privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Externe
În temeiul prevederilor art. 115 din Constituţia României,Guvernul României hotărăşte: +
Articolul 1Ministerul Afacerilor Externe este organul de specialitate al administraţiei publice centrale, care asigură realizarea politicii externe a statului român, precum şi fundamentarea şi coordonarea politicii de integrare europeană a României, în conformitate cu reglementările legale în vigoare şi cu Programul de guvernare. +
Articolul 2În realizarea politicii externe a României Ministerul Afacerilor Externe are următoarele atribuţii:1. apara şi promovează pe plan extern interesele naţionale ale României;2. iniţiază activităţi internaţionale menite sa ducă la dezvoltarea de relaţii paşnice şi de cooperare cu toate statele, întemeiate pe principiile şi pe normele general admise ale dreptului internaţional;3. asigura promovarea intereselor României în organizaţii internaţionale cu caracter universal, european, euroatlantic, regional şi subregional;4. asigura conectarea tarii la instituţiile europene şi euroatlantice cu caracter politic, strategic şi economic;5. asigura, sprijină şi coordonează, după caz, îndeplinirea obligaţiilor care decurg din dispoziţiile Acordului european instituind o asociere între România, pe de o parte, şi Comunitatile Economice Europene şi statele membre ale acestora, pe de altă parte, denumit în continuare acordul european, precum şi activităţile desfăşurate de partea română în cadrul instituţiilor create prin acest acord;6. fundamentează şi coordonează procesul de pregătire a aderării României la Uniunea Europeană, cu următoarele atribuţii specifice:– asigura preşedinţia părţii române la lucrările Consiliului şi Comitetului de asociere prevăzute de acordul european, coordonând pregătirea acestora;– asigura, în colaborare cu ministerele de resort, preşedinţia părţii române în subcomitetele de asociere prevăzute de acordul european şi coordonează pregătirea acestor subcomitete;– coordonează elaborarea documentelor de programare şi raportare a pregătirilor pentru aderarea României la Uniunea Europeană;– conduce şi coordonează activitatea echipei naţionale pentru examinarea analitica a acquisului comunitar şi negocierea aderării României la Uniunea Europeană, prin corelarea acţiunilor specifice cu ministerele şi instituţiile româneşti specializate;– coordonează, în colaborare cu Ministerul Finanţelor şi cu participarea ministerelor sau a instituţiilor beneficiare, programarea şi monitorizează utilizarea asistenţei financiare nerambursabile acordată României de Uniunea Europeană şi îndeplineşte rolul de punct naţional de contact în relaţia cu Uniunea Europeană;– asigura, împreună cu Ministerul Industriei şi Comerţului, Secretariatul Comitetului interministerial pentru integrare europeană;7. urmăreşte asigurarea compatibilitatii diferitelor programe şi acţiuni guvernamentale în materie de dezvoltare, restructurare şi reforma cu obiectivele aderării la Uniunea Europeană;8. conduce şi coordonează procesele de negociere pentru aderarea la Uniunea Europeană;9. solicita instituţiilor publice iniţiatoare proiectele de acte normative care urmăresc armonizarea legislaţiei româneşti cu cea comunitara şi formulează observaţii şi recomandări privind compatibilitatea acestora cu acquisul comunitar;10. coordonează cooperarea dintre instituţiile publice şi de interes public, în scopul asigurării coerentei acţiunilor desfăşurate la nivel naţional, în vederea pregătirii pentru aderarea României la Uniunea Europeană;11. asigura, în coordonare cu Ministerul Finanţelor, cu participarea ministerelor economice şi a instituţiilor româneşti beneficiare, coerenta şi transparenta alocării asistenţei financiare nerambursabile acordate de Uniunea Europeană, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare;12. asigura, prin acţiuni de politica externa, consolidarea statului de drept şi a structurilor democratice din societatea românească, precum şi proiectarea unei imagini reale a României în lume;13. urmăreşte evoluţia vieţii internaţionale, semnaleaza tendinte care apar şi formulează strategii privind situarea României în context internaţional;14. contribuie la asigurarea prezentei active şi demne a României în plan internaţional;15. promovează în plan internaţional valorile democraţiei, respectarea drepturilor omului, colaborarea paşnică şi solidaritatea umană;16. apara în străinătate drepturile şi interesele statului român, ale cetăţenilor şi ale persoanelor juridice române, în baza legislaţiei române şi în conformitate cu practica internationala şi cu acordurile bilaterale şi multilaterale la care România este parte;17. acţionează pentru întărirea legăturilor cu românii