pentru stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la normele privind aprovizionarea tehnico-materială, gospodărirea fondurilor fixe, a combustibililor, energiei şi ambalajelor
Consiliul de Miniştri al Republicii Socialiste România hotărăşte: +
Articolul 1Constituie contravenţie la normele privind gospodărirea fondurilor fixe, resurselor materiale şi aprovizionarea tehnico-materială următoarele fapte săvîrşite de personalul organizaţiilor socialiste, în cadrul atribuţiilor de serviciu, dacă nu au fost comise în astfel de condiţii încît, potrivit legii penale, sînt considerate infracţiuni.A. În domeniul aprovizionarii tehnico-materiale:1. încălcarea obligaţiilor cu privire la încadrarea şi urmărirea aplicării în producţie a normelor şi normativelor de consum, precum şi a normelor de deviz pentru activitatea de construcţii-montaj;2. introducerea în fabricatia de serie a produselor noi fără norme de consum;3. consumarea stocurilor normate în scopul depăşirii planului de producţie sau pentru acoperirea unor consumuri determinate de depăşirea normelor de consum;4. consumarea stocurilor de siguranţă fără aprobarea organelor competente şi nerespectarea termenului fixat de organul care a dat aprobarea pentru reîntregirea lor;5. încălcarea obligaţiilor cu privire la constituirea rezervei de plan în balantele materiale sau folosirea acesteia fără aprobarea organelor competente;6. nerespectarea prioritatilor stabilite cu privire la destinaţia producţiei suplimentare;7. nerespectarea deciziilor date de către Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodăririi Fondurilor fixe, în aplicarea art. 46 din Legea nr. 14/1971, cu consultarea ministerelor şi celorlalte organe centrale ale administraţiei de stat, comunicate pentru fiecare caz în parte acelora cărora le sînt destinate, cu privire la: sistemul de normare a consumurilor şi stocurilor; sistemul de organizare a aprovizionarii tehnico-materiale şi a reţelelor de baze; utilizarea rezervelor la dispoziţia sa din balantele materiale; stabilirea prioritatilor în contractare, în fixarea termenelor de livrare, în redistribuirea de stocuri; adaptarea corespunzătoare a unor contracte încheiate; interzicerea aprovizionarii şi livrărilor, precum şi reducerea importurilor;8. neprezentarea datelor necesare pentru optimizarea transportului pe calea ferată, contractarea şi expedierea materialelor de masa, pentru care optimizarea transporturilor este obligatorie conform reglementărilor în vigoare, fără respectarea fluxurilor de transport optimizate.B. În domeniul gospodăririi fondurilor fixe şi siguranţei în funcţionare a aparatelor, maşinilor, utilajelor, agregatelor şi instalaţiilor:9. neexecutarea obligaţiilor privind programarea şi asigurarea realizării reviziilor obligatorii, a încercărilor şi a reparaţiilor periodice ale fondurilor fixe;10. abaterea de la tehnologiile omologate sau aplicarea de tehnologii neomologate în procesul de producţie;11. neasigurarea dotării cu aparatura de măsura, control, reglare şi automatizare, necesară siguranţei în exploatare a maşinilor, utilajelor şi instalaţiilor, prevăzută în documentaţii şi normative tehnice, sau neluarea măsurilor pentru menţinerea acesteia în funcţionare la precizia prescrisă;12. nesesizarea organelor ierarhic superioare şi a inspectoratului teritorial pentru controlul gospodăririi fondurilor fixe, instalaţiilor, aparatajului de măsura şi control, cazanelor, combustibililor şi energiei, cu privire la ivirea avariilor şi opririlor accidentale la instalaţiile şi utilajele de baza;13. fabricarea în serie şi livrarea de utilaje şi instalaţii, inclusiv dispozitive de siguranţă şi subansamble cu funcţionare independenta, precum şi aparate consumatoare de combustibili şi recipienţi sub presiune transportabili, fără ca prototipul sa fi fost omologat sau cu încălcarea prescripţiilor tehnice stabilite potrivit dispoziţiilor legale;14. construirea, montarea, modificarea, repararea instalaţiilor mecanice sub presiune şi de ridicat, întreţinerea şi revizia tehnica a ascensoarelor, precum şi verificarea şi încărcarea recipienţilor sub presiune transportabili, fără autorizaţie legală sau cu încălcarea prescripţiilor tehnice prevăzute de dispoziţiile legale;15. punerea sau menţinerea în funcţiune fără autorizaţie legală a instalaţiilor