Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 389 din 8 iunie 2007
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Acte care fac referire la acest act: | |
asupra contestaţiei referitoare la respectarea procedurii pentru organizarea şi desfăşurarea referendumului naţional din data de 19 mai 2007 pentru demiterea Preşedintelui României, domnul Traian Băsescu
Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorKozsokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorIon Predescu – judecătorŞerban Viorel Stănoiu – judecătorTudorel Toader – judecătorClaudia Miu – prim-magistrat-asistentPe rol se află examinarea contestaţiei formulate de Partidul România Mare cu privire la respectarea procedurii pentru organizarea şi desfăşurarea referendumului naţional din data de 19 mai 2007 pentru demiterea Preşedintelui României, domnul Traian Băsescu.Contestaţia a fost înregistrată la Curtea Constituţională sub nr. 4.999 din 22 mai 2007, formând obiectul Dosarului nr. 746 I/2007.Prin contestaţie se arată că Biroul Electoral Central a adoptat Hotărârea nr. 43 din 21 mai 2007 prin care au fost încălcate prevederile Legii nr. 3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului şi ale Hotărârii Biroului Electoral Central nr. 29 din 18 mai 2007, întrucât s-a stabilit că dosarele secţiilor de votare organizate în străinătate, cuprinzând originalul listelor electorale suplimentare, precum şi originalul declaraţiilor întocmite în conformitate cu prevederile art. 1 şi 3 din Hotărârea Biroului Electoral Central nr. 22 din 15 mai 2007, nu se vor preda la Biroul Electoral Central, ci vor fi transmise Autorităţii Electorale Permanente, prin grija Ministerului Afacerilor Externe. S-a adoptat această hotărâre, deşi în procesul-verbal de predare-primire a documentelor de la Biroul Electoral de Circumscripţie nr. 42 Municipiul Bucureşti s-a precizat că „listele electorale suplimentare şi declaraţiile de la birourile electorale ale secţiilor de votare nu s-au predat, precum şi procesele-verbale din străinătate”. Cu toate acestea Biroul Electoral Central şi-a încheiat activitatea la data de 22 mai 2007, fără să cunoască numărul cetăţenilor care au votat în străinătate pe liste suplimentare şi fără să existe o evidenţă a declaraţiilor date conform prevederilor legale, încălcând prevederile Legii nr. 3/2000, ale Legii nr. 373/2004, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2007 şi mai multe hotărâri proprii.Se mai susţine că rezultatul centralizării datelor referendumului naţional din data de 19 mai 2007 pentru demiterea Preşedintelui României, domnul Traian Băsescu, nu a fost semnat de reprezentanţii Partidului România Mare, Partidului Naţional Liberal şi Partidului Conservator.CURTEA,examinând contestaţia formulată de Partidul România Mare, în raport cu prevederile Constituţiei, ale Legii nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, Legii nr. 3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului, Legii nr. 373/2004 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, precum şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2007, pentru completarea LEGII NR. 3/2000, reţine următoarele:Potrivit prevederilor art. 146 lit. i) din Constituţie, ale art. 46 alin. (1) şi ale art. 47 din Legea nr. 47/1992, Curtea Constituţională este competentă să soluţioneze contestaţia formulată de Partidul România Mare cu privire la respectarea procedurii pentru organizarea şi desfăşurarea referendumului naţional din data de 19 mai 2007 pentru demiterea Preşedintelui României, domnul Traian Băsescu.Luând în dezbatere contestaţia formulată, Curtea constată că, potrivit alin. (1) al art. 23 din Legea nr. 373/2004 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi Senatului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 887 din 29 septembrie 2004, „Pe lângă misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României se organizează câte o secţie de votare pentru alegătorii membri ai reprezentanţei diplomatice şi familiile lor, precum şi pentru cetăţenii români din ţară sau străinătate aflaţi în ţările respective în ziua alegerilor. Secţiile de votare prevăzute de prezentul alineat aparţin de circumscripţia electorală a municipiului Bucureşti.”Curtea reţine că cetăţenii români care îşi exercită dreptul de vot în secţiile de votare aflate în străinătate sunt înscrişi pe liste electorale suplimentare.Prin urmare, întrucât secţiile de votare de pe lângă misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României aparţin de circumscripţia electorală a Municipiului Bucureşti, aşa cum rezultă din prevederea legală anterior menţionată, listele electorale suplimentare sunt centralizate de circumscripţia electorală a Municipiului Bucureşti. Cu ocazia verificării datelor centralizate ale circumscripţiei electorale a Municipiului Bucureşti, Curtea a constatat că au fost centralizate şi datele rezultând din listele electorale suplimentare ale secţiilor de votare aflate în străinătate.Aşa fiind, rezultă că este neîntemeiată susţinerea potrivit căreia nu se poate cunoaşte numărul cetăţenilor care au votat în străinătate pe liste suplimentare.Cu privire la susţinerea că rezultatul centralizării datelor referendumului naţional din data de 19 mai 2007 pentru demiterea Preşedintelui României, domnul Traian Băsescu, nu a fost semnat şi de reprezentanţii Partidului România Mare, Partidului Naţional Liberal şi Partidului Conservator, Curtea constată că acest fapt nu este de natură să invalideze actul centralizator menţionat. Astfel, potrivit prevederilor art. 93 alin. (2) din Legea nr. 373/2004 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 887 din 29 septembrie 2004, „Procesele-verbale se semnează de către presedinte, de locţiitorul acestuia şi de ceilalţi membri ai Biroului Electoral Central, în prezenţa cărora au fost întocmite, […]. Lipsa semnăturii unor membri ai birourilor nu are influenţă asupra valabilităţii procesului-verbal şi a alegerilor. […].”Faţă de aceste considerente, Curtea Constituţională urmează să respingă contestaţia ca fiind neîntemeiată.Pentru cele arătate, în temeiul dispoziţiilor art. 146 lit. i) din Constituţie, ale art. 11 alin. (1) lit. B.c), precum şi ale art. 46 alin. (1) şi ale art. 47 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiHOTĂRĂŞTE:Respinge contestaţia formulată de Partidul România Mare cu privire la respectarea procedurii pentru desfăşurarea referendumului naţional din data de 19 mai 2007 pentru demiterea Preşedintelui României, domnul Traian Băsescu.Hotărârea este definitivă şi general obligatorie şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Pronunţată în şedinţa din data de 23 mai 2007.PREŞEDINTELECURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. Ioan VidaPrim-magistrat-asistent,Claudia Miu–––