din afară frontierelor României şi pentru păstrarea, dezvoltarea şi exprimarea identităţii lor etnice, culturale, lingvistice şi religioase, cu respectarea legislaţiei statului ai cărui rezidenţi sunt;18. negociaza în numele României sau participa la negocierea tratatelor şi a altor înţelegeri internaţionale;19. face propuneri privind semnarea, ratificarea, aprobarea sau acceptarea înţelegerilor internaţionale, aderarea la acestea sau denunţarea lor, efectuează schimbul instrumentelor de ratificare, depune instrumentele de ratificare sau de aderare, notifica aprobarea ori acceptarea înţelegerilor internaţionale şi denunţarea lor, eliberează documente certificând deplinele puteri;20. urmăreşte, în conlucrare cu ministerele şi cu celelalte autorităţi publice centrale de specialitate, aplicarea prevederilor tratatelor şi ale altor înţelegeri internaţionale la care România este parte şi prezintă propuneri pentru îndeplinirea, întocmai şi cu buna-credinţa, a obligaţiilor asumate;21. elaborează sau participa la elaborarea proiectelor de acte normative care au legătură cu relaţiile externe ale României;22. asigura asistenţa permanenta în domeniul relaţiilor internaţionale tuturor ministerelor;23. păstrează originalele tuturor înţelegerilor internaţionale bilaterale şi copiile certificate de pe înţelegerile internaţionale, originalele înţelegerilor internaţionale al căror depozitar este România şi îndeplineşte obligaţiile ce decurg din aceasta calitate;24. păstrează sigiliul de stat al României;25. îndeplineşte atribuţiile de protocol care îi revin conform legislaţiei în vigoare şi uzantelor internaţionale;26. supune spre aprobare scrisorile de acreditare, cererile de agrement şi de exequatur;27. tine legătură cu misiunile diplomatice şi cu oficiile consulare din România, în conformitate cu regulile şi cu practica internationala;28. organizează, îndrumă şi controlează activitatea misiunilor diplomatice şi a oficiilor consulare ale României;29. organizează curierul diplomatic;30. îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin acte normative. +
Articolul 3(1) Ministerul Afacerilor Externe avizează acţiunile pe care le iniţiază celelalte ministere şi autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale în probleme care ţin de activitatea lor specifică, dar care au legătură cu relaţiile internaţionale ale României. … (2) Ministerul Afacerilor Externe iniţiază sau avizează acordurile, convenţiile şi alte înţelegeri internaţionale pe care le încheie ministerele şi autorităţile administraţiei publice centrale şi locale. … +
Articolul 4(1) În structura organizatorică a Ministerului Afacerilor Externe funcţionează direcţii generale, direcţii, servicii şi birouri. … (2) Structura organizatorică a Ministerului Afacerilor Externe este prevăzută în anexa nr. 1. În cadrul acesteia, prin ordin al ministrului afacerilor externe, se pot organiza servicii şi birouri. … (3) Numărul maxim de posturi în Ministerul Afacerilor Externe este de 1.780, din care 680 în centrala Ministerului Afacerilor Externe, exclusiv demnitarii şi posturile aferente cabinetelor acestora. … (4) Încadrarea în numărul de posturi prevăzute în prezenta hotărâre se va încheia în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a acesteia. … +
Articolul 5(1) La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri Departamentul pentru Integrare Europeană trece în structura Ministerului Afacerilor Externe, în cadrul căruia va funcţiona Departamentul pentru afaceri europene. … (2) În subordinea ministrului afacerilor externe îşi desfăşoară activitatea negociatorul-şef cu rang de secretar de stat al echipei naţionale pentru examinarea analitica a acquisului comunitar şi pentru negocierea aderării României la Uniunea Europeană. … (3) Componenta şi atribuţiile echipei naţionale pentru examinarea analitica a acquisului comunitar şi negocierea aderării României la Uniunea Europeană, precum şi atribuţiile negociatorului-şef vor fi stabilite prin hotărâre a Guvernului. … +
Articolul 6(1) Ministrul afacerilor externe conduce întreaga activitate a ministerului şi îl reprezintă în raporturile cu celelalte ministere, cu alte autorităţi publice şi organizaţii, precum şi cu persoane juridice şi fizice din ţara şi din străinătate. … (2) Ministrul afacerilor externe este ajutat în activitatea sa de 3 secretari de stat, dintre care unul este conducătorul Departamentului pentru afaceri europene, fiind sprijinit de un subsecretar de stat şi de secretarul general al Ministerului Afacerilor Externe. … (3) În exercitarea atribuţiilor sale ministrul afacerilor externe emite ordine şi instrucţiuni. … (4) Atribuţiile şi sarcinile secretarilor de stat, subsecretarului de stat, ale secretarului general şi ale secretarului general adjunct, ale directorilor generali, precum şi ale compartimentelor din aparatul central de lucru al ministerului se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare, care se aproba prin ordin al ministrului afacerilor externe. … +