mecanice sub presiune şi de ridicat fie noi, din ţara sau din import, fie existente şi oprite din funcţiune, sau a căror autorizaţie de funcţionare a expirat, ori folosirea acestora contrar destinaţiei sau cu încălcarea prescripţiilor tehnice prevăzute de dispoziţiile legale ori în condiţii care să prezinte pericol de avarii şi accidente;16. neanuntarea inspectoratelor teritoriale pentru controlul gospodăririi fondurilor fixe, instalaţiilor, aparatajului de măsura şi control, cazanelor, combustibililor şi energiei, în termen de 15 zile, a transferului de instalaţii mecanice sub presiune şi de ridicat, precum şi a celor scoase definitiv din funcţiune;17. neefectuarea de către deţinător a controalelor şi verificărilor tehnice la instalaţiile mecanice sub presiune şi de ridicat aflate în exploatare, înăuntrul termenelor stabilite prin procese-verbale de control sau potrivit dispoziţiilor legale;18. pierderea sau deteriorarea cărţii instalaţiilor mecanice sub presiune şi de ridicat, dacă prin aceasta se împiedica cunoaşterea stării de siguranţă în funcţionare a acestor instalaţii;19. neintocmirea şi necomunicarea la organele de control a programelor de verificări la instalaţiile mecanice sub presiune şi de ridicat privind omologarea prototipurilor, construcţiilor noi, instalaţiilor noi montate sau aflate în exploatare, precum şi a reparaţiilor capitale planificate.C. În domeniul gospodăririi combustibililor şi energiei:20. neluarea măsurilor pentru valorificarea resurselor energetice secundare şi a combustibililor-deseu la nivelul capacităţii proiectate a instalaţiilor de recuperare;21. nerespectarea condiţiilor din acordurile prealabile referitoare la alimentarea cu combustibili şi a soluţiilor energetice din documentaţiile de investiţii aprobate;22. neluarea măsurilor prevăzute de prescripţiile tehnice privitoare la evitarea funcţionarii în gol sau cu sarcina redusă a instalaţiilor consumatoare de combustibili şi energie de orice formă;23. neluarea măsurilor pentru asigurarea etanseitatii instalaţiilor în vederea evitării scurgerilor de fluide energetice şi de apa sub presiune, precum şi folosirea instalaţiilor şi agregatelor fără izolatie termica în buna stare şi suficienta, în raport cu normele tehnice;24. laminarea aburului prin staţii de reducere-răcire din cauza neincarcarii, a prizelor şi contrapresiunii turbinelor de abur, cu excepţia cazurilor cînd aceasta situaţie este determinata de cererile de consum de energie electrica;25. montarea utilajelor energetice fără avizul prealabil al Inspectoratului general de stat pentru controlul gospodăririi fondurilor fixe, instalaţiilor, aparatajului de măsura şi control, cazanelor, combustibililor şi energiei, în cazul în care luarea acestui aviz este prevăzută prin dispoziţii legale;26. neelaborarea bilanţurilor energetice, pe ansamblul unităţilor şi pe instalaţii mari consumatoare, conform prescripţiilor Inspectoratului general de stat pentru controlul gospodăririi fondurilor fixe, instalaţiilor, aparatajului de măsura şi control, cazanelor, combustibililor şi energiei;27. punerea în funcţiune a instalaţiilor consumatoare de combustibili şi energie, care nu sînt dotate cu aparatajul de măsura, control, reglaj şi automatizare şi cu instalaţiile de recuperare prevăzute în proiecte, precum şi nerealizarea la termenele planificate a recuperarilor de resurse energetice secundare, inclusiv combustibili-deseu, la instalaţiile în funcţiune;28. neexecutarea obligaţiilor cu privire la cooperare în alimentarea cu energie termica, rezultate din documentaţiile de investiţii aprobate sau din măsurile stabilite de către organele Inspectoratului general de stat pentru controlul gospodăririi fondurilor fixe, instalaţiilor, aparatajului de măsura şi control, cazanelor, combustibililor şi energiei.D. În domeniul ambalajelor:29. fabricarea de ambalaje care nu au la baza, după caz, standarde de stat, norme interne, modele omologate sau fise tehnice convenite, precum şi producerea de ambalaje refolosibile fără avizul coordonatorilor de balanţa; folosirea de utilaje pentru ambalarea şi manipularea produselor ambalate, precum şi de palete şi containere, neavizate de organele prevăzute de lege;30. folosirea de ambalaje pentru alte mărfuri decât acelea pentru care sînt destinate, dacă aceasta are ca