HOTĂRÂRE nr. 395 din 12 iunie 2019

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 10/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 514 din 25 iunie 2019
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 500 11/07/2002 ART. 42
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 108
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 108
ANEXA 1REFERIRE LAHG 492 18/04/2003
ANEXA 1REFERIRE LAREGULAMENT 18/04/2003
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 500 11/07/2002 ART. 42
ANEXA 1REFERIRE LADECRET 298 30/10/1948
ANEXA 1REFERIRE LACONVENTIE 18/08/1948
ANEXA 1REFERIRE LACONVENTIE 18/08/1948 ART. 3
ANEXA 1REFERIRE LACONVENTIE 18/08/1948 ART. 20
ANEXA 1REFERIRE LACONVENTIE 18/08/1948 ART. 23
ANEXA 1REFERIRE LACONVENTIE 18/08/1948 ART. 31
 Nu exista acte care fac referire la acest act





În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. + 
Articolul 1Se aprobă Nota de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiții „Dragă fluvială autopropulsată cu magazie proprie pentru transportul materialului dragat“, beneficiar Regia Autonomă „Administrația Fluvială a Dunării de Jos“ Galați, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. + 
Articolul 2Finanțarea proiectului de investiții prevăzut la art. 1 se realizează de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, și din alte surse de finanțare legal constituite, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii. + 
Articolul 3Ministerul Transporturilor și Regia Autonomă „Administrația Fluvială a Dunării de Jos“ Galați răspund de modul de utilizare a sumelor aprobate potrivit prevederilor prezentei hotărâri.

PRIM-MINISTRU
VASILICA-VIORICA DĂNCILĂ
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor,
Alexandru-Răzvan Cuc
Ministrul finanțelor publice,
Eugen Orlando Teodorovici
București, 12 iunie 2019.Nr. 395. + 
ANEXĂ
NOTĂ DE FUNDAMENTARE
privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente
proiectului de investiții „Dragă fluvială autopropulsată cu magazie proprie pentru transportul materialului dragat“
Regimul navigației pe Dunăre este reglementat de Convenția despre regimul navigației pe Dunăre (Convenția Dunării), semnată la Belgrad la 18 august 1948 (ratificată prin Decretul nr. 298/1948).Regia Autonomă „Administrația Fluvială a Dunării de Jos“ Galați (AFDJ) a fost înființată pentru aducerea la îndeplinire a prevederilor art. 3,20,23 și 31 din Convenția Dunării, prin Hotărârea Guvernului nr. 492/2003 privind organizarea și funcționarea Regiei Autonome „Administrația Fluvială a Dunării de Jos“ Galați, cu modificările ulterioare.În temeiul actului constitutiv, AFDJ îndeplinește funcția de autoritate de căi navigabile pe sectorul românesc al Dunării, de la intrarea în țară la km 1.075 până la ieșirea în Marea Neagră, pe brațul Sulina, în rada Sulina și pe brațele navigabile ale Dunării.Conform art. 5 din Hotărârea Guvernului nr. 492/2003, cu modificările ulterioare, și regulamentului de organizare și funcționare prevăzut în anexa la Hotărârea Guvernului nr. 492/2003, cu modificările ulterioare, AFDJ are ca obiect de activitate asigurarea adâncimilor minime de navigație prin dragaje de întreținere, asigurarea semnalizării costiere și plutitoare, efectuarea de măsurători topohidrografice, efectuarea de lucrări de construcții și reparații construcții hidrotehnice pentru asigurarea condițiilor de navigație, asigurarea efectuării pilotajului navelor maritime pe sectorul Dunării cuprins între rada Sulina și Brăila și în porturile situate pe acest sector, punerea la dispoziția tuturor utilizatorilor a infrastructurii de transport naval, precum și ducerea la îndeplinire a unor obligații ce revin statului român din convențiile și acordurile internaționale la care România este parte și care i-au fost încredințate prin delegare de competență de către Ministerul Transporturilor.Operațiunile de dragaj pentru asigurarea și menținerea gabaritelor minime ale șenalului navigabil, recomandate de Comisia Dunării, se efectuează în baza analizei făcute pe planuri de măsurători hidrografice, volumele de aluviuni necesar a fi dragate determinându-se cu programe specializate.Schimbările dinamice ale morfologiei Dunării, ca urmare a proceselor specifice ce au loc sub acțiunea apei curgătoare coroborat cu consistența slabă a malurilor, prezintă pe cursul inferior al Dunării o serie de particularități cu efecte nefavorabile asupra șenalului navigabil. Procesul de eroziune este foarte acut și conduce la amplificarea transportului aluvionar în aval.Cauzele principale ale depunerilor masive de aluviuni cu formare de bancuri sunt: lărgirile locale ale albiei, traseul meandrat, circulația transversală puternică în curbe, trecerea curentului principal de la un mal la altul și întâlnirea acestuia cu curenții râurilor afluente sau ai celor din albia majoră în perioada inundațiilor.Probleme deosebite pentru navigație sunt create de bancurile situate în traversade, care condiționează adâncimile navigabile în timpul apelor scăzute, îngreunând astfel desfășurarea navigației. S-a constatat că, în perioada apelor mici, adâncimile la praguri scad, un număr mare de zile, sub adâncimile recomandate de Comisia Dunării.Sectorul de Dunăre cuprins între km 375 (Călărași) și km 175 (Brăila), precum și cel cuprins între km 845+500 (gura râului Timoc/Gruia) și km 610 (amonte port Somovit/Calnovăț) prezintă un grad ridicat de dificultate pentru navigația navelor și a convoaielor fluviale, din cauza formării unor puncte critice, unde se impune efectuarea de operațiuni susținute de dragaj în vederea obținerii adâncimilor minime necesare desfășurării navigației în condiții de siguranță, în conformitate cu Recomandările Comisiei Dunării.

Punct critic Localizare (km) Punct critic Localizare (km)
1 Salcia 823-820 13 Fermecatu amonte 323-322
2 Bogdan Secian 785-783 14 Fermecatu aval 318-317
3 Ostrov Dobrina 761-759 15 Cochirleni 309-304
4 Pietrișu 758-756 16 Cernavodă 297-295
5 Linovo-Calafat 739-736 17 Seimeni 292-289
6 Păpădia-Bechet 678-675 18 Capidava 281-279
7 Corabia 633-626 19 Albănești 276-275
8 Calnovăț 612-610 20 Hârșova 252-250
9 Turcescu 345-344 21 Giurgeni Vadu-Oii 245-243
10 Caragheorghe 344-342 22 Gropeni 197-195
11 Lebăda 337-336 23 Dunărea Veche 191-190
12 Mârleanu 326-325 24 Bordușani 024-021 (braț Borcea)

În sectorul fluvial, cuprins între km 375-km 175, punctele critice care necesită anual lucrări de dragaj sunt Turcescu-Caragheorghe, Fermecatu, Cochirleni, Cernavodă, Seimeni, Capidava, Albănești, Hârșova, Giurgeni Vadu-Oii și Gropeni, iar în sectorul cuprins între km 845+500-km 610 sunt Salcia, Bogdan Secian, Dobrina, Pietrișu, Linovo, Bechet și Corabia.Aceste sectoare nu sunt regularizate și din acest motiv este necesară efectuarea dragajelor intensive de mentenanță a șenalului navigabil, în baza măsurătorilor hidrografice.Având în vedere faptul că AFDJ nu deține drage cu caracteristicile și dotările necesare operării pe sectorul fluvial al Dunării, activitatea de dragaj pe acest sector a fost încredințată, în urma unor proceduri de achiziție publică organizate conform legii, unor operatori economici ce au în dotare utilajele necesare. Cheltuielile înregistrate de către AFDJ, în urma contractelor încheiate cu operatorii economici care efectuează activitatea de dragaj, se cifrează la 7.580.393 lei (anul 2012), 4.161.330 lei (anul 2013), 3.810.490 lei (anul 2014), 5.792.818 lei (anul 2015), 4.019.000 lei (anul 2016), 6.371.000 lei (anul 2017) și 7.922.550 lei (anul 2018). Astfel, deși măsurătorile hidrografice se efectuează la termen cu navele specializate de măsurători aflate în dotarea AFDJ, lucrările efective de dragaj ajung să se realizeze cu mari întârzieri, din cauza termenelor necesare organizării procedurilor de achiziție publică a serviciilor de dragaj. Aceste întârzieri, coroborate cu producerea altor fenomene de natură hidrologică, fac adeseori imposibilă realizarea în totalitate a volumelor de dragaj necesare asigurării gabaritelor minime ale șenalului navigabil, fapt ce influențează în mod negativ navigația pe sectorul fluvial al Dunării, conducând la creșterea timpilor de navigație și, implicit, a cheltuielilor ce revin armatorilor/ operatorilor navelor.Pentru perioada 2019-2021, s-a estimat că sunt necesare lucrări pentru dragarea următoarelor volume: 725.000 mc – pentru sectorul cuprins între km 300 (Cernavodă) și km 175 (Brăila), 550.000 mc – pentru sectorul cuprins între km 375 (Călărași) și km 300 (Cernavodă) și 725.000 mc – pentru sectorul cuprins între km. 845+500 (Gruia) și km 610 (Calnovăț), în punctele critice mai sus menționate.Considerăm că dacă AFDJ ar avea în dotare 4 (patru) drage autopropulsate dotate cu magazie proprie pentru transportul materialului dragat și cu caracteristici tehnice adecvate navigației în zona 3 – ape interioare, toate lucrările de întreținere a șenalului navigabil se pot realiza la timp și cu cheltuieli mult mai reduse, cu consecințe pozitive asupra navigației și, implicit, a creșterii traficului navelor și a volumelor de mărfuri transportate pe Dunăre. Având în vedere cele de mai sus, este imperios necesară achiziția, într-o primă etapă, a două drage fluviale autopropulsate, dotate cu magazie proprie pentru transportul materialului dragat, cu o capacitate minimă de 400 mc. Prin Avizul nr. 1/10 din 19.02.2019 Consiliul tehnico-economic al Ministerului Transporturilor a avizat favorabil „Nota de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea dotării Administrației Fluviale a Dunării de Jos R.A. Galați cu două drage fluviale autopropulsate dotate cu magazie proprie pentru transportul materialului dragat“. Valoarea estimată a investiției este de 84.137.522 lei, inclusiv TVA, echivalentul a 18.016.600 euro (la cursul BCE din luna octombrie 2018, 1 euro = 4,67 lei), și durata de realizare este de 22 de luni.În conformitate cu prevederile art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, documentațiile tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiții noi, documentațiile de avizare a lucrărilor de intervenții, respectiv notele de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente celorlalte categorii de investiții incluse la poziția C „Alte cheltuieli de investiții“ care se finanțează, potrivit legii, din fonduri publice, se aprobă de către Guvern pentru valori mai mari de 30 milioane lei.
INDICATORII TEHNICO-ECONOMICI
aferenți proiectului de investiții „Dragă fluvială autopropulsată cu magazie proprie pentru transportul materialului dragat“
Titular: Ministerul TransporturilorBeneficiar: „Administrația Fluvială a Dunării de Jos“ R.A. GalațiAmplasament: Port de reședință GalațiINDICATORI TEHNICO-ECONOMICI:  + 
Finanțarea investiției Finanțarea proiectului de investiții se realizează de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație și din alte surse de finanțare legal constituite, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.
––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x