Articolul 7(1) În subordinea secretarului general al Ministerului Afacerilor Externe funcţionează secretarul general adjunct al ministerului. … (2) Funcţia de secretar general adjunct se salarizeaza la nivelul salariului de baza prevăzut pentru funcţia de secretar general în anexa nr. V la Legea nr. 154/1998, cu modificările ulterioare, diminuat cu 10%. … +
Articolul 8(1) Ministerul Afacerilor Externe este încadrat cu personal diplomatic şi consular, cu personal tehnico-economic de specialitate, cu alţi funcţionari publici, precum şi cu personal tehnico-administrativ. … (2) Personalul diplomatic şi consular are drepturile şi obligaţiile stabilite prin Statutul Corpului Diplomatic şi Consular. … +
Articolul 9(1) În cadrul Ministerului Afacerilor Externe se înfiinţează Centrul de pregătire şi perfecţionare diplomatică, având ca scop principal realizarea pregătirii şi perfecţionării profesionale a personalului din cadrul Ministerului Afacerilor Externe, inclusiv a personalului tehnic-administrativ. … (2) Centrul de pregătire şi perfecţionare diplomatică va putea să asigure contra cost pregătirea şi perfecţionarea în domeniul relaţiilor internaţionale şi a altor funcţionari publici sau a altor categorii de persoane, la cererea acestora. … (3) Taxele percepute de Centrul de pregătire şi perfecţionare diplomatică pentru prestaţiile efectuate în condiţiile alin. (2) se stabilesc prin ordin comun al ministrului afacerilor externe şi al ministrului finanţelor şi se constituie venit la bugetul Ministerului Afacerilor Externe. … (4) Organizarea şi funcţionarea Centrului de pregătire şi perfecţionare diplomatică vor fi stabilite prin ordin al ministrului afacerilor externe. … +
Articolul 10(1) La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se înfiinţează Institutul Roman de Drept Internaţional, Studii şi Relaţii Internaţionale, prin comasarea Institutului Roman de Studii Internaţionale şi Asociaţiei de Drept Internaţional şi Relaţii Internaţionale. Institutul Roman de Drept Internaţional, Studii şi Relaţii Internaţionale este finanţat de la bugetul de stat prin Ministerul Afacerilor Externe. Structura de personal, organizarea şi funcţionarea Institutului Roman de Drept Internaţional, Studii şi Relaţii Internaţionale se aproba prin ordin al ministrului afacerilor externe. … (2) La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri Centrul Euroatlantic Bucureşti îşi încetează activitatea. … +
Articolul 11(1) Prin bugetul Ministerului Afacerilor Externe se finanţează de la bugetul de stat, potrivit legii, funcţionarea instituţiilor prevăzute la pct. I din anexa nr. 2. … (2) Ministerul Afacerilor Externe suporta din bugetul propriu aprobat şi cheltuielile de întreţinere şi de funcţionare ale clădirilor în care funcţionează secretariatele unor instituţii cu preocupări în domeniul relaţiilor internaţionale, prevăzute la pct. II din anexa nr. 2. … +
Articolul 12(1) Serviciul exterior al Ministerului Afacerilor Externe cuprinde misiunile diplomatice, oficiile consulare şi centrele culturale. … (2) Numărul maxim de posturi prevăzut pentru serviciul exterior al Ministerului Afacerilor Externe este de 1.100. … (3) Înfiinţarea, desfiinţarea şi schimbarea rangului misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare se fac potrivit legii. Înfiinţarea sau desfiinţarea centrelor culturale ale României în străinătate se face prin hotărâre a Guvernului, initiata de Ministerul Afacerilor Externe şi de Ministerul Culturii. … (4) Structura de personal şi regulamentul de funcţionare a misiunilor diplomatice, oficiilor consulare şi centrelor culturale se aproba prin ordin al ministrului afacerilor externe. … (5) Numirea directorilor centrelor culturale şi a diplomaţilor cu atribuţii exclusive în domeniul relaţiilor culturale se va face cu avizul obligatoriu al ministrului culturii. … (6) Numirea diplomaţilor cu atribuţii în domeniul relaţiilor cultural-ştiinţifice şi educaţionale se va face în consultare cu Ministerul Culturii, Fundaţia Culturală Română şi cu celelalte autorităţi ale administraţiei publice centrale interesate. … (7) Numirea atasatilor apărării şi a personalului care încadrează birourile atasatilor apărării se face de Ministerul Apărării Naţionale. … +
Articolul 13(1) Ministerul Afacerilor Externe asigura administrarea centrelor culturale ale României în străinătate. … (2) Ministerul Afacerilor Externe, împreună cu Ministerul Culturii şi în colaborare cu Academia Română şi cu alte organe ale administraţiei publice centrale interesate, coordonează şi finanţează programele şi proiectele centrelor culturale ale României din străinătate. … +
