Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 918 din 29 decembrie 2009
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Acte care fac referire la acest act: | |
asupra contestaţiei privind constatarea situaţiei de neaplicare corectă şi unitară a dispoziţiilor Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, la nivelul judeţului Arad
Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorPetre Lăzăroiu – judecătorIon Predescu – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorTudorel Toader – judecătorAugustin Zegrean – judecătorSimona Ricu – procurorClaudia-Margareta Krupenschi – magistrat-asistentLa data de 9 decembrie 2009 a fost înregistrată la Curtea Constituţională, cu nr. J6.332 din 9 decembrie 2009, Adresa nr. 816/C/BEC/PR din 9 decembrie 2009 prin care Biroul Electoral Central a transmis Curţii Constituţionale "sesizarea formulată de Alianţa Politică PSD + PC Arad", referitoare la "constatarea situaţiei de neaplicare corectă şi unitară" a dispoziţiilor Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, la nivelul judeţului Arad.Contestaţia formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 8.234F/2009, la care au fost ataşate contestaţia formulată de Alianţa Politică PSD + PC Arad, precum şi anexele nr. 1 şi 2 depuse de contestator.În temeiul dispoziţiilor art. 52 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale şi ale art. 30 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, contestaţiile se soluţionează fără înştiinţarea părţilor, cu participarea reprezentantului Ministerului Public, pe baza sesizării şi a celorlalte documente aflate la dosar.În motivarea contestaţiei adresate Biroului Electoral Central de către Alianţa Politică PSD + PC Arad, se arată că a fost identificat "un număr de 97 de persoane care au votat pe listele suplimentare, fără a avea calitatea de membru al biroului electoral al secţiei de votare, nu făceau parte din personalul de pază şi nici nu au fost înregistraţi ca omişi de pe listele electorale permanente". Mai mult decât atât, se susţine că "cea mai mare parte a listelor semnate şi ştampilate de preşedinţi ai birourilor secţiilor de votare nu sunt nici măcar semnate de către cei înscrişi pe aceste liste suplimentare, ceea ce înseamnă că membrul biroului electoral însărcinat cu această atribuţie a procedat la acordarea ştampilei cu menţiunea "votat" şi a buletinului de vot înainte de a semna persoana în listă". Astfel de situaţii, care demonstrează, în opinia contestatorului, încălcarea art. 19^5 alin. (6) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, sunt indicate în anexa nr. 1, care cuprinde o evidenţă a cetăţenilor cu drept de vot, datele de identitate corespunzătoare şi secţia de votare de domiciliu, comparativ cu secţia de votare unde aceştia şi-au exercitat efectiv dreptul de vot, precum şi în anexa nr. 2, cuprinzând copii ale unor tabele cu alegătorii care îşi exercită dreptul de vot fie în altă secţie de votare decât cea de domiciliu sau care sunt omişi din lista electorală permanentă, respectiv cu alegătorii care îşi exercită dreptul de vot prin intermediul urnei speciale la turul II al alegerilor pentru Preşedintele României din data de 6 decembrie 2009.În concluzie, contestatorul solicită Biroului Electoral Central "exercitarea în mod corect şi imparţial a atribuţiei principale (a Biroului Electoral Central – n.n.), în sensul constatării situaţiei de neaplicare corectă şi unitară a Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României la nivelul judeţului Arad”.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a contestaţiei, arătând, în esenţă, că documentele anexate, în copie, contestaţiei sunt irelevante şi nu pot proba susţinerile contestatorului. Astfel, tabelele întocmite pe calculator ce menţionează un număr total de 94 de persoane, cu domiciliul acestora, CNP, seria şi numărul CI, secţia de votare şi secţia de votare de domiciliu nu pot avea vreo semnificaţie în lipsa listelor permanente corespunzătoare fiecărei secţii de votare, necesar a fi depuse pentru confruntare. Totodată, înscrierea unor persoane pe listele suplimentare ale diferitelor secţii nu face dovada exercitării în mod ilegal a dreptului la vot la o altă secţie decât cea de domiciliu. De asemenea, nu se pot reţine susţinerile autorului contestaţiei privind încălcarea art. 19^5 alin. (6) din Legea nr. 370/2004 de către membrii vreunei