urmare utilizarea neeconomicoasa a ambalajelor ori deteriorarea mărfurilor;31. nevalorificarea, conform dispoziţiilor legale, a ambalajelor în care au fost primite mărfurile din import;32. încălcarea dispoziţiilor legale referitoare la recuperarea, reconditionarea şi gospodărirea ambalajelor refolosibile.E. În domeniul aprovizionarii tehnico-materiale, gospodăririi fondurilor fixe, a combustibililor, energiei şi ambalajelor:33. refuzul de a pune la dispoziţia organelor de control toate datele şi informaţiile cerute, instalaţiile pregătite în vederea efectuării controlului, mijloacele şi personalul necesar pentru efectuarea verificărilor şi încercărilor, precum şi neasigurarea echipamentului, condiţiilor de protecţie a muncii la operaţiile de control. +
Articolul 2Contravenţiile prevăzute la art. 1 se sancţionează după cum urmează:a) cu amendă de la 500 la 1.500 lei cele prevăzute la pct. 12, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 31, 32 şi 33; … b) cu amendă de la 700 la 2.000 lei cele prevăzute la pct. 1, 2, 7, 8, 10, 11, 13, 14, 15, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29 şi 30; … c) cu amendă de la 1.000 la 3.000 lei cele prevăzute la pct. 3, 4, 5, 6 şi 9. … +
Articolul 3Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de către:a) personalul cu atribuţii de control din cadrul Ministerului Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodăririi Fondurilor Fixe şi din Inspectoratul general de stat pentru controlul gospodăririi fondurilor fixe, instalaţiilor, aparatajului de măsura şi control, cazanelor, combustibililor şi energiei, desemnat de conducătorii acestora, personalul de inspecţie al băncilor, în cadrul atribuţiilor de serviciu; … b) personalul cu atribuţii de control din cadrul ministerelor, celorlalte organe centrale ale administraţiei de stat, din aparatul comitetelor executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, din cadrul centralelor şi unităţilor asimilate acestora, în unităţile subordonate, anume împuterniciţi de conducătorii organelor respective. … c) constatarea contravenţiilor de la art. 1 pct. 8 şi aplicarea sancţiunilor se vor face şi de personalul cu atribuţii de control din cadrul Ministerului Transporturilor şi Telecomunicatiilor, anume împuternicit de conducerea acestui minister. … Contravenţiile prevăzute la art. 1 săvîrşite la ministere, alte organe centrale ale administraţiei de stat, la comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, se constata şi se sancţionează de personalul cu atribuţii de control, anume împuternicit de conducătorii acestor organe sau de personalul Ministerului Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodăririi Fondurilor Fixe, anume împuternicit de conducătorul acestuia, precum şi de personalul de control financiar al Ministerului Finanţelor, în cadrul atribuţiilor sale de serviciu. +
Articolul 4Împotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei se poate face plângere în termen de 15 zile de la comunicarea acestuia. Plângerea se depune la organul din care face parte agentul constatator şi se rezolva de judecătoria în a carei raza teritorială a fost săvîrşită contravenţia. +
Articolul 5În măsura în care hotărîrea de faţa nu dispune, contravenţiilor prevăzute la art. 1 le sînt aplicabile prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor. +
Articolul 6Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărîri se abroga prevederile cuprinse în art. 1 lit. h – t din Hotărîrea Consiliului de Miniştri nr. 2489/1969 pentru stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la normele privind standardele de stat, metrologia, instalaţiile mecanice sub presiune, instalaţiile de ridicat şi ambalajele, precum şi dispoziţiile de trimitere la aceste prevederi din art. 2 al aceleiaşi hotărîri. Pe aceeaşi dată se abroga şi prevederile cuprinse în art. 1 pct. 1, 2, 6, 12, 13 şi 16 din Hotărîrea Consiliului de Miniştri nr. 2491/1969 pentru stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la normele privind producerea, transportul, distribuţia şi utilizarea energiei de toate formele, precum şi la normele privind proiectarea instalaţiilor energetice, precum şi dispoziţiile de trimitere la aceste prevederi din art. 2 al aceleiaşi hotărîri.p. Preşedintele Consiliului de Miniştri,ILIE VERDET––––