Articolul 14(1) Şeful misiunii diplomatice este reprezentant unic al României în statul în care este acreditat. … (2) Funcţionarii biroului consilierului economic din cadrul misiunilor diplomatice ale României în străinătate, precum şi orice alţi funcţionari desemnaţi să îşi desfăşoare activitatea în serviciul exterior al Ministerului Afacerilor Externe vor acţiona sub îndrumarea şefului de misiune. … (3) Atasatii apărării şi personalul care încadrează birourile atasatilor apărării îşi desfăşoară activitatea sub îndrumarea Ministerului Apărării Naţionale. Pentru asigurarea realizării planurilor de relaţii militare cu ţările acreditare, atasatii apărării se coordonează cu şefii misiunilor diplomatice. … +
Articolul 15(1) La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri personalul Departamentului pentru Integrare Europeană se transfera în cadrul Ministerului Afacerilor Externe. … (2) Transferul personalului se va face pe funcţii echivalente, cu respectarea prevederilor anexei nr. V/I la Legea nr. 154/1998, cu modificările ulterioare. … (3) Evaluarea facuta personalului Departamentului pentru Integrare Europeană de către conducătorul acestei instituţii va fi valabilă şi în cadrul Ministerului Afacerilor Externe, potrivit legii. … (4) Acordarea gradelor diplomatice personalului transferat la Ministerul Afacerilor Externe de la fostul Departament pentru Integrare Europeană se va face prin examen, în termen de un an de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri. … +
Articolul 16(1) Tehnica de calcul şi birotica primită de Departamentul pentru Integrare Europeană ca urmare a derulării programelor de asistenţa bilaterala şi multilaterala vor fi preluate fără plata de Ministerul Afacerilor Externe prin protocol încheiat cu Secretariatul General al Guvernului în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri. … (2) Personalul Departamentului pentru afaceri europene îşi desfăşoară activitatea în spaţiile de lucru pe care Departamentul pentru Integrare Europeană le utilizează la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri. Folosinţă dotărilor existente în aceste spaţii se va face pe baza unui contract de comodat încheiat între Secretariatul General al Guvernului şi Ministerul Afacerilor Externe în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri. Participarea cu cote-părţi la cheltuielile de întreţinere, funcţionare şi reparaţii va fi inclusă în bugetul Ministerului Afacerilor Externe, iar sumele respective vor face obiectul regularizării între Secretariatul General al Guvernului şi Ministerul Afacerilor Externe. … +
Articolul 17Se autorizeaza Ministerul Finanţelor să efectueze în bugetul de stat modificările necesare prevăzute prin prezenta hotărâre. +
Articolul 18Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre. +
Articolul 19La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abroga Hotărârea Guvernului nr. 837/1999 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Externe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 507 din 20 octombrie 1999, Hotărârea Guvernului nr. 141/1995 privind organizarea şi funcţionarea Departamentului pentru Integrare Europeană, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 51 din 20 martie 1995, cu toate modificările şi completările ulterioare, Hotărârea Guvernului nr. 631/1991 privind înfiinţarea Institutului Roman de Studii Internaţionale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 195 din 27 septembrie 1991, Hotărârea Guvernului nr. 555/1991 privind crearea şi funcţionarea Centrului Euroatlantic Bucureşti, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 176 din 29 august 1991, completată prin Hotărârea Guvernului nr. 75/1992 privind unele măsuri referitoare la funcţionarea Centrului Euroatlantic Bucureşti, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 30 din 28 februarie 1992, Hotărârea Guvernului nr. 457/1990 privind activitatea Asociaţiei de Drept Internaţional şi Relaţii Internaţionale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 61 din 7 mai 1990, precum şi orice alte dispoziţii contrare.PRIM-MINISTRUMUGUR CONSTANTIN ISARESCUContrasemnează:–––––Ministru de stat,ministrul afacerilor externe,Petre RomanMinistrul munciişi protecţiei sociale,Smaranda DobrescuMinistrul finanţelor,Decebal Traian RemesMinistrul culturii,Ion CaramitruMinistrul apărării naţionale,Victor Babiucp. Secretarul generalal Guvernului,Emanuel AlbuMinistrul funcţiei publice,Vlad Rosca +
Anexa 1MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE
+
Anexa 2
––