secţii de votare, deoarece, potrivit Deciziei Biroului Electoral Central din 13 noiembrie 2009, numărul alegătorilor care au votat pentru alegerea Preşedintelui României se stabileşte prin numărarea semnăturilor înscrise în copia listei electorale permanente şi în tabelele cu listele suplimentare pentru cei care au votat în altă secţie de votare decât cea de domiciliu sau care au fost omişi din lista electorală permanentă.CURTEA,examinând contestaţia în raport cu prevederile Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, văzând concluziile reprezentantului Ministerului Public, precum şi documentele aflate la dosar, reţine următoarele:Potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. f) din Constituţie, ale art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 643 din 16 iulie 2004, precum şi celor ale art. 2 alin. (2) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 887 din 29 septembrie 2004, cu modificările şi completările ulterioare, Curtea Constituţională este competentă şi legal sesizată să soluţioneze contestaţia formulată de Alianţa Politică PSD + PC Arad privind constatarea situaţiei de neaplicare corectă şi unitară a dispoziţiilor Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, la nivelul judeţului Arad.Examinând contestaţia, Curtea constată că, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. f) din Constituţie, precum şi celor ale art. 37 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, aceasta „veghează la respectarea procedurii pentru alegerea Preşedintelui României şi confirmă rezultatele sufragiului”. În aplicarea acestei atribuţii a Curţii Constituţionale, art. 2 alin. (2) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României prevede că instanţa de contencios constituţional, „potrivit art. 146 lit. f) din Constituţie, republicată, veghează la respectarea în întreaga ţară a prevederilor prezentei legi şi confirmă rezultatele sufragiului”. În exercitarea aceleiaşi competenţe conferite de norma fundamentală menţionată, art. 24 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 prevede: „Curtea Constituţională anulează alegerile în cazul în care votarea şi stabilirea rezultatelor au avut loc prin fraudă de natură să modifice atribuirea mandatului sau, după caz, ordinea candidaţilor care pot participa la al doilea tur de scrutin. (…)”, iar la alin. (2) se arată că „Cererea de anulare a alegerilor se poate face de partidele şi candidaţii care au participat la alegeri (…)”.În acest context, Curtea Constituţională constată că prezenta contestaţie, formulată în cadrul atribuţiei prevăzute de art. 146 lit. f) din Constituţie şi constând în cererea de constatare a situaţiei de neaplicare corectă şi unitară a dispoziţiilor Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, la nivelul judeţului Arad, este formulată de Alianţa Politică PSD + PC Arad. Totodată, potrivit art. 12 din Legea partidelor politice nr. 14/2003, „(1) Partidele politice au ca subdiviziuni organizaţii teritoriale, potrivit organizării administrative a ţării, care au numărul minim de membri prevăzut de statut.(2) Organele locale pot reprezenta partidul politic faţă de terţi la nivelul local corespunzător, pot deschide conturi la bancă şi răspund de gestionarea acestora." … Raportând textele fundamentale şi legale menţionate la elementele specifice contestaţiei de faţă, Curtea constată că aceasta urmează să fie respinsă ca inadmisibilă, deoarece nu este formulată cu respectarea condiţiilor stabilite prin dispoziţiile constituţionale şi legale la care s-a făcut referire, în sensul că autorul contestaţiei nu are calitatea legală pentru a se adresa Curţii Constituţionale în temeiul art. 146 lit. f) din Constituţie, fiind o organizaţie locală a unei alianţe politice.Pentru considerentele arătate, în temeiul art. 146 lit. f) din Constituţie, al art. 11 alin. (1) lit. B. a), al art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, precum şi al art. 2 alin. (2) şi al art. 24 din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiHOTĂRĂŞTE:Respinge, ca inadmisibilă, contestaţia formulată de Alianţa Politică PSD + PC Arad privind constatarea situaţiei de neaplicare corectă şi unitară a dispoziţiilor Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, la nivelul judeţului Arad. Hotărârea este definitivă şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Claudia-Margareta Krupenschi–––