuarie 1998, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 51 din 05 februarie 1998
)
(2)Azilantii și refugiatii prevăzuți la art. 1 alin. (1) beneficiază de masa în limita sumei de 5.850 lei de persoana pe zi și de cazare, în limita sumei de 4.150 lei de persoana pe zi, cu încadrarea în creditele bugetare aprobate cu aceasta destinație pentru Secretariatul General al Guvernului.(la 05-02-1998,
Alineatul (2) din Articolul 9 a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 41 din 30 ianuarie 1998, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 51 din 05 februarie 1998
)
Notă …
Conform art. II din HOTĂRÂREA nr. 41 din 30 ianuarie 1998, publicată în Monitorul Oficial nr. 51 din 5 februarie 1998, pentru cazarea și alimentația azilantilor și refugiaților îndreptățiți, conform legii, la ajutor temporar din partea statului român în luna ianuarie 1998, în cuantumurile prevăzute la art. 9 alin. (1) și (2) din prezenta hotărâre, se aprobă alocarea, din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, a sumei de 620 milioane lei. Suma se pune la dispoziție Secretariatului General al Guvernului și va fi alocată prin intermediul prefecturilor.(2^1)În situația în care nu pot fi organizate cantine pentru alimentația azilantilor și a refugiatilor, prefecturile pot achită, la cerere, contravaloarea în numerar a alocației pentru alimentație, în cuantumul stabilit la alin. (2).(la 05-02-1998,
Articolul 9 a fost completat de Punctul 2, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 41 din 30 ianuarie 1998, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 51 din 05 februarie 1998
)
(3)Drepturile prevăzute la alin. (1) se asigura pentru azilanti pe cel mult 6 luni, iar pentru refugiati pe cel mult 9 luni. În cazuri excepționale, pentru refugiati se poate aproba plata cazarii și peste termenul de 9 luni, în limita bugetului anual alocat cu aceasta destinație.(4)Perioada de acordare a drepturilor prevăzute la alin. (1), în limitele prevăzute la alin. (2) și (3), se stabilește de către Comitetul Roman pentru Probleme de Migrari, cu avizul Secretariatului General al Guvernului.(5)Ministerul de Interne va recupera de la refugiatii care au beneficiat de cazare peste termenul limita de 9 luni, în condițiile prevederilor alin. (3) și (4), cheltuielile efectuate cu cazarea peste limita respectiva, din veniturile realizate ulterior de către aceștia. +
Articolul 10(1)Comitetul Roman pentru Probleme de Migrari este îndreptățit să solicite și, după caz, sa transmită altor ministere și organe centrale documentații, date și informații necesare în îndeplinirea atribuțiilor sale.(2)Prevederile alin. (1) se aplică în mod corespunzător și comitetelor locale constituite la prefecturi. +
Articolul 11Comitetul Roman pentru Probleme de Migrari, în îndeplinirea atribuțiilor ce-i revin, colaborează cu Societatea Română de Cruce Roșie, precum și cu alte organisme guvernamentale sau neguvernamentale din țara și din străinătate, cu preocupări în domeniul protecției sociale. +
Articolul 12Modul de aducere la îndeplinire a atribuțiilor ce revin Comitetului Roman pentru Probleme de Migrari și comitetelor locale, potrivit specificului activității fiecărei instituții reprezentate, se stabilește prin regulament aprobat de Ministerul de Interne.NOTĂ:Potrivit art. II din Hotărârea Guvernului nr. 807/1995, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 239 din 19 octombrie 1995, prevederile art. 2, 7, 8, 9, 12 și ale anexei la Hotărârea Guvernului nr. 417/1991 intră în vigoare în termen de 15 zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României a Hotărârii Guvernului nr. 807/1995. +
ANEXĂ
COMPONENȚA
Comitetul Român pentru Probleme de MigrăriDelegați din partea:– Ministerului de Interne; … – Ministerului Muncii și Protecție Sociale; … – Ministerului Afacerilor Externe; … – Ministerului Finanțelor; … – Ministerului Învățământului; … – Ministerului Sănătății; … – Ministerului Justiției; … – Departamentul pentru Administrație Publică